Koti Blogi Sivu 17

The International saamassa uuden palkintoennätyksen

Jos edelliset The International Dota2 pelin MM-lopputurnaukset tekivät monesta suomalaisesta ammattipelaajasta miljonäärejä, tämän vuoden The International ei tule olemaan voittajille poikkeus. Nyt on jo nimittäin kerätty yli 25 miljoonaa dollaria rahaa voittopottiin ja keräys jatkuu edelleen. Ja mikä parasta, tänäkin vuonna suomalaisilla on mahdollisuus juhliin. Rahaa on kerätty parhaimmillaan yli neljä miljoonaa dollaria päivässä!

Viime vuonna Valve Corporation laittoi itse 1,6 miljoonaa alkupottiin, joka sitten kasvoi aina 34 miljoonaa saakka, mutta tänä vuonna potin koko tuntuu jatkuvan edelleen ja kokonaispotti voi hyvinkin ylittää 40 miljoonan dollarin rajan.

Kuva Instagram: https://www.instagram.com/topson.gg/

Topias ”Topson” Taavitsainen on eurooppalaisessa OG joukkueessa Dota2 peliä pelaava ammattilainen. Topias on syntynyt 1998 ja on jo nyt voittanut miljoonia pelaamalla tätä peliä. Hän siirtyi 2018 OG joukkueeseen ja tänä vuonna hänellä on jjälleen mahdollisuus voittaa mestaruus, niin ylivoimaisesti on OG tänä vuonna hallinnut lajia.
Topias on kahdesti pelannut MM-finaalissa voittoisasti ja on miettinyt hänkin peliuransa lopettamista. Syynä se, ettei pelaamisesta jää aikaa muulle elämälle, ja hän kuitenkin haluaisia normaalin perheen ja lapsia. Hän on voittanut tähän mennessä lähes 5 miljoonaa euroa ja jos tämän vuoden The Internationalin rahankeruu jatkuu tätä rataa, voi voittajille olla luvassa jopa kolmen miljoonan euron potti per joukkueen pelaaja.

OG vai Team Secret?

Vai tuleeko voittaja vieläkin suuremmasta ennakkosuosikista eli Team Secretistä, jossa pelaa toinen suomalainen Lasse ”Matumbaman” Urpalainen, joka liittyi Team Secret joukkueeseen viime vuoden huhtikuussa on joukkueensa viimeiseksi tullut jäsen. Team Secret voitti juuri DreamLeague Season 13:n loppuottelussa Evil Geniuses joukkueen 3-2.

Tämän vuoden The Internationalin päivät eivät ole vielä tiedossa.

Psyonix muokkaa Rocket League mallia: tulossa 4,5 miljoonan dollarin palkintopotti

Uusi Rocket League– sarja on nimeltään RLCS X ja sen mukana tulee myös uusi kilpailullinen malli. Uusi kausi alkaa elokuussa ja sen tuo mukanaan 4,5 miljoonaa dollaria palkintorahaa.

Syy tähän muutokseen on edellisen kauden joukkueiden yhdessä kirjoittama kirje Psyonixille joukkueiden mahdollisuudesta ansaita rahaa kaudesta. Tähän mennessä joukkueilla ei ole ollut sananvaltaa oikeastaan mihinkäään ja kaikki valta on ollut pelitalolla itselläään. Jatkossa kaikki voittorahat maksetaan esimerkiksi suoraan pelaajille itselleen.

Cloud9 joukkue lähtiä sarjasta kesäkuussa ja organisaation toimitusjohtaja ja perustaja Jack Etienne kertoi lähdön syyksi kulujen olevan korkeammat kuin mahdolliset liigasta saatavat tulot.

Uusi liigasysteemi tuhoaa kokonaan vanhan ja antaa nyt avoimen pelikentän kaikille tiimeille tulla mukaan karsintoja kautta. Lisäksi on tulevalla kaudella yksi ainoa MM-lopputurnaus, jossa päätetään kauden 2020-21 maailmanmestaruus.

