Koti Blogi Sivu 48

GameXpossa kisataan IS Cup 3:n Änäri-turnauksissa

Ilta-Sanomat, NHLGamer ja SJK eSports toteuttavat yhteistyössä NHL- ja FIFA-urheilupelien vuoden 2018 SM-kisat. NHL:n 6vs6 -turnauksen finaali sekä NHL:n 1vs1 -turnauksen paikalliskarsinnat pidetään GameXpossa 2.-3.11. Messukeskuksessa, Helsingissä.

IS Cup 3 -turnaussarja koostuu kolmesta PlayStation 4:llä pelattavasta turnauksesta, jotka ovat FIFA 1vs1, NHL 1vs1 ja NHL 6vs6. Jokaiseen turnaukseen voi osallistua kuka tahansa eSM-lisenssin ostanut Suomen kansalainen.

Turnaussarja alkaa marraskuun alussa GameXpo-tapahtumasta, josta matka jatkuu Seinäjoen kautta takaisin Helsinkiin. Ensimmäinen karsintaturnaus pelataan lokakuussa, ja mestarit kruunataan marras-joulukuun aikana. Turnauksen etenemistä voi seurata koko ajan osoitteesta is.fi/esports.

IS Cup 3:n palkinnot yhteensä 15 000 euroa

NHL 6vs6 -turnauksen finaali järjestetään GameXpo-tapahtumassa lauantaina 3. marraskuuta.
4 500 euron suuruisesta palkintopotista kilpailee neljä joukkuetta, jotka lunastavat paikkansa 6.–21. lokakuuta pelattavasta nettikarsinnasta.

NHL 1vs1 -turnauksen paikalliskarsinta järjestetään perjantaina 2. marraskuuta GameXpo-tapahtumassa. GameXpossa järjestettävään karsintaan mahtuu yhteensä 64 pelaajaa, joista kaksi parasta lunastavat finaalipaikat Kauppakeskus REDIssä 15. joulukuuta pidettävään finaaliin. 10 paikkaa ratkotaan 8.–28. marraskuuta pelattavassa nettikarsinnassa ja 4 pelaajaa saavat lokakuun aikana turnauskutsun järjestäjiltä. Turnauksen 8 000 euron suuruisesta palkintopotista kilpailee siis finaalissa yhteensä 16 pelaajaa.

FIFA 1vs1 -turnauksen finaalitapahtuma järjestetään Seinäjoella SJK:n pelitalolla lauantaina 24. marraskuuta. 2 500 euron palkintopotista kilpailee kahdeksan pelaajaa, joista kaksi saa kutsun järjestäjiltä. Loput paikat ratkotaan 25.10.–11.11. pelattavassa nettikarsinnassa.

Kaikki eSM-lisenssin haltijat voivat osallistua

IS Cupin nettikarsinnat järjestää NHLGamer ja jokaisen turnauksen nettikarsintaan pääsevät kaikki halukkaat. Karsinnoissa pelaaminen edellyttää Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL ry) eSM-lisenssiä, joka maksaa viisi euroa. Lisenssin ostamalla voi osallistua kaikkiin kolmeen eSM-karsintaan. Karsintojen lopulliset aikataulut ja formaatit vahvistetaan päivä ilmoittautumisen päätyttyä. Nettikarsintoihin ilmoittautuminen tapahtuu NHLGamerin verkkosivulla.

GameXpo järjestetään 2.–4.11.2018 Messukeskuksessa Helsingissä samaan aikaan talviurheilutapahtuma Goexpo Winterin kanssa.

Pelifestarit toistamiseen Turussa!

Grail Quest –pelifestarit viihdyttävät turkulaista pelikansaa jälleen syksyllä 2018.   Ajankohtana on tuttuun tapaan syyslomaviikonloppu 18.–20.10., mutta tapahtuma muuttaa lähemmäs keskustaa, uudenkarheaan Kupittaan Palloiluhalliin. Viime vuoden tapaan festarit ovat täynnä nähtävää ja koettavaa korkean tason esportsista laneihin, myös tällä kertaa on luvassa uutuuksia, kokeiluja ja isompi vapaapelialue!

Grail Quest -tapahtumassa vieraili 2017 vuonna lähes 2000 pelaajaa. Syyslomaviikolla festareita vietetään torstaista lauantaihin ja paikalle odotetaan laumoittain innokkaita pelifaneja. Tapahtuma järjestetään keskustan kupeessa Kupittaan Palloiluhallilla, johon on erittäin helppo tulla. Kupittaa on muodostumassa Turun pelialan keskukseksi ja vahvaa paikallisväriä tullaan näkemään tapahtumassa. Uusi halli tarjoaa modernit, helposti muokattavat puitteet monipuoliselle pelitapahtumalle.

Isoin palkintopotti Suomen CS:GO -skenessä tänä vuonna

Pelifestarin ohjelmasisältö noudattaa tuttua kaavaa sisältäen tiiviin lan-alueen, esports-turnauksia, messukaupan ja pelikokeiluja. Rennompaa kisailua, uutuuspelejä ja vapaata pelattavaa tarjotaan aiempaa enemmän. ”2017 vuosi oli hieno avaus GQ-tapahtumien sarjalle ja palaute oli ilahduttavan positiivista.” kertoo Ville Nikola, yksi Grail Questin perustajista. ”Saimme monia kyselyjä uutuuspeleistä sekä toiveita ilmaisen pelaamisen mahdollisuuksista. Tätä haluamme myös itse tukea ja panostamme näihin Kupittaalla merkittävästi.”

