Koti Blogi Sivu 21

Remedy Entertainment sopimukseen kahden pelin monialustajulkaisusta

Remedy Entertainment – vuoden pelinä moninkertaisesti palkitun Controlin kehittäjä – on solminut EPIC GAMESIN kanssa julkaisusopimukset Remedyn seuraavalle kahdelle julkistamattomalle pelille. Sopimusten mukaan julkaisija rahoittaa pelien kehityskulut täysin ja Remedy on oikeutettu 50 % osuuteen pelien nettomyyntituloista. Remedy myös säilyttää pelien immateriaalioikeudet.

Ensimmäinen projekti on jo esituotannossa oleva, useammalle alustalle julkaistava suuren kokoluokan peli, josta yhtiö on aikaisemmin puhunut julkistamattomana kolmantena projektina. Toinen, pienemmän kokoluokan projekti pohjautuu samaan pelisarjaan. Molemmissa projekteissa käytetään Remedyn omaa Northlight-pelimoottoria ja pelinkehitystyökaluja.

Lisätietoja julkaisusopimuksista on luvassa tänään myöhemmin lehdistötiedotteena. Yhteistyö julkaisijan kanssa on osa Remedyn strategiaa, jossa yhtiön tavoitteena on luoda ja kehittää omia pelibrändejä pitkäaikaisiksi pelisarjoiksi. Molemmat pelit julkaistaan seuraavan sukupolven pelikonsoleille ja PC:lle lähivuosina.

Remedyn taloudelliset näkymät ja ohjeistus säilyvät ennallaan. Yhtiö odottaa liikevaihtonsa ja liikevoittonsa kasvavan vuoden 2020 aikana. Liikevaihdon ja liikevoiton kasvusta valtaosan odotetaan tapahtuvan jälkimmäisen vuosipuoliskon aikana.

REMEDY LYHYESTI

Remedy Entertainment Oyj on yksi Suomen ensimmäisiä kansainvälisesti menestyneitä videopeliyhtiöitä, joka tunnetaan tarinallisista ja visuaalisesti näyttävistä toimintapeleistä kuten Control, Alan Wake ja Max Payne. Lisäksi Remedy kehittää omaa Northlight-pelimoottoria ja pelinkehitystyökaluja.

Perustamisvuodestaan 1995 Espoossa sijainnut yhtiö työllistää yli 260 pelialan ammattilaista 26:stä eri maasta. Remedy on noteerattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Lisätietoja: www.remedygames.com

Minkälaista peliä sinä etsit seuraavaksi peliksi?

Millainen on sinun pelaajataustasi? Oletko pelannut urheilupelejä kuten FIFAa tai NHL:pelejä vai löytyykö suosikki koripallosta? Vai oletko enemmän sotapelien kuten Operation Flashpoint. Counter-Strike, Tom Clancy pelit, vai onko taustana strategia ja taktiikka kuten vanhat kunnon Age of Empires tai vaikkapa World of Warcraft pelit?

Pelien maailma on niin monimuotoinen. Valittavissa on nopeasti opeteltavat mobiilipelit, jotka ovat ajanvietteenä mitä parhainta viihdettä tai nettikasinoiden nopeat automaattipelit kuten Unibet nettikasinon kolikkopelit, kasinopelit ja enemmän vaativat urheiluvedonlyönnin pelikohteet, vai haluatko oppia taikomaan tyyliin Elder Scrolls tai tekemään yhdistelmiä Tekkenissä. Entä etsitkö viihdettä ja ajanvietettä lyhyeksi aikaa eli nopeita pelituokioita vai oletko valmis istumaan pelin ääressä useita tunteja kahlaten suurta pelimaailmaa läpeensä, mihin sopii jo edellä mainittu World of Warcraft.

Pelaamisesta ammatti

Jos pelkkä ajanvietepelaaminen ei riitä, tai mielessä olisi ammattilaisuus, löytyy siihenkin vaihtoehtoja niin urheilu, moottoriurheilun, pikapelien ja taktiikkapelien maailmasta. Peliammattilaisuus on kuitenkin aivan yhtä vaikea tie, kuin urheilijan ammattilaisuus, ensin pitää opetalla oma peli, ja sitten pitää voittaa muut pelaajat tai vielä enemmän tyyliin, pitää löytää oma joukkue. Joukkuepelit kuten Dota 2, League of Legends, neljän miehen PUBG ja CS:GO ovat nousseet viimeisten parin vuoden aikana varteenotettaviksi ammattikanaviksi, koska jokainen näistä mahdollistaa satojen tuhansien tai jopa miljoonien ansainnan vuodessa. Jokainen näistä peleistä kerää kuitenkin jo miljoonia pelaajia ympäri maailman, joten murtautuminen maailman eliittiin ei ole mitenkään helppoa. Lisäksi tietyt pelit ovat suosittuja jossain päin maailmaa, kuten LoL ja Dota 2, Tekken ja Starcraft II ovat selkeästi Aasian suosikkeja ja NHL, eFormulat, PUBG ja CS:GO sitten eurooppalaisten ja amerikkalaisten joukkueiden ja pelaajien suosikkeja.

Fantasiaa vai todellisuutta

Haluatko paeta oikeasti todellisuutta ja mennä sisälle pelimaailmaan, joka tarjoaa sellaisen mahdollisuuden?

Vaihtoehtona on pelata RPG eli roolipelejä, joissa pelaajasta tulee aivan jotain muuta kuin ihminen. Näitä pelejä ei opita tunnissa ja pelaajan pitää kehittää pelikerta toisensa jälkeen oman pelihahmonsa ominaisuuksia samalla kun kierretään pelimaailman erilaisia tehtäviä tehden ja muita pelaajia tavaten. Näissä peleissä on seikkailun makua ja parhaimmillaan pelimaailmasta löytyy toisia pelaajia, joista tulee oikeassakin maailmassa ystäviä.

Taistelut, taiat, mystiikka ja yliluonnollisuus liittyvät näihin peleihin, jota sijoittuvat erilaisiin maailmoihin ja sankarin tehtävät vaihtelevat pelistä toiseen. Monet pelit ovat lisäksi saatavilla tietokonepelaamisen lisäksi myös monille pelikonsoleille kuten Playstationille sekä XBoxille.

Tässä muutama peli, joita kannattaa kenties kokeilla: ranskalaisen Spiders pelistudion vuonna 2019 julkaisema Greedfall, missä pelaaja pelaa täysin fiktiivisellä saarella noin 1700-luvulla. Vuonna 2016 Capcom julkaisi pelin Monster Hunter Generations, joka vie pelaajat hirviöjahtiin. Vuonna 2017 Konami toi laajalle pelikonevalikoimalle Castlevanian uuden version Symphony of the Night, jossa pelaaja pääsee todellakin kehittämään hahmoaan. Elokuvanakin ja TV-sarjana tuttu The Witcher julkaisiin 2011 CD Projecki pelistudion kautta ja se oli yksi ensimmäisiä todellisia RPG pelejä, missä pelaaja joutui keskelle taisteluja, tauteja, rasismia ja kaikkea mitä tosielämäkin tuo tullessaan. Sittemmin pelisarjaan on tullut myös uusia versioita.

Toimituksen oma suosikki on World of Warcraft. WoW ilmestyi jo 2004 ja toi tullessaan uudenlaisen pelimaailman eri rotuineen sekä vanhan kunnon hyvä vs paha asetelma, ja pelaaja pääsee itse valitsemaan kummalla puolella hän pelaa ja kehittää hahmoaan. WoW sarjaan on tehty tasaisesti uusia lisäosia ja maailmoja ja tarinat ovat kehittyneet edelleen. Parhaimmillaan WoW peliä on pelannut aktiivisesti yli 12 miljoonaa pelaajaa maksaen kuukausittaista pelimaksua pelikehittäjä Blizzard Entertainmentille. Pelaaja voi asettua pelissä ihmiseksi, yöhaltijaksi, kääpiöksi, maahiseksi, worgeniksi, draeneiksi, orkiksi, taureeniksi, epäkuolleeksi, peikoksi, verihaltiaksi, hiisiksi tai pandareeniksi – peli onkin toiminut pohjana nykyaikaisille e-Urheilu peleille kuten Dota 2:lle. WoW viimeinen lisäosa Shadowlands julkaistiin vuonna 2020 ja näyttää että tämä vanha peli pyrkii yhä pysymään yhtenä vaihtoehtona RPG pelien pelaajille.

Blizzardin uusimmat pelit ovat muuten Diablo, Overwatchin uusi versio tulossa, Warcraft II sekä Starcraft – lisäksi yhtiöllä on pelit Heartstone (2014), Overwatch (2016) sekä Starcraft II joilla kamppaillaan MM-tasolla isoista rahoista. Esimerkiksi OVerwatch on peli, jossa pelaaja voi valita 32 erilaisesta hahmosta oman pelihahmonsa ja jokaisella pelaajalla on myös omat erikoistaidot. Overwatch sijoittuu kuvitteelliseen tulevaisuuteen.

Jos Blizzard on vahva eSports kehittelijä, niin sitä on myös Valce Corporation, jolta on tullut tälle samalle genrelle Dota 2, joka on kehitetty Warcraft 3 pelin modista Defense of the Ancientista (DotA). Dota on joukkuepeli, missä viisi henkiset joukkueet pelaavat otteluita, jotka yleensä kestävät noin puoli tuntia. Jos WoW oli kuukausimaksullinen, niin Dota on ilmainen ja pelaaja voi valita 115 eri sankarihahmosta, joilla jokaisella on omat vahvuutensa, heikkoutensa ja opeteltavat taktiikat. Dota 2 on Aasian suosituin eSports peli ja suomalaiset ovat menestyneet hyvin nimenomaan tämän pelin arvoturnauksissa tuoden mukanaan Suomeen miljoonia dollareita voittorahoja.

Valven pelejä ovat myös jo vuonna 2000 julkaistu Counter Strike, jonka uusin versio Global Offensive julkaistiin 2012 ja toimii nyt suosituimpana ”realistisena” ammuntapelinä eSports genressä. Tässä pelissä pelaaja on joko poliisijoukkueessa tai terroristijoukkueessa ja terroristien tavoite on asettaa pommi ja poliisin estää tämä. Joukkueet vaihtavat puolivälissä puolia. Yleensä pelit pelataan 2+1 kartta-alueilla eli joukkueet valitsevat alussa omat mielikarttansa ja mikäli kahden kartan jälkeen peli on 1-1 seuraa vielä ratkaisevan kolmannen kartan ottelu.

Rallia ajamaan

Vaikka emme nyt lähde luettelemaan mitä kaikkia peli lajeja sitä valittavissa onkaan, niin mennään vielä yksi genre tarkemmin, eli ne eSports lajit, jotka liittyvät moottoriurheiluun. Varsinkin nyt kun varsinaiset moottoriurheilukisat ovat työnnetty syrjään, USA:ssakin on eRalli ja moottoriurheilu nostanut katsojalukemat huippuun, kiitos Fox-kanavan, joka juuri järjesti Nascar iRacing kisat televisioidusti. Suomessa on jo aiemmin nähty suomalaisten kuskien taistoa sekä SM että EM tasolla rallin eSports muodossa ja nämä iRacing muodot ovat aika kaukana siitä kotona pelattavasta Playstation pelistä, nimittäin pelaajat istuvat ”ralliautoissa” pelaten tietokoneella toisia kuskeja vastaan – ja näin myös ihan F1-tasolle saakka. Tuota Foxin lähetystä seurasi noin 900 000 lähetyksestä maksanutta katselijaa, joten lajilla on selkeästi tilausta USA:ssa. Viime lokakuussa suomalaiset pelasivat MM-rallin lopputurnauksessa!

Minkälaista peliä sinä olet seuraavaksi pelaamassa?

903 000 katsojaa Nascar kisoissa

Yleensä Nascar kisat saavat televisoituna 1,8-2 miljoonaa katsojaa, mutta tämä luku on Fox kanavan lähettämän iRacing lähetykselle katsojaluku oli ennätyksellinen. Nascar iRacing on siis tietokoneella ajettu kisa, missä oikeat kuskit ajavat tietokoneella kisaa keskenään. Tämä Nascar kisa ratkesi aivan maaliviivan tuntumassa kahden auton oltua aivan rinnakkain, mutta voittaja antoi pienen ”pusun” ja sai kilpailijalta vauhdin pois – ja näin voittajaksi tuli Denny Hamlin, eikä suinkaan ensimmäistä kertaa. Toiseksi jäi siten Dale Earnhardt, Jr.

Myös Suomessa Telia on ottanut iRacing kisat omiin valikoimiinsa.

Mitä mieltä sinä olet eri iRacing sarjoista, ja mikä tarjoaa parhaan viihteen?

The Foundation -pelilaajennus tarjoaa kriitikoiden ylistämän Controlin pelaajille lisää yliluonnollista toimintaa

Remedy Entertainment ja 505 Games kutsuvat pelaajat The Oldest Housen syvyyksiin

Vuoden parhaana pelinä useasti palkittu Control tarjoaa lisää sykähdyttäviä ja yliluonnollisia elämyksiä Remedyn kehittämän pelin ensimmäisen laajennuksen, The Foundationin muodossa.

PlayStation 4 ja PC-alustoilla nyt saatavilla oleva The Foundation vie pelaajat The Oldest House -rakennuksen historian syvyyksiin. Pelin päähenkilö Jesse hälyytetään salaperäisen Boardin toimesta tutkimaan tapahtumia rakennuksen perustassa. Mysteerinen Monolith-rakennelma on vaurioitunut ja Astral Plane -ulottuvuus vuotaa perustuksiin. Jos Jesse ei kykene pysäyttämään vuotoa, on The Oldest House ja sen mukana koko Bureau of Control vaarassa joutua tämän läpitunkevasti leviävän ulottuvuuden tuhoamaksi.

Control PlayStation 4 Digital Deluxe -version omistajat saavat The Foundation -laajennuksen automaattisesti. Pelaajat jotka omistavat pelin PlayStation 4 -perusversion tai PC-version Epic Games Storessa voivat ostaa laajennuksen pakettina, joka sisältää sekä The Foundationin että myöhemmin tänä kesänä julkaistavan AWE-laajennuksen. Laajennukset ovat ostettavissa myös yksitellen PlayStation 4 ja PC-alustoille. The Foundation avautuu pelattavaksi, kun pelaaja on suorittanut pelin päätarinan loppuun.

Kaikkien alustojen Control-pelaajille on saatavilla ilmainen päivitys, joka sisältää selkeämmän kartan, uuden Shield Rush -kyvyn ja uudistetun käyttöliittymän kykyjen hallintaan, sekä monia muita parannuksia pelin toimivuuteen. PC-pelaajat voivat kokea erikoistehosteistaan ja visuaalisuudestaan palkitun Controlin aikaisempaa korkeammissa resoluutiossa NVIDIA DLSS 2.0-teknologian avulla. DLSS 2.0 on uusi ja paranneltu RTX Tensor Core -laitteistopohjainen teknologia, joka parantaa ruudunpäivitysnopeuksia, tuottaen kauniita ja tarkkoja kuvia.

Äänimaailmastaan palkitun Controlin musiikkia on nyt kuunneltavissa digitaalisissa suorapalveluissa Apple Music, Spotify, Deezer ja Tidal, sekä ostettavissa digitaalisesti iTunes- ja Amazon Music -palveluista.

Pelin kehittänyt Remedy ja sen julkaisija 505 Games saavuttivat Controlin julkaisun myötä kriitikoiden suosion. Lisäksi Control on palkittu maailmanlaajuisesti vuoden parhaana pelinä yli 20 kriitikon toimesta. Yhtiöt ovat saaneet tunnustuksia ja kunniamainintoja Controliin liittyen lukuisilta arvovaltaisilta järjestöiltä ja viihdealan palkintogaaloista.

AIAS palkitsi pelin neljässä kategoriassa vuoden 2020 D.I.C.E. Awards -gaalassa, lisäksi Control vastaanotti Game Developers Choice -palkinnon kolmesta kategoriasta. SXSW Gaming Awards palkitsi Controlin pelisuunnittelusta, Game Awards pelin ulkoasusta ja The Golden Joystick’s kriitikoiden valintana. Control saavutti historialliset 11 ehdokkuutta vuoden 2020 BAFTA Game Awards -tapahtumassa, mikä on ennätysmäärä videopelin saamia ehdokkuuksia koko British Academyn historiassa.

The Foundation -laajennus tulee saataville Xbox One -alustoille maailmanlaajuisesti tiistaina 25. kesäkuuta.

Control on nyt saatavilla PC, PlayStation 4 ja Xbox One -alustoille. Lisätietoja ja tuoreimpia tietoja Controlista on saatavilla osoitteessa www.controlgame.com.

Mobiilipelistä buustia nuorten yrittäjyyteen

Pelihahmot Bud Jeti ja Sir Winston Cashwell neuvovat pelaajia liike-elämän kiemuroissa.

Lapin AMK ja 4H-liitto tutustuttavat nuoria yrittäjyyteen pelin keinoin. Cash n’ Jeti -peli kannustaa nuoria kokeilemaan yritysideoitaan ja onnistuessaan myös madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi.

Mobiililaitteella pelattava peli tehdään Yritystä pelissä -hankkeessa. Taustalla on tarve auttaa nuoria yrittäjyyden pariin ja tuoda esiin kevytyrittäjyyden hyvät puolet. Keinoksi valikoitu mobiilipeli ja 4H-yrittäjän työkirjan tehtävien pelillistäminen.

Pelaaja luo peliin oman tuotteensa tai palvelunsa ja yrittää saada sen tuottamaan mahdollisimman paljon suomalaisessa kaupunki- tai maaseutuympäristössä. Pelin myötä nuori oppii ottamaan paremmin huomioon yrityksen liiketoimintaan kuuluvia ja myös odottamattomia asioita. Pelin pelattuaan nuori yrittäjä saa itselleen liiketoimintaraportin. Raportti auttaa pelaajaa peilaamaan omaa yritystään pelissä tehdyn simulaation ja pelikokemuksen kautta.

Suunnittelu on käynnistynyt viime vuoden alussa ja valmista on määrä olla tämän vuoden loppuun mennessä. Pelin demoversiota testataan Lapissa eri paikkakuntien nuorilla, ja peliä parannetaan heiltä saadun palautteen pohjalta.

Hankkeen etenemistä voi seurata netissä osoitteessa www.yritystapelissa.fi. Varsinainen pelisivu on osoitteessa http://cashnjeti.fi/, jolla pääsee jo kokeilemaan paria ensimmäistä 4H-yrittäjän työkirjan tehtävää. Työkirjan kaikki tehtävät voi jatkossa suorittaa sivulla lataamatta peliä puhelimeen.

Hankkeen toteutuksesta vastaavat Suomen 4H-liitto ja Lapin ammattikorkeakoulussa toimiva ohjelmistolaboratorio FrostBit, jolla on pitkä kokemus peliteknologiaa hyödyntävistä projekteista. Hankkeen toiminta-alueena on Lappi ja kohderyhmänä ovat lappilaiset 13-28 vuotiaat nuoret, paikalliset yritykset ja yrittäjät. Sitä rahoittaa Lapin ELY-keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014-2020.

eSports – Ammatin starttaaminen kotikoneelta

Ihmisten arkiset tavat ovat muuttuneet ajan kuluessa, viime vuosituhannella tuli useita erilaisia uusia urheilulajeja, joista ehkä suurin kategoria oli autourheilu, joihin kuuluvat tänä päivänä muun muassa Nascar, Formula, MotoGP sekä ralli.

