Koronavirus näkyy tällä hetkellä pelaajien määrässä verkossa, sillä suurin osa viettää parhaillaan sisätiloissa aikaansa, joka taas näkyy myös fortnitessa.
Tietojen mukaan internetin liikenne on noussut jopa 70% korona viruksen aikana. Ihmiset jotka haluavat pysyä sisällä koronan jyllätessä, he keksivät itselleen aktiiviteetteja ja haluavat mm pelata eri pelejä verkossa
Oletko itse vain sisällä ja pelaatko kenties verkossa pelejä? Kerro mikä on sinun suosikkipelisi tällä hetkellä koronan aikaan.
Fortnite Champion Series tulee uudelleen entistä suuremmalla voittopotilla. Viime vuonna sarja päättyi joulukuussa ja sarjalla oli neljän miljoonan dollarin jakopotti.
Vaikka viime vuosi näki tietynlaisen terän Fortnite rynnistyksestä katoavan, Epic Games jatkaa isojen palkintojen kanssa Fortniten suhteen. Kakkoskausi Fortnite Champion Series pitää siis sisällään mallin kahden pelaajan joukkueista ja entistä suuremmasta palkintopotista eli viidestä miljoonasta.
Fortnite pitää pintansa jatkuvilla muutoksilla ja isoilla palkintopoteilla, mikä tuntuukin olevan Epic Gamesin perusta tämän pelin suhteen.
Kiinassa eSports lajit vain kasvattavat pelaajamääriään vaikka korona-virus onkin tuonut pieniä viivästyksiä ja turnauksien peruuntumisia. Kaikki maaliskuun ja huhtikuun OVerwatch ja Call of Duty ottelut on peruttu.
Kiinan valtiollinen TV-yhtiö China Central Television eli CCTV suunnittelee ensimmäistä kiinalaista eSports dokumenttia pääkanavalleen.
Kiinalainen NetEase julkaisee 120 000 dollarin voittopotillisen Warcraft III Gold Team turnauksen.
Vici Gaming Dota 2 joukkue on tehnyt sponsorointisopipmuksen vedonlyöntioperaattori JBO:n kanssa.
Pelaaja Lee ”Faker” Sang-hyeok lahjoitti 25 000 dollaria Etelä-Koreaan koronaviruksen hoitotarpeisiin.
Entertainment Software Association tiedotti, että sen suuri E3 2020 pelitapahtuma on jouduttu peruuttamaan. Päätös perustuu tällä hetkellä maailmalla jylläävään korona viruksen leviämisen pelkoon messukävijöiden joukossa.
He pohtivat tällä hetkellä, kuinka peliteollisuuden uusia julkaisuja voisi toteuttaa internetin välityksellä.
E-urheilusarja Telia Esports Seriesin uusi CS:GO-kausi alkaa maaliskuussa. Noin vuosi sitten lanseerattu sarja uudistuu tällä kaudella merkittävästi ja samalla Telian e-urheiluvalikoima laajenee. Telia tuo oman sarjansa rinnalle maailman CS:GO-kärkiottelut eli ESL:n Pro Leaguen ja sen suurturnaukset.
”CS:GO-sarjamme uudistuu merkittävästi tänä vuonna. Sarjan formaatti
muuttuu, tuomme lähetyksiin uudet juontajat ja mukana on myös uusia
joukkueita. Lisäksi sarjan tämän kauden voittaja pääsee koettamaan
taitojaan kansainvälisille areenoille, sillä voittajajoukkue matkaa
Ruotsiin Dreamhack Winter -turnauksen haastajavaiheeseen”, kertoo Niklas Segercrantz Telian esports-tiimistä.
Telia Esports Seriesin uusi CS:GO-kausi alkaa torstaina 19.3. ja
päättyy finaaliin 7.5.2020. Pelejä voi seurata mtv-palvelusta, C
Moresta, Telia TV:stä ja Twitchistä. Sarjan otteluaikataulut, tilastot,
tulokset ja kiinnostavimmat käänteet löytyvät teliaesportsseries.com-verkkosivuilta.
Maailman ykköspelit Telialle
Telia hemmottelee jatkossa e-urheilusta kiinnostuneita myös maailman parhaalla CS:GO:lla. Telia on nimittäin hankkinut maailman kärkiturnausten lähetysoikeudet kilpaturnausjärjestäjä ESL:ltä (Electronic Sports Leaque). ESL:n ja Dreamhackin pyörittämiä ESL Pro Tour -sisältöjä voi jatkossa seurata suomenkielisin selostuksin mtv-palvelusta, C Moresta, Telia TV:stä ja Twitchistä.
