Marika Niemiselle voitto pelialan opinnäytetyökisassa

By eepelit.fi

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta muotoilijaksi (AMK) valmistunut Marika Nieminen on palkittu vuoden 2018 pelialan opinnäytetyökilpailun ammattikorkeakoulusarjassa. Marikan opinnäytetyön aihe oli Psychology in character design: Creation of a character design tool.

Palkintoraadin arvion mukaan Marikan laaja ja kattava työ tarjoaa työvälineitä sekä käytäntöön että pelisisältöjen akateemiseen analyysiin. Käytännönläheinen työ osoittaa, miten pienetkin nyanssit pelihahmojen ulkonäössä, ryhdissä tai tyylittelyssä voivat vaikuttaa pelaajan hahmosuhteisiin, sekä miten voimakkaasti jopa ylilyödyillä ja liioitelluilla arkkityypeillä voidaan tuottaa käyttökelpoisia mielikuvia.

Unelma-ammattina hahmosuunnittelu

Marika Nieminen valmistui toukokuussa 2017 tutkintonimikkeellä Bachelor of Culture and Arts, muotoilija (AMK). Hän opiskeli Xamkin englanninkielisessä Game Design -koulutusohjelmassa. Tällä hetkellä hän työskentelee Community Support Assistantin roolissa Small Giant Gamesissä.

– Voittaminen tuntui todella epätodelliselta, mutta samalla olin välittömästi ylpeä itsestäni. Tällaisen tunnustuksen saaminen työstä, jonka aihe on todella lähellä sydäntäni, antoi minulle aivan uutta itseluottamusta tavoitella unelma-ammattiani hahmosuunnittelun ja kirjoittamisen parissa. On myös todella hienoa, että tällaisten kilpailujen ansiosta pelialasta tulee enemmän ja enemmän varteenotettava akateeminen koulutusala, Marika kertoo voiton merkityksestä.

Opinnäytetyön ohjanneen Sarah-Jane Leaveyn mukaan Marikan rakkaus psykologian opiskeluun ja intohimo hahmojen suunnitteluun poiki tutkimusidean. Hän halusi tutkia, olisiko saatavilla työkaluja, jotka voisivat auttaa opiskelijoita kehittämään syvällisempiä ja kiehtovampia hahmoja.

– On yleinen harhakäsitys, että pelien hahmosuunnittelussa keskitytään vain hahmon ulkonäköön. Rakastetuimpien ja mieleenpainuvimpien hahmojen suunnittelutyö perustuu hahmojen taustatarinoihin, jotka sisältävät viittauksia hahmon luonteeseen, persoonallisuuteen, motiiveihin, tunteisiin ja toiveisiin. Tutkimuksiinsa perustuen Marika suunnitteli luovan työkalun, joka auttaa opiskelijoita kehittämään omia pelihahmokonseptejaan, Sarah-Jane Leavey taustoittaa.

Pelialan opinnäytteet palkittiin kuudennen kerran

Suomen pelitutkimuksen seura sekä suomalaisen pelialan kattojärjestö Neogames palkitsivat pelialan opinnäytteet nyt kuudennen kerran. Kilpailuun osallistui kymmeniä korkeatasoisia töitä laaja-alaisesti eri oppiaineista ja tieteenaloilta yliopistoista ja ammattikorkeakouluista ympäri Suomen. Pelialan opinnäytetyökilpailun suosio heijastelee yleistä pelialaan liittyvän tieteellisen ja ammatillisen kiinnostuksen jatkuvaa kasvua Suomessa.

Uusi Game Designin monimuotototeutus syksyn yhteishaussa

Game Design -koulutus on vuodesta 2013 tarjonnut laajan valikoiman opintoja, jotka kattavat pelisuunnittelun kaikki osa-alueet. Koulutus on erittäin suosittu – tammikuussa 2019 Xamkissa käynnistyykin uusi monimuotona toteutettava koululutus nykyisten, syksyisin käynnistyvien päiväopintojen lisäksi. Monimuotototeutukseen voi hakea syksyn yhteishaussa 5.–19.9. Molemmat koulutukset ovat englanninkielisiä. Lisätietoa tästä AMK-tutkintoon johtavasta koulutuksesta on tarjolla sivulla www.xamk.fi/koulutus.