eSports ja Tiktok

Miksi Intia esti 59 eri sovellusta Kiinasta mukaanlukien TikTokin, ja miksi puhutaan, että USA olisi tekemässä saman?

TikTokin kehittäjä ByteDancelle Intian kielto tarkoitti noin 18,8 % koko sovelluksen käyttäjien katoamisesta yhdessä silmänväläyksessä. USA olisi SensorTowerin tilastojen mukaan tulossa heti toisena 8,7 %, ja se on käytössä 36,6 miljoonalla. Syyt miksi sovellus kiellettäisiin olisivat mahdolliset tietoturvauhat, jotka käyttäjille ja näiden verkostoille TikTokin kautta olisivat kenties mahdollisia. Kysymys kuuluu lähinnä, miten ByteDance pystyy varmistamaan, etteivät sen käyttäjätiedot päädy Kiinan hallitukselle.

USA:n presidentti Donald Trump ja hänen ministerinsä Mike Pompeo ovat jo pidempään miettineet kiinalaisten sovellusten, ml. TikTokin estämistä amerikkalaisilta. TikTok ei ole myöskään hyväksynyt sakkovaadettaan sen alaikäisistä käyttäjistä eikä ole suorittanut 5,7 miljoonan dollarin vaadettaan USA:n kauppakomissiolle.

Miten tämä kaikki liittyy e-urheiluun? Ei suoranaisesti, mutta TikTok videot ovat monen turnauksen järjestäjän tärkeä sosiaalisen viestinnän markkinointikanava. TikTok on jo nyt monen Pohjois-Amerikan urheilutapahtuman ja jopa joidenkin kansainvälisten e-urheilu liigojen tukija, kun samalla ByteDance haalii omistukseensa samanlaista mobiiliarsenaalia, mitä sen kilpailija Tencentillä on.

Miten käy, se nähtänee lähiaikoina.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories