Remedy Entertainment – vuoden pelinä moninkertaisesti palkitun Controlin kehittäjä – on solminut EPIC GAMESIN kanssa julkaisusopimukset Remedyn seuraavalle kahdelle julkistamattomalle pelille. Sopimusten mukaan julkaisija rahoittaa pelien kehityskulut täysin ja Remedy on oikeutettu 50 % osuuteen pelien nettomyyntituloista. Remedy myös säilyttää pelien immateriaalioikeudet.
Ensimmäinen projekti on jo esituotannossa oleva, useammalle alustalle julkaistava suuren kokoluokan peli, josta yhtiö on aikaisemmin puhunut julkistamattomana kolmantena projektina. Toinen, pienemmän kokoluokan projekti pohjautuu samaan pelisarjaan. Molemmissa projekteissa käytetään Remedyn omaa Northlight-pelimoottoria ja pelinkehitystyökaluja.
Lisätietoja julkaisusopimuksista on luvassa tänään
myöhemmin lehdistötiedotteena. Yhteistyö julkaisijan kanssa on osa
Remedyn strategiaa, jossa yhtiön tavoitteena on luoda ja kehittää omia
pelibrändejä pitkäaikaisiksi pelisarjoiksi. Molemmat pelit julkaistaan
seuraavan sukupolven pelikonsoleille ja PC:lle lähivuosina.
Remedyn taloudelliset näkymät ja ohjeistus säilyvät ennallaan. Yhtiö odottaa liikevaihtonsa ja liikevoittonsa kasvavan vuoden 2020 aikana. Liikevaihdon ja liikevoiton kasvusta valtaosan odotetaan tapahtuvan jälkimmäisen vuosipuoliskon aikana.
REMEDY LYHYESTI
Remedy Entertainment Oyj on yksi Suomen
ensimmäisiä kansainvälisesti menestyneitä videopeliyhtiöitä, joka
tunnetaan tarinallisista ja visuaalisesti näyttävistä toimintapeleistä
kuten Control, Alan Wake ja Max Payne. Lisäksi Remedy kehittää omaa Northlight-pelimoottoria ja pelinkehitystyökaluja.
Perustamisvuodestaan 1995 Espoossa sijainnut yhtiö työllistää yli 260 pelialan ammattilaista 26:stä eri maasta. Remedy on noteerattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Lisätietoja: www.remedygames.com
Millainen on sinun pelaajataustasi? Oletko pelannut
urheilupelejä kuten FIFAa tai NHL:pelejä vai löytyykö suosikki koripallosta?
Vai oletko enemmän sotapelien kuten Operation Flashpoint. Counter-Strike, Tom
Clancy pelit, vai onko taustana strategia ja taktiikka kuten vanhat kunnon Age
of Empires tai vaikkapa World of Warcraft pelit?
Pelien maailma on niin monimuotoinen. Valittavissa on
nopeasti opeteltavat mobiilipelit, jotka ovat ajanvietteenä mitä parhainta
viihdettä tai nettikasinoiden nopeat automaattipelit kuten Unibet nettikasinon kolikkopelit,
kasinopelit ja enemmän vaativat urheiluvedonlyönnin pelikohteet, vai haluatko
oppia taikomaan tyyliin Elder Scrolls tai tekemään yhdistelmiä Tekkenissä. Entä
etsitkö viihdettä ja ajanvietettä lyhyeksi aikaa eli nopeita pelituokioita vai
oletko valmis istumaan pelin ääressä useita tunteja kahlaten suurta
pelimaailmaa läpeensä, mihin sopii jo edellä mainittu World of Warcraft.
Pelaamisesta ammatti
Jos pelkkä ajanvietepelaaminen ei riitä, tai mielessä olisi
ammattilaisuus, löytyy siihenkin vaihtoehtoja niin urheilu, moottoriurheilun,
pikapelien ja taktiikkapelien maailmasta. Peliammattilaisuus on kuitenkin aivan
yhtä vaikea tie, kuin urheilijan ammattilaisuus, ensin pitää opetalla oma peli,
ja sitten pitää voittaa muut pelaajat tai vielä enemmän tyyliin, pitää löytää
oma joukkue. Joukkuepelit kuten Dota 2, League of Legends, neljän miehen PUBG
ja CS:GO ovat nousseet viimeisten parin vuoden aikana varteenotettaviksi
ammattikanaviksi, koska jokainen näistä mahdollistaa satojen tuhansien tai jopa
miljoonien ansainnan vuodessa. Jokainen näistä peleistä kerää kuitenkin jo
miljoonia pelaajia ympäri maailman, joten murtautuminen maailman eliittiin ei
ole mitenkään helppoa. Lisäksi tietyt pelit ovat suosittuja jossain päin
maailmaa, kuten LoL ja Dota 2, Tekken ja Starcraft II ovat selkeästi Aasian
suosikkeja ja NHL, eFormulat, PUBG ja CS:GO sitten eurooppalaisten ja
amerikkalaisten joukkueiden ja pelaajien suosikkeja.
Fantasiaa vai todellisuutta
Haluatko paeta oikeasti todellisuutta ja mennä sisälle
pelimaailmaan, joka tarjoaa sellaisen mahdollisuuden?
Vaihtoehtona on pelata RPG eli roolipelejä, joissa
pelaajasta tulee aivan jotain muuta kuin ihminen. Näitä pelejä ei opita
tunnissa ja pelaajan pitää kehittää pelikerta toisensa jälkeen oman
pelihahmonsa ominaisuuksia samalla kun kierretään pelimaailman erilaisia
tehtäviä tehden ja muita pelaajia tavaten. Näissä peleissä on seikkailun makua
ja parhaimmillaan pelimaailmasta löytyy toisia pelaajia, joista tulee oikeassakin
maailmassa ystäviä.
Taistelut, taiat, mystiikka ja yliluonnollisuus liittyvät
näihin peleihin, jota sijoittuvat erilaisiin maailmoihin ja sankarin tehtävät
vaihtelevat pelistä toiseen. Monet pelit ovat lisäksi saatavilla
tietokonepelaamisen lisäksi myös monille pelikonsoleille kuten Playstationille
sekä XBoxille.
Tässä muutama peli, joita kannattaa kenties kokeilla:
ranskalaisen Spiders pelistudion vuonna 2019 julkaisema Greedfall, missä
pelaaja pelaa täysin fiktiivisellä saarella noin 1700-luvulla. Vuonna 2016
Capcom julkaisi pelin Monster Hunter Generations, joka vie pelaajat
hirviöjahtiin. Vuonna 2017 Konami toi laajalle pelikonevalikoimalle
Castlevanian uuden version Symphony of the Night, jossa pelaaja pääsee
todellakin kehittämään hahmoaan. Elokuvanakin ja TV-sarjana tuttu The
Witcher julkaisiin 2011 CD Projecki pelistudion kautta ja se oli yksi
ensimmäisiä todellisia RPG pelejä, missä pelaaja joutui keskelle taisteluja,
tauteja, rasismia ja kaikkea mitä tosielämäkin tuo tullessaan. Sittemmin
pelisarjaan on tullut myös uusia versioita.
Toimituksen oma suosikki on World of Warcraft. WoW ilmestyi
jo 2004 ja toi tullessaan uudenlaisen pelimaailman eri rotuineen sekä vanhan
kunnon hyvä vs paha asetelma, ja pelaaja pääsee itse valitsemaan kummalla
puolella hän pelaa ja kehittää hahmoaan. WoW sarjaan on tehty tasaisesti uusia
lisäosia ja maailmoja ja tarinat ovat kehittyneet edelleen. Parhaimmillaan WoW
peliä on pelannut aktiivisesti yli 12 miljoonaa pelaajaa maksaen
kuukausittaista pelimaksua pelikehittäjä Blizzard Entertainmentille. Pelaaja
voi asettua pelissä ihmiseksi, yöhaltijaksi, kääpiöksi, maahiseksi, worgeniksi,
draeneiksi, orkiksi, taureeniksi, epäkuolleeksi, peikoksi, verihaltiaksi,
hiisiksi tai pandareeniksi – peli onkin toiminut pohjana nykyaikaisille
e-Urheilu peleille kuten Dota 2:lle. WoW viimeinen lisäosa Shadowlands
julkaistiin vuonna 2020 ja näyttää että tämä vanha peli pyrkii yhä pysymään
yhtenä vaihtoehtona RPG pelien pelaajille.
Blizzardin uusimmat pelit ovat muuten Diablo, Overwatchin uusi versio tulossa, Warcraft II sekä Starcraft – lisäksi yhtiöllä on pelit Heartstone (2014), Overwatch (2016) sekä Starcraft II joilla kamppaillaan MM-tasolla isoista rahoista. Esimerkiksi OVerwatch on peli, jossa pelaaja voi valita 32 erilaisesta hahmosta oman pelihahmonsa ja jokaisella pelaajalla on myös omat erikoistaidot. Overwatch sijoittuu kuvitteelliseen tulevaisuuteen.
Jos Blizzard on vahva eSports kehittelijä, niin sitä on myös
Valce Corporation, jolta on tullut tälle samalle genrelle Dota 2, joka on
kehitetty Warcraft 3 pelin modista Defense of the Ancientista (DotA). Dota on
joukkuepeli, missä viisi henkiset joukkueet pelaavat otteluita, jotka yleensä
kestävät noin puoli tuntia. Jos WoW oli kuukausimaksullinen, niin Dota on
ilmainen ja pelaaja voi valita 115 eri sankarihahmosta, joilla jokaisella on
omat vahvuutensa, heikkoutensa ja opeteltavat taktiikat. Dota 2 on Aasian
suosituin eSports peli ja suomalaiset ovat menestyneet hyvin nimenomaan tämän
pelin arvoturnauksissa tuoden mukanaan Suomeen miljoonia dollareita
voittorahoja.
Valven pelejä ovat myös jo vuonna 2000 julkaistu Counter
Strike, jonka uusin versio Global Offensive julkaistiin 2012 ja toimii nyt
suosituimpana ”realistisena” ammuntapelinä eSports genressä. Tässä
pelissä pelaaja on joko poliisijoukkueessa tai terroristijoukkueessa ja
terroristien tavoite on asettaa pommi ja poliisin estää tämä. Joukkueet
vaihtavat puolivälissä puolia. Yleensä pelit pelataan 2+1 kartta-alueilla eli
joukkueet valitsevat alussa omat mielikarttansa ja mikäli kahden kartan jälkeen
peli on 1-1 seuraa vielä ratkaisevan kolmannen kartan ottelu.
Rallia ajamaan
Vaikka emme nyt lähde luettelemaan mitä kaikkia peli lajeja
sitä valittavissa onkaan, niin mennään vielä yksi genre tarkemmin, eli ne
eSports lajit, jotka liittyvät moottoriurheiluun. Varsinkin nyt kun varsinaiset
moottoriurheilukisat ovat työnnetty syrjään, USA:ssakin on eRalli ja
moottoriurheilu nostanut katsojalukemat huippuun, kiitos Fox-kanavan, joka
juuri järjesti Nascar iRacing
kisat televisioidusti. Suomessa on jo aiemmin nähty suomalaisten kuskien
taistoa sekä SM että EM tasolla rallin eSports muodossa ja nämä iRacing muodot
ovat aika kaukana siitä kotona pelattavasta Playstation pelistä, nimittäin
pelaajat istuvat ”ralliautoissa” pelaten tietokoneella toisia kuskeja vastaan –
ja näin myös ihan F1-tasolle saakka. Tuota Foxin lähetystä seurasi noin
900 000 lähetyksestä maksanutta katselijaa, joten lajilla on selkeästi
tilausta USA:ssa. Viime
lokakuussa suomalaiset pelasivat MM-rallin lopputurnauksessa!
Minkälaista peliä sinä olet seuraavaksi pelaamassa?
Yleensä Nascar kisat saavat televisoituna 1,8-2 miljoonaa katsojaa, mutta tämä luku on Fox kanavan lähettämän iRacing lähetykselle katsojaluku oli ennätyksellinen. Nascar iRacing on siis tietokoneella ajettu kisa, missä oikeat kuskit ajavat tietokoneella kisaa keskenään. Tämä Nascar kisa ratkesi aivan maaliviivan tuntumassa kahden auton oltua aivan rinnakkain, mutta voittaja antoi pienen ”pusun” ja sai kilpailijalta vauhdin pois – ja näin voittajaksi tuli Denny Hamlin, eikä suinkaan ensimmäistä kertaa. Toiseksi jäi siten Dale Earnhardt, Jr.
Myös Suomessa Telia on ottanut iRacing kisat omiin valikoimiinsa.
Mitä mieltä sinä olet eri iRacing sarjoista, ja mikä tarjoaa parhaan viihteen?
Remedy Entertainment ja 505 Games kutsuvat pelaajat The Oldest Housen syvyyksiin
Vuoden parhaana pelinä useasti palkittu Control
tarjoaa lisää sykähdyttäviä ja yliluonnollisia elämyksiä Remedyn
kehittämän pelin ensimmäisen laajennuksen, The Foundationin muodossa.