Orignaali uutinen englanniksi: https://esportsobserver.com/psyonix-revamps-rlcs/?mc_cid=4fa2f95f55&mc_eid=3a073d1d95

Teemapelit yleistyvät nettikasinoilla

Läpi vuosikymmenten kolikkopelit tarkoittivat perinteisiä yksilinjaisia pelikokonaisuuksia, joiden kiekoilla nähtiin yleensä aina samat symbolit: erilaisia hedelmiä, seiskoja, BAR-symbolit ja hevosenkenkiä. Peleissä ei lopulta juurikaan ollut eroa – kolme samanlaista symbolia ainoalle voittolinjalle laukaisi voiton, ja summa määräytyi voittolinjan symbolien mukaan.

Nykyajan kolikkopelit ovat täysin toista maata, peleissä nähdään nimittäin toinen toistaan erikoisempia ominaisuuksia ja teemoja. Kaikissa kolikkopeleissä ei ole enää lainkaan tavallisia voittolinjoja, vaan symbolit saattavat tippua pelialueelle esimerkiksi yläreunasta, ja voittoyhdistelmät muodostuvat samanlaisten symbolien rykelmistä.

Teemat nettikasinoiden kolikkopeleissä vaihtelevat laidasta laitaan. Muinainen Egypti toistuu lukuisissa eri peleissä ja myös muut seikkailuteemat ovat nauttineet suurta suosiota läpi vuosien. Voittoja etsitään monissa peleissä myös savanneilta, meren syvyyksistä sekä erilaisista satumaailmoista.

Muutamat pelivalmistajat ovat innostuneet kehittämään pelejä myös tunnettujen rock-bändien ja artistien ympärille. Aikaisemmin muun muassa Ozzy Osbourne ja Guns N’ Roses ovat saaneet omat slottinsa, ja viimeisimpänä myös Twisted Sisterin kuolemattomia hittejä kuullaan hauskan slotin taustalla. Jos teemapelit kiinnostavat, löydät näitä muun muassa SlottyVegas -nettikasinon valikoimista!

Peleissä yhä korkeampia palautusprosentteja

Kaikki nettikasinoiden pelit toimivat eri mekaniikalla ja yksi voittoihin vaikuttava tekijä ovat pelien palautusprosentit. Tämä lukema määrittää, kuinka paljon peli pitkällä aikavälillä palauttaa voittojen muodossa pelaajille, ja mikä on kasinon osuus. Ihannetilanne on totta kai 100 %, mutta tällaisia pelejä ei luonnollisestikaan ole tarjolla – pitäähän pelien ylläpito- ja kehityskulut saada katettua.

Lähelle sataa prosenttia monissa nykypäivän sloteissa kuitenkin päästään, ja lukemat ovat olleet viime vuosina jatkuvassa kasvussa. Esimerkiksi supersuositun Blood Suckers -slotin palautusprosentti on mukavat 98,00 % ja Mega Jokerissa peräti 99 %. Nämä ovat pelaajan kannalta äärimmäisen suotuisia prosentteja, sillä kasinon osuus on hyvin pieni.

Rahapeleistä puhuttaessa tulee kuitenkin aina muistaa, että pelit perustuvat täysin sattumaan. Suurikaan palautusprosentti ei siis automaattisesti tarkoita korkeita voittoja ja vastaavasti pienemmän palautusprosentin pelit saattavat parhaassa tapauksessa olla hyvinkin tuottoisia.

Kaikista parhaat palautusprosentit ovat perinteisissä pöytäpeleissä kuten blackjackissa tai ruletissa. Usein palautusprosentit liikkuvat lähempänä sataa prosenttia, joten pelejä on mahdollista pelata hyvin tasaisesti.

Uusia pelejä julkaistaan viikoittain

SlottyVegasin kaltaiset valikoimaan panostavat nettikasinot tarjoavat pelaajilleen valtavia pelivalikoimia, sisältäen useita satoja pelejä. Tylsää hetkeä kasinolla ei siis pääse tulemaan, vaikka aikaa pelien parissa viettäisi enemmänkin.

Nettikasinoiden pelivalikoimat pysyvät tuoreina myös siitä syystä, että pelivalmistajat tuovat markkinoille jatkuvalla syötöllä uusia mielenkiintoisia pelijulkaisuja. Erilasia pelistudioita on valtava määrä ja pelaajien riemuksi uusia tuotoksia ilmestyy viikoittain, toisinaan jopa useita kappaleita viikossa.

Uusimmat pelit sisältävät todella huimia ja monipuolisia bonustoimintoja, joista ei olisi vielä kymmenen vuotta sitten uskallettu unelmoidakaan. Peruspeli onkin useassa slotissa jäänyt hieman paitsioon, ja suurimman huomion saavat erilaiset erikoistoiminnot, kuten ilmaiskierrokset, bonuspelit, wild-symbolit sekä lisäkertoimet.

Nykyaikana on äärimmäisen tärkeää, että kaikki uudet pelit ovat tietokoneen lisäksi pelattavissa myös mobiililaitteilla. Tämä on pelistudioiden yksi tärkeimmistä prioriteeteista, ja pelit tuotetaan nykyisin sopivaan muotoon kaikille eri laitetyypeille. Niin ikään myös kasinot panostavat mobiilikäytettyyteen, joten pelaaminen älypuhelimia käyttäen onnistuu hienosti niin kasinoiden, kuin pelien puolesta.

Pelaamaan pääsee näppärästi parilla painalluksella

Kaikista suosituimmat kasinot ovat käytettävyydeltään mahdollisimman helppoja. Pelitilin rekisteröimisen tulee käydä mahdollisimman nopeasti ja peliaulojen on oltava olemukseltaan selkeitä, jotta slottien ja pöytäpelien selaaminen käy mielekkäästi.

Nykyisin pelitilin rekisteröiminen ei vaadikaan kovin suuria ponnisteluita. Uuden pelaajan tarvitsee ainoastaan syöttää omat tietonsa sekä vahvistaa sähköpostiosoite, ja tämän jälkeen voikin siirtyä tallettamaan rahaa kasinolle. Suomalaisilla nettikasinoilla käytettävissä ovat kaikki suosituimmat maksumenetelmät, kuten korttimaksut, pankkisiirto sekä e-lompakot.

Uusille nettikasinoille rekisteröityminen usein myös palkitaan, sillä monesti pelaajille on luvassa useita rahanarvoisia etuja. Talletusbonuksia on saatavilla useille peräkkäisille talletuksille ja näiden lisäksi ilmaiskierrokset parantavat pelaajan voittomahdollisuuksia huomattavasti.

Nettikasinoiden helppokäyttöisyyden ansiosta monet rahapelien ystävät ovatkin vaihtaneet perinteiset pelikoneet ja kivijalkakasinot kokonaan internetissä pelattaviin peleihin. Slotit ja pelipöydät ovat saatavilla milloin ja missä tahansa, ja peleistä pääsee nauttimaan hyvin pienelläkin panoksella.

Pankkitunnistautumista hyödynnetään rahapelaamisessa

Tänä päivänä monet arkipäivän palvelut ovat ihmisten käytettävissä internetissä. Pankkiasiat ovat helposti hoidettavissa puhelimen välityksellä ja netistä voi halutessaan tilata verokortin, hoitaa vakuutukset sekä monia muita arkisia askareita. Virallisten palveluiden lisäksi ihmisten käytettävissä on paljon erilaisia viihdepalveluita, kuten nettikauppoja ja suoratoistopalveluita.

Etenkin virallisten palveluiden kohdalla asiakkaiden henkilöllisyys on totta kai vahvistettava, ja viime vuosina suomessa ehdottomasti suosituimmaksi menetelmäksi on noussut verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen. Ruotsissa ja muutamissa muissa maissa käytetään paljon myös mobiilitunnistautumista, mutta suomessa vastaava palvelu ei ole noussut ihan yhtä suureen suosioon.

Pankkitunnistautuminen on asiakkaalle hyvin helppoa, sillä tänä päivänä käytännössä jokaisella on olemassa verkkopankkitunnukset. Palveluiden käyttäminen on hyvin helppoa – asiakkaan ei tarvitse syöttää kuin muutama henkilökohtainen koodi, ja tiedot haetaan pankin rekisteristä välittömästi.

