Koti Blogi Sivu 43

Activision Blizzard peliyhtiön talouspäälikkö vaihtui

© 2018 Blizzard Entertainment, Inc. © 2016 Activision Publishing, Inc.

World of Warcraft ja Call of duty pelisarjan kehittäjä Activision Blizzard:n entinen talouspäälikkö Spencer Neumann poistui yhtiön johtokunnasta. tilausvideopalvelu Netflix palkkasi Neumannin heidän talouspäälliköksi.

Siirroksen jälkeisessä lehdistötilaisuudessa peliyhtiö kertoi irtisanoneensa Neumannin ja kertoi syyksi ”velvoitteidensa rikkomisesta yrityksessä”.

Michael Pachter, peli- ja elektroniikka-alan analyytikko spekuiloi tapahtuneen jälkeen Twitter tilillään irtisanomisen syyksi ”Työhaastattelu Netflix:n kanssa oli työsopimuksen laiminlyömistä”

Activision Blizzard uudelleennimitti Dennis Durkinin talouspäälliköksi, hän on aikaisemminkin toiminut kyseisessä asemassa.

Blizzard Activision antaa Durkinille 15 miljoonan dollarin arvosta bonuksia ylennyksen ohella, joihin lukeutuu 11,3 miljoonan dollarin edestä osaketuloja, 3,75 miljoonaa nimityspalkkiota, $900,000 vuosipalkan ja sen yhteydessä 1,35 miljoonan tavoitebonuksen.

Lenovo Legion -pelikannettavista entistä ärjympiä

Lenovo on julkaissut Las Vegasin CES-messuilla uuden Legion-pelikannettavien malliston ja kokonaisen tuoteperheen olennaisia pelaajan varusteita. Uusitut Legionit ovat tehokkaampia kuin koskaan ennen, mikä vastaa pelaajien tärkeimpään vaatimukseen – suorituskyvyn täytyy mahdollistaa pelaaminen parhailla asetuksilla niin kotona kuin tien päällä.

Uusien tuotteiden kohokohdat lyhyesti:

  • Huipputehokkaat pelikannettavat Lenovo Legion Y740 ja Lenovo Legion Y540
  • Legion Y740:n 17-tuumaisessa versiossa NVIDIA GeForce RTX 2080 Max-Q -näytönohjain, 15-tuumaisessa versiossa NVIDIA GeForce RTX 2070 Max-Q -näytönohjain ja jopa 500 cd/m2 kirkkaus, molemmissa 144 hertsin virkistystaajuus ja repeilemättömän kuvan varmistava NVIDIA G-Sync -tuki
  • Legion Y540:ssa NVIDIA GeForce RTX 2060 -näytönohjain ja valinnainen 144 hertsin virkistystaajuus, paino vain 2,3 kiloa
  • Mekaaninen näppäimistö Lenovo Legion K500 RGB ja Lenovo Legion M500 RGB -pelihiiri
  • Ergonomiset Lenovo Legion H500 Pro 7.1 Surround Sound -pelikuulokkeet ja Lenovo Legion H300 Stereo -pelikuulokkeet
  • Kaksi näyttöä huippunopeaan ja sujuvaan pelikokemukseen: tyylikäs 27-tuumainen Lenovo Legion Y27gq NVIDIA G-Sync-tuella ja 240 hertsin virkistystaajuudella sekä ultraleveä 43,4-tuumainen Lenovo Legion Y44w 144 hertsin virkitystaajuudella
  • Päivitetyt Lenovo Legion T730 ja Lenovo Legion T530 -tornikoneet ja Lenovo Legion C730 ja Lenovo Legion C530 -kuutiot uusimmilla NVIDIA GeForce RTX 2060 -näytönohjaimilla

Haluatko kehittyä pelaajana?

Joskus saattaa tuntua siltä, että ilman apua ei pysty enää kehittymään. No, onneksi meillä on vaikka minkälaisia oppaita netissä saatavilla, tässä esittelemme yhden paikan.

Acerin sivuilla on paljon erilaisia harjoitusoppaita.

SEUL raati on valinnut vuoden 2018 tunnustusten saajat

Liitto jakaa vuoden päätteeksi tunnustukset elektronisen urheilun parissa työtä tehneille pelaajille, järjestäjille, tapahtumille ja yhteisötoimijoille. Kategoriat ovat vuoden pelaaja, vuoden joukkue, vuoden tulokas, vuoden toimija ja vuoden teko. Päätökset ehdokkaista ja voittajista on tehnyt raati, johon vuonna 2018 kuuluivat:

Iida Virta (e-urheilutoimittaja / eurheilu.com)
Jussi Jääskeläinen (valokuvaaja, kirjoittaja ja yhteisöaktiivi / Rookie Stories)
Miisa Nuorgam (toimittaja, järjestäjä / Yle Kioski & Diili)
Otto Rönkä (toimittaja / Yle urheilu ja Yle e-urheilu)
Timo Pölkki, (Selostaja, puheenjohtaja ja e-urheiluyhteisön edustaja (WeCastFin & JeSSe ry)

Raati on tehnyt päätöksensä ehdokkaista ja lopullisista tunnustusten saajista kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa raadin jäsenet nimesivät ehdokkaita perusteluineen ja toisessa vaiheessa äänestivät kaikista antamistaan ehdokkaista parhaat.

Vuoden pelaaja

Joona “Serral” Sotala

Joona Sotalalla on takana uskomaton vuosi StarCraft II:n parissa. Nuori suomalainen nosti tasoaan upeasti aiemmista ammattilaisvuosistaan ja nousi saavutustensa ansiosta koko maailman ykköspelaajaksi. Serral voitti kauden jokaisen WCS-turnauksen, löylytti korealaisia GSL vs the World -tapahtumassa sekä kirsikkana kakun päällä voitti vielä WCS-mestaruuden BlizzConissa. Voittojensa myötä Joona Sotalaa voisi pitää ehdokkaana koko maailman vuoden pelaajaksi.

Vuoden joukkue

ENCE esports

ENCEn uusi CS:GO-rosteri julkistettiin keväällä, ja sen jälkeen Suomen tähtipelaajista koottu viisikko on raivannut huikeasti tiensä maailman TOP-20:een. Kunnianhimoisesti suomalaisista pelaajista koottu nippu on kauden aikana saavuttanut hienoja voittoja ja peitonnut useita huippujoukkueita. ENCE on noussut maailmalla puheenaiheeksi, ja joukkueen pelaajat edustavat kansainvälisissä turnauksissa esimerkillisesti paitsi organisaatiotaan, myös koko Suomea.

Vuoden tulokas

Topias “Topson” Taavitsainen

Topias “Topson” Taavitsaisen tarina ja nousu Dota 2 -maailman keskiöön hakee vertaistaan. Alkuvuodesta nuori suomalainen oli vielä suuri tuntemattomuus, mutta liittyminen OG:hen ja uskomaton TI-mestaruustaival nostivat Taavitsaisen paitsi kotimaassa myös maailmalla vuoden suurimpien esports-tulokkaiden joukkoon. Upea vuosi sai arvoisensa päätöksen, kun Taavitsainen pääsi kättelemään tasavallan presidenttiä itsenäisyyspäivän juhlissa.

Vuoden toimija

ENCE esports

ENCEn voi hyvällä omatunnolla todeta olevan Suomen ensimmäinen todellinen kansainväliset mitat täyttävä e-urheiluorganisaatio. ENCE on ihailtavalla esimerkillä kasvattanut toimintaansa, kiinnittänyt kotimaisia huippukykyjä paitsi eri peleihin myös organisaationsa tärkeisiin työtehtäviin. ENCE on kaikissa peleissään (StarCraft 2, CS:GO, RO6) saavuttanut sekä kotimaisilla että kansainvälisillä kentillä menestystä, ja kantaa rajojemme ulkopuolella Suomen lippua ylpeästi ja korkealla.

Vuoden teko

Joona “Serral” Sotalan StarCraft II World Championship -mestaruus

Joona “Serral” Sotalan StarCraft 2:n maailmanmestaruus on koko maailman e-urheilun kannalta historiallinen. Koskaan ennen kaikista legendaarisimman e-urheilupelisarjan MM-kultaa ei ole juhlinut “foreigner”, eli ei-korealainen pelaaja. Serral pääsi nostamaan mestaruuspystiä legendaarisessa BlizzConissa, ja samalla selostajat julistivat suomalaisen koko maailman parhaaksi SC2-pelaajaksi.

Liitto kiittää valinnoista päättänyttä raatia ja onnittelee tunnustusten saajia!

Kuvat:

Joona “Serral” Sotala 1,2: Helena Kristiansson, Blizzard Entertainment
ENCE esports 1: Joel Tainio / SEUL ry
ENCE esports 2: ENCE esports
Topias “Topson” Taavitsainen: @DOTA2TI, Instagram

Pelaajabonuksista pelibonuksiin

Viime aikoina on ollut melko paljon puhetta eUrheilussa liikkuvista rahasummista ja pelaajien palkoista. Puhutaan jopa, että parhaat pelaajat tienaavat kuusinumeroisia saldoja plus palkintorahat päälle. Mutta niin kuin yleensä ammattiurheilussa, pelaajien todellisia palkkoja on todella vaikea saada selville, tai kuinka suuria bonuksia pelaajat saava tililleen eri turnauksista.

Ammattijoukkue tarjoaa pelaajilleen asunnon, sähkön, valmentajat ja kaiken mitä joukkue tarvitsee pärjätäkseen, mutta ala on vielä niin nuori, ettei palkkojen läpinäkyvyydestä voi kuin vasta keskustella. Esimerkiksi League of Legends Championship sarjassa minimipalkka pelaajille on 12 500 taalaa 28 ottelun sarjasta mutta esimerkiksi Dota 2 pelissä viiden miehen joukkue, joka pelaa vaikka playoff pelejä voi ansaita 2000-10000 dollaria per pelaaja pelkästään näissä karsinnoissa.

Pelibonuksista

Jos eUrheilussa palkat ja bonukset ovat vaikeaselkoisia ainakin ulkopuoliselle niin tiukentuvilla nettikasino markkinoilla netticasino bonukset ovat ainakin pelaajille mahdollisimman selkeitä. Eri nettikasinot nimittäin tarjoavat joko bonusrahaa tai erinäisiä määriä ilmaiskierroksia uusille pelaajille ja nykyään jo myös bonusrahaa pelaajille, jotka pelaavat entistä enemmän nettipelejä.

Jo pidemmän aikaa on nettikasinoilla ollut varsin tavallista tarjota 100-300% bonusta ensitalletuksesta, mutta koska markkinoille on tullut lisää uusia nettikasinoita, on tiukentuva kilpailu saanut aikaan esimerkiksi sen, että yhä useampi nettikasino on ottanut käyttöön erilaisia pelillistämiskuvioita. Tämä tarkoittaa, että nettikasinoiden pelaajat saavat aktiivisuuspisteitä, joilla voi sitten saada käteistä rahaa tai ilmaiskierroksia bonuksena pelaamisesta.

Voiko eUrheilussa oikeasti ansaita?

eSports eli eUrheilua harrastaa tavalla tai toisella jo satoja tuhansia pelaajia, joiden joukossa päivä kerrallaan tulee enemmän ja enemmän sellaisiakin pelaajia, jotka unelmoivat Dota 2, CS:GO, PUBG, Fortnite turnausvoitosta ja miljoonista dollareista – mutta se vaatii oikeasti todella paljon työtä sekä onnea.

Otetaan esimerkkinä Amazonin omistaman GoodGame Agencyn omistama Evil Geniuses eli EG, POhjois-Amerikkalainen eSports organisaatio, jonka pääpaikka on San Francisco. Se perustettiin alunperin Kanadassa 1999 Alexxander Garfieldin toimesta Counter-Strike joukkueeksi mutta sittemmin se on laajentunut kattamaan Quake, Dota 2, LOL, Starcrafat II, WOW, Call of Duty sekä Halo-pelit. Organisaatio on vuosien varrella ottanut osaa 685 turnaukseen ja kerännyt näissä 16,67 miljoonaa dollaria, joista eniten eli lähes 15 miljoonaa Dota 2 -pelistä. Organisaatiossa on ainakin kolme pelimiljonääriä eli Saahil Arora aka UNiVeRsE ($2,919,588.38), Sumail Hassen aka SumaiL ($2,641,895.94) sekä Peter Dager aka ppd ($2,600,041.36).

Vaikka kovimmat kilpapelaajat tienaavat nykyään vuositasolla jopa miljoonia dollareita. Tulot muodostuvat turnausvoitoista, palkasta, striimaamisesta ja mahdollisista henkilökohtaisista sponsoreista, Suomessa puhutaan pääosin eritasolla. Suomi on tässäkin mittakaavassa pieni maa ja päästäkseen koville palkoille, suomalaiset eSports ammattilaiset lähtevät nopeasti pois Suomesta. Kaikkien listausten mukaan yli puolen miljoona voittoihin on yltänyt alle 100 pelaajaa ja mukana myös suomalaiset Jesse ”JerAx” Vainikka ja Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen – listauksissa on kuitenkin kyse palkintorajoista -ei palkoista.