Tekken 7 –pelin SM-kilpailut ja muut turnaukset

Kesällä 2017 ilmestynyt Tekken 7 otti saman tien paikkansa Suomen pelatuimpana tappelupelinä. Ikoninen rosteri, rouheat animaatiot ja messevä musiikki ovat olleet sarjan kulmakiviä alusta asti. Grail Quest tapahtumassa kisataan pelin virallisen Suomen mestarin tittelistä ja vähintään 1000 € palkintopotista. Paikallisilla live-karsinoilla laajennetusta turnauksesta vastaa viimevuoden tapaan Suomeen aktiivisin taistelupelitapahtumien järjestäjä TTP ry.

”Henkilökohtaisesti rakastan Tekkenissä sen avointa, mutta vaikeaa liikkumissysteemiä. Mestarillakin on aina jotain uutta opittavaa ja parannettavaa samalla kun he liukuvat vastustajan ulottuvilta pois ja rankaisevat jokaisesta virheestä.” Turun Taistelupelaajien puheenjohtaja Diep Thai jatkaa aiheesta:  ”Tekken-yhteisö on parhaita missä olen ollut osallisena, joten toivon, että kaikki tarttuisivat haasteeseen ja tulevat kokeilemaan siipiään 2018 eSM-kisassa.”

Muita BYOC-turnauksia Grail Questeilla nähdään mm. Fortnitessa, Player Unknowns Battlegroundsissa, Counter-Strike: GO:ssa sekä Overwatchissa. Grail Questeilla jaetaan palkintorahoja yhteensä vähintään 21 000 € edestä.

Liput ovat myynnissä Ticketmasterissa. Lisätietoa tapahtumasta löydät osoitteesta www.grailquest.fi tai Facebookista www.facebook.com/grailquestfi.

EA SPORTS NHL® 19 NYT SAATAVILLA PLAYSTATION® 4:LLE JA XBOX ONELLE

Luistele ulkokaukaloissa, koe RPM-teknologian mahdollistama vallankumouksellinen pelattavuus sekä pelaa nykyisten ja menneiden kiekkolegendojen kanssa.

Katso NHL® 19:n julkaisutraileri

Electronic Arts on tänään julkaissut EA SPORTS™ NHL™ 19 -pelin, jonka World of CHEL -pelimuodossa pelaajat pääsevät raivaamaan tiensä ulkojäiltä ammattilaiskaukaloihin. Uraauurtavan RPM Tech -animaatioteknologian avulla uudistettu luistelujärjestelmä ja taklauspeli saavat NHL™ 19 -pelin näyttämään ja tuntumaan aiempaa paremmalta. Lisämausteena pelissä voi pelata joko samalla tai eri puolella yli 200 kaikkien aikojen suurimman kiekkolegendan kanssa.

NHL™ 19 on ensimmäinen peli, johon olemme rakentaneet myös ammattilaisuuden rajat ylittävän kokemuspolun. Nyt fanit voivat nauttia jääkiekon kaikista puolista – niin pipolätkästä ja isoista ulkoilmafestivaaleista kuin myös ammattilaisuuden mukanaan tuomista suurhalleista”, sanoo NHL™ 19:n Senior Producer Sean Ramjagsingh. “Olemme myös todella innoissamme niistä innovatiivisista lisäominaisuuksista, joita RPM Tech tuo pelattavuuteen. Saimme Open Beta -vaiheen aikana kullanarvoista palautetta, jonka avulla pystyimme pitämään huolen siitä, että NHL™ 19 on pelattavuudeltaan kaikkien aikojen paras EA SPORTS NHL -peli.”

NHL™ 19:ssä on vahva side suomalaisen jääkiekkoilun historiaan ja nykypäivään. Pelissä esiintyvää NHL-legendojen joukkoa johtaa itseoikeutetusti Wayne Gretzky, ja Suomi on edustettuna Teemu Selänteen, Jari Kurrin, Jere Lehtisen, Teppo Nummisen ja Jyrki Lumpeen voimin. Uuden sukupolven supertähti Patrik Laine on pelin kannessa suomalaisista kivijalkakaupoista, verkkokaupoista ja suomenkielisistä PlayStation 4 ja Xbox One -sovelluskaupoista ostetuissa ja ennakkotilatuissa versioissa. JVG:n hittibiisistä Tarkenee tulee historian ensimmäinen suomenkielinen kappale EA SPORTS™ NHL™ -pelisarjan globaalilla soundtrackilla.

Kuten viime vuonna, pelivalikot ovat valittavissa myös suomen kielellä, ja Liiga on pelattavissa kaikkien 15 joukkueen kautta. Myös NHL™ 19:n julkaisutraileri on täynnä suomalaista tähtiloistoa.

Suomessa on väkilukuun suhteutettuna maailman suurin ja aktiivisin EA SPORTS NHL -pelaajien yhteisö ja on hienoa, että suomalainen kiekkokulttuuri näkyy vahvasti tämän kauden pelissä”, sanoo EA SPORTSin Regional Marketing Manager Jason Nikkinen.

