Koti Blogi Sivu 28

FaZe Clan ja Anssi Pekkonen toiseksi PUBG MM- kisoissa

Korealaiset voittivat mutta suomalainen oli mukana FaZe Clanin nelikossa, joka voitti hopeaa ja 749 000 dollaria Oaklandissa, USA:ssa käydyssä finaalissa.

Korealainen Gen.G-joukkue keräsi lopulta finaalissa 111 pistettä ja voitti toiseksi nousseen FaZe Clanin 10 pisteellä. Kolmanneksi jäi kiinalaistan Four Angry Men- joukkue, joka keräsi kaksi pistettä FaZe Clania vähemmän.

Voittaja joukkue tienasi kaikkiaan 2,3 miljoonaa dollaria ja koko turnauksen voittopotti oli lopulta yli kuusi miljoonaan dollaria.

Suomalaisen Anssi Pehkonen joukkueen tie eteni 32 joukkueen joukosta tiukkojen kamppailujen jälkeen toiseksi. Jo aiemmin tänä vuonna Anssi ”mxey” Pehkonen voitti joukkueensa kanssa PUBG Europe Leaguen, jonka voitosta joukkue nappasi 100 000 euroa. Kaiken kaikkiaan Anssi on pelannut 25 ammattilaisturnauksessa.

Kun e-urheilu laajenee tavallisen kansan tietoon

Silloin kuin mikä tahansa laji lähtee todella laajenemaan ja kasvamaan harrastajien ulkopuolelle, ollaan isojen asioiden äärellä. Se, että kasvu tapahtuu niinkin nopeasti kuin mitä se on tapahtunut e-urheilun (englanniksi eSports) pelaamisen kanssa on sekä ennalta kuulematonta, mutta myös tätä aikaa kuvastavaa.  Mobiilipelejä ja tietokonepelejä tuottavien  koodaritalojen johtajat voivat hymyillä tyytyväisinä eurojen kilahdellessa heidän pankkitileilleen tasaiseen tahtiin. Mobiili- sekä tietokonepeleissä on liikkunut jo vuosien ajan miljardeja euroja, ja rahavirrat kasvavat edelleen.

E-urheilu lähti tietokonepelaajien parista ja vähitellen tapahtumat keräsivät entistä enemmän kiinnostuneita myös lajin ulkopuolelta. Alussa tapahtumissa oli jokin muu pääosissa, esimerkiksi tietokoneiden kasaaminen, uudet osat tai vastaavat, mutta muutamassa vuodessa keskiön otti itse pelaaminen ja kehitys on johtanut siihen, että pelaamista katsellaan parhaissa tapauksissa suoratoistokanavien ja television kautta jo miljoonien silmäparien toimesta. Ja tämä kaikki lajin parissa, jota ei ollut oikeastaan olemassakaan kymmenen vuotta sitten, kuin ehkä paikallisesti.

Lisää ihmisiä, lisää näkyvyyttä, lisää rahaa

Ne pelaajat, jotka pioneereina olivat laittamassa kaikkea liikkeelle erilaisissa tapahtumissa tai pelaten ensimmäisten joukossa joukkueissa esimerkiksi World of Warcraft -peliä, saivat parhaimmillaan pientä palkkaakin. Myös ammattilaisia löytyi sieltä täältä, mutta vain ani harva oli niin etuoikeutettu, että pystyi sanomaan olevansa tietokonepelaaja ammatiltaan. Kaikki tämä muuttui 2010-luvun aikana.

E-urheilun suosion kasvuun vaikuttivat monet tekijät, kuten tietokoneiden ja mobiiliverkkojen kehitys, nettiyhteyksien paraneminen ja se, että tietokonepelaaminen on entistä enemmän siirtynyt nettiin. Ja samalla kun pelaaminen on houkutellut mukaan lisää pelaajia,  ovat katsojamäärät kasvaneet ja laji on houkutellut mukaansa suuria brändejä ympäri maailman.  Pelitapahtumien ja liigojen yhteydessä liikkuu jo satoja miljoonia euroja vuositasolla, ja laji kasvaa yhä vuosi vuodelta.