Nämä sekä lähes kaikki urheilulajit vaativat poikkeuksetta hyvää fyysistä kuntoa, mutta kun tänä päivänä puhutaan urheilusta niin yksiä suurimpia puheenaiheita on eUrheilu, joka siis lyhyesti sanottuna on videopelien pelaamista ammatiksi.

Tämä urheilu genre onkin kasvanut huomattavasti muutaman vuoden sisällä, yhä useammat yrittävät päästä ammattilaistasolle omassa suosikki pelissään ja sen myötä myös yhä useampi pelikin on saanut oman eSports skenensä.

Aikaisemmin eUrheilu lähinnä pyöri vain parin pelin ympärillä mittavalla skaalalla. Nämä pelit olivat ja ovat Counter-Strike: Global Offensive tai lyhennettynä CS:GO, sekä League of Legends (LoL), mutta nykyään näitä eSports-pelejä sekä niiden pro-skenejä on ilmestynyt lisää ja lajikirjo alkaa olla valtava. Kuten vaikkapa muutama vuosi sitten ilmestynyt PUBG (PlayerUnknown’s Battlegrounds), joka oli uudenlainen versio H1Z1: King of the Kill pelistä.

eUrheilun kehityksellä on ollut oma vaikutuksensa myös rahapelaamisen maailmaan, eikä ainoastaan vedonlyöjien parissa, vaan sitä kautta, että uudet pelimuodot ovat ohjanneet pelistudioiden pelikehitystä eteenpäin. Pelistudioiden on kehitettävä uusia pelejä uusilla innovaatioilla, jotta nuoret aikuiset kiinnostuisivat peleistä. Nettikasinot ovat laajentaneet palvelupakettiaan ja pelkkien pelien lisäksi parhaat operaattorit tuottavat jo sosiaalisia kilpailuja, arvontoja ja VIP järjestelmän kautta etuja – ja kaikki tämä ja pelit suomenkielellä.

Battle Royale pelit

Tämä “Battle Royale” tyyppinen pelimuoto onkin tänä päivänä niin suosittu, että jopa pelisarjat kuten Battlefield sekä Call of Duty ovat luoneet omat versionsa siitä, sekä myös nuorempien suosima Fortnite peli perustuu kyseiseen Battle Royale muotoon. Jopa aikaisemmin mainittu Counter-Strike: Global Offensive loi oman versionsa Battle Royalesta nimeltä Danger Zone, joka ei itse tekniikaltaan eroa muista, mutta joka on silti pyrkinyt pitämään pelin tunnelman kuitenkin samana.

Vaikkakin tämä suosio tälle pelimuodolle lähtikin käyntiin H1Z1:n sekä PUBG:n avulla näistä kumpikaan ei tätä pelimuotoa kuitenkaan kehittäneet. Tälle koko pelimaailman uudelle sensaatiolle kiitokset menevät Arma pelisarjalle, jonka yksi lukuisista monipelimuodoista oli tämä kyseinen Battle Royale.

Nykypäivänä Arma pelisarjana on varsinkin tunnettu ja arvostettu osa peliteollisuutta, mutta se ei kuitenkaan aina ollut yhtä vakaalla laudalla. Itseasiassa pelikehittäjillä oli eräässä vaiheessa todella paljon haastavuuksia, että ei olisi paljoa vaatinut, ettei nykyisiä pelejä olisi koskaan ilmestynytkään, kuten PUBG, H1Z1 sekä Fortnite jotka kaikki nimenomaan perustuu tähän Battle Royale pelimuotoon.

Yksi pelastava enkeli Arma pelisarjalle oli Yhdysvaltain hallitus, tarkemmin sanottuna Yhdysvaltain armeija, sillä kuten monikin varmasti tietää niin Arma on aina pyrkinyt mahdollisimman autenttiseen sodankäyntiin. Se on heittämällä jo realistisin sotasimulaatio mitä markkinoilla on saatavilla ja tämän vuoksi Yhdysvaltain armeija käyttääkin Arma simulaattoria koulutuksissa etc.

Moni vanhemmista pelaajista on varmastikin huomannut, että Arma: Cold War Assault ja Operation Flashpoint näyttävät täsmälleen samalta Tämä johtuukin siitä, kun kehittäjälle ja julkaisijalle tuli erimielisyyksiä, ja näin ollen yhdestä pelistä tulikin kaksi. Codemasters omisti oikeudet Operation Flashpoint nimeen, kun taas Bohemia Interactive sai oikeudet Arma nimeen. Periaatteessa yksikin muutos Arma:n jakautumisen jälkeenkin olisi voinut muuttaa todella paljon tämän päivän eSports skeneen.

Mobiilipelaamisen maailma

Vielä pari vuotta sitten älypuhelimen omistaja joutui olemaan tarkkana siinä, mitä latasi omalle puhelimelleen, sillä tallennustila loppui nopeasti. Nykyiset mobiilikäyttöön tarkoitetut eUrheilu-pelit sisältävät sekä megaluokan latauksia vaativia pelejä, mutta myös pieniä ja nopeasti ladattavia pelejä ja nuorilla aikuisilla ja vanhemmillakin pelaajilla alkaa nykyaikana olla puhelimen sovellusvalikoissa useampi nettikasinosovellus, siellä voi olla myös pokerihuonesovellus ja useampia muitakin mobiilipelisovelluksia, sillä jo mobiilipeleissäkin voi nykyään nousta MM-tasolla ja voittaa miljoonia dollareita eSports turnauksissa – tai sitten pokeriturnauksissa tai automaattipelistä.

Mihin eUrheilu seuraavaksi suuntaa, mikä on Battle Royalen tulevaisuus? Sen näkee uusien pelien ja niiden päivityksien saapuessa. Esimerkiksi CS:GO, vaikka se on jo ns. vanhempi peli, vasta nyt ylitti miljoonan yhtäaikaisen pelaajan ja pelaajamäärät ovat kasvussa ympäri maailman.

Tietokoneurheilu on mielenkiintoinen näin vanhemmankin pelaajan silmissä, sillä se mahdollistaa joukkuepelaamisen tiimillä, joka ei ole koskaan välttämättä tavannut henkilökohtaisesti, ja jonka jäsenet tulevat eri puolelta maailmaa. Kirjoittajan omat kokemukset tulevat lähinnä vuosien takaisista World of Warcraft turnauksista, mutta yhä nykyäänkin älypuhelimen näytöllä sihdataan vihollisia saarikamppailussa ja pyritään löytämään pelikavereita, joiden kanssa on kiva pelata ilman sen suurempia tavoitteita.

eUrheilu pelejä on jo laaja skaala ja kaikissa peleissä on myös se hyvä mahdollisuus, että sinun ei tarvitse tavoitella taivaita, voit pelata pelejä omaksi iloksesi soolona, tai kavereiden kanssa ajankuluksi, viihteeksi.

Vinkki haaveilijoille

eSports eli eUrheilu ei ole mikään pikatie rikkauksiin ja kuuluisuuteen. Hyvältä pelaajalta vaaditaan paljon samoja ominaisuuksia kuin ammattiurheilijalta: pitää olla omistautunut lajiin, pitää harjoitella ja sitten pitää olla onnekas. Moni peleistä on sellainen, että sitä pelataan tiimissä ja tiimin yhteispeli on se mikä ratkaisee tiukatkin paikat. Pelaaja voi olla yksinään todella hyvä, mutta ei tule kenenkään kanssa toimeen, tai pelaaja voi olla todella hyvä sosiaalisilta taidoiltaan, mutta ei jaksa paneutua peliin ja sen pieniin nyansseihin, niin menestystä ei tule.

Kaikki maailman ykköspelit keräävät miljoonia pelaajia kuukausittain kirjautumaan pelien maailmaan pelaamaan ja vain muutamat pääsevät tasolle, jolla oikeasti voi elätttää itsensä. Ja jos katsot vaikka suomalaisen ENCEn taivalta maailman CS:GO turnauksissa ja maailmanlistalla, haluaisitko sinä olla pelaaja, jota suitsutetaan voittojen hetkellä, mutta tappioputken tullessa, unohdetaan koko nousu maailman huipulle.

Vedonlyönti uhkapelaamisen lajina

Vedonlyönti ja etenkin urheiluvedonlyönti on siirtynyt pitkälti nettiin. Veikkauksella tai vedonlyönnillä tarkoitetaan tilannetta, jossa pelaaja ennustaa esimerkiksi jonkun urheilutapahtuman lopputulosta ja asettaa sille panoksen. Oikein arvannut pelaaja nappaa itselleen kyseisen kohteen kertoimen mukaisen voiton. Uhkapelinä vedonlyönti kuuluu niihin peleihin, joissa taidolla on merkitystä, eli hyvä veikkaaja voi oikeasti tienata isojakin summia rahaa. Vedonlyönti onkin paitsi mukava harrastus, joka tuo urheilun seuraamiseen lisäjännitystä, myös joidenkin ihmisten tulonlähde.

Miten päästä alkuun vedonlyönnissä

Ensimmäiseksi haluamme huomauttaa, että vedonlyönti ei ole varsinaisesti sijoittamista, mutta siihen tulisi suhtautua samalla tavalla. Älä siis pelaa enempää rahaa kuin sinulla on varaa menettää. Aloita vedonlyöntiharrastus reilusti kartoittamalla oma riskinhallintakykysi ja vedonlyöntikassasi suuruus. Älä panosta liian suuria panoksia yhteen kohteeseen vaikka olisit kuinka varma voitostasi.

Kun tämä on hallussa, on aika valita kasino. Suosittelemme valitsemaan luotettavan kasinon, joka tarjoaa verovapaita voittoja suomalaisille. Valinnassa auttavat esimerkiksi netin keskustelupalstat. Valitse kasino, joka tarjoaa vain parhaat kertoimet. Kannattaa siis valita vaikkapa muutama nettikasino ja tilanteen mukaan panostaa parhaiten maksavalla. Myös kasinobonukset ja kampanjat kannattaa hyödyntää pelikassan kasvattajina.

Kun aloitat vedonlyönnin, kannattaa panostaa kohteisiin jotka oikeasti tunnet. On paljon todennäköisempää, että voitat tiedolla tutussa lajissa, kuin arvaamalla täysin tuntemattomassa. Pidä kirjaa vedoistasi ja näin saat pitkällä tähtäimellä dataa arvioida, mikä laji on sinulle tuottoisin. Jatkossa voitkin keskittyä kyseiseen lajiin.

Seuraa urheilua ja lue tilastoja. Opettele, opettele ja opettele. Vedonlyönnissä pärjääminen on kiinni tiedosta, sekä tuurista. Tuuriimme emme voi vaikuttaa, mutta tietoa voi aina kartuttaa.

Miten voittaa rahaa lyömällä vetoa

Vedonlyöntiä voi toki harrastaa huvipohjalta, mutta mikäli nälkä kasvaa syödessä ja perusasiat ovat hallussa, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Mitä vedonlyönnissä voittaminen vaatii? Mistä pelisilmää ja taitoa saa?

Yksi hyvä lähde on erilaiset vedonlyöntioppaat ja kirjat. Niissä usein paneudutaan vedonlyönnin teoriaan melko tarkastikin, jonka lisäksi käydään läpi erilaisia strategioita voittavaan vedonlyöntiin. Periaate vedonlyönnissähän on voittaa vedonvälittäjä. Käytännössä vedonvälittäjä asettaa kohteelle oman kertoimensa, jonka jälkeen vedonlyöjä on vapaa panostamaan siihen. Vedonvälittäjän kerroin perustuu osapuolen omiin todennäköisyyslaskelmiin ja niihin on lisätty tietty voittomarginaali. Vedonlyöjä voi voittaa mikäli vedonvälittäjän todennäköisyyslaskelma on pielessä ja näin ollen kerroin on suurempi kuin mitä kohde ansaitsisi. Tilannetta kutsutaan ylikertoimeksi.

Usein vedonvälittäjän kertoimessa on vikaa siksi, että se on asetettu päiviä ennen varsinaista tapahtumaa ja tuossa ajassa on tullut jokin muuttuja, joka muuttaa todennäköisyyttä. Toinen skenaario on tilanne, jossa vedonlyöjä on välittäjää paremmin kärryillä jostain lajista ja näin osaa arvioida todennäköisyyden paremmin. Kolmas mahdollisuus on se, että vedonvälittäjä pienentää ennakkosuosikin kerrointa veikkaajien suosion perusteella ja näin altavastaajaosapuolen kerroin voi nousta suuremmaksi kuin todennäköisyyslaskelma indikoi. Kaikissa näissä tilanteissa valveutunut vedonlyöjä voittaa rahaa.

Millaisia vedonlyöntistrategioita on? Onko niistä oikeasti hyötyä? Näihin paneudumme seuraavassa kappaleessa.