Kuulopuheiden mukaan Counter-Strikessa eniten palkkaa nostavat North-, G2 Esports- ja Virtus.pro -joukkueiden pelaajat, jotka tienaavat jopa 20 000 dollaria kuukaudessa.

Harva ei-ammattilaispelaaja tietää millaisten asioiden kanssa ammattilaiset taistelevat viikoittain. Moni nuori pelaaja tajuaa vasta tien päällä, että kovimmat nimet ovat yli puolet vuodesta poissa kotoa, treenileirit kestävät viikkoja, rahaa tulee tilille enemmän kuin opiskeluvuosina yhteensä ja tappouhkaukset hävityn pelin jälkeen alkavat pian olla arkipäivää.

Suomalaisalkuinen eSports turnaus?

Supercell otti syksylä 2018 suuren loikan, kun se rakensi Clash Royale -pelinsä ympärille ammattilaistason liigan.  Liiga käynnistyi pelin sisäisellä, kaikille avoimella karsinnalla, johon osallistui 25 miljoonaa ihmistä. Parhaat kisasivat lopulta mahdollisuudesta päästä kuukausipalkalliseksi ammattilaispelaajaksi liigaan. Clash Royalen ensimmäinen MM-lopputurnaus järjestettiin joulukuussa Tokiossa – voittajaksi nousi Nova eSports.

Battle Royale pelien historiaa

Modeista maailmanlaajuiseen ilmiöön

Kahdessa maailman suosituimmassa Battle Royale pelissä eli PlayerUnknown’s Battlegroundissa ja Fortnitesssa, 100 pelaajaa pudotetaan saarelle taistelemaan aseista ja tarvikkeista. Tämä pohjustaa battle royale genren pelityylin + vielä lisäksi se, että viimeisenä elossa oleva voittaa.
Battle Royale pelityyli nousi modeista pääosaan käytännössä kahdesa vuodesta. PUBG nousi vuoden 2017 aikana nollasta yli 50 miljoonaan myytyyn peliin Xboxilla ja PC:lle ja sen ilmaisversio PUBG Mobile on tuonut entistä enemmän pelaajia pelin äärelle ja nyt vuoden 2018 viimeisinä päivinä peliä on ladattu eri pelialustoille yli 400 miljoonaa kappaletta.

Samanaikaisesti PUBG:n kasvun kanssa EPIC Gamesin ilmainen peli Fortnite Battle Royale on kasvanut sitäkin nopeammin. Se oli pelatuin peli jo helmikuussa voittaen PUBG:n entisen ennätyksen ja maaliskuussa se oli Twitchin mestari, saavuttaen kaikkien aikojen yhtäaikaisen katsojaennätyksen.

Jo ennen näitä ennätysaikoja nähtiin alkuaallot tulevalle. H1Z1, battle royale peli ennen PUBG:tä ja Fortnitea julkisti uudistuksensa, että pelikehittäjä Daybreak Studios julkaisee täyden pelipaketin uudella sisällöllä ja ilmaisella pelillä lähiaikoina. Samalla julkaistiin yhteistyö Facebookin ja Caesars Entertainmentin kanssa pitäen silmällä tulevia eSports hankkeita pelin tiimoilla.

Simon Darveyau ennusti että Fortniten ja PUBG:N menestys tulee aikaansaamaan alalle monia imitaattoreita ja kopioita. Hän itse on juuri julkaistun battle royale peli The Darwin Projctin kehitysjohtaja. Sen lisäksi että PUBG ja Fortnite ovat pelaajien suosikkeja, Darweau sanoi että pelityylistä tykkäävät myös pelien kehittäjät, koska vastaavien pelien kehittäminne ei tiseasiassa ole kovin vaikeata, jos on joku pelihahmotelma valmiina. Pelityylin tunnusomainen piirre last-man-standing on helposti lisättävissä moneen peliin ja vapaa, tutkittava kartta ja satunnaiset aseet eivät ole vaiketa kehittää peliin kuin peliin.

Darweau jatkoi vielä, että jokainen peli jossa on kilpailumuotoinen pelityyli voi lisätä itseensä Battle Royalen ja koska se on mahdollista, moni myös tekee sen, joka todennäköisesti saturoi koko genren ja saa aikaan pelimuodolle oman kuplan.

Battle royale pelimuoto syntyi pitkälti pelimodeista joissa oli avoin maailma ja taistele ja pysy elossa ajattelu. Tämä pelimuoto oli trendinä PC pelaajien joukossa ja saavutti huippunsa pari vuotta sitten. Pelit kuten DayZ, H1Z1 ja Rust olivat pelejä, joissa pelaaja pudotettiin keskelle zombieta ja muita vihollisia, toisia pelaajia ja etsimään keinoja pärjät muita vastaan ja pysyä elossa noissa peleissä. Näiden pelien aikana ei ollut varmaa mitä tapahtui kun kaksi pelaajaa kohtasi pelissä, taistelivatko he kuolemaan, tuliko heistä tiimi vai tuliko heistä tiimi, jossa lopulta toinen petti toisen.
Darweau kertookin, että DayZin mukana peleihin tuli mukaan uudenlainen sosiaalinen kokemus jossa oli vahvasti myös psykologiaa mukana. Pelit eivät olleet enää vain mekaamista osaamista, nopeutta ja tarkkuutta, vain myös sosiaalista osaamista.
Sittemmin esimerkiksi Minecracftin päälle on modattu Battle royale tyyppisiä pelejä, joissa alkulaukauksena oli Hunger games/Nälkäpeli elokuvasarja ja PUBG:n kehittäjä Brendan Greene itse modasi pari tällaista survivor peliä: DayZ ja Arma III.

Gladiaattori efekti

Aivan kuten aikoinaan Roomassa, ihmiset kokoontuivat areenoille katselemaan kuinka erilaiset gladiaattorit taistelivat toisiaaan ja eläimiä vastaan ja yksi jäi useimmiten henkiin, niin samalla tavalla uusimmat battle royale pelit keräävät entistä enemmän katsojia online striimattuihin peleihin, ja nykyään pelejä myös näytetään suoraan televisiossa, selostettuna.

Pelien paras anti

Battle royale pelien paras anti on, että ei ole yhtä oikeata tyyliä tai tapaa pelata peliä. Jokainen peli on erilainen, vaikka pelikartta onkin sama niin jokaisella kerralla vastassa ovat eri pelaajat, erilaiset taktiikat, nopeudet, ryhmät, aseiden ja tarvikkeiden paikat.

Uusia pelejä on tekeillä tätäkin kirjoitettaessa ja olemassa olevia kehitetään edelleen. Mikä on sinun suosikkisi, ja kuinka paljon pelaat sitä viikossa?

Call of Dutyn maailmaliigasta 2019

Activision aloitti Call Of Duty 2019 maailmanliigan kickoffilla viime viikolla Las Vegasissa Call of Duty: Black Ops 4:lla ja katsojamäärät olivat nousussa. Viime vuonna Dallasissa järjestettyä Call of Duty: WWII katsottiin parhaimmillaan 825 000 tuntia kun tällä kertaa päästiin lähes 1,49 miljoonaan tuntiin!

CWL on asettanut tämän tulevan vuoden liigan palkintopotin kuuteen miljoonaan taalaan (tänä vuonna 4,2 miljoonaa) ja ensimmäisenä vuonna eli 2016 voittopotti oli 2,7 miljoonaa. Samaan aikaan huhut mahdollisesta Battle Royale muodosta ovat nousseet esiin, mutta Activision ei ole vahvistanut huhuja. Sen sijaan ennen turnauksen alkua liiga on kasvattanut 5vs5 ja 4vs5 pelien kokoja. Ja sirtyminen WWII:sta Black Ops 4:een tarkoittaa myös teemallista siirtoa historiallisesta sodankäynnistä enemmän nykyaikaan.

Call of Duty pysyy myös tulevana vuonna Playstation 4 alustaisena eikä sillä ole aikomusta laajentaa liigaa PC puolelle. Playstation ohella muut pääsponsorit ovart Asus sekä Astro gaming.

Pelaamisen monet muodot

Mikä oli sinun ensimmäinen kosketus netti- tai yleensäkin tietokonepeleihin? Minulla ne ajat liittyvät täysin sellaiseen kotitietokoneeseen kuin Commodore VIC20:een. Säästin sitä varten kesätyörahani ja ostin omilla rahoilla itselleni pelikoneen – joka ei nykypäivänä tekniikaltaan tai peleiltään kelpaisi kenellekään, mutta siihen aikaan ei ollut muuta tarjolla.

