Koti Blogi Sivu 16

Uudet kasinot tarjoavat enemmän ilmaiskierroksia

Nettikasinot tarjoavat asiakkailleen – ja varsinkin uusille sellaisille – runsaasti erilaisia bonuksia ja tervetulotarjouksia, joskin viime aikoina rekisteröitymisvapaat kasinot ovat aloittaneet trendin, jossa tervetulobonukset ovat jätetty pois valikoimista.

Edelleen kuitenkin bonukset ovat oiva keino houkutella uusia ja vanhojakin asiakkaita kasinoille pelaamaan. Juuri tätä periaatetta käyttävät monet uudet nettikasinot. Suosituin bonusmuoto on ehdottomasti ilmaiskierrokset. Nämä ovat ilmaisia pyöräytyksiä, joka tarkoittaa sitä että kun normaalisti kolikkopeleissä yksi rullien pyöräytys maksaa asetetun panoksen verran, niin ilmaiskierrosten avulla pelaaja saa pyöräyttää ennalta määrätyn kierrosmäärän täysin ilmaiseksi.

Ilmaiskierroksia on tarjolla kasinoiden omissa tervetulotarjouksissa, joiden käyttösäännöissä on määritelty voidaanko niitä käyttää kaikissa nettikasinon kolikkopeleissä vai vain tietyissä peleissä. Tämän lisäksi useimpien kolikkopelien omina sisäisinä bonuksina ovat ilmaiskierrokset, joita saa useimmiten silloin, kun peliruudukolle ilmestyy ennalta määritetty määrä niin kutsuttuja scatter-symboleita. Joskus scatter-symboleita kutsutaan myös selkeämmin ilmaiskierros-symboleiksi.

Tässä artikkelissa kerromme lisää uusista nettikasinoista ja bonuksista, niiden eri muodoista sekä niiden hyvistä ja huonoista puolista.

Nettikasinon tarjoamat ilmaiskierrokset – edut ja haasteet

Pelisivut tarjoavat uusille pelaajille myös tervetulotarjouksia. Tervetulotarjouksiin kuuluu yleensä pakettitarjouksena bonusrahaa peleihin sekä tietty määrä ilmaiskierroksia. Niiden määrä riippuu aivan kasinosta ja tarjouksesta. Eräät uudet kasinot ovat innostuneet tarjoamaan jopa satoja ilmaiskierroksia pelaajille, joka kuulostaa äkkiseltään järkyttävän hyvältä diililtä.

Nettikasinoiden tarjoamien ilmaiskierrosten ikävänä yllätyksenä uusille ja kokemattomille pelaajille saattavat tulla kierrätysvaatimukset. Kierrätysvaatimukset kertovat sen määrän, minkä verran ilmaiskierroksilla saatuja voittoja tulee kierrättää kolikkopelissä. Tämä tarkoittaa sitä, että ilmaiskierroksilla saatuja voittoja ei voi nostaa heti omalle pankkitililleen. Voitot pitää kierrättää kierrätysvaatimuksen mukaisesti jotta pelaaja voi kotiuttaa mahdolliset voitot.

Parhaimpia ilmaiskierrosbonuksia ovat sellaiset, joissa ei ole kierrätysvaatimuksia lainkaan. Tällaisiakin bonuksia on tarjolla eri kasinoilla mukaan lukien uusilla ja jos sellaisia tulee vastaan, kannattaa niihin usein tarttua.

Ilmaiskierrokset ovat sinällään mukava bonus pelaajalle, sillä käytännössähän ilmaiskierrokset ovat ilmaista pelaamista. Pelaajalla on aivan yhtä hyvät mahdollisuudet voittaa ilmaiskierrosten avulla, sillä kolikkopelit ja muut kasinopelit toimivat satunnaislukugeneraattoreiden avulla. Niiden ansiosta sekä pelaaja tai kasino ei pääse vaikuttamaan lopputulokseen millään tavalla ja näin pelaamisesta tulee reilumpaa, koska voitot ja häviöt ovat satunnaisuuteen perustuvia.

Kierrätysvaatimusten ja käyttösääntöjen lukeminen on kuitenkin ehdottoman suositeltavaa etukäteen, sillä pettymys voi olla erityisen suuri, jos ilmaiskierrosten avulla suuren potin voittanut pelaaja huomaa, ettei hän voikaan nostaa rahoja omalle pankkitililleen saman tien. Kannattaa siis varautua pelaamaan lisää ilmaiskierrosten avulla saatujen voittojen jälkeen ja ehkäpä joku päivä vaatimukset täyttyvät ja jäljelle jäänet voitot pääsevät pelaajan oikeaan rahapussiin käytettäväksi.

Bonuksia voi lunastaa pelaamalla kolikkopelejä uusilla nettikasinoilla

Uudet kasinot pyrkivät tarjoamaan suosituimpia ja uusimpia kasinopelejä asiakkailleen. On selvää, että ilmaiskierrokset ovat tarjolla ei vain nettikasinoiden bonusten osana, mutta siis kolikkopeleissä sisäisenä bonuksena. Free spinnit kolikkopeleissä ovat saatavilla useimmiten silloin, jos peliruudukolle saadaan tarpeeksi monta ilmaiskierroksiin oikeuttavaa symbolia. Symboleita kuvataan useimmiten scattereiksi, mutta joskus niitä kutsutaan myös ilmaiskierrossymboleiksi sen vuoksi, että niissä lukee “Free Spins” – ilmaiset pyöräytykset.

Ilmaiskierroksia voi olla myös peleissä saatavilla muiden bonusten yhteydessä. Tämä selviää parhaiten lukemalla kolikkopelien ohjeet, jotka löytyvät useimmiten peliruudukolta kysymysmerkki-painikkeen takaa. Ilmaiskierrokset kolikkopeleissä ovat monille pelaajille jopa suurin syy, miksi he haluavat juuri kyseistä kolikkopeliä pelata.

Ilmaiskierrosten avulla on mahdollista voittaa suuriakin potteja, joten mitä runsaammat ilmaiskierrokset peli tarjoaa, sitä houkuttelevampi se luonnollisesti pelaajalle on. Ilmaiskierrokset eivät ole kuitenkaan ainoa tie onneen, sillä pelaajan kannattaa tarkistaa myös pelien palautusprosentti eli RTP sekä volatiliteetti. Palautusprosentti kuvaa keskimäärin pitkällä tähtäimellä laskettua prosenttia, minkä verran pelaajalle voi jäädä käteen kuluttamastaan rahamäärästä kolikkopeliin. Mitä korkeampi RTP, sitä paremmat mahdollisuudet pelaajalla on voittaa. Samoin mitä korkeampi volatiliteetti, sitä suurempia voittoja pelaajalla on mahdollisuus voittaa. 