Erilaiset vedonlyöntistrategiat

Esittelemme tässä kappaleessa viisi laillista tapaa tienata vedonlyönnillä. Nämä ovat

1. Todennäköisyyslaskenta

2. Vihjeiden myynti

3. Vihjeiden peesaus

4. Arbitraasit

5. Bonukset

Ensimmäinen, eli todennäköisyyslaskenta perustuu vedonlyöjän tietoon lajista, sen säännöistä, otteluhistoriasta ja joukkueiden ominaisuuksista. Kyseessä on siis ammattimainen vedonlyönti laskelmiin perustuen. Sen sijaan, että oman tietotaidon perusteella pelaisi sattumanvaraisia vetoja, luo vedonlyöjä itselleen tavan laskea ottelun eri tulosten todennäköisyydet. Tapoja on monenlaisia ja tie aloittamisesta ammattiveikkaajaksi pitkä ja kivinen, mutta vasta todennäköisyyslaskennalla voi todella tienata vedonlyönnissä uhkapelinä.

Vihjeiden myynti on tapa hyödyntää vedonlyönnin kasvavaa suosiota. Hyvä, ammattimainen vedonlyöjä myy käytännössä oman pelihistoriansa tiettyyn otteluun tai lajiin liittyen. Mikäli vedonlyöjä on voittanut omilla vedoillaan aiemmin, otetaan häneltä mielellään vastaan vihjeitä myös tuleviin otteluihin. Kyseessä on siis ikään kuin vedonlyönnin konsultti. Vihjeiden peesaus on sama ilmiö asiakkaan kannalta, sillä tässä strategiassa ostetaan vihjeitä eikä näin ollen lajituntemusta ja todennäköisyyslaskentaa tarvitse itse suorittaa.

Abritraasit tarkoittaa ”varmaa voittoa”. Kyseessä on siis tilanne, jossa molempien osapuolien kerroin on yli yksi eli kummassakin tilanteessa pelaaja voittaa. Näissä tilanteissa voitot ovat usein pieniä, mutta varmoja.

Bonukset tarkoittaa esimerkiksi kasinon tervetulobonusten hyödyntämistä ja tuovat usein pelaajille pieniä, mutta helppoja voittoja. Tutustu lempikasinosi vedonlyöntimahdollisuuksiin jo tänään ja aloita pelaaminen!

Esports turnaukset siirtyvät LAN-tapahtumista verkkoon

Uuden koranaviruksen johdosta esimerkiksi Liigan ottelut on jouduttu keskeyttämään tämän kauden osalta. Liigan jääkiekko-otteluita ei valitettavasti voida kotoakäsin pelata, mutta jotkut lajit vaativat vähemmän ihmiskontaktia ja onnistuvat myös verkon välityksellä.

Se tarkoittaa myös sitä, että tällä kuluvalla kaudella ei kruunata voittajaa. Esportsin ystävien onneksi suurin osa turnauksista pystytään ainakin juuri nyt olevan tiedon mukaan järjestämään.

Ainoana miinuksena tulee olemaan se, että yhä useampi turnaus järjestetään verkossa tai ilman yleisöä kuten IEM Katowice:n kohdalla tapahtui. Rajumpiin ratkaisuihin on päätynyt E3 2020 messut jotka on peruttu kokonaan.

Koronaviruksen myötä myös pelaaminen on lisääntynyt huomattavasti maailmassa. Esimerkiksi suosittu Fortnite on kasvattanut pelaajiensa määrää peräti 70% viimeisten päivien aikana.

Nyt on aika paneutua niihin asioihin joilla tulevat Esports turnaukset tulevat eroamaan perinteisistä LAN-turnauksista.

Viiveestä tulee entistä suurempi ongelma

Jokainen lukijamme varmasti tietää sen ärsyttävän ongelman kun pelin viive nousee aivan liian korkeaksi. Myös tulevat turnaukset saavat varmasti tämän ongelman riesakseen.

LAN-tapahtumissa tyypillinen viive on noin 1 millisekunnin luokkaa. Internetissä pelattavissa turnauksissa viive taas on normaalisti noin 50 millisekunnin suuruinen. Vaikka tässä puhutaan vain sekunnin sadasosien eroista on se ammattilaistason pelaajille erittäin suuri ero.

Tulevissa turnauksissa tullaan varmasti näkemään normaalia enemmän varianssia voittajien suhteen. Suurimpana muuttujana tulee varmasti olemaan CS:GO ja Rainbow Six Siege pelit joissa viiveellä on suurempi merkitys. Esimerkiksi verkossa järjestettävät League of Legends tai Fortinite turnaukset tuskin kokevat yhtä suuria muutoksia kuin FPS-genreen kuuluvat pelit.

Kannattaa turnauksissa enää lyödä vetoa?

Jokainen hiemankin enemmän vedonlyönnistä tietävä pelaaja osaa varmasti sanoa sen, että varianssin nousu ei ole hyvä vetojen osumisen kannalta. Moni saattaakin pähkäillä sitä, että onko vetojen ennustaminen nyt täysin mahdotonta aikaisempaan nähden.

Tämä tulee riippumaan täysin siitä, että mihin peliin haluat vetosi asettaa. Ainakaan meidän mielestämme League of Legends otteluiden tuloksien ei pitäisi muuttua huomattavasti.

CS:GO:n osalta vetojen asettaminen tulee kuitenkin huomattavasti hankalammaksi. Koska kyseessä on äärimmäistä tarkkuutta vaativa peli pienetkin muutokset tulevat saamaan ammattilaisten pakan sekaisin. Tämän syyn nojalla vetojen asettaminen ainakin CS:GO-videopelin osalta kannattaa jättää hetkeksi. Tai jos haluat lyödä siitä vetoa kannattaa veto internet-turnauksissa asettaa altavastaajalle sillä juuri nyt heillä on paremmat mahdollisuudet voittaa kuin LAN-ympäristössä.

Jos taas haluat mieluummin aina yhtä aitoja tuloksia viiveestä tai muusta asiasta riippumatta kannattaa sinun lukea Nitro Casino arvostelu. Tämän kyseisen sivuston peleissä on aina samat palautusprosentit eivätkä tautien aiheuttamat yllättävät tilanteet vaikuta sen toimintaan.

Muista myös se, että kun pelaajien ei tarvitse matkustaa kohteisiin pelaamaan saattaa myös sillä olla suuri merkitys pelaajien suoriutumiseen ja palautumiseen. Etenkin sellaiset pelaajat jotka eivät ole kokeneita alalla saattavat pelata huomattavasti huonommin aikaerorasituksen johdosta. Kokeneemmat pelaajat taas varmasti osaavat mukautua tilanteeseen paremmin.

Tietokonepelaaminen ja 20-luku

Tietokone pelaaminen ei ole enää tänä päivänä pelkästään nörteille, vaan käytännössä pelaajia löytyy kaikista ikäryhmistä, mutta eri ikäryhmillä on ne ovat suosikkinsa, joita sitten pelataan niin kotikoneella, tabletilla kuin älypuhelimella.

Aikuiset suomalaiset ovat löytäneet viime vuosina uuden suosikin rahapeleistä ja varsinkin mahdollisuus avata kasino ilman tiliä on noussut yhdeksi suosikiksi. Se siis tarkoittaa sitä, että pelaaja pääsee pelaamaan nettikasinolla tarvitsematta ensiksi luoda pelitiliä vaan pelaaja tunnistetaan ensimmäisen talletuksen yhteydessä ja sitä myötä hän saa pelioikeuden. Näillä nettikasinoilla, jotka eivät vaadi rekisteröintiä on kuitenkin käytännössä samanlaiset pelit valikoimissaan kuin perusnettikasinoillakin eli satoja automaattipelejä ja kymmeniä livekasinopöytiä sekä mahdollista urheiluvedonlyöntiä.

Toinen aikuisten pelisuosikki koko 2000-luvun on ollut pokeri, jota pelataan todella monella pokerisivustolla erilaisten pokerihuoneiden kautta – eli pelaajat pelaavat toisia pelaajia vastaan netissä. Näissä netin pokeriturnauksissa voi olla satojen tuhansien eurojen palkintopotteja ja niiden kautta voi päästä myös todella isojen rahapelipöytien turnauksiin esimerkiksi Las Vegasiin. Pokerista on tullut monen suomalaisen ammatti, joka kuitenkin niin riskityö, että kannattaa todellakin miettiä tarkkaan ja pelata paljon harjoituspelejä ennen kuin edes miettii pokeria ammattivaihtoehtona.

Lasten suosikkipelit

Onneksi yhä aivan pienten lasten suosikkipelit ovat manuaalisia pelejä, lautapelejä ja helppoja ”aivopähkinöitä”, mutta aika nopeasti pienet lapsetkin saavat älypuhelimet käsiin ja alkavat pelata digipelejä – tässä on aikuisten tehtävä seurata ja valita, mitä lapset saavat pelata. Kannattaa huomioida, että monissa peleissä on selkeät suositusikärajat, joita olisi hyvä noudattaa. Ei ole suositeltavaa, että alle kymmenen vuotias pelaa sota- ja ammuntapelejä, jotka saattavat olla tarkoitettuja 18-vuotta täyttäneille.

Monen lapsen suosikkipeli löytyy kymmenistä saatavilla olevista lauta- ja korttipeleistä, mutta tabletille löytyykin sitten kasa opettavaisia pelejä, jotka ovat ihan suositusten rajoissa jopa alle kouluikäisen pelattavaksi.

Ja luonnollisesti monet urheilupelit eri konsoleille ovat lasten suosikkeja ja lasten ollessa kouluiässä alkaa sitten toisten lasten vaikutus näkyä entistä enemmän ja sosiaalisen median kanavat, tubettajat, striimaajat – ja koko pelimaailma aukeaa lapsille.

Nuorten suosikkipelit

Jos sitten katsotaan mitä pelejä nuoret pelaavat näin vuonna 2020 niin esille nousee muutama selkeästi suosikkipeli ja nousevia tähtiä. Olemme rajanneet tämän pelaamisen tänne Suomeen ja Eurooppaan sillä Aasiassa pelataan niin eri pelejä kuin täällä meillä, mutta jopa USA on samantyylinen pelaamisen suhteen kuin Eurooppa.

Euroopassa yksi nuorten suosikkipeli on Minecraft, jossa nuoret pelaajat pääsevät rakentelemaan omia maailmojaan.

Minecraft julkaistiin reilu kymmenen vuotta sitten Ruotsissa ja siitä on tullut nopeasti monen nuoren mutta myös aikuisen suosikkipeli. Itse pelissä on mm. viisi erilaista pelitilaa: selviytymien, luova, kovanaama, seikkailu ja tarkkailija. Peli on myös luonut aivan omat fanipiirinsä niin YouTubeen kuin Twitchiin ja parhailla Minecraft pelaajilla on tuhansia seuraajia – esimerkiksi suomalainen tubettaja Lakko pelaa Minecraft-peliä ja hänellä on peräti 628 000 seuraajaa YouTubessa!

Toinen selkeä nuorten suosikkipeli on Fortnite. Fortnite on siitä erikoinen tietokonepeli, että sitä pelaamalla voi parhaat pelaajat ansaita peliturnauksissa jopa miljoonia dollareita. Nämä turnaukset ovat isoimmalla tasolla järjestetty pelin julkaisijan eli Epic Gamesin puolelta ja Fortnite onkin yksi näistä nykyajan eUrheilu eli eSports peleistä. Fortnite peli on kohtuullisen nuori peli, eli sitä on pelattu viimeiset kolme vuotta. Peli on yhdistelmä ammuntaa ja selviytymistä pienellä alueella, jossa pelaajan tavoitteena on olla viimeinen selviytynyt. Vastaavia pelejä kuin Fortnite on myös PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). Nämä molemmat pelit kuuluvat samaan Battle Royale peliluokkaa, missä pelaajat pelaavat joko yksin tai jopa neljän pelaajan tiimeissä erikseen määritellyllä pienellä tai isommalla alueella, joka ajan myötä koko ajan pienenee ja samalla pelaajat vähenevät – se pelaaja tai tiimi voittaa, kuka on viimeisenä hengissä. Myös PUBG on peli, josta järjestetään jopa miljoonien dollarien rahaturnauksia.

Nuorten aikuisten suosikkipeli jatkaa lentoaan

Team of Teenage Gamers Play in Multiplayer PC Video Game on a eSport Tournament. Captain Gives Commands into Microphone, Trying Strategically Win the Game.

Yksi pidempään suosikkina ollut ja viime aikoina televisio aikaa paljon saanut peli saavutti erään merkkipaalun juuri maaliskuussa 2020 kun sitä pelasi yli miljoona pelaajaa yhtä aikaa – kyseessä on poliisit vastan terroristit eli Counter Strike: Global Offensive, jota pelataan niin harrastuksen vuoksi kuin ammatikseen. Esimerkiksi maaliskuussa 2020 kaksi suomalaisten joukkuetta kamppailee aivan maailman kärkijoukkueiden kanssa: ENCE pelaa ESL Pro liigassa ja HAVU Flashpoint turnauksessa, näistä se ”korkeammalle” rankattu on ESL Pro liiga, missä pelaa eittämättä maailman parhaat joukkueet.

CS:GO julkaistiin jo 2012 ja sitä on pelattu ammattiliigoissa jo vuosia.

Nykyajan aikuisten pelaamisesta

Päätetään tällä kertaa ottamalla huomioon myös se, että nykyään yrityksetkin pelaavat omissa firmaliigoissaan eSports pelejä! Kyllä, ei pelata enää pelkästään sählyä tai jalkapalloa tai jääkiekkoa vaan Kanaliigassa pelataan seitsemää peliä yli 170 joukkueen voimin!

Suomenkieliset nettikasinot – Lue millaisia ne ovat

Nettikasinot ovat todella yleisiä nykypäivänä, niitä löytyy monenlaisia, usealla täysin oma teemansa. Kasinot ovat muutenkin olleet todella suosittuja niin kauan kuin niitä on maan päällä ollutkin, eikä mikään ihme sinänsä sillä ne ovat yksi viihdealan isoimmista alakategorioista. Nettikasinoidenkin kohdalla olemme edenneet yllättävän pitkälle siitä mitä ne olivat niiden alku vuosina, nettikasinoiden alkuunpanijana tunnetaan ohiolainen William Scott joka perusti InterCasinon vuonna 1996 Antiguassa.

Uusia palveluita suomalaisille

Siitä hetkestä nettikasinoita on tullut lisää ja nyt lähivuosina on huomattu juurikin niiden määrän lisääntymisestä, että kuinka kannattavaa bisnestä se oikeasti on. Mutta toki kun nettikasinoita löytyy pilvin pimein niin silloin se kilpailukin on myös todella kovaa, joten nettikasinolla täytyy olla jotain tarjota, jotta pelaaja päättäisi juuri sillä kasinolla asioida. Tietenkin yksi kriteeri on kattava pelivalikoima, selkeä sekä miellyttävä sivusto taikka sovellus, mutta myös itse pelit. Näistä niin sanotuista palveluiden kulmakivistä herääkin seuraava tapa tarjota pelaajille lisää ja se on nimittäin pelit, sivustot sekä asiakaspalvelu pelaajan omalla kielellä.

Alussa nettikasinot olivat saatavilla aika lailla pelkästään englanninkielisinä, mutta pikkuhiljaa sinne saapui myöskin espanja sekä kiina, ovathan ne sentään maapallon puhutuimpien kielien joukossa. Nyt kun kilpailua kuitenkin on, niin moni nettikasino onkin alkanut tarjota yhä useammalla eri kielellä kasinoitaan.

Netistä saa hyvin löydettyä työntekijöitä kääntämään sivuston ammattimaisesti, ettei kyseisen nettikasinon suomenkielikään näyttäisi kuin suoraan Google kääntäjästä kopioidulta. Asiakaspalvelukin pystytään hyvin suorittaa jo etänä, joten miksipä siis ei niin tekisi, se kuitenkin antaa mahdollisuuden saada lisää asiakkaita, eihän meillä täällä pohjolassa kuitenkaan kaikki sitä englantia niin sujuvasti osaa.

Suomikasinot oma alansa

Nettikasinot suomalaisille on ihan oma trendinsä joka on kasvanut viimeiset vuodet ja tuonut suomalaisille pelaajille entistä enemmän valinnanvaraa ja pelattavaa.

Muutenkin suomalaiset ovat aktivoituneet vaikka minkälaisissa nettipalveluissa viime vuosina, joten ei ole ollenkaan ihme, että myös suomenkielisiä nettikasinoita on tullut markkinoille saataville.

Kun puhutaan suomalaisesta nettikasinosta niin se juurikin tarkoittaa sitä, että heidän kaikki palvelunsa on tarjolla myös täysin suomenkielisenä. Kolikkopelit on yksi esimerkki tästä, ja myös Rizk. Heidän sivuillaan lähes kaikki kasinopelit ovat saatavilla suomenkielisinä lukuun ottamatta live-kasinon pelejä. Asiakaspalvelu sujuu myös mutkattomasti suomeksi, eikä unohdeta sitä tärkeintä kasinoilla heti viihtymisen jälkeen, eli rahansiirtoa. Nosto- sekä talletustapojen ohjeet ynnä muut ovat myös selkeällä suomella, kun sinne puolelle sivustoa sitten eksyy. Ohjeista puheenollen, jos kasinolle sattuu ilmestymään erilaisia kilpailuja niin nekin ovat saatavilla juurikin suomeksi, koska nettikasinosta on kehittynyt suomalainen kasino.

Jo pelkästään tietyn kielen tarjonta voi antaa paljonkin liikettä nettikasinolle, se kuitenkin osoittaa kasinon panostusta sivustoon, suomen kielen kohdalla tämä onkin todella iso juttu varsinkin kun on monia suomalaisia, jotka eivät englantia osaa ollenkaan tai sitten osaaminen ei muuten vain ole tarpeeksi riittävä. Suomen kieli on kuitenkin yksiä maailman vaikeimpia kieliä ja kun ottaa huomioon, ettei sen alkuperästäkään olla varmoja niin vaikeuskin muun maalaiselle on sitä luokkaa. Meidän suomenkieli kuuluu Finno-Ugric kielihaaraan jonka oletetaan olevan peräisin uralilaisesta kielipuusta.

Kyllä sitä muutenkin tulee usein muuten vain ihmeteltyä suomen kielen outoja termejä sekä sanoja, mutta me olemmekin jo tottuneet niihin. Se että ulkomaalainen yritys näkee paljon sen eteen, että tarjoaa meidänkin kielelle, varsinkin siinä vaiheessa kun käännöksen on toimittanut joku ammattilainen tai sitten suomenkieltä äidinkielenään puhuva henkilö.

Kaikki palvelut suomeksi

Myös nettikasinoiden bonukset sekä niiden ehdot ovat tietenkin saatavilla suomenkielisinä, joten jos nettikasinot kiinnostaisi muttet ole varma riittääkö oma englantisi niin ei huolta. netistä löytyy meille suomalaisille omat pelituvat kyllä. Näin Kirkkonummea ajatellen pitää muistaa myös ruotsinkielisyys ja tällaisia kasinoita löytyy sitten useampia. Toisaalta ovat ne ruotsalaisen Spelinspektionin lisenssoimat Ruotsissa markkinoivat ja toimivat nettikasinot ja ne maltalaiset nettikasinot, jotka tarjoavat pelejään ruotsiksi muille kuin Ruotsissa asuville. Monet rahapelilisenssimaat ovat nimittäin blokanneet kaikki muut kasinot, nettiliikenteen ja rahaliiketeen osalta ja pääsy on ainoastaan sellaisille nettikasinoille, jotka ovat hoitaneet asiansa ja maksaneet lisenssimaksun.

Useimmat nettikasinoalan pelit ja palvelut ovat saatavilla nykyään englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi – ja sitten maakohtaisesti mm. saksan- , japanin- , espanjan yms kielellä.