 

Top 10 suomalaispelaajien kokonaistasot NHL™ 19 -pelissä

Tuukka Rask90
Patrik Laine89
Aleksander Barkov88
Pekka Rinne88
Mikko Rantanen87
Rasmus Ristolainen86
Mikael Granlund85
Sebastian Aho85
Teuvo Teräväinen85
Mikko Koivu84

 

Lisätietoja NHL™ 19 -pelin ominaisuuksista

NHL™ 19:ssä pelaajat voivat kilpailla ulkojäillä World of CHEL -nimisen progression hubin alla. Siinä yhdistyvät EA SPORTS Hockey League, NHL™  THREES Drop In sekä kaksi uutta pelimoodia, NHL ONES ja Pro-Am. NHL ONES asettaa kolme pelaajaa toisiaan vastaan festivaalihenkisessä kukkulan kuningas -turnauksessa, jonka nopeatempoisessa 1v1v1-pelissä ei ole sääntöjä eikä pelikatkoja. Voittamalla voi avata uusia ulkojääpaikkoja, joilla voi puolustaa kuninkuuttaan päivittäisissä pistetaulukoinneissa. World of CHEL -moodissa ansaittuja palkintoja ja saavutuksia voi käyttää parannellakseen Create-A-Character -hahmoaan. Hahmon ulkonäköä ja pelityyliä voi kustomoida aina vaan pidemmälle, ja oman ilmaisun luomisessa auttaa yli 900 omalle pelihahmolle puettavaa varustetta ja vaatekappaletta.

NHL™ 19 -pelin ytimessä vaikuttaa uraauurtava Real Player Motion (RPM) -peliteknologia, joka määrittää uudelleen liikkeen ja animaatioiden esittämistapaa. Nykykiekon vauhdista ja luovuudesta vaikutteita ottava RPM Tech mahdollistaa räjähtävän luistelun, jonka avulla pelaaja voi viilettää kaukalon päädystä toiseen aiempaa paremman kontrollin, kiihtyvyyden ja reaktiivisuuden siivittämänä. Tuloksena on pelisarjan historian responsiivisin pelattavuus. RPM Tech yhdessä uuden törmäyksiä simuloivan fysiikkasysteemin kanssa tuo pelaajan ulottuville taklausvalikoiman, jota pelitilanteet määrittävät aiempaa enemmän. Sen myötä tarjolla on isompia, ilkeämpiä ja järisyttävämpiä taklauksia, joiden dynamiikkaan vaikuttavat vauhti, pelaajan koko ja osumakohta.

Fanit voivat samalla kunnioittaa menneiden aikojen tähtiä. Peliin lisättyjen legendojen joukossa on yli 200 lajin suurpelaajaa kaikilta aikakausilta, mukaan lukien Wayne Gretzky, Mario Lemieux, Patrick Roy, Peter Forsberg, Jean Beliveau ja paljon muita. Pelaajat voivat kilpailla Hero Teams -joukkueilla, jotka kootaan sekä nykyisistä että entisistä supertähdistä. Kyseessä on äärimmilleen viety fantasy-mittelö, jossa parhaista parhaat kaikilta aikakausilta kohtaavat toisensa. Hero Teams -joukkueilla voi pelata sekä yksin- että moninpelimoodeissa.

Lajikulttuuri on NHL™ 19 -pelissä vahvasti läsnä, sillä pelaaja voi ensimmäistä kertaa luoda täysin ainutlaatuisen ilmeen hahmolleen erilaisin varustein ja vaattein. Pelaaja voi hyödyntää ulkojäillä esimerkiksi huppareiden, pusakoiden, parkatakkien ja neuleiden laajaa valikoimaa, johon sisältyy Adidaksen kaltaisten brändien aitoja varusteita.

EA SPORTS NHL™ 19 on nyt saatavilla maailmanlaajuisesti PlayStation®4:lle ja Xbox Onelle. Lisätietoja EA SPORTS NHL –pelistä saa osoitteesta www.easports.com/NHL. Xbox Onella pelaavat EA Access -jäsenet voivat pelata NHL™ 19:ää maksutta jopa 10 tunnin ajan, ja pelin täysversion ostaessaan he saavat 10 %:n alennuksen.

Suomen ensimmäinen käsikirja e-urheilusta ilmestyy

Moni nuori haaveilee miljoonatuloista ja ammatista e-urheilun parissa. E-urheilu on viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut kellarissa datailusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi ja jättimäiseksi bisnekseksi. Suomen ensimmäisessä e-urheilun käsikirjassa asiantuntija vinkkaa, miten pro-pelaajaksi kasvetaan.

Elektronisen urheilun suosio on kasvanut räjähdysmäisen nopeasti. Kisoissa liikkuu valtavia rahasummia, ja turnauksia katsovat miljoonat ihmiset ympäri maailman. Toimittaja, tietokirjailija Otto Röngän teos E-urheilun käsikirja käy läpi e-urheilun historiaa, kertoo alan nykysuuntauksista, esittelee tärkeitä pelejä ja antaa vinkkejä niille, jotka haluavat itse e-urheilijoiksi.

Kirjassa omia kokemuksiaan kertovat Suomen tunnetuimmat e-urheilijat kuten Joona ”Serral” Sotala, Aleksi ”allu” Jalli sekä myös DragonSlayer666.

”E-urheilu on paitsi maailmalla iso juttu myös Suomessa ajankohtainen ja kiinnostava ilmiö. Keihäänheitossa ja mäkihypyssä emme enää tahdo pärjätä, mutta e-urheilussa suomalaiset ovat viime aikoina niittäneet menestystä”, Otto Rönkä sanoo.

”On siis aikakin, että Suomessa julkaistaan elektronista urheilua käsittelevä teos. Pyrin kirjassani avaamaan lajia sekä sitä jo tunteville että siitä toistaiseksi autuaan tietämättömille lukijoille.”

Alle on koottu Röngän kuusi vinkkiä, miten kehittyä pro-pelaajaksi.

1. Pelin valinta

Peligenrejä ja ammattitasolla pelattavia pelejä on iso liuta, joten oman pelin löytämisessä voi mennä aikaa. Pro-pelaajaksi haaveilevan kannattaa reippaasti kokeilla erilaisia genrejä ja pelejä, ja tunnustella mitkä pelityylit tuntuvat omalta. Moni e-urheilupeli kuitenkin vaatii pidemmän ajan, jotta peliin pääsee sisälle – eikä kenellekään ole aikaa testata jokaista maailman peliä kunnolla.

Aloita oman pelin etsintä esimerkiksi Twitchistä. Seuraa pro-pelaajien striimauksia, opiskele pelejä, keskustele peliyhteisöissä: tämän jälkeen olet jo osa e-urheilun maailmaa!

2. Treenaaminen

Huipputasolla vaaditaan hurjasti taitoa, ja vaikka osa pelaajista on varmasti ollut lähtötasolla lahjakkaampia kuin toiset, pro-pelaajat ovat kaikki kartuttaneeet taitonsa harjoittelemalla kovasti ja kurinalaisesti.

Eri peleissä pro-pelaajien harjoittelumetodit voivat olla todella erilaisia; yksilöpelejä harjoitellaan ihan eri tavalla kuin vaikkapa joukkuepelejä. Pro-tasolla ennakkokäsityksistä poiketen treenaaminen käsittää myös paljon muutakin kuin vain itse pelin hakkaamista netissä nyyppiä vastaan.

3. Pelivälineet eli ”rauta”

Aloittelevana pelaajana pärjäät oikein hyvin tavallisella markettikoneella sekä tukkuhiirellä ja -näppiksellä. Jossain vaiheessa on konetta on kuitenkin päivitettävä, sillä tehokkaammat vermeet paitsi tuottavat tulosta myös auttavat kehittymään pelaamisessa.

Muista, että hyvät laitteet eivät tee urheilijaa. Tässä vaiheessa voit toki alkaa säästää rahaa huippulaitteistoon, mutta alkutaipaleella superkoneet eivät taikaiskun lailla paranna nyyppästatusta.

4. Peliseuran etsiminen

Samanhenkisten harjoittelukumppanien löytäminen on tärkeää. Yksilöpeleissä samoin tavoittein pelaava kaveri on kullanarvoinen treenivastustaja. Joukkuepeleissä vaadittavia tiimityötaitoja ei puolestaan edes oikein pysty oppimaan vain yksin pelaamalla.

Onneksi elämme 2000-lukua. Pelikavereita ei tarvitse etsiä välttämättä omasta lähipiiristä, koulusta, työpaikalta tai nuorisotalolta. Riittää kun menee nettiin. Yleensä e-urheilupelien omista yhteisöistä, foorumeilta tai Redditistä löytyy joukkueenmuodostus- ja peliseuranhaku-palstat, joilta voi ens ialkuun helposti löytää omantasoisia ja samantyyppisiä treenikavereita.

5. Kisoihin osallistuminen

Heti kun taitoa alkaa karttua, kannattaa aloittelevan kilpapelaajan ottaa osaa pienkisoihin ja -turnauksiin. Näin saa todellisen kuvan omasta tasosta. Ladderilla pärjääminen voi toimia osoituksena taidosta, mutta perinteinen netissä pelaaminen on aivan erilaista kuin todellinen kilpapelaaminen. Numerolappu rinnassa hermot pitää saada kuriin aivan eri tavalla. Turnaukset ovat oivaa treeniä tulevia parrasvaloja ja suuryleisöjä varten.

6. Seuraava askel

Siitä, mikä tekee pelaajasta pro-pelaajan, ollaan usein kahta mieltä. Joidenkin mielestä ammattilaisuus alkaa siitä, kun alkaa saada pelaamisesta palkkaa ja/tai rahaa. Toisten mukaan pääsy oikeaan e-urheiluorganisaatioon tai -joukkueeseen merkitsee pro-statuksen ansaitsemista.

Yleensä nämä kaksi kulkevat kuitenkin käsi kädessä. Kun menestyy ja on tarpeeksi hyvä, voi tulla valituksi oikean organisaation talliin JA alkaa saada sponsoritukea – sekä ehkä jopa ihka oikeaa palkkaa.

Otto Rönkä (s. 1987) on ammatiltaan toimittaja ja työskentelee Ylen urheilutoimituksessa erityisalanaan elektroninen urheilu.

DNA selvitti: Sosiaaliset pelit lasten ja nuorten suosikkeja puhelimella pelattaessa

Pelaamisen suosio jatkaa kasvuaan. Vaikka yksin pelaaminen on edelleen tyypillisin tapa pelata, pelaavat lapset ja nuoret myös huomattavan paljon toisten seurassa ja myös verkon yli.

DNA:n selvityksen*) mukaan lapset ja nuoret pelaavat tyypillisimmin yksin, mutta yli puolet pelaa myös yhdessä kavereiden kanssa samassa tilassa. Verkon yli kavereiden ja online-tuttujen kanssa pelaaminen yleistyy lapsen kasvaessa. Tämä käy ilmi DNA:n koululaistutkimuksesta, johon vastasi yli tuhat vanhempaa.