E-urheilu on omalta osaltaan ollut mukana luomassa paineita myös toiselle nettipelaamisen muodolle, rahapelaamiselle. Esimerkiksi Suomi-kasino pyrkii vastaamaan pelaajien uusiin odotuksiin niin pelivalikoimaansa kuin asiakaspalveluansakin kehittämällä, mutta tuleva vuosikymmen tuo uusien innovaatioiden kautta satavarmasti myös aivan uudenlaisia pelejä nykyisten automaattipelien valikoihin ja jo nyt urheiluvedonlyöntitoimistojen listoilla olevat e-urheuluottelut ja niiden sisäiset tapahtumat tulevat jatkossa laajentumaan.

Ei ole mitenkään epäloogista, että tapahtumat, jotka keräävät paikalle tuhansia ihmisiä ja erilaisten mediakanavien kautta jopa miljoonia silmäpareja, keräävät samalla myös isoja nimiä mainostamaan. E-urheilutapahtumat ovat saaneet mukaansa jo sellaiset tutut nimet kuin Toyota, Mercedes-Benz, Lenovo ja Telia sekä totta kai paljon monessa urheilulajissa näkyvä Red Bull.

Peliammattilaisuus todellisena vaihtoehtona

Jos 10–20 vuotta sitten joku 16- tai 20-vuotias nuori olisi sanonut, että hän aikaa ansaita leipänsä pelaamalla räiskintäpeliä kuuluen neljän– kuuden hengen joukkueeseen alkaen ansaita pelaamisellaan joka vuosi miljoonan, olisi häntä pidetty täysin hulluna – Ei enää.Nyt tämän hetken ammattilaislistoilta löytyy jo useita yksittäisiä pelaajia, jotka ovat viime vuosina ansainneet miljoonia. On myös olemassa useita kansainvälisiä peliorganisaatioita, jotka ovat ansainneet kymmeniä miljoonia euroja, sekä palkintorahoja että sponsorirahoja. E-urheilu on tuonut nuorisolle uusia staroja seurattavaksi.

Samalla kun rahasummat ovat nousseet erilaisissa ammattilaistason kilpailuissa, on e-urheilu löytänyt paikkansa eri maiden koulutusjärjestelmissä ja esimerkiksi Suomessa ja Yhdysvalloissa on mahdolllista valmistua keskiasteen tai toisen asteen oppilaitoksesta pääaineenaan e-urheilu . Tämä on harvinainen kehityslinja, joka on tapahtunut Suomessa ennätystahdissa. Esimerkiksi Suomen Kajaanissa voi e-uheilua opiskella myös korkeakoulutasolla. Ja jos puhutaan harrastajamääristä, niin sekä Suomessa että Amerikassa on e-urheilu ohittanut esimerkiksi jääkiekon, joka on herättänyt Yhdysvalloissa NHL:n markkinointiporukat nostamaan omassa sanomassaan uusia asioita esille, jotta nuoret eivät täysin unohtaisi myös ”oikeaa” urheilua.

Suomen ja Yhdysvaltojen lisäksi myös mm. Ruotsissa ja Norjassa on e-urheilu jo kouluissa saatavilla oppiaineena.

Miten pelitalot kasvavat pelien ohessa?

Tietokonepelaamisesta yliopisto-opiskeluun, kansainvälisen brändin rakentamiseen ja miljoonien eurojen vuosituloihin – tätä on e-urheilu tänään, mutta koko lajin pitää kehittyä tasapuolisesti ja tulevien vuosien aikana nähdään, miten se pystyy kehittymään uusien paineiden tullessa alalle, ja kuinka pelitalot suhtautuvat itseensä kohdistuvaan tulevaan kritiikkiin. Jokaisen e-urheilulajipelin takana on kuitenkin ohjelmistotalo, joka on julkaissut pelin ja haluaa ansaita pelillään mahdollisimman paljon.

Se, miten pelitalot suhteuttavat omat tulotavoitteensa ja lajin kehityksen, tulee olemaan koko lajin tulevaisuuden kannalta ratkaisevia asioita.

Lol Pariisi ja 15 000 hengen yleisö

eSports tulevaisuuden yksi suuremmista kysymyksistä on pelaajien pitäminen pelien parissa vuodesta toiseen vaikka samalla uusia pelejä tulee lisää markkinoille.

Dota 2 piti juuri yhdeksännet kansainväliset mestaruuskisansa ja CS:GO areenoilla on taisteltu jo yli vuosikymmen. Tai entäpä Magic: The Gathering peli vietti juuri 25.vuotis synttäreitään ja vaikkei se aivan tähän genreen kuulu, on se toimiva esimerkki pelistä, joka elää edelleen ja voi hyvin. Entäpä sitten League of Legends, maailman pelatuin ja seuratuin eSports laji – yhä vieläkin, vaikka takana yhdeksän MM-turnausta, se kasvaa vuosi vuodelta suuremmaksi. Ja juuri tänä vuonna sen MM-finaali Pariisin AccorHotellin Areena myytiin loppuun eli firnaalia oli katsomassa 15 000 katsojaa! Itseasiassa LoL kasvoi 22% tänä vuonna niin Twitchin kuin YouTuben katsojamäärissä!

Yksi syy LoL:in uuteen nousuun on Newzoon mukaisesti pelin uudet Teamflight Tactics osiot. Tämä uusi taistelumoodi toi peliin uusia pelaajia mutta myös palaavia pelaajia, jotka olivat jättäneet pelin jo taakseen.

Pelaamiseen optimoitu kodin WiFi-verkko palkittiin Elisan 5G-haasteessa

Elisa on kehittänyt uudenlaisia 5G-palveluita yhdessä startupien kanssa Elisa 5G Co-creation Challengessa. Haaste poiki useita kumppanuuksia Elisan ja startupien välille. Loistavien kumppanien joukosta Domos palkittiin 25 000 euron kehitysrahalla ja mahdollisuudella esitellä palveluaan yli 100 000:lle vaikuttajalle maailman suurimmassa mobiilialan tapahtumassa.

Domos kehitti haasteen aikana palvelun, jonka avulla kodin WiFi-verkkoa voidaan optimoida pelaamista varten. Ratkaisu pystyy tunnistamaan minkälaisesta pelitapahtumasta on kyse, ja tämän tiedon perusteella määrittelee verkon ominaisuudet vastaamaan pelaajan ja pelin tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.

5G:n osalta Domokselle mielenkiintoisin mahdollisuus on verkon viipalointi (network slicing). Viipaloinnin avulla tietty verkon osa voidaan varata pelaajaa varten, ja näin taata erityisen hyvä nopeus sekä pienin mahdollinen viive. Domokselle on luvassa kansainvälistä huomiota ensi vuonna mobiilialan suurimmassa messutapahtumassa Mobile World Congressissa Barcelonassa, jossa startup pääsee esittelemään palveluaan Elisan messuosastolla.

– Olemme erittäin onnellisia valinnasta Elisan 5G-pilottikumppaniksi ja jatkamme innolla Gaming First -palvelumme kehittämistä. Näin annamme Elisan asiakkaille mahdollisuuden parhaaseen pelikokemukseen kotioloissa. Yhteistyöprosessi on ollut valtaisan arvokas erityisesti asiakkaiden ja markkinan validoinnin kannalta, ja olemme innoissamme mahdollisuudesta esitellä ratkaisuamme MWC:ssä Barcelonassa, kommentoi Domoksen Odin Berntsen, Head of Communication and Customer Experience, tuoreeltaan valinnan jälkeen.

– Pilottikumppanin valinta pohjautui siihen, miten palvelu on kehittynyt yhteistyön aikana ja miten paljon palvelulla on potentiaalia Elisan kuluttaja- ja yritysasiakkaiden osalta. Domos näytti myös, miten se pystyy hyödyntämään 5G:n mahdollisuuksia. Jatkamme uusien 5G-palveluiden kehittämistä myös muiden haasteeseen valittujen kumppanien kanssa, kertoo Elisan liiketoimintajohtaja Juha Laukkanen.

Elisan Slush-osastolla oli tänä vuonna mahdollisuus tutustua demojen kautta neljään haasteessa kehitettyyn 5G-palveluun, joita esittelivät Domos, Exove, Grundium ja Varjo. Heidän demoissaan 5G:n välityksellä pelattiin, etsittiin laatuvirheitä betonista, tehtiin etädiagnooseja sekä kokeiltiin virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia.

Startupit näkevät Elisan erinomaisena yhteistyökumppanina

Elisa on panostanut startup-yhteistyöhön jo usean vuoden ajan ja muodostanut viimeisten neljän vuoden aikana yhteensä 130 kumppanuutta startupien kanssa. Startupien kanssa on kehitetty myös lukuisia 5G-palveluita. Elisa mahdollistaa näiden palvelujen kansainvälisen menestyksen tunnustettuna 5G:n edelläkävijänä ja toimittaa osaamistaan nyt jo yli sadalle operaattorille kansainvälisesti.

Elisa on avannut 5G-verkot tähän mennessä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään, Helsinkiin, Lahteen, Vantaalle, Ouluun, Kuopioon ja Kouvolaan, ja uusia 5G-kaupunkeja avataan vielä loppuvuoden 2019 aikana. Elisalla on myynnissä usean eri valmistajan 5G-puhelimia ja -reitittimiä sekä 5G-liittymiä eri nopeuksilla.

Live-kasinot lisäävät suosiotaan netissä

Nettikasinoiden suosio on räjähtänyt käsistä viime vuosina. Nykypäivän mukavuudenhaluiset uhkapelien ystävät eivät enää halua raahautua kasinolle pelaamaan, vaan he valitsevat pelipaikakseen kätevän nettikasinon. Vaikka netissä pelaaminen onkin hauskaa ja vaivatonta, pelaajat haluavat tietysti myös kokea ripauksen aidon kasinon tunnelmaa. Vastauksena tähän ovat live-kasinot, joita useimmat nykypäivän nettikasinot tarjoavat tavallisten pelien rinnalle.

Live-kasinolla pelaajat pääsevät aistimaan todellista kasinohuumaa joutumatta poistumaan kotoaan. Tarjolla on kasinoiden suosituimpia pöytäpelejä, joita vetävät oikeat jakajat. Aito peliympäristö oikeine pelaajineen ja vuorovaikutuksineen välittyy pelaajan näytölle nettikameroiden avulla. Live-pelien monipuolisesta pelivalikoimasta löytyy monia klassikoita, kuten rulettia, Blackjackia, pokeria ja Baccaratia eri variaatioineen. Useat nettikasinot tarjoavat myös erikoisbonuksia live-kasinolle. Parhaat kasinobonukset voit tarkistaa helposti sivustolta bonusdiilit.com

Mikäpä voisikaan enää olla sen mahtavampaa kuin kokea aidon kasinon tunnelmaa kotoa? Lue lisää live-pelaamisesta ja selvitä, mistä netin parhaat live-pelit löytyvät.

Nauti aidosta kasinotunnelmasta suoraan kotisohvaltasi

Haluatko virittäytyä todelliseen kasinotunnelmaan lähtemättä paikan päälle kasinolle? Nyt se on mahdollista netin monilla live-kasinoilla. Teknologian kehitys on mahdollistanut aidon pelikokemuksen tietokoneeltasi tai jopa mobiililaitteesi näytöltä. Esimerkiksi lukemattomat kotimaiset huippukasinot tarjoavat sivuillaan viimeisen päälle hiotun live-kasinon, jolla pelaaminen tuntuu lähes samalta kuin olisit itse paikan päällä. Voit siis vaikka pötkötellä kotisohvallasi ja pyöräytellä menemään rulettia rupatellen samalla jakajille ja muille pelaajille. Kyseessä on siis täysin interaktiivinen kokemus, joka mahdollistaa sosiaalisen vuorovaikutuksen aidossa peliympäristössä. Juuri siksi live-pelit ovatkin saavuttaneet suuren suosion.

Live-kasinoiden parhaista peleistä vastaavat alan pioneerit Evolution Gaming ja NetEnt. Varsinkin Evolution on vakiinnuttanut asemansa live-pöytien spesialistina. Jos nettikasinon live-puolella näkyy Evolution Gamingin pelejä, tiedät että luvassa on huippuunsa viritetty pelikokemus. Evolutionin kovimpiin live-pöytiin lukeutuvat esimerkiksi Lightning Roulette, Ultimate Texas Hold’em, Dream Catcher, Live Blackjack, Lightning Dice ja Deal or No Deal.  

Miksi live-kasino?

  • Aitoa kasinohuumaa kotisohvalta: Enää et joudu vaivaantumaan kivijalkakasinon tungokseen kokeaksesi aitojen pelipöytien tunnelmaa, vaan voit nauttia pelaamisesta täysin siemauksin netin monilla live-kasinoilla.
  • Oikea peliympäristö ja vuorovaikutus: Live-kasinot tarjoavat oikean peliympäristön, jossa pelejä johtavat aidot jakajat. Peliä kuvataan nettikameroiden avulla, ja pääset olemaan vuorovaikutuksessa muiden pelaajien kanssa.
  • Jännittävät pelit: Live-kasinoilta löytyvät kaikki kasinopelien klassikot sekä myös lukemattomat hauskat variaatiot. Lisäksi voit kokeilla monia eksoottisempia tuttavuuksia, kuten esimerkiksi itämaista Super Sic Bo -peliä.

Mistä löydät netin parhaat live-pelit?

Nykypäivänä lähes kaikki tunnetut nettikasinot tarjoavat myös live-kasinon, jolta löydät Evolution Gamingin kovimmat pelipöydät. Live-pelien löytäminen ei siis ole ongelma, joten kasinon muut ominaisuudet ovat avainasemassa. Hyvänä lähtökohtana on tietysti aina valita tuttu ja turvallinen kotimainen nettikasino. Näin tiedät pelaavasti luotettavassa peliympäristössä ja nauttivasti aina verovapaista voitoista. Tarjolla on lisäksi suomenkielinen sivusto ja asiakaspalvelu, kätevät rahansiirrot sekä helppokäyttöiset ja selkeät sivustot. 

Seuraavilla kotimaisilla huippukasinoilla voit pelata kaikkia netin parhaita live-pelejä:

  • Wildz: Suomalaisten nettikasinoiden kärkikastiin kuuluva Wildz tarjoaa todella vakuuttavan valikoiman live-pelejä. Mukana ovat kaikki Evolution Gamingin ja NetEntin live-pelit.
  • Kolikkopelit: Suomikasinoiden pioneeri Kolikkopelit jaksaa aina yllättää upeilla bonuksillaan ja monipuolisella pelivalikoimallaan. Live-kasinon puolelta löytyy yli 20 Evolution Gamingin parasta live-pöytää.
  • Maria Casino: Kovista bonuksistaan tunnettu Maria Casino on myös kunnostautunut live-pelien saralla. Täällä pääset nauttimaan sekä Evolution Gamingin että NetEntin kuumimmista live-peleistä.
  • Simppeli: Rekisteröitymisvapaiden pikakasinoiden eliittiin kuuluva Simppeli tarjoaa nopeaa pelaamista ja erinomaisen pelivalikoiman, joka pitää sisällään Evolution Gamingin live-pelit.
  • Ahti Games: Tyylikkäällä suomalaisella teemalla maustettu Ahti Games hemmottelee live-pelein ystäviä yli 90 pelin valikoimallaan. Mukana on Evolution Gamingin koko kattaus sekä myös NetEntin live-pelejä.

GameXpo-messut järjestettiin viimeistä kertaa!

GameXpo kiittää  ja kumartaa

Helsingin messukeskuksessa järjestettiin tänä vuonna jälleen upeat pelimessut, vaikka ihmisiä kävi messuilla todella paljon niin silti kyseinen GameXpo jäi viimeiseksi eikä niitä enään järjestetä.

GameXpo päätti pitkän pohdinnan jälkeen lopettaa messut ja syy tähän päätökseen perustuu taloudellisiin faktoihin eli ei enään ollut kannattavaa järjestää ensi vuonna uusia GameXpo-pelimessuja. Pelialan toimijoita nähdään jatkossa esillä Helsingin KirjamessuillaLapsimessuilla ja Hupiconissa.

Myös talviharrastuksiin liittyvä GoExpo Winter-messut järjestettiin myös viimeistä kertaa.

Messukeskus haluaa kiittää kaikkia GameXpossa vuosien saatossa mukana olleita kävijöitä, yrityksiä, kumppaneita ja esiintyjiä.

Round Zero tuo Slushiin Hill Climb Racing -pelisarjasta tutun ajoneuvon aidon kokoisena

Vuonna 2012 julkaistussa Hill Climb Racing -mobiilipelissä ja sen jatko-osassa ajetaan kilpaa mäkisissä maisemissa. Oululaisen Fingersoft Oy -peliyhtiön kehittämästä mobiilipelistä tuttu ajoneuvo nähdään tiistaina 19. marraskuuta Helsingin Kaapelitehtaalla Slush -teknologia- ja kasvuyritystapahtumaan kuuluvassa pelinkehittäjille suunnatussa Press Start -tapahtumassa. Fingersoftin kehittämät pelit ovat saavuttaneet maailmanlaajuisesti jo yli miljardi latausta tytäryhtiö Round Zero Oy:n keskittyessä yhtiön ulkopuolisten pelien arviointiin ja julkaisuun sekä uusien hittipelien etsimiseen pelialan tapahtumista.

Fingersoft Oy :n vuonna 2012 julkaisemaa jättihitiksi noussutta Hill Climb Racing -mobiilipeliä ja sen jatko-osaa on ladattu maailmanlaajuisesti jo yli miljardi kertaa. Pelin kuvitteellinen keulakuvahahmo “ Bill Newton ” ja hänen punainen “ Hill Climber ” -mäkiautonsa ovat viihdyttäneet pelisarjan ystäviä jo vuosikaudet. Fingersoftin menestyksen myötä pelissä pikseleistä rakennettu digitaalinen ajoneuvo tuotiin myös reaalimaailmaan ihka oikeaksi käsin kosketeltavaksi kulkuvälineeksi. Projekti lähti kunnolla käyntiin, kun vuoden 1943-mallin Willys-merkkinen nelivetoauto päätettiin muuttaa Hill Climb Racing -tyyliseksi pelisarjan markkinointia silmällä pitäen. Ainutlaatuinen ja täysin käyttökuntoinen Hill Climber -menopeli on
nähtävillä Helsingin Kaapelitehtaalla Press Start -pelitapahtumassa tiistaina 19. marraskuuta.

Fingersoftin julkaisumerkki Round Zeron toimitusjohtaja Daniel Rantala tuo Hill Climb Racing -pelisarjasta tutun Hill Climber -auton ensimmäistä kertaa Slushiin.

Hill Climb Racing -pelisarjan vuosia jatkunut menestys on kannustanut Fingersoftin keskittymään erityisesti pelien racing-kategoriaan eli kisailupelien kehittämiseen. Silti kysyntä monenlaisten yhtiön ulkopuolisten mobiilipelien julkaisemiselle on vain kasvanut. Tytäryhtiö Round Zero Oy perustettiin lokakuussa vuonna 2017 arvioimaan ja julkaisemaan Fingersoftin ulkopuolisia mobiilipelejä. Round Zeron toimitusjohtaja ja perustajäsen Daniel Rantala tuo Hill Climber -auton ja tiiminsä etsimään Helsingin pelimessuilta uusia tulevaisuuden menestyspelejä yhtiön julkaistavaksi:

Toivomme Fingersoftin Hill Climberista Press Startin vetonaulaa ja verratonta kävijämagneettia Round Zeron kojulle. Round Zeron perustamisen jälkeen olemme arvioineet yli 200 mobiilipeliä, joten tiedämme jo melko tarkasti minkälaiset pelit vetoavat pelaajiin. Laajentaaksemme toimintaamme ja löytääksemme uusia hittipelejä osallistumme moniin pelialan merkittäviin tapahtumiin ympäri maailmaa. Julkaisuavun lisäksi tarjoamme mobiilipelien kehittäjille ilmaisia latauksia yli 50 miljoonan aktiivisen kuukausittaisen käyttäjän pelaajayleisöstämme. Tällä kertaa päätimme tuoda mobiilipelien ystäville myös menopelin ihmeteltäväksi. Toivotamme tapahtuman osallistujat lämpimästi tervetulleiksi ihastelemaan Hill Climberia ja keskustelemaan kanssamme uusista mobiilipeleistä!”

Fingersoftin Hill Climber -auto on esitteillä Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävässä Press Start-pelitapahtumassa tiistaina 19. marraskuuta. Fingersoftin mobiilipelit Hill Climb Racing ja Hill Climb Racing 2 sekä Round Zeron julkaiseman Hills of Steel -pelin voi ladata ilmaiseksi Google
Play Store ja Apple App Store -sovelluskaupoista. Pelit tarjoavat mahdollisuuden tehdä vapaaehtoisia sovelluksen sisäisiä ostoja, joilla saa lisäsisältöä peliin. Round Zeron peliarviointipalveluun voi kuka tahansa pelinkehittäjä hakea ilmaiseksi pelillään osoitteessa

https://round-zero.com/apply.html

Pitäisikö pokeri luokitella urheilulajiksi?

