Koti Blogi Sivu 49

Escape room pakenee kotiin: Uusi suomalainen peli-innovaatio lanseerataan tänä syksynä

Suomalainen pelialan startup Cryptic Cargo lanseeraa Helsingissä täysin uudenlaisen escape room innovaation syyskuussa 2018. Escape room -nimestä huolimatta tämä pakohuone ei ole huone, vaan se liikkuu pelaajien mukana mihin tahansa. Vuokrattava escape room -peli on pakattu matkalaukkuun ja itse peliä ohjataan tarkoitukseen rakennetulla escape room -sovelluksella. Sovellus tuo peliin mm. video-ohjeita, pelaajien tarvitsemat vinkit ja erilaisia digitaalisia pulmia ratkaistavaksi.

Pelejä pääsee kokeilemaan Punavuoren Ahvenessa, joka on myös ensimmäinen Cryptic Cargon noutopiste. Kuvassa peli ravintolan kabinetissa.

Olemme halunneet tuoda aidon pakohuonekokemuksen helposti saavutettavaksi ja samalla lisänneet siihen täysin uudenlaisen elementin, pakohuonepelien juuria unohtamatta. Pelaajat voivat nyt kokea aidon pakohuonepelin missä he ikinä haluavat, yrityksen toimitusjohtaja Laura Aaltonen luonnehtii.

Pakohuonepelit ovat tavallisesti paikkaan ja huoneeseen sidottuja pulmapelejä. Pelaajat ratkovat erilaisia loogista päättelykykyä vaativia tehtäviä päästäkseen lopulta ulos huoneesta tai ratkaistakseen huoneeseen liittyvän muunlaisen mysteerin.

Cryptic Cargo haluaa tuoda jotakin uutta pakohuonepeleihin lisäämällä aitoon pelielämykseen vapauden päättää missä, milloin ja miten peliä pelataan. Pelin voi siis viedä minne tahansa ja sen voi pelata mihin aikaan tahansa. Itse peli mahdollistaa kokemuksen muokkaamista pelaajien mieleiseksi, esimerkiksi huoneen voi sisustaa mieleisekseen teemaan sopivalla rekvisiitalla. Pelaajat saavat päättää halutessaan peliajan tai jättää ajan seuraamisen kokonaan pois. He hallitsevat pelissä käytettävien vinkkien määrää ja ajankohtaa ja saavat myös esimerkiksi päättää haluavatko lisätä peliin suunnitellun ääniympäristön kokemukseensa. Pelin voi myös koota uudelleen vuokrauksen aikana, jos peliporukka haluaa esimerkiksi pelata pienemmissä tiimeissä toisiaan vastaan.

Cryptic Cargon ensimmäistä peliä The Outbreak voi käydä kokeilemassa etukäteisvarauksella syyskuussa Punavuoren Ahven -ravintolassa ja myöhemmin syksyllä pelisalkkuja voi vuokrata mihin tahansa sijaintiin. Kotiin vuokrattavan pelin vuokra-aika on noin päivän.

Lue lisää palvelusta osoitteessa:

www.crypticcargo.com

www.facebook.com/crypticcargo

Kuvassa Laura Aaltonen (yrityksen toimitusjohtaja) ja Max Sandberg (yrityksen teknologiajohtaja)

Cryptic Cargo

Cryptic Cargo on täysin uudenlainen, liikuteltava escape room -elämys. Se yhdistää pelivalmiin, matkalaukkuun pakattavan pakohuonepelin ja mobiilisovelluksen. Sovellus auttaa pelissä eteenpäin, täydentäen elämystä interaktiivisilla tehtävillä, vihjeillä ja musiikilla.

Tuo escape room mihin tahansa: sinä päätät, missä ja miten haluat pelata! Cryptic Cargo on Suomessa kehitetty innovaatio.

Samsungin SSD X5 vie ulkoiset tallennusratkaisut uudelle suorituskykytasolle

Thunderbolt 3 ja NVMe -tekniikat varmistavat, että X5 tarjoaa loistavaa siirtonopeutta innovatiisesti muotoillussa paketissa.

SEOUL, Etelä-Korea – 28. elokuuta, 2018 – Samsung Electronics esitteli tänään tuotevalikoimansa ensimmäisen ulkoisen NVMe[1]-SSD-aseman. Samsung Portable SSD X5 vie ulkoiset tallennusratkaisut täysin uudelle suorituskykytasolle. Thunderbolt™ 3[2] -tekniikkaa hyödyntävä X5 tarjoaa poikkeukselliset siirtonopeudet kompaktissa ja kestävässä paketissa, mikä tekee siitä ihanteellisen ulkoisen tallennusratkaisun paljon reissaaville sisällöntuottajille ja IT-ammattilaisille.

–       Samsung on alan johtava suorituskykyisten ja luotettavien tallennusrakaisujen valmistaja, ja olemme ylpeitä siitä, että voimme ajaa SSD-markkinoiden kehitystä esittelemällä ensimmäisen ulkoisen Thunderbolt 3 SSD -asemamme. X5 on osoitus Samsungin jatkuvasta sitoumuksesta innovoida siirrettävien tallennusratkaisujen saralla, jossa tuotteemme mahdollistavat suurten tiedostojen nopean siirron säästäen käyttäjien arvokasta aikaa, toteaa Tri. Mike Mang, vice president of Brand Product Marketing.

Olipa kyseessä 4K-videoiden editointi, 3D-kuvien renderöinti tai hires-kuvien käsittely – kuluttajat haluavat nopeita ja käteviä tiedonsiirtoratkaisuja. NVMe- ja Thunderbolt 3 -tekniikat pystyvät yhdessä tarjoamaan 40 Gbps -kaistaleveyden, mikä on peräti nelinkertainen USB 3.1:n[3] kaistaan verrattuna. Samsung X5 tarjoaa jopa 2800 MB/s -maksimilukunopeuden, mikä on 5.2-kertainen tavanomaiseen SATA-väylään perustuvaan ulkoiseen SSD-asemaan verrattuna. Levyn lukunopeus on peräti 25.5-kertainen perinteiseen ulkoiseen HDD[4]-kovalevyyn verrattuna. X5:n kirjoitusnopeudet yltävät peräti 2300 MB/s[5] -lukemiin, jolloin yhden 20 gigatavun 4K UHD -videon siirtoon kuluu vain 12 sekuntia[6].  Thunderbolt 3 -liitännällä varustetuille Maceille ja PC:eille suunniteltu X5 on kevyt ja näyttävästi muotoiltu ulkoinen tallennusratkaisu, jota saa kokoluokissa 2 teratavuun asti.

X5:ssä on metallirunko, kiiltävä ulkokuori ja liukumaton pohjarakenne. Levyn iskunkestävä sisärunko ja ruggeroitu ulkokehys varmistavat, että se kestää vahinkopudotuksia peräti kahdesta metristä[7]. Dynamic Thermal Guard -tekniikka ja jäähdytyselementti suojaavat X5:tä ylikuumenemiselta, mikä varmistaa luotettavan toiminnan ja optimaaliset käyttölämpötilat. X5 on varustettu vankalla, rautapohjaisella 256-bittisellä AES salausmenetelmällä. Levyyn voi asettaa valinnaisen salasanasuojauksen ja siinä on helposti määritettävät tietoturva-asetukset.

X5:llä on kolmen vuoden takuu, ja myynti alkaa maailmanlaajuisesti 3. syyskuuta 2018. Suositushinnat: Gt-malli 419 euroa, 1 Tt-malli 729 euroa ja 2 Tt-malli 1449 euroa.

Lisätietoja osoitteessa samsung.com/portable-ssd ja  samsungssd.com.

Tekniset tiedot

Tuote

Samsung Portable SSD X5

Kapasiteetit

2TB/1TB/500G

Rajapinta

Thunderbolt™ 3 (40Gbps)

Mitat (LxWxH)

119 x 62 x 19.7 mm

Paino

150 grammaa

Yhteensopivuus

H/W) Macit ja Windows PC:t, joissa on Thunderbolt 3 -tuki

(Ei USB-yhteensopiva)

O/S) Mac OS Sierra (10.12) tai uudempi

Windows 10 64 bit RS 2 tai uudempi

Suorituskyky

2,800 MB/s perättäiset maksimilukunopeudet

2,300 MB/s  perättäiset maksimikirjoitusnopeudet

 (500Gt levyssä 2,100 MB/s)

Salaus

AES 256-bit hardware encryption

Turvallisuus

Samsung Portable SSD Software

Salasanasuojaus-tuki

Sertifioinnit

CE, BSMI, KC, VCCI, C-tick, FCC, IC, UL, TUV, CB

RoHS Compliance

RoHS2

Takuu

Kolmen vuoden takuu

 


[1] NVM Express® on NVM Express, Inc:n rekisteröimä tavaramerkki.

[2] Thunderbolt ™ 3 (Thunderbolt-USB-C-liitäntä) tarjoaa jopa 40 Gbps -kaistaleveyden. Kompakti liitäntä mahdollistaa nopean ja monipuolisen yhteyden näyttöihin, telakointiasemiin tai tietokoneisiin. Thunderbolt ja Thunderbolt-logo ovat Intel Corporationin tavaramerkkejä.

[3] USB 3.1 Gen 2 tarjoaa 10 Gbps:n USB-tiedonsiirtonopeuden.

[4] Perustuu sisäisiin mittaustuloksiin, jotka toteutettiin ulkoisella Samsung SSD 1TB (T5) -asemalla ja Samsungin 1TB:n HDD-kovalevyllä (HX-MK20P12). *Testikokoonpano: Intel® Core i5-7600 (3,5 GHz), DDR4 4 Gt 1066 MHz, OS-Windows 10 * 64, Asus Strix Z270E Gaming -piirisarja.

[5] Suorituskyky voi vaihdella kokoonpanon mukaan. Jotta huippu luku- ja kirjoitusnopeudet 2800/ 2300 Mt / s, saavutetaan, on laitteiden tuettava Thunderbolt ™ 3 -liitäntätyyppiä. 500 Gt: n version kirjoitusnopeus 2100 MB /s. *Testikokoonpano: Intel® Core ™ i7 8570H (@ 4.1 GHz), DDR4 16 Gt 2667 MHz, OS-Windows 10 * 64, siru Dell Alienware System (Dell i7 Alienware 17 R5). Mittaustulokset suoritettiin CrystalDiskMark v.5.1.2-ohjelmistolla.

[6]Suorituskyky voi vaihdella kokoonpanon mukaan. *Testikokoonpano:: Intel® Core ™ i7 7700 (@ 3,6 GHz), DDR4 4 Gt 2133 MHz, OS-Windows 10 * 64, Aorus (Gigabyte) Z270-X Gaming 9 -piirisarja.

[7] Putoamistestit suoritettiin sisäisesti kontrolloidussa tilassa.

LG keskittyy IFA-messuilla pelaamiseen ja esittelee uudet UltraGear™-näytöt

LG Electronics osoittaa osaamisensa peliteknologiassa esittelemällä uudet UltraGear-näytöt IFA-messuilla Berliinissä tällä viikolla. Näyttöjen suorituskyky, erinomainen kuvanlaatu sekä nopea virkistystaajuus yhdistettynä tyylikkäästi muotoiltuun UltraWide™-näyttöön 21:9 kuvasuhteella vievät pelikokemuksen uudelle tasolle ja auttavat pelaajaa huippusuoritukseen.

UltraGear 34GK950G -lippulaivamallissa on sarjan tehokkaimmat ominaisuudet ja ennennäkemättömän hyvä kuvanlaatu Nano IPS -tekniikan ansiosta, joka kattaa 98 prosenttia DCI-P3-väriavaruudesta ja yli 135 prosenttia sRGB-väriavaruudesta. Näytössä on lisäksi sisäänrakennettuna graafisen prosessoinnin NVIDIA G-Sync™ sekä Adaptive Sync, joiden ansiosta kuva on sulavaa eikä repeile tai pätki. Nopean 120 Hz:n virkistystaajuuden (ylikellotettu) ansiosta näyttö toistaa objektit tarkasti, mikä takaa häiriöttömän kuvan ja sujuvan pelielämyksen.

2018 Red Dot Design -palkinnon saaneen 34 tuuman näytön huippuluokan QHD (2 560 x 1 440) resoluutio ja 21:9-laajakuvasuhde tuovat pelaamiseen elokuvallisen ulottuvuuden ja antavat pelaajille uuden näkökulman lempipeleihinsä. UltraGear 34GK950G:n laajakuvanäytössä voi erottaa myös kuvan laidassa olevia yksityiskohtia, jotka saattaisivat muuten jäädä huomiotta. Useiden näyttöjen yhdistäminen on myös helpompaa erittäin ohuen reunan ansiosta. Pelaajat voivat lisäksi valita mieleisensä näytön kuudesta eri Sphere Lighting -tunnelmavalaistuksesta.

”LG:n näytöt ovat asettaneet alalle standardeja jo pitkään, ja LG UltraGear ei ole tässä suhteessa poikkeus”, sanoo Chang Ik-hwan, LG:n IT Business Division -yksikön johtaja. ”UltraGear-näyttöjen esittely Euroopan suurimmassa alan tapahtumassa kertoo innostamme ja uskostamme tähän uuteen brändiin.”

LG UltraGear -tuotteisiin ja muihin kodin viihde-elektroniikan innovaatioihin voi tutustua IFA 2018 -messuilla LG:n osastolla hallissa 18.

Käytetty entistä houkuttelevampi vaihtoehto – nuorista kaksi kolmesta on valmis ostamaan käytetyn puhelimen

Jos tuliterän iPhonen esitteleminen kavereille on joskus ollut ylpeyden aihe, ainakaan enää sillä ei tunnu olevan yhtä paljon merkitystä. Kaksi kolmesta 18-24-vuotiaasta on valmis ostamaan käytetyn puhelimen uuden sijasta. Kiertotalous näyttää  yleistyvän älypuhelinmarkkinoilla, joilla yhä valtaosa hankkii uuden puhelimen kaupasta ja jättää vanhan lojumaan pöytälaatikkoon.

Kasvava kiinnostus käytettyjä puhelimia kohtaan on tuonut markkinoille palveluja, jotka pyrkivät tekemään kaupanteosta riskitöntä ja sujuvaa. Uusimpana toimijana iTapsa Services Oy on juuri avannut verkkokauppansa itapsaphones.fi:n.

iTapsa Phones on palvelu, jossa ihmiset voivat myydä ja ostaa käytettyjä iPhone-puhelimia ilman pelkoa tulla huijatuksi. Palvelun kautta hankitut puhelimet ovat ammattilaisten testaamia ja huoltamia. Puhelimissa on 6 kk takuu, jota voi halutessaan pidentää 12 kk mittaiseksi.

Uusi palvelu tekee puhelinkaupasta riskitöntä

Puhelimien välitykseen erikoistunut palvelu vastaa yleiseen ongelmaan yksityisten henkilöiden välisessä kaupassa. Ostajan ja myyjän välillä voi syntyä erimielisyyksiä, jos puhelimesta paljastuu vikoja kaupanteon jälkeen. Vaikka myyjä olisi liikkeellä vilpittömin mielin, puhelimen kuntoa ja esimerkiksi akunkestoa on vaikea arvioida ostotilanteessa.

