Koti Blogi Sivu 15

Nämä kasinopelit saavat suomalaiset liikkeelle

0

Se on selvää, että suomalaiset rakastavat rahapelejä. Viikoittain miljoonat suomalaiset ostavat lottokupongin tai pyörittävät pari kierrosta pelikoneella, netissä tai livenä. Nettikasinoilla tapahtuva pelaaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti, mutta miksi? Sukeltakaamme kasinopelien ihmeelliseen maailmaan selvittämään, miksi olemme kansakuntana niin villiintyneitä tästä ajanvietteestä.

Miten olisi erä pokeria? – Suomalaiset ovat löytäneet rakkauden kortti- ja pöytäpeleihin

Yksi seikka, joka houkuttelee suomalaisia nettikasinoille, on se, että kortti- ja pöytäpelejä ei Suomessa pääse kunnolla pelaamaan muualla kuin netissä. Korttia olemme varmasti kaikki lätkineet joskus, mutta kasinolla pelatessa kokemus on totta kai hyvin erilainen.

Hold’emia, omahaa vai kenties sököä? – Valikoimaa löytyy, jos pidät pokerista

Pokeri on korttipeli, jossa voittaja on se pelaaja, jolla on paras korttiyhdistelmä. Voittaja nappaa itselleen potin, joka koostuu pelaajien kerryttämistä panoksista. Pokeria on montaa erilaista pelityyppiä, ja parhaiten oman suosikkinsa löytää kokeilemalla.

Nettikasinoilla on mahdollisuus pelata pokeria milloin vain, oikeita pelaajia vastaan. Valikoima erilaisia pokerityyppejä on paljon suurempi, kuin mitä Suomessa pääsisi ilman internetin voimaa kokemaan.

Pokeripelissä on monta eri vaihetta, ja peli etenee kierroksittain. Jokaisella pelaajalla on oma vuoronsa asettaa panoksia tai jättää leikki kesken. Ensimmäisenä kaikki pelaajat asettavat pöydälle sokkopanoksen, joka on maksu peliin osallistumisesta. On hyvä tietää, että aloituspanos eli ante ja sokkopanos ovat kaksi eri asiaa.

Kortteja jaetaan panosten asettamisen jälkeen, ja pelaajat pääsevät arvioimaan kannattaako kierrosta jatkaa, vai lyödä kortit pöytään. Erilaisissa pokerityypeissä on eri määrät niin kutsuttuja käsikortteja ja pöytäkortteja. Esimerkiksi Texas Hold’emissa pelaajalla on kädessä kaksi korttia, ja pelin aikana pöydälle nostetaan kolme korttia.

Hold’em: in lisäksi nettikasinoilla voi pelata myös esimerkiksi Omahaa, Sököä, Badugia ja Americanaa.

Monilla nettikasinoilla on myös saatavana livepokeria, jossa on videon välityksellä ammattilainen jakajana. Livepokerin viehätys on ehdottomasti siinä, että voi kuvitella olevansa oikealla kasinolla omalta kotisohvalta. Live-jakaja kommentoi pelin kulkua ja samalla saa autenttisen visuaalisen kasino kokemuksen.

Suomalaista rulettia – täysin turvallista mutta silti jännittävää

Yksi näyttävimmistä pöytäpeleistä, joita kasinolla voi pelata, on ruletti. Ruletissa pyöritetään näyttävän näköistä pyörää, joka saa arvontaa suorittavan metallikuulan kieppumaan villisti. Pelaajat yrittävät arvata mihin kohtaan rulettipöydällä kieppuva kuula pysähtyy. Pelissä on mahdollista voittaa myös ilman että arvaa tismalleen oikein, sillä panostusvaihtoehtoja on todella paljon. Ruletti on suosittu näyttävän arvontatapansa tarjoaman jännityksen ansiosta.

Blackjack – sopiva aloittelijalle

Blackjack on aloittelijallekin sopiva peli helppojen sääntöjensä ansiosta, mutta pitää myös kokeneet pelaajat istuimensa reunalla. Pelin ideana on voittaa jakajan käsi, eli muiden pelaajien kortit eivät vaikuta omiin voittomahdollisuuksiisi. Tavoitteena Blackjackissa on saada omien korttien arvo mahdollisimman lähelle lukua 21. Vaikeaa tästä tekee se, että kaikille jaetaan vain kaksi korttia, ja jos korttien arvo ylittää 21, olet automaattisesti ulkona pelistä.

Ensin jokainen pelaaja laittaa pöytään panoksensa, ja sen jälkeen jaetaan kortit. Korttien arvo on sama kuin niiden numeroarvo. J, Q ja K lisäävät kätesi arvoa kymmenellä, kun taas ässän arvo on joko 1 tai 11 oman kätesi muiden korttien mukaan.

Jos kätesi arvo jää pieneksi, voit nostaa lisää kortteja. Mutta ole varovainen! Jos nostat liian suuren kortin, kätesi arvo ylittää 21 ja olet ulkona pelistä.

Jos saat oman kätesi lukeman lähemmäs lukua 21 kuin jakaja, voitat potit!

Kolikkopelit eivät ole vain supermarkettikamaa

Kolikkopelien ystäville nettikasinot ovat varsinainen herkkuloota. Valikoimaa piisaa tuhansittain, etenkin nettikasinoilla. Mikäli et ole hetkeen katsastanut nettikasinoiden kolikkopelitarjontaa, voi olla, että mielikuvasi tästä pelimuodosta on väärä.

Varmasti kaikille on tuttu kolikkopelien perusperiaate, eli napista painamalla kone arpoo näytölle erilaisia symboleita, jotka onnekkaassa tapauksessa asettuvat ennalta määrätylle voittolinjalle, ja tuovat potin kotiin. Voittolinjoja voi pelin mukaan olla yksi tai vaikka sata.

Nykyaikaisessa kolikkopelissä on tarkoin suunniteltu teema, jota täydentää vaikuttavat grafiikat ja mukaansatempaava musiikki. Symbolit eivät ole enää vain staattisia kuvia, vaan muuttuvia ja liikkuvia hahmoja tai esineitä.

Perussymbolien lisäksi kolikkopelissä voi olla erikoissymboleita, jotka tarjoavat esimerkiksi ilmaiskierroksia, bonuksia tai uusia pelimoodeja. On hankala kuvailla täydellisesti tämän pelimuodon koko kirjoa, sillä jokaisella kasinolla on satoja ja satoja uniikkeja pelejä.

 Kolikkopelit ovat Suomessa kovin suosittuja, onhan meillä rahapeliautomaatteja jokaisella huoltoasemalla ja myös ruokakaupoissa.  Suomalaiset ovat tottuneet laadukkaisiin peleihin, ja nettikasinot ottavat yleensä käyttöön kaikki keinot, kuten ilmaiskierrokset ja bonuskoodit, houkutellakseen pelaajia.

Arvontapelit ovat lottoajien mieleen

Varmasti tiesitkin, että Lottoa voi pelata netissä, mutta miten olisi bingo tai raaputusarvat? Nettikasinoilla on laaja valikoima erilaisia arvontapelejä, joita ei muualla pääse pelaamaan. Myös voitot ovat paljon suurempia kuin mihin suomalaiset lottofanit ovat tottuneet.

Esimerkiksi raaputusarvoista suurimmissa on satojen tuhansien tai miljoonan voittoja. On totta, että kolikolla raaputtamisessa on oma viehätyksenä, mutta ehkäpä suuremmat jättipotit luovat kylliksi tunnelmaa.

Maailma on kasinosi – Lähde rohkeasti pelaamaan!

On mahdotonta tehdä kattavaa listaa kaikista kasinopeleistä, sillä jokaisella kasinolla on satoja, ellei jopa tuhansia eri vaihtoehtoja tarjottavana. Tämä artikkeli on kuitenkin toivottavasti valaissut hiukan erilaisia pelityyppejä, joista voit kasinoilla nauttia.

Kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia pelityyppejä, ja antaa myös mahdollisuus useammalle eri kasinolle. On suuria eroavaisuuksia esimerkiksi nettikasinoiden eri ominaisuuksissa, ja voi olla, että pelityyppi, joka ei viehätä sinua yhdellä kasinolla, onkin suosikkisi toisella. Etenkin livepelien kohdalla taitava ja viihdyttävä jakaja vaikuttaa pelin kulkuun ja hauskuuteen roimasti. Pidä siis rohkeasti hauskaa erilaisten pelien ja kasinoiden parissa!

Peliuutisia muualta

SAWO – Uusi suomalainen savolainen eSports organisaatio!

Suomeen ollaan saatu uusi suomalainen ja savolainen esports organisaatio joka kantaa nimeä “SAWO”. SAWO:n taustalla on kolme savolaista urheiluseuraa.

Tunnetuin on varmasti KalPa suomen jääkiekon Liigasta sekä KuPS ja Iisalmen PeliKarjut ovat mukana tässä yhteisessä esports organisaation projektissa mukana.

Lue tämä juttu loppuun suoraan e-urheilua.com:in sivulta.

Elisa CS:GO Finnish Championships 2020 ja 25 000 euron palkintopotti

Vielä ollaan kaukana kansainvälisen tason palkintosummista, mutta 25 000 euroa suomalaisessa SM-tason turnauksessa on jo paljon rahaa Elisalta. Elisa kutsuu neljä Suomen eturivin joukkuetta turnaukseen ja loput 14 pääsevät karsintojen kautta.

Elisa CS:GO Finnish Championship 2020 turnauksen ensimmäinen kutsujoukkue on hallitseva eSM-mestari @SJGamingGG!  Uusiiko SJ Gaming mestaruutensa, vai löytyykö 15 muusta joukkueesta haastaja?

Tämän jutun voit lukea loppuun suomiesportsin sivuilta.

Paras suomalainen CS:GO maailmanlistalla 15.

Aleksi Virolainen kuuluu OG:n CS:GO tiimiin ja on sitä myöten tämän hetken listan korkeimmalle sijoittunut suomalainen. Hänen jälkeensä toisena tulee GODSENT:issa pelaava Jesse Linjala sijalla 18.

Ensimmäinen suomalainen joukkue on yhä ENCE, joka pitää itsellään sijalukua 22 ja on kutsuttu osallistumaan myös Red Bull Flick 2vs2 turnaukseen, jonne suomalaisjoukkueesta osallistuvat Jere ”sergej” Salo sekä Jani ”Aerial” Jussila. Muut Red Bull Flickin 23 500 taalan yhden päivän turnauksen osallistujat ovat:Vitality, G2 (kahdella joukkueella), BIG, cOntact, HONORIS (kahdella), Giants (kahdella), Team Denmark, Team UK, The Germany, Team France, Team Russia sekä Team Ukraine. 2vs2 turnaus pelataan 9.8.2020.

Tästä aiheesta kirjoitimme aikaisemmin ja se löytyy täältä.

Turnauksessa ennätyspottina 34,3 miljoonaa – koska se voidaan pelataan?

Tällä hetkellä kun maailmalla edelleen jylläävä koronavirus (Covid-19), niin on myös samalla epäselvää milloin päästään pelaamaan suurimmasta palkintorahapotista joka on yli 34,3 miljoonaa dollaria.

Pelijulkaisija Valve joutui perumaan toukokuussa Dota 2-pelin maailman mestaruusturnauksen eli The Internationalin. Kyseinen tapahtuma piti järjestää Ruotsissa.

Tästä aiheesta voit lukea lisää suoraan painamalla tätä.

CS:GO palkintoja jaettu yli 100 miljoonaa

Siinä missä Dota2 maailman turnaukset ovat viime vuosina hallinneet turnausten palkintorahoja, ovat myös CS:GO turnaukset alkaneet saada osansa isoista rahoista. Viime viikolla kiinassa pidettiin Tencent Esports Global Summit, jossa käsiteltiin koko alan tilannetta ja varsinkin sponsorointia, turnausformaatteja sekä uusi yhteistyökuvioita.

Dota2 tuleva The Internation 10 on kerännyt kaikkien aikojen suurimman palkintopotin jo ohittaen viime vuotisen 34,33 miljoonan potin. Syy miksi Dota2 The International potti kasvaa, johtuu siitä että Valve siirtää osan Dota2 Battle Pass myynnistä suoraan palkintopottiin. Lähteet ovat laskeskelleet, että jopa 25 % myynnistä ohjautuu TI10 palkintopottiin ja jälleen on tiedossa miljoonapotteja tulevan Dota2 The Internationalin voittajalle, kunhan sinne asti päästään.