”Pelaaminen yhdistää lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia ja on tällä hetkellä meidän tapamme olla osa jotakin porukkaa. Teknisten taitojen ja kielitaidon karttuessa pelaajat siirtyvät verkkoon”, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatuksen suunnittelija Tommi Tossavainen avaa verkon yli pelaamista.

Tossavainen arvioi, että DNA:n selvityksessä näkyy pelaamisen suosion lisääntyminen, mikä on tämän hetken linjan mukaista. Tutkimuksen mukaan yli puolet (59 %) lapsista ja nuorista pelaa puhelimella päivittäin, ja tietokoneella, pelikonsolilla ja tabletilla pelaa päivittäin noin neljäsosa.

Pelaaminen aloitetaan selvityksen mukaan yleisimmin alle 5-vuotiaana. Tämän ikäisenä tabletilla ja pelikonsolilla pelaamisen on aloittanut noin kolmasosa, tietokoneella 28 % ja puhelimella 24 %. Päivittäin puhelimella pelaaminen yleistyy vasta 6-7 ikävuoden jälkeen. Vanhemmat näkevät pelaamisen lapsen kielitaitoa sekä havaitsemis- ja reaktiokykyä kehittävänä.

Kaksi kolmesta vanhemmasta seuraa pelien ikärajoituksia

DNA:n selvityksessä suosituimmiksi puhelimella pelattavista peleistä lasten ja nuorten keskuudessa vanhemmat vastasivat Pokémon GO:n ja Minecraftin. Ikäryhmien välillä ei ollut selviä eroja suosituimpien pelien pelaamisessa, vaan suositut kännykkäpelit kiinnostivat läpi ikäjakauman.

”Molemmat suosituimmat pelit ovat melko sosiaalisia pelejä. Esimerkiksi Pokémon GO:ta voi pelata yhdessä kavereiden kanssa ja lisäksi siinä voi kilpailullisesti vertailla omia saavutuksia kaverin saavutuksiin”, Tossavainen arvioi pelejä.

Tietokoneella lapset ja nuoret pelaavat selvityksen mukaan eniten strategia- ja taistelupelejä. Pelikonsolilla pelatessa näiden rinnalle nousevat myös auto- ja urheilupelit.

”Pelikulttuuri muuttuu todella nopeasti ja niin muuttuvat myös suosituimmat pelit. Tällä hetkellä kovimmassa nousussa on ollut selviytymispeli Fortnite. Pelikategorioita tarkastellessa on hyvä pitää mielessä, että tutkimuksessa vastaajina olleet vanhemmat saattavat luokitella pelejä eri tavalla kuin lapset ja nuoret”, Tossavainen muistuttaa.

Tutkimuksessa kysyttiin nimeltä vain rajattua määrää pelejä. Ryhmä ”muut erilaiset pelit” nousikin vastauksissa merkittävän suureksi sekä kännykkä- ja tablettipeleissä että tietokonepeleissä – tämä ei ole yllätys, sillä lapsille ja nuorille on tarjolla todella laaja kirjo pelejä.

DNA:n selvityksen mukaan vanhemmat suosittelisivat lapsille eniten pelattavaksi Minecraftia. Kaksi kolmesta vanhemmasta seuraa tarkasti pelien ikärajoituksia ja hyväksyy erikseen pelin lataamisen – tämä on sitä yleisempää, mitä nuorempi lapsi on kyseessä. Sen sijaan 14-16-vuotiaiden lasten vanhemmat eivät ole yhtä hyvin perillä lastensa peleistä – noin kolmasosa ei osaa sanoa, mitä pelejä perheen nuori pelaa.

*) Tutkimuksesta:
DNA:n koululaistutkimuksen 2018 tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneeleissa viikkojen 22–24/2017 aikana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää koululaisten puhelimen hankintaa, käyttötarkoituksia ja puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Uutena tutkimuksessa kysyttiin vuonna 2018 tietokoneen käytöstä ja pelaamisesta. Lasten pelien pelaamista koskevan tiedonkeruun kohderyhmänä olivat 6–16-vuotiaiden lasten vanhemmat (n= 1032).

LIITE: Tutkimusraportti

Tietoa lasten ja nuorten puhelimien hankinnasta ja käytöstä: Puhelin on myös pienten koululaisten tärkeä yhteydenpitoväline (DNA:n lehdistötiedote 1.8.2018) https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69054970

Honorista Finnish Esports Leaguen pääyhteistyökumppani!

Finnish Esports League eli FEL on aloittanut yhteistyön Honorin kanssa, joka julkaisi juuri pelaajille suunnatun Honor Play -pelipuhelimen.

Nyt pelaajien ei tarvitse tuskailla reissussakaan, sillä Honor Play -pelipuhelin täyttää 4D-pelikokemuksellaan, salamannopealla grafiikallaan ja pitkään kestävällä akullaan vaativammankin pelaajan toiveet. Honor Play on ensimmäinen Honorin pelipuhelinten sarjasta.

– On mahtavaa olla tukemassa pelaamista myös mobiilipuolella ja uskon vahvasti, että siellä tapahtuu paljon nopeassa ajassa. Jo nyt olemme saaneet huomata, että mobiilipelaamisen kasvu on ollut todella nopeaa. Honor Play on upea puhelin ja erinomainen tulokas e-urheilukentälle, FELin yhteysjohtaja Matti Kailanto hehkuttaa.

Uusi aluevaltaus

Honor on johtava älypuhelinten online-tuotemerkki Huawei-konsernissa. Huawei on valloittanut mobiilimarkkinat innovaatisella lähestymisellä laitteita kohtaan sekä viimeisimmällä tekniikalla, jota kovatkin mobiilikäyttäjät osaavat arvostaa. Uusi, puhtaasti pelaajille suunnattu puhelin on yhtiön uusin aluevaltaus, jota on odotettu.

– Mobiilipelaaminen on juuri nyt suositumpaa kuin koskaan. Honor Play on vastaus kasvavaan kysyntään ja ensimmäinen askel kohti globaalia pelimaailmaa. Tehokas ja kestävä pelipuhelin vie pelikokemuksen uudelle tasolle ja mahdollistaa pelaamisen esimerkiksi koulu- ja työmatkoilla tai vaikkapa tauoilla, toteaa Honorin Finlandin marketing manager Essi Kautonen.

– Honor Playssa on mullistavia toimintoja ja täysin uudenlainen alusta, joka kestää kovaakin käyttöä. Puhelimen suunnittelussa olemme kuulleet nuoria mobiilipelaajia ja heidän toiveitaan. On hienoa luoda tulevaisuuden mobiilipelimaailmaa yhdessä nuorten kanssa, Kautonen jatkaa.

– Halusimme olla Honor Playn kanssa mukana mobiilipelaamisen ensimmäisessä aallossa, sillä kyseessä ei ole mikään ohimenevä ilmiö. Siksi on hienoa saada mukaan kumppani, joka pystyy tukemaan omalla osaamisellaan tuotteitamme. Odotamme innolla niitä kaikkia uusia mahdollisuuksia, joita yhteistyö avaa.

Luvassa yllätyksiä

Honor tulee näkymään vahvasti FELin toiminnassa.

– FELin ja Honorin pääyhteistyökumppanuus tukee suomalaista kilpailullista mobiilipelaajaa, Kailanto sanoo.

– Yhteistyökumppanin kanssa teemme aina jotain hienoa ja merkittävää, kuten tapoihimme kuuluu. Luvassa on hienoja kilpailuja ja yllätyksiä. Jo nyt käynnissä oleva tekeminen Honorin kanssa näkyy jääkiekkoilja Patrik Laineen, muusikko Samu Haberin, PlayerUnknown’s Battlegrounds -pelaaja Anssi ”AndyPyro” Huovisen ja League of Legends -pelaaja Lauri ”Cyanide” Happosen kanssa. Kampanja on lähtenyt hienosti käyntiin ja pelaajat ovat löytäneet hienosti Honor Playn.

Tietoa Honorista:

Honor on Huawei Groupin johtava älypuhelinperhe. Se on tarkoitettu vaativille ja rohkeille diginatiiveille. Huawein tuotteita ja palveluja on saatavilla yli 170 maassa, ja niitä käyttää kolmasosa maailman väestöstä. Huawei oli vuonna 2017 maailman kolmanneksi suurin puhelinvalmistaja toimitettujen puhelinten kappalemäärissä mitattuna.

Hämähäkkimies singahtaa tänään PlayStation 4:lle

Marvel’s Spider-Man nappasi seittiinsä loistavia arvosteluita jo julkaisussa

Tänään yksinoikeudella PlayStation® 4 (PS4™) -konsolille julkaistava Marvel’s Spider-Man -peli vie kaikkien tunteman sarjakuvasankarin kokonaan uuteen toimintaseikkailuun. New Yorkiin sijoittuva tarina esittelee aiempaa kokeneemman Peter Parkerin, joka tasapainoilee niin arjen haasteiden kuin rikollisuuden torjumisen välillä. Ikonisen päähenkilön historiaa kunnioittaen tehty peli on legendaarisen Marvelin ja pelistudio Insomniac Gamesin yhteistä kädenjälkeä.

Marvel’s Spider-Man -pelissä tutustutaan aivan uudenlaiseen Peter Parkeriin, joka on taistellut jo vuosia rikollisuutta vastaan. Pelaaja pääsee kukistamaan pahiksia aidon toimintaelokuvan tyyliin, akrobaattisissa, upeaan kaupunkiympäristöön sijoittuvissa taisteluissa, sekä liikkumaan sulavasti seitin varassa pitkin pilvenpiirtäjiä ja kaupungin katuja. Pelissä nähtävä Spider-Man ei ole enää mikään keltanokka, vaan taitava konkari, jonka monipuoliset liikesarjat ja hahmonkehitysmahdollisuudet pitävät pelaajan pitkään ottessaan.

Peli on Marvelin ja pelistudio Insomniac Gamesin intohimolla toteutetun yhteistyön tulos. Pitkän linjan pelinkehittäjä Insomniac Games tunnetaan muun muassa peliklassikoista kuten Rachet & Clank ja Spyro the Dragon, jotka debytoivat aikoinaan jo ensimmäisillä PlayStation-konsoleilla. Nyt julkaistava Marvel’s Spider-Man vie Insomniacin jälleen uudelle tasolle, herättäen sekä sarjakuvista tutut hahmot että New York Cityn eloon yhdessä pelintekijöiden kunnianhimoisimmista tuotoksista.

Marvel’s Spider-Man on saanut julkaisunsa yhteydessä lämpimän vastaanoton myös mediassa. Kansainvälisesti arvostetulla Metacritic-sivustolla peli on saanut arvosanan 87/100, mikä asettaa teoksen suoraan PS4-pelien kärkijoukkoon. Suomalaisista pelisivuistoista Muropaketti.com antaa pelille täydet viisi tähteä ja nimeää sen pakkohankinnaksi kaikille PlayStation 4:n omistaville. Myös videopelaamiseen erikoistunut Pelaaja myöntää pelille kiitettävän arvosanan 9/10 sekä Pelaajan valinta -erikoismaininnan, kuvaillen samalla peliä Hämähäkkimiehen parhaaksi peliesiintymiseksi.

Marvel’s Spider-Man  on saatavilla PlayStation® 4 (PS4™) -konsolille 7. syyskuuta. Pelin suositusikäraja on 16 vuotta.

Nordic Launch for ROG Zephyrus S

Nordic Launch for ROG Zephyrus S (GX531) – The world’s thinnest gaming laptop

he world’s thinnest gaming laptop powered by latest Intel Core i7-8750H CPU and NVIDIA GeForce GTX 1070 Max-Q GPU, with a 144Hz display and Windows 10 Pro

KEY POINTS

  • World’s slimmest gaming laptop: 14.95~15.75mm thin with Intel Core i7-8750H CPU and NVIDIA GeForce GTX 1070 Max-Q or GTX 1060 GPU
  • Powerful visuals on a super-narrow-bezel display: 144Hz refresh rate and 3ms response time enables super-smooth gaming with blur-free graphics.
  • Patented ROG Active Aerodynamic System (AAS): Optimum cooling with innovative venting and 83-blade fans for peak performance in ultraslim design
  • Price: NOK/SEK/DKK/EUR  26990:-SEK 24990NOK 18990DKK 2549EUR
  • Available: November 2018 
Specifications: 
Display15.6″, FullHD 144Hz@3ms
Graphics Card: NVIDIA GTX 1060(6G GDDR5)
Storage512GB PCIE G3X4 M.2 SSD
CPUIntel 6-Core Core i i7-8750H (2,2-4,1GHz)
Memory16 GB DDR4
WiFi2×2 802.11ac Gigabit WiFi


All-metal chassis combines design with function

Each lid is meticulously machined from a solid block of aluminum. This precise CNC-milling process takes five tooling stages and nearly 72 minutes to carve out all the intricate details that ensure a perfect fit, creating a lid that is remarkably rigid, yet slim. It also helps the Zephyrus S casing remain durable: engineering samples have already met military-grade durability standards for jolts and vibration.

Super-narrow-bezel display

Super-narrow bezels allow the 15.6-inch display to be squeezed into a 14.2-inch chassis. This reduces the entire footprint, allowing the Zephyrus S to fit into tighter spaces than its predecessor. In addition, the slimmer bezels create a more immersive gaming experience.

Since the original Zephyrus, ASUS has worked closely with panel maker AUO to ensure ROG laptops have the very best displays for gaming. The 120Hz panel on the initial version doubled the refresh rate of conventional displays, while Zephyrus S pushes the refresh rate to 144Hz, and reduces blurring and ghosting by lowering the response time to 3ms.

Built for more than just speed, the IPS-type AHVA panel also has excellent image quality. It covers 100% of the sRGB color gamut, ensuring richness of color, and wide viewing angles keep the picture from washing out when viewed in split screen.

Proprietary cooling to ensure optimal performance

Cooling the critical components that comprise Zephyrus S is a difficult engineering feat due to the ultrathin design, but it’s imperative to ensure peak performance. Because of this, ASUS and ROG thermal engineers developed the innovative Active Aerodynamic System (AAS) for the original Zephyrus. When the lid of the laptop is lifted, a special vent opens underneath the chassis to let the laptop draw in more cool air. Similarly, the AAS intake measures 5mm on Zephyrus S, stretching across the entire back of the body to improve airflow by 22% compared to traditional designs. Additional airflow comes in from through the keyboard, and the keyboard’s forward layout makes more room for additional cooling throughout the system.

Within the chassis, the Zephyrus S contains five heat pipes that pull heat away from the CPU and GPU, and also the VRM circuitry that feeds them power. The CPU and GPU connect to both shared and dedicated heatsinks to ensure efficient cooling for any workload, and the power components stay under 80°C to improve long-term reliability. Thermal energy is channeled along the pipes to four heatsinks and exhaust vents at the rear corners, twice as many as in the first Zephyrus.

Keeping heatsinks free of dust and debris is key to preserving cooling performance, which is why the engineering team added self-cleaning fans to eject particles from the system through anti-dust tunnels. This special feature prevents accumulation on the fins to ensure consistent cooling and improve long-term stability.

With 83 blades each, the dual 12V AeroAccelerator fans have 17% more blades than in the original Zephyrus. Airflow is also improved by the fan’s shaped aluminum shroud, which has curved edges and raised guides to help channel more air into the blades. Rotational speeds are determined by an intelligent algorithm tied to three profiles. Keyboard shortcuts allow users to switch between Overboost mode for maximum gaming performance, Silent mode for lower acoustics, and Balanced mode that maintains a level between the two.

ASUS has over 20 years of experience in the technology industry and is a leading company in the new digital era. ASUS is the world’s third largest laptops manufacturer and nowadays, since the beginning of 2016, it is the largest computer manufacturer in the consumer market across the Nordic region.

Currently, ASUS has a global staff of more than 17,000 employees, including 83 employees in the Nordic region.

http://www.asusnordic.com/fi/

Suomalaiset Jesse Vainikka ja Topias Taavitsainen arvostetun The International -turnauksen miljoonavoittoon

The International 8 -turnauksen voitti joukkue OG, jossa pelaavat suomalaiset Jesse Vainikka ja Topias Taavitsainen.

Dota 2 -pelin arvostetuin ja yksi maailman suurimmista videopeliturnauksista, The International 8 päättyi Suomen aikaa sunnuntaina aamuyöllä. Turnauksen finaalissa pelasivat joukkueet OG ja PSG.LGD ja finaali päättyi luvuin 3-2 OG:n voittoon. Joukkueessa pelaa kaksi suomalaista: Jesse “JerAx” Vainikka ja Topias “Topson” Taavitsainen. Heidän lisäkseen joukkueeseen kuuluvat australialainen Anathan “ana” Pham, ranskalainen Sébastien “7ckngMad” Debs ja tanskalainen Johan “N0tail” Sundstein. Palkintorahaa suomalaisten tähdittämä joukkue sai ennätysmäiset 11,2 miljoonaa yhdysvaltain dollaria eli noin 9,6 miljoonaa euroa.

Ranskalaisen jalkapallojoukkue Paris Saint-Germainin kanssa yhteistyössä toimiva kiinalaisjoukkue LGD oli yksi turnauksen ennakkosuosikeista, kun taas vasta kesällä nykyisen kokoonpanonsa saanut OG ei herättänyt suuria odotuksia, vaikka se pääsi turnaukseen pitkäkestoisen avoimen karsinnan kautta. Tilanne kuitenkin muuttui lopputurnauksessa, kun joukkue lohkovaiheessa pääsi neljän parhaan joukkoon ja sen jälkeen voitti kaikki ylemmän loppusarjan ottelunsa. OG kohtasi PSG.LGD:n turnauksessa toistamiseen, kun he ensin olivat voittaneet joukkueen 2-1, jonka jälkeen PSG.LGD joutui alemman loppusarjan kautta vielä kertaalleen pelaamaan itsensä finaaliin. Loppuottelussa todella tasaisen pelin jälkeen OG onnistui viemään itsensä voittoon finaalin paras viidestä -formaatissa, viimeisessä pelissä.

“Miljoonat pelaajat pelaavat Dota 2 -peliä kuukausittain ja The International on yksi arvostetuimmista elektronisen urheilun turnauksista vuosittain. Kaksi suomalaista voittajajoukkueessa on ylpeydenaihe suomalaiselle e-urheiluyhteisölle ja samalla myös yleisesti yksi vuoden suurimmista suomalaisista urheilusuorituksista. Haluan koko liiton puolesta onnitella Jesseä ja Topiasta tästä uskomattoman hienosta saavutuksesta!”, kommentoi liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

The International -turnaus järjestettiin tänä vuonna Rogers Arenalla Vancouverissa, Kanadassa. Turnaukseen osallistui yhteensä 18 joukkuetta ja Yle e-urheilu lähetti turnauksen ottelut suorana verkossa ja finaalin TV2:n kautta suomeksi selostettuna.. Turnauksen palkintopotti oli historiallisen suuri 25 504 190 dollaria. Turnaukseen osallistui myös kolmas suomalaispelaaja, kun viime vuonna turnauksen voittanut Lasse “MATUMBAMAN” Urpalainen pelasi Team Liquid -joukkueessa. Tänä vuonna Team Liquid sijoittui turnauksessa neljänneksi voittaen 1,7 miljoonaa dollaria.

Suomen elektronisen urheilun liitto onnittelee Jesse Vainikkaa ja Topias Taavitsaista joukkueineen hienosta turnausvoitosta!

Lisätietoja:
http://www.dota2.com/international/overview/
https://liquipedia.net/dota2/The_International/2018
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/26/mahdottomasta-totta-vainikan-ja-taavitsaisen-og-nousi-kuilun-partaalta-the
https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005804143.html

Kuva: OG: Dota 2 The International Instagram, @dota2ti

ACES mukana ESEA Mainin 29. kaudella ja FELin haastajaliigassa.

ACESin syksy lähtee käyntiin tulevana viikonloppuna, kun joukkue aloittaa pelinsä FELin haastajaliigassa. Viime kaudella joukkue pelasi nousujohteisen runkosarjan voittaen oman lohkonsa, mutta karsinnoissa tiimiä vaivanneet sairastelut aiheuttivat haasteita, eikä joukkue päässyt vielä FELin pääliigaan. Tulevalle kaudelle joukkueen ainoa tavoite onkin parantaa viime kaudesta ja saavuttaa nousu.

Myös ESEAn Main-liigan 29 kausi on oven takana. Viime kaudella joukkueessa tuli useita muutoksia, jotka sekoittivat peliä ja aiheuttivat haasteita joukkueelle. Tulevalla syyskuussa alkavalla kaudella joukkueen tavoitteena onkin pärjätä huomattavasti paremmin ja raivata tiensä playoffeihin.

Tauon aikana joukkue koki lisää muutoksia, kun MANUUUU päätti jättää joukkueen. Tilalle löydettiin kuitenkin Jere ”jezkuee” Koskinen, joka on pelannut aiemmin mm. suomalaisessa Delirium-joukkueessa.

Joukkue koki myös toisen muutoksen, kun valmentaja/manageri Juha ”LeChter” Valta lähti uusiin kuvioihin ja siirtyi mukaan Mikkeli Esports ryn toimintaan. Kiitämme Juhaa hänen kanssaan koetusta ajasta ja toivotamme paljon onnea tuleviin haasteisiin!