Yhteenveto uusien kasinoiden bonuksista

Ilmaiskierrokset ovat syystäkin uusien nettikasinoiden suosituin bonusmuoto, sillä niiden avulla pelaaminen on kuin saisi ilmaista rahaa. Käytännössä asia onkin näin, koska pyöräytyksistä ei tarvitse maksaa. Ilmaiskierrokset ovat tuttuja kokeneille kolikkopelaajille, koska useimmat slotit sisältävät bonuksena ainakin villit symbolit eli wildit (jotka korvaavat lähes kaikki muut pelin symbolit, mahdollistaen voittoyhdistelmien toteutumisen) sekä scatter-symbolit, joiden avulla pelaajat saavat useimmiten ilmaiskierroksia pelaamaansa peliin.

Pelien sisäisten bonusten lisäksi uudet nettikasinot tarjoavat pelaajilleen ilmaiskierroksia yleisimmin tiettyihin peleihin. Suosituimpia tällaisia pelejä kautta aikojen ovat olleet Starburst ja Book of Dead, jotka pitävät pintansa edelleen monilla nettikasinoilla standardeina “ilmaiskierrospeleinä”. Ilmaiskierrokset ovat usein myös se syy, miksi tietyt pelit ovat suositumpia kuin toiset. Edellä mainitut slotit ovat tästä hyvä esimerkki.

Ilmaiskierrokset ovat helppo ja mukava bonus, mutta niiden käytössä kannattaa aina muistuttaa niiden mukana mahdollisesti tuleva kierrätysvaatimus. Kierrätysvaatimus ei ole koskaan vakio, vaan se vaihtelee sekä pelin, nettikasinon tai bonustarjouksen mukaan. Eroja kierrätysvaatimuksen määrällä on myös siinä, ovatko ne pelien sisäisissä ilmaiskierroksissa vai nettikasinoiden tervetulotarjouksessa.

Parhaimmillaan ilmaiskierrokset ovat silloin, kun niistä on otettu kierrätysvaatimukset kokonaan pois. Usein tällaisissa bonuksissa ilmaiskierrosten määrä voi olla reippaasti pienempi, mutta samalla pelaaja voi tuudittautua ajatukseen siitä, että jos ilmaiskierroksilla voittaa mojovan potin, voi sen nostaa saman tien omalle pankkitililleen. Ilmaisella pelaamisella on siis aivan mahdollista voittaa hienoja voittoja.

Rekisteröitymisvapaat ja talletusvapaat uudet kasinot ovat viime vuosina aloittaneet trendin, etteivät ne tarjoa pelaajalle minkäänlaisia bonuksia. Tämä tarkoittaa siis myös ilmaiskierroksia. Onneksi pelaajalle on tarjolla kuitenkin nyt ja hamaan tulevaisuuteen asti pelien sisäiset ilmaiskierrokset, jotka eivät tule häviämään minnekään ainakaan lähitulevaisuudessa. Niin suosittuja ne nimittäin ovat edelleen rahapelimaailmassa.

Ilmaiskierrokset ovat usein myös suurin syy siihen, miksi pelaajat valitsevat tietyn kolikkopelin. Jos pelissä on tarjolla mainiot mahdollisuudet ilmaiskierroksiin, on se huomattavasti houkuttelevampi kuin sellainen, jossa keskitytään vain peruspeliin.

League of Legends -sarja huipentuu tänään pelattavaan finaaliin

Telia Esports Seriesin uuden League of Legends -sarjan kansalliset finaalit pelataan tänään illalla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Jokaisen maan kaksi finaalissa pelaavaa joukkuetta jatkaa elokuussa järjestettävään Telia Esports Series Masters -turnaukseen, jonka kautta tie voi avautua jopa European Masters -liigaan asti.

”League of Legends -sarjan pelit ovat sujuneet loistavasti Suomessa. Kaksi finaalissa olevaa joukkuetta, Kova ja BK, ovat nyt jo nousseet uudelle pohjoismaalaiselle tasolle e-urheilun maailmassa, ja tämänpäiväinen finaali tulee olemaan jännitysnäytelmä kahden taitavan joukkueen kesken”, Mikko Kaarttinen Telia Finlandin esports-tiimistä kertoo.

Suomen League of Legends -sarjan finaali on katsottavissa tänään maanantaina 27.7. mtv-palvelusta, C Moresta, Telia TV:stä ja Twitchistä. Finaali pelataan illalla kello 19:00.

Elokuisessa Telia Esports Series Masters -turnauksessa jokaisen Telia Esports Series -maan, Islannin ja UKLC:n eli Iso-Britannian kaksi parasta joukkuetta pääsevät taistelemaan Pohjolan herruudesta. Yhteensä 12 joukkueesta parhaiten pelaavat pääsevät Northern League of Legends -sarjan karsintoihin, ja menestyessään he voivat edetä jopa European Masters-liigaan asti. Telia Esports Series Masters -turnaus pelataan 4.-9. elokuuta.

“Alusta asti Telia Esport Seriesin tavoitteena on ollut tukea ammattipelaamista ja tarjota pelaajille polku e-urheilun huipulle. Yhteistyö Riot Gamesin kanssa on mahdollistanut Telia Esports Seriesin laajenemisen Suomen lisäksi Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Riot Gamesilla on jo League of Legends -liigat Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Kiinassa ja Koreassa, jolloin myös tämä pohjoismainen sarjakokonaisuus asettuu osaksi valtavaa maailmanlaajuista League of Legends -yhteisöä”, Kaarttinen iloitsee.

Maailman suosituimmaksi pc-peliksi luonnehdittu League of Legends on niin sanottu taisteluareenapeli (puhekielellä MOBA), jossa kaksi viiden hengen joukkuetta ottaa mittaa toisistaan peliareenalla. Idea on tuhota vastustajan tukikohta ja puolustaa samalla omaa tukikohtaa. League of Legends täytti tänä syksynä 10 vuotta.

Esittelyssä Lenovo Legion Phone Duel

Yhä laajempi pelivalikoima ja 5G-teknologian tarjoamat huippunopeudet ovat vauhdittaneet mobiilipelaamisen suosion kasvua. Lenovo Legion tuo nyt saataville entistäkin paremman mobiilin Android-pelikokemuksen uudella Lenovo Legion Phone Duel -puhelimella, joka vastaa modernien pelien teho- ja nopeusvaatimuksiin. Huippunopealla latauksella varustettu uutuus toimii myös alle 6 gigahertsin 5G-verkoissa ja saavuttaa testatusti jopa 2,52 gigabitin sekuntinopeuden. 