Olin jopa niin ”kummajainen”, että kun minulla ei ollutl iikaa rahaa tyhjässä lompakossani kirjoitin itse omia pelejä VIC:in käyttöjärjestelmän BASIC-ohjelmointikielellä ja ensimmäiset pelit olivat siihen aikaan tekstiseikkailuja ilman grafiikkaa ja todella yksinkertaisella grafiikalla (spriteillä) toteutettu mäkihyppypeli. Ostettuja pelejä olivat sitten kasetilta useimmiten ladatut pelit kuten Alien Blitz, Amok!, Asteroids, Bounceout,Chopper, Frogger, Harvester, Sargon II Chess – muita en enää muista.

Ajat muuttuvat

VIC:stä kaikki lähti ja vasta internetin tullessa kuvioihin alkoi pelaaminen kiinnostaa enemmänkin – ikääkin oli tullut jo siihen mennessä ja töistä ansaittua rahaa. Tuohon aikaan kotimaisen Veikkauksen pelivalikoima oli huomattavasti kapeampi kuin nykyään ja netti tarjoili paljon uusia mahdollisuuksia.

Jos nykypäivänä löydät erilaiset nettikasinot helposti listattuna esimerkiksi nettikasinot.org sivustolta, niin tuohon aikaan sitä jouduttiin käyttämään peräti kolmea hakukonetta, jos halusi löytää jotain pelattavaa netistä, meillä oli Altavista, Yahoo ja Google. Näiden kautta löysin itse lopulta omat pelikohteeni niinkin kaukaa kuin Australiasta ja vietinkin pari seuraavaa vuotta pelaten urheilupelejä paljon Australiaan ja vähän muuallekin. Muistatko muuten sinä vielä tuolta ajalta sellaista hakukonetta kuin .fi?

Facebook tuli

Seuraava iso muutos tuli sitten 2000 luvun alettua ja tarkemmin vuonna 2008 menin Facebookiin ja löysin sen pelit. Minulla on hieman huono tapa jäädä aina yhteen peliin tai asiaan kiinni, ja Facebookissa se oli sellainen peli kuin Mafia Wars, en edes tietä kuinka monta tuntia sitä pelasin – paljon, kunnes lopetin sen kerrasta – lopetin muuten aikoinaan myös tupakoinnin kerrasta. Tuon pelinkautta minulla oli pahimmassa vaiheessa maksimimäärä yksityishenkilön ”kavereita”, niitä taisi olla se 5000 kaveria!

Nettipokeri

Samoihin aikoihin myös pokerin suosio oli noussut ja itsekin olin siitä kiinnostunut ja netin kautta pääsin pelaamaan sitä koska tahansa –ja pelasinkin sitä 24h. En muista missä sitä pelasin mutta panostuksen nousivat välillä kohtuullisen suuriksi, joskaan en onneksi koskaan hävinnyt tai voittanut aivan älyttömän suuria summia vaan puhuttiin vain sadoista euroista. Nykypäivänä kasinopelejä tarjoavia toimittajia on paljon ja esimerkiksi pelisivut.com on kerännyt niistä muutamia listoilleen esittelyyn.

Olen aina pelannut jotain. Ala-asteella minulla oli tapana lisätä kodin lautapeleihin uusia osioita, jotta ne olisivat mielenkiintoisempia ja yläasteella pelasin roolipelejä oikean game masterin alaisena ryhmässä, dungeons and dragons tyyliin. Playstation 1 ja 2 aikoina pelasin valtavat tuntimäärät autopelejä ja kyllä sitä World of Warcraftiakin on tullut PC:llä netissä kuljettua ristiin rastiin. Silloin kuin pelaan tiettyä peliä, teen sitä kohtuullisessa määrässä aina tietyn aikajänteen, kunnes tulee jotain uutta.

Mobiilipelit

Nyt tällä hetkellä pelivuorossa minulla on mobiilipelit, koska niitä voin pelata missä vain ja koska vain. Voisin pelata, vaikka rulettia tai pokeria,, mutta tällä hetkellä pelaan PUBG:tä, missä pelihahmoni on parikymppinen naishahmo – oikea bad ass B**** jonka mieliase on AK47.

Mobiilipelaamisen ohessa harrastan yhä viikoittain myös urheilupelaamista, siis urheiluvedonlyöntiä mutta kohdistettuna täysin Englannin valioliigaan – josta sitten aina silloin tällöin julkaisen myös vinkkejä toisella sivustolla.