Se mikä viime viikolla myös selvisi, on se että Valven CS:GO saavutti menneellä viikolla rajapyykin ohittaessaan 100 miljoonan dollarin palkitopottirajan. Tähän rajaan on tarvittu 5160 turnausta. Vertailun vuoksi Dota 2:lla vastaava luku on yli 200 miljoonaa dollaria palkintorahoja.

Muita menneen viikon kansainvälisiä uutisia

Spotifysta tuli League of Legendsin Global Audio Service Provider sen tehtyä Riot Gamesin kanssa sopimuksen, tullen näin ensimmäiseksi globaaliksi musiikkitoimittajaksi LoL pelin 300 miljoonalle aktiiviselle pelaajalle.

Call of Duty kasvamassa?

Call of Dutyn ”pääjehu” Johann Faries on kertonut Sports Business JOurnalissa että Activision Blizzard miettii mahdollisuutta kasvattaa Call of Duty liigaa. Activision olisi jo ollut keskusteluissa uusien mahdollisten joukkueiden kanssa. Call of Duty League aloitti tänä vuonna ensimmäistä kertaa 12 alueellisen franchiseen kanssa uuden liigan, joka on pitkälti samanmallinen kuin Activision Blizzardin Overwatch Liiga.

Tencent sijoittaa 14,5 miljoonaa dollaria uuteen pelialustaan

Viime viikon Tencent Esports Global Summit sisälsi myös Tencentin ilmoituksen sijoittaa 14,5 miljoonaa dollaria Peacekeeper Elite Esports ekosysteemiin yhdessä Global Esports Federation kanssa, projektin nimenä on #worldconnected.

ENCE palaa kehiin

Ensi viikolla alkavat myös ESL Pro Liigan kausi 12 Euroopan ryhmän ottelut. ENCE:n ensimmäinen peli on iltapäiväpeli Heroic-vastaan keskiviikkona. Paras kolmesta pelattavassa ottelussa Heroic lähtee pienoisena vedonlyöntioperaattoreiden suosikkina, mutta pitkä pelaamattomuus tällä tasolla saattaa olla ENCE:n hyvä puoli. ENCE kohtasi tanskalaiset viimeksi cs_summit 6:ssa kesäkuussa kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tanskalaiset veivät voiton kartoin 2-1, ottaen selkeät voitot Miragessa ja Nukessa, jättäen ENCE:lle Trainin.

Pelitavan muuttuminen teinistä aikuiseksi

Itse aloitin tietokoneella pelaamisen siinä yläasteelle mennessä, tai siellä ollessa joskus hamassa menneisyydessä 1980-luvulla. Tähän oli yksinkertainen syy siinä, ettei sitä ennen ollut oikeasti edes mahdollisuutta pelata– ei ollut koneita eikä pelejä. Maailma on muuttunut todella rajusti.

Ensimmäiset vuodet pelattiin käytännössä kaikkea mitä kaveriporukassa käsiin saatiin. Oli pelikonsoleita ja PC-koneita, ja näille tuli kohtuullisen hyvin Suomeenkin uutuuspelejä, mutta hinnat olivat nuorelle koululaiselle kohtuullisen korkeita, joten pelejä ostettiin usein porukassa ja pelivuoroja jaettiin kavereiden kesken – jo silloin oli siis jakamistalous olemassa.

Aikuisiän kynnyksellä

Tietokonepelejä tuli siis pelattua muutama vuosi ennen aikuisikää ja siihen aikaan tuli pelattua myös pajatsoa ja hedelmäpeliä 15-vuotiaana. Nykyään kaikkiin rahapeleihin, myös netissä, tarvitaan vähintään se 18-vuoden ikä. Joten ei ihme, että heti 18-vuotiaana tuli aloitettua myös netissä rahapelaaminen. Vedonlyöntiä lähinnä ja sitten vähitellen myös erilaisia kasinopelejä, pokeria ja rulettia.

Nykyaikaiset kasinot ilman rekisteröitymistä olivat vielä kaukaista tulevaisuutta siinä vaiheessa, eikä suomenkielikään ollut kovin tuttu näky nettikasinoilla. Siihen aikaan rahakin liikkuin noin viikossa! Silloin piti oikeasti haluta pelata kansainvälisillä sivustoilla, mutta Suomen tarjonta olikin siihen aikaan melkoisen kapeata, joten kyllä niitä pelipaikkoja etsittiin urakalla.

2000-luku ja 2020-luku

Tekniikka kehittyi todella nopeasti tässä 2000-luvun kahden vuosikymmenen aikana. Saimme mobiiliteknologian, joka on tuonut niin action, strategia kuin rahapelaamisen meille saataville 24/7, missä sitten olemmekaan. Lisäksi netin pelipaikat ovat myös suomettuneet, eli sekä pelit että sivustot ovat nykyään saatavilla myös suomenkielellä, ja kaikkeen pelaamiseen on tullut huimasti lisää vaihtoehtoja, ja kilpailua.

Tästä kaikesta ehkä paras muutos on ollut se, että tietokonepelejä voi nykyään ladata nettipalveluista huomattavasti edullisempaan hintaan kuin silloin aikoinaan, eikä enää tarvitse miettiä minne kerää niitä pelien laatikoita, CD-koteloita yms. Nykyään kaikki pelit ovat joko verkkopelejä, joita ei edes ladata, tai netistä suoraan koneelle ladattavia. Ja uudet 5G verkot tulevat vain lisäämään näitä palvelinpohjaisia verkkopelejä tulevien vuosien aikana.

Tunneista minuutteihin

Jos 2000-luvun alkuvuosina saattoi mennä tunteja World of Warcraft pelin tai Need for Speed tyyppisten pelien kanssa, niin 2010-luvulla tulivat mm. Facebook pelit kuten Mafia Wars ja lähempänä 2020-lukua nettikasinoiden automaattipelit. Kuka enää viitsii pelata kauppojen automaatteja euron panoksella, kun netissä voi voittaa 20 sentin panoksella miljoonia, haloo?