PlayStation 4 ja PC-alustoilla nyt saatavilla oleva The
Foundation vie pelaajat The Oldest House -rakennuksen historian
syvyyksiin. Pelin päähenkilö Jesse hälyytetään salaperäisen Boardin
toimesta tutkimaan tapahtumia rakennuksen perustassa. Mysteerinen
Monolith-rakennelma on vaurioitunut ja Astral Plane -ulottuvuus vuotaa
perustuksiin. Jos Jesse ei kykene pysäyttämään vuotoa, on The Oldest
House ja sen mukana koko Bureau of Control vaarassa joutua tämän
läpitunkevasti leviävän ulottuvuuden tuhoamaksi.
Control PlayStation 4 Digital Deluxe -version
omistajat saavat The Foundation -laajennuksen automaattisesti. Pelaajat
jotka omistavat pelin PlayStation 4 -perusversion tai PC-version Epic
Games Storessa voivat ostaa laajennuksen pakettina, joka sisältää sekä
The Foundationin että myöhemmin tänä kesänä julkaistavan
AWE-laajennuksen. Laajennukset ovat ostettavissa myös yksitellen
PlayStation 4 ja PC-alustoille. The Foundation avautuu pelattavaksi, kun
pelaaja on suorittanut pelin päätarinan loppuun.
Kaikkien alustojen Control-pelaajille on
saatavilla ilmainen päivitys, joka sisältää selkeämmän kartan, uuden
Shield Rush -kyvyn ja uudistetun käyttöliittymän kykyjen hallintaan,
sekä monia muita parannuksia pelin toimivuuteen. PC-pelaajat voivat
kokea erikoistehosteistaan ja visuaalisuudestaan palkitun Controlin
aikaisempaa korkeammissa resoluutiossa NVIDIA DLSS 2.0-teknologian
avulla. DLSS 2.0 on uusi ja paranneltu RTX Tensor Core
-laitteistopohjainen teknologia, joka parantaa ruudunpäivitysnopeuksia,
tuottaen kauniita ja tarkkoja kuvia.
Äänimaailmastaan palkitun Controlin musiikkia on nyt kuunneltavissa digitaalisissa suorapalveluissa Apple Music, Spotify, Deezer ja Tidal, sekä ostettavissa digitaalisesti iTunes- ja Amazon Music -palveluista.
Pelin kehittänyt Remedy ja sen julkaisija 505 Games saavuttivat Controlin julkaisun myötä kriitikoiden suosion. Lisäksi Control on
palkittu maailmanlaajuisesti vuoden parhaana pelinä yli 20 kriitikon
toimesta. Yhtiöt ovat saaneet tunnustuksia ja kunniamainintoja Controliin liittyen lukuisilta arvovaltaisilta järjestöiltä ja viihdealan palkintogaaloista.
AIAS palkitsi pelin neljässä kategoriassa vuoden 2020 D.I.C.E. Awards -gaalassa, lisäksi Control vastaanotti Game Developers Choice -palkinnon kolmesta kategoriasta. SXSW Gaming Awards palkitsi Controlin pelisuunnittelusta, Game Awards pelin ulkoasusta ja The Golden Joystick’s kriitikoiden valintana. Control saavutti
historialliset 11 ehdokkuutta vuoden 2020 BAFTA Game Awards
-tapahtumassa, mikä on ennätysmäärä videopelin saamia ehdokkuuksia koko
British Academyn historiassa.
The Foundation -laajennus tulee saataville Xbox One -alustoille maailmanlaajuisesti tiistaina 25. kesäkuuta.
Control on nyt saatavilla PC, PlayStation 4 ja Xbox One -alustoille. Lisätietoja ja tuoreimpia tietoja Controlista on saatavilla osoitteessa www.controlgame.com.
Lapin AMK ja 4H-liitto tutustuttavat
nuoria yrittäjyyteen pelin keinoin. Cash n’ Jeti -peli kannustaa nuoria
kokeilemaan yritysideoitaan ja onnistuessaan myös madaltaa kynnystä
ryhtyä yrittäjäksi.
Mobiililaitteella pelattava
peli tehdään Yritystä pelissä -hankkeessa. Taustalla on tarve auttaa
nuoria yrittäjyyden pariin ja tuoda esiin kevytyrittäjyyden hyvät
puolet. Keinoksi valikoitu mobiilipeli ja 4H-yrittäjän työkirjan
tehtävien pelillistäminen.
Pelaaja luo peliin oman tuotteensa
tai palvelunsa ja yrittää saada sen tuottamaan mahdollisimman paljon
suomalaisessa kaupunki- tai maaseutuympäristössä. Pelin myötä nuori
oppii ottamaan paremmin huomioon yrityksen liiketoimintaan kuuluvia ja
myös odottamattomia asioita. Pelin pelattuaan nuori yrittäjä saa
itselleen liiketoimintaraportin. Raportti auttaa pelaajaa peilaamaan
omaa yritystään pelissä tehdyn simulaation ja pelikokemuksen kautta.
Suunnittelu on käynnistynyt viime vuoden alussa ja valmista on määrä
olla tämän vuoden loppuun mennessä. Pelin demoversiota testataan Lapissa
eri paikkakuntien nuorilla, ja peliä parannetaan heiltä saadun
palautteen pohjalta.
Hankkeen etenemistä voi seurata netissä osoitteessa www.yritystapelissa.fi. Varsinainen pelisivu on osoitteessa http://cashnjeti.fi/,
jolla pääsee jo kokeilemaan paria ensimmäistä 4H-yrittäjän työkirjan
tehtävää. Työkirjan kaikki tehtävät voi jatkossa suorittaa sivulla
lataamatta peliä puhelimeen.
Hankkeen toteutuksesta vastaavat Suomen 4H-liitto ja Lapin ammattikorkeakoulussa toimiva ohjelmistolaboratorio FrostBit,
jolla on pitkä kokemus peliteknologiaa hyödyntävistä projekteista.
Hankkeen toiminta-alueena on Lappi ja kohderyhmänä ovat lappilaiset
13-28 vuotiaat nuoret, paikalliset yritykset ja yrittäjät. Sitä
rahoittaa Lapin ELY-keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta
2014-2020.
Ihmisten arkiset tavat ovat muuttuneet ajan
kuluessa, viime vuosituhannella tuli useita erilaisia uusia urheilulajeja,
joista ehkä suurin kategoria oli autourheilu, joihin kuuluvat tänä päivänä muun
muassa Nascar, Formula, MotoGP sekä ralli.
Nämä sekä lähes kaikki urheilulajit vaativat
poikkeuksetta hyvää fyysistä kuntoa, mutta kun tänä päivänä puhutaan urheilusta
niin yksiä suurimpia puheenaiheita on eUrheilu, joka siis lyhyesti sanottuna on
videopelien pelaamista ammatiksi.
Tämä urheilu genre onkin kasvanut huomattavasti
muutaman vuoden sisällä, yhä useammat yrittävät päästä ammattilaistasolle
omassa suosikki pelissään ja sen myötä myös yhä useampi pelikin on saanut oman
eSports skenensä.
Aikaisemmin eUrheilu lähinnä pyöri vain parin pelin ympärillä mittavalla skaalalla. Nämä pelit olivat ja ovat Counter-Strike: Global Offensive tai lyhennettynä CS:GO, sekä League of Legends (LoL), mutta nykyään näitä eSports-pelejä sekä niiden pro-skenejä on ilmestynyt lisää ja lajikirjo alkaa olla valtava. Kuten vaikkapa muutama vuosi sitten ilmestynyt PUBG (PlayerUnknown’s Battlegrounds), joka oli uudenlainen versio H1Z1: King of the Kill pelistä.
eUrheilun kehityksellä on ollut oma
vaikutuksensa myös rahapelaamisen maailmaan, eikä ainoastaan vedonlyöjien parissa,
vaan sitä kautta, että uudet pelimuodot ovat ohjanneet pelistudioiden
pelikehitystä eteenpäin. Pelistudioiden on kehitettävä uusia pelejä uusilla
innovaatioilla, jotta nuoret aikuiset kiinnostuisivat peleistä. Nettikasinot ovat laajentaneet
palvelupakettiaan ja pelkkien pelien lisäksi parhaat operaattorit tuottavat jo
sosiaalisia kilpailuja, arvontoja ja VIP järjestelmän kautta etuja – ja kaikki
tämä ja pelit suomenkielellä.
Battle Royale pelit
Tämä “Battle Royale” tyyppinen pelimuoto onkin tänä päivänä niin suosittu, että jopa pelisarjat kuten Battlefield sekä Call of Duty ovat luoneet omat versionsa siitä, sekä myös nuorempien suosima Fortnite peli perustuu kyseiseen Battle Royale muotoon. Jopa aikaisemmin mainittu Counter-Strike: Global Offensive loi oman versionsa Battle Royalesta nimeltä Danger Zone, joka ei itse tekniikaltaan eroa muista, mutta joka on silti pyrkinyt pitämään pelin tunnelman kuitenkin samana.
Vaikkakin tämä suosio tälle pelimuodolle
lähtikin käyntiin H1Z1:n sekä PUBG:n avulla näistä kumpikaan ei tätä pelimuotoa
kuitenkaan kehittäneet. Tälle koko pelimaailman uudelle sensaatiolle kiitokset
menevät Arma pelisarjalle, jonka yksi lukuisista monipelimuodoista oli tämä
kyseinen Battle Royale.
Nykypäivänä Arma pelisarjana on varsinkin
tunnettu ja arvostettu osa peliteollisuutta, mutta se ei kuitenkaan aina ollut
yhtä vakaalla laudalla. Itseasiassa pelikehittäjillä oli eräässä vaiheessa
todella paljon haastavuuksia, että ei olisi paljoa vaatinut, ettei nykyisiä
pelejä olisi koskaan ilmestynytkään, kuten PUBG, H1Z1 sekä Fortnite jotka
kaikki nimenomaan perustuu tähän Battle Royale pelimuotoon.
Yksi pelastava enkeli Arma pelisarjalle oli
Yhdysvaltain hallitus, tarkemmin sanottuna Yhdysvaltain armeija, sillä kuten
monikin varmasti tietää niin Arma on aina pyrkinyt mahdollisimman autenttiseen
sodankäyntiin. Se on heittämällä jo realistisin sotasimulaatio mitä
markkinoilla on saatavilla ja tämän vuoksi Yhdysvaltain armeija käyttääkin Arma
simulaattoria koulutuksissa etc.
Moni vanhemmista pelaajista on varmastikin
huomannut, että Arma: Cold War Assault ja Operation Flashpoint näyttävät
täsmälleen samalta Tämä johtuukin siitä, kun kehittäjälle ja julkaisijalle tuli
erimielisyyksiä, ja näin ollen yhdestä pelistä tulikin kaksi. Codemasters
omisti oikeudet Operation Flashpoint nimeen, kun taas Bohemia Interactive sai
oikeudet Arma nimeen. Periaatteessa yksikin muutos Arma:n jakautumisen
jälkeenkin olisi voinut muuttaa todella paljon tämän päivän eSports skeneen.
Mobiilipelaamisen maailma
Vielä pari vuotta sitten älypuhelimen omistaja
joutui olemaan tarkkana siinä, mitä latasi omalle puhelimelleen, sillä
tallennustila loppui nopeasti. Nykyiset mobiilikäyttöön tarkoitetut eUrheilu-pelit
sisältävät sekä megaluokan latauksia vaativia pelejä, mutta myös pieniä ja
nopeasti ladattavia pelejä ja nuorilla aikuisilla ja vanhemmillakin pelaajilla alkaa
nykyaikana olla puhelimen sovellusvalikoissa useampi nettikasinosovellus,
siellä voi olla myös pokerihuonesovellus ja useampia muitakin
mobiilipelisovelluksia, sillä jo mobiilipeleissäkin voi nykyään nousta
MM-tasolla ja voittaa miljoonia dollareita eSports turnauksissa – tai sitten
pokeriturnauksissa tai automaattipelistä.
Mihin eUrheilu seuraavaksi suuntaa, mikä on
Battle Royalen tulevaisuus? Sen näkee uusien pelien ja niiden päivityksien
saapuessa. Esimerkiksi CS:GO, vaikka se on jo ns. vanhempi peli, vasta nyt
ylitti miljoonan yhtäaikaisen pelaajan ja pelaajamäärät
ovat kasvussa ympäri maailman.
Tietokoneurheilu on mielenkiintoinen näin vanhemmankin pelaajan silmissä, sillä se mahdollistaa joukkuepelaamisen tiimillä, joka ei ole koskaan välttämättä tavannut henkilökohtaisesti, ja jonka jäsenet tulevat eri puolelta maailmaa. Kirjoittajan omat kokemukset tulevat lähinnä vuosien takaisista World of Warcraft turnauksista, mutta yhä nykyäänkin älypuhelimen näytöllä sihdataan vihollisia saarikamppailussa ja pyritään löytämään pelikavereita, joiden kanssa on kiva pelata ilman sen suurempia tavoitteita.
eUrheilu pelejä on jo laaja skaala ja kaikissa peleissä on myös se hyvä mahdollisuus, että sinun ei tarvitse tavoitella taivaita, voit pelata pelejä omaksi iloksesi soolona, tai kavereiden kanssa ajankuluksi, viihteeksi.
Vinkki haaveilijoille
eSports eli eUrheilu ei ole mikään pikatie rikkauksiin ja kuuluisuuteen. Hyvältä pelaajalta vaaditaan paljon samoja ominaisuuksia kuin ammattiurheilijalta: pitää olla omistautunut lajiin, pitää harjoitella ja sitten pitää olla onnekas. Moni peleistä on sellainen, että sitä pelataan tiimissä ja tiimin yhteispeli on se mikä ratkaisee tiukatkin paikat. Pelaaja voi olla yksinään todella hyvä, mutta ei tule kenenkään kanssa toimeen, tai pelaaja voi olla todella hyvä sosiaalisilta taidoiltaan, mutta ei jaksa paneutua peliin ja sen pieniin nyansseihin, niin menestystä ei tule.
Kaikki maailman ykköspelit keräävät miljoonia pelaajia kuukausittain kirjautumaan pelien maailmaan pelaamaan ja vain muutamat pääsevät tasolle, jolla oikeasti voi elätttää itsensä. Ja jos katsot vaikka suomalaisen ENCEn taivalta maailman CS:GO turnauksissa ja maailmanlistalla, haluaisitko sinä olla pelaaja, jota suitsutetaan voittojen hetkellä, mutta tappioputken tullessa, unohdetaan koko nousu maailman huipulle.
Vedonlyönti ja etenkin
urheiluvedonlyönti on siirtynyt pitkälti nettiin. Veikkauksella tai
vedonlyönnillä tarkoitetaan tilannetta, jossa pelaaja ennustaa esimerkiksi
jonkun urheilutapahtuman lopputulosta ja asettaa sille panoksen. Oikein
arvannut pelaaja nappaa itselleen kyseisen kohteen kertoimen mukaisen voiton.
Uhkapelinä vedonlyönti kuuluu niihin peleihin, joissa taidolla on merkitystä,
eli hyvä veikkaaja voi oikeasti tienata isojakin summia rahaa. Vedonlyönti
onkin paitsi mukava harrastus, joka tuo urheilun seuraamiseen lisäjännitystä,
myös joidenkin ihmisten tulonlähde.
Miten päästä alkuun vedonlyönnissä
Ensimmäiseksi haluamme
huomauttaa, että vedonlyönti ei ole varsinaisesti sijoittamista, mutta siihen
tulisi suhtautua samalla tavalla. Älä siis pelaa enempää rahaa kuin sinulla on
varaa menettää. Aloita vedonlyöntiharrastus reilusti kartoittamalla oma
riskinhallintakykysi ja vedonlyöntikassasi suuruus. Älä panosta liian suuria
panoksia yhteen kohteeseen vaikka olisit kuinka varma voitostasi.
Kun tämä on hallussa,
on aika valita kasino. Suosittelemme valitsemaan luotettavan kasinon, joka
tarjoaa verovapaita voittoja suomalaisille. Valinnassa auttavat esimerkiksi
netin keskustelupalstat. Valitse kasino, joka tarjoaa vain parhaat kertoimet.
Kannattaa siis valita vaikkapa muutama nettikasino ja tilanteen mukaan panostaa
parhaiten maksavalla. Myös kasinobonukset ja kampanjat kannattaa
hyödyntää pelikassan kasvattajina.
Kun aloitat
vedonlyönnin, kannattaa panostaa kohteisiin jotka oikeasti tunnet. On paljon
todennäköisempää, että voitat tiedolla tutussa lajissa, kuin arvaamalla täysin
tuntemattomassa. Pidä kirjaa vedoistasi ja näin saat pitkällä tähtäimellä dataa
arvioida, mikä laji on sinulle tuottoisin. Jatkossa voitkin keskittyä kyseiseen
lajiin.
Seuraa urheilua ja lue
tilastoja. Opettele, opettele ja opettele. Vedonlyönnissä
pärjääminen on kiinni tiedosta, sekä tuurista. Tuuriimme emme voi vaikuttaa,
mutta tietoa voi aina kartuttaa.
Miten voittaa rahaa lyömällä vetoa
Vedonlyöntiä voi toki
harrastaa huvipohjalta, mutta mikäli nälkä kasvaa syödessä ja perusasiat ovat
hallussa, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Mitä vedonlyönnissä voittaminen
vaatii? Mistä pelisilmää ja taitoa saa?
Yksi hyvä lähde on
erilaiset vedonlyöntioppaat ja kirjat. Niissä usein paneudutaan vedonlyönnin
teoriaan melko tarkastikin, jonka lisäksi käydään läpi erilaisia strategioita
voittavaan vedonlyöntiin. Periaate vedonlyönnissähän on voittaa vedonvälittäjä.
Käytännössä vedonvälittäjä asettaa kohteelle oman kertoimensa, jonka jälkeen
vedonlyöjä on vapaa panostamaan siihen. Vedonvälittäjän kerroin perustuu
osapuolen omiin todennäköisyyslaskelmiin ja niihin on lisätty tietty voittomarginaali.
Vedonlyöjä voi voittaa mikäli vedonvälittäjän todennäköisyyslaskelma on
pielessä ja näin ollen kerroin on suurempi kuin mitä kohde ansaitsisi.
Tilannetta kutsutaan ylikertoimeksi.
Usein vedonvälittäjän
kertoimessa on vikaa siksi, että se on asetettu päiviä ennen varsinaista
tapahtumaa ja tuossa ajassa on tullut jokin muuttuja, joka muuttaa
todennäköisyyttä. Toinen skenaario on tilanne, jossa vedonlyöjä on välittäjää
paremmin kärryillä jostain lajista ja näin osaa arvioida todennäköisyyden paremmin.
Kolmas mahdollisuus on se, että vedonvälittäjä pienentää ennakkosuosikin
kerrointa veikkaajien suosion perusteella ja näin altavastaajaosapuolen kerroin
voi nousta suuremmaksi kuin todennäköisyyslaskelma indikoi. Kaikissa näissä
tilanteissa valveutunut vedonlyöjä voittaa rahaa.
Millaisia
vedonlyöntistrategioita on? Onko niistä oikeasti hyötyä? Näihin paneudumme
seuraavassa kappaleessa.
Erilaiset vedonlyöntistrategiat
Esittelemme tässä
kappaleessa viisi laillista tapaa tienata vedonlyönnillä. Nämä ovat
Ensimmäinen, eli todennäköisyyslaskenta perustuu
vedonlyöjän tietoon lajista, sen säännöistä, otteluhistoriasta ja joukkueiden
ominaisuuksista. Kyseessä on siis ammattimainen vedonlyönti laskelmiin
perustuen. Sen sijaan, että oman tietotaidon perusteella pelaisi
sattumanvaraisia vetoja, luo vedonlyöjä itselleen tavan laskea ottelun eri
tulosten todennäköisyydet. Tapoja on monenlaisia ja tie aloittamisesta
ammattiveikkaajaksi pitkä ja kivinen, mutta vasta todennäköisyyslaskennalla voi
todella tienata vedonlyönnissä uhkapelinä.
Vihjeiden myynti on tapa hyödyntää
vedonlyönnin kasvavaa suosiota. Hyvä, ammattimainen vedonlyöjä myy käytännössä
oman pelihistoriansa tiettyyn otteluun tai lajiin liittyen. Mikäli vedonlyöjä
on voittanut omilla vedoillaan aiemmin, otetaan häneltä mielellään vastaan
vihjeitä myös tuleviin otteluihin. Kyseessä on siis ikään kuin vedonlyönnin
konsultti. Vihjeiden peesaus on sama
ilmiö asiakkaan kannalta, sillä tässä strategiassa ostetaan vihjeitä eikä näin
ollen lajituntemusta ja todennäköisyyslaskentaa tarvitse itse suorittaa.
Abritraasit tarkoittaa ”varmaa voittoa”.
Kyseessä on siis tilanne, jossa molempien osapuolien kerroin on yli yksi eli
kummassakin tilanteessa pelaaja voittaa. Näissä tilanteissa voitot ovat usein
pieniä, mutta varmoja.
Bonukset tarkoittaa esimerkiksi kasinon
tervetulobonusten hyödyntämistä ja tuovat usein pelaajille pieniä, mutta
helppoja voittoja. Tutustu lempikasinosi vedonlyöntimahdollisuuksiin jo tänään
ja aloita pelaaminen!
Uuden koranaviruksen
johdosta esimerkiksi Liigan ottelut on jouduttu keskeyttämään tämän kauden
osalta. Liigan jääkiekko-otteluita ei valitettavasti voida kotoakäsin pelata,
mutta jotkut lajit vaativat vähemmän ihmiskontaktia ja onnistuvat myös verkon
välityksellä.
Se tarkoittaa myös sitä, että tällä
kuluvalla kaudella ei kruunata voittajaa. Esportsin ystävien onneksi suurin osa
turnauksista pystytään ainakin juuri nyt olevan tiedon mukaan järjestämään.
Ainoana miinuksena tulee
olemaan se, että yhä useampi turnaus järjestetään verkossa tai ilman yleisöä
kuten IEM Katowice:n kohdalla tapahtui. Rajumpiin
ratkaisuihin on päätynyt E3 2020 messut jotka on peruttu kokonaan.
Koronaviruksen myötä myös
pelaaminen on lisääntynyt huomattavasti maailmassa. Esimerkiksi suosittu
Fortnite on kasvattanut pelaajiensa määrää peräti 70% viimeisten
päivien aikana.
Nyt on aika paneutua niihin asioihin joilla
tulevat Esports turnaukset tulevat eroamaan perinteisistä LAN-turnauksista.
Viiveestä tulee entistä suurempi ongelma
Jokainen lukijamme varmasti tietää sen
ärsyttävän ongelman kun pelin viive nousee aivan liian korkeaksi. Myös tulevat
turnaukset saavat varmasti tämän ongelman riesakseen.
LAN-tapahtumissa tyypillinen viive on noin
1 millisekunnin luokkaa. Internetissä pelattavissa turnauksissa viive taas on
normaalisti noin 50 millisekunnin suuruinen. Vaikka tässä puhutaan vain
sekunnin sadasosien eroista on se ammattilaistason pelaajille erittäin suuri
ero.
Tulevissa turnauksissa
tullaan varmasti näkemään normaalia enemmän varianssia voittajien suhteen.
Suurimpana muuttujana tulee varmasti olemaan CS:GO ja Rainbow Six Siege pelit
joissa viiveellä on suurempi merkitys. Esimerkiksi
verkossa järjestettävät League of Legends tai Fortinite turnaukset tuskin
kokevat yhtä suuria muutoksia kuin FPS-genreen kuuluvat pelit.
Kannattaa turnauksissa enää lyödä vetoa?
Jokainen hiemankin enemmän vedonlyönnistä
tietävä pelaaja osaa varmasti sanoa sen, että varianssin nousu ei ole hyvä
vetojen osumisen kannalta. Moni saattaakin pähkäillä sitä, että onko vetojen
ennustaminen nyt täysin mahdotonta aikaisempaan nähden.
Tämä tulee riippumaan täysin siitä, että
mihin peliin haluat vetosi asettaa. Ainakaan meidän mielestämme League of
Legends otteluiden tuloksien ei pitäisi muuttua huomattavasti.
CS:GO:n osalta vetojen
asettaminen tulee kuitenkin huomattavasti hankalammaksi. Koska kyseessä on
äärimmäistä tarkkuutta vaativa peli pienetkin muutokset tulevat saamaan
ammattilaisten pakan sekaisin. Tämän syyn nojalla vetojen asettaminen ainakin
CS:GO-videopelin osalta kannattaa jättää hetkeksi. Tai
jos haluat lyödä siitä vetoa kannattaa veto internet-turnauksissa asettaa
altavastaajalle sillä juuri nyt heillä on paremmat mahdollisuudet voittaa kuin
LAN-ympäristössä.
Jos taas haluat mieluummin aina yhtä aitoja
tuloksia viiveestä tai muusta asiasta riippumatta kannattaa sinun lukea Nitro Casino arvostelu. Tämän kyseisen
sivuston peleissä on aina samat palautusprosentit eivätkä tautien aiheuttamat
yllättävät tilanteet vaikuta sen toimintaan.
Muista myös se, että kun pelaajien ei
tarvitse matkustaa kohteisiin pelaamaan saattaa myös sillä olla suuri merkitys
pelaajien suoriutumiseen ja palautumiseen.
Etenkin sellaiset pelaajat jotka eivät ole kokeneita alalla saattavat pelata
huomattavasti huonommin aikaerorasituksen johdosta. Kokeneemmat pelaajat taas
varmasti osaavat mukautua tilanteeseen paremmin.
Tietokone pelaaminen ei ole enää tänä päivänä pelkästään
nörteille, vaan käytännössä pelaajia löytyy kaikista ikäryhmistä, mutta eri
ikäryhmillä on ne ovat suosikkinsa, joita sitten pelataan niin kotikoneella,
tabletilla kuin älypuhelimella.
Aikuiset suomalaiset ovat löytäneet viime vuosina uuden
suosikin rahapeleistä ja varsinkin mahdollisuus avata kasino ilman
tiliä on noussut yhdeksi suosikiksi. Se siis tarkoittaa sitä, että pelaaja
pääsee pelaamaan nettikasinolla tarvitsematta ensiksi luoda pelitiliä vaan
pelaaja tunnistetaan ensimmäisen talletuksen yhteydessä ja sitä myötä hän saa
pelioikeuden. Näillä nettikasinoilla, jotka eivät vaadi rekisteröintiä on
kuitenkin käytännössä samanlaiset pelit valikoimissaan kuin
perusnettikasinoillakin eli satoja automaattipelejä ja kymmeniä
livekasinopöytiä sekä mahdollista urheiluvedonlyöntiä.
Toinen aikuisten pelisuosikki koko 2000-luvun on ollut
pokeri, jota pelataan
todella monella pokerisivustolla erilaisten pokerihuoneiden kautta – eli
pelaajat pelaavat toisia pelaajia vastaan netissä. Näissä netin
pokeriturnauksissa voi olla satojen tuhansien eurojen palkintopotteja ja niiden
kautta voi päästä myös todella isojen rahapelipöytien turnauksiin esimerkiksi
Las Vegasiin. Pokerista on tullut monen suomalaisen ammatti, joka kuitenkin
niin riskityö, että kannattaa todellakin miettiä tarkkaan ja pelata paljon
harjoituspelejä ennen kuin edes miettii pokeria ammattivaihtoehtona.
Lasten suosikkipelit
Onneksi yhä aivan pienten lasten suosikkipelit ovat
manuaalisia pelejä, lautapelejä ja helppoja ”aivopähkinöitä”, mutta aika
nopeasti pienet lapsetkin saavat älypuhelimet käsiin ja alkavat pelata
digipelejä – tässä on aikuisten tehtävä seurata ja valita, mitä lapset saavat
pelata. Kannattaa huomioida, että monissa peleissä on selkeät suositusikärajat,
joita olisi hyvä noudattaa. Ei ole suositeltavaa, että alle kymmenen vuotias
pelaa sota- ja ammuntapelejä, jotka saattavat olla tarkoitettuja 18-vuotta
täyttäneille.
Monen lapsen suosikkipeli löytyy kymmenistä saatavilla
olevista lauta- ja korttipeleistä, mutta tabletille löytyykin sitten kasa
opettavaisia pelejä, jotka ovat ihan suositusten rajoissa jopa alle
kouluikäisen pelattavaksi.
Ja luonnollisesti monet urheilupelit
eri konsoleille ovat lasten suosikkeja ja lasten ollessa kouluiässä alkaa
sitten toisten lasten vaikutus näkyä entistä enemmän ja sosiaalisen median
kanavat, tubettajat, striimaajat – ja koko pelimaailma aukeaa lapsille.
Nuorten suosikkipelit
Jos sitten katsotaan mitä pelejä nuoret pelaavat näin vuonna
2020 niin esille nousee muutama selkeästi suosikkipeli ja nousevia tähtiä.
Olemme rajanneet tämän pelaamisen tänne Suomeen ja Eurooppaan sillä Aasiassa
pelataan niin eri pelejä kuin täällä meillä, mutta jopa USA on samantyylinen
pelaamisen suhteen kuin Eurooppa.
Euroopassa yksi nuorten suosikkipeli on Minecraft, jossa
nuoret pelaajat pääsevät rakentelemaan omia maailmojaan.
Minecraft julkaistiin reilu kymmenen vuotta sitten Ruotsissa
ja siitä on tullut nopeasti monen nuoren mutta myös aikuisen suosikkipeli. Itse
pelissä on mm. viisi erilaista pelitilaa: selviytymien, luova, kovanaama,
seikkailu ja tarkkailija. Peli on myös luonut aivan omat fanipiirinsä niin
YouTubeen kuin Twitchiin ja parhailla Minecraft pelaajilla on tuhansia
seuraajia – esimerkiksi suomalainen tubettaja Lakko
pelaa Minecraft-peliä ja hänellä on peräti 628 000 seuraajaa YouTubessa!
Toinen selkeä nuorten suosikkipeli on Fortnite. Fortnite on
siitä erikoinen tietokonepeli, että sitä pelaamalla voi parhaat pelaajat
ansaita peliturnauksissa jopa miljoonia dollareita. Nämä turnaukset ovat
isoimmalla tasolla järjestetty pelin julkaisijan eli Epic Gamesin puolelta ja
Fortnite onkin yksi näistä nykyajan eUrheilu eli eSports peleistä. Fortnite
peli on kohtuullisen nuori peli, eli sitä on pelattu viimeiset kolme vuotta.
Peli on yhdistelmä ammuntaa ja selviytymistä pienellä alueella, jossa pelaajan
tavoitteena on olla viimeinen selviytynyt. Vastaavia pelejä kuin Fortnite on
myös PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). Nämä molemmat
pelit kuuluvat samaan Battle Royale peliluokkaa, missä pelaajat pelaavat joko
yksin tai jopa neljän pelaajan tiimeissä erikseen määritellyllä pienellä tai
isommalla alueella, joka ajan myötä koko ajan pienenee ja samalla pelaajat
vähenevät – se pelaaja tai tiimi voittaa, kuka on viimeisenä hengissä. Myös
PUBG on peli, josta järjestetään jopa miljoonien dollarien rahaturnauksia.
Nuorten aikuisten suosikkipeli jatkaa lentoaan
Yksi pidempään suosikkina ollut ja viime
aikoina televisio aikaa paljon saanut peli saavutti erään merkkipaalun juuri
maaliskuussa 2020 kun sitä pelasi yli miljoona pelaajaa yhtä aikaa – kyseessä
on poliisit vastan terroristit eli Counter Strike: Global Offensive, jota
pelataan niin harrastuksen vuoksi kuin ammatikseen. Esimerkiksi maaliskuussa
2020 kaksi suomalaisten joukkuetta kamppailee aivan maailman kärkijoukkueiden
kanssa: ENCE pelaa ESL Pro liigassa ja HAVU Flashpoint turnauksessa, näistä se
”korkeammalle” rankattu on ESL Pro liiga, missä pelaa eittämättä maailman
parhaat joukkueet.