– Meillä jokainen puhelin käy läpi tarkan testiprosessin, jossa varmistetaan laitteen toimivuus. Mittaamme akun keston ja kapasiteetin, ja tarvittaessa vaihdamme tilalle uuden. Testaamme myös mm. kaikki anturit ja liittimet, sanoo iTapsa Phonesin liiketoiminnasta vastaavan iTapsan toimitusjohtaja Niklas Koponen.

Ympäristöystävälliset asenteet pidentävät puhelimien käyttöikää

iTapsa Phones on myös kannanotto puhelinvalmistajien lyhytnäköisyydelle.

– Puhelinvalmistajat toivovat ihmisten vaihtavan puhelimensa uuteen mahdollisimman usein, mikä on ristiriidassa jatkuvasti kasvavien ympäristöystävällisten arvojen kanssa. Toivomme, että pystymme tuomaan markkinoille varteenotettavan vaihtoehdon myös sellaisille asiakkaille, jotka ovat tottuneet vaihtamaan aina uuteen, sanoo Niklas Koponen.

iTapsa Phonesin teettämän kuluttajakyselyn mukaan kaikista vastaajista reilusti yli puolet (56 %) olivat valmiita ostamaan käytetyn puhelimen. 18-24-vuotiailta nuorilta kysyttäessä 68 % vastasi olevansa valmiita ostamaan käytetyn puhelimen. Kyselyn mukaan 58 %:lla vastanneista vanhat puhelimet jäävät uutta hankittaessa pöytälaatikkoon. Jos vanhat, tarpeettomina nurkissa pyörivät laitteet ja niiden sisältämät materiaalit saataisiin entistä paremmin kiertoon Suomessa, olisi sillä paljon hyviä vaikutuksia sekä yhteiskuntaan että ympäristöön.

iTapsan WDS Oy:llä teettämään kyselyyn osallistui 1179 henkilöä iältään 18–65 vuotta pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen, Oulun, Kuopion ja Jyväskylän suuralueilta. Kysely suoritetttiin nettikyselynä ja sen virhemarginaali on 3%

Tuore oululainen mobiilipelijulkaisija Round Zero tarjoaa viihdettä moneen makuun

Viime vuonna perustettu Round Zero Oy on aikaisemmin julkaissut panssarivaunuilla ja kanoilla höystettyjä mobiilipelejä ja laajentaa nyt tarjontaansa pulmapeleihin ja ystävällisiin hirviöihin. Monster Mansion Blast on espanjalaisen Valenciassa toimivan Playgram Games -peliyhtiön kehittämä ja Round Zeron julkaisema uusi mobiilipeli. Pelin maailmanlaajuinen julkaisu oli 23. elokuuta. Round Zeron kaksi aikaisempaa pelijulkaisua ovat keränneet jo yli 16 miljoonaa latausta ja yhtiön tavoite on saavuttaa 30 miljoona latausta vuoden 2018 loppuun mennessä.

Viime vuoden lokakuusta lähtien mobiilipelijulkaisija Round Zero on julkaissut kolme mobiilipeliä, jotka ovat kehittäneet kolme eri pelistudiota kolmessa eri maassa. Saumaton työskentely yli rajojen pelijulkaisijan ja pelinkehittäjien välillä samanaikaisesti usean projektin kanssa on haaste, jonka Round Zero on nähnyt tilaisuutena rakentaa mahdollisimman monimuotoinen peliportfolio lyhyessä ajassa. Vastikään perustettu yhtiö toimii jo yli miljardi kertaa ladatusta Hill Climb Racing -mobiilipelisarjasta tunnetun emoyhtiönsä Fingersoft Oy:n pelijulkaisijana ulkopuolisille mobiilipeleille. Round Zeron tarkoitus on löytää lupaavia mobiilipelejä, jotka vetoavat mahdollisimman moneen pelaajaan, ja tarjota pelien kehittäjille apua mainostamalla pelejä ilmaiseksi Fingersoftin yli 50 miljoonalle aktiiviselle kuukausittaiselle pelaajalle. Näin pelinkehittäjät saavat vapaasti keskittyä pelinsä parantamiseen Round Zeron ottaessa vastuulleen pelin markkinoinnista koituvat taloudelliset riskit.

Round Zeron aikaisemmat pelit, toiminnallinen panssarivaunupeli Hills of Steel ja humoristinen fantasiakorttipeli What the Hen!, ovat saavuttaneet yhteensä jo yli 16 miljoona latausta. Uusi Monster Mansion Blast -mobiilipeli on tyystin erilainen tapaus, jossa ratkaistaan värikkäitä pulmia ja sisustetaan omaa kartanoa yhdessä ystävällisten hirviöhahmojen kanssa. Pelin espanjalaiset kehittäjät ottivat yhteyttä Round Zeroon viime helmikuussa. Pian molemmat tiimit alkoivat työskennellä yhdessä pelin parantamiseksi maailmanlaajuista julkaisua varten.

“Monster Mansion Blast vakuutti meidät puolelleen koukuttavilla pulmillaan ja karkkigrafiikoillaan. Siitä huolimatta, päätös yhteistyöstä Playgram Games -pelistudion kanssa syntyi vasta pelaajakantamme julkaisua puoltavan reaktion ansiosta testikierrostemme aikana. Nyt haluamme nähdä, kuinka peli vetoaa muuhun maailmaan julkaistuamme sen maailmanlaajuisesti,” kertoo Daniel Rantala, Round Zeron toimitusjohtaja ja perustajajäsen. “Julkaisumallimme on datapainotteinen tarkoittaen, että pelaajat saavat, mitä pelaajat toivovat. Hupinsa kullakin ja me haluamme olla yhtiö, joka ei jätä ketään hauskuudesta paitsi,” Rantala lisää.


Tehokas yhteydenpito Round Zeron ja pelinkehittäjätiimin välillä vaatii joustavuutta ja nopeita refleksejä. Eri puolilta maailmaa tulevia eritaustaisia pelistudioita yhdistää yhteinen tarkoitus: oman pelin esittäminen maailmalle ylpeästi. Playgram Games -peliyhtiön toimitusjohtaja on kannattanut henkilökohtaista lähestymistapaa yhteistyössä Round Zeron kanssa ensimmäisestä päivästä lähtien.

”En ryhdy mihinkään hankkeeseen puolivillaisesti,” vakuuttaa Salvador Ruiz, Monster Mansion Blast -pelin kehittäneen Playgram Games -yhtiön toimitusjohtaja ja perustaja, “joten alunperin epäilin, pystyisikö kukaan tiimimme ulkopuolinen ymmärtämään kuinka suurella intohimolla olemme peliämme kehittäneet. Onneksi Round Zero osoittautui meille täydelliseksi kumppaniksi. Muutaman pelitestauskierroksen jälkeen he tiesivät tismalleen, mitä tehdä pelimme viemiseksi seuraavalle tasolle.”


Monster Mansion Blast -mobiilipelin voi ladata ilmaiseksi Google Play Store ja Apple App Store -sovelluskaupoista. Seuraavaksi pelin kehittäjät lupaavat peliin hirmuhauskaa uutta sisältöä Halloweenia varten.

YLE: Suomalaiset voittivat joukkueensa kanssa Dota 2:n ykkösturnauksen ja lähes 10 miljoonaa euroa

Suomalaiset voittivat joukkueensa kanssa Dota 2:n ykkösturnauksen ja lähes 10 miljoonaa euroa – ”Suoritus on verrattavissa mihin tahansa arvokisavoittoon”

Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtaja uskoo Dota 2 -pelin kansainvälisen turnausvoiton edistävän e-urheilun arvostusta Suomessa.

OG-niminen joukkue voitti sunnuntaina maailman suurimman e-urheiluturnauksen The Internationalin. Tiimin riveissä pelasi myös kaksi suomalaista: Jesse Vainikka ja Topias Taavitsainen.

Suomalaiset e-urheilijat Jesse ”JerAx” Vainikka ja Topias ”Topson” Taavitsainen voittivat viikonloppuna joukkueensa kanssa 11,2 miljoonaa dollaria eli noin 9,5 miljoonaa euroa. Viiden hengen joukkue voitti Dota 2 -strategiapelin merkittävimmän The International -turnauksen.

Suomen elektronisen urheilun liiton SEULin puheenjohtaja Joonas Kapiainen kertoo, että kyseessä on yksi koko e-urheilukentän tärkeimmistä turnauksista.

– Se on se mantteli, joka halutaan ja jota varten harjoitellaan valtavat määrät. Dotassa on päivittäin miljoonia pelaajia, joten taitotaso on mielettömän korkea.

Vainikan ja Taavitsaisen lisäksi OG-joukkueeseen kuuluvat australialainen Anathan “ana” Pham, ranskalainen Sébastien “7ckngMad” Debs ja tanskalainen Johan “N0tail” Sundstein.

Kapiainen kuvailee turnausvoittoa erittäin merkittäväksi suomalaiselle e-urheilulle, ja uskoo sen vievän elektronisen urheilun arvostusta eteenpäin.

– Kun pelillä on miljoonia pelaajia ja taso valtavan korkea, on todella merkittävää, että kaksi suomalaista on päässyt turnauksen voittajajoukkueeseen. Suoritus on verrattavissa mihin tahansa urheilun arvokisavoittoon, hän sanoo.

Päätöspäivän ottelu on katsottavissa Yle Areenasta tästä linkistä.

Altavastaajasta voittajaksi

OG-joukkue lähti turnaukseen altavastaajana karsintojen kautta. Vasta kesän aikana nykyisen kokoonpanonsa saaneen tiimin finaalivastustaja oli kiinalaislähtöinen PSG.LGD-joukkue, jonka OG voitti viidessä pelissä luvuin 3–2. PSG.LGD oli yksi turnauksen ennakkosuosikeista.

Dota 2 on strategiapeli, jossa kaksi vastakkaista viiden hengen joukkuetta pyrkii tuhoamaan vihollisen tukikohdan ja puolustamaan omaansa. Jokainen pelaaja ohjaa omaa hahmoaan, ja yksi peli kestää 30–60 minuuttia.

The International on vuosittainen turnaus, joka järjestettiin tänä vuonna Kanadan Vancouverissa. Turnauksen voittopotti oli historiallisen suuri, noin 25,5 miljoonaa dollaria.

Myös vuosi sitten The Internationalin voittojoukkueessa oli sinivalkoista väriä, kun Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen pelasi Team Liquidissa. Tänä vuonna Team Liquid oli turnauksen neljäs ja voitti 1,7 miljoonaa dollaria.

The International -turnauksen voitto on korkein taso, jonka Dota 2 -pelissä voi saavuttaa. Vuoden tärkeintä turnausta varten on harjoiteltu pitkään.

Kapiainen tietää isoja arvoturnauksia voittaneiden pelaajien todenneen, että turnauksen jälkeen tulee tyhjä olo.

– Siinä resetoidaan tilanne ja jatketaan uuteen kauteen.

Lue myös:

Kommentti: Tässä lajissa me olemme maailman huipulla – Suomi on e-urheilun todellinen suurmaa

Suomalaiset juhlivat maailman suurimman e-urheiluturnauksen voittoa – voittopotti 11 miljoonaa dollaria

23-vuotias Lasse Urpalainen vihaa kutsua itseään miljonääriksi – eksyneestä pesäpalloilijasta tuli elektronisen urheilun maailmanmestari

Armeija kaipaa e-urheilun huippuja, mutta ainuttakaan tarpeeksi hyvää ei ole löytynyt

Suomalaispelaajan joukkue voitti huippurahakkaan Dota 2 -turnauksen – Lähes 11 miljoonaa dollaria

Artikkeli: Vilma Vuorikoski, YLE
https://yle.fi/uutiset/3-10371191

Telian matka esports-peliorganisaatio ENCE:n kanssa jatkuu

Telia ja suomalainen esports-peliorganisaatio ENCE ovat solmineet jatkosopimuksen yhteistyöstä esportsin saralla. Näin Telia jatkaa digitaalisen kulttuurin tukemista ja edistää osaltaan Suomen nousua digitaalisen pelaamisen kärkimaaksi.

Pelaaminen ja esports kasvavat maailmanlaajuisesti valtavalla vauhdilla: yhä useampi pelaa vapaa-ajallaan ja parhaat suomalaiset pelaajat kilpailevat kansainvälisillä areenoilla miljoonapalkinnoista. ENCE on Suomen tunnetuin kilpapeliorganisaatio, jolla on useita Suomen ja Pohjoismaiden mestaruuksia.

”Olemme olleet molemmin puolin tyytyväisiä viime vuonna aloitettuun yhteistyöhön. Olemme onnistuneet joukkueena pääsemään uudelle tasolle. ENCE:n tehtävä on ammattimaistaa suomalaista kilpapelikenttää ja toimia esimerkkinä muille pelaamisesta ammatikseen haaveileville. Telian ja ENCE:n yhteistyö on ollut tärkeä sivu suomalaisessa esports-historiassa, jossa molempien osapuolien tekeminen, osaaminen ja tietotaito lajin eteenpäin viemiseksi on vahvistunut”, sanoo ENCE:n toimitusjohtaja Petri Hämälä.

Telian tavoitteena on tukea esportsin kasvua ja samalla vahvistaa pelaamiseen liittyvää liiketoimintaa ja digitaalista kulttuuria laajemminkin.

”Haluamme mahdollistaa Patrik Laineen kaltaisten tähtien nousua maailmankartalle kilpapelaamisen puolella. ENCE:n pelaajat elävät jo unelmaansa todeksi. Heidän esimerkkinsä osoittaa, että Suomella on hyvät edellytykset olla yksi esportsin kärkimaista”, sanoo Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja Heli Partanen.

Menestystä sadellut suomalaisille kilpapelaajille

ENCE:n viimeisimpinä suurina saavutuksina voidaan pitää Rainbow Six -joukkeen ESL Pro Leaguen voittoa viime vuoden lopulta sekä ENCE:n Starcraft 2:ssa pelaavan Joona “Serral” Sotalan elokuista saavutusta GSL-turnauksessa. Turnauksen voittaminen ensimmäisenä Korean ulkopuolisena pelaajana nostaa hänet yhdeksi maailman parhaaksi Starcraft 2 -pelaajaksi. ENCE:n CS:GO-joukkue on puolestaan tällä hetkellä esportsiin keskittyvän uutis- ja foorumiverkkosivu HLTV:n mukaan maailman ranking-listan 13. sijalla.

ENCE:n organisaatio muodostuu yhteensä neljästä eri esports-joukkueesta, joista jokainen pelaa eri peliä. Counter-Strike: Global Offensive -joukkueeseen kuuluu viisi pelaajaa, Rainbow six -joukkueeseen viisi, Starcraft 2:een yksi ja Heartstoneen kaksi.

ENCE valitsi komponentit Telian tietokoneeseen

Telian ja ENCE:n yhteistyö on poikinut iloa myös Telian laitepuolen asiakkaille. Elokuussa lanseeratut ENCE-pöytätietokoneiden komponentit ovat ENCE:n ammattilaisten valitsemia.

”Meidän tehtävänämme oli antaa vinkkejä siihen, millainen tietokone parhaiten soveltuu pelaamiseen. Näin harrastajien tai heidän vanhempiensa ei välttämättä tarvitse sukeltaa syvälle teknologiaviidakkoon saadakseen loistavan pelikoneen,” Hämälä kertoo.

Samsung ja Xbox: Lyömätön yhteistyö käynnistyy Euroopassa

Samsung Electronics Co. Ltd. ilmoitti yhdessä Xboxin kanssa, että yhtiöt aloittavat markkinointi- ja vähittäiskauppayhteistyön Euroopassa. Yhteistyö on jatkoa Yhdysvalloissa alkaneelle menestyksekkäälle kumppanuudelle.

Samsungin suorituskykyiset QLED-televisiot takaavat Xboxin kanssa sertifioidun 4K-pelikokemuksen yli 340 miljoonalle eurooppalaiselle yli 20 eri markkina-alueella. Yli miljardin värisävyn toisto ja 100 prosentin värivolyymi pitävät huolen, että Samsungin QLED-televisiot tarjoavat aidon 4K HDR -pelikokemuksen.

Xbox One X tuo aidon 4K-pelikokemuksen konsolipelaajille. 40 prosenttia enemmän tehoa kuin missään muussa konsolissa takaa aidon ja mukaansatempaavan 4K-pelaamisen. Olemme innoissamme, että voimme yhdistää voimamme Samsungin kanssa tarjotaksemme immersiivisiä 4K-pelikokemuksiä faneillemme, toteaa Mike Nichols, Xbox Corporate Vice President and Chief Marketing Officer.

QLED on maailman ensimmäinen FreeSync™ -yhteensopiva TV-mallisto. Tekniikka tuo saumattoman ja sulavan pelikokemuksen. Samalla Samsungin Auto Game Mode -pelitila optimoi automaattisesti television kuva-asetukset parempaa pelikokemusta varten. Sisäänrakennettu pelitila varmistaa muun muassa mahdollisimman pienen input lagin ja supernopean vasteajan.

Voimme ilolla ilmoittaa, että Yhdysvalloissa alkanut yhteistyö astuu voimaan myös Suomessa. Xbox-yhteistyö vahvistaa 4K QLED-mallistomme kykyä tarjota pelaajille laadukkaita pelikokemuksia. Xboxin rikas ja pitkä historia huippupelikokemusten parissa ja Samsungin Euroopan tv-markkinajohtajuus varmistavat, että voimme yhdessä tarjota kuluttajille todella vaikuttavia suuren näytön pelikokemuksia, toteaa Markus Nummisalo, TV/AV-tuoteyksikön myyntipäällikkö,  Samsung Electronics.

Samsungin 2018-tv-mallisto on myynnissä Samsung.com-verkkokaupassa sekä jälleenmyyjillä kautta maan. Lisätietoja ja tuoreimpia uutisia Xbox-pelaamista: Xbox Wire ja www.xbox.com. Samsung x xbox -markkinointi- ja vähittäiskauppayhteistyö alkaa Euroopassa kuluvan vuoden aikana.

Lyömätön yhdistelmä – Lisätietoa QLEDistä:

  • Samsung QLED vie Quantum Dot -teknologian seuraavalle tasolle. QLED-televisiot tarjoavat erinomaista energiatehokkuutta, laajemman värikirjon ja valovoiman, joka yltää peräti 2000 nitin huippukirkkauteen. Direct Full Array Elite -taustavalotekniikka varmistaa erinomaisen mustantoiston, näyttävän tarkkuuden ja elävät värit, mikä tekee QLEDistä  ihanteellisen ykstyiskohtaista peligrafiikkaa varten.

  • QLED on maailman ensimmäinen AMD FreeSync™ -yhteensopiva TV-mallisto. Tekniikka tuo saumattoman ja sulavan pelikokemuksen. Se synkronoi virkistystaajuuden televisioon syötettävän ruudunpäivitysnopeuden kanssa. Samalla se minimoi screen-tearingin esiintymistä ja se tekee pelaamisesta hauskempaa.

  • Samsungin Auto Game Mode -pelitila optimoi television kuva-asetukset ihanteellisiksi pelaamista varten. Pelitilan 20 millisekunnin input lag ja huippunopeat vasteajat takaavat uskomattomat ja nautittavat pelikokemukset.

  • Samsungin QLED tarjoaa myös kattavasti älykkäitä ominaisuuksia muun muassa Smart Things -sovelluksen, joka yhdistää äly-tv-sovellukset – Smart View, Smart Home ja Samsung Connect – saman käyttöliittymän alle.

  • Samsung Smart Hub -palveluvalikko tunnistaa automaattisesti Xbox One X:n. Samsung One Remoten -kaukosäätimen kautta voi antaa televisiolle puhekomennon ”Game Mode”, jolloin televisio kytkee pelaamiseen optimoidut kuva-asetukset päälle.

HP esitteli lisäyksiä OMEN-mallistoonsa Kölnin Gamescom-messuilla

Uusiin OMEN-tuotteisiin lukeutuvat muun muassa OMEN Obelisk -pöytäkone, OMEN Game Stream Androidille sekä parannellut OMEN Mindframe -kuulokkeet.

OMEN Obelisk -pöytäkone tarjoaa paljon mahdollisuuksia DIY-pelaajalle. Joustaviin tallennusmahdollisuuksiin ja -yhdistelmiin kuuluvat PCIe® NVMe™ SSD, SSD + HDD, SSD + 2x HDD, HDD ja HDD+ Intel® Optane™ -välimuisti. Tehot riittävät taatusti uusimpiin peleihin, sillä prosessoriksi voi valita 8. sukupolven Intel® Core™ i+:n jopa kuudella ytimellä tai 2. sukupolven AMD Ryzenin™ jopa kahdeksalla ytimellä. NVIDIA® GeForce® RTX 2080 -näytönohjain NVIDIA® Turing™-arkkitehtuurilla pitää huolen siitä, että pelit näyttävät realistilta, toimivat nopeasti näytöllä ja tempaisevat pelaajan maailmaansa. Jokaiseen OMEN Obelisk -konfiguraatioon kuuluu jopa 32 GB:n HyperX® FURY DDR4-2666 -muisti. Huippuluokan jäähdytystä voi halutessaan tehostaa vielä 120 mm:n lisätuulettimen tai 120 mm:n nestejäähdyttimen avulla. Ohjelmoitavat RGB-valot ja lasinen sivuseinä viimeistelevät muuten tyylikkään mustan koneen ulkonäön.

Kaupoissa syyskuussa, alkaen 899 €.

 

 

OMEN Mindframe -kuulokkeet ovat maailman ensimmäinen aktiivijäähdytyksellä varustetut kuulokkeet. Ne käyttävät HP:n patentoitua thermoelektristä Frostcap-tekniikkaa. Kuulokkeiden uusiin parannuksiin kuuluvat vastamelu sekä uudet kangaskupit, jotka hengittävät entistä paremmin.

Kaupoissa lokakuussa, suositushinta 199 €.

 

OMEN Game Stream for Android mahdollistaa pelin siirtämisen OMEN-koneelta vaikka television jättinäytölle ja on pian saatavana myös Androidille.

Ladattavissa myöhemmin tänä vuonna Google Play Storesta, ilmainen.

GameXpossa neljännet Cosplayn SM-kisat

Järjestyksessä neljännet pukuilun eli Cosplayn SM-kisat pidetään GameXpossa marraskuun alussa. Muun muassa eSportsiin, konsoli-, mobiili- ja lautapelaamiseen sekä pukuiluun keskittyvä tapahtuma järjestetään Messukeskuksessa, Helsingissä 2.–4.11.2018.

Cosplayn SM-kisojen voittajat vuodelta 2017. Kuvaaja: Jesmo.

GameXpossa sunnuntaina, 4.11., kisataan järjestyksessään neljännet Cosplayn SM-kisat. Kilpailussa kamppaillaan yksilö- ja parisarjan mestaruuksista sekä palkitaan Vuoden Cosplay-kuva. Tänä vuonna lavalle nousee yhteensä 21 cosplay-harrastajaa, joiden kisaesitykset striimataan kisojen järjestäjän, Cosvision ry:n, YouTube-kanavalle.

”Suomalaisittain cosplay on pukuilua eli erilaisiksi hahmoiksi pukeutumista. Se mielletään usein mangaan tai animeen liittyväksi harrastukseksi, mutta hahmonsa voi yhtä lailla valita esimerkiksi peleistä, elokuvista, TV-sarjoista tai vaikkapa oikeiden henkilöiden joukosta”, kertoo Cosvision ry:n puheenjohtaja Suvi Liukkonen. ”Läheskään kaikki cosplay-hahmot eivät ole itämaisista lähteistä vaan länsimaiset hahmot ovat yhtä yleisiä. Cosplayn SM-kisoissa on vuosien varrella nähty hahmoja niin peleistä kuin sarjakuvista ja niitä tullaan varmasti näkemään tänäkin vuonna. Odotamme innolla kisaajien luomuksia ja esityksiä”, Liukkonen toteaa.

Cosplayn SM-kisoissa kilpailijat esiintyvät itsevalmistamissaan asuissa ja voittajat valitsee arvovaltainen tuomaristo, joka koostuu ansioituneista cosplay-harrastajista. Samaan aikaan valitaan myös Vuoden Cosplay-kuva, jonka niin ikään valitsee arvovaltainen tuomaristo. Valokuvakilpailu on suunnattu cosplay-kuvaajille ja -malleille.

Voitolla paikka pohjoismaisiin ja kansainvälisiin mestaruuskilpailuihin

Yksilösarjan voittaja lähtee edustamaan Suomea ensi kesänä Ruotsiin, Pohjoismaiden Cosplay-mestaruuskilpailuihin eli Nordic Cosplay Championship -kisoihin sekä kansainväliseen Cosplay World Masters -kilpailuun, joka taas järjestetään Portugalissa. Parisarjan voittajat lähtevät palkintomatkalle Tanskaan J-Popconiin, joka on yksi Euroopan suurimmista cosplay-painotteisista tapahtumista. Vuoden Cosplay-kuvan voittajat palkitaan muhkein lahjakortein.

SM-kisojen kisaajiin pääset tutustumaan GameXpon ja Cosplayn SM-kisojen nettisivuilla. Cosplayn SM-kisat: www.cosvision.fi/cosplaynsm, finalisteja julkistetaan viikolla 33.