Miljonäärihaaveet

Joskus taas miljoonavoitot piirtyvät unelmiin ja on pakko testata jotain jackpot peliä, on se sitten netissä tapahtuva peli tai vaikkapa Ärrältä haettava Eurojackpotlappu – aina pitää olla unelmia. Netin kolikkopeleissä voi voittaa haaveet todeksi miljoonan tai kymmenen miljoonan voitolla – ei se ole sen helpompaa kuin EuroJackpotissa jonkin 90 miljoonan voittaminen – se vain on niin, että aina välillä joku ne miljoonapotit voittaa, ja se voin olla yhtähyvin minä kuin sinä. Mutta sitä miljoonavoittoa odotellessani voin nousta kuljetuskoneen kyytiin ja hypätä kolmen muun tiimiläiseni kanssa taistelemaan voitosta Sanhokiin samalla kuin ajatukset ovat jo jossain vaiheessa myös mobiilipelaajille tulevassa talvialueessa.

Jos edelliset pelivuodet ovat noudatelleet tällaista kausikaavaa eli toisen pelin tullessa tiensä päätypisteeseen, vähintäänkin pienen tauon jälkeen joku toinen peli on tullut sen tilalle. Onko seuraava peli joku uusi mobiilipeli, jossa ammutaan toisia pelaajia, vai onko se paluu autopeleihin vai tuleeko seuraava kausi olemaankin entistä realistisempaa pokeripelaamista netissä? Sen aika näyttää.

eSM-kilpailutus vuodelle 2019 on käynnistynyt

Liittohallitus on tehtävänsä mukaisesti määritellyt aloittavansa SM-kilpailujen kilpailuttamisen 3.12.2018. Kilpailutus suoritetaan joulukuun 2018 aikana, mutta päätöksiä järjestäjien suhteen tehdään kuitenkin aikaisintaan alkuvuodesta 2019.

Määrittelyt ja tiedot osallistumisesta löytyvät täältä.

Ensisijaisesti operaattoria haetaan seuraaville SM-turnauspeleille:

  • Artifact
  • League of Legends
  • Rocket League
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds
  • Fortnite
  • Eri mobiilipelit (Clash Royale, Arena of Valor, Critical Ops, Heroes of Warland jne.)

Vuonna 2018 eSM-kisoja oli järjestämässä seitsemän operaattoria yhteensä kymmenessä eri pelissä. eSM-kisoista lisätietoa löytyy osoitteesta: http://www.esm.gg/.

Kuva: Jussi Jääskeläinen / SEUL ry. Vectorama 2018.

Joulu on perhepelaamisen juhlaa – Viisi lahjavinkkiä PlayStation-pelaajalle

Pelaaminen on yhä useammalle keskeinen vapaa-ajan harrastus ja tapa viettää yhteistä aikaa niin perheen kuin kavereiden kanssa. Loppuvuoden juhlapyhät tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tutustua vuoden 2018 PlayStation-pelikattaukseen, joka tarjoaa monipuolisesti vaihtoehtoja eri lajityyppien ystäville. Tänä jouluna palataan nostalgisiin tunnelmiin PlayStation Classic -retrokonsolin parissa ja kurkistetaan tulevaisuuteen uusien PlayStation VR -virtuaalitodellisuuspelien myötä.

PlayStation 4 (PS4) -konsolia on julkaisunsa jälkeen myyty jo yli 80 miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja sen pelivalikoima kattaa lukemattomia pelejä. Laajasta valikoimasta löytyy pelejä jokaisen makuun, aina perinteisestä tasoloikasta toimintaseikkailuun, seura- ja bilepeleihin sekä urheiluun ja ajosimulaattoreihin. Vuoden 2018 uutuudet tarjoavat yhtä lailla vaihtoehtoja yhdessä ja yksin pelaamiseen.

Retrokonsoli pukinkonttiin

Minikokoinen PlayStation Classic vie pelaajan takaisin vuoteen 1994, jolloin alkuperäinen PlayStation-konsoli julkaistiin ensimmäisenä Japanissa. Konsoli vastaa ulkoasultaan ensimmäisen sukupolven PlayStationia, mukaan lukien harmaa väritys, muotoilu ja ohjaimet, mutta pienemmässä koossa. PlayStation Classic sisältää 20 valmiiksi asennettua peliä, kuten Final Fantasy VII, Tekken 3 ja R4 RIDGE RACER TYPE 4. Kyseessä on täydellinen paketti sekä nostalgianjanoisille, alkuperäisestä PlayStation-konsolista nauttineille faneille että uusille pelaajille, jotka haluavat kokea 1990-luvun klassiset pelit ensimmäistä kertaa.

PlayStation Classic julkaistiin 3.12.2018. Lisätiedot: playstation.com/playstation-classic.

Seurapelejä illanistujaisiin

PlayLink on PlayStationin oma sosiaalisten pelien kokoelma, johon lukeutuvat muun muassa suosittu seurapeli That’s You ja tietovisailu Knowledge is Power. Peliin liitytään puhelimelle ladattavalla sovelluksella, jolloin isommankin kaveriporukan yhteispeli on vaivatonta.

Tänä jouluna PlayLink-pelisarja täydentyy jälleen uusilla peleillä. Perinteisten lautapelien ystäviä ilahduttaa digitaalinen versio huippusuositusta Ticket to Ride (suom. Menolippu) -lautapelistä, joka vie pelaajan rakentamaan rautatieyhteyksiä pitkin Yhdysvaltoja. UNO tuo puolestaan klassisen korttipelin ensimmäistä kertaa PlayStationille. Bileillan täydentää apinamainen, 18 minipelistä koostuva Chimparty, joka tarjoaa jokaiselle jotakin.

Ticket to Ride, UNO, Chimparty sekä muut PlayLink-pelit nyt saatavilla PS4-konsolille. Lisätiedot: playstation.com/playlink.

PlayStation VR vie virtuaalitodellisuuteen

Virtuaalitodellisuuspelejä ja -elämyksiä varten suunniteltu PlayStation VR (PS VR) on täydellinen lisävaruste PS4-pelaajalle. Nykyinen pelivalikoima kattaa yli 200 julkaisua, jotka edustavat monipuolisesti virtuaalipelaamisen eri lajityyppejä aina helposti lähestyttävistä pulmapeleistä tasohyppelyyn, vauhdikkaaseen toimintaan ja intensiivisiin kauhupeleihin.

Värikäs Astro Bot Rescue Mission on kriitikoiden suosikki ja tämän vuoden sympaattisimpia PS VR -peliuutuuksia. Avaruushenkisessä pelastustehtävässä pelaaja auttaa kapteeni Astroa löytämään miehistönsä, joka on hajallaan eri puolilla avaruutta. PS VR:n ansiosta perinteinen tasohyppely saa uuden ulottuvuuden, jossa 20 ainutlaatuista tasoa vievät seikkailun kaupunkimaisemista viidakoihin ja synkistä luolista kauniille hiekkarannoille.

Astro Bot Rescue Mission nyt saatavilla PS VR -järjestelmälle. Pelin suositusikäraja on 7 vuotta. Lisätietoja: playstation.com//astro-bot-rescue-mission-ps4.

Vauhdikas bilepeli ikuisille nuorille

Tänä vuonna juhlasesongin parhaat bileet käynnistyvät PlayStation VR:llä. Virtuaalitodellisuuden uusin tulokas Beat Saber on mukaansatempaava musiikki- ja rytmipeli, jossa pelaajan tehtävänä on pilkkoa lasermiekalla kohti tulevia ”biittejä”. Jokainen isku vaatii oikean valomiekan käyttöä täsmälleen oikeassa lyöntisunnassa. Beat Saberin elektroninen musiikki on sovitettu vastaamaan pelin eri tasoja, jotka laittavat pelaajan lähes huomaamatta tanssimaan miekan sivallusten tahtiin.

Kaikenikäisille sopiva Beat Saber nyt saatavilla PS VR -järjestelmälle. Lisätietoja: playstation.com/beat-saber-ps4.

Sarjakuvien teini-idoli kasvoi aikuiseksi: toimintapeli Marvel-faneille

Hämähäkkimies palasi rytinällä PS4-konsolille ja sulatti saapuessaan myös kriitikoiden sydämet. Erinomaisen vastaanoton saanut Marvel’s Spider-Man on tämän vuoden parhaimpia toimintapelejä, joka esittelee yleisölle aivan uudenlaisen Peter Parkerin. Pelissä nähtävä Spider-Man ei ole enää mikään keltanokka, vaan taitava konkari, jonka monipuoliset liikesarjat ja hahmonkehitysmahdollisuudet pitävät kokeenkin pelaajan pitkään otteessaan. Kaupan päälle peli vie mukanaan tutkimusmatkalle New Yorkiin, jonka pilvenpiirtäjät ja kadut toistuvat ruudulla upean yksityiskohtaisina.

Marvel’s Spider-Man nyt saatavilla PS4-konsolille. Pelin suositusikäraja on 16 vuotta. Lisätietoja: playstation.com/marvels-spider-man-ps4.