Samalla pelaaminen itsellä siirtyi vähitellen pois tietokoneruudulta, älypuhelimen ruudulle ja mobiilipeleihin. Tavaksi on tullut, että puhelimessa on nykyään kerrallaan yksi tai kaksi peliä, joita tulee pelattua puolisen tuntia lähjes joka päivä, ilman sen suurempaa tarvetta tulla paremmaksi tai vastaavaa, se on ajanvietettä. Sama myös nettikasinoiden kanssa ja vedonlyönnin kanssa. Esimerkiksi muutama päivä sitten oli kiva katsoa suoraa lähestystä Bayern Münchenin ja PSG:n välisestä finaaliottelusta, kun samalla oli panostanut pienen summan saksalaisjoukkueen puolesta.

Rahapelaamisessa vain pitää muistaa oma budjetti sekä ajan että rahan suhteen, ja aina olla itselle rehellinen- jos pelaat liikaa, lopeta pelaaminen vähäksi aikaa. Pelaamalla lisää et todennäköisesti voita häviöitäsi takaisin, vaan häviät lisää, paitsi jos olet ammattilainen. Vedonlyönnin ammattilainen ymmärtää, että aina ei voi voittaa ja strategia kestää hetkellisen tappioputken, kunhan vain uskoo omaan pelitapaansa, pelikassaan ja panostuksiinsa.

Toisaalta taas on ihan virkistävää pelata 15 minuuttia uutta PUBG mobiilia ja sen uusia osioita, vaikkei niistä itse hirveästi tykkäisi, mutta viihdettä ja pelaamista vanhana pelaajana aina kaipaa.

Tulevat pelit ja pelitavat

Kauanko itse olet pelannut, ja miten oma pelaamisesi on muuttunut vuosien varrella? Oletko jopa miettinyt e-urheilua ja ammattilaisuutta? Jos olisin 30 vuotta nuorempi, niin varmasti lähtisin harjoittelemaan CS:GO pelaamista, mutta nykyään ei jaksa enää panostaa niin paljon johonkin uuteen, jotta siinä oikeasti pärjäisi. Entä sinä?

ESL Pro liiga 12 joukkueen julki

ESL Pro liigan Euroopan ryhmät pelataan paras kolmesta systeemillä syyskuun 1.-19.päivä. Jatkoon menee neljä parasta molemmista ryhmistä.

Tämän hetken ranking ykkönen eli BIG on Ryhmä A:ssa ja toiveena parempi tulos kuin ESL One Kömistä, jossa BIG ei saanut menestystä eikä kunniaa.

Ryhmä A

BIG
G2
Natis Vincere
Heroic
OG
GODSENT
ENCE
AGO

eli tässä ryhmässä on peräti kolmessa joukkueessa suomalaista väriä

Ryhmä B

Vitality
Complexity
FaZe
fnatic
NiP
Astralis
mousesports
Spirit

Pelejä pelataan pääsääntöisesti kolmen erissä päivittäin kunnes jatkajat ovat selvillä.

3 rikkainta Twitch tähteä – Näin paljon huippustriimaajat tienaavat

Jos olet ajatellut, että ihminen ei voi elättää itseään striimaamalla, olet väärässä. Twitch on yksi suosituimmista livestriimaus alustoista: sillä on keskimäärin 15 miljoonaa päivittäistä aktiivista käyttäjää ja 2,2 miljoonaa aktiivista striimaajaa kuukaudessa.

Jos olet kuin minä, olet saattanut ihmetellä, miksi ihmeessä alustalla on niin paljon käyttäjiä? No, lyhyt vastaus on tämä: striimaajat voivat tienata valtavasti rahaa. Jos striimaaja on riittävän hyvä, hän voi hankkia sponsoreita, ansaita mainostuloja, tilaajamaksuja ja lahjoituksia.

Twitchkäyttäjät ympäri maailmaa seuraavat, kun kuuluisat striimaajat pelaavat suosituimpia pelejä, kuten League of Legendsiä, Pokemonia, Fortnitea, Escape fromTarkovia ja Grand Theft Autoa. Monet uudet casinot striimaavat myös kolikkopelejä Twichissä keräten jopa tuhansia samanaikaisia katsojia.

Siitä lähtien, kun Amazon osti Twitchin vuonna 2011 alustan käyttäjämäärät ovat lähteneet huimaan nousuun. Tänä päivänä Twitch onkin ylivoimaisesti suosituin livestriimaus alusta livestriimien. Itse asiassa jotkut pelaajat ansaitsevat niin paljon rahaa striimaamalla, että se saa tavallisia töitä olevat ihmiset usein miettimään, että miksi he eivät ala striimaajiksi. Joten kuinka paljon rahaa kuuluisimmat striimaajat ansaitsevat? Tässä on lista eniten ansaitsevista striimaajista.

Ninja

Richard Blevinsillä tai ”Ninjalla” on eniten seuraajia Twitchissä ja hän myös tienaa siellä eniten. Hän ansaitsee 250 000 dollaria kuukaudessa pelkästään 50 000 tilaajastaan.

Ninja oli aina ollut ammattimainen pelaaja. Mutta vasta Fortniten suosion räjähdyttyä, hänet havaittiin kunnolla. Siitä lähtien hän on striimannut peliä muun muassa räppärien Travis Scottin ja Draken kanssa.

Ninjalla on edelleen vahva kannatus Twitchissä lähes 60 000 viikoittaisella katsojallaan. Ninja ottaa työnsä vakavasti, koska se on hänen kokopäivätyönsä ja siksi hän striimaaviitenä päivänä viikossa.

Shroud

Vaikka Shroud jätti virallisesti Twitchin siirryttyään toiselle Mixer-nimiselle alustalle, pidämme hänet silti tässä luettelossa, koska hän oli yksi eniten tienaavista Twitch striimaajista. Shroud tai Micheal Grzesiek oli lähellä kaikkia mahdollisia Twitch tilastoja.

Shroud striimasi enimmäkseenFortnite, RainbowSix: Siege, PUBG, Apex Legends ja Call of Dutypelejä. Siirryttyään kilpailevalle alustalle, Mixerille, tämä kanadalainen striimaaja oli edelleen alan huipulla 8 miljoonan seuraajansa kanssa. Sittemmin Microsoft päätti lopettaa Mixerin ja Shroudin seuraajat saivat lukea viime viikolla Michaelin omalta Twitter tililtä hänen paluustaan Twitchille!

TimTheTatman

TimTheTatman tai Timothy John Bater, striimaa Twitchissä joka päivä paitsi sunnuntaisin. On tärkeää pitää lepopäiviäkin, eikö niin? Vaikka hän ansaitsee 1,8 miljoonaa dollaria vuodessa pelkästään sponsoreistaan, ja mainostuloistaan hän tienaa yhteensä 2,7 miljoonaa dollaria vuodessa.

Kuten useimmat streamerit, Tim tunnetaan parhaiten Fortniten pelaamisesta, mutta hän myös satunnaisesti striimaa World of Warcraft, Overwatch ja Counter-Strike pelejä. Timin sponsoreihin kuuluu monia tunnettuja tuotemerkkejä, kuten Monster Energy, Cyber ​​Power PC, Razer ja Audio-Technica.

Kuinka suosittua livestriimaus on?

Yhdysvaltalaisista 18–35-vuotiaista 63 % onseurannut vähintään kerran livestriimejä. Samasta ikäryhmästä 42 % oli itse lähettänyt livestriimejä. Suomessa puolestaan 10–29-vuotiaista jopa yli kolmannes seuraa pelistriimejä säännöllisesti.

Livestriimauksen suosion isoimpana taustatekijänä pidetään sen vuorovaikutteisuutta, koska livestriimejä seuratessaan katsojat voivat itse osallistua lähetykseen esimerkiksi kommentoimalla. Livelähetyksen vaikutuksena jo pelkkä ihmisen passiivinen katsominenkin voi antaa ihmiselle tunteen osallisena olemisesta. 

Yhteenveto

On selvää, että tänä päivänä livestriimaamisen ympärillä liikkuu valtavia määriä rahaa. Tänä päivänä striimausalustoista ovat kiinnostuneita niin isot kansainväliset yritykset, kuten Google, Amazon ja Facebook kuin myös pienemmät yritykset, jotka haluavat mainostaa striimaus alustoilla. Kuuluisimmat striimaajat keräävät jopa kymmeniä tuhansia katsojia viikoittain tienaten jopa monia miljoonia dollareita vuodessa mainostulojen ja lahjoitusten kautta. Mitä mieltä sinä olet striimaajien tuloista? Kommentoi alle!

Paras suomalainen CS:GO maailmanlistalla 15.

Uusin CS:GO maailmanlista päivitettiin eilen ja listan kärkipää näyttä aikalailla erilaiselta, kuin muutamia viikkoja sitten. Monet joukkueet ovat kokeneet muutoksia rosterissaan pelaajien joko pitäessä taukoa, lopettaessa tai siirtyessä toisiin peleihin, kuten teki HAVU:n Aaro ”⁠hoody⁠” Peltokangas, joka siirtyi pelaamaan Valorantia jättäen HAVU:n yhtä miestä vajaaksi muutamaa päivää ennen seuraavaa turnausta. HAVU nimittäin palaa tositoimiin nyt sunnuntaina kohdatessaan x6tence:n FunSpark ULTI 2020 Euroopan karsinnoissa.

Aleksi Virolainen paras suomalainen

Aleksi Virolainen kuuluu OG:n CS:GO tiimiin ja on sitä myöten tämän hetken listan korkeimmalle sijoittunut suomalainen. Hänen jälkeensä toisena tulee GODSENT:issa pelaava Jesse Linjala sijalla 18.

Ensimmäinen suomalainen joukkue on yhä ENCE, joka pitää itsellään sijalukua 22 ja on kutsuttu osallistumaan myös Red Bull Flick 2vs2 turnaukseen, jonne suomalaisjoukkueesta osallistuvat Jere ”sergej” Salo sekä Jani ”Aerial” Jussila. Muut Red Bull Flickin 23 500 taalan yhden päivän turnauksen osallistujat ovat:Vitality, G2 (kahdella joukkueella), BIG, cOntact, HONORIS (kahdella), Giants (kahdella), Team Denmark, Team UK, The Germany, Team France, Team Russia sekä Team Ukraine. 2vs2 turnaus pelataan 9.8.2020

HAVU:n pelit viikonloppuna?

HOODY lähti pelaamaan Valorantia ja jätti HAVU:n aika pahaan vällin. Parhaimmillaan HAVU ehti nousta sijalle 21 Flashpoint 1:n menestuksen kautta, mutta viimeinen sija HomeSweet Home cupsissa, karsiutuminen kesän RMR tapahtumasta ja häviö Suomen omassa liigassa KOVA:lle tarkoitti alamäkeä. HAVU on pudonnut listalle sijalle 49 ja vaikka HOODY kertoi päättäneensä lähdöstään jo kuukausia sitten ei HAVU ole vielä päättänyt/löytänyt paikkaajaa. HAVUN nelikon muodostavat Lasse ”ZOREE” Uronen, Olli ”sLowi” Pitkänen, Joonas ”doto” Forss sekä Eetu ”sAw” Saha. Lähtevän Aaron tilalle on kuiskittu mm. ENCE:n ”kakkostiimin” pudonnutta Sami ”xseveN” Laasasta ja KOVA:n Nikita ”Derkeps” Sirmiteviä. KOVA on muuten rankinglistan sijalla 86.

Pelaa kuka sitten pelaakaan viidentenä, ei sunnuntain kohtaaminen x6tence:n kanssa voisi tulla huonompaan väliin.

TOP 10 CS:GO

  1. BIG
  2. Vitality
  3. Evil Geniuses
  4. Natus Vincere
  5. G2
  6. FaZe
  7. fnatic
  8. FURIA
  9. Liquid
  10. Complexity

Mm. entinen kärkijoukkue Astralis on sijalla 11 ja nykyinen kokoonpano: dupreeh, device, es3tag, Magisk ja Bubzkji odottaa vielä todellista mittariaan.

Aikuispelaajien määrät kasvussa

On luonnollista, että aikuisten pelaajien määrät ovat kasvanneet tasaisesti koko 2000-luvun. Tietokonepelit yleensäkin tulivat vasta 90-luvulla, ja siitä lähtien on tekninen kehitys pitänyt huolen siitä, että myös pelimaailma on kehittynyt ja käytännössä kaikenlaisia pelejä on saatavilla diginä.