ESL Pro Tour -sisältöjä ovat ESL One- and Dreamhack Masters
-CS:GO-suurturnaukset sekä ESL Pro League, joka on kahdesti vuodessa
järjestettävä maailmanlaajuinen 24 joukkueen liiga. Pian alkava uusi
kausi on pelataan 16.3.–12.4. Palkintorahaa kaudella jaetaan 750 000
dollaria.
”Avaamme nyt isosti e-urheilun maailman ihan kaikille. Haluamme Telia
Esports Seriesin avulla mahdollistaa pelaajien nousun huipulle ja
samalla ESL-lähetysoikeuksien myötä näyttää, mitä ammattilaispelaaminen
nykypäivänä on ja kuinka suuresta ilmiöstä on maailmanlaajuisesti kyse”,
Niklas Segercrantz kertoo ja jatkaa:
”Pelaaminen ei ole enää pienen porukan juttu. Nyt me yhdessä MTV:n kanssa panostamme pelaamiseen isosti, sillä e-urheilun koti on Telia. Kerroimme vuosi sitten kunnianhimoisen esports-visiomme, jossa Suomi on esportsin kärkimaa ja pelaaminen Pohjolan suurin intohimo. Todisteeksi loimme Suomeen kovimman e-urheilusarjan Telia Esports Seriesin. Pian sarja laajenee myös Pohjolaan, ja syntyvästä kokonaisuudesta tulee huikea, vaikka peliä emme voi vielä paljastaakaan”, Segercrantz iloitsee.
Maailman suurin esports-yritys ESL pyörittää yli
30 pelin maailmanlaajuisia e-urheilusarjoja ja tuottaa samalla
vuosittain tuhansia tunteja e-urheilusisältöä turnauksistaan ja
studioiltaan ympäri maailman.
Turnausjärjestäjä Dreamhack pyörittää 12 erilaista e-urheilufestivaalia kolmella mantereella.
Riot Games julkaisi viime vuonna uudelle peliprojektilleen nimeksi Project A. Pelille on annettu nyt virallinen nimi, joka on Valorant. Uusi Valorant on melkeinpä kuin Counter Strikea pelaisi, sillä siinäkin on 5v5 joukkueet, jotka pelaavat kartassa toisiaan vastaan.
Kuten myös Valorantissa, täýtyy toinen joukkue asentaa pommi ja saada räjäytettyä se ennen kuin vastustaja onnistuu purkamaan pommin. Pelissä kuitenkin on erikoiskykyjä kierroksen aikana, joka korvaa ns. Counter Strikessä olevat valot ja savut tai polttopullot.
Gigantti ja Suomen
Palloliitto ovat aloittaneet e-jalkapalloyhteistyön. Vuoden 2020 loppuun
asti kestävän yhteistyön myötä Gigantti järjestää esimerkiksi
FIFA-turnauksen.
Gigantti on solminut Suomen Palloliiton
kanssa sopimuksen virallisesta kumppanuudesta Palloliiton e-jalkapallon
markkinoinnin osalta. Yhteistyön tarkoitus on kehittää suomalaista
e-jalkapalloilua ja etenkin lajin maajoukkuetoimintaa.
Suomen
Palloliitto perusti e-jalkapallon maajoukkueen vuoden 2019 alussa.
Maajoukkue osallistuu FIFA:n ja UEFA:n virallisiin
e-jalkapalloturnauksiin, ja maajoukkuepaikoista järjestetään vuosittain
avoimia karsintoja.
– Tämä on meille erittäin merkittävä
kumppanuus, joka mahdollistaa lajin toimintaympäristön kehittämisen sekä
maajoukkuetoiminnan operoinnin täysin uusin resurssein. Gigantin mukaan
tulemisen myötä pystymme tavoittamaan aiempaa suuremman
pelaajapotentiaalin eri tapahtumien kautta, kuvailee yhteistyön
merkitystä Palloliiton e-jalkapallosta vastaava jäsenpalvelupäällikkö Taneli Sopanen.
Kiinnostus
e-jalkapalloa kohtaan on kasvanut Suomessa viime vuosina selvästi.
Kiinnostusta on nostanut entisestään Huuhkajien menestys ja
EM-kisapaikka.
– Esimerkiksi EA Sportsin vuosittain julkaiseman
FIFA-pelin myyntiluvut ovat kasvaneet meillä vuosi vuodelta. Tämä on
Gigantille hieno mahdollisuus olla mukana kehittämässä Suomen
e-jalkapallotoimintaa, Gigantin Gaming- eli pelaamiseen liittyvien
tuotteiden myynnistä vastaava päällikkö Jukka Erkinheimo sanoo.