Uusimpana trendinä pankkitunnuksilla pystyy nauttimaan myös nettikasinoiden palveluista. Aikaisemmin rahapelisivustoille on täytynyt rekisteröidä erillinen pelitili, mutta nykyään tallettamaan pääsee helposti sivulle saavuttuaan ja tunnistautuminen tapahtuu samalla.

Pay’n Play on kasvava ilmiö

Ensimmäiset pankkitunnuksilla toimivat nettikasinot julkaistiin noin kolme vuotta sitten ja yleisesti näistä pelisivustoista puhutaan Pay’n Play kasinoina. Nimi on ruotsalaisen Trustly -maksupalvelun lanseeraama, sillä kyseinen maksuvälittäjä toimii suurimmalla osalla Pay’n Play -kasinoita maksujen välittäjänä.

Ensimmäisten pankkitunnistautumisella pelattavien kasinoiden ilmestyttyä markkinoille oli hyvin nopeasti selvää, että kysyntää palvelulle on valtavasti. Viimeisten kahden vuoden aikana kyseisellä menetelmällä toimivia kasinoita on ilmestynyt todella monia, eikä suosiolle näy loppua. Tunnetuimmista kasinoista esimerkiksi GoSlotty on nopeasti noussut yhdeksi suomalaisten suosituimmaksi nettikasinoksi.

Pay’n Play kasinoissa pelaajia viehättää eniten niiden helppous. Esimerkiksi GoSlotty kasinolle saavuttaessa pelaajan eteen aukeaa talletusmahdollisuus heti etusivulla, eikä omia tietojaan ole tarvetta syöttää – sähköpostin tai puhelinnumeron vahvistamisesta puhumattakaan. Talletuksen yhteydessä pelaajan henkilöllisyys ja muut tarvittavat tiedot saadaan vahvistettua pankin järjestelmästä ja raha on pelattavissa kasinolla välittömästi.

Tulevaisuudessa on odotettavissa, että kasinot ilman rekisteröitymistä nousevat yhä suositummiksi. Nykyisin ihmiset arvostavat ennen kaikkea nopeutta, ja sitä nämä sivustot pystyvät toden teolla tarjoamaan.

Nopeat kotiutukset ovat tärkeitä pelaajille

Välittömät talletukset ja nopea tunnistautuminen eivät kuitenkaan ole ainoita syitä rekisteröitymisvapaiden nettikasinoiden räjähdysmäiselle suosiolle. Yksi suurimmista tekijöistä ovat nopeat kotiutukset, joita pelaajat tuntuvat todella arvostavan.

Aikaisemmin nettikasinoilla pelatessa ongelma on usein ollut, että voittoja on saattanut joutua odottelemaan tuntien, tai jopa useiden päivien ajan. Ennen kotiutuksen hyväksymistä vastassa on monesti ollut pelitilin vahvistaminen erilaisten dokumenttien avulla, mikä on myöhästyttänyt kotiutusten maksamista vielä entisestään.

Kasinoilla ilman rekisteröitymistä pelaajan henkilöllisyys ja muut tarvittavat tiedot voidaan todentaa tarpeeksi vahvasti jo talletuksen yhteydessä, minkä ansiosta dokumenteille ei enää jälkikäteen ole tarvetta. Tästä syystä kasino voi maksaa pelaajan tekemän kotiutuspyynnön välittömästi, tai korkeintaan muutamien minuuttien kuluessa.

Nopean rahaliikenteen lisäksi pelaaminen on todella turvallista, sillä esimerkiksi omasta luottokortista tai henkilöllisyystodistuksestaan ei ole tarpeen toimittaa tositteita. Kaikki tieto siirtyy nykyaikaisesti suoraan pankin järjestelmästä salatun yhteyden suojin, eivätkä maksunvälittäjät koskaan varastoi asiakkaiden tietoja omiin järjestelmiinsä.

Vanhemmat nettikasinot kovan paikan edessä

Pay’n Play kasinot ovat selvästi ajaneet rahapelialan murrokseen, joka on tosin ollut odotettavissa jo vuosia. Monien vanhempien nettikasinoiden rekisteröitymisprosessit ovat olleet selvästi liian hitaita ja monimutkaisia, eivätkä ne ole millään tavalla pystyneet täyttämään pelaajien tämän päivän tarpeita.

Vanhemmilla nettikasinoilla on havahduttu tilanteeseen ja moni sivusto on ryhtynyt erinäisiin toimenpiteisiin. Muutamat tunnetut sivustot ovat päivittäneet toimintamallinsa perinteisestä Pay’n Play kasinoon, ja osa pelipaikoista tarjoaa pelaajilleen mahdollisuuden valita joko perinteisen rekisteröitymisen tai pankkitunnuksilla pelaamisen välillä.

Tulevaisuudessa on odotettavissa, että pelaajat toivovat kasinoilta yhä helpompaa pelaamista. Tähän vaikuttaa suurilta osin mobiilipelaamisen yleistyminen, sillä älylaitteilla asiakkaat toivovat kaiken sujuvan aina mahdollisimman vaivattomasti – olipa kyseessä mikä tahansa palvelu.

Tällä hetkellä pelaaminen ilman pelitiliä onnistuu ainoastaan pankkitunnuksia käyttäen, mutta oletettavasti rinnalle tulee tulevina aikoina ilmestymään myös vaihtoehtoisia tunnistautumistapoja. Näihin muutoksiin perinteisten nettikasinoiden pitää pyrkiä vastaamaan parhaansa mukaan, mikäli meinaavat pysyä mukana kilpailussa myös vielä jatkossa.

Telia ja Veikkausliiga perustavat uuden e-urheilusarjan

Telia ja Veikkausliiga perustavat uuden e-urheilusarjan jalkapallon pääsarjan rinnalle. Syksyllä käynnistyvän eFutisliigan viikoittaisia lähetyksiä voi seurata MTV:ltä.

“eFutisliiga on suuri askel sekä suomalaiselle e-urheilulle että suomalaiselle jalkapallolle. Viimeistään koronavirus osoitti, että urheilusarjojen tulevaisuutta ei voi pitää itsestäänselvyytenä, vaan aina on tilaa innovoida ja kehittyä. Erityisen innostuneita olemme siitä, että uuden liigan myötä suomalaiset jalkapallofanit voivat kannustaa lempijoukkueitaan vuoden ympäri myös pääsarjan kauden ulkopuolella”, kertoo Veikkausliigan kaupallisesta kehityksestä, kumppanuuksista ja markkinoinnista vastaava johtaja Ville-Mikko Korkka.

Syksyllä alkavassa eFutisliigassa jokaista liigajoukkuetta edustaa yksi e-urheilija. Telia Esports Seriesin sateenvarjon alla pelattavan eFutisliigan tarkemmat yksityiskohdat julkistetaan myöhemmin.

“Olemme ylpeitä tulevasta yhteistyöstä Veikkausliigan kanssa. Tämä kevät on paljastanut e-urheilussa piilevän potentiaalin koko maailmalle ja syksyllä alkava eFutisliiga on täydellinen esimerkki siitä, miten perinteinen urheilu ja e-urheilu voivat kulkea käsi kädessä. Toivomme, että voimme esimerkillämme kannustaa myös muita pääsarjoja yhdistämään voimat e-urheilun kanssa”, kertoo Niklas Segercrantz Telia Finlandin esports-tiimistä.

eFutisliigan myötä MTV laajentaa e-urheilutarjontaansa jalkapallon puolelle, sillä viikoittaiset lähetykset ovat katsottavissa mtv-palvelusta ja C Moresta. eFutisliigan pääyhteistyökumppanina toimii PlayStation.

E-urheilu monipuolistui koronakeväänä

Koronakevät laittoi monet urheilusarjat niin Suomessa kuin maailmalla tiukille. E-urheilu sen sijaan vahvisti asemaansa entisestään yhä useampien kääntyessä sen puoleen perinteisen urheilun ollessa tauolla. Esimerkiksi Liigan pudotuspelit pelattiin epävirallisesti loppuun NHL 20 -konsolipelillä.

Amerikkalaista yliopisto Rocket League maistiaista

EGFC Power Series Week 1: Utah State vs University of Washington

Riot Games ja Ignition Series Valorantille

Ignition Series on Riot Gamesin ensimmäinen liiga, johon on ilmoittautunut jo 20 eri eSports organisaatiota ympäri maailmaa. Sarja alkoi 19.6. Euroopassa G2 Esports Invitational turnauksella, jossa pääsponsorina toimi Red Bull ja toinen avaus on RAGE VALORANT JAPAN Invitational. Lisää Ignition sarjaa on tulossa Pohjois-Amerikkaan, Brasiliaan, Latinalaiseen Amerikkaan, Koreaan, Japaniin, Kaakkois-Aasiaan, Oseaniaan, Eurooppaan, Venäjälle, Turkkiin ja Lähi-Itään. Jokainen organisaattori on vastuuss omasta Ignition sarjan turnauksestaan, ja turnaukset voivat sisältää avoimet karsinnat, show ottelut ja top pelaajien kutsupelit.

Sarjan kotisivu

Tähtäimessä e-urheilu

E-urheilu, eli elektroninen urheilu on kasvanut vuosien varrella suuremmaksi ja suuremmaksi urheilun haaraksi. Sillä tarkoitetaan siis videopelien pelaamista kilpailullisesti. Pelit voivat olla joko tietokoneella taikka sitten konsolilla pelattavia, ja kisoissa ne jaetaan eri genreihin: reaaliaikaisiin strategiapeleihin, taisteluareenamoninpeleihin, online moninpeleihin ja ensimmäisen persoonan ammuntapeleihin. Muitakin luokkia on, mutta edellä mainitut ovat niitä yleisimpiä.

Mistä e-urheilu sai alkunsa?

Videopelien pelaaminen yleistyi 90-luvulla, kiitos teknologian yleistymisen useimpiin kotitalouksiin. Pelaaminen nykyään on tämän vuoksi mahdollista hyvin monille ihmisille ja sitä varten tarvittavia laitteita löytyy yhä useammista ja useammista kotitalouksista. Tästä syystä myöskin pelaamisen määrä ja olemassa olevien pelien määrä on kasvanut hyvin monipuoliseksi. Netistä löytyy useita eri pelisivustoja, kuten https://www.ottokasino.com/ ja video- ja tietokonepelejä myydään miljoonia kappaleita ympäri maailman. Runsas pelitarjonta ja innokkaat pelaajat ovat aikojen saatossa myös luoneet perustan useille e-urheilun kisoille ja turnauksille.

E-urheilun kisat ja turnaukset

Ensimmäiset kisat eivät suinkaan alkaneet vasta 90-luvun jälkeen teknologian uudistumisen myötä, vaan ensimmäiset turnaukset tiedetään järjestettäneen jo vuonna 1972 Stanfordin Yliopistossa Spacewar-pelaajille. Kisoja järjestettiin vuosien varrella muutamia, kunnes 1990-luvulla internet mullisti e-urheilun maailman. Reaaliaikaiset onlinepelit alkoivat yleistyä ja pelaamisen määrä keulia.
Nykyään on olemassa niin ammattitasoisia pelaajia, että heidän kisojaan ja turnauksiaan seurataan miljoonapäin YouTubessa ja Twitchin kaltaisissa suoratoistopalveluissa. Lisäksi tunnetuimmilla pelaajilla voi olla sponsoreita, jotka maksavat pelaajien matkakustannukset, laitteistot ja muut kulut. Monet pelaajista saattavat saada jopa palkkaa pelaamisestaan – palkat saattavat jopa hipoa yli tuhansia euroja. Jos on oikein hyvä, myös turnauksista voi tienata kymmenien miljoonien suuruisia rahapalkintoja.
Suomessa e-urheilu näkyy myös – Finnish Esports League järjestää liigoja ja livetapahtumia ympäri vuoden. Suomessa järjestetään myös paljon laneja, eli lähiverkkotapahtumia. Niissä joukko pelaamisesta kiinnostuneita ihmisiä kokoontuu yhdessä pelaamaan omilla tietokoneillaan.