Eepelit.fi keskittyy tietyin osin e-urheilun seurailuun ja pelaamiseen, mutta kaikki tietokonepelaamiseen liittyvä on seurannassamme, ja siksi sivustollamme aina silloin tällöin käsitellään myös aikuisten rahapelaamista. Parhaat casinopelit ovat pelejä, jotka kestävä vuodesta toiseen suosituimpien pelien listoilla, vaikka uusia pelejä tulee viikoittain. Itseasiassa vuonna 2019 monet kasinopelien toimittajista lupailivat tästä vuodesta 2020 kaikkien aikojen uusien pelien lanseerausvuoden. Vaikka tämä vuosi 2020 on ollut haastava kaikille toimijoille, ja pelitalot ovat tehneet pitkälti töitä etänä, on markkinoille tullut tänäkin vuonna jo kymmeniä uutuuksia, jotka ovat tuoneet myös uusia innovaatioita pelien maailmaan, ja onhan tänä vuonna jo muutama seitsennumeroinen palkintopottikin jaettu.

Aikuispelaajat vaativat enemmän

Kun tietokonepelaaminen aloitettiin, odotukset olivat matatalla eikä kukaan voinut kuvitellakaan mitä olisi tulossa. Silloin 1990-luvulla tuskin kukaan olisi voinut kuvitella millainen suosio tulisi esimerkiksi Pokemon mobiilipelillä olemaan kaikissa ikäryhmissä, tai millainen suosio nettikasinoillekin tulisi. Se, että e-urheilusta on kasvanut vain muutamassa vuodessa yli miljardin liikevaihdolliseksi alaksi tai nettikasinot pyörittävät jo noin 160 miljardin maailmanlaajuisen liikevaihdon ovat lukuja, jotka ovat yllättäneet useimmat. Ja se, millä vauhdilla nimenomaan e-urheilu on kasvanut ja kasvaa tänäkin vuonna, tulee vielä yllättämään useammat.

Aikuispelaajat vaativat peleiltä entistä enemmän sekä sisältöä, että saavutettavuutta, siksi monista peleistä on tullut mobiilisti pelattavia koska vain ja missä vain. Samantyylinen muutos on myös urheiluvedonlyönnin puolella missä maailmanlaajuisesti pelataan jo yli 60 % vedoista livevetoinen pelien ollessa käynnissä ja livepelaamisen määrät senkun vain kasvavat. Meidän tutut vakioveikkaus ja pitkävetotyyliset vetomallit sen sijaan ovat vähitellen siirtymässä vähemmistöön. Tietokonepeleiltä vaaditaan näyttävyyttä, mutta myös eri tasoisia pelejä, sellaisia joita voi pelailla koska vain ja sellaisia, joita täytyy oikeasti harjoitella ja opetella.

Ps. Pelaaminen kehittää monia vaativia aivotoimintoja, kuten tilan hahmotusta, päättelykykyä ja muistia.

Suoratoiston valtakausi

Suoratoisto on tuonut niin urheilun, vedonlyönnin, livepelaamisen kuin e-urheilun pelaamisen meille olohuoneisiin ja matkalla mobiiliin. Me voimme mobiilissa pelata vaikka livekasinon rulettia tai katsella suosikkijoukkueemme pelaamista sarjajohtajaa vastaan tai pelata porukalla e-urheilu peliä, missä ja koska vain- ja 5G verkot ovat vasta tulossa!

Suoratoistokanavat ovat mahdollistaneet meille entistä paremmat urheilun seuraamisen mahdollisuudet sekä tuoneet eri e-urheilu tapahtumat ja turnaukset meidän kaikkien tietoisuuteen aivan primitime tv-viihteeseen ja ennen pienen porukan tietoisuudessa olleet nimet kuten ENCE, HAVU. KOVA ovat nousseet jo tavallisen kansankin tietoisuuden tasolle.

Tulevaisuuden pelien mahdollisuudet

Nyt kun 5G verkot tulevat laajemmin maailmalla käyttöön, tarkoittaa se todennäköisesti sitä, että keskivertoisesta nettinopeudesta tulee nykyistä vähintään 10x nopeampi ja entistä enemmän dataa sisällään kuljettava. Se tarkoittaa että pelit voivat siirtyä entistä enemmän pilveen ja varsinaiset koneille ladattavat yksin pelattavat pelit vähenevät entisestään, samalla kun pelien grafiiikat ja laajuudet voivat vain kasvaa entisestään. Nykyinen Second Life virtuaalimaailma tulee kokemaan kovia kehitysaskeleita sitä myöten kuin käyttäjät siirtyvät uuteen verkkoon ja saavat päivitettyä koneitaan vastaamaan uusimpien mahdollisuuksien grafiikoita ja animaatioita – virtuaalimaailma lähestyy entistä enemmän todellista maailmaa.

Livepelaaminen laajenee ja kasvaa

Jo nyt esimerkiksi livekasinoiden livepelien määrä kasvaa kuukausi kuukaudelta. Jos aluksi oli tarjolla blackjack, baccarat ja ruletti, ja heti perään pokeripelit ja erilaiset onnenpyörät, niin nykyään on tarjolle tulleet myös noppapelit ja entistä enemmän korttipelejä myös Aasiasta – livepelaaminen kasvaa, kun pelaajat huomaavat saavansa entistä laajemmat pelivalikoimat koska vain ja missä vain livenäkin, suoraan omaan mobiililaitteeseensa.

iOS 14 ja e-Urheilu: Apple ottaa mobiilipelit tosissaan

Mobiilipelien suosio on huima sekä maailmalla että Suomessa. 45-54-vuotiaista netin käyttäjistä noin 53 prosenttia pelaa mobiilipelejä, nuoremmista sukupolvista puhumattakaan. Globaalilla tasolla kuluvan vuoden mobiilipelien pelaajien määrän on arvioitu ylittävän 2,4 miljardin ja kasvavan 2,7 miljardiin ensi vuoteen mennessä. Myös Suomessa digitaalisten pelien määrä on nelinkertaistunut 25 vuodessa ja digitaalisista peleistä juuri mobiilipelejä pelataan eniten päivittäin. Mobiilipelit ovatkin äärimmäisen tuottoisia tällä hetkellä ja teknologian jatkuva kehitys ja pelikokemusten parantuminen lisää toinen toistaan jännittävimpien pelien valikoimaa. Myös Apple on tietoinen tästä trendistä ja alan valtavasta kilpailusta ja yrittää kasvattaa asiakasmääräänsä entistä suuremmaksi pysymällä mukana teknologian uusimmissa käänteissä ja päivittäen ohjelmistojaan ja pelejään uusien trendien ja ideoiden mukaiseksi.

