Koti Blogi Sivu 19

e-Urheilu lähti valloittamaan nettikasinoita

e-Urheilun maailmanvalloitus ei pysähtynyt tänä vuonna nuoriin aikuisiin. Ei edes maailmaa vaivaama virustilanne saanut sitä pysähtymään. Ei televisio- tai suoratoiston livelähetykset, vaan laji laajeni myös vedonlyöntilistoille maailmanlaajuisesti. Se valtasi myös kolikkopeleistä tutuiksi tulleille nettikasinoille.

Uudet nettikasinot ovat nykyään kokonaispalveluita, joista löytyvät automaattipelit sekä kasinopelit, kuin myös nykyaikaiset livekasinopöydät, pokeriturnaukset, virtuaaliurheilu ja urheiluvedonlyönti mukaan lukien e-Urheilu. Mutta hyötyvätkö nettikasinot oikeasti e-Urheilusta? Millainen markkina e-Urheilu on vedonlyöjille? E-urheilu on kuitenkin vielä kohtuullisen uusi kohde vedonlyöjille ja se etsii omaa asiakaskuntaansa. Vedonlyöntioperaattorit ovat vasta nyt kehittämässä lisää pelikohteita näiden pelien parissa.

e-Urheilu ei ole vielä ammattimaistunut täysin

e-Urheilussa on muutamia suuria pelejä, jotka saavat suurimman mediahuomion sekä ne miljoonat seuraajat. Pelit, jotka ovat täällä meilläkin päässet esille kuten CS:GO, PUBG, Dota2 ja League of Legends ovat nyt saamassa ainakin yhden uuden haastajan Valorantin tullessa markkinoille. Ammattilaisjoukkueet ovat kuitenkin yhä harvassa ja monissa maissa varsinaisia ammattilaisjoukkueita on vain kourallisia ja esimerkiksi Suomessa voidaan ammattilaisuudesta puhua vain sellaisten tuttujen tiimien kuin ENCE ja HAVU kohdalla, KOVA:n tullessa aivan perässä. Laji kehittyy kuitenkin ja rahan liike sen ympärillä lisääntyy. Siinä missä ammattilaistiimien keski-ikä alkaa olla 25 vuoden tienoilla, monet pelien aloittelijat voivat olla jopa 12-vuotiaita ja kehittyessään kolkuttavat ammattijoukkueiden oville jo 14-15-vuotiaina, josta saattaa välillä syntyä ongelmia.

Ammattilaisurheilu nähdään täysi-ikäisten ihmisten urheiluna ja siksi monet vedonlyöntioperaattorit kuten Rizk ja Nordicbet ovat tehneet omat päätöksensä liittyen nimenomaan e-Urheiluun. Monissa kansainvälisissä turnauksissa on tullut viime hetken tiimimuutoksia nimenomaan sen vuoksi, että alaikäinen tiiminjäsen ei olekaan saanut olla mukana turnauksessa. Tiimit ovat aiemmin pelanneet paikallisesti ja amatööritasolla, eivätkä aina ole olleet valmiita uudelle tasolle sen ammattilaisstatuksen sekä rahapelaamisen vuoksi.

Esimerkiksi Nordicbet otti e-Urheilukohteet hetkeksi pois listoiltaan, mutta pyörsi päätöksensä myöhemmin. Rizk taasen liittyy suomalaisiin e-Urheilu faneihin sitä kautta, että RIzk teki sopimuksen silloisen Suomen ykköstiimin eli ENCE:n kanssa. Rizkin sponsorointisopimus oli kuitenkin lyhytaikainen suomalaisten viranomaisten ilmoittaessa oman näkemyksensä asiassa.

e-Urheilu on saanut jo selkeän jalansijan Suomessa. Pelien asema tulee esille televisioitujen tapahtumien sekä uusien keskiasteen oppilaitosten kurssien kautta. Varsinkin CS:GO sekä erilaiset iRacing kisat ovat keränneet katselijoita myös niistä ihmisistä, jotka eivät itse pelaa näitä lajeja. Vedonlyönnin kannalta tämä on tärkeätä, sillä eivät kaikki jalkapalloon, koripalloon tai jääkiekkoon rahojaan panostavat ihmiset, ole itse niitä lajeja sen enempää harrastaneet. Vedonlyönnissä on kyse mahdollisesta rahan voittamisesta, tai oman suosikin ”fanittamisesta” rahapelien kautta. Vedonlyönti tarjoaa myös mahdollisuuden hakea lisäjännitystä illan televisio- tai suoratoistokamppailulle.

Vedonlyönnin ongelmat kasinolle

Vedonlyönnistä on syntynyt nettikasinoille ja vedonlyöntioperaattoreille pienoinen ongelma. Ongelma tulee koska kohteina on useasti joukkueita, jotka eivät ole koskaan pelanneet vastakkain. Joukkueet tulevat aivan erilaisesta peliympäristöstä, ja eri tason liigoista. Tällaisten joukkueiden todellisesta tasosta ei kertoimenlaskijoilla välttämättä ole mitään tietoa.

Joukkueet, jotka ovat pelanneet jo vuosia maailman ranking TOP30 joukossa, ovat yleensä aivan eri tasolla, kuin kansallisten sarjojen mestarit. Kansalliset liigat maista kuten Kiina, Saksa tai USA ovat luonnollisesti kovia liigoja, mutta eivät kuitenkaan vielä yllä maailmanlistan joukkueiden tasolle.

Tilanne kertoo kuinka suuri tasoero oikeasti eri liigojen ja turnausten välillä on. Se myös tarkoittaa sitä, että 12-vuotiaana lajin harrastamisen aloittanut pelaaja saattaa omata todella paljon enemmän tietoa joukkueista ja niiden nykykunnosta kuin nettikasinoiden kertoimienlaskijat. Monesti tilastotieto on täysin hyödytöntä uuden joukkueen noustessa karsintaturnausten kautta isoihin kemuihin. Silloin tarvitaan nimenomaan tätä asiantuntemusta mikä syntyy lajin kautta. Siinä on nettikasinoilla jopa riski saada takkiin ja paljon.

Tällä hetkellä pelaaminen ja vedonlyönti e-Urheiluun on vielä ollut matalalla tasolla. Muiden urheilusarjojen alkaessa uudelleen voi ollakin, etteivät pelaamisen tasot heti ole nousussa. Pitää kuitenkin muistaa, että tutkimusten mukaan e-Urheilu on seuratuin laji 18-26 vuotiaiden nuorten aikuisten parissa maailmanlaajuisesti, joten kyllä ne vedonlyöjätkin alkavat siirtyä kohti e-Urheilua.

Toinen ongelma e-Urheilun vedonlyönnissä on se, että itse peli voi muuttua. CS:GO muuttui juuri kun Valve päätti muuttaa joidenkin aseiden arvoja uudistaen samalla Vertigo-karttaa. Tiimit ovat kuitenkin harjoitelleet omia taktiikoitaan aina tiettyjen karttojen ja tiettyjen aseiden ominaisuuksien kautta. Erot huipulla ovat pienet, minimaalisetkin muutokset itse pelissä saattavat kääntää tulevan kamppailun yllätysvoitoksi. Kertoimenlaskijoiden pitää olla siis tarkkana myös pelin julkaisijoiden suunnitelmista.

Vedonlyönti on nettikasinoille askel tuntemattomaan, sillä automaattipeleissä on todellinen matemaattinen arvo sille, kuinka paljon pelatusta rahasta jää kasinolle. Tätä samaa ei samalla tavalla ole urheiluvedonlyönnissä. Kertoimet lasketaan matemaattisen tarkasti, ja kansainvälisestikään yksittäisten kohtaamisten kertoimet eivät kovin paljoa toisistaan eroa. Lajin uutuuden ja sarjojen eroavaisuuden vuoksi e-Urheilussa on vielä tällä hetkellä rahapelaajilla oikeasti mahdollisuus voittaa pankki eli vedonlyöntioperaattori yksittäisissä otteluissa.

Vastuullisuus ja e-Urheilu

e-Urheilussa, kuten muissakin nettikasinotoiminnassa, vastuullisuus on nousussa. Vastuullisuus tarkoittaa sekä nettikasinoille tarkempaa pelaajaseurantaa sekä sen varmistamista, että pelaaja ei ole alaikäinen. Varsinkin vedonlyönnissä monet alaikäiset saattavat olla kiinnostuneita oman suosikkijoukkueensa puolesta pelaamisesta netissä. Vastuu kohdistuu usein perheen aikuisiin ja näiden tekemään aktiiviseen seurantaan perheen alaikäisten tekemisistä. Alaikäisten pelaaminen on vähentynyt nettikasinoiden otettua käyttöön uusia varmennekeinoja. Tätä tarvitaan myös jatkossakin, jotta voidaan varmistaa, että rahapelaaminen on tulevaisuudessakin aikuisten viihdettä ja ajanvietettä.

Mikä vastuu on sitten pelinvalmistajilla e-Urheilussa ohjata kehitys sille tielle, mille monet ammattilaisorganisaatiot ovat jo menneet. Näillä on nimittäin samanlaisia akatemioita kuin on jalkapallon yhteydessä. Akatemiasta pääsee ammattilaistasolle sitten kun taidot ja ikä riittävät.

Mitäs jos välillä pasianssia?

Rakastatko netissä pelattavia korttipelejä? Ja erityisesti pasiansseja? Siinä tapauksessa tämä sivusto sopii sinulle erinomaisesti. Löydät täältä kätevästi täydellisen valikoiman netin parhaita pasiansseja. Pelit on luokiteltu helposti ja selkeästi eniten pelattuihin ja parhaiksi arvioituihin peleihin. Niitä kaikkia voi pelata verkkoselaimessa heti, täysin ilmaiseksi. Mitään ohjelmistoa ei tarvitse ladata. Lisäksi saat kaikkien pelien mukana selkeät ohjeet ja voit arvioida itse pelejä erityisen pisteytysjärjestelmän avulla.

Olemme itsekin pasianssin pauloissa. Kehitämmekin jatkuvasti uusia pelejä ja lisäämme niitä sivustolle. Pelit on suunniteltu HTML5-ohjelmistolla. Suurin ero toisiin netissä pelattaviin peleihin on juuri se, että ne eivät käytä HTML5-tekniikkaa. Ja siitä syystä niitä voi pelata vain PC:llä. Se ei päde meidän peleihimme. Koska käytämme HTML5:ttä, voit pelata kaikkia pasiansseja niin kännykällä, kannettavalla kuin tabletillakin. Ne toimivat kaikkialla moitteettomasti!

Hienoa sivustolla on myös se, että sieltä löytyy paljon taustatietoa pasianssista. Tiedot vaihtelevat laajoista peliohjeista ja strategioista aina nippelitietoon ja faktoihin pasianssin historiasta ja taustoista.

Legendojen Liiga – League of Legends – vinkit aloittelijalle

League of Legends, tai suomalaisittain Legendojen Liiga, on luultavasti yksi maailman suosituimmista pc-peleistä. Sen pelimaailmaan kirjautuu jopa kahdenksan miljoonaa innokasta pelaajaa joka päivä, ja pelissä tapahtuvat matsit houkuttelevat satoja tuhansia katsojia viikottain.

Valmistajan Riotin mukaan pelaajamäärät kasvavat vuosi vuodelta, eikä loppua näy. Ei ole siis ihme, että League of Legends on päätynyt myös vedonlyöjien suosioon. Suosittu peli houkuttelee, sillä väkijoukot tuovat mukanaan myös suuret voittomahdollisuudet.

Mutta miten Legendojen Liiga-pelillä lyödään vetoa? Kokosimme tähän tärkeimmät asiat, jotka aloittelijan on hyvä tietää ennen ensimmäisten betsien lyömistä.

Legendojen Liiga – pelin kulku

Legendojen Liiga on niin sanottu MOBA-peli (“multiplayer online battle arena”), jossa jokainen pelaaja ohjaa sankaria, joka taas kuuluu korkeintaan viiden pelaajan joukkueeseen. Sankari valitaan pelin alussa, ja jokaisella on omat kykynsä ja heikkoutensa. Jokainen pelaaja aloittaa pelin alusta, pienellä kokemusmäärällä ja ilman erityisen hyvää varustusta. Sankarit kehittyvät pelin aikana tienaamistaan pisteistä ja kullasta.

Pelin otteluissa kaksi joukkuetta taistelevat keskenään, ja tavoitteena on tuhota vastapelaajan pelialueella sijaitseva rakennus, nexus. Pelin voittaa siis se joukkue, joka on ensimmäisenä tuhonnut vastustajansa nexuksen.

Pelin kenttää kutsutaan kartaksi, ja se on useimmiten jaettu kolmeen eri osaan. Alueiden välillä on salaperäistä metsää, josta tulee pelin aikana ulos hirviöitä. Pelaajat eivät siis taistele pelkästään vastapuolta vastaan, vaan kentällä on myös lohikäärmeitä ja muita vaarallisia olioita. Niitä kukistamalla pelaajat saavat kokemuspisteitä ja kultaa, jolla on pelin kannalta tärkeä asema sillä se mahdollistaa pelaajille paremman varustuksen oston.

Pelaajat liikkuvat kartalla pitkin väyliä, joissa on vastapelaajalle kuuluvia torneja. Voittaakseen pelin ja päästäkseen käsiksi nexukseen, joukkueen on tuhottava myös nämä vihollistornit. Yksi joukkueiden haasteista on päättää mihin väylään he keskittyvät ja miten he jakavat aikansa hirviöiden tappamisen ja tornien kaatamisen välillä. Pelin keskivaiheilla pelaajat vaihtavat puolta kartalla.

Legendojen Liiga-pelit koostuvat yksittäisistä otteluista, joita pelataan aina kolme tai viisi lopullisen voittajan selvittämiseksi. Turnamentin voittaa siis paras kolmesta tai paras viidestä ottelusta.

League of Legends vedonlyöntikohteena

Netin kasinopelit ja eSports-vedonlyöntipelit ovat kasvaneet räjähdysmäisesti viime vuosina. Legendojen Liiga on yksi suosituimmista vedonlyöntikohteista, mutta miten pelillä lyödään vetoa?

Parhaimmillaan Legendojen Liiga-vedonlyönti on nopeatempoista ja hauskaa ajanvietettä. Vedonlyöntikohteet kannattaa kuitenkin valita analyyttisesti ja harkiten.

Ennen vetojen valitsemista kannattaa varmistua siitä, että sinulla on hyvä kokonaiskuva pelin maailmasta – otteluiden kulkuun vaikuttaa nimittäin moni asia, esimerkiksi joukkueiden pelityylit, taidot ja käytössä olevat resurssit (mitä enemmän joukkueella on kultaa, sitä paremmat varustukset he pystyvät ostamaan).

Vetoa voi lyödä esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

Voittajaveto eli “match winner” – tässä aloittelijoille sopivassa ja yksinkertaisimmassa pelimuodossa veikataan pelin voittajaa. Veto asetetaan ottelun alussa, ja sen jälkeen voit rauhassa katsella pelin kulkua. Voitot maksetaan kertoimen mukaisesti, eli esimerkiksi 20€ panoksella ja 1,90 kertoimella saat voittaessasi 38€.

Kokonaiskilpailun voittajaveto eli “outright winner” – voit lyödä vetoa myös kokonaisen turnauksen voittajasta, joka ratkaistaan yleensä kolmella tai viidellä pelillä.

Tasoitusveto eli “handicap bet” – jos olet varovaisempi pelaaja, voit pienentää vedonlyönnin riskejä tarttumalla tasoitusvetoihin. Tasoitusvedoissa annetaan heikomalle joukkueelle esimerkiksi +1.5 karttaa tasoitusta, jolloin vahvempi joukkue voittaa vain vähintään kahden kartan erolla.

Yli- ja alle-vedot eli “over/under” – tässä urheilustakin tutuksi tulleessa pelimuodossa vetoa lyödään jonkin pelissä esiintyvän muuttujan lukumäärästä. League of Legendsissä vetoa voi lyödä esimerkiksi pelattujen karttojen tai tappojen määrästä.

Live-vedonlyönti – vetoa voi lyödä myös reaaliajassa ottelun ollessa käynnissä. Pelin seuraaminen live-striimin kautta lisää jännitystä ja soveltuu hyvin niille, joilla on paljon pelitietoutta. Pelin kertoimet mukautuvat jatkuvasti pelin tapahtumiin, joten yllättäviäkin käänteitä voi tapahtua.

Erikoisvedot – Legendojen Liigan värikäs pelimaailma mahdollistaa myös erilaisten erikoisvetojen lyömisen. Vetoja voi asettaa esimerkiksi siitä, kuka onnistuu tappamaan ensimmäisen paronin tai lohikäärmeen.

Ja lopuksi

Legendojen Liiga tarjoaa monipuolisen ja mahdollisesti myös hyvin palkitsevan pelikokemuksen, josta hyötyy eniten pelin maailmaan perehtynyt vedonlyöjä. On siis tärkeää, että tutustut peliin kunnolla ennen betsien asettamista esimerkiksi striimattuja pelejä seuraamalla. Kun ymmärrät pelin kulun, aukeaa sinulle sekä maailmanlaajuinen pelin fanien yhteisö, sekä mahdollisuus tienata voittoja jännittävällä ja erittäin mukaansatempaavalla tavalla.

Fortnite keräsi yli 27 miljoonaa katselijaa räppärin keikalle

Epic Games järjesti Travid Scottin keikalle Fortnite peliin ja sai tempaukselle 27,7 miljoonaa katselijaa kaikenkaikkiaan viidelle keikalle. 12,3 miljoonaa katselijaa oli varsinaisessa livekonsertissa, joka siis järjestettiin Fortnite pelin sisällä. Epic on jo aiemmin tehnyt vastaavan DJ Christopher ”Marchmello” Comstockin kanssa. Tälläkin kertaa pelitalon graafikot olivat luoneet Scottin digiversion ja fanit pääsivät kuulemaan Scottin esiintyvän ja laulavan myös yhden täysin uuden kappaleen.
Lopullinen 27,7 miljoonaa katselijaa syntyi siitä, kun monet pelaajat striimasivat oman katselunsa ja sitä kautta katselijamäärä yli tuplaantui.

Nämä liveshowt ovat esimerkki Epic Gamesin työstä rakentaa Fortnitesta multimedia-alusta, joka on kaikkea muutakin kuin vain peli.

Suomalaiset innostuivat e-urheilusta ‒ Elisa Invitational, a BLAST Premier Qualifier katsottavissa vappuviikonloppuna maksutta Elisa Viihteessä

E-urheilun suosio kasvaa Suomessa kohisten, ja lajin katsojamäärät ovat viime viikkoina kasvaneet entisestään. Vappuna online-turnauksena järjestettävä Elisa Invitational kerää katsojia ympäri maailman. Elisa Viihde tarjoaa e-urheilulähetykset nyt maksutta.

Pelaaminen ja siihen liittyvät sisällöt kiinnostavat suomalaisia runsaasti. Elisan teettämän Näin Suomi viihtyy -tutkimuksen mukaan* tietokone- ja mobiilipelaaminen ovat hyvin suosittuja harrastuksia: joka toinen 15‒75-vuotias suomalainen pelaa vähintään viikoittain.

E-urheilua myös katsotaan paljon. Jo joka kolmas suomalainen katsoo e-urheilua tai muuta pelisisältöä viikoittain tai useammin. Nuorissa ikäryhmissä e-urheilu kiinnostaa erityisesti: yli puolet 15‒35-vuotiaista miehistä ja kolmannes saman ikäisistä naisista katsoo e-urheilua viikoittain tai useammin.

‒ Mikä mielenkiintoista, e-urheilu kiinnostaa muitakin kuin vain pelaajia ja urheilun ystäviä: sitä seuraa myös moni sellainen suomalainen, joka ei itse pelaa aktiivisesti, Elisa Viihteen urheilu- ja maksu-tv-liiketoiminnasta vastaava Mika Lepistö kertoo. Elisan tutkimuksen mukaan joka kuudes niistä, jotka eivät itse pelaa, seuraa e-urheilua ja joka viides niistä, jotka eivät tavallisesti seuraa urheilua, seuraa e-urheilua.

‒ Poikkeustilanne on nostanut e-urheilun suosiota merkittävästi entisestään. Elisa Viihde Sportin e-urheilulähetyksiä on katsottu maalis-huhtikuussa paikoin moninkertaisia määriä alkuvuoteen verrattuna. Tarjoamamme urheilusisällöt menivät äkkiä uusiksi, kun käytännössä kaikki urheilukilpailut ja -tapahtumat on peruttu kesään asti. Meidän on kuitenkin onneksi ollut mahdollista näyttää e-urheilua, ja sen pariin on löytänyt moni uusikin katsoja, Lepistö kertoo.

Elisa Invitational, a BLAST Premier Qualifier -karsintaturnaus kilpaillaan poikkeustilanteen takia onlinessa

Elisa järjestää kansainväliseen BLAST Premier e-urheilukiertueeseen kuuluvan Pohjoismaiden karsintaturnauksen ”Elisa Invitational, a BLAST Premier Qualifier” 30.4.–3.5. Elisa Invitational on suurin koskaan Suomessa järjestetty e-urheiluturnaus, ja se toimii polkuna kohti kansainvälistä e-urheilu-uraa ja merkittäviä palkintorahoja. Turnaus pelataan alkuperäisistä suunnitelmista poiketen ilman yleisöä online-tapahtumana, ja sitä voi seurata suorana tai tallenteina esimerkiksi Elisa Viihde Sportin kautta.

BLAST Premier on e-urheilun yksi merkittävimmistä kansainvälisistä turnauskiertueista, ja sen vuonna 2020 jaettava palkintopotti on yhteensä yli 4 miljoonaa dollaria.  Kiertueen turnauksissa pelataan Counter-Strike: Global Offensivea.

‒ Olemme iloisia siitä, että voimme kaikesta huolimatta järjestää turnauksen pitkälti suunnitelmien mukaan. On tietysti harmillista, että yleisö ei pääse paikalle kokemaan liveturnauksen tunnelmaa, mutta uskomme, että e-urheilun ystävät ympäri maailman löytävät tiensä tottuneesti myös onlineen, ja saamme yhdessä aikaan hienon tapahtuman. Elisa Viihde Sport 1 -kanavaa voi tällä hetkellä katsoa maksutta, kun suurin osa urheilusisällöistä on tauolla, joten Elisa Invitational tarjoaa hyvän mahdollisuuden viettää vappua vauhdikkaan pelielämyksen äärellä, Mika Lepistö vinkkaa.

Lisätietoa turnauksesta elisaesports.fi

E-urheilun lajien kirjo laajenee

Täällä eepelit.fi sivustolla ovat pääosissa peliuutisoinnissa olleet CS:GO, PUBG ja viimeisimpänä Valorant peli, mutta esimerkiksi Dota 2 ja League of Legends pelit ovat jääneet sivummalle siitä yksinkertaisesta syystä, että yksikään meistä ei pelaa näitä pelejä. Samoin pelit kuten Rocket League, Rainbow Six ja monet muutkin genren pelit jäävät meiltä ohi, koska oma toimituksemme on kapea ja pelaamamme pelit vievät jo nykyisellään paljon aikaa muusta tekemisestä.

Silloin tällöin suuntaamme katseemme myös muihin peleihin tai katsomme esimerkiksi peleistä, missä kaikissa niissä on ollut esillä kasinopelejä, joita toimituksemme pelaa – olemmehan kaikki aikuisia, ja jokaisella meistä on oma suosikkipelimme kolikkopelien ja kasinopelien maailmassa.

E-urheilun katsojamäärät kasvussa

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuvaKuvaus luotu automaattisesti

Vuonna 2018 laskettiin että e-Urheilua seurasi joko aktiivisesti tai satunnaisesti vajaat 400 miljoonaa ihmistä ja tänä vuonna katsojamäärät lähestyisivät 500 miljoonaa katsojaa. Esimerkiksi vuonna 2015 eniten katselijoita oli League of Legends pelillä, jota myös pelattiin eniten ja seuraavina tulivat Dota 2 ja CounterStrike pelit. Ja jos mietitään, että vuodet 2017 League of Legends finaalia seurasi online yli 106 miljoonaa katselijaa ja esimerkiksi Wimbledonin tennisfinaalia 2018 vain 9,4 miljoonaa katselijaa, voidaan sanoa että e-Urheilu on ollut todella seurattu laji jo 2010-luvun puolesta välistä ja se laji vain kehittyy ja kasvaa edelleen. Vuonna 2019 katselijamäärät olivat LoL mestaruudella 137 miljoonaa, Dota2 The International finaalilla 88 miljoonaa, CS:GO Katowicen finaaleilla 53 miljoonaa ja CS:GO Starladder Major Berliinilläkin 45 miljoonaa, ei siis mikään ihme että lajista on vähitellen tullut myös oikea mainoskanava yrityksille, jotka haluavat tulla esille 18-29 vuotiaiden parissa.

E-urheilun katsojamäärät, pelaajamäärät ja kaikki lajiin liittyvä paitsi areenatapahtumat ovat kasvaneet nyt vuoden 2020 alkukuukausina. Tämä hetken maailmantilanne on vaikuttanut luonnollisesti myös tämän lajin tapahtumiin, jotka ovat nyt siirretty pois isoilta areenoilta täysin studio/online turnauksiksi, mutta joka tapauksessa laji saa entistä enemmän huomiota ja kasvua.

E-urheilussa liikkuu jo isot rahat

Vuonna 2018 laskettiin että e-Urheilun liikevaihto olisi ollut vajaat 870 miljoonaa dollaria ja silloin laskettiin, että se kolminkertaistuisi vuoteen 2022 mennessä – tämän lasku lokakuussa 2019 Goldman Sachs. PriceWaterhouseCoopers ennusti liikevaihdon saavuttavan 1,5 miljardia vuoteen 2022 mennessä. Mistä sitten kaikki raha tuli 2018? Sponsorointi kattaa noin 25% koko summasta, mediaoikeudet 20%, striimausmainonta vajaat 20%, kuluttajien maksut noin 15% ja erilaisten tapahtumien lipputulos noin 15%.

Newzoo julkaisi helmikuussa 2020 (siis ennen nykytilannetta) arvion, missä e-Urheilun liikevaihto olisi 2020 tasolla 1,1 miljardia dollaria ja vuonna 2023 se olisi jo 1,6 miljardia, mutta nämä luvut eivät sisällä televisiointia, mikä on kasvanut tänä vuonna maailmalla huomattavasti ja samalla e-Urheilu on noussut myös urheiluvedonlyöntilistoille aivan uudelle tasolle, ja aivan uusilla vedonlyöntimahdollisuuksilla.

Vuonna 2018 Suomessakin nähtiin selkeä muutos markkinoilla, kun siihen asti pienissä piireissä pelatut turnaukset alkoivat saada kunnon sponsoreita ja Suomessa toimivat teleoperaattorit lähtivät ryminällä mukaan markkinoille. Nyt 2020 Elisa Viihde sisältää pelejä suorina lähetyksinä ja Telialla on osansa Suomen peliliigoista. Taustalla myös esimerkiksi yrityksille on saatavilla oma firmaliiga genren lajeihin eikä yritysmaailmassakaan enää pelata vain perinteisiä palloilulajeja.

PwC:n vuoden 2018 laskelmat verrattuna vNewZon 2020 laskelmiin ovat muuttuneet huomattavasti. Oheisessa kuvassa vuoden 2020 arviot, missä raha liikkuu e-Urheilussa.

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuvaKuvaus luotu automaattisesti

e-Urheilun tulevaisuus Suomessa

Suomessa on paljon pelaajia, se on selvää. Suomessa on myös aloitettu e-Urheiluun liittyviä koulutuksia, joiden tarkoitus on antaa lajiin ammattilaisiksi tähtääville nuorille aikuisille kokonaiskuvaa siitä, mitä ammattilaisuus vaatii, ja että kyse ei ole vain pelaamisesta. 2020-luku on varmasti koko lajigenrelle kasvun aikaa, mutta samalla laji kamppailee harrastajista, tiloista, vapaa-ajasta katselijoiden suhteen mutta myös sponsoreista. Suomen sponsorimarkkinat ovat pienet, ja vaikka ENCEn toimitusjohtaja Mika Kuusisto juuri kertoi televisiohaastattelussa, ettei e-Urheilu kamppaile muita urheilulajeja vastaan, niin sitä se nimenomaan tekee.

E-Urheilun kasvu vaatii entistä ammattimaisempaa toimintaa ja tällä hetkellä Suomessa on vain pari ammattilaisjoukkuetta, kun esimerkiksi jalkapallossa tai jääkiekossa niitä on parikymmentä. Kaikki nämä joukkueet haluavat osansa Suomen sponsorimarkkinoista, eikä sitä rahaa ole liikaa lisää sinne siirtymässä. Tämän lisäksi kaikki tutkimukset osoittavat maailmalta ja Suomesta, että e-Urheilu vetoaa nimenomaan 18-29 vuotiaisiin nuoriin aikuisiin ja mikäli oma yrityksesi myy tuotteita tai palveluita tälle ikäryhmälle, mietit varmaan tällä hetkellä mainoksien ja mainosrahan siirtämistä jääkiekosta ja jalkapallosta e-Urheiluun, joten kyse on kamppailusta.

Me haluamme olla mukana kertomassa lajin kehityksestä ja etenemisestä Suomessa, sekä tämä eepelit sivuston kanssa kuin myös e-urheilua.com sekä suomiesports.fi sivustojemme kautta ja otamme aina mielellämme uusia ihmisiä mukaan porukkaan kertomaan tapahtumista, peleistä ja pelaajista.

Ota rohkeasti yhteyttä ja tehdään yhdessä lajista entistä tunnetumpi Suomessa.

Videopelit ja koronavirus – missä menee kohtuuden raja?

Suomalaiset tunnetaan varsin sisäänpäin kääntyneenä kansana. Viime aikoina vallinneet, historiallisesti merkittävät kokoontumis- ja liikkumisrajoitukset ovat kuitenkin saattaneet myös ujon maamme asukkaat mökkihöperyyden partaalle. Mikä olisikaan siis avuksi, kun koronavirus jyllää, talous on pysähtynyt ja tulevaisuus näyttää tavallistakin epävarmemmalta?

Kotona pysyttely on johdattanut monen aiempaa tuottavampien ajanvietteiden pariin. Eräs on löytänyt itsensä vatsalihasliikkeitä tekemästä, toinen blackjack säännöt kertaamasta. Vaikka peruskunnon nostatus ja lisätulojen havittelu ovat kumpikin ihailtavia päämääriä, voi fyysistä ja ajatuksellista ponnistelua edellyttävä toiminta käydä nopeasti puuduttavaksi.

Pelit pakokeinona

Kun kaipaa vapautusta omasta stressistä, on luonnollista, ettei itse stressin aiheuttajan ratkaisu ole mielessä päällimmäisenä. Myös stressinhoitoon keskittyvät psykologian ammattilaiset keskittyvät ennemmin sen oireiden hoitoon; itse ongelmien kohtaaminen kun on helpompaa mielentilan tasaannuttua.

Modernissa arkielämässä meditaatio ja hengitysharjoitukset kuitenkin väistyvät vaistomaisempien, dopamiinihakuisten toimintojen tieltä. Tällaisina pidetään etenkin roskaruoan syöntiä, sosiaalisen median selausta sekä – ikävä kyllä – myös videopelien pelaamista. Ongelmia ilmenee, jos henkilö harjoittaa korkeasti dopamiinia tuottavia toimintoja toistuvasti tai useita tunteja päivässä.

Dopamiini on aivojen tapa houkutella meitä toimintaan, joka muinaisaikoina varmisti ihmisen selviytymisen. Kun henkilö söi sokerintäyteisiä ruokia, muuntui tämä lisävarastoksi (rasvaksi) pahan päivän varalle, ja pahaa tarkoittaneen saalistajan torjunta tarkoitti elämän jatkumista. Ei olekaan vaikeaa päätellä, miten tällaisia toimintoja palkitsevat aivot olisivat hyödylliset eläinlajin selviytymisen kannalta.

Yhtä helppoa on myös päätellä, mitä tapahtuu, jos aivot palkitsevat kantajaansa voimakkain, vaistomaisin palkinnoin jatkuvasti. Kun aivot tottuvat videopeleistä tai addiktoivista sovelluksista saamiinsa dopamiiniannoksiin, ei lenkille meno tai kirjan luku onnistukaan yhtä helposti, kuin aiemmin.

Videopelien tarjoama, tosielämästä toisinaan lähes täysin poikkeava maailma on juuri tämän vuoksi erityisen houkutteleva silloin, kun arki tuntuu olevan vain ongelmia ja epävarmuutta täynnä. Monet ongelmat kuitenkin vain pahenevat jäätyään vähälle huomiolle, ja näinä kriittisinä aikoina tärkeää on havaita, milloin pelaaminen muuttuu hetkellisen viihteen sijasta addiktioksi, joka estää uhriaan ratkaisemasta oikeita ongelmiaan.

Addiktion merkit

Oman riippuvuuden tunnistaminen voi toisinaan olla vaikeaa. On tiettyjä kysymyksiä, joihin vastaamalla voi saada osviittaa siihen, onko kyseessä ongelma vaiko vielä vain mieluisa ajanviete.

  • Tunnetko pelaamisen lopettaessa olosi ärtyneeksi tai ahdistuneeksi?
  • Oletko laiminlyönyt työsi, puolisosi tai opintojesi tuoman vastuun pelaamisen vuoksi?
  • Onko eteneminen tavoitteitasi kohti pysähtynyt pelaamisen takia?
  • Vähätteletkö tai pyritkö salaamaan läheisiltäsi, kuinka paljon olet pelannut?

’Kyllä’-vastaus jo vain yhteen näistä kysymyksistä voi olla merkki siitä, että pelaamista olisi syytä rajoittaa – oman hyvinvointisi vuoksi. Peliongelman diagnosointi on kuitenkin hankalaa, sillä esimerkiksi casino netti ja moninpelit tuovat kumpikin omat etunsa ja, liiallisuuksiin vietyinä, omat haittansa. Nettikasinoiden tuoma rahavirta estää helposti haittapuolien näkemisen, kun taas online-peli voi muuntua addiktoituneen mielessä vain tavaksi pitää yhteyttä ystäviin, joita ei muuten – etenkään kriisin aikana – ehkä näkisi.

Jos havaitset kerta toisensa jälkeen, että kaverit ovat poistuneet serveriltä jo tunteja sitten ja pelaaminen jatkuu aamumyöhään, ei kyseessä enää ole vain hauska ajanviete. Ammattipelaajia lukuun ottamatta muita odottaa viikkojen tai kuukausien peluun ja sitä eittämättä seuranneen kyllästymisen jälkeen ikävä totuus: pelaamisesta ei jäänyt mitään oikeaa jäljelle. Pelissä saadut XP:t eivät oikeasti tehneet taidokkaammaksi tai vahvemmaksi, vaan käsipainot olohuoneen nurkassa ovat yhä pölyiset.

Mikä on siis avuksi, kun peleistä on tullut jo muuta elämää haittaava addiktio?

Eroon riippuvuudesta

Huumausaineet poislukien useimpien riippuvuuksien hoito onnistuu kaikista tehokkaimmin kotikonstein. Keskeisintä on dopamiinia korkeasti tuottavien, mutta oikealle elämälle hyödyttömien toimintojen asteittainen vähentäminen. Näin arkisista velvoitteista tulee jälleen nautinnollisia ja kiinnostavia – ehkäpä vieläkin enemmän, kuin ne olivat ennen riippuvuutta. Tavoitteessa apuna voivat olla muun muassa seuraavat askeleet:

  • Tarkkaile itseäsi kuin ulkopuolista videopeli-/elokuvahahmoa: Mikä olisi kaikista optimaalisin ja produktiivisin teko, jonka voisit tehdä juuri nyt?
  • Muovaa tavoitteesi, kuin videopelihahmolle: Millainen on ideaali ’sinä’? Millä toimilla pääset tavoitteisiisi/Mitkä toimet kerryttävät mitäkin ”XP:tä”? Jaksota toimet mieluiten päivittäisiin, pieniin osiin, koska tällöin tavoite pysyy hyvin mielessä mutta sen edellyttämä toiminta ei ole liian vaativaa.
  • Hyödynnä videopelejä palkitsemiskeinona: Päivälle asettamiesi tavoitteiden onnistuneen toteutuksen jälkeen voit pelata muutaman tunnin pelejä ilman toistuvaa syyllisyyden tai stressin tunnetta.
  • Muovaa ympäristösi miellyttäväksi: Kuka tahansa tahtoo paeta todellisuutta, joka on epämiellyttävä, täynnä turhia härpäkkeitä ja vain lisää sotkuisuudellaan elämän kaaottisuuden tuntua. Siispä aloita kotisi siistimisestä ja poista ympäriltä tavarat, joita et käytä.
  • Jaa toimet pieniin osiin: Addiktiosta poispääsyn alkuvaiheessa voit kokea pakkomielteistä tarvetta pelata uudelleen. Sano siis itsellesi, että odotat vielä 10 minuuttia, ja toista tätä ajan kuluttua halutessasi uudelleen, kunnes koet voivasi pelata ilman syyllisyyden tunnetta.

Suositeltavaa on, että käytät tämän ajan produktiivisesti vaikkapa opintojen, parisuhteen ja työn eduksi, tai vain sinua kiinnostavan aiheen tutkimiseen/uuden taidon oppimiseen. Jaottamisesta on hyötyä myös tässä; jos kerrot itsellesi, että kirjoitat tutkielmaa vain 100 sanaa, on kirjoittamisen aloittaminen (ja näin myös jatkaminen) paljon helpompaa.

Tasapaino ennen kaikkea

Aktiivipelaajana on helppoa ajatella, että tuon rakkaan harrastuksen rajoittaminen johtaisi auttamattomaan tylsyyteen ja kurjuuteen. Totuus kuitenkin on, että addiktion kohdetta alkaa inhota nopeasti, kun löytää itsensä sen aiheuttamasta kuilusta. Meistä tuskin kukaan tahtoo havahtua kuukausien tai vuosien päästä siihen, ettei ole edennyt elämässään haluamallaan tavalla, vaan käyttänyt päiväkausia riippuvuutensa ruokkimiseen.

Videopelit eivät itsessään ole paha asia. Niiden tuotanto työllistää uskomattoman määrän ihmisiä ja ne tarjoavat mahdollisuuden rikastumiseen niille, joita perinteinen urheilu, sijoittaminen tai yrityksen perustaminen eivät kiinnosta. E-urheilu onkin ollut merkittävässä asemassa niin kilpailun tasa-arvoistamisessa kuin myös teknologian kehityksessä; edellyttäväthän uutuuspelit (etenkin Open World -pelit, kuten pitkään odotettu Cyberpunk 2077) tietokoneilta aina vain enemmän.

Siispä videopeleissä, kuten kaikessa muussakin elämisessä, tulee muistaa tasapaino. Sen edellytykset (aika, raha) eivät saa ylittää sen tarjoamia etuja (kielitaito, suhteet). Toisin kuin moni addiktion vallassa oleva ehkä luulisi, ei pelejä tarvitse pelata päänsärkyyn ja silmien ärtymiseen saakka. Koska pelit on laadittu tarkoituksella paljon dopamiinia tuottaviksi, voi peliaikaa rajoittamalla myös tehostaa niistä saatavaa nautintoa. Neuvoja noudattamalla voit siis hyödyntää rajoitteiden tuoman lisäajan samalla, kun moni muu ei ehkä edes huomaa viettävänsä tuntikausia puhelimen tai television parissa. Etumatkasta ei ole koskaan haittaa, etenkään kun kyseessä on kisa niin muita kilpailuyhteiskunnan jäseniä

Jamppi + ENCE = ????

Jos viimeiset viikot ovat olleet Jampin eli Elias Olkkosen ympärillä huhuilevia nuorten miehen otteista pelijättiä kohtaan niin tänään sitten rysähti kunnolla:

Suomen tunnetuin ja menestynein Counter-Strike-joukkue ENCE vahvistaa kokoonpanoaan 18-vuotiaalla superlupauksella , joka on tehnyt kaksivuotisen sopimuksen organisaation kanssa.

Olkkonen ei korvaa kokoonpanossa ketään nykyistä ENCE-pelaajaa, sillä joukkue siirtyy kuuden pelaajan kokoonpanoon. Vastaavaan ratkaisuun päätyi hiljattain myös tanskalainen Astralis, jota pidetään kaikkien aikojen CS-tiiminä. ENCE pelaa keskiviikkona Road to Rio -karsinnan ottelussa vielä ilman Olkkosta. Tulevissa DreamHack Masters- ja Elisa Invitational -turnauksissa Olkkonen korvaa Sami ”xseveN” Laasasen.

Olkkosella ei pelilupaa Majoreissa

ENCE kertoo tiedotteessa seisovansa Olkkosen takana taistelussa Valvea vastaan ja sanoo pelaajalle langetetun rangaistuksen olevan aivan liian raju. ENCE yllyttää Counter-Striken ammattilaispelaajaliittoa (CSPPA) ottamaan Olkkosen oikeustapauksen vakavasti myös tulevaisuutta ajatellen. Olkkonen ei saa pelata Valven järjestämissä Major-turnauksissa eli mikäli ENCE selviytyy karsinnoista Rioon, eikä Valve ota pelikieltoa pois, ei häntä voida Riossa peluuttaa. Haastehakemus vuonna 1996 perustetulle ja kolmen miljardin dollarin arvoiselle Valvelle on jätetty Itä-Uudenmaan käräjäoikeuteen.

Olkkoseen on yhdistetty Steam-pelitili, jolta löytyy turnausosallistumisen estävä VAC-kielto. VAC on lyhenne Valve Anti-Cheatista, joka on pelitalon oma huijauksenestojärjestelmä. Olkkonen on kiistänyt olevansa huijari tai käyttäjätilin omistaja, mutta yhteydenotot Valveen eivät ole muuttaneet pelitalon kantaa.

Haastekirjelmän mukaan Olkkonen loi vuonna 2015 nyt VAC-kiellossa olevan pelitilin kotona järjestämänsä peli-illan eli lanien aikana. Olkkonen on ollut tuolloin 14-vuotias. Olkkonen osti tilille CS-pelin vanhempiensa luottokortilla ja luvalla. Olkkonen oli myynyt ja luovuttanut pelitilin samana iltana alaikäiselle ystävälleen, joka osallistui kotilaneihin. Pelitili sai VAC-kiellon marraskuussa 2015.

Haastekirjelmässä kerrotaan Olkkosen olleen välittömästi yhteydessä Valveen, kun hän sai lokakuussa 2019 tietää VAC-kiellosta ja sen seuraamuksista. Sähköpostikeskustelut pelijulkaisijan kanssa päättyivät siten, että Valve totesi Olkkosella olevan elinikäinen osallistumiskielto Major-turnauksiin. Päätöstä ei peruttu. Mitä tapahtuu joukkueelle jos ja kun Jamppi pelaa karsinnoissa, muttei pääsisi itse turnaukseen?

ENCE-valmentaja Slaava ”Twista” Räsänen kertoo Jallin jatkavan tarkkuuskivääripelaajana. Olkkonen saa vapaat kädet, mutta tiimi aikoo myös pelata kahta tarkkuuskivääriä samanaikaisesti aiempaa enemmän. Kemppi vahvistaa puolestaan videolla ottavansa pelinjohtajan hommat vastuulleen Jallilta, joka toimii hänen siipimiehenä.

Elisa Invitationalista lisätietoa

BLAST Showdown karsintakilpailu Elisa Invitational tarjoaa osallistujille kaksi paikkaa BLAST Spring Europe Showdown turnaukseen. Elisa Invitational aloittaa oman turnauksen bo1 eli yhden kartan kilpailuna, missä mukana olevat kahdeksan tiimiä on jaettu kahteen ryhmän.

Ottelut pelataan Tampereella ilman yleisöä Tampere-talossa.

Kummankin ryhmän voittaja siirtyy suoraan välieriin, joiden toiset paikat pelataan kakkosten ja kolmosten välisen ottelun kautta – voittajat näistä sitten ryhmävoittajia vastaan välieriin.

Ryhmä A koostuu GODSENT, ENCE, DIGNITIAS sekä Apeks, joka sai paikkansa Norjan karsintojen kautta. Apeksin in-play-leaderinä Erik ”truth” Hansen Dyrnessin joukkueen valmentaja toimii Pål ”Polly” Kammen joukkueen siirettyä edellinen valmentaja Haakon ”Radifaction” Tholo syrjään maanantaina.

RyhmäB:ssä ovat sitten North, Heroic, Nordavind sekä KOVA. Näistä karsintojen kautta ryhmään nousi suomalainen KOVA.

Ryhmä A pelaa torstaina 30.4.2020 alkaen klo 13 ja viimeinen peli klo 20.30 ENCE vs Apeks.

13:00 – Ruotsi Dignitas vs. Norja Apeks
14:30 – Eurooppa GODSENT vs. Suomi ENCE
16:00 – Suomi ENCE vs. Ruotsi Dignitas
17:30 – Eurooppa GODSENT vs. Norway Apeks
19:00 – Eurooppa GODSENT vs. Ruotsi Dignitas
20:30 – Suomi ENCE vs. Norja Apeks

Ryhmä B pelataan sitten perjantaina vappupäivänä 1.5.2020
13:00 – Eurooppa Nordavind vs. Suomi KOVA
14:30 – Tanska North vs. Tanska Heroic
16:00 – Tanska Heroic vs. Eurooppa Nordavind
17:30 – Tanska North vs. Suomi KOVA
19:00 – Tanska North vs. Eurooppa Nordavind
20:30 – Tanska Heroic vs. Suomi KOVA

Lauantaina pelataan ensimmäisen ryhmän finaalipelit ja sunnuntain aistten toisen ryhmän pelit, joten kaikki tulokset ovat selvillä todennäköisesti keskiyöhön mennessä 3.5.2020 ja nähdään mitkä kaksi joukkuetta saavat paikan BLASTiin.

Kuukausi sitten pelatusta karsinnasta juttua oli mm. täällä.

Call of Duty ottelujen vedonlyönti alkaa

0

Viime kuukauden puolessa välissä Call of Duty liiga ilmoitti suunnitelmistaan siirtyä kokonaan virtuaaliseksi tämän hetkisen korona pandemian vuoksi. Kun kyse on kuitenkin videopelistä niin tämä ei varsinaisesti Call of Duty:n kilpapelaamiseen vaikuta niinkään. Vuosia taaksepäin kun katsotaan vaikkapa Counter-Strike pelin turnauksia niin niistäkin moni oli etänä järjestetty. Toki nyt kun ei voi mitään isoja turnauksia järjestää niin se vaikuttaa organisaatioihin muttei varsinaisesti itse pelaamiseen. Koska peliteollisuus ja teknologia ovat edenneet huomattavasti ihan 2 vuodenkin sisällä, on se avannut monia uusia ovia tulevaisuuden pelaamista varten isommalla skaalalla. Vedonlyönti onkin alkanut siis lisääntyä myös tällä alalla.

Kuten otsikosta voi päätellä jo niin näille videopeleille ja niiden matseihin on mahdollista lyödä vetoa. Nevadan osavaltio hyväksyi Call of Duty:n kohdalla juuri vedonlyönnit sääntöjen kanssa. Näihin peleihin on kolme eri vedonlyönti tapaa, head-to-head, ottelun voittaja sekä turnauksen voittaja.

Toki jokainen palveluntarjoaja joutuu hakemaan lisenssin että voi tarjota Call of Duty vedonlyöntiä. Hakemuksen ohella voi vedonlyönnin tarjoaja myös hakea mahdollisuutta muiden vedonlyöntitapojen tarjoamiseen.

Call of Duty on ollut first person shooter pelien ykkönen koko vuosituhannen aikana, ainoana kilpailijana toki genressä on Battlefield sarja joka on hieman realistisempi. Uusimpia tulokkaita Call of Duty pelisarjaan on uusi reboot versio Modern Warfare pelistä joka aikaisemmin oli kolmiosainen. Modern Warfare:n alkuperäinen ykkösosa sai remasteroinnin tuossa reilu vuosi sitten jonka jälkeen onkin tullut kaikkea uutta lisää. Puhelimelle saa Call of Duty: Mobile pelin ja myös Battle Royale on saatavilla juurikin tässä uudessa Modern Warfare pelissä.

Dota 2 pelin uudesta turnauksesta voit lukea täältä.

Vedonlyöntiä eUrheilun osalta oli alkuvaiheessa pelkästään pelin sisäisillä tuotteilla joka osoittautui varsin suosituksi. Counter-Strike otteluihin käytettiin panoksina ”skinejä” jotka loppujen lopuksi Valve kielsi.