Eurheilu on urheilun tulevaisuus. Tämä saattaa kuulostaa rohkealta lausunnolta, mutta sen tueksi on olemassa yhä enemmän todisteita. Tämän päivän katsojat ja osallistujat haluavat nimittäin olla digitaalisesti läsnä urheilun seuraamisen aikana. Ja tehokkain tapa saada katsojat seuraamaan urheilua on ”gamificationin” tai pelillistämisen avulla.
Vaikka “todellinen” urheilumaailma on edelleen kuitenkin huomattavasti suurempi kuin eurheilumaailma, eurheilu on näyttämässä kannattajilleen erilaisuuden tulevaisuuden. Tulevaisuuden, jossa fanit voivat vuorovaikutteisesti seurata urheilua vapaa-aikanaan. Tänä päivänä kuluttajat eivät halua vain katsella tai kuunnella, vaan he haluavat myös osallistua – ja eurheilu yhdistää nämä ihmisten halut.
Viimeisin muutos, joka on tuomassa nämä kaksi maailmaa entistä lähemmäs toisiaan, on uusien virtuaalitodellisuus pelikokemuksien luominen, jotka ovat tekemässä eurheilusta fyysisesti aktiivista. Virtuaalitodellisuus tai VR teknologia saattaa olla juuri se teknologia, joka tulee yhdistämään nämä kaksi urheilumaailmaa ja urheilumuotoa toisiinsa.
Vaikka näiden vaikutusten täydellinen ymmärtäminen saattaa vielä viedä joitakin vuosia, mobiili- ja virtuaalitodellisuuspelien suosion kasvaminen ihmisten keskuudessa on tekemässä eurheilun tulevaisuudesta ainakin erittäin mielenkiintoisen. Tarkastellaan esimerkiksi HADOa, uutta, kaksi vastaan kaksi, urheilukenttäpohjaista peliä, jossa pelaajat pääsevät taistelemaan toisiaan vastaan virtuaalitodellisuudessa.
Pelissä molemmat pelaajat käyttävät VR-kuulokkeita ja kiinnittävät käsiinsä mobiililaitteet, joiden avulla he voivat nähdä toistensa toiminnat ja heittää virtuaalisia palloja toisiaan vastaan – HADOa voidaan kuvailla eräänlaiseksi digitaaliseksi versioksi polttopallosta. Yksi syy sille miksi HADO on pelinä niin kiinnostava, on, että se tuo kolmiulotteisen kokemuksen eurheiluareenalle.
Kohtuuhintaisten virtuaalitodellisuus kuulokkeiden nousu on myös käynnistämässä uuden fitness vallankumouksen, kun ihmiset pystyvät kuntoilla virtuaalitodellisuuksissa. VR teknologioista ja niiden hyödyntämisestä voi tulla tehokkain tapa saada vähemmän aktiiviset ihmiset kiinnostumaan kuntoilusta.
VR Olympialaiset?
Huhujen mukaan Kansainvälinen olympiakomitea on kiinnostunut virtuaalitodellisuudesta mahdollisena keinona tuoda eurheilu mukaan olympialaisiin. Sen sijaan, että se olisi vain virtuaaliversioita nykypäivän urheilulajeista, syntyisi todennäköisesti uudenlaisia urheilulajeja, kuten HADO. Vaihtoehtoisesti perinteisten urheilulajien stadionit ja pelikentät voitaisiin kuvitella täysin uusilla tavoilla virtuaaliareenoille, jotka on suunniteltu maksimoimaan jännitys katsojille.
Esimerkiksi tuleva tennistähti voisi pelata VR-kentällä, jossa he voisivat liikkua kolmessa ulottuvuudessa kahden ulottuvuuden sijasta. Tämä voitaisiin tehdä mahdolliseksi kolmiulotteisissa, koko kehon virtuaalitodellisuusjärjestelmissä, joissa voisit tuntea ja todella kokea ympärilläsi olevan maailman pukeutumalla exo-pukuun virtuaalisen ympäristön simuloimiseksi.
Laajalle levinneiden spekulaatioiden perusteella eurheilulajeja tullaan sisällyttämään seuraaviin olympialaisiin. Esimerkiksi äskettäin Tokiossa käynnistettiin eurheilu-hotelli, jonka odotetaan valmistuvan pelien aikaan. Samoin olympiakumppani Intel ilmoitti äskettäin olympialainsäädännöllisestä euheilu turnauksesta, joka tullaan pitämään vain päivää ennen olympialaisten alkamista.
Ja vaikka eurheilulajeista ei tulekaan mitalilajeja seuraavissa olympialaisissa Tokiossa, ensi vuosi tulee olemaan ensimmäinen vuosi, jolloin merkittävä urheilutapahtuma on sisällyttänyt myös eurheilua.
Samaan aikaan neuvotteluja jatketaan Pariisin 2024 -olympialaisten ohjelmasta, joka tulee todennäköisesti sisältämään jonkinlaisen eurheilu tapahtuman. Ja vuonna 2019 ’European Games’ sisällytti eurheilun kulttuuriohjelmaansa urheiluohjelmansa sijasta.
On syytä muistaa, että nykyaikaisten olympialaisten ensimmäisinä vuosikymmeninä olympialaisissa kisaajia palkittiin kulttuurillisista saavutuksista. Olympialaisten alkuperäisenä visiona oli juhlia urheilua sekoitettuna kulttuuriin ja koulutukseen. Nämä ovat edelleen kirjattuina olympialaisten perustamiskirjassa.
Joten ennen kuin päätämme keskustelun urheilun ja perinteisen urheilun välisestä suhteesta, meidän on muistettava, että tämän päivän urheilulajeja voitaisiin verrata hiljaisten elokuvien aikakauteen reilu 100 vuotta sitten. Teknologinen kehitys tulee vielä jatkumaan vuosisatoja ja eurheilu on urheilulajina vielä lapsen kengissään. Vain tulevaisuus tulee kertomaan miten suureksi ilmiöksi eurheilu tulee nousemaan. Kukaan ei tuskin osannut aiemmin odottaa, että nettikasinoiden talletusbonukset tulisivat niin suosituiksi pelaajien keskuudessa, vaikka tänä päivänä ne ovat arkipäivää. Näin ollen eurheilusta saattaa hyvinkin tulla vielä olympialaji jonain päivänä.