Aina silloin tällöin käydään keskustelua siitä, onko pokeri urheilua vai ei. Kysymys on monipiippuinen, eikä vastauskaan ole näin ollen mitenkään selkeä. Urheilu määritellään usein “aktiviteetiksi, joka sisältää fyysisen suorituksen ja jossa joko yksilö tai joukkue kilpailee toisiaan vastaan”. Ei kuitenkaan ole olemassa yksiselitteistä luokitteluperustetta sille, lasketaanko jokin aktiviteetti urheiluksi vai vain peliksi. Tällaiseen epämääräiseen välimaastoon sijoittuu myös pokeri. 

Pokeri on taitolaji

Suurimmaksi ongelmaksi pokerin määrittelemisessä urheiluksi on se, ettei pelaaminen edellytä fyysistä aktiivisuutta. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen. Faktaa on se, että pokeri perustuu huomattavasti enemmän taitoon kuin tuuriin — hyvin samaan tapaan kuin vaikkapa moottoriurheilu, jossa kuljettajan ajotaidoilla on kaikkein eniten merkitystä, mutta kilpailun lopputulokseen vaikuttavat myös hänestä riippumattomat seikat, kuten auton kestäminen ja sääolosuhteet. Pokerissa kuitenkin on myös sattumaa, päätyykö käteen samantien vaikkapa kuolleen miehen käsi tai värisuora, vai ovatko kortit täysin hyödyttömiä.

On olemassa monia pokeriin rinnastettavia aktiviteetteja, jotka luokitellaan urheilulajeiksi. Hyvä esimerkki tästä on biljardi, joka edellyttää pelaajaltaan vain vähän fyysistä liikuntaa, mutta valtavasti keskittymiskykyä ja suunnittelua — aivan kuten pokerikin. Moni argumentoikin, että jos biljardia pidetään urheilulajina, niin miksei siinä tapauksessa myös pokeria.

Pokerissa järjestetään turnauksia

Pokerissa järjestetään turnauksia samaan tapaan kuin monissa muissakin urheilulajeissa. Pokerin maailmansarja eli WSOP on vuosittain Las Vegasissa järjestettävä kansainvälinen pokeriturnaus. Näissä turnauksissa pelataan tyypillisesti monia eri muunnelmia pokerista ja paikalle kerääntyy väkeä kaikkialta maailmasta. 

Pokeri on peli, jolla kaikkein taitavimmat voivat jopa tienata elantonsa, ja palkinnot pokeriturnauksissa ovat nykyään todella houkuttelevia. Päätapahtumaan osallistuminen maksaa pelaajalle 10 000 dollaria, mutta palkintojen kokonaisarvo on 60 miljoonan dollarin luokkaa. Tämänkaltaiset tähtitieteelliset rahasummat vetävät vertoja niille palkkioille, joita maailman eniten tienaavat urheilijat keräävät esimerkiksi F1:ssä, jääkiekossa tai jalkapallossa. Kilpailuista saatavat palkkiot ovat yksi lisäperuste sille, miksi pokeri pitäisi luokitella urheilulajiksi. 

Pokerissa saavuttaa menestystä harjoittelemalla

Kukaan ei nouse tenniksen kärkikastiin tai saa kutsua NHL:ään puhtaasti lahjakkuutensa vuoksi tai ainakaan sattumalta. Menestyvillä urheilijoilla on takanaan vuosikausien kova työ ja harjoittelu, jonka myötä taidot ovat kehittyneet huipputasolle. Myös pokerissa ammattilaiset harjoittelevat pelaamista ahkerasti kehittyäkseen pelaajina. 

Eräs kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä pelaajista on kanadalainen Daniel Negreanu, joka on peliuransa aikana tienannut turnauksissa pelaamalla yli 30 miljoonan dollarin ansiot. Negreanun menestyksen takana on yli 20-vuotinen ura ja kurinalainen harjoittelu. Huipputasolle noustakseen ei riitä, että pokeria pelaa silloin tällöin. Monet ammattilaiset ovat aloittaneet peliuransa nettikasinolta ja nousseet vähitellen turnausten kautta yhä rahakkaampiin peleihin. 

Pokeri on äärimmäisen kilpailuhenkinen laji, jonka pariin hakeutuu hyvin samankaltaisia ihmisiä kuin monien urheilulajien pariin. Ei myöskään ole sattumaa se, että monet huippu-urheilijat päätyvät pelaamaan pokeria uransa päätyttyä, sillä peli tarjoaa samankaltaista nautintoa, haastetta ja jännitystä kuin urheilu. Esimerkkejä pokerin pariin siirtyneistä entisistä huippu-urheilijoista ovat muun muassa ManU:n entinen pelaaja Paul Pierce sekä huippu-uimari Michael Phelps

Harva huippu-urheilija on onnistunut nousemaan lajin huipulle pokerissa, mutta menestystä on silti tullut ainakin jossain määrin. Pokerin ja minkä tahansa urheilulajin yhdistävä tekijä onkin se, että sitä voi pelata hyvin monella eri tapaa. Joillekin riittää pelaaminen vapaa-ajalla viihdemielessä, kun taas jotkut pelaavat puolitosissaan tai harjoittelevat ammattilaistasolle noustakseen. On myös yhä enemmän ammatikseen pokeria pelaavia. Tämä yhdistettynä edellä mainittuihin perusteluihin ovat syitä, joiden varjolla pokerin luokittelemiseen urheilulajiksi on riittävästi perusteita.

Allied eSportsin areena tekee tappiota

Allied Esport on tapahtumajärjestäjä, joka perustetttiin elokuussa. Se on nyt raportoinut tältä toimintansa ensimmäiseltä neljännekseltä 4,3 miljoonan dollarin tappiot samalla kun se kerättyä 6 miljoonan liikevaidon, jossa oli kasvua 10,2%. Tällä kolmannella vuosineljänneksellä Allied Esports järjesti 85 tapahtumaa HyperX Esports Areenalla Las Vegasissa.

Allied Esports syntyi kun Black Ridge Acquisition, Allied Esports International, WPT Enterprises ja muutama pienempi yhteistyöyritys yhdistyivät.

Yrityksen toimitusjohtaja Frank Ng oli kuitenkin tyytyväinen ryityksen toimintaa ja kehityssuuntaan julkisena Esports yrityksenä.

Yrityksen HyperX rekat ovat reissanneet ympäri USA:ta ollen mukana mm. Gamescomissa sekä Wacken Open Air tapahtumassa ja sponsoreina ovat mukana mm. HyperX, Lenovo, Intel, Warsteiner sekä Acer. Rekat olivat mukana jo kahdeksassa eri tapahtumassa.

Lisäksi yritys on avaamassa ensimmäistä pelipaikkaa Australian suurimaan kauppakeskukseen Melbournen Emporiumiin tulevan vuoden 2020 aikana.
Näiden lisäksi Allien Esports oli mukana myös tuottamassa TV Aztecan kanssa Meksikossa kahta eri Esports tapahtumaa, jotka suoratoistettiin TV Aztexan eri kanavissa ja digialustoilla.

Datakaivuri löysi koodista tulevat PUBG:in päivitykset?

PlayerUnknown’s BattleGroundsin koodist on löytynyt vihjeitä sen mahdollisesta uudesta klaanijärjestelmästä, joka olisi tulossa peliin lähiaikoina. Kyseisen päivitysten tiedon paljastuksien takana on datakaivuri PlayerIGN, joka on vastuussa tästä uudesta vuodosta. Myös peliin olisi tulossa uusia aseita, pelimuotoja sekä uusi liikkumismekaniikka.

Uusista aseista datakaivuri löysi koodista vihjeitä P90, Famas sekä G3 aseisiin. Myös aikaisemmin mainittu mellakkakilpi, sekä miinat ja C4-pommi, jotka olisi tulossa myös peliin.

Pelimuotoihin PUBG Corp näyttää tekevän offline-pelimuotoa, jossa olisi tuttuja zombeja sekä PUBG lite versiossa olevan DM-muodon jotka olisi tulossa peliin.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=8dNoelkkXW8&w=560&h=315]