CS:GO julkaistiin jo 2012 ja sitä on pelattu
ammattiliigoissa jo vuosia.
Nykyajan aikuisten pelaamisesta
Päätetään tällä kertaa ottamalla huomioon myös se, että
nykyään yrityksetkin pelaavat omissa firmaliigoissaan eSports pelejä! Kyllä, ei
pelata enää pelkästään sählyä tai jalkapalloa tai jääkiekkoa vaan Kanaliigassa
pelataan seitsemää peliä yli 170 joukkueen voimin!
Nettikasinot ovat todella yleisiä nykypäivänä, niitä löytyy monenlaisia, usealla täysin oma teemansa. Kasinot ovat muutenkin olleet todella suosittuja niin kauan kuin niitä on maan päällä ollutkin, eikä mikään ihme sinänsä sillä ne ovat yksi viihdealan isoimmista alakategorioista. Nettikasinoidenkin kohdalla olemme edenneet yllättävän pitkälle siitä mitä ne olivat niiden alku vuosina, nettikasinoiden alkuunpanijana tunnetaan ohiolainen William Scott joka perusti InterCasinon vuonna 1996 Antiguassa.
Uusia palveluita suomalaisille
Siitä hetkestä nettikasinoita on tullut lisää ja nyt lähivuosina on huomattu juurikin niiden määrän lisääntymisestä, että kuinka kannattavaa bisnestä se oikeasti on. Mutta toki kun nettikasinoita löytyy pilvin pimein niin silloin se kilpailukin on myös todella kovaa, joten nettikasinolla täytyy olla jotain tarjota, jotta pelaaja päättäisi juuri sillä kasinolla asioida. Tietenkin yksi kriteeri on kattava pelivalikoima, selkeä sekä miellyttävä sivusto taikka sovellus, mutta myös itse pelit. Näistä niin sanotuista palveluiden kulmakivistä herääkin seuraava tapa tarjota pelaajille lisää ja se on nimittäin pelit, sivustot sekä asiakaspalvelu pelaajan omalla kielellä.
Alussa nettikasinot olivat saatavilla aika lailla pelkästään englanninkielisinä, mutta pikkuhiljaa sinne saapui myöskin espanja sekä kiina, ovathan ne sentään maapallon puhutuimpien kielien joukossa. Nyt kun kilpailua kuitenkin on, niin moni nettikasino onkin alkanut tarjota yhä useammalla eri kielellä kasinoitaan.
Netistä saa hyvin löydettyä työntekijöitä kääntämään sivuston ammattimaisesti, ettei kyseisen nettikasinon suomenkielikään näyttäisi kuin suoraan Google kääntäjästä kopioidulta. Asiakaspalvelukin pystytään hyvin suorittaa jo etänä, joten miksipä siis ei niin tekisi, se kuitenkin antaa mahdollisuuden saada lisää asiakkaita, eihän meillä täällä pohjolassa kuitenkaan kaikki sitä englantia niin sujuvasti osaa.
Suomikasinot oma alansa
Nettikasinot suomalaisille on ihan oma trendinsä joka on kasvanut viimeiset vuodet ja tuonut suomalaisille pelaajille entistä enemmän valinnanvaraa ja pelattavaa.
Kun puhutaan suomalaisesta nettikasinosta niin se juurikin tarkoittaa sitä, että heidän kaikki palvelunsa on tarjolla myös täysin suomenkielisenä. Kolikkopelit on yksi esimerkki tästä, ja myös Rizk. Heidän sivuillaan lähes kaikki kasinopelit ovat saatavilla suomenkielisinä lukuun ottamatta live-kasinon pelejä. Asiakaspalvelu sujuu myös mutkattomasti suomeksi, eikä unohdeta sitä tärkeintä kasinoilla heti viihtymisen jälkeen, eli rahansiirtoa. Nosto- sekä talletustapojen ohjeet ynnä muut ovat myös selkeällä suomella, kun sinne puolelle sivustoa sitten eksyy. Ohjeista puheenollen, jos kasinolle sattuu ilmestymään erilaisia kilpailuja niin nekin ovat saatavilla juurikin suomeksi, koska nettikasinosta on kehittynyt suomalainen kasino.
Jo pelkästään tietyn kielen tarjonta voi antaa paljonkin liikettä nettikasinolle, se kuitenkin osoittaa kasinon panostusta sivustoon, suomen kielen kohdalla tämä onkin todella iso juttu varsinkin kun on monia suomalaisia, jotka eivät englantia osaa ollenkaan tai sitten osaaminen ei muuten vain ole tarpeeksi riittävä. Suomen kieli on kuitenkin yksiä maailman vaikeimpia kieliä ja kun ottaa huomioon, ettei sen alkuperästäkään olla varmoja niin vaikeuskin muun maalaiselle on sitä luokkaa. Meidän suomenkieli kuuluu Finno-Ugric kielihaaraan jonka oletetaan olevan peräisin uralilaisesta kielipuusta.
Kyllä sitä muutenkin tulee usein muuten vain ihmeteltyä suomen kielen outoja termejä sekä sanoja, mutta me olemmekin jo tottuneet niihin. Se että ulkomaalainen yritys näkee paljon sen eteen, että tarjoaa meidänkin kielelle, varsinkin siinä vaiheessa kun käännöksen on toimittanut joku ammattilainen tai sitten suomenkieltä äidinkielenään puhuva henkilö.
Kaikki palvelut suomeksi
Myös nettikasinoiden bonukset sekä niiden ehdot ovat tietenkin saatavilla suomenkielisinä, joten jos nettikasinot kiinnostaisi muttet ole varma riittääkö oma englantisi niin ei huolta. netistä löytyy meille suomalaisille omat pelituvat kyllä. Näin Kirkkonummea ajatellen pitää muistaa myös ruotsinkielisyys ja tällaisia kasinoita löytyy sitten useampia. Toisaalta ovat ne ruotsalaisen Spelinspektionin lisenssoimat Ruotsissa markkinoivat ja toimivat nettikasinot ja ne maltalaiset nettikasinot, jotka tarjoavat pelejään ruotsiksi muille kuin Ruotsissa asuville. Monet rahapelilisenssimaat ovat nimittäin blokanneet kaikki muut kasinot, nettiliikenteen ja rahaliiketeen osalta ja pääsy on ainoastaan sellaisille nettikasinoille, jotka ovat hoitaneet asiansa ja maksaneet lisenssimaksun.
Useimmat nettikasinoalan pelit ja palvelut ovat saatavilla nykyään englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi – ja sitten maakohtaisesti mm. saksan- , japanin- , espanjan yms kielellä.