Yhteistyöhön
sisältyy vuoden aikana useita e-jalkapallon uusille ja vanhoille
harrastajille suunnattuja tapahtumia ja muuta toimintaa. Yksi
ensimmäisistä on Gigantin kevään ja kesän aikana organisoima FIFA 20
-turnaus. Turnaus järjestetään kiertuemuotoisesti suuremman
pelikiertueen yhteydessä.
5G yhteys tuo mobiilipelaamiseen uusia
mahdollisuuksia. Pääasiassa tämä tarkoittaa täysin viiveetöntä pelaamista,
minkä lisäksi pelaamisesta tulee aikaisempaa laadukkaampaa ja turvallisempaa.
Mobiilipelaaminen tulee siis muuttumaan monin tavoin, ja siitä tulee
aikaisempaa verkkopohjaisempaa. Voi olla, että sovellusten lataamisen aika on
suuressa mittakaavassa ohi, sillä 5G-verkon myötä pilvessä pelaaminen ei ole
enää mikään ongelma.
Viive katoaa lähes
kokonaan
Pelaamisessa viive eli latenssi katoaa melkein
kokonaan ja muuttuu olemattomaksi. Pelaaminen onnistuu nimittäin pilvessä
erittäin vaivattomasti. Tiedonsiirron nopeus kasvaa aivan huimasti ja samalla
latenssi lyhenee. latenssilla tarkoitetaan aikaa, joka puhelimella menee
’keskusteluun’ palvelimen kanssa.
Ero 4G-verkkoon voidaan havainnollistaa helposti:
4G:ssa latenssi on noin 50-100 millisekuntia, kun taas 5G:ssä se on ainoastaan
10-20 millisekuntia. Viive siis kutistuu huomattavasti. Periaatteessa viive voi
kutistua jopa 1-2 millisekuntiin, ja tämä on todettu jo monessa
testitilaisuudessa. Pienempi viive tarkoittaa aina parempaa pelikokemusta, kun
kaikki tapahtuu lopulta täysin reaaliaikaisesti. Kuten parhaatnetticasinot.org sanoo, vaikuttaa 5G-verkko erittäin positiivisesti
mobiilipelaamiseen. Parhaat mobiilipelit muuttuvatkin vieläkin antoisimmiksi
5G-verkossa pelatessa.
Pelaaminen verkossa
helpottuu
Yksi merkittävimmistä muutoksista on se, että
pelaaminen siirtyy yhä enemmän verkkoon vahvan 5G-yhteyden ansiosta. Pelit
sijaitsevat täysin verkossa, ja niitä voidaan pelata verkon yli – voi olla,
että tulevaisuudessa pelejä pelataan esimerkiksi kuukausimaksulla,
sen sijaan, että ne ostettaisiin ja ladattaisiin päälaitteille pelattavaksi.
Kuukausipalvelu mahdollistaa sen, ettei pelaajan tarvitse erikseen ostaa
yksittäisiä pelejä, vaan kaikkia suosikkeja pääsee pelaamaan helposti juuri
mobiililaitteilla. Kännykkään ei myöskään enää tarvitse ladata lukuisia eri
sovelluksia, kun yhden sovelluksen kautta pääsee pelaamaan laajalla kirjolla
erilaisia pelejä. Tämän mahdollistaa nopea ja vahva yhteys sekä pilvipalvelussa
sijaitsevat pelit.
Pelaaminen ei enää vaadi
muistitilaa kännykästä
Kun pelaaminen perustuu pilvipalvelun käyttämiseen,
tarkoittaa tämä samalla sitä, ettei pelaaminen vie kännykästä muistitilaa.
Siten keskiveropuhelin sopii hyvin pelaamiseen, kunhan käytössä on nopea
5G-yhteys, sekä kohtuullisen laadukas näyttö ja äänet – yhä useampi puhelin ja
tabletti tulee siis soveltumaan pelaamiseen, ja kasvattaa näin
mobiilipelaamisen mahdollisuuksia. Koko puhelinta ei myöskään tarvitse pyhittää
pelaamiselle, vaan tilaa riittää myös omille kuville ja videoille.
Pelata voidaan missä ja
milloin vain
Koska 5G-verkko buustaa mobiilipelaamista, voidaan
tulevaisuudessa pelata yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumatta –
peliturnauksia tullaankin järjestämään entistä helpommin, sillä kiinteitä yhteyksiä
ei samaan tapaan enää tarvita. Peliturnauksen voi järjestää vaikkapa
kauppakeskuksessa yleisön keskellä.
