Koti Blogi Sivu 23

Om Nom: Run, uusi mobiilipeli 1,5 miljardin latauksen menestyspelisarjan tekijöiltä

0

Tämä on paljon suurempaa, kuin Hollywood” – kertoo Koukoi Gamesin toimitusjohtaja Antti Kananen.

ZeptoLab Green, ZeptoLab UK:n Om Nom -peliperheen kasvattamiseen keskittyvä yksikkö, on julkaissut oululaisen Koukoi Gamesin kanssa yhdessä kehittämän Om Nom: Run -mobiilipelin, jossa seikkailevat Om Nom ja muut sarjan hahmot. Om Nom -menestyspelisarjaan kuuluu muun muassa pelisarja Cut the Rope. Yhteensä pelisarjalla on noin 1.5 miljardia latausta.

Om Nom on söpö pikku monsteri joka ilmestyi ensimmäisen kerran Cut the Rope -pulmapelissä iOS-alustalla vuonna 2010. Siitä hetkestä Cut the Rope -peliä ja viittä sen jatko-osista on ladattu yli 1.5 miljardia kertaa eri alustoilla. Om Nomilla on myös suosittu animaatiosarja, Om Nom Stories, joka on kerännyt yli 15 miljardia näyttökertaa maailmanlaajuisesti suosituimmissa tilausvideopalveluissa.

Om Nom: Run on tärkeä osa studiomme uutta peli-IP fokusoitunutta strategiaa, ja olemme innoissamme saadessamme vihdoin julkaista tämän pelin yhdessä ZeptoLabin kanssa pitkän kehitystyön jälkeen. Odotukset ovat korkealla, koska tämän pelin julkaisu on isompi asia studiollemme, kuin aikaisempi Hollywood-yhteistyö. Työskentelemme heti pelaajille tunnetun menestyneen mobiilipelibrändin parissa – ja tuomme heille lisää sisältöä sekä uuden pelikokemuksen. Tämä on merkittävä mahdollisuus, koska saamme pelin suoraan olemassa olevan, edelleen kasvavan, pelaajakunnan käsiin. Peliä on markkinatestattu useammassa maassa ja alustavat tulokset, joiden toivomme pysyvän skaalatessa pelaajamääriä, ovat kannustavia. Tämä on paljon suurempaa, kuin Hollywood – onhan pelimarkkina itsessään jo sitäkin markkinaa suurempi.” – kertoo Koukoi Gamesin toimitusjohtaja Antti Kananen.

Om Nom: Run perustuu Om Nom Stories: Super-Noms -maailmaan, jossa Om Nom ja hänen ystävänsä Om Nelle alkavat supersankareiksi ja taistelemaan ilkeitä pahiksia vastaan. Pelissä Om Nom ja hänen ystävänsä juoksevat värikkäissä ympäristöissä kaupunkien katoilta robottitehtaisiin ja taikametsiin, tekevät stuntteja ansaitakseen palkintoja ja suorittavat tehtäviä avatakseen uusia juoksualueita. Peli on endless runner -tyylinen mobiilipeli jossa riittää hauskaa haastetta kaikenikäisille mobiilipelaajille aina lapsista vanhempiin pelaajiin.

Lataa Om Nom: Run ilmaiseksi:

Apple App Store: https://apps.apple.com/us/app/om-nom-run/id1492461133

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zeptolab.omnomrun.google

Olemme meidän peli-IP fokusoituneen strategian myötä uusissa yhteistyökeskusteluissa, joiden myötä toivomme saada uusia mahdollisuuksia työskennellä muiden menestyspelisarjojen parissa. Strategia ei meillä syntynyt itsessään, vaan se muotoutui useiden eri kokeilujen ja oppien myötä. Päädyimme yhdessä vaiheessa tarjoamaan alihankintaa kahdelle AAA -pelistudiolle liittyen heidän olemassa oleviin pelisarjoihin. Työskentelyn myötä huomasimme, että tässä on mahdollisuus tehdä jotain muuta, mitä muut eivät keskittyneesti pyri tekemään mobiilipelimarkkinoilla. Tämän myötä päädyimme kertomaan halustamme työskennellä menestyspelisarjojen kanssa ZeptoLabille sekä esittämään useita peli-ideoita heille, ja nyt meillä on vihdoin ensimmäinen pelituotanto menossa julkaisuun, josta saamme jaetusti tuloja yhtiöiden välisten investointien ja sopimusten mukaisesti. Pitkän tähtäimen tavoitteemme myös on ottaa tästä oppia ja hyödyntää niitä omien pelituotantojen parissa.” – täsmentää Koukoi Gamesin toimitusjohtaja Antti Kananen.

Erilaiset kolikkopelit nettikasinoilla

Nettikasinot ovat nousseet varsinaiseksi kilpailijaksi tavallisille pelikoneille, sillä vaikka nykyaikaisiin pelikoneisiin on saatettu mahduttaa kymmenenkin erilaista peliä, pienimmänkin nettikasinon kohdalla puhutaan vähintään sadan pelin pelivalikoimasta. Suureen pelivalikoimaan liittyy vain yksi huono puoli: yhden suosikkipelin löytäminen valtavasta valikoimasta voi tuntua mahdottomalta tehtävältä. Kun siihen sopivan voitokkaaseen ja omaa silmää miellyttävään peliin vihdoin törmää, sitä ei hevillä toiseen vaihdeta.

Nettikasinoiden pelivalikoima on valtava, mutta sen jaottelu erilaisiin pelityyppeihin voi auttaa sinua tunnistamaan omat mieltymyksesi ja löytämään itsellesi sopivia pelejä helpommin. Tässä artikkelissa puhumme nyt ennen kaikkea kolikkopeleistä, joiden ohella nettikasinot tarjoavat myös esimerkiksi lottoa, arpoja ja pöytäpelejä. Näitä vinkkejä seuraamalla – ja tietysti itse kokeilemalla – löydät helposti uuden suosikkipelin.

Klassiset kolikkopelit nostalgiannälkäisille

Muistatko vielä ne klassiset yhden voittolinjan pelit, joissa kolmella samanlaisella symbolilla sai voiton? Näitä ”yksikätisiksi rosvoiksi” kutsuttuja kolikkopelejä löytyy enää harvemmin kaupoista ja peliluolista, mutta onnekas voi törmätä niihin esimerkiksi ulkomaisilla kasinoilla tai laivalla. Myös uudet nettikasinot ovat pitäneet klassiset yhden voittolinjan kolikkopelit pelivalikoimassaan. Yleensä näiden pelien symbolit ovat samanlaisia kuten klassisissa fyysisissä pelikoneissa, joten halutessaan suomalainen pelaaja voi edelleen kokea nostalgisen pelikokemuksen poistumatta kotoaan. Toisaalta markkinoille on viime aikoina tuotu myös grafiikaltaan edistyneempiä yhden voittolinjan kolikkopelejä, joiden teema voi myös poiketa perinteisestä. Klassikon ystäviä siis hemmotellaan myös nykyaikaisilla nettikasinoilla!

Enemmän voittotapoja useamman voittolinjan peleillä

Useamman voittolinjan pelissä voi olla jopa kaksisataa voittolinjaa. Yhden voittolinjan peli tarjoaa hieman erilaisen pelikokemuksen, sillä yhdellä pyöräytyksellä pelaaja panostaa vaikkapa kaksikymmentä senttiä vain yhdelle voittolinjalle, kun taas useamman voittolinjan pelissä panos jaetaan useamman voittolinjan kesken. Tällöin esimerkiksi pieniä voittoja saattaa tulla useammin kuin klassisissa yhden voittolinjan peleissä, mutta toki myös isot voitot ovat mahdollisia.

Yksi useamman voittolinjan pelityyppi on 243 Ways to Win -pelit, joissa on suoraan käännettynä ja kirjaimellisesti 243 tapaa voittaa eli yhtä monta voittolinjaa. Nämä pelit ovat yleistyneet nettikasinoilla sellaisella rytinällä, että niitä ei välttämättä enää edes erikseen markkinoida, jolloin 243 tapaa voittaa -pelin löytää vain pelejä kokeilemalla. Jos pidät siitä, että jokaisella kierroksella tapahtuu jotakin, kannattaa ehdottomasti tutustua useamman voittolinjan peleihin.

Viihdettä bonuspeleistä

Useamman voittolinjan peleissä lisäviihdettä saa myös erilaisista oheisjutuista, kuten bonuspeleistä ja ilmaispyöräytyksistä. Jokainen bonuspeli on erilainen, mutta yleensä kolme samaa bonuspelisymbolia keräämällä saa ilmaisen bonuspelin, josta voi voittaa suuriakin summia. Pelistä riippuen myös ilmaispyöräytykset aktivoituvat kahdella, kolmella tai useammalla symbolilla. Ilmaispyöräytyksissä pelaaja saa tietyn määrän ilmaisia pyöräytyksiä, joissa on panoksena alkuperäinen pyöräytyssumma – pelaajan ei kuitenkaan tarvitse maksaa näitä pyöräytyksiä omasta pussistaan, vaan ne ovat kirjaimellisesti ilmaisia. Samalla tavalla kuin yhdellä tavallisella pyöräytyksellä voi voittaa pieniä tai suuria summia, myös ilmaispyöräytyksissä todennäköisyydet ovat samanlaiset.

Progressiiviset pelit jännitystä hakevalle

Jos pienten voittojen sijaan haaveilet elämää mullistavista jättipoteista, ovat progressiiviset pelit oikea valinta. Yleensä nettikasinolla on muutama progressiivisen potin peli, joita markkinoidaan kasvavan jättipotin paljastavalla numerolla. Näissä peleissä pelaajat siis kartuttavat jättipottia, kunnes joku onnekas voittaa sen. Ja nettikasinoilla jättipotit ovat aivan eri luokkaa kuin pelikoneilla – siinä missä pelikoneella voi maksimissaan voittaa kymmeniä tai satoja euroja, progressiivisen potin peleissä jättipotit ovat yleensä vähintään kymmenien tuhansien ja jopa miljoonien eurojen arvoisia. Toisaalta progressiivisten pelien kohdalla voi joskus joutua pyörittämään useammankin pyöräytyksen ennen pienenkään voiton saamista, mutta toisaalta näilläkin peleillä on oma pelaajakuntansa, jolle pienet voitot eivät enää riitä.

JAMK Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL) jäseneksi

Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) on hyväksytty Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL ry) jäsenorganisaatioksi. Liiton jäsenyyttä on edeltänyt JAMKin johdonmukainen ja aktiivinen toiminta e-urheilun kehittämiseksi ja lajin tunnettuuden lisäämiseksi. JAMK kartoittaa parhaillaan lajiin liittyviä osaamistarpeita osana koulutuksen suunnittelua.

SEUL perustelee jäsenyyttä sillä, että JAMK pyrkii toiminnallaan aktiivisesti kehittämään e-urheilun toimintaa Suomessa, luomaan mahdollisuuksia lajitutkimukseen ja tarjoamaan kentälle uutta osaamista. SEULin mukaan esimerkiksi JAMKin järjestämä e-urheilun kesäkoulu antaa nuorille hyvän mahdollisuuden tutustua lajiin.

JAMK on toinen ammattikorkeakoulu, joka on hyväksytty liiton jäsenorganisaatioksi. Aiemmin liiton jäseneksi on hyväksytty Kajaanin ammattikorkeakoulu, joka on järjestänyt e-urheilun liiketoimintaan keskittyvää koulutusta vuodesta 2018 alkaen. Myös JAMKilla on suunnitelmissa e-urheiluun liittyvän koulutuksen monipuolinen ja monialainen tarjonta.

– E-urheiluun liittyy paitsi liiketoiminta, myös hyvinvointi ja valmennus, joissa voidaan tarkastella lajille tunnusomaisia piirteitä fyysisen ja psyykkisen valmentautumisen sekä toimintakyvyn ylläpidon ja kehittämisen näkökulmasta. Suomeksi sanottuna, miten varmistetaan henkinen ja fyysinen hyvinvointi lajissa, johon liittyy paljon istumista, mutta missä toisaalta vaaditaan nopeaa reagointi- ja paineensietokykyä sekä pikkutarkkaa lihasmotoriikkaa, muotoilee JAMKin projektiasiantuntija Tuomas Rauhansalo.

SEUL haluaa varmistaa, että e-urheiluun liittyviä opintosisältöjä ja opintokokonaisuuksia tuotetaan laadukkaasti koko Suomen laajuisesti. SEULin mukaan Suomessa mahdollisuudet kouluttautua e-urheilun pariin ovat vielä hyvin rajalliset, mutta vahvassa kasvussa. Liiton näkemyksen mukaan korkeakouluilla on e-urheilun osalta suuri rooli lajin ekosysteemin ja liiketoimintaprosessien tutkimuksen tuottamisessa, esimerkiksi opinnäytetöiden muodossa.

JAMKin ja SEULin yhteistyö alkaa e-urheiluun liittyviä osaamistarpeita kartoittavalla kyselyllä. Kyselyn avulla kerätään tietoa sekä e-urheiluun liittyvästä osaamisesta että sellaisesta osaamisesta, jota e-urheiluun liittyen kaivattaisiin. Kyselyn perusteella ryhdytään suunnittelemaan koulutuskokonaisuuksia.

Kyselyyn voi vastata osoitteessa: jamk.fi/esportskysely

Vastauksia kyselyyn toivotaan laajasti eri toimialoilta, urheiluorganisaatioilta ja jo e-urheilutoiminnassa olevilta toimijoilta sekä ko. alasta kiinnostuneilta, opiskelijoilta, pelaajilta ja harrastajilta.

SEUL on suomalaisen kilpapeliurheilun keskusjärjestö, jonka tehtävänä on kehittää ja tuoda esiin e-urheilua sekä jäsenistönsä toimintaa. Toiminta jakautuu e-urheilun kehittämiseen sekä edunvalvonta- ja viestintätyöhön. Liiton arvoja ovat avoimuus, yhtenäisyys ja vastuunkanto, missiona on toimia jäsenten ja suomalaisen e-urheilun harraste- ja ammattipelaajien edustajana ja valvoa heidän etujaan. Tavoitteena on tehdä lajia tunnetummaksi Suomessa sekä vaikuttaa kansainvälisesti e-urheilun kehitykseen.

Supercelliltä miljoona palkitorahaksi Brawl Stars- turnauksiin

Supercell julkisti yksityiskohtia vuoden 2020 Brawl Stars suunnitelmistaan, joka sisälsi myös yli miljoona dollaria palkintorahoja. Tällä kaudella kisa pitää sisällään avoin MM-kilpailun ja kuukausittaisia finaaleja, joita pidtään ESL:n Puolan studioilla. ESL tuottaa sekä online turnaukset että kuukausittaiset finaalit.

Aivan kuten Supercellin Clash Royale Leaguea myös Brawl Stars tullaan esittämään YouTubessa, millä on kautta aikojen ollut nimenomaan mobiilipeleihin liittyvä yleisönsä.

Supercell on niitä harvoja mobiilipelien eSports tuottajia, jotka oikeasti markkinoivat pelejään myös Euroopassa. Mobiilipelit kun ovat selkeästi kovemmassa suosiossa nimenomaan Aasiassa, mikä on Supercellinkin pääalue.

Tämänn reilun miljoonan dollarin panostuksen lisäksi crowdfunding tuottaa ainakin reilut 500 000 dollaria lisää palkintopotteihin. Koko panostus on melkoisesti enemmän kuin viime vuoden 250 000, minkä voittajat saivat Brawl Stars MM-finaalissa Etelä-Koreassa.

Xamk mukana Winter Assemblyssä

https://www.assembly.org/winter20

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk on mukana Winter Asembly 2020 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 20.-22.2.2020.

Xamkissa on tarjolla useita koulutuksia, joista voi työllistyä pelialalle. Kouvolassa tarjolla on englanninkielinen, kulttuurialan Game Design -koulutus, jossa opiskellaan peliteollisuuden työtehtäviin, esimerkiksi pelisuunnittelijaksi tai peliartistiksi. Kotkassa voi opiskella peliohjelmoinnin tai kyberturvallisuuden insinööriksi. Mikkelissä puolestaan tarjolla on englanninkielinen insinöörikoulutus Information Technology sekä tietojenkäsittelyn koulutus, josta valmistuu tradenomiksi (AMK). Peliohjelmoinnin, kyberturvallisuuden ja tietojenkäsittelyn koulutukset ovat mukana 18.3. alkavassa kevään yhteishaussa.

Osastollamme voi tutustua Xamkin pelialaan liittyviin koulutuksiin sekä tutkimus- ja kehityshankkeissamme kehitettyihin peleihin. Esittelyssä ovat mm. pelit Hamina 1810 – työ ei koskaan muutu ja Versus-portaali.

Kävijät ovat tervetulleita testaamaan pelejä ja VR-laseja! Xamkin osasto Messukeskuksessa on avoinna torstaista lauantaihin 20.-22.2. klo 9-20.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Hankkeissa kehitetyt pelit ja Winter Assembly:
projektipäällikkö Terhi Halonen, 044 702 8429, [email protected]

Pelialaan liittyvät koulutukset:
lehtori Suvi Pylvänen, 044 702 8354, [email protected] (Game Design)
koulutusjohtaja Paula Siitonen, 040 842 0581, [email protected] (muut alan koulutukset)

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk, tarjoaa opetusta, tekee tutkimus- ja kehittämistyötä ja tuottaa palveluja yrityksille ja ihmisille. Xamk profiloituu hyvinvoinnin, teknologian ja luovan talouden korkeakouluksi. Korkeakoulun kivijalkoina ovat Kotka, Kouvola, Mikkeli ja Savonlinna ja kampuksena koko maailma. Opiskelijoita on 9400 ja henkilökuntaa 800. www.xamk.fi Twitter: @xamk.fi

Bingon paluu!

Bingo ei 2020-luvulla ole enää vain mummojen yksinoikeus – pelistä on tullut myös nuorten trendilaji.

Bingo ei kuitenkaan ole tämän vuosisadan senioriluokkien keksintöä – alunperin bingon historia ulottuu aina 1500-luvun Italiaan.

Bingon idea on yksinkertainen: pelaaja saa itselleen bingokortin, josta löytyy numeroruudukko. Bingonhoitajan tehtävänä on arpoa numeroita ja kuuluttaa ne bingokansalle. Jos ilmoitettu numero löytyy omasta kortista, se rastitaan yli. Ensimmäisenä pysty- tai vaakarivin täyteen saanut pelaaja voittaa, mutta vain se, joka huutaa bingon niin että bingonhoitaja kuulee.

On totta, että Suomessa perinteisiä bingohalleja on vähemmän ja vähemmän. Kävijäkunta on yleisesti ottaen vanhempaa, joille bingohalli esiintyy sosiaalisen toiminnan keskuksena ja yhteisönä, jossa on mukava tavata tuttavia ja pelata kierros bingoa. Vuonna 2019 suomalaisia bingohalleja oli jäljellä enää seitsemän.

Myös monet muut pelit ja ajanviettotavat ovat vieneet jalansijaa bingolta. Onneksi rakastetusta pelistä löytyy uudenlaisia versioita: bingoa voi pelata netissä tai vaikkapa suunnata huumori- ja musiikkibingoiltamiin kavereiden kanssa. Nettibingo on tällä hetkellä suosituin bingon pelaamisen tapa, ja netin pelipalvelut ovat erilaisia bingoja täynnä. Kahvipakettien sijasta pelaajat pelaavat rahapalkinnoista.

Bingon toinen tuleminen on kuitenkin nähtävissä: nuori sukupolvi on löytänyt bingon huumorin varjolla, ja parikymppiset saattavatkin suunnata bingoiltaan ironisesti.

Suurkaupungit, kuten Lontoo, ovat paraatiesimerkkejä mitä oudoimmista ja viihteellisimmistä bingoilloista. Bingoa on modernisoitu nuorelle sukupolvelle, ja uuden ja vanhan maailman kohtaaminen on sen mukaista.

Lontoossa voi pelata esimerkiksi hiphopbingoa. Blingo-nimellä kulkeva tapahtuma järjestetään kerran kuussa, joka on yhdistelmä lavakomediaa ja bingoa: vai miltä kuulostaa tapahtuman huulisynkkaottelu illan emännän, (isoäidiksi pukeutuneen mieskoomikon) Grandma Flashin kanssa? Nimi onkin veikeä nyökkäys hiphopartisti Grandmaster Flashin suuntaan.

Bogan Bingo löytyy niin ikään Lontoosta. Bogan-sana viittaa australialaiseen punaniskaan, ja bingoillassa meno on sen mukaista: tarjolla on kasarin ja ysärin rantahittejä ja villiä bingotunnelmaa takatukka-juontajien säestämänä.

Vinkki seuranpitoon

Seuraavassa seurapelivinkki omiin iltamiin: ihmisbingo, joka on kaiken lisäksi ilmaista hupia. Ihmisbingo on seurapeli, jossa numeroiden sijasta metsästetään tunnustuksia tai tekoja, jotka parhaimmillaan ovat noloja ja saavat kanssapelaajat nauramaan. Se voi olla myös yksinkertaisia faktoja, kuten vaikkapa, että kuka on käynyt Havaijilla, tai kuka tunnustaa ettei koskaan jaa ranskalaisiaan kaverin kanssa.

Ihmisbingo soveltuu erityisen hyvin jäänrikkojaksi ennestään toisiaan tuntemattomien välillä, sillä ennen kuin pelaajat huomaavatkaan, ovat he jo pelin tuoksinassa oppineet asioita toisistaan. Tämä yhdistettynä hauskoihin kysymyksiin luo yhteisiä juttuaiheita myös pelin ulkopuolella.

Mitä ihmisbingoon tarvitaan?

1) Bingoruudukko, joita jaetaan kullekin pelaajalle omansa: näitä voi tehdä helposti paperin ja viivaimen avulla tai vielä helpommin tekstinkäsittelyohjelman avulla. Bingoruudukossa tulee olla 5×5 riviä.

2) Luovuutta kysymysten keksimiseen

Seuraavaksi pelinvetäjä täyttää bingoruudukot erilaisilla faktoilla ja kokemuksilla. Helpointa on valita aiheita, jotka voi todistaa paikan päällä, jos tilanne kuumenee pelin aikana. Hiustenväri, onko koiranomistaja, soittaako instrumenttia, tai se, montako kieltä osaa puhua, ovat hyviä vaihtoehtoja, sillä ne voi osoittaa helposti toteen. Tässä kohtaa pelinvetäjä voi kuitenkin irrotella ja kehittää mitä tahansa väitteitä – mitä uskaliaampia tai erikoisempia, sitä enemmän pelaajat oppivat toisistaan, ja sitä hauskempaa heillä todennäköisesti on illan aikana. Vain mielikuvitus on rajana.

3) Pelin säännöt

Kun peliruudukot on luotu, voi peli alkaa. Käytännössä se, joka saa viisi pystyyn tai vaakaan on voittaja. Mutta rastin ruutuun voi saada vain liikkumalla huoneessa ja kertomalla tämä toiselle kanssapelaajalle, joista kukin voi antaa vain yhden pisteen kerrallaan. Se, joka on jakanut kokemuksiaan kanssapelaajien kanssa aktiivisimmin on parhaat mahdollisuudet voittoon. Kun viisi faktaa on saatu pystyyn tai vaakaan, on aika huutaa “Bingo”.

Juha ”Peris” Perälä ja HAVU Gaming Joensuussa 19.2.

Mediapersoona Juha ”Peris” Perälä osallistuu ke 19.2. Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille -kiertuetapahtumaan Joensuun Hotelli Kimmelissä.

Mukana on myös esports-organisaatio HAVU Gaming, joka kilpapelaamisen ohella tuo tietoisuutta esportsista alana yleisesti ja myös mahdollisena ammattina. Paikalla on HAVU Gaming Oy:n toimitusjohtaja Lasse Salminen. HAVU-pelipisteessä voi kokeilla omia kykyjään pelaamisessa.

Paralympiamitalisti, ratakelaaja Henry Manni puolestaan kertoo, miten opiskelu ja työ ovat kantaneet häntä eteenpäin elämässä.

– Invalidiliitto edistää Sopivaa työtä kaikille -ajattelutapaa, jossa etsitään töitä erityisesti fyysisesti vammaisille ja toimintaesteisille ihmisille. Vaikka ihmisellä olisi jokin haaste – sairaus, vamma tai muu este – jokaisella on mahdollisuus työhön, kunhan sopiva työ ja tuki löytyvät, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen muistuttaa.

Tapahtuma järjestetään Hotelli Kimmelissä, Itäranta1,  ke 19.2. klo 13-15 ja sen juontaa innostaja, breakdance-mestari & yrittäjä Johannes ”Hatsolo” Hattunen. Kaikkien kävijöiden kesken arvotaan K-ryhmän 100 euron lahjakortti.

Tapahtumassa voi tavata työnantajia, kuulla mielenkiintoisia puheenvuoroja sekä saada hyödyllisiä vinkkejä työnhakuun. Tilaisuus on kaikille avoin.

Joensuun jälkeen Sopivaa työtä kaikille -kiertue pysähtyy vielä Helsingissä 27.2. Aikaisempia kiertuepaikkakuntia ovat olleet Oulu, Turku ja Rovaniemi ja Tampere.

Invalidiliiton pääyhteistyökumppaneina kiertueella ovat Spring House Oy, Work Pilots Oy, Ammattiopisto Spesia, Suomen Yrittäjät, TE-palvelut ja Havu Gaming Oy.

Tervetuloa!

Lue lisää https://www.invalidiliitto.fi/ajankohtaista/sopivaa-tyota-kaikille-kiertue-2020

#sopivaatyötäkaikille

G2 vei toisenkin ottelun

OG lähti Evil Genius voitolla hakemaan revanssia G2:sta, mutta vielä ei ollut OG:n aika. Ottelu pelattiin kuitenkin kolmeen karttaan saakka: Inferno, Dust2 ja Nuke ja kaksi ensimmäistä karttaa menivät selvästi ”omille” joukkueille ja viimeinen ratkaiseva kartta toi peliin tiukemman pelitunteen.

Ensimmäisen eli Infernon osalta G2 otti ottelun haltuunsa Kenny ”kennyS” Schrub ja Francois ”AmaNEk” Delaunay esittivät parastaan G2:lta ja vaikka NBK- nousi hyvin esiin, ei se riittänyt vaan G2 vei 11-5, 5-3 eli 16-7 Infernon.

Toisessa kartassa OSSAA näytti pistoolikierroksella osaamistaan ja G2:n Nemanja ”nexa” Isakovic näytti väläyksiä siitä, miksi G2 on niin kova. OG vei 5-1, 11-4 eli 16-5 ja päästiin kolmanteen ja ratkaisevaan karttaan.

G2 aloitti kolmannenkin tiukasti ja johti 11-4. OG yritti tavoittaa muttta loppukiri ei riittänyt ja G2 vei lopulta 16-14 voiton. Kierroksen parhaita väläytyksiä oli AmaNekin 1vs3 tilanne, KennyS kolme AWP tappoa ja NBK- neljä M4A4 tappoa.

Tilastollisesti ottelun parhaat pelaajat olivat G2:n Nemanja ”huNter” Kovac ja OG:n valde. Aleksikin ylsi yli ykkösen ratingiin.

Ottelun pelaajaksi 50,1% äänistä valittiin OG:n valde.

Näin ollen G2 jatkaa puhtaiden voittojen sarjaa ja vastaavasti OG:n pelit ovat 50/50 voittoja ja tappoita.

G2:n KennyS

Kenny Schrub oli HLTV:n Aleksei L:n haastattelussa heti voittoisan OG ottelun jälkeen ja Kenny kertoi, että joukkue pyrkii vain yksinkertaisesti ammattimaiseen otteeseen pelistä toiseen ja se tuo tuloksia.

Kennyltä kysyttiin varsinkin sitä, miltä tuntuu pelata vanhaa joukkuekaveri Nathan ”NBK-” Schmittiä vastaan samoinkuin miltä tuntui lähteä peleihin TOP10 tilanteessa, G2 on nimittäin rankingin 8.

Mielestäni ansaitsemme paikan top kympissä ja katse on jo korkeammalle, vastaili Kenny.

Pelaaminen vanhaa joukkuekaveria vastaan ei aiheuta lisäjännitystä. Toivon hänelle parasta uudessa joukkueessa, onhan hänen vaikutuksensa ollut suuri myös omalle uralleni. Olimme kuitenkin fokusoituneita omiin esityksiimme, joten ei se vaikuttanut että vastassa oli tuttuja – niinhän me kaikki olemme keskenämme koko CS:GO kiertueella.

Edellisissä haastatteluissa Kenny oli vastannut, että joukkueen suurin vastustaja on joukkue itse eli mentaalihaasteet ovat kovimmat.

Mentäessä vuoden ensimmäiseen turnaukseen on jokaisella valtava halu pelata. Samalla on tiedossa, että joukkueen pitää toimia nimenomaan joukkueena, jotta voidaan voittaa korkeimmalla tasolla, ja sen me olemme pyrkineet tekemään. Jos mietimme liikoja, silloin alamme tehdä virheitä emmekä pääse parhaimpaamme. Jos häviämme kierrokse, on se ok, kunhan luotamme joukkueen kykyihin nousta seuraavalla kierroksella. Ei ole helppoa olla kilpapelaaja, se vaatii paljon.

G2 on voittojen tiellä kohti Katowicea ja finaaliturnauspaikka Moskovaan on jo taskussa, luuletko sen vaikuttavan otteisiin Puolassa?

Jokainen joukkue hakee turnauksista ja otteluista lisää itseluottamusta, joten tavoitteena on aina voittaa. Katowice on iso turnaus, jossa ei todellakaan ole helppoa voittaa, joen tottakai lähdemme myös sinne voittamaaan, kertoi Kenny.

OG voitti Evil Geniuksen

OG aloitti BLAST kamppailunsa heikosti ensimmäisessä TRAIN-kartassa, mutta tuli voittoisasti takaisin ja otti 2-1 voiton saaden jo näin pääsyn Moskovan BLAST finaaleihin ja pääsyn kamppailemaan kunnon voittopotista.

Turnauksen alussakin nämä kaksi joukkuetta kohtasivat ja silloinkin OG voitti hävitäkseen kuitenkin toisen ottelunsa G2:lle. Vastaavasti EG kohtasi 100 Thieves joukkueen voittoisasti. Mitä tästä seurasi heti? OG sai pääsyn finaaliturnaukseen ja EG todennäköisesti kohdannee sellaisia joukkueita kuin Astralis ja Vitality BLAST finaalin karsinnassa.

Ottelun eteneminen

Evil Geniuses ottivat pistoolikierroksen Ethan ”Ethan” Arnorldin hyvien otteiden saattelemana ja ottelu näytti etenevän kuin Evileiden ottelu 100 Thievesiä vastaan aiemmin turnauksessa. Tilanteessa 8-0 ainoastaan yksi OG:n joukkueesta eli Mateusz ”mantuu” Wilczewski oli ainoa, jolla oli enemmän kuin yksi ”tappo”. OG:n parhaat ensimmäisessä kartassa olivat mantuu ja Issa ”ISSAA” Murad.

Toisessa kartassa Miragessa OG:n suomalaistähti Aleksi ”Aleksib” Virolainen oli elementissään ja Nathan ”NBK-” Schmitt niittaili vastustajia tasaiseen tahtiin. Mirage meni OG:lle suvereenisti ja oltiin jo kolmannessa ja ratkaisevassa kartassa eli Infernossa, jo nähtiin ottelun tiukin kamppailu, jonka OG voitti lopulta 16-14.

Ottelun parhaat olivat OG:n mantuu, ISSAA sekä Valdemar ”valde” Brörn Vangså, joita sitten NBK- ja Aleksib tuivat parhaansa mukaan

Uusi eSports sivusto

Oletko jo käynyt tutustumassa uuten www.GLHF.gg sivustoon? Sivusto on jo avoinna, joskin sinne tehdään koko ajan uusia kokonaisuuksia ja uusia osioita, mutta me ainakin seuraamme jo mielenkiinnolla mitä kaikkea heidän haaviinsa tulee jäämään.

Striimejä, pelejä, arvontoja, kilpailuja – kannattaa tsekata jollei muutakaan ole mielessä.

GLHF on ruotsalainen yritys ja ruotsalainen sivusto: GLHF.gg is an entertainment platform taking your streaming experience to the next level. Watch streamers in your favorite games and the biggest events, predict matches, excel in esports trivia, and level-up to be rewarded with both actual gaming products, in-game cosmetics and much more.