E-urheilun historiassa on nähty pelattavan monia eri pelejä monissa suurissa turnauksissa ja ajattelimme mainita tähän niistä kuuluisimpia.
Vuoden 2015 League of Legends -turnaus rikkoi ennätyksiä, kun sitä katsoi noin 36 000 000 ihmistä. Se järjestettiin Pariisissa, Lontoossa, Brysselissä ja Berliinissä. Myös vuoden 2016 League of Legends turnaus oli menestys suurella katsojamäärällään. Tämä tapahtuma matkusti läpi Yhdysvaltojen – se aloitti länsirannikolta San Franciscosta, jatkoi matkaansa Chicagon kautta New Yorkiin ja palasi länsirannikolle Los Angelesiin. Suurimmaksi e-urheilun tapahtumaksi on väitetty vuoden 2018 LoL Mid-Season Invitational -tapahtumaa, jossa 14 joukkuetta kilpaili League of Legendsin 8.8 versiossa. Tapahtumaa katsottiin yli 2 miljardia tuntia – siis massiivisen paljon. Kuka tahansa, kenellä oli pääsy internetiin, oli mahdollisuus katsoa turnausta.

E-urheilun tulevaisuus

E-urheilun suosio on siis silmiin kantamattoman suurta ja kisojen ja turnausten järjestäjien on alettava katsomaan tulevaisuuteen. Jotta e-urheilu voi jatkaa kasvamistaan, on tilojenkin alettava kasvaa. Lajikin on yleistynyt niin paljon, että se aletaan ottaa tosissaan oikeana urheilulajina ja se alkaa vihdoin saamaan ansaitsemaansa kunnioitusta. E-urheilun tulevaisuudessa nähdään paljon positiivisia asioita ja muutoksen tuulia; jotkut uskovat, että e-urheilu saattaa siirtyä matkapuhelimiin – jotkut taas epäilevät sitä. E-urheilusta on tullut suositumpaa kuin monista klassisista urheilulajeista ja sillä on jo noin 300 miljoonaa fania ympäri maailman. E-urheilu on myös saanut paljon eri instituutioiden kannatusta viime vuosien aikana ja lajin fanit toivovat, että se pian luettaisiin myös olympialajeihin. Oli miten oli, varmaa on, että e-urheilu on suosittua ja jatkaa kasvamistaan tulevaisuudessakin!

Onko e-Urheilu urheilua?

Kirjoitimme tämän artikkelin alunperin toiselle sivustollemme, mutta julkaisemme sen myös täällä. Alkuperäinen: https://www.sportting.fi/ajankohtaista/onko-e-urheilu-urheilua/

Suomalaisittain kirjoitettu e-urheilu tulee eSports lajista. Kyseessä on tietokonepelejä, joita pelataan useimmiten 4-5 pelaajan tiimeissä toisia joukkueita vastaan. Myös single ja duo-pelejä on eli missä pelataan joko yksin tai kaksin. Suomalainen nimi e-urheilu on herättänyt keskustelua kenties hieman turhaankin, koska kyse on kamppailulajista, missä kaksi osapuolta käyvät kamppailua tietokoneen välityksellä. Parhaat pelaajat omaavat nopeimmat refleksit, hyvän näön ja liikekontrollin sekä ovat harjoitelleet satoja tuntia pelaamaansa peliä.

Kuinka vaikeata pelaaminen on

Jos lähdet nyt kokeilemaan mitä tahansa tämän genren peliä, sinun pitää haluta pelata sitä. Muuten et jaksa keskittyä pelin ohjaamisen tai tavoitteiden ymmärtämiseksi tai et jaksa opetella pelin ideaa. Mutta jos oikeasti haluat pelata esimerkiksi CS:GO peliä, voit opetella sitä muiden satunnaisten pelaajien kanssa nettipeleissä aivan kuten esimerkiksi PUBG peliä tai mitä tahansa muuta e-urheilun peleistä. Nämä pelit ovat nykyään maksutta ladattavissa ja osa peleistä on pelattavissa myös mobiilisti. Sinusta voi nopeasti parin pelin jälkeen tuntua, että tämähän on helppoa, mutta palvelimet toimivat siten, että ne laittavat tai pyrkivät laittamaan saman tasoisia pelaajia pelaamaan vastakkain. Siksi jokaisen pelaajan tulee rekisteröityä pelaajaksi ja hänen oma historiansa alkaa muodostua peli peliltä.

Pelaamalla nouset vähitellen taso kerrallaan ylöspäin ja esimerkiksi tämän hetken CS:GO suomalaiset ammattilaiset ovat aloittaneet oman pelaamisensa yleensä 12-15 vuotiaina ja ovat nykyään 21-28 vuotiaita, eli jokaisella on takanaan yleensä vähintään kymmenisen vuotta saman pelin pelaamista. Siinä ajassa pelaaja on oppinut pelikentät, eri näppäinkomennot ja pelitaktiikat ja lopullinen ero harrastajan ja ammattilaisen välillä syntyy muutamasta osatekijästä: treenaaminen oman tiimin kanssa ja yhteispeli, omat ominaisuudet näön, kuulon ja nopeuden suhteen ja se tärkein: tuuri. On paljon tuurista kiinni, mitä peliä lähdet kokeilemaan ja pidätkö pelistä niin paljon, että alat oikeasti treenata kohti ammattilaisuutta. Näitä e-urheilu pelejä pelaavat miljoonat pelaajat joka kuukausi ja ammattipelaajien määrä on sadoissa, kenties parissa tuhannessa – niin nuoresta lajista on vielä kyse.

Mitä pelaaminen vaatii

Pelaaminen vaatii aivan kuten urheileminen: omistautumista, harjoittelua ja tahtoa oppia. Kaiken pohjalla pitää olla kuitenkin myös ne perusominaisuudet, joiden päälle rakennetaan.  Urheiluun vertaaminen tulee siitä, että lajin parhaat ovat hyvässä kunnossa sekä fyysisesti että mentaalisesti. Ei tarvitse lähteä maratoonia juoksemaan, mutta tosiasia on, että mikäli keho on kunnossa, myös aivot toimivat nopeammin. e-Urheilun parissa olevista suurin osa kuitenkin pelailee omaksi ilokseen silloin tällöin tai katselee esimerkiksi Twitchin lähetyksiä eri e-urheilutapahtumista ja kohtaamisista. Vielä 2019 Suomessa oli käytännössä vain yksittäisiä ammattilaisia Dota2 peleissä ja ENCE CS:GO turnauksissa kansainvälisellä tasolla, mutta vuosi 2020 on tuonut ENCE:n rinnalle ja osittain välillä jo ohikin team HAVU:n ja Telia eSports sarjat antavat useammalle suomalaiselle joukkueelle edelleen mahdollisuuksia nousta joko CS:GO tai League of Legends peleissä Euroopan huippuja vastaan kamppailemaan. Jo nyt esimerkiksi suomalainen KOVA on nousussa HAVUN ja ENCEN rinnalle.

League of Legends Korealla kovat kausimaksut

Jos sinusta joskus tuntuu, että eSports on leikkiä niin kannattaa avata silmät ja ymmärtää, että näissä peleissä ja niiden ympärillä liikkuvat jo todella isot rahat maailmalla. Viime viikolla nimittäin julkistettiin mm. se, kuinka paljon joukkueiden pitää maksaa päästäkseen osallistumaan esimerkiksi Leagua of Legendsin Korean liigaan tulevalla kaudella.

Kausimaksu nimittäin on 10-12,3 miljoonaa dollaria ja se samassa linjassa Riot Gamesin muiden liigojen kanssa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Ilmoittautumisaika Koreaan päättyy 19.kesäkuuta ja vaikka tuon reilun 10 miljoonan dollarin maksu ei ole aivan virallinen ja vanhat liigalaiset pääsevät edullisemmin, on se melko todennäköisesti oikealla asteella. Etelä-Koreassa joukkueiden taustalla on isoja korporaatioita ja joukkueet ovat yrityksen omia työtiimejä, jotka toimivat yritysten markkinointitoimenpiteinä. Jotkut isot yritykset ovatkin hieman jo miettimässä lähtöään kauteen suuren kustannuksen vuoksi ja esimerkiksi nykyiset 10 joukkuetta, jotka ovat Korean liigassa saanevat jatkaa maksamalla 8,2 miljoonaa dollaria, joka sekin tuntuu osalle yrityksistä olevan liikaa.


Mukaan ovat kuitenkin lähtemässä jo T1, Gen G. Esports ja DragonX sekä Pohjois-Amerikasta tulevat RunAway, NRG Esports ja FaZe Clan.