Tietoturvan lisääntyminen
Mobiilisovellusten lataamisessa saattaa joskus
mietityttää tietoturva-asiat ja sovellusten luotettavuus. Pilvipalvelussa
pelatessa tämä ongelma poistuu kuitenkin kokonaan. Sen lisäksi, että 5G edesauttaa
mobiilipelaamista monin tavoin, lisää se myös pelaamisen turvallisuutta ja
yksityisyyttä. Mobiilisovellukset keräävät nimittäin käyttäjästä paljon tietoa.
Pilvipalvelussa taas yksittäistä peliä pelatessa palveluntarjoaja ei pääse
käsiksi puhelimessa oleviin tietoihin. Tämä on huomattava ero
mobiilisovelluksissa pelatessa. Pilvipalvelu kyllä tallentaa joitakin tietoja,
mutta ne tallennetaan yhteen palveluun tietoturvallisesti.
Virtuaalitodellisuuden
merkityksen kasvu
Virtuaalitodellisuus on jo pitkään ollut kasvava
trendi pelialalla, ja virtuaalitodellisuus tulee kovaa vauhtia myös
mobiilipelaamiseen. Nopeasti ja paljon
dataa kerralla siirtävä 5G-yhteus mahdollistaa sekä lisätyn
todellisuuden että virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen mobiilipelaamisessa.
Tämä nostaa pelikokemuksen aivan toisella tasolle myös mobiilissa, ja kehitys varmasti
jatkuu lähitulevaisuudessa.
Mobiilipelaamisen
mullistuminen
5G tulee mullistamaan mobiilipelaamisen ja
lähtölaukaus on jo otettu. Pelaaminen tulee muuttumaan mobiilissa täysin, kun
luvassa on aikaisempaa paremmat pelimahdollisuudet ja käyttäjäkokemukset.
Lyhyemmät viiveet, pilvessä pelaaminen ja sovellusten tarpeettomuus sekä
turvallisuus ovat omiaan vauhdittamaan mobiilipelaamista.
Remedyn kehittämä ja omistama Control-peli saapui maaliskuussa Sonyn PlayStation Now -palveluun kuudeksi kuukaudeksi. Kyseessä on PlayStation 4 -pelikonsoleille ja Windows PC -laitteille saatavilla oleva kuukausimaksullinen tilauspalvelu, joka tarjoaa laajan valikoiman pelattavaa suoratoistona palvelimelta käsin ja perinteiseen tapaan pelikonsolille asennettuna.
”Controlin korkea laatu ja
erittäin positiivinen vastaanotto mahdollistavat pelin tuomisen sekä
uusiin palveluihin että uusille pelialustoille, joiden kautta saavutamme
uusia pelaajakuntia. Olemme iloisia voidessamme tuoda Controlin PS Now:n kaltaiseen arvostettuun palveluun”, sanoo Remedyn toimitusjohtaja Tero Virtala.
11 BAFTA-ehdokkuutta saanut, kriitikoiden kehuma Control julkaistiin PlayStation 4, Xbox One ja PC-alustoille elokuussa 2019. Control
on valittu vuoden peliksi yli 25 merkittävän pelimedian toimesta, minkä
lisäksi peli on vastaanottanut yli 40 muuta palkintoa ja
kunniamainintaa. Controliin on luvassa vuoden 2020 aikana kaksi maksullista laajennusta.
Max Payne ja Alan Wake -menestyspeleistä kansainvälisesti tunnetun Remedyn luoma Control on kolmannen persoonan toimintaseikkailu, joka yhdistää studion aikaisemmista peleistä tuttua asetaistelua ja yliluonnollisia voimia entistä laajempaan ja syvällisempään pelimaailmaan, jossa arkitodellisuus kohtaa oudon ja selittämättömän. Remedyn omalla Northlight-teknologialla kehitetty Control haastaa pelaajat taisteluun yliluonnollisten kykyjen ja aseiden voimin, joita pelaajat pääsevät itse muokkaamaan.
Remedy Entertainment Oyj on yksi Suomen ensimmäisiä
kansainvälisesti menestyneitä videopeliyhtiöitä, joka tunnetaan
tarinallisista ja visuaalisesti näyttävistä toimintapeleistä kuten Control, Alan Wake ja Max Payne. Lisäksi Remedy kehittää omaa Northlight-pelimoottoria ja pelinkehitystyökaluja.
Perustamisvuodestaan 1995 Espoossa sijainnut yhtiö
työllistää yli 260 pelialan ammattilaista 26:stä eri maasta. Remedy on
noteerattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla.