Koti Blogi Sivu 47

Keinotodellisuus ja todellisuus lähentyvät – Creative World -peliseminaari tarjoaa näkymiä pelien mahdollisuuksiin

Rajapinta keinotodellisuuden ja todellisuuden välillä on murtumassa, sanoo pelillistämisen pioneeri ja yksi Creative World -peliseminaarin puhujista tohtori Jan Storgårds (Anglia Ruskyn University, Iso-Britannia). Tulevaisuudessa pelejä ja pelillisyyttä tullaan hyödyntämään yhä useammilla elämän osa-alueilla. Näitä mahdollisuuksia tarkastellaan pelialan asiantuntijoiden johdolla Creative World -peliseminaarissa 8.–9.11.2018 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kouvolan kampuksella. Seminaari on osa Kouvola Game Week -tapahtumaa.

Pelien ja pelillistämisen keinoin voidaan esimerkiksi inspiroida ihmisiä kokeilemaan uutta ja samalla liikkumaan huomaamatta:

“Kaikki sellainen pelillistäminen, joka edistää hyvinvointiamme ja muokkaa käyttäytymistämme positiiviseen suuntaan on tietenkin todella tervetullutta. Jos saat lapsesi ulos liikkumaan sen takia, että hänellä on kädessään älykello tai Pokemon Go!, niin silloin olemme onnistuneet”, sanoo Jan Storgårds, joka kehittää työkseen peli- ja ohjelmistoklusteria Cambridgen alueella sekä sparraa satoja alan yrityksiä.

Pelialan kouluttajan ja kehittäjän Per Myrénin (Futuregames, Ruotsi) mukaan pelien tuomiin mahdollisuuksiin on alettu heräämään terveyden ja hyvinvoinnin ohella erityisesti oppimisen ja opettamisen saralla. Yli 1200 pelialan ammattilaista vuodesta 2001 alkaen kouluttaneen Futuregamesin vetäjä, Myrén, puhuu myös Creative World -peliseminaarissa.

“Pelit tulisi nähdä aivan tavallisena oppiaineena matematiikan, äidinkielen, uskonnon ja taideaineiden tapaan. Pelit ovat iso osa oppilaiden arkea ja tämä tulisi huomioida myös opetuksessa sekä kulttuurin että työvälineiden kannalta.”

Molemmat asiantuntijat näkevät, että peleistä ja niiden toimintaperiaatteista on moneksi:

“Pelaamalla voimme oppia uutta, kehittää luovuuttamme ja tulla entistä sosiaalisemmiksi. Simulaatioiden keinoin voidaan myös tutkia sellaisia tilanteita, joita emme pysty tai halua kohdata reaalimaailmassa, esimerkiksi onnettomuuksia, rikospaikkoja ja kyberturvallisuutta”, Storgårds sanoo.

Keskustelu pelialan mahdollisuuksista ja tulevaisuuden näkymistä jatkuu Creative World -peliseminaarissa 8.–9.11.2018 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kouvolan kampuksella. Storgårdsin ja Myrénin ohella keskusteluun osallistuu pelialan asiantuntijoita, muun muassa sarjayrittäjä, filosofi ja tietokirjailija Lauri Järvilehto, pelisuunnittelija Karoliina Korppoo ja Neogamesin toimitusjohtaja KooPee Hiltunen.

Game Week – kaikille avoin tapahtumaviikko

Seminaari on osa Kouvola Game Week -tapahtumaa. Viikon aikana on luvassa muun muassa yhteistä pelikehittämistä, suosittu retropelipäivä nostalgisine konsolipeleineen sekä kiinnostavia puheenvuoroja pelien tulevaisuudesta, pelikasvatuksesta ja digitaiteesta.Tapahtuman ilmeen mukainen valotaideteos valaisee Kouvolan Pohjolatalon 29.10.2018 alkaen.

Kouvola Game Week ja Creative World -peliseminaari ovat maksuttomia ja kaikille avoimia.

Tapahtumaviikon järjestävät yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, Kouvolan kaupunki, Kouvolan kirjasto, Kouvolan nuorisopalvelut, Mediamaja sekä Taiteen edistämiskeskus. Game Week toteutetaan osana VERSUS – Vertaisuskomusten, pelillisyyden ja kuvallisuuden vaikutukset nuorten tupakkatuotteiden käytön ehkäisyssä -hanketta sekä Digitaaliset ja pelilliset ratkaisut luovan hyvinvointitalouden edistämiseen -hanketta, jota rahoittaa Uudenmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.

Maanantai 5.11.

Tiistai 6.11.

Keskiviikko 7.11.

Torstai 8.11.

Perjantai 9.11.

Lauantai ja sunnuntai 10.–11.11.

eUrheilu kampus Eepelit (!?)