Mobiilipelien laaja kirjo

Nykypäivän mobiilipelivalikoima on silmiä häikäisevä, eikä ole epäilystäkään, etteikö jokaiselle pelaajalle löytyisi itselleen mieluisa peli. Mobiilipelien ollessa äärimmäisen yleisiä ja suosittuja eri ikäluokkien, sukupuolten ja kansalaisuuksien keskuudessa laaja valikoima onkin tärkeä, etenkin kun jokaisella pelaajalla on vielä omia henkilökohtaisia mieltymyksiä ja kiinnostuksenkohteita. Tästä huolimatta on kuitenkin mahdollista luetella suosituimpia mobiilipelityyppejä, jotka kuuluvat pelatuimpien pelien kärkeen.

Kivijalkakasinolta nettiin

Nettirahapelit ja nettikasinot ovat suosituimpien pelien kärkilistalla, etenkin kun yhä useammat nettikasinot ovat muuntautuneet mobiilikasinoiksi, joissa pelaaminen on yhtä vaivatonta ja miellyttävää kuin tietokoneen ruudullakin pelaaminen. Kuten monen muunkin viihdetyypin siirtyessä nettiin, kivijalkakasinoiden tunnelma ja pelimahdollisuudet ovat myös siirtyneet nettikasinoille, joiden suosio on ylittänyt perinteiset kivijalkakasinot. Esimerkiksi nettikolikkopelit ovat suosittu nettikasinopelien tyyppi, liveturnauksista ja eri teemaisista peleistä puhumattakaan. Alati kehittyvän peliteknologian myötä nettikasinoiden grafiikat ovat huipussaan ja aito kasinotunnelma on aivan mahdollista kokea kotisohvalta tai bussista käsin.

Karkkien murskaamista ja e-urheilua

Värikkäät ja laadukkaat grafiikat ja niiden vetovoima näkyy myös muissa suosituimmissa mobiilipeleissä. Maailmanlaajuisesti yksi suosituimmista mobiilipeleistä on arvatenkin Candy Crush Saga, joka ilahduttaa pelaajaa karkkimaisen kirkkailla ja herkullisilla väreillään. Myös muut suositut mobiilipelit kuten Pokemon GO, Minecraft ja Clash of Clans kuljettavat pelaajan muihin maailmoihin, antaen pakoreitin arjen harmauteen. Näiden lisäksi myös e-urheilun on ennustettu kasvavan seuraavaksi suureksi mobiilipelitrendiksi, sillä e-urheilun suosio ja mobiilipelien yleistyminen tulee todennäköisesti tukemaan ja inspiroimaan toisiansa.

Pelikokemusta parantava IOS 14

Mikäli näistä peleistä haluaa nauttia täysin siemauksin, on kunnollinen älypuhelin ja ohjelmisto hyvin tärkeä. Syksyllä ilmestyvä IOS 14-käyttöjärjestelmäpäivitys onkin monen teknologiafanin kielellä, sillä se tuo mukanaan useita päivityksiä, kuten hyvin uudenlaisen kotinäkymän, Appikirjaston, kuva kuvassa- toiminnon ja emoji-haun. Myös pelien pelaajat tulevat hyötymään uudesta käyttöjärjestelmästä, joka tulee parantamaan pelikokemusta monin tavoin. Esimerkiksi Applen Game Centre eli pelikeskus tulee uudistumaan niin, että pelejä on helpompi löytää ja kavereiden kanssa pelaamisesta tulee entistä sujuvampaa. Pelikeskus tulee näyttämään kätevästi esimerkiksi tulostaulun, saavutukset ja pelit, jotka ovat suosittuja kavereiden keskuudessa.

E-urheilusta iPadille

Kaikista odotetuin uudistus koskee kuitenkin erityisesti iPadin käyttäjiä, jotka saavat nauttia siitä, että iPadilla tulee olemaan mahdollista pelata tavalla, joka muistuttaa konsolipelejä ja tietokonepelejä. iPadOS 14 tuo nimittäin mukanaan mahdollisuuden pelata näppäimistön ja hiiren avulla iPadilla pelattavia pelejä entistä sujuvammin, sillä Applen uudistukset tulevat korjaamaan sellaiset nykyiset ongelmakohdat, kuten sen, että näppäimistöllä ei ole mahdollista painaa useampaa näppäintä samanaikaisesti ja että hiiren klikkaaminen on hankalaa ja hiirellä kohdistaminen ei ole mahdollista. Myös tiettyjen konsolipelien pelaaminen tulee olemaan mahdollista uuden käyttöjärjestelmäpäivityksen myötä, joka tuo pelaamiseen esimerkiksi värinäominaisuuden. Apple on esimerkiksi ilmoittanut, että Microsoftin Xbox Elite Wireless Controller Series 2 tulee toimimaan IOS-pelien kanssa. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että IOS14 luo hyvän pohjan e-urheilun leviämiselle mobiililaitteille. E-urheilupelien pelaaminen tulee olemaan entistä kätevämpää ja paikasta riippumatonta, sillä iPadia on helppo kuljettaa mukanaan ja siirtää paikasta toiseen. E-urheillessa ei siis pian tarvitse valita enää olohuoneen konsolisetin tai kännykän pikkuruudun väliltä, kun kummankin edut yhdistyvät IOS 14-päivityksen mukana.

Huippukokemuksia mobiililaitteilla

Teknologian kehitys, mobiilipelaamisen yleistyminen ja pelikokemuksen parantumisen tärkeys ovat hyviä uutisia pelien ystäville. Mobiilipelaamisesta on tulossa entistä helpompaa, sujuvampaa ja nautinnollisempaa upeiden uudistusten ja kehitysten myötä, jotka hyödyttävät niin pelaajia kuin esimerkiksi nettikasinoita ja Applen kaltaisia yrityksiä. Pelaajista ja asiakkaista on käynnissä kova kilpailu ja pelaajalla on valittavanaan uskomaton määrä pelejä, joista luonnollisesti parhaimman pelikokemuksen tarjoavat pelit pääsevät listojen kärkeen. Kovasti odotettu IOS 14-käyttöjärjestelmäpäivitys tulee myös helpottamaan ja uudistamaan mobiilipelien maailmaa, etenkin iPadin käyttäjien keskuudessa. Tietokone- ja konsolipelejä mukailevat uudistukset tulevat tekemään erityisesti e-urheilusta sujuvampaa mobiilipäätteillä. Myös nettikasinot ja muut suositut pelit tulevat hyötymään pelikokemuksen parantumisesta tämän päivityksen myötä. Selvää on kuitenkin se, että Apple aavistelee e-urheilun suosion kasvua mobiililaitteilla ja luo sille tietä uudella päivityksellään.

Esport-organisaatio Fnatic uudistaa maailmanlaajuisen kumppanuutensa OnePlussan kanssa

Fnatic-tila muuntaa OnePlus-älypuhelimen tehokkaaksi pelilaitteeksi

Alan johtava esport-organisaatio Fnatic ilmoitti tänään uudistavansa
kumppanuutensa OnePlussan kanssa. Yhteistyö alkoi vuonna 2019 ja siitä asti OnePlus-logo on löytynyt pelaajien pelipaitojen etupuolelta. Tämän lisäksi uudistuneen kumppanuuden myötä Fnatic ja OnePlus yhdistävät voimansa löytääkseen mobiilipelaamisen lahjakkuuksia ympäri Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. Tarkoituksena on vahvistaa ammattitason mobiilipelaamista maailmanlaajuisella tasolla.

Tämä on ensimmäinen yhteistyö älypuhelinvalmistajan ja esport-organisaation välillä, joka edustaa uuden sukupolven pelaamista ja ennakoi mobiilipelaamisen kasvua alalla.

Yhteistyö sisältää edelleen Fnatic-pelitilan, joka virtaviivaistaa älypuhelimen suorituskyvyn mobiilipelaamista varten. Fnatic-pelitila estää ilmoitukset ja optimoi prosessorin sekä grafiikkaprosessorin suorituskyvyn. Tämän lisäksi se kohdistaa RAM-muistia keskitetysti pelikäyttöön. Viime vuonna lanseerattu Fnatic-pelitila oli aluksi eksklusiivisesti saatavilla OnePlus 7 Pro -älypuhelimille. Fnatic-tila on tällä hetkellä saatavilla OnePlus Game Space -applikaation kautta OnePlus 8 sarjalle sekä OnePlus 7T Pro-, 7T-, 7-, 6T-, 6-, 5T- ja 5 -laitteille.

Fnaticin tavoitteena on tukea ja voimistaa pelaajia ympäri maailmaa. Kumppanuus OnePlussan kanssa antaa meille mahdollisuuden tavoittaa ja vuorovaikuttaa suuren mobiilipeliyhteisön kanssa. OnePlus tarjoaa myös tiimeillemme parhaat mahdolliset laitteet, joiden avulla yhteydenpito faneihin tai mobiilipelaaminen tien päällä onnistuu helposti, kertoo Fnaticin toimitusjohtaja ja perustaja Sam Matthews.

Alan johtavan suorituskyvyn ja laitteiston tarjoavana älypuhelinvalmistajana OnePlus on sitoutunut tekemään yhteistyötä Fnaticin kanssa tarjotakseen parhaan mahdollisen mobiilipelikokemuksen
käyttäjilleen. Uskomme, että mobiilipelaaminen on tulevaisuutta ja tämän uudistuneen kumppanuuden avulla OnePlus pyrkii varustamaan pelaajat ympäri maailmaa tarvittavilla työkaluilla edistääkseen heidän pelaamistaan, kertoo OnePlussan globaaleista kumppanuuksista vastaava Eric Gass.

Fnaticilla on yhdeksän ammattilaisjoukkuetta seitsemässä suositussa pelisse. Mobiilipelaamisen liveseuranta on kasvanut 600 prosenttia, mikä tarkoittaa 100 miljoonaa tuntia viimeisen 12 kuukauden aikana. Fnatic astui vahvemmin mobiilipelaamisen maailmaan viime vuonna hankkiessaan intialaisen XSpark-tiimin, joka kilpailee PUBG Mobile -pelissä. Lisäksi tulevien kuukausien aikana Fnatic ja OnePlus tulevat esittelemään ensimmäisen Pohjois-Amerikan yhteishankkeensa, jonka tarkoituksena on värvätä huipputason pelaajia valmistautumaan Call of Duty Mobile World -maailmanmestaruuskisoihin.

Laitteiden kehittyessä entistä tehokkaimmiksi samalla mahdollistaen huippuluokan suorituskyvyn, mobiilipelaamisesta on tullut e-urheilun tulevaisuus. Tehokkaan suorituskyvyn omaavat laitteet mahdollistavat kilpapelaamisen kaikille ja OnePlus on pelaamiseen optimoitujen älypuhelimien kärkikastia, Fnaticin CGO Patrik Sattermon summaa.

FNATIC on maailmanlaajuinen esport-organisaatio, jonka pääkonttori sijaitsee Lontoossa. Se on keskittynyt etsimään ja tukemaan pelaajia ympäri maailmaa. Sam Matthews perusti Fnaticin vuonna 2004 ja sen jälkeen Fnatic-tiimit ovat voittaneet yli 200 mestaruutta 30 eri pelissä. Vihteen ohjaama Fnatic on kanava, jonka avulla monet tuotemerkit kommunikoivat nuoren yleisön kanssa.


OnePlus on kansainvälinen mobiiliteknologiayhtiö, joka haastaa teknologian perinteisiä käsitteitä. ”Never Settle” -asenteen ympärille perustettu OnePlus tuo markkinoille erinomaisesti suunniteltuja tuotteita,
joille on ominaista ensiluokkainen laatu ja tehokas laitteisto. OnePlus kasvaa yhdessä faniyhteisönsä kanssa. Lisätietoja osoitteessa https://www.oneplus.com/fi . OnePlussaa voi seurata myös
Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, Redditissä sekä YouTubessa