Lenovon suositun Legion-pelibrändin alla julkaistava uusi tehokas älypuhelin on luotu erityisesti erinomaista suorituskykyä kaipaaville liikkuville pelaajille, jotka nauttivat pelaamisesta vaakasuuntaisella näytöllä. Puhelimella on myös helppo valita sopiva tila, kun halutaan kirjoittaa sähköposteja tai viestejä. Valittavana on kuusi erilaista tilaa, joilla jokaisella on oma tyylinsä, värinsä ja kuvakkeensa. Pelaaja voi joko pysyä peleistä tutussa vaakatilassa tai vaihtaa pystysuuntaiseen tilaan. Lisäksi kotitila mahdollistaa puhelimen kytkemisen ulkoiseen näyttöön tai televisioon, jolloin pelatessa voi käyttää esimerkiksi langatonta hiirtä ja näppäimistöä tai muita langattomia lisävarusteita telakkaliitännän kautta. 

Lenovo Legion Phone Duel on suunniteltu alusta asti pelaajia varten, ja se tarjoaa kannettavan pelikonsolin tapaisen käyttökokemuksen. Siinä on vaikuttavat virtuaaliset ohjaimet, erinomaiset peliominaisuudet sekä optimoitu akku, joka kestää keskimääräistä älypuhelinkäyttöä vuorokauden yhdellä latauksella. Legion Phone Duelissa on täydet älypuhelinominaisuudet, hyvä ergonomia ja kätevä kuljetettavuus ilman kömpelöitä ohjaimia. Siihen on sisäänrakennettu virtuaalinen joystick sekä kaksi ultraäänipainiketta. Kaksi värinämoottoria antaa todentuntuista palautetta pelaajalle mahdollistaen entistäkin mukaansatempaavamman pelikokemuksen. 

Lenovon puhelin on yksi ensimmäisistä laitteista, joissa on äärimmäisen nopeat Qualcomm Snapdragon Elite Gaming -peliominaisuudet sekä globaalin 5G-tuen tarjoava uuden sukupolven Qualcomm Snapdragon 865 Plus 5G -järjestelmäpiiri. Lisää tehoa ja virransäästöä tuovat edistykselliset 5. sukupolven muistisirut, jopa 16 gigatavua LPDDR5-RAM-muistia (valinnaisesti saatavilla myös 12 gigatavun versio), sekä jopa 512 gigatavua UFS 3.1 -tallennustilaa. 

Terävät pelianimaatiot ja värikkäät kuvat takaa 6,65 tuuman Full HD -AMOLED-näyttö (2340 x 1080) 144 hertsin virkistystaajuudella. Lenovo Legion Phone Duelin 240 hertsin näytteenottotaajuus siirtää kosketusviiveet historiaan.  

Jäähdytykseen mallia PC-pelimaailmasta 

Pelaaminen voi syödä paljon älypuhelimen resursseja. Siksi Lenovo Legionin suunnittelijat tekivät yhteistyötä peliyhteisön kanssa selvittääkseen, mitä ominaisuuksia he arvostavat hyvässä mobiilipelilaitteessa. Toiveet osoittautuivat samankaltaisiksi kuin PC-pelaajillakin. Listan kärjessä olivat tasapainoinen suorituskyky, luotettavuus ja mukaansatempaavat ominaisuudet.  

Kun tarvittava teho ja suorituskyky pakataan älypuhelimen kuoriin, laitteen sisäosat kuumenevat. Haasteena on laitteen pitäminen viileänä pelaajien käsissä. Lenovo on hyödyntänyt Legion PC -pelitietokoneista hankkimaansa kokemusta ja kehittänyt edistyksellisiä tapoja laitteen lämmönhallintaan. Lenovo Legion Phone Duelissa käytetään mm. nestejäähdytystä ja kupariputkia viilentämiseen. Lisäksi kaksi 2500 milliampeeritunnin akkua on sijoitettu laitteen reunoille, joissa pelaajan kädet ovat. Tällöin ne eivät ole kosketuksissa kuuman piirilevyn kanssa, ja pelisessiot voivat kestää pitempään, kun ylikuumenemisesta ei ole huolta.  

Kätevästi keskellä sijaitsevan latausliitännän ansiosta johto ei tule tielle, kun pelataan vaakatasossa laitetta ladattaessa. Täydessä 90 watin pikalatauksessa käytetään molempia latausliitäntöjä (keskellä ja sivussa) kummankin akun lataamiseen, jolloin yhteiskapasiteetti on 5000 milliampeerituntia. Tyhjä akku latautuu 50 prosenttiin asti vain 10 minuutissa ja täyteen 30 minuutissa.  

Kaksi eteenpäin suunnattua stereokaiutinta luo kirkkaan äänimaailman ja tilantunnun, jolloin pelissä voi reagoida nopeammin esimerkiksi takaa lähestyviin askeleisiin.  

Lähes välittömän palautteen antavat värinäanturit simuloivat osumia pelissä, ja Lenovo Legion Assistant -järjestelmää hyödyntävät virtuaaliohjaimet helpottavat liikkumista. Sisäänrakennettu gyroskooppi tunnistaa liikkeet ja monimutkaisetkin puhelimen asennon muutokset. Esimerkiksi 360 asteen videota katsottaessa näkymä pyörii automaattisesti mukana, kun puhelinta käännetään vaakatasossa. Lenovo Legion Phone Duelissa tämä toiminto on viritetty pelikokemuksen optimointiin. Virtuaalisella joystickillä pelissä voi liikkua tai tähdätä liikuttelemalla peukaloa näytöllä. 

Näytöltä tunnistetut kosketukset välittyvät gyroskoopin antureille, jotka puolestaan välittävät jatkuvasti tietoa näytönohjaimelle. Tämä ansiosta pelissä liikkuminen ja näkymän vierittäminen ovat sulavia. Pelaaja voi esimerkiksi tähdätä helposti puhelinta kallistamalla, tai käyttää sitä ohjauspyöränä kilpa-ajopelissä. Pelikokemusta parantavat myös ominaisuudet, jotka yhdistävät äänet ja värinämoottorit. Tämä Audio to Vibration (A2V) -ominaisuus analysoi pelin äänten suuntia ja laukaisee niihin liittyviä tehosteita: jos esimerkiksi kilpa-auton vasempaan kylkeen osuu toinen auto, pelaaja kuulee äänen ja tuntee värinän tällä puolella. 

Kamera, kuvaus – ja striimaus 

Lenovo Legion Phone Duel on suunniteltu tarjoamaan pelaajille hyvä ote puhelimesta. Laite painaa 239 grammaa ja on paksuimmillaan 9,9 millimetriä. Omakuvien ottamiseen laitteessa on ponnahduskamera. Ulkoiset valotehosteet luovat lisää tunnelmaa. Pelejä YouTube- tai Twitch-kanaville striimaaville pelaajille laatua tuovat neljä melua vaimentavaa mikrofonia, jotka tallantavat ääntä joka puolelta. Tällöin livestriimaus onnistuu äänekkäissäkin ympäristöissä, kuten e-urheilu-tapahtumissa. 

Säädettävyyttä tuo mukautettava Lenovo Legion Realm -näkymä, jolla voi muokata laitteiston asetuksia, etsiä uusia pelejä Google Play -kaupasta ja valita parhaan suorituskyvyn ja pienimmän latenssin tarjoavan verkon, oli se sitten esimerkiksi WLAN, 5G tai WiFi 6. 

Laitteen kameroilla voi kaapata perinteistä HD-tason 1080p-kuvaa tai tallentaa tapahtumia 4K-laadulla ja 30 FPS:n ruutunopeudella. Kun 20 megapikselin etukameraa ei käytetä, se painuu puhelimen rungon sisään. Mukana on myös ominaisuus, joka suojaa ponnahduskameraa vetämällä sen automaattisesti sisään, jos puhelin putoaa. Lenovo Legion Phone Duelin 64 megapikselin takakamera nappaa laadukkaita kuvia sekä pimeissä että valoisissa oloissa, ja lisäksi takana on 16 megapikselin laajakuvakamera. 

Pelipuhelimella voi myös tallentaa omia reaktioita aktivoimalla etukamera pelaamisen aikana, jolloin pelaajan kuva tulee näkyviin näytölle pelitapahtumien päälle. Tämä ominaisuus on yhteensopiva suosituimpien striimaussovellusten kanssa. Oman pelikanavan ylläpidosta tulee näin mahdollista kenelle tahansa. Taustan voi poistaa ja tekoälyn avulla voi lisätä suodattimia ja parantaa kuvan laatua. Laite tukee myös lisätyn todellisuuden tarroja ja kolmiulotteisia Playmojeja. Pelisession lopuksi pelaaja voi katsoa pelin kaikki huippukohdat esikatselunäytöltä ja valita sopivat ennen niiden jakamista muille. 

Lisätietoja, tekniset tiedot ja kuvia on Lenovo StoryHub -sivustolla. 

Hinnat ja saatavuus  

  • Lenovo Legion Phone Duel (Kiinassa puhelimen nimi on Lenovo Legion Phone Pro) tulee myyntiin heinäkuussa Kiinassa sekä valituilla Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinoilla. Puhelin tulee myöhemmin saataville EMEA-alueella (Eurooppa, Lähi-Itä ja Afrikka) sekä Latinalaisessa Amerikassa. Saatavuus ja markkinoilletulon ajankohta vaihtelevat alueittain. 
  • Hinnat vaihtelevat eri markkinoilla. Lisätietoja 16 ja 12 gigatavun muistilla varustettujen mallien hinnoittelusta saa paikallisilta yhteyshenkilöiltä. 

LG:n uudessa huippuluokan pelinäytössä on 4K-resoluutio ja yhden millisekunnin GtG-vasteaika

Uudessa UltraGear-näytössä on 4K-resoluutio, huippunopea vasteaika, NVIDIA G-SYNC-tuki ja erinomainen värintoisto.

LG Electronics nostaa pelinäyttöjen rimaa tuomalla markkinoille ensimmäisenä maailmassa 4K-resoluution näytön, jossa on yhden millisekunnin GtG-vasteaika (Gray-to-Gray)1. Uusi 27 tuuman UltraGear-pelinäyttö LG 27GN950 on jo palkittu vuoden 2020 CES Innovation Award- ja Red Dot Design -voittajana2.

Uusi malli seuraa viime vuoden UltraGear 27GL850 -mallia, joka ensimmäisenä näyttönä maailmassa kykeni saavuttamaan yhden millisekunnin GtG-vasteajan IPS-näyttötekniikalla. IPS-tekniikan ansiosta LG:n UltraGear-malleissa on huippunopea vasteaika kuvanlaadusta tinkimättä.

Uusimmassa mallissa on myös 4K-resoluutio. Näyttö kattaa 98 prosenttia DCI P3 -väriavaruudesta3 ja tukee VESA Display Stream Compression (DSC) -teknologiaa, joka mahdollistaa häviöttömän 4K-sisällön toiston 10-bittisillä väreillä ja 144 Hz:n virkistystaajuudella DisplayPort-liitännän kautta4.

VESA DisplayHDR 600 -sertifioidun5 näytön voi myös kalibroida parhaan mahdollisen värintoiston saavuttamiseksi. NVIDIA G-SYNC- ja HDR-tuki mahdollistavat uskomattoman pelikokemuksen ilman kuvan häiritsevää nykimistä tai repeilyä. Molemmat teknologiat toimivat saumattomasti VESA DSC -teknologian kanssa ja vievät pelaamisen aivan uudelle tasolle.

UltraGear-perheen uusimmasta tulokkaasta voivat pelaajien lisäksi nauttia myös videotuotannon ammattilaiset 10-bittisen värisyvyyden ja väritarkkuuden kalibrointimahdollisuuden ansiosta.

LG UltraGear 27GN950 -näytön lanseeraamisen yhteydessä LG julkistaa myös UltraGear-sarjan uuden logon, jonka siivet symboloivat voittoa.

Tekniset tiedot

  • Näyttö: Nano IPS
  • Koko: 27 tuumaa
  • Resoluutio: 4K UHD (3840 x 2160)
  • Kirkkaus: 400 nitiä
  • Color Gamut: DCI-P3 98 prosenttia
  • Color Bit: 1.07B
  • Virkistystaajuus: 144Hz
  • Vasteaika: 1ms GTG
  • HDR: VESA DisplayHDR™ 600
  • Adaptive Sync -tekniikka: NVIDIA G-SYNC
  • Näytön asentosäädöt: Korkeus / Kierto / Kallistus
  • Liitännät: HDMI x 2 / DP x 1 / USB 3.0 / H/P out (Maxx Audio)

1 Tested by LG internal lab using 27GN950 in March 2020, based on IBOSON Company’s GRT-100 at room temperature of 25°C, the average value of GTG measured the Rising/Falling Response Time every 16 steps and is  available in the monitor setup Faster Mode.

2 2020 CES Innovation Award Honoree at Jan. 2020, Computer Peripherals & Accessories category with 27GN950, 2020 Reddot Design Award at March 2020, Computer and Information Technology category with 27GN950

3 Tested by LG internal lab using 27GN950 in March 2020. Test result is based on CIE1976 at room temperature of 25°C

4 To enable UHD 4K 10 bit at 144Hz with DSC, an NVIDIA Geforce RTX 16/20 series, AMD Radeon RX 5500 or higher graphics card is required

5 Certified by VESA using 27GN950 in May 2020. Test result is based on VESA DisplayHDR CTS version 1.1

Uudet Lenovo Legion -tietokoneet nostavat pelaamisen uudelle tasolle

Lenovo on laajentanut pelikonemallistoaan viidellä Lenovo Legion -tietokoneella, jotka on varustettu uusilla AMD Ryzen -prosessoreilla. Uuteen mallistoon kuuluu sekä kannettavia että pöytäkoneita: 17-tuumainen Lenovo Legion 5 -kannettava (jonka 15-tuumainen sisarmalli on jo saatavilla AMD Ryzen 4000 H -sarjan mobiiliprosessorilla varustettuna), suorituskykyinen Lenovo Legion 5P -kannettava, Lenovo IdeaPad Gaming 3 -kannettava aloitteleville pelaajille, sekä Lenovo Legion Tower 5- ja IdeaCentre Gaming 5 -pöytäkoneet.

Uudet AMD Ryzen 4000 H -sarjan mobiiliprosessorit parantavat Lenovon ohuiden ja kevyiden pelikannettavien suorituskykyä muun muassa kellotaajuuksia nostamalla. Pelien lisäksi myös muut sovellukset toimivat paljon nopeammin, oli sitten kyse sisällöntuotannosta tai toimistokäytöstä. 

Lenovo Legionin sisällä hyrräävät uusimmat 7 nanometrin teknologialla tuotetut Ryzen-mobiiliprosessorit, jotka perustuvat AMD:n Zen 2 -arkkitehtuuriin. Ryzen 4000 -prosessorit ovat edeltäjiään tuplasti energiatehokkaampia. Kun näiden pariksi liitetään NVIDIAn GeForce-näytönohjaimet, Lenovon pelikannettavat ja -pöytäkoneet pyörittävät nopeasti uusimpiakin pelejä.
 
Näiden lisäysten myötä Lenovon PC-pelikoneiden valikoima monipuolistuu entisestään ja tarjoaa pelaajille enemmän prosessori- ja näytönohjainvaihtoehtoja uusimpien pelien pelaamiseksi parhailla asetuksilla. 

Varaa valita – Lenovo Legion 5

Minimalistisen tyylikkäät Lenovo Legion 5 -kannettavat ovat saatavana kahdessa eri koossa. Suorituskykyä tarjoavat jopa AMD Ryzen 7 4800 H -sarjan mobiiliprosessorit ja NVIDIA GeForce RTX 2060 -näytönohjaimet.

15,6 ja 17,3 tuuman Full HD -mallit (1920 x 1080) tarjoavat jopa 144 Hz virkistystaajuuden, laajat katselukulmat ja Dolby Vision -teknologian. Harman Kardonin kaiuttimet ja Dolby Atmos takaavat rikkaat peliäänet.

Lenovo Legion 5 on saatavilla jopa 16 gigatavun 3200 MHz DDR4 -muistilla ja 1 teratavun PCIe SSD -tallennustilalla. 17-tuumaisen mallin akkukesto on jopa 7,5 tuntia.

Vastustajat kuriin – Lenovo Legion 5P

Erinomaisen pelisuorituskyvyn omaavassa Lenovo Legion 5P -kannettavassa on jopa AMD Ryzen 7 4800 H -sarjan mobiiliprosessori ja NVIDIA GeForce RTX 2060 -näytönohjain. Laajan katselukulman tarjoavassa 15,6 tuuman Full HD -näytössä on jopa 300 nitin kirkkaus, 144 Hz virkistystaajuus, alle 5 millisekunnin vasteaika ja valinnainen Dolby Vision -tuki.

Lenovo Legion 5P sopii mainiosti eSports-käyttöön. Laitteen voi varustaa enimmillään 32 gigatavun 3200 MHz DDR4 -muistilla ja 1 teratavun PCIe SSD -kiintolevyllä. Noin 2,5 senttimetrin paksuisen ja 2,5 kilon painoisen kannettavan 7,5 tunnin akkukesto tekee laitteesta helposti mukana kuljetettavan. Rapid Charge Pro -pikalaturilla tyhjän akun täyttää 50 % varausasteeseen puolessa tunnissa.

Hauskaa ja vaivatonta pelaamista – IdeaPad Gaming 3

Uudessa 15,6 tuuman IdeaPad Gaming 3 -kannettavassa on jopa AMD Ryzen 7 4800 H -sarjan mobiiliprosessori sekä kirkas Full HD -näyttö. Lisää potkua pelaamiseen ja suorituskykyä grafiikkaan saa panostamalla valinnaiseen 120 Hz -virkistystaajuuteen ja NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti -näytönohjaimeen. 

Tallennustilaa voi hankkia 1 teratavun PCIe SSD -levyllisen verran, ja 3200 MHz DDR -muistia on saatavilla 32 gigatavuun asti.

Aja suorituskyky äärirajoille – Lenovo Legion Tower 5

Uusi Lenovo Legion Tower 5 on omiaan intensiivisiin pelimaratoneihin. Tuiman tehon takaavat jopa 16-ytiminen ylikellotettava AMD Ryzen 9 3950X -pöytäkoneprosessori ja NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER -näytönohjain, jotka tarjoavat huippunopeutta 4K-tarkkuuksillakin.

Pelaamisen lisäksi moniajoon, striimaamiseen ja sisällönluomiseen sopivassa uudessa Legionissa on myös langattomat Wi-Fi 6 -yhteydet, jopa 2 x 1 teratavun PCIe SSD -tallennustila ja 2x 2 teratavun 3,5 tuuman kiintolevy sekä jopa 128 gigatavua 3200 MHz DDR4 -muistia.

Kuluvalla viikolla 25 vuotta täyttävä kotimainen Housemarque työstää historiansa suurinta peliä

Kotimainen pelinkehittäjä Housemarque täyttää kuluvalla viikolla 25 vuotta. Kyseessä on varsin merkittävä vuosi suomalaiselle pelialalle, sillä Housemarque on vanhin kotimainen pelinkehittäjä ja yksi alan uranuurtajista. Vuonna 1995 perustettu yritys työstää tällä hetkellä historiansa suurinta ja kunnianhimoisinta peliä.

Suomalainen peliala on tullut 25 vuodessa aika pitkälle, sillä tänä päivänä se työllistää yli 3000 työntekijää ja ylittää jo kahden miljardin euron kokonaisarvon. Vielä vuonna 1995 meitä oli Housemarque ja muutaman kuukauden nuorempi Remedy, nyt alan yrityksiä on Suomessa jo satoja. Pelejä tehdään ja myydään enemmän kuin koskaan. Jos pelaaminen on aikoinaan ollut pienemmän porukan harrastus, on nyt hankala löytää ihmistä, joka ei pelaisi jotain peliä, kertoo Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen.

Returnal-peli

Housemarque julkisti hiljattain työstävänsä Returnal-peliä PlayStation 5 -konsolille yhdessä pelin julkaisijan Sony Interactive Entertainmentin kanssa. Pelin tarkoituksena on ottaa loikka Housemarquen monille pelaajille tutuksi tehneistä pienemmistä arcade-räiskintäpeleistä kohti tarinallisia ja eeppisiä pelikokemuksia. Arcade-peleistä tutut elementit, kuten nopea toiminta ja viimeisen päälle hiottu pelimekaniikka, pysyvät ytimessä jatkossakin.

Saimme mahdollisuuden lähteä kehittämään suuremman luokan peliä vuoden 2017 alussa. Suuri pelaava yleisö odottaa peleiltä hyvän pelattavuuden lisäksi myös vahvaa tarinallista sisältöä. Meidän on pystyttävä tarjoamaan pelaajille kaikkea tätä isommassa paketissa, joten tuotannon koko on luonnollisesti kasvanut merkittävästi aiemmasta,Kuittinen jatkaa.

Uutta suuntaa Housemarquelle haetaan Game Director Harry Kruegerin johtaman yli 70 hengen kehitystiimin voimin. Mukana on myös maailmanluokan ammattilaisia kansainvälisesti menestyneistä huippuelokuvista. Visuaalisesta osaamisesta kielii peräti kolme erikoistehosteiden Oscar-palkintoa, joita pitävät hallussaan erikoistehosteartistit Tommi Saaristoranta (The Jungle Book, 2017) ja Risto Jankkila (Hugo, 2011), sekä nykyään Returnal-pelin tarinallisesta suunnittelusta vastaava johtaja Gregory Louden (Gravity, 2013). 

Returnal edustaa Housemarquen uutta aikaa ja panosta kohti elokuvallisempaa kerrontaa. On ollut huikea mahdollisuus voida kehittää kerronnallista osaamista ja panostusta studiomme sisällä. Meillä ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin suurta tiimiä suunnittelemassa pelin taustatarinaa, juonta ja maailmaa, joten uuden luominen on ehdottomasti palkitsevaa, Louden kertoo.

Returnalissa pelaaja astuu vieraalle planeetalle haaksirikkoutuneen avaruuspilotin saappaisiin. Tämän on kamppailtava tiensä läpi vaarallisten uhkien täyttämän maailman, mutta kaikki ei ole aivan sitä miltä ensi näkemältä vaikuttaisi. Kolmannen persoonan scifi-räiskinnän pelimekaniikka vie roguelike-genren uuteen muotoonsa. Jokainen kuolema palauttaa pelaajan jatkamaan taistelua karmivalla tavalla muuttuneessa maailmassa.

Lue lisää Returnalista PlayStationin englanninkielisestä blogista: https://blog.playstation.com/2020/06/11/playstation-studios-first-look-at-9-new-ps5-games/

eSports-joukkueen perustaminen

Monella itsekseen pelaavalla eSports-pelaajalla on jossain vaiheessa haave päästä pelaamaan joukkueessa, mutta voi hyvinkin olla, ettei omalla paikkakunnalla ole tarpeeksi alan harrastajia. Kiinnostuneita voi olla, mutta joskus pullonkaulaksi tulee tarpeeksi tehokkaat pelikoneet ja muut lisävarusteet. eSportsia voi toki pelata verkon välityksellä, mutta alan vakavatkin harrastajat ja ammattilaiset pelaavat mieluiten samassa tilassa muun joukkueen kanssa.

Yhdistyksen perustaminen voi olla vaihtoehto

Joukkueen perustaminen sinällään voi olla helppoa siinä vaiheessa, jos sopiva määrä harrastajia on saatu kiinnostumaan asiasta. Joukkue voi olla rennosti kokoontuva kaveriporukka, mutta jos aikoo päästä askelta pidemmälle, kannattaa miettiä yhdistyksen perustamista. Suomessa on sekä rekisteröimättömiä että rekisteröityjä yhdistyksiä, joista jälkimmäisten etu on siinä, että ne voivat helpommin hakea tukea toimintaansa.

Yhdistys voi olla aatteellinen yhdistys, joihin luetaan esimerkiksi kulttuuri-, sosiaali- ja hyväntekeväisyysyhdistykset sekä ajanviete-, urheilutoiminta- ja harrastusyhdistykset. eSports-yhdistys on varmasti lähimpänä urheilutoimintaa tai harrastustoimintaa, mutta yhdistystä perustettaessa kannattaa kuitenkin miettiä, voiko yhdistys järjestää samalla kulttuuritoimintaa.

Yhdistyksellä tulee olla minimissään kolme perustajaa ja perustajien tulee olla 15-vuotiaita tai vanhempia. Yhdistyksen perustamisesta laaditaan niin kutsuttu perustamiskirja, johon sisältyy yhdistyksen säännöt. Yhdistyksen perustamisesta on säädetty myös oma yhdistyslaki, johon kannattaa tutustua etukäteen.

Avustusta ja tukea toimintaan

Oman paikkakunnan vapaa-ajan asioista vastaavalta tai vaikkapa nuorisotyöntekijältä kannattaa kysyä, mistä lautakunnasta voi hakea tukea eSports-toimintaan. Lautakuntia ovat esimerkiksi kulttuurilautakunta, nuorisolautakunta, liikuntalautakunta tai vapaa-ajan lautakunta.

Yhdistystoimintaan tarvitaan myös kirjanpitäjän ja tilintarkastajan. Aloittelevan eSports-yhdistyksen kannattaa alussa turvautua mahdollisiin sukulaisiin tai tuttaviin, jotka voivat tehdä tilintarkastuksen. Kirjanpito ei itsessään ole rakettitiedettä, mutta siihen kannattaa perehtyä kunnolla, ettei joudu mahdollisesti maksamaan takaisin virheellisesti tehdyn kirjanpidon vuoksi.

Yhdistyksellä on sellainenkin etu, että se voi hakea kunnalta tai kaupungilta tiloja toimintaansa varten. eSports-joukkueelle sopivien tilojen saaminen voi tosin olla haastavaa, sillä tiloissa tulisi säilyttää pelaamiseen tarvittavat tietokoneet. Tässä vaiheessa on tarpeen miettiä, voiko pelikoneita käyttää muutkin kuin joukkueen pelaajat.

Esimerkiksi nuorisotiloissa voi olla sopivia huoneita tällaiseen ja jos kunnan kanssa voi päästä sopimukseen tilojen käytöstä esimerkiksi vastapalveluksella. eSports-joukkue voi järjestää pelitoimintaa muillekin asiasta kiinnostuneille, jolloin pelikoneiden säilyttäminen tiloissa voi olla mahdollista.

Rahallista tukea lainoilla

Kuten aiemmin mainittiin, rahallista tukea yhdistyksen toimintaan voi hakea kunnalta, mutta lautakuntien säännöksissä voidaan määritellä, mihin rahat voidaan käyttää. Pelikoneisiin voi joutua hankkimaan lainaa, joten tässä voi tulla kyseessä esimerkiksi 18 vuotta täyttäneille sopiva kulutusluotto. Erilaisia lainoja voi etsiä esimerkiksi sivulta Loanscouter.com.

Myös tutulta pankilta voi hakea lainaa, mutta usein pankit vaativat takauksen lainoihin. Takaus voi olla henkilötakaus tai omaisuutta, jota harvemmin nuoremmilla hakijoilla on ehtinyt kertyä. Henkilötakauksessa takaajina voivat olla vaikka vanhemmat. Kulutusluotot ovat vakuudettomia lainoja, joten niihin ei tarvita erikseen takaajaa tai omaisuutta. Luottojen antajat vain tarkistavat lainan hakijan luottotiedot ja maksukyvyn.

eSports-joukkue kannattaa perustaa aluksi kuitenkin mahdollisesti ilman suurta rahallista panostusta, mutta kun toiminta alkaa muuttua vakinaisemmaksi ja porukkaan on löytyneet sitoutuneet pelaajat, voi siinä vaiheessa olla järkevää vaihtaa niin sanotusti isommalle vaihteelle.

Hyvällä suunnittelulla ja asioiden etukäteen tiedustelulla voi kuitenkin saada korvaamatonta tukea ja apua joukkueen toimintaan. Kuntien avustukset ja muu tuki voi olla sekä rahaa että toimintatilojen vuokraamista maksutta tai pikkurahalla. Yhdistykset voivat hakea myös rahallista tukea eri säätiöiltä, jotka ovat usein valtakunnallisia. Myös paikallisia säätiöitä on olemassa, joilta voi hakea paikalliseen toimintaan avustuksia.

Onko E-urheilu urheilun tulevaisuus?

0

Eurheilu on urheilun tulevaisuus. Tämä saattaa kuulostaa rohkealta lausunnolta, mutta sen tueksi on olemassa yhä enemmän todisteita. Tämän päivän katsojat ja osallistujat haluavat nimittäin olla digitaalisesti läsnä urheilun seuraamisen aikana. Ja tehokkain tapa saada katsojat seuraamaan urheilua on ”gamificationin” tai pelillistämisen avulla.

Vaikka “todellinen” urheilumaailma on edelleen kuitenkin huomattavasti suurempi kuin eurheilumaailma, eurheilu on näyttämässä kannattajilleen erilaisuuden tulevaisuuden. Tulevaisuuden, jossa fanit voivat vuorovaikutteisesti seurata urheilua vapaa-aikanaan. Tänä päivänä kuluttajat eivät halua vain katsella tai kuunnella, vaan he haluavat myös osallistua – ja eurheilu yhdistää nämä ihmisten halut.

Viimeisin muutos, joka on tuomassa nämä kaksi maailmaa entistä lähemmäs toisiaan, on uusien virtuaalitodellisuus pelikokemuksien luominen, jotka ovat tekemässä eurheilusta fyysisesti aktiivista. Virtuaalitodellisuus tai VR teknologia saattaa olla juuri se teknologia, joka tulee yhdistämään nämä kaksi urheilumaailmaa ja urheilumuotoa toisiinsa.

Vaikka näiden vaikutusten täydellinen ymmärtäminen saattaa vielä viedä joitakin vuosia, mobiili- ja virtuaalitodellisuuspelien suosion kasvaminen ihmisten keskuudessa on tekemässä eurheilun tulevaisuudesta ainakin erittäin mielenkiintoisen. Tarkastellaan esimerkiksi HADOa, uutta, kaksi vastaan ​​kaksi, urheilukenttäpohjaista peliä, jossa pelaajat pääsevät taistelemaan toisiaan vastaan virtuaalitodellisuudessa.

Pelissä molemmat pelaajat käyttävät VR-kuulokkeita ja kiinnittävät käsiinsä mobiililaitteet, joiden avulla he voivat nähdä toistensa toiminnat ja heittää virtuaalisia palloja toisiaan vastaan ​​– HADOa voidaan kuvailla eräänlaiseksi digitaaliseksi versioksi polttopallosta. Yksi syy sille miksi HADO on pelinä niin kiinnostava, on, että se tuo kolmiulotteisen kokemuksen eurheiluareenalle.

Kohtuuhintaisten virtuaalitodellisuus kuulokkeiden nousu on myös käynnistämässä uuden fitness vallankumouksen, kun ihmiset pystyvät kuntoilla virtuaalitodellisuuksissa. VR teknologioista ja niiden hyödyntämisestä voi tulla tehokkain tapa saada vähemmän aktiiviset ihmiset kiinnostumaan kuntoilusta.

VR Olympialaiset?

Huhujen mukaan Kansainvälinen olympiakomitea on kiinnostunut virtuaalitodellisuudesta mahdollisena keinona tuoda eurheilu mukaan olympialaisiin. Sen sijaan, että se olisi vain virtuaaliversioita nykypäivän urheilulajeista, syntyisi todennäköisesti uudenlaisia ​​urheilulajeja, kuten HADO. Vaihtoehtoisesti perinteisten urheilulajien stadionit ja pelikentät voitaisiin kuvitella täysin uusilla tavoilla virtuaaliareenoille, jotka on suunniteltu maksimoimaan jännitys katsojille.

Esimerkiksi tuleva tennistähti voisi pelata VR-kentällä, jossa he voisivat liikkua kolmessa ulottuvuudessa kahden ulottuvuuden sijasta. Tämä voitaisiin tehdä mahdolliseksi kolmiulotteisissa, koko kehon virtuaalitodellisuusjärjestelmissä, joissa voisit tuntea ja todella kokea ympärilläsi olevan maailman pukeutumalla exo-pukuun virtuaalisen ympäristön simuloimiseksi.

Laajalle levinneiden spekulaatioiden perusteella eurheilulajeja tullaan sisällyttämään seuraaviin olympialaisiin. Esimerkiksi äskettäin Tokiossa käynnistettiin eurheilu-hotelli, jonka odotetaan valmistuvan pelien aikaan. Samoin olympiakumppani Intel ilmoitti äskettäin olympialainsäädännöllisestä euheilu turnauksesta, joka tullaan pitämään vain päivää ennen olympialaisten alkamista.

Ja vaikka eurheilulajeista ei tulekaan mitalilajeja seuraavissa olympialaisissa Tokiossa, ensi vuosi tulee olemaan ensimmäinen vuosi, jolloin merkittävä urheilutapahtuma on sisällyttänyt myös eurheilua.

Samaan aikaan neuvotteluja jatketaan Pariisin 2024 -olympialaisten ohjelmasta, joka tulee todennäköisesti sisältämään jonkinlaisen eurheilu tapahtuman. Ja vuonna 2019 ’European Games’ sisällytti eurheilun kulttuuriohjelmaansa urheiluohjelmansa sijasta.

On syytä muistaa, että nykyaikaisten olympialaisten ensimmäisinä vuosikymmeninä olympialaisissa kisaajia palkittiin kulttuurillisista saavutuksista. Olympialaisten alkuperäisenä visiona oli juhlia urheilua sekoitettuna kulttuuriin ja koulutukseen. Nämä ovat edelleen kirjattuina olympialaisten perustamiskirjassa.

Joten ennen kuin päätämme keskustelun urheilun ja perinteisen urheilun välisestä suhteesta, meidän on muistettava, että tämän päivän urheilulajeja voitaisiin verrata hiljaisten elokuvien aikakauteen reilu 100 vuotta sitten. Teknologinen kehitys tulee vielä jatkumaan vuosisatoja ja eurheilu on urheilulajina vielä lapsen kengissään. Vain tulevaisuus tulee kertomaan miten suureksi ilmiöksi eurheilu tulee nousemaan. Kukaan ei tuskin osannut aiemmin odottaa, että nettikasinoiden talletusbonukset tulisivat niin suosituiksi pelaajien keskuudessa, vaikka tänä päivänä ne ovat arkipäivää. Näin ollen eurheilusta saattaa hyvinkin tulla vielä olympialaji jonain päivänä.

Sony osti osan Epic Gamesista

Sony on hankkinut omistukseensa pienen osan Fortniten luojaa Epic Gamesia sijoittamalla yritykseen 250 miljoonaa dollaria. Puhutaan strategisesta sijoituksesta, jonka maksun on suorittanut Sony Corporationin 100 % omistama alihankkija.

Sony kertoo, että investoinnin tarkoituksena on laajentaa Sonyn ja Epic Gamesin keskinäistä yhteistyötä koko Sonyn tuote- ja viihdeportfolion mitalta. Epic on omalla sarallaan tuonut ilmi, että Fortnite on sille paljon muutakin kuin vain peli, että se on sosiaalisen multimedian perusta.

Epic Gamesille satoja miljoonia

Ennen Sonyn investointia puhuttiin että Epic Games oli saamassa 750 miljoonan dollarin lisärahoituksen Kohlberg Kravis Roberts & Co pääomasijoitusyhtiöltä.

Sony sen sijaan oli ostohousut jalassa viimeksi huhtikussa kun se sijoitti 400 miljoonan dollarin strategisen sijoituksen kiinalaiseen digitaalisen viihteen yrityksen Bilibiliin ostaen 17 miljoonaa osaketta eli 4,98 % koko yrityksen osakekannasta. Bilibilillä on oma streemausalustansa, mutta se myös omistaa kaksi kiinalaista e-urheiluorganisaatiota eli Hangzhou Spark Overwatch liigeorganisaation sekä Bilibili Gaming joukkueen, joka on League of Legends Pro League jäsen.

eSports ja Tiktok

Miksi Intia esti 59 eri sovellusta Kiinasta mukaanlukien TikTokin, ja miksi puhutaan, että USA olisi tekemässä saman?

TikTokin kehittäjä ByteDancelle Intian kielto tarkoitti noin 18,8 % koko sovelluksen käyttäjien katoamisesta yhdessä silmänväläyksessä. USA olisi SensorTowerin tilastojen mukaan tulossa heti toisena 8,7 %, ja se on käytössä 36,6 miljoonalla. Syyt miksi sovellus kiellettäisiin olisivat mahdolliset tietoturvauhat, jotka käyttäjille ja näiden verkostoille TikTokin kautta olisivat kenties mahdollisia. Kysymys kuuluu lähinnä, miten ByteDance pystyy varmistamaan, etteivät sen käyttäjätiedot päädy Kiinan hallitukselle.

USA:n presidentti Donald Trump ja hänen ministerinsä Mike Pompeo ovat jo pidempään miettineet kiinalaisten sovellusten, ml. TikTokin estämistä amerikkalaisilta. TikTok ei ole myöskään hyväksynyt sakkovaadettaan sen alaikäisistä käyttäjistä eikä ole suorittanut 5,7 miljoonan dollarin vaadettaan USA:n kauppakomissiolle.

Miten tämä kaikki liittyy e-urheiluun? Ei suoranaisesti, mutta TikTok videot ovat monen turnauksen järjestäjän tärkeä sosiaalisen viestinnän markkinointikanava. TikTok on jo nyt monen Pohjois-Amerikan urheilutapahtuman ja jopa joidenkin kansainvälisten e-urheilu liigojen tukija, kun samalla ByteDance haalii omistukseensa samanlaista mobiiliarsenaalia, mitä sen kilpailija Tencentillä on.

Miten käy, se nähtänee lähiaikoina.