Tosissaan olemme miettineet otsikon ideaa eteenpäin, mutta vielä aikalailla paperilla ja keskustelupöydissä. Tosiasi kuitenkin on, että eUrheilu on vielä lapsenkengissään, mutta varmalla kasvu-uralla. Jos katsoo vaikka tämän hetken kolmeaeniten rahaa kierrättävää peliä: Dota 2 (170 miljoonaa dollaria, 2717 pelaajaa, 1010 turnausta), CS:GO (63 miljoonaa, 10507 pelaajaa, 3576 turnausta), League of Legends (56 miljoonaa, 5898 pelaajaa, 2160 turnausta) nii puhutaan jo näiden osalta lähes 300 miljoonan dollarin palkintopoteista, mutta aivan näiden lähellä tulevat niin StarCraft II, Heroes of the Storm, nouseva Fortnite, Heartstone, CS, OVerwatch, Smite, StarCraft Brood War, PUBG. Eikä tämäkään listaus välttämättä ole rahan tai pelaajien/turnausten mukaan täysin oikea.

Koko elektronisen urheilun kenttä laajenee hurjaa vauhtia. Asiaa tutkivan Newzoon arvion mukaan (siirryt toiseen palveluun) alalla pyörii vuonna 2018 lähes 800 miljoonaa euroa ja erilaisia tapahtumia seuraa vähintäänkin satunnaisesti lähes 400 miljoonaa ihmistä.

Pelimiljonäärejä

Dota 2 turnaus e-urheilu elektroninen urheilu ESL Berliini Hampuri
Elektroninen urheilu kerää liveyleisöä areenoilla ympäri maailman.AOP

Suomalaiset mukana monessa pelissä suomalaiset Dota2 pelaajat Lasse Urpalainen, Jesse Vainikka ja Topias Taavitsainen ovat jokainen keränneet yli 2 miljoonaa taalaa voittopottiinsa ja heidän lisäkseen vajaat kymmenen suomalaista on kerännyt yli 100 000 dollaria pelaamalla StarCraft II, CS:GO, LOL, PUBG ja Rainbow Six Siege pelejä. Näistä esimerkiksi Lasse Urpalainen on vasta 23-vuotias. Elektronisen urheilun maailmassa kansa kutsuu Lassea nimellä MATUMBAMAN. Nimimerkki viittaa johonkin painokelvottomaan, koska suomalainen vain hymähtää sen alkuperälle.

 

Mitä pelaaminen ammattilaisena vaatii?

Lasse esimerkiksi kertoo, että hän laskee pelanneensa peliä lähemmäs 7000 tuntia. Siihen vielä päälle muu oppiminen, niin puhutaan lähemmäs 10 000 tunnin harjoittelusta. Se on paljon, kun ensikosketus peliin on tullut 15-vuotiaana ja tavoitteellisia vuosia on takana neljä. Päästäkseen maailman huippupelaajaksi, ei riitä, että pelaa paljon, vaan pitää olla myös muita tarvittavia ominaisuuksia. Lassella näitä sanotaan olevan mahtavan peliälyn kautta, sillä monella menee vuosia päästä edes pelaamaan maailmanhuipputasolla, saatikka sitten, että sillä voisi ansaita miljoonia.  Maailmalla lasketaan olevan alle 100 pelaajamiljonääriä, joista kuninkaana yli neljä miljoonaa dollaria palkintorahoja kerännyt Kuro Takhasomi.

Berliinistä kotoisin oleva Kuro pelaa Lassen kanssa samassa Team Liquidin joukkueessa. Ikää hänellä on 26 vuotta ja voittoja peräti 90 turnauksesta. Hän on pelannut DotA ja Dota2 pelejä vähintään kymmenen vuotta ammattilaisena ja jo sitä ennen saksalaisissa DotA joukkueissa.

Me Eepeleissä haluamme olla mukana rakentamass ja luomassa jotain uutta, ER-tuki ja Kettu Markkinointi auttavat päivittäisissä askareissa ja hallinnollisissa tehtävissä. Tällä hetkellä mietitään ja kerätään tietoa, mahdollisia kouluttajia ja sponsoreita sekä luodaan kokonaiskuvaa.

Eepelit kampus

Työnimeltään Eepelit kampus on etelä-suomalainen pelialankampus, koulutuspaikka, missä opetetaan tiettyjen pelien pelaamista, kehitetään taktikoita, hiotaan tekniikoita. Kampuksella on sekä sponsorisopimukset, pelaajasopimukset, että omat joukkueet eri peleille – valituille peleille. Kampus on vielä suunnitteluasteella, mutta jos sinulla on ajatuksia, ideoita, tai haluaisit olla mukana tällaisessa uudessa hankkeessa – ota yhteyttä, vielä on täydet mahdollisuudet vaikuttaa mihin suuntaan kokonaisuutta luovitaan.

Oulussa on kyllä pelikampus, mutta se on ohjelmistoalaa – tämä kampus on aste ylöspäin, pelaajakampus. Nyt on aika tehdä pelaajista tähtiä eikä pelitaloista. Kuka lähtisi katsomaan lätkää sen takia että Patrik Laine pelaa Bauerin mailalla, ei vaan katsojat lähtevät katsomaan kun Laine pelaa ja tekee maaleja.

Tämän lisäksi eri kouluihin on tullut viime aikoina eSports linjoja. Pelaamisen, pelistrategian ja turnausten lisäksi koulutuksessa keskitytään esimerkiksi elämänhallintaan terveellisten elämäntapojen kautta, matemaattisiin taitoihin ja joukkuehengen harjoittamiseen. Myöskään fyysisen liikunnan merkitystä ei unohdeta. Myös Kajaanissa on hoidettu hommaa hienosti eteenpäin Nordic eSports Academyn puitteissa. Koulutuksen ohessa Kajaanissa järjestettiin jo myös 10 000 euron Nordic eSports turnaus pelinä CS:GO.

Tässä on mahdollisuus – oletko sinä mukana?

 

 

eUrheilusta mainstream laji

Ei kestä enää kauan, jos se ei vielä jonkin mielestä ole sitä, että eUrheilusta eli eSportista tulee mainstream laji, eli laji jonka kaikki tavalla tai toisella tietävät. Ei kaikkien tarvitse siitä pitää, tai sitä seurata, ei kaikki seuraa jokaista moukarinheiton kisaakaan, mutta siellä ne ovat miehet ja naiset vähissä pukeissa heittämässä iso ”kivenmurikkaa” kettingissä lähes sata metriä ruohikolle. Kummassa on enemmän järkeä, vai onko urheilussa ja ajanvietteessä yleensäkin järki mukana, vai onko kyse yksinkertaisesti siitä mistä tykkäämme, ja mitä haluamme tehdä.

Hjallliksen Diili

Tämän kauden Suomen televisiodiili etsii Hjallis Harkimon tapahtumayritykseen henkilöä. Julkisuudessa puhutaan eSports tapahtumajärjestäjästä ja ehkä tuosta Harkimon firmasta sellainenkin tulee, mutta todellisuudessa tällä hetkellä suomalaisen tapahtumaorganisaattorin on pääsääntöisesti kyllä tehtävä paljon muitakin tapahtumia kuin vain eUrheilua. Tekeehän Live Nationin tapahtumia laidasta laitaan ja se on yksi Suomen suurimmista omalla alallaan. Harkimon ajatuksessa Diilissä etsitään kansainvälisiä esports-tapahtumia järjestävään Starsquad-yhtiöön haasteita pelkäämätöntä, idearikasta ja energistä markkinointijohtajaa.

eSports ja muut digilajit

Se mitä on jo tapahtunut niin Veikkauksen kuin monien muoden peliyhtiöiden tahoilla, eUrheilu on päässyt pelilistoille ja otteluista on ollut jo jonkinaikaa mahdollista lyödä vetoa. Eli lajiin suhtaudutaan tietynlaisella varmuudella ja odotusarvolla jo nyt. Unibet veikkaus on myös ottanut eSportsin mukaan listoille, mutta yrityksellä on niin paljon tarjolla, että sivustolla myös opastetaaa pelaajia uusiin, vanhoihin ja nykyisiin tekniikoihin ja vedonlyöntitapoihin.

Listoille ovat päässeet selvät joukkuepelit kuten CS:GO, Dota 2 ja League of Legends mutta maailmalla pelataan rahasta paljon muitakin pelejä ja meillä TV:ssäkin on pelattu paljon mm PUBG:ta, mutta siitä täytyy itsekin sanoa, että seurattavana lajina se on hieman turhan vaikea kun pelikentällä on 25 joukkuetta yhtä aikaa ja pelialue on todella laaja.

eSportsin tulevaisuus

eUrheilun taloudellisia lukuja katsoessamme, voimme nähdä että suunta on selvä. Ammattimiehet (Newzoo) laskevat esimerkiksi, että jokainen koripallofani on 14 taalan arvoinen ja pelkästään NBA fanit 19 taalan – vastaavasti eUrheilun seuraajan arvo on nyt $2,40 ja sen odotetaan kasvavan tänä vuonna yli $4,50:n. Mutta miten jatkossa?
eUrheilun suurin ongelma lienee se, että varsinkin suositut turnauspelit kuten League of Legends ja Dota2 ovat erittäinen vaikeita seurattavia, jos et itse ole pelannut kun vastaavasti CS:GO on helppoa tai Blizzardin aikeet tuoda uusi turnaus maailmanlaajuisesti Call of Duty pelille ja Clash of Clans toimi jo 2015 Philippiineillä melkoisena kassamagneettiturnauksena.

Se on itsestään selvää, että pelaaminen laajenee ja pelaajien määrät kasvavat jatkossakin. Mutta kuka määrittelee mitä pelataan ja missä ja millaisilla turnaussäännöillä, kuka omistaa mitkäkin oikeudet? eUrheilun ohessa on paljon kysymyksiä vastauksia vailla ja ainoa selvä ja varma asia on tämän urheilun kasvaminen.

Lasketaan että eUrheilulla on jotain 300 miljoonaa fania ja urheilullisesti sen arvo on miljardin dollarin luokkaa jo tänä vuonna. Esimerkiksi vuoden 2016 League of Legends MM-turnaus veti 43 miljoonaa katsojaa! Ei siis todellakaan ole enää kyse mistään sattumasta ja esimerkiksi parhaat LOL ammattilaiset ovat tienanneet jo itsensä miljonääreiksi. Taitaa yhä vieläkin olla saksalainen pelaajan Kuro Takhasomi, joka on tienannut pelaamalla eniten voittorahoja 3,5 miljoonaan dollaria, ja tämä ei pidä sisällään hänen muita tulojaan. Ympäri maailman olevat eSports joukkueet maksavat parhaille pelaajilleen niin varusteet kuin myös kuukausipalkan.

Turku vahvasti mukana Grail Questissa

Grail Quest –pelifestarit keräävät taas syyslomalla pelikansan Turkuun. Kemuihin pääsee juuri itselleen sopivalla panoksella, alkaen 11eur päivälipuista. Turun kaupunki tukee e-urheilun harrastamista monella lailla ja on mukana rakentamassa Grail Quest –tapahtumaa.  Yhteisenä tavoitteena on rikkoa rajoja pelaajien ja muiden väliltä, sekä mahdollistaa osallistuminen kaikille taustoihin katsomatta.

Grail Questin liput ovat myynnissä Ticketmasterissa ennakkoon ja tietysti tapahtumassa ovella. Nopeille vierailuille on tarjota yhden päivän lippua edukkaasti 11eur hintaan ja koko tapahtuman kattava 3pv lippu on vain 22eur. Näillä pääsee katsomaan kisoja ja suosikkistriimereitä, ostoksille tai testailemaan vapaapelialueen tarjontaa. Oman pelikoneen voi myös tuoda paikalle, nauttia tunnelmasta pitkän kaavan mukaan ja vaikkapa kisata BYOC -turnauksissa 68,50eur hintaan. Tänä vuonna mukavuudenhaluisille on tarjolla uusi PC-päiväksi paikka, jossa saat pöydällesi huippulaatuisen pelikoneen valmiiksi asennettuna ja tämä vaivattomuus maksaa vain 53,50.

Turku mukana e-urheilun kehityksessä

Viime vuoden ESM-kisoihin keskittyneen tapahtuman jälkeen, lyhyessä ajassa on Turussa menty vauhdilla eteenpäin. Kaupungissa on avautunut uusia pelikeskuksia sekä aloittanut kaksi ammattimaisesti toimivaa joukkuetta: Enhanced Esports ja Turku Evolution. Työn alla ovat jatkossa e-urheilun osaamiskeskus, urheilijanpolku sekä akatemiatoiminta. Kaupunki osallistuu uraauurtavan pelifestivaalin rakentamiseen toistamiseen.

– Turku haluaa olla alan terävimmässä kärjessä. Isot pelitapahtumat ovat tämän lajin näyteikkuna ja siten paras tapa tuoda erittäin suosittu urheilu kaikkien ulottuville, kertoo Turun kaupungin tapahtumapalveluiden yhteyspäällikkö Tomi Karjalainen.

– Näemme kilpapelaamiseen isona mahdollisuutena kaupungille, niin harrastamisen, yritystoiminnan kuin matkailun kannalta.

Avoin tunnelma ja yhdessä pelaaminen

Pelaamisen yhteisöllinen tunnelma on hyvin esillä tapahtumassa ja Grail Questissa voikin ottaa osaa kinkereihin monilla eri tapaa. Elämys voi olla katsojana, kisaamalla turnauksissa, oman koneen kanssa tai testaamalla vapaapelialueen laitteita. Tapahtumaa tarjoaa kaikille mahdollisuuden juhlia pelejä katsomatta sukupuolta, osaamista tai muita taustoja.

Syrjäytymistä voi olla myös ajasta ja harrastuksista paitsi jääminen. Ikäihmiset kokevat usein jäävänsä digitaalisen maailman ulkopuolelle. Tapahtuma toivottaa vanhemmatkin pelifanit tervetulleeksi uudella Kaveril Kans -aloitteella. Sillä eläkeläiset saavat yhden lipun hinnalla kaksi ranneketta ja voivat tuoda mukaansa kaverin tai vaikkapa lapsenlapsen. Paikanpäällä voi käydä haastamassa toisista harmaaparroista koostuvan Grey Gunners -joukkueen jäseniä.

Lisätietoa tapahtumasta löydät osoitteesta www.grailquest.fi

Jimm’siä ja ammattipelaamista

Tällä viikolla Turussa järjestetään toista kertaa Grail Quest –pelifestarit, jossa koetaan lanittamisen taikaa, e-urheilun jännitystä sekä kiinnostavia puheita alan ammattilaisilta, syyslomaviikolla 18-20.10 Kupittaan Palloiluhallissa! Paikan päällä pääset tutustumaan e-urheiluun seuraamalla ja kokeilemalla eri lajeja itse tai kavereiden kanssa. Samalla teet edukkaat teknologiaostokset Jimm’sin messukaupasta.

Kattava ohjelma tarjoaa kaikille kiinnostuneille tekemistä

Grail Quest avaa ovensa kävijöille torstaina heti aamupäivällä, kun CS: GO Pro -turnauksen lohkovaiheet potkaistaan käyntiin areenan päälavalla. Pro -turnauksen ottelut pelataan viikonlopun aikana päälavalla sekä turnausalueella. Tapahtuman vierailijoille sekä osallistujille tarjotaan unohtumaton e-urheilun kokemus, kun suomalaiset huippunimet Havu sekä SuperJymy kilpailevat uusia tulokkaita vastaan 15 000€ suuruisesta palkintopotista. Paikan päällä pääsee itse osallistumaan eri lajien BYOC-turnauksiin, joissa on jaossa rahapalkintoja tuhansien eurojen edestä! Tapahtuma-alueella on mahdollista vuokrata PC-päiväksi tai pelata ilmaiseksi Pelitila-alueella.

Ohjelma tarjoaa myös e-urheilun alasta kiinnostuneille kaksi erittäin mielenkiintoista puhujaa, kun kansainvälinen tähti Jesse ”JerAx” Vainikka kertoo kokemuksistaan e-urheilun huippuammattilaisena.  Vahvassa nosteessa olevan HAVU:n toimitusjohtaja Lasse Salminen pitää puheen siitä, miten Counter Strike -ammattilaiseksi voi kovalla työllä päästä.

Mahtavia messutarjouksia paikalliselta toimijalta

Turkulainen Jimm’s PC on paikan päällä tukemassa tapahtumaa. Jimm’s pop-up myymälässä on pelaajille tarjolla tietokonekomponentteja sekä pelaamisen oheislaitteita mm. Corsairilta, Logitechilta, Asukselta, Deltacolta sekä SteelSeriesiltä, joten kannattaa poiketa myymälään tarkastamaan valikoimaa ja hyödyntämässä tarjoukset!

“Toista kertaa koulujen syyslomalla järjestettävä Grail Quest osoittaa, että myös Turussa on kysyntää suuremmille pelitapahtumille. Uskon, että uusi Kupittaan monitoimiareena on jo sijaintinsa puolesta hyvä paikka tulevalle suurtapahtumalle. Olen iloinen, että Jimm’s on jälleen kerran mukana mahdollistamassa tämän tapahtuman onnistumista.” – Antti Järvinen, toimitusjohtaja.

Lisätietoa tapahtumasta löydät osoitteesta www.grailquest.fi

Kiinnostus kilpapelaamista kohtaan kasvaa – Ilta-Sanomien esports-sivusto on viisinkertaistanut suosionsa

Kiinnostus esportsia kohtaan kasvaa kaikista lajeista nopeiten. Puolet 18–29-vuotiaista miehistä on kiinnostunut sen seuraamisesta. Ilta-Sanomat tarjoaa kilpapelaamista koskevia uutisia päivittäin esports-sivustollaan.    

Ilta-Sanomien esports-sivusto perustettiin kesällä 2015. Viimeisen kahden vuoden aikana osion sivunäytöt ovat viisinkertaistuneet, ja trendi on kasvava.

”Ilta-Sanomat on ainut päivittäin esports-aiheista uutisoiva iso suomalainen uutismedia. Tarjoamme luettavaa kilpapelaamisesta ja pelaamisesta kiinnostuneille. Toimittaja Nico Hartikaisen luotsaaman esports-sivustomme lukijoista valtaosa, noin 80 %, on miehiä ja lähes 80 % on alle 35-vuotiaita”, kertoo Tomi Aakula, Ilta-Sanomien head of games and partnerships.

Sponsor Insightin mukaan esports on 18–29-vuotiaiden miesten keskuudessa toiseksi kiinnostavin urheilulaji jääkiekon jälkeen. Noin puolet 18–29-vuotiaista miehistä pitää lajia melko tai erittäin kiinnostavana.

Kilpapelaamista koskevien uutisten lisäksi Ilta-Sanomat järjestää IS Cup -peliturnausta. Kolmas IS Cup pelataan marras- ja joulukuun aikana, ja siinä kisataan NHL 19- ja FIFA 19-urheilupelien Suomen mestaruudesta. Ilta-Sanomat toteuttaa turnauksen yhteistyössä NHLGamerin, SJK eSportsin ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu SEAMKin kanssa.

”Tällä hetkellä tutkimme mahdollisuuksia laajentaa IS Cupia muihin peleihin”, Aakula kertoo.

Ilta-Sanomat on myös vahvasti mukana kahdesti vuodessa järjestettävässä Assembly-pelitapahtumassa sekä GameXpossa, joista on tehty päivittäin 8−10 tuntia suoraa lähetystä IS Streamcornerin Twitch-kanavalle. Turussa pelataan tällä viikolla torstaista lauantaihin Grail Quest -pelifestareilla. ISTV näyttää päätöspäivän eli lauantain ratkaisupelit suorana.

2.−4. marraskuuta järjestettävässä GameXpossa Ilta-Sanomat on mukana toista kertaa. Suomen kärkikastin striimaajat viihdyttävät katsojia IS Streamcornerissa sekä itse tapahtumassa että kotikatsomoissa kolmen päivän ajan. IS Stremcornerin ohjelmaa voi seurata livenä messujen ajan osoitteessa twitch.tv/streamcorner. GameXpossa pelataan lisäksi IS Cupin NHL 19 6vs6 -turnauksen finaali sekä NHL 19 1vs1 -turnauksen paikalliskarsinnat.

GameXpossa jaetaan myös GameXpo Award -palkinto. Palkinto annetaan henkilölle, yritykselle tai yhteisölle, joka on omalla panoksellaan vaikuttanut pelialan kehittymiseen. Tuomaristossa on mukana Ilta-Sanomien edustajana Sanoma Gamesin Thomas Arento.

Tutustu Ilta-Sanomien esports-sivustoon https://www.is.fi/esports

IS Cup 3:ssa kruunataan Suomen mestarit kolmessa turnauksessa. Palkintorahaa jaetaan 15 000 euroa.

Käyttäjänimen vaihto-ominaisuus vihdoinkin PlayStationille!

Mahdollisuus käyttäjänimen vaihtamiselle on vihdoinkin tulossa. Sony on vahvistanut, että ominaisuus on tulossa alkuvuodesta 2019. Suljettuun beta-testiin tämä on tulossa kuitenkin vielä tämän vuoden puolella. Beta-testiin pääsee valikoitu määrä PlayStationin edellisiin järjestelmätesteihin ilmoittautuneita pelaajia. Tämän testin aikana ensimmäinen nimen muutos on ilmainen, mutta seuraavat vaihdot maksavat 9,99€ ja PlayStation Plus -jäsenille 4,99€. Muutos tehdään asetuksista tai omilta profiilisivuiltaan.  Käyttäjät voivat myös valita, että haluavatko näyttää uuden käyttäjänimensä vanhan tunnuksen rinnalla tämän tunnistamisen helpottamiseksi.

Sony myös huomauttaa, että ominaisuus ei välttämättä toimi kaikissa peleissä. Vaihto-ominaisuutta tukevat virallisesti pääasiassa kaikki pelit, jotka on julkaistu 1.huhtikuuta jälkeen. Vanhempien pelien kanssa saattaa ilmetä ongelmia käyttäjänimen kanssa.

Vanhan nimimerkin voi aina palauttaa ilmaiseksi. Tällä tavalla voi ilmeisesti vältellä ongelmia vanhempien pelien kanssa jotka eivät tue kunnolla käyttäjänimen vaihtoa.

Tämä on ollut todella toivottu ominaisuus PlayStationeilla. Tämä nykyinen PlayStation Network on peruja aina PlayStation 3 -ajoilta saakka ja monet ovat olleet tympääntyneitä keksittyjen käyttäjänimiensä kanssa.

Uutuuskirja Pelitaiteen manifesti haastaa vaatimaan peleiltä enemmän

Digitaalisia pelejä kritisoidaan viihteellisyydestä ja kaupallisuudesta, mutta niillä on oma vahva taiteellinen ulottuvuutensa. Kirjallisuus, teatteri, kuvanveisto, maalaustaide, musiikki, arkkitehtuuri ja elokuva yhdistyvät peleissä uudeksi taiteen muodoksi, jossa kaiken ytimessä on vuorovaikutus.

Pelitaiteen manifesti pohtii pelien asemaa seitsemän vanhemman taiteen perillisenä. Se avaa digitaalisten pelien maailmaa runsailla historiasta poimituilla esimerkeillä Pongista Witcheriin ja Tetriksestä Dark Soulsiin sekä haastaa tarkastelemaan pelejä ja koko pelialaa uudesta näkökulmasta.

Palkittu pelinkehittäjä ja pelijournalisti Juho Kuorikoski haluaa uutuuskirjassaan haastaa paitsi pelaajat myös pelien tekijät. Jos peliala haluaa, että se otetaan tulevaisuudessa vakavasti muutenkin kuin kansantalouden kannalta, sen on vaadittava itseltään enemmän.

Kypsyyttä taiteen näkökulmasta eivät ole realistinen väkivalta, ihmismäiset hahmomallit tai piinkova haaste – epärealistisesti mallinnetuista naishahmoista puhumattakaan. Taidetta ovat merkitykset, joita pelit välittävät kokijoilleen. Se, että pelit havahduttavat, sävähdyttävät, ilostuttavat, saavat surulliseksi ja raivon partaalle. Pelien on kyettävä herättämään ajatuksia ja tunteita sekä kyseenalaistamaan ja ottamaan kantaa: näyttämään maailma sen kaikissa sävyissä.

”Kulttuurituotteina pelien paikka ei ole lehtien taloussivuilla, eikä alaa pidä käsitellä pelkästään talouslukujen valossa. Eivät muutkaan taiteet perustele olemassaoloaan sillä, kuinka paljon ne tuovat veroeuroja valtion kirstuun tai paljonko väkeä ne työllistävät.”

”Järjestelmän ja pelaajan välinen yhteys on jokaisen pelin johtoajatus, sillä vuorovaikutus lopulta ratkaisee sen, miten peliin suhtaudutaan ja kuinka se koetaan. Tämän vuoksi vuorovaikutus on pelitaiteen estetiikan tärkein tekijä. Vaikka pelit lainaavat paljon muualta taidekentästä, on niiden tarjoama vuorovaikutus tärkein yksittäinen tekijä, jonka perusteella ne eroavat vanhemmista sisaristaan.”

”Käsikirjoitukseen yhdistetty hallittu satunnaisuus tuottaa jokaiselle pelaajalle uniikin kokemuksen, jota kukaan ei voi täysin samalla tavalla kokea toista kertaa. Samalla uhmataan myös taiteen määritelmää, kun kokija astuu samoihin saappaisiin tekijän kanssa.”

”Jos pelin parissa ahdistaa, sen tilalle napataan helposti jokin kevyemmin sulava tekele. Viihteen tarjoaman hyvänolontunteen taakse on hyvä piiloutua, kun taiteen paljastama ruma totuus halutaan haudata piiloon. Kirjallisuus paljastaa yhteiskunnan epäkohtia, kuten taiteen kuuluukin, mutta pelit vasta opettelevat sitä.”

Kirjoittaja
Juho Kuorikoski on pitkän linjan toimittaja, joka työskentelee muun muassa Pelit-lehden vakituisena avustajana. Hän on kirjoittanut useita digitaalisia pelejä käsitteleviä kirjoja.

Testasimme ”Horizon Zero Dawn” PS4 peliä

Testasimme vuonna 2017 julkaistun Horizon Zero Dawn PS4 pelin. Peli on saatavilla ainoastaan Playstation 4-alustalle. Peli on avoimen pelimaailman toimintaseikkailupeli, jossa on hieman roolipelin ominaisuuksia.

Peli kertoo päähenkilö Aloysta, Nora-heimosta jo syntyessään erotetusta tytöstä joka haluaa selvittää syyn karkotetuksi joutumiselleen. Pelin alussa Aloy on vielä pieni tyttö, joka harjoittelee metsästystä. Pelin edetessä hän joutuu keskelle Carja-heimon valtakamppailua. Aloy löytää pienenä tyttönä eräästä luolasta Focus-laitteen, jonka avulla hän näkee ympäristöstään tietoa vihollisista ja viestejä menneestä.

Horizon Zero Dawn PS4

Pelin grafiikat ovat upeat! Todella terävät ja aidontuntuiset jopa ihan ilman PS4 Prota. Ympäröivä erämaa ja koneiden pinnat tuntuvat käsin koskettelevan aidolta. Eläinlajeja voisi olla useampia erilaisia. Harvoin luontoa on kuvattu yhtä elävästi. Iso plussa siitä, että tämä peli on oikeasti avoin pelimaailma, sillä peli pysähtyy lataamaan ainoastaan Aloyn kuollessa tai pikamatkustusta käyttäessä.
Peliin on julkaistu yksi lisäosa nimeltään Frozen Wilds vuoden 2017 lopussa.

Horizon Zero Dawn on toimintaroolipeli, mutta ei kuitenkaan yhtä monimutkainen kuten Dark Souls-tyyliset pelit. Tehtävät ovat yksinkertaisia. Vaikeusasteen saa vaihdettua helposti ja vaikeammalla pelattuna saa joitain lisäominaisuuksia.

Horizon Zero Dawn PS4

Päätarinan tehtävät voi läpäistä alle 30 pelitunnissa mutta avoimessa pelimaailmassa on todella paljon tutkittavaa ja seikkailtavaa. Kartta onkin yllättävän iso ja tutkittavaa riittää. Erilaisilla asuilla pystyy esimerkiksi suojautumaan ja piiloutumaan erilaisilta koneilta ja toiset asut auttavat kestämään erilaisia sääolosuhteita.

Annamme arvosanaksi 5/5. Peli oli tehty todella hyvin graafisesti ja tarinat ja sivutehtävät oli mielenkiintoisia ja niitä on paljon!

 

GameXpo Award jatkaa Vuoden suomalainen pelinkehittäjä -palkinnon jalanjäljissä

Suomen Messusäätiön rahoittama, pelitapahtuma GameXpossa jaettava Vuoden suomalainen pelinkehittäjä -palkinto muuttuu GameXpo Awardiksi. Vuodesta 2010 jaetulla palkinnolla halutaan nostaa esiin pelialan kehittymiseen vaikuttaneita ilmiöitä, asioita, yrityksiä tai henkilöitä. Nimenmuutoksella halutaan erottautua alan muista palkinnoista ja sitoa se tiukemmin itse tapahtumaan.

”Suomen peliala on jatkuvasti kehittyvä ekosysteemi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuitenkin monet pelialan kehittymiseen liittyvät asiat jäävät suurelta yleisöltä piiloon ja ilman niille kuuluvaa huomiota, toteaa GameXpo Award -palkintoraadin puheenjohtaja, Neogames Finland ry:n johtaja KooPee Hiltunen.

”Palkinnon nimeäminen uudelleen GameXpo Awardiksi mahdollistaa monenlaisten pelialan toimijoiden palkitsemisen. Vaikka pelinkehitys pelialan ytimessä onkin, myös muunlaisilla toimilla on merkitystä siihen, miten toimiala kehittyy”, Hiltunen perustelee.

GameXpo Award -palkinnolla pyritäänkin tuomaan esille pelialan kehittymiseen vaikuttaneita ilmiöitä, asioita tai kehityskulkuja. Palkinto voidaan myöntää henkilölle, yritykselle tai yhteisölle, joka on omalla panoksellaan vaikuttanut pelialan kehittymiseen. 3 000 euron suuruinen palkinto julkistetaan GameXpo-tapahtumassa 2.11.2018.

Ensimmäisen GameXpo Awardin palkintoraadissa ovat hallituksen puheenjohtaja Mariina Hallikainen, Suomen Pelinkehittäjät ry, hallituksen puheenjohtaja Vesa Raudasoja, IGDA Finland ry, Senior Product Manager Thomas Arento, Ilta-Sanomat sekä myyntiryhmäpäällikkö Tanja Pasila, Messukeskus. Raadin puheenjohtajana toimii Neogames Finland ry :n johtaja KooPee Hiltunen. Raadin kokoonpano päätetään vuosittain. Raati edustaa aiempaa ”Vuoden Pelinkehittäjä”-palkinnon raatia monipuolisemmin Suomen pelialan ekosysteemin eri näkökulmia. Raati valitsee GameXpo Awardin voittajan äänestyksellä jäsenten ehdotusten pohjalta.

Suomen Messusäätiö edistää suomalaista elinkeinoelämää ja tekee tunnetuksi suomalaista teollisuutta, kauppaa ja muuta elinkeinoelämää. Säätiö jakaa vuosittain noin 400 000 euron arvosta stipendejä, apurahoja sekä tunnustus- ja kannustuspalkintoja. Palkinnoista tunnetuimpia ovat muun muassa Kaj Franck -muotoilupalkinto, Habitare-suunnittelukilpailun palkinto sekä Cyber Security Nordic –palkinto.

Neogames, IGDA ja Suomen Pelinkehittäjät ry ovat jäsenpohjaisia, voittoa tavoittelemattomia pelialan yhdistyksiä, joita yhdistää Suomen pelialan hyväksi tehtävä työ.

Peliharrastajien ja pelaamisesta kiinnostuneiden oma tapahtuma GameXpo järjestetään 2.-4.11.2018 Messukeskuksessa, Helsingissä.