Koti Blogi Sivu 20

Valorant vai CSGO?

0

Uusi Valorant on saannut viimeisen parin päivän aikana todella paljon pelaajia heidän BETA-versioon sekä Valorant striimejä katsotaan suuria määriä, koska striimissä voit saada BETA key-dropin joka antaa pääsyn pelaaman peliä.

Tuleeko uutuuspeli olemaan ammattilaistasolle menevä peli, jota nähdään turnauksissa? Aika näyttää.

Onko Valorant parempi peli kuin Counter Strike Global Offensive? Kommentoikaa alle, niin katsotaan kumpi peleistä saa eniten ääniä!

BMW vauhdilla eSports sponsorimarkkinoille

BMW lähti vauhdilla eSports sponsoriksi ja teki sopimuksen VIIDEN maailman top joukkueen kanssa, jotka ovat toistensa kilpailijoita League of Legends pelissä. Samanaikaisesti mm. KIA teki vuoden sopimuksen Rogeuen LEC tiimin kanssa ja Gen G. korealaisen Mercedes-Benz maahantuojan kanssa. Audinkin ilmoitti omasta sopimuksestaan tanskalaisen Astraliksen FIFA joukkueen kanssa ja Hondasta tuli League of Legends Championship sarjan sponsori.

Ps. Huhtikuussa Nevadan rahapeliviranomaiset ovat antaneet luvan asettaaa CS:GO kohteet pelattaviksi. Nevadassa on saatavilla ESP Pro liiga sekä Saksan kansallinen ESL Meisterschaft liiga. Pelattavissa on kohdekohtainen voitto ja liigamestaruus, muuta mahdolliset pelimuodot ovat erillisen lupamenettelyn alaisia. William Hill on jo ilmaissut mielenkiintonsa tarjota kohteita Nevadassa.

PUBG rahaturnaukset muuttumassa

Koska eSports liveareenatapahtumat ovat tältä vuodelta peruutettu niin sen tilalle ovat tulleet miljoonaluokan onlineturnaukset, PUBG Corp. julkaisi juuri oman vastineensa Covind-10 tilanteelle.

PUBG Continental Series eli PCS tulee sisältämään toukokuussa, kesäkuussa sekä elokuussa kolme turnausta joiden yhteenlaskettu palkintosumma on 2,4 miljoonaa dollaria, ja nämä kolme turnausta kattaa neljä aluetta: Aasia, Aasia-Tyynimeri, Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Ensimmäinen turnaus tulee olemaan hyväntekeväisyyttä eli voittajajoukkue saa valita kohteen, kenelle PUBG Corp. antaa 100 000 dollaria. Toukokuu ja elokuu turnaukset ovat ns ”PickEm Challenge” tyylisiä pelejä, joissa on mukana pelinsisäisiä rahanarvoisia tavaroita.

Ne 21 PUBG joukkuetta, jotka olivat alunperin pääsemässä mukaan PUBG 2020 roadshow turnauksiin saavat nyt 20 000 dollarin korvauksen peruuntuneista mahdollisuuksista.

ESL ja PUBG yhteistyötä?

ESL julkaisi yhteistyön Tencentin julkaiseman PUBG Mobilen kanssa, jonka myötä ESL tulee pelin kumppaniksi 2020 turnausohjelmiin.

ESL tukee Tencentin PUBG MOBILE operaatioita esimerkiksi luomalla uuden studion Katowiceen Puolaan. Joulukuussa Tencent kertoi PUBG MOBILE suunnitelmista rakentaa 5 miljoonan dollarin turnauskokonaisuus pelin ympärille.

Ja aiemmin ESL ja sen sisayhtiö DreanHack kertoivat Blizzardin kanssa tehdystä sopimuksesta StarCraft II ja Warcraft III pelien kanssa seuraavaksi kolmeksi vuodeksi, eli paljon tapahtuu eSports markkinoilla maailmanlaajuisesti.

CS:GO ja Suomi

Meillä Suomessa FEL liiga ja Telian eSports series ovat käynnissä ja näissä pitkälti samat joukkueet pelaavat vastakkain keskenään. Jos unohdetaan HAVU ja ENCE, kuka on Suomen seuraavaksi paras CS:GO joukkue?

Epulze aloittaa amatöörien Dota 2 liigat ympäri maailman

Naapuristamme eli Ruotsista tuleva alustatoimittaja Epulze on ilmoittanut avaavansa alueelliset Dota 2 liigat nyt toukokuussa. Rakenne olisi tuomassa amatööritason pelaajille mahdollisuuden pelata ja treenata organisoidussa formaatissa.

Epulze on jakanut maapallomme seitsemään alueeseen ja käytettävissä on 24 000 dollarin eli 19 016 euron voittopotti jaettavana kaikkien alueiden välille.

Epulzen perustaja ja CPO Pontus Lövgren pitää hanketta kädenojennuksena eSports genren jatkolle ja kasvulle. Yrityksen ajatuksena on, että jokaisella tulisi olla mahdollisuus kamppailla ja pelata kunnon ympäristössä ja useammassa mahdollisessa divisioonassa kasvaen ja kehittyen samalla sekä tiiminä että yksilönä.

Jokaisessa alueessa on kolme divisioonaa, ja näistä kolmesta se kolmas on suljettu nimenomaan amatööripelaaajille. Alueet ovat: Eurooppa, CIS, Pohjois-Amerikka, Etelä-Amerikka, Kaakkois-Aasia, Australia, Lähi-itä ja Afrikka.

Rekisteröinti on avoinna, ja karsinnnat alkavat 2.-3. toukokuuta.

Telia ja pelijätti Riot Games yhteistyöhön – ”Luomme Pohjoismaihin ainutlaatuisen peliekosysteemin”

Telia, turnausjärjestäjä Dreamhack ja maailman suurimpiin peliyhtiöihin kuuluva Riot Games aloittavat mittavan yhteistyön. Yritykset luovat yhdessä Pohjoismaihin uuden League of Legends -liigan, jossa on sekä kansallisia sarjoja että kansainvälinen ulottuvuus.

”E-urheilu on maailman nopeimmin kasvava urheilumuoto. Yhdessä Riot Gamesin kanssa haluamme nostaa Pohjolan merkittäväksi osaksi maailmanlaajuista e-urheiluekosysteemiä ja tarjota pelaajille ja katsojille maailmanluokan e-urheilusisältöjä ja elämyksiä. Yhteistyössämme vain mielikuvitus on rajana”, Telia Finlandin toimitusjohtaja Heli Partanen iloitsee.

Yhteistyö Riot Gamesin kanssa mahdollistaa Telia Esports Seriesin laajenemisen Suomen lisäksi Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Maihin luodaan omat kansalliset liigat, joiden pelilähetykset toteutetaan aina maan omalla äidinkielellä. Telian tuottamista kansallisista liigoista kaksi parasta joukkuetta etenee Telia Masters -turnaukseen, josta parhaat pääsevät karsimaan uuteen Northern League of Legends -sarjaan. Mikäli menestystä tulee, joukkueet voivat lopulta pelata tiensä myös Euroopan liigaan.

”Lanseerasimme Telia Esports Seriesin Suomessa hieman yli vuosi sitten. Sarjan tavoitteena on alusta asti ollut tukea ammattipelaamista ja tarjota pelaajille polku e-urheilun huipulle. Riot Gamesin virallisena kumppanina voimme rakentaa e-urheilusta yhä suurempaa ja kiinnostavamappa ilmiötä koko Pohjolaan”, kertoo Mikko Kaarttinen Telia Finlandin esports-tiimistä.

Riot Gamesilla on jo League of Legends -liigat Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Kiinassa ja Koreassa. Nyt luotava pohjoismainen sarjakokonaisuus asettuu siis osaksi valtavaa maailmanlaajuista League of Legends -yhteisöä.

Maailman suosituin pc-peli

Maailman suosituimmaksi pc-peliksi tituleerattu League of Legends on niin sanottu taisteluareenapeli (puhekielellä MOBA), jossa kaksi viiden hengen joukkuetta ottaa mittaa toisistaan peliareenalla. Idea on tuhota vastustajan tukikohta ja puolustaa samalla omaa aloituspaikkaa. League of Legends täytti tänä syksynä kunnioitettavat 10 vuotta.

”Pohjolan e-urheilijoilla on nyt kissanpäivät! Haluamme Telian ja Dreamhackin kanssa tukea pelaajia paikallisesti, ja luomme siksi maihin yhdessä sarjat, jotka mahdollistavat niin amatööri- kuin ammattilaispelaajillekin mahdollisuuden nousta maailman huipulle. Tuemme e-urheilun kasvua myös tasokkaiden lähetysten ja mahdollisesti tapahtumien muodossa”, kertoo Riot Gamesin Pohjolan julkaisujohtaja Mo Fadl.

Ensimmäiset Telia Esports Seriesin League of Legends -pelit pelataan kesäkuussa.

RIOT GAMES
Vuonna 2006 perustettu Riot Games on yksi mailman suurimmista peliyhtiöistä. Yhtiön menestynein peli on ollut League of Legends, joka nousi maailmanlaajuiseen suosioon heti ilmestyttyään vuonna 2009. League of Legends on vielä tänäkin päivänä maailman pelatuin PC-peli. Yli 2500 ihmistä työllistävän Riot Gamesin pääkonttori sijaitsee Los Angelesissa, ja sillä on yli 20 toimistolla eri puolilla maailmaa. Lue lisää: https://www.riotgames.com/en.

 
DREAMHACK
Ruotsalainen turnausjärjestäjä Dreamhack pyörittää 12 erilaista e-urheilufestivaalia kolmella mantereella. Vuonna 1994 perustettu Dreamhack on myös yksi maailman suurimmista e-urheilusisällön tuottajista, sillä miljoonat katsojat nauttivat yhtiön lähetyksistä vuosittain. Lue lisää: dreamhack.com. Dreamhack on osa digiviihdeyhtiö MTG:tä. Lue lisää: mtg.com.

Riot Games hakee seuraavaa rahasampoa Valorantista

Maailmalla kerrotaan Riot Gamesin salaisista tapaamisista eri eSports organisaatioiden kanssa, missä Riot Games olisi kertonut näille, minkälainen scene ollaan Valorantin ympärille luomassa. Peli itse on saanut ennennäkemättömästi etukäteis buustia ja peliin kohdistuu jo nyt melkoiset odotukset – mutta pelaajat suhtautuvat uuteen peliin varauksella, ja osa on jopa jo tyrmännyt pelin, vaikka se ei vielä ole edes julkisessa jakelussa.

Ilmaiseksi tuleva Valorant on siis peli, jota Riot Games on miettinyt tulevaksi eSports genren lipunkantajaksi eivätkä eSports organisaatiot voi kertoa mitään neuvotteluista, sillä jokaisen läsnäolijan on pitänyt allekirjoittaa salassapitosopimus melkoisilla sanktioilla.

Valorant pelin betatestin ensiesitys Twitchissä keräsi 1,7 miljoonaa katselijaa ja Riot Gamesin haaveet tämän pelin tulemisesta CS:GO:n ja Overwatchin voittajaksi on lähtösuoralla.

Riot Games kertoi uudesta Valorant pelistään viime lokakuussa, ja että se olisi tällainen first-person-shooter tyyppinen peli kuten Counter-Strike: Global Offensice. Valorantissa pelihahmot vain ovat enemmän tyyliltään Fortnite hahmoja kuin poliiseja tai terroristeja.
Historiallisesti katsoen tällainen lähestymistapa, jonka Riot Games on peliin ottanut, ei ole ollut kovin onnistunut. Mutta Riotilla on kokemusta hyvin onnistuneesta eSports genren pelistä, onhan sillä League of Legends.

Tämän viikon trendaavinta pelien maailmasta – Valorant

Moni varmastikin on kuullut pelistä League of Legends jonka peliyhtiö Riot Games julkaisi jo vuonna 2009. Tämä peli olikin suuri tekijä suuremman skaalan e-urheilun rantautumisessa meidän elämään ja juurikin pelin taktisuus sekä kiihkeä tunnelma tekikin siitä kilpailullisen. Vähän kuin eräs toinenkin eSports skenen jätti Counter-Strike sarja. Nyt Riot Games on jälleen pelaajien korvilla ja muutenkin suurena puheenaiheena sillä heidän uusi pelinsä Valorant on saanut monet hypettämään.

Tämä peli yhdistää ylempänä mainitun Counter-Strike:n fps genreä sekä myös Blizzard Entertainment:n Overwatch pelin mekaniikkoja sekä luo myös siitä pelistä tuttua animoitua tunnelmaa.

Overwatch sekä Counter-Strike ovat olleet kovasti ylistettyjä ja niiden pelit on niin mukaansa tempaavia että niihin jää helposti koukkuun moneksikin tunniksi kerralla, tähän voi olla syynä Overwatchin käyttöliittymän sekä pelityylin miellyttävyys ja Counter-Striken taktisuus ja sen pelien kesto jossa yksi kilpailullinen peli voi kestää jopa tunnin.

Valorant tähän mennessä on näyttänyt todella lupaavalta, sen perusteilla mitä eri ihmisten sekä itse valmistajan live-striimit ovat näyttäneet. Pelin betapääsykin on melko uniikki sillä jokaisella toki on mahdollisuus päästä peliä testaamaan betassa mutta jujuna onkin koodin saanti. Suljetun betan avaimen voi saada katsomalla Riot Games:n live-striimiä suoratoistopalvelu TwitchTV kautta. Ainoat vaatimukset on että sinulla on sekä Twitch käyttäjä sekä myös Riot Games käyttäjä joiden tulee olla yhdistetty toisiinsa Twitchin kautta. Tämän voit tehdä Twitch tilisi asetuksista. Kun sinulla on nämä molemmat käyttäjät ja ne on yhdistettynä keskenään niin sen jälkeen kannattaa siirtyä Riot Gamesin striimiin. Striimin aikana on mahdollisuus että juuri sinulle tippuisi pääsy tämän trendaavan pelin suljettuun betaan. Peli näyttäisi olevan yhtiön aikaisemman tuotoksen mukaisesti todella kova nimi tulevaisuuden e-urheilussa ja siitä aiheesta voitkin lukea yleisestikkin täältä

Pysythän myöhemminkin kuulolla ja mikäli elokuvat, musiikki ja taide kiinnostaa niin kannattaa myös katsoa mitä Viihdecorner sisältää!

Uusi Prisma 2 -laatikko ja kaksi karttaa Counter Strikeen!

0

Counter Strike – Global Offensiveen on tullut pari päivää sitten uutta sisältöä. Peli sai uuden avaimella avattavan Prisma 2-laatikon, josta voi saada pelinsisäisiä skinejä.

Peli sai myös kaksi uutta karttaa, mutta ne ovat scrimmi-karttoja eikä ne vaikuta pelin rankingii. Uudet kartat ovat nimeltään Anubis ja Chlorine. Voit tutustua uusiin karttoihin ja karttoihin alla olevasta videosta.

Mikä on kilpa- ja ammattipelaamisen tulevaisuus – pari erilaista skenaariota

Ammatikseen tietokonepelejä pelaaminen on vielä kohtuullisen uutta, varsinkin Suomessa. Aasiassa ja USA:ssa ovat markkinat olleet pelaamiselle olemassa jo pidempään, mutta viimeiset muutamat vuodet myös suomalaiset ovat yltäneet korkeimmille palleille ja sitä myöten kiinni todella isoihin palkintopotteihin.

Täällä Suomessa vielä pari vuotta sitten oli hyvä, jos LAN finalistit saivat edes tavarapalkintoja, rahapalkintoihin pääsi käsiksi todella harvoin. Silloin pelaaminen oli todellakin enemmän viihdepelaamista ja ajanvietepelaamista, vähän kuin pelit joita nettikasinot tarjoavat. Keskimääräinen suomalainen nettikasino tarjoaa nykyään 600-1000 eri automaattipeliä, kasinopelit sekä livekasinopelit. Näiden lisäksi parhaat operaattorit tarjoilevat myös vedonlyönnin, missä mukana myös e-Urheilu sekä virtuaalisen urheilun kohteet, mutta todellisin himopelaajan voittopotit löytyvät e-Urheilu genren suosituimmista peleistä. Siinä missä nettikasinolla voi 100% onnella voittaa jonkin progressiivisen jättipottipelin täysosumalla lisäosumineen jonkun miljoonan, niin peleissä kuten CS:GO, Dota 2 ja PUBG on mahdollista omalla ja joukkueen taidolla voittaa miljoonia dollareita.

Perinteinen ammattipelaaminen

Perinteinen ammattipelaaja on nuori aikuinen, joka on tullut pelaamansa pelin pariin joskus varhaisteininä ja huomannut pitävänsä pelistä. Tarjolla on kuitenkin niin laaja skaala pelejä, että myös pelaajatyyppejä on paljon, ja monesti e-Urheiluun kuuluvat pelit ovat toisistaan niin eroavia, etteivät pelaajat välttämättä edes osaa kuin 1-3 peliä tämän kategorian peleistä, ja niistä vain yhtä todella hyvin.

Kun pelaaja aloittaa siinä 10-12 vuoden iässä, tulee hänestä aikuisikään eli 18-21 vuotiaana kotimaasta riippuen, mahdollisesti jo ammattilaisuran portteja koputteleva nouseva tähti. Se, että pelaa paljon, ei vielä takaa, että pelaajasta tulee tähti vaan ammattilaisuus vaatii pitkäjänteistä työtä ja paljon harjoittelua ja onnea, jotta löytää oikeat pelikaverit, joiden kanssa pelatessa syntyy myös tulosta. Kukaan ei pääse suoraan ammattilaiseksi, vaan sinne pitää kasvaa ja kehittyä erilaisia karsintoja ja pieniä turnauksia pelaten.

Korkeimmalla tasolla ammattipelaaminen on vielä hurjempaa ja vaatii pelaajalta paljon. Ei ole mikään ihme, että jokainen pelaaja ei todellakaan kestä paineen alaisuudessa pelaamista, kun taas toiset vasta silloin heräävät kunnolla pelaamaan, ja näin voi käydä monen joukkueen kohdalla.

Perinteisessa mallissa pelaaja tekee siis suurimman työn itse.

Uudenaikainen ammattilaisuus

Uudessa toimintamallissa e-Urheilu on saanut paikkansa oppilaitoksissa, missä pelataan myös sen tason omaa turnausta ja ammattilaisjoukkueiden scoutit käyvät katsomassa näitä oppilaitospelejä, löytääkseen näistä peleistä sopiva kehittyneitä ja potentiaalisia pelejä ammattilaisjoukkueen rinkiin. Jatkossa myös varsinaisella ammattilaisjoukkueella on myös kakkosmiehitys, tai farmijoukkue loukkaantumisia ja mahdollisia viisumiongelmia varten.

Tämä uudenlainen ammattilaisuus on pitkälti siis samanlaista kuin nykyisten ammattilaisliigojen kuten jääkiekko, jalkapallo sekä koripallo ja baseball ovat. Tulevaisuuden väylät ammattilaisjoukkueisiin lienevät pitkälti samanlaiset kuin näihin tämän päivän ammattilaisjoukkueisiin ja erot vanhakantaisen urheilin ja e-Urheilu välillä pienenee entisestään.

Uudenaikaisessa pelaajamallissa oppilaitos tuottaa potentiaalista pelaajista mahdollisia ammattilaisia.

Sponsorijoukkueet

Tällä hetkellä lähes jokainen e-Urheilun tarpeeksi korkealla tasolla pelaava joukkue esiintyy mitä erikoisemmalla nimellä, mutta harvalla on selkeästi normaalin sponsorin logo. Suomessa esimerkiksi Telia on lähtenyt vahvasti e-Urheilu kuvioihin, ei turnauksissa pelaa Telian omaa nimikkojoukkuetta, kuin ei muidenkaan pääsponsoreiden. Lähitulevaisuudessa e-Urheilu joukkueet tulevat olemaan entistä enemmän jonkin brändituotteet sanansaattajia, miten lopulta sinä käy, riippuu myös pelijulkaisijoiden sekä peliturnausten järjestäjistä.

Pelitoimittajilla suuri valta

Se, että suurin osa palkintorahoista tulee pelinvalmistajilla, on kohtuullisen totta, joskin nykyään on jo paljon hybridimalleja, missä turnauksen vetovastuussa oleva firma laittaa pottiin kiinteän summan ja loput saadaan katsojilta, mutta tämä vaatii jo isompia turnauksia.

Pelistudioiden pitää olla tarkkana siinä, että peli saa koko ajan jotain uutta, mutta siten, että olemassa olevat pelaajat eivät lopeta pelaamista uusien ominaisuuksien vuosi.

Pelaajamäärät kasvavat tulevina vuosina

Se on kuitenkin kohtuullisen varma olettamus, että ammattipelaaminen tulee Suomessakin kasvamaan. sillä koulujen jälkeen nuorilla aikuisilla on tulevaisuudessa entistä enemmän vapaa-aikaa käytössä ja tietokone sekä mobiiililaitteet ovat olleet mukana arjessa lähes koko elämän.

Yritykset myös huomaavat vähitellen, että tämä on se kanava, mitä kautta tavoitetaan nuoret aikuiset kaikista parhaiten ja kasvavan sponsoroinnin kautta lajit saavat lisänäkyvyyttä, mikä puolestaan lisää mielenkiintoa sellaisille, jotka eivät aiemmin ole tunteneet peliä ja lisää voittopottiin rahaa itse ammattilaisille. Tämä on jo selkeästi nähtävillä, mutta täällä Suomessa on niin vähän ihmisiä ja katselijoita, että pelkän Suomen markkinat eivät ammattilaisille riitä, joten jatkossakin näemme suomalaisia eri pelien MM-finaaleissa.

Counter Striken tulevaisuus

Kuvassa suomalainen team HAVU

Counter Strike:Global Offensive on jo kahdeksan vuotias peli. Sitä on vuosien varrella uudistettu hienovaraisesti uusien karttapäivitysten ja aseistuksen osalta, mutta mitä kauemmin peli on ammattilaisten työväline, sitä vaikeammaksi sen kehittäminen tulee, koska nyt ei ole enää kysymys siitä, mitä pelin julkaisija haluaa.

Normaalisti pelikehitys etenee selkeästi eteenpäin ja mikäli kyseessä on pelisarja, uusi versio tuo aina jotain uutta peliin. CS:GOn ollessa kyseessä Valve Corporationin kädet ovat jo hieman sidotut sillä peli on jo osa suurempaa kokonaisuutta, missä liikkuu paljon rahaa myös itse pelin ulkopuolella. Miljoonat ihmiset katselevat otteluita striimattuna kotonaan tai missä ovatkaan ja jo pelkästään katselemiseen liittyy sponsorointi ja markkinointikuviot, jotka olisivat hankalia, jos Valve yhtäkkiä päättäisi muuttaa pelin täysin. Onkin siis luultavampaa ja todennäköisempää, että itse CS:GO pysyy samana, mutta Valve kehittelee uusia pelejä sen ympärille, koska CS:Golle on tulossa haastaja mm. Riot Gamesin uudesta Valorant pelistä.

Pelikehityksen pitää kulkea eteenpäin

Pelikehityksen pitää edetä, aivan kuten nettikasinot ovat kehittyneet ja sitä myöten koko netin rahapelaaminen on kasvanut maailmanlaajuisesti 50 miljardin dollarin liiketoiminnaksi, josta myös suomalaiset saavat osansa suomalaisten nettikasinoiden ja pelien muodossa. Myös nettikasinot ovat suurien kysymysten edessä, kun pelaaja sukupolvi nuorentuu, vaaditaan peleiltä uusi ominaisuuksia ja ennen kaikkea uusia pelejä.

Tämä jatkuva kehittäminen tavallaan onkin e-Urheilun murheenkryyni, miten saada pelaajat ja joukkueet sitoutumaan pelin pelaamiseen useammaksi vuodeksi. CS:GO on hyvä esimerkki, mutta siinäkin pelissä vasta viimeiset vuodet ovat olleet oikeasti sellaisia, että pelaajat ovat voineet suuremmalla joukolla saada pelaamisesta ammatin. Onko e-urheilusta sellaiseksi kuin esimerkiksi yleisurheilusta, miten varmistetaan näiden kestosuosikkipelien asema myös tulevina vuosina? Miten voidaan kehittää peliä siten, ettei kehitetä sitä liikaa ja tehdä esimerkiksi urheiluvedonlyönti uuden pelin ilmestyessä mahdottomaksi. Nimittäin jos peliä muokkaa liikaa edes yhdeltä osa-alueelta, saattaa olemassa olemat voimasuhteet joukkueiden välillä muuttua nopeasti. Kyse on kuitenkin pääsääntöisesti 20-30 vuotiaista pelaajista, jotka ovat lähes kaikki pelanneet peliä alusta alkaen ja vain harvat maailmanparhaista pelaajista ovat nousseet asemaansa vain parin vuoden pelaamiselle.

Pelaajakehityksen tulevaisuus

Siinä missä pelit kehittyvät kehittyy vähitellen myös pelaajien palkat, työ ja koko ala saa selkeämmät raamit. Viime aikoina on esimerkiksi tullut liikaa esille naisten väheksyminen pelaajapiireissä, ja vaikka naisia on jonkin verran pelaajina, ovat he selkeästi vielä vähemmistö enkä näkisi mitenkään mahdottomana, että tulevina vuosina, kenties nopeallakin aikataululla tulisi sääntö, että Dota 2, League of Legends, PUBG 4-team, CS:GO yms e-Urheilu pelit, joissa on tiimit, vaaditaan vähintään yhtä naisjäsentä per joukkue.

Jotta e-Urheilu kehittyisi edelleen maailmanlaajuisesti, pitää myös pelaajien pystyä kehittymään ja organisaatioiden tiimien taustalla. Jo nyt maailman top-joukkueet eri e-Urheilu lajeissa nauttivat organisaatioiden eduista, jotka takaavat, että pelaaja voi oikeasti keskittyä pelaamiseen. Suomalaisten lähestymistapa kehittää peruspelaajia toisen asteen oppilaitoksissa on jo hyvä perusaskel, mutta USA:ssa laji on tullut College tasolle mahdolliseksi oppiaineeksi, joten ei pidä todellakaan väheksyä lajin tulevaisuutta. e-Urheilu on tullut jäädäkseen, kyse on vain enemmänkin siitä, millä peleillä ja minkälaisilla säännöillä tulevaisuus otetaan vastaan.

Pelaaminen ammattilaistasolla on oikeasti vaativa laji, ei riitä, että olet hyvä pelaaja, mutta sinun pitää kestää myös paineet, tiimin yhteistyö sekä jatkuva harjoittelu ja matkustelu. Esimerkiksi parhaat CS:GO tiimit vaativat usein useamman kuukauden yhteistä toimintaa, ennen kuin joukkueesta on mihinkään. Joskin uusi team OG, joka koottiin joulukuussa 2019 on todistanut mahdolliseksi koota joukkue alan varmoista ammattilaisista ja saada pelaajat pelaamaan yhteen jo kolmen kuukauden jälkeen sellaisella tasolla, että joukkue haastaa jo maailman kärkijoukkueita. OG joukkue on meilläkin tarkassa seurannassa, koska siitä tuli suomalaisen ENCEn ulos potkiman Aleksi Virolaisen uusi joukkue.

Millaisena sinä näet CS:Gon tulevaisuuden? Jatkuuko se näin karttojen pienimuotoisella päivityksillä vai voisiko Valve kehittää peliin kokonaan uuden pelimoottorin?

Spoofy-peli valittiin yleisön suosikiksi eEemeli 2020 -kilpailussa

Vuoden parasta digitaalista oppimisratkaisua etsivän eEemeli 2020 -kilpailun voittajavalinnat on tehty. Yleisö äänesti viiden finalistin keskuudesta suosikikseen alakouluikäisten digiturvataitojen treenaamiseen kehitetyn Spoofy-pelin.

CGI:n julkaisema Spoofy-peli äänestettiin yleisön suosikiksi eEemili 2020 -kilpailussa, jossa palkittiin vuoden parhaita digitaalisia oppimisratkaisuja. Spoofy keräsi huikean äänipotin, ja sai peräti 42 prosenttia kaikista annetuista äänistä.

Spoofyssa pelaaja on arjen supersankari, joka auttaa ystäviään ja sukulaisiaan kybermaailmaan liittyvissä pulmatilanteissa.  Pelin tarkoituksena on opettaa lapsille turvallista netinkäyttöä.  Se auttaa tunnistamaan digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä uhkia ja opastaa, kuinka niiltä suojaudutaan. Lisäksi se tarjoaa hauskalla ja innostavalla tavalla tietoa salasanoista, yksityisyydestä sekä netin käytöstavoista.

”Yleisöäänestyksen voitto ei tullut meille täytenä yllätyksenä, sillä olemme jo huomanneet, että Spoofyn kaltaiselle ratkaisulle on aito ja kasvava tarve. Useimmat lapset saavat ensimmäisen kännykkänsä jo viimeistään koulutien alkaessa. Kehitimme pelin juuri tähän taitekohtaan, jossa lapset opettelevat itsenäistä netinkäyttöä. Saamamme palaute ja kokemukset ovat osoittaneet, että lapset pitivät Spoofysta – ja opettajatkin ovat alkaneet hyödyntää sitä osana opetusta”, kertoo Pauliina Nikko-Takala IT-palveluyritys CGI:n kyberturvallisuusyksiköstä.

Idea lähti äidin aidosta huolesta

Vaikka kyberturva on nostettu jo opetussuunnitelmassa ja myös julkisessa keskustelussa nykyajan kansalaistaidoksi, alakouluikäisille lapsille suunnattuja konkreettisia toimia ei ole juurikaan ollut. Peli-idea sai alkunsa CGI:n Tulevaisuuden koulu -seminaarissa. Nikko-Takala heitti osallistujille haasteen: mitä voimme yhdessä tehdä lasten kybertaitojen parantamiseksi.  Alakoululaisen tytön äitinä hän oli ehtinyt pohtia kysymystä jo pitkään.

Spoofy-pelihankkeessa ovat mukana Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Valtion kehitysyhtiö Vake, Nordea, Opetushallitus, Espoon, Turun ja Jyväskylän kaupungit. Hankkeen tuloksena kaikki Suomen alakoululaiset saavat ladata mobiilipelin ja pelata sitä maksutta.

”Pelin tärkeimpänä tavoitteena on antaa lapsille oikeanlaiset eväät digimaailmaan ja opastaa lasta toimimaan oikein erilaisissa ongelmatilanteissa”, Nikko-Takala summaa

Spoofy-peli on ladattavissa maksutta Googlen ja Applen sovelluskaupoista puhelimiin ja tabletteihin. 

Opettajille ja vanhemmille suunnatut maksuttomat tukimateriaalit löytyvät osoitteesta: https://spoofy.fi/

Lisätietoa valinnasta ja kilpailusta: https://eoppimiskeskus.fi/projekti/eeemeli/