World of Warcraft ja Call of duty pelisarjan kehittäjä Activision Blizzard:n entinen talouspäälikkö Spencer Neumann poistui yhtiön johtokunnasta. tilausvideopalvelu Netflix palkkasi Neumannin heidän talouspäälliköksi.
Siirroksen jälkeisessä lehdistötilaisuudessa peliyhtiö kertoi irtisanoneensa Neumannin ja kertoi syyksi ”velvoitteidensa rikkomisesta yrityksessä”.
Michael Pachter, peli- ja elektroniikka-alan analyytikko spekuiloi tapahtuneen jälkeen Twitter tilillään irtisanomisen syyksi ”Työhaastattelu Netflix:n kanssa oli työsopimuksen laiminlyömistä”
Activision Blizzard uudelleennimitti Dennis Durkinin talouspäälliköksi, hän on aikaisemminkin toiminut kyseisessä asemassa.
Blizzard Activision antaa Durkinille 15 miljoonan dollarin arvosta bonuksia ylennyksen ohella, joihin lukeutuu 11,3 miljoonan dollarin edestä osaketuloja, 3,75 miljoonaa nimityspalkkiota, $900,000 vuosipalkan ja sen yhteydessä 1,35 miljoonan tavoitebonuksen.
Lenovo on julkaissut Las Vegasin CES-messuilla uuden
Legion-pelikannettavien malliston ja kokonaisen tuoteperheen olennaisia
pelaajan varusteita. Uusitut Legionit ovat tehokkaampia kuin koskaan
ennen, mikä vastaa pelaajien tärkeimpään vaatimukseen – suorituskyvyn
täytyy mahdollistaa pelaaminen parhailla asetuksilla niin kotona kuin
tien päällä.
Uusien tuotteiden kohokohdat lyhyesti:
Huipputehokkaat pelikannettavat Lenovo Legion Y740 ja Lenovo Legion Y540
Legion Y740:n 17-tuumaisessa versiossa NVIDIA GeForce RTX 2080 Max-Q
-näytönohjain, 15-tuumaisessa versiossa NVIDIA GeForce RTX 2070 Max-Q
-näytönohjain ja jopa 500 cd/m2 kirkkaus, molemmissa 144 hertsin
virkistystaajuus ja repeilemättömän kuvan varmistava NVIDIA G-Sync -tuki
Legion Y540:ssa NVIDIA GeForce RTX 2060 -näytönohjain ja valinnainen 144 hertsin virkistystaajuus, paino vain 2,3 kiloa
Joskus saattaa tuntua siltä, että ilman apua ei pysty enää kehittymään. No, onneksi meillä on vaikka minkälaisia oppaita netissä saatavilla, tässä esittelemme yhden paikan.
Liitto jakaa vuoden päätteeksi
tunnustukset elektronisen urheilun parissa työtä tehneille pelaajille,
järjestäjille, tapahtumille ja yhteisötoimijoille. Kategoriat ovat
vuoden pelaaja, vuoden joukkue, vuoden tulokas, vuoden toimija ja vuoden
teko. Päätökset ehdokkaista ja voittajista on tehnyt raati, johon
vuonna 2018 kuuluivat:
Iida Virta (e-urheilutoimittaja / eurheilu.com)
Jussi Jääskeläinen (valokuvaaja, kirjoittaja ja yhteisöaktiivi / Rookie Stories)
Miisa Nuorgam (toimittaja, järjestäjä / Yle Kioski & Diili)
Otto Rönkä (toimittaja / Yle urheilu ja Yle e-urheilu)
Timo Pölkki, (Selostaja, puheenjohtaja ja e-urheiluyhteisön edustaja (WeCastFin & JeSSe ry)
Raati on tehnyt päätöksensä
ehdokkaista ja lopullisista tunnustusten saajista kahdessa vaiheessa.
Ensimmäisessä vaiheessa raadin jäsenet nimesivät ehdokkaita
perusteluineen ja toisessa vaiheessa äänestivät kaikista antamistaan
ehdokkaista parhaat.
Vuoden pelaaja
Joona “Serral” Sotala
Joona Sotalalla on takana uskomaton
vuosi StarCraft II:n parissa. Nuori suomalainen nosti tasoaan upeasti
aiemmista ammattilaisvuosistaan ja nousi saavutustensa ansiosta koko
maailman ykköspelaajaksi. Serral voitti kauden jokaisen WCS-turnauksen,
löylytti korealaisia GSL vs the World -tapahtumassa sekä kirsikkana
kakun päällä voitti vielä WCS-mestaruuden BlizzConissa. Voittojensa
myötä Joona Sotalaa voisi pitää ehdokkaana koko maailman vuoden
pelaajaksi.
Vuoden joukkue
ENCE esports
ENCEn uusi CS:GO-rosteri
julkistettiin keväällä, ja sen jälkeen Suomen tähtipelaajista koottu
viisikko on raivannut huikeasti tiensä maailman TOP-20:een.
Kunnianhimoisesti suomalaisista pelaajista koottu nippu on kauden aikana
saavuttanut hienoja voittoja ja peitonnut useita huippujoukkueita. ENCE
on noussut maailmalla puheenaiheeksi, ja joukkueen pelaajat edustavat
kansainvälisissä turnauksissa esimerkillisesti paitsi organisaatiotaan,
myös koko Suomea.
Vuoden tulokas
Topias “Topson” Taavitsainen
Topias “Topson” Taavitsaisen tarina
ja nousu Dota 2 -maailman keskiöön hakee vertaistaan. Alkuvuodesta nuori
suomalainen oli vielä suuri tuntemattomuus, mutta liittyminen OG:hen ja
uskomaton TI-mestaruustaival nostivat Taavitsaisen paitsi kotimaassa
myös maailmalla vuoden suurimpien esports-tulokkaiden joukkoon. Upea
vuosi sai arvoisensa päätöksen, kun Taavitsainen pääsi kättelemään
tasavallan presidenttiä itsenäisyyspäivän juhlissa.
Vuoden toimija
ENCE esports
ENCEn voi hyvällä omatunnolla todeta
olevan Suomen ensimmäinen todellinen kansainväliset mitat täyttävä
e-urheiluorganisaatio. ENCE on ihailtavalla esimerkillä kasvattanut
toimintaansa, kiinnittänyt kotimaisia huippukykyjä paitsi eri peleihin
myös organisaationsa tärkeisiin työtehtäviin. ENCE on kaikissa
peleissään (StarCraft 2, CS:GO, RO6) saavuttanut sekä kotimaisilla että
kansainvälisillä kentillä menestystä, ja kantaa rajojemme ulkopuolella
Suomen lippua ylpeästi ja korkealla.
Vuoden teko
Joona “Serral” Sotalan StarCraft II World Championship -mestaruus
Joona “Serral” Sotalan StarCraft 2:n
maailmanmestaruus on koko maailman e-urheilun kannalta historiallinen.
Koskaan ennen kaikista legendaarisimman e-urheilupelisarjan MM-kultaa ei
ole juhlinut “foreigner”, eli ei-korealainen pelaaja. Serral pääsi
nostamaan mestaruuspystiä legendaarisessa BlizzConissa, ja samalla
selostajat julistivat suomalaisen koko maailman parhaaksi
SC2-pelaajaksi.
Liitto kiittää valinnoista päättänyttä raatia ja onnittelee tunnustusten saajia!
Kuvat:
Joona “Serral” Sotala 1,2: Helena Kristiansson, Blizzard Entertainment
ENCE esports 1: Joel Tainio / SEUL ry
ENCE esports 2: ENCE esports
Topias “Topson” Taavitsainen: @DOTA2TI, Instagram
Viime aikoina on ollut melko paljon puhetta eUrheilussa
liikkuvista rahasummista ja pelaajien palkoista. Puhutaan jopa, että parhaat
pelaajat tienaavat kuusinumeroisia saldoja plus palkintorahat päälle. Mutta
niin kuin yleensä ammattiurheilussa, pelaajien todellisia palkkoja on todella
vaikea saada selville, tai kuinka suuria bonuksia pelaajat saava tililleen eri
turnauksista.
Ammattijoukkue tarjoaa pelaajilleen asunnon, sähkön,
valmentajat ja kaiken mitä joukkue tarvitsee pärjätäkseen, mutta ala on vielä
niin nuori, ettei palkkojen läpinäkyvyydestä voi kuin vasta keskustella.
Esimerkiksi League of Legends Championship sarjassa minimipalkka pelaajille on
12 500 taalaa 28 ottelun sarjasta mutta esimerkiksi Dota 2 pelissä viiden
miehen joukkue, joka pelaa vaikka playoff pelejä voi ansaita 2000-10000
dollaria per pelaaja pelkästään näissä karsinnoissa.
Pelibonuksista
Jos eUrheilussa palkat ja bonukset ovat vaikeaselkoisia
ainakin ulkopuoliselle niin tiukentuvilla nettikasino markkinoilla netticasino bonukset ovat
ainakin pelaajille mahdollisimman selkeitä. Eri nettikasinot nimittäin tarjoavat
joko bonusrahaa tai erinäisiä määriä ilmaiskierroksia uusille pelaajille ja
nykyään jo myös bonusrahaa pelaajille, jotka pelaavat entistä enemmän nettipelejä.
Jo pidemmän aikaa on nettikasinoilla ollut varsin tavallista
tarjota 100-300% bonusta ensitalletuksesta, mutta koska markkinoille on tullut
lisää uusia nettikasinoita, on tiukentuva kilpailu saanut aikaan esimerkiksi
sen, että yhä useampi nettikasino on ottanut käyttöön erilaisia
pelillistämiskuvioita. Tämä tarkoittaa, että nettikasinoiden pelaajat saavat
aktiivisuuspisteitä, joilla voi sitten saada käteistä rahaa tai
ilmaiskierroksia bonuksena pelaamisesta.
Voiko eUrheilussa oikeasti ansaita?
eSports eli eUrheilua harrastaa tavalla tai toisella jo
satoja tuhansia pelaajia, joiden joukossa päivä kerrallaan tulee enemmän ja
enemmän sellaisiakin pelaajia, jotka unelmoivat Dota 2, CS:GO, PUBG, Fortnite
turnausvoitosta ja miljoonista dollareista – mutta se vaatii oikeasti todella
paljon työtä sekä onnea.
Otetaan esimerkkinä Amazonin omistaman GoodGame Agencyn
omistama Evil Geniuses eli EG,
POhjois-Amerikkalainen eSports organisaatio, jonka pääpaikka on San Francisco.
Se perustettiin alunperin Kanadassa 1999 Alexxander Garfieldin toimesta
Counter-Strike joukkueeksi mutta sittemmin se on laajentunut kattamaan Quake,
Dota 2, LOL, Starcrafat II, WOW, Call of Duty sekä Halo-pelit. Organisaatio on
vuosien varrella ottanut osaa 685 turnaukseen ja kerännyt näissä 16,67
miljoonaa dollaria, joista eniten eli lähes 15 miljoonaa Dota 2 -pelistä.
Organisaatiossa on ainakin kolme pelimiljonääriä eli Saahil Arora aka UNiVeRsE
($2,919,588.38), Sumail Hassen aka SumaiL ($2,641,895.94) sekä Peter Dager aka
ppd ($2,600,041.36).
Vaikka kovimmat kilpapelaajat tienaavat nykyään vuositasolla
jopa miljoonia dollareita. Tulot muodostuvat turnausvoitoista, palkasta,
striimaamisesta ja mahdollisista henkilökohtaisista sponsoreista, Suomessa
puhutaan pääosin eritasolla. Suomi on tässäkin mittakaavassa pieni maa ja
päästäkseen koville palkoille, suomalaiset eSports ammattilaiset lähtevät
nopeasti pois Suomesta. Kaikkien listausten mukaan yli puolen miljoona
voittoihin on yltänyt alle 100 pelaajaa ja mukana myös suomalaiset Jesse
”JerAx” Vainikka ja Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen –
listauksissa on kuitenkin kyse palkintorajoista -ei palkoista.
Kuulopuheiden mukaan Counter-Strikessa eniten palkkaa
nostavat North-, G2 Esports- ja Virtus.pro -joukkueiden pelaajat, jotka
tienaavat jopa 20 000 dollaria kuukaudessa.
Harva ei-ammattilaispelaaja tietää millaisten asioiden
kanssa ammattilaiset taistelevat viikoittain. Moni nuori pelaaja tajuaa vasta
tien päällä, että kovimmat nimet ovat yli puolet vuodesta poissa kotoa,
treenileirit kestävät viikkoja, rahaa tulee tilille enemmän kuin
opiskeluvuosina yhteensä ja tappouhkaukset hävityn pelin jälkeen alkavat pian
olla arkipäivää.
Suomalaisalkuinen eSports turnaus?
Supercell otti syksylä 2018 suuren loikan, kun se rakensi
Clash Royale -pelinsä ympärille ammattilaistason liigan. Liiga käynnistyi pelin sisäisellä, kaikille
avoimella karsinnalla, johon osallistui 25 miljoonaa ihmistä. Parhaat kisasivat
lopulta mahdollisuudesta päästä kuukausipalkalliseksi ammattilaispelaajaksi
liigaan. Clash Royalen ensimmäinen MM-lopputurnaus järjestettiin joulukuussa
Tokiossa – voittajaksi nousi Nova eSports.
Kahdessa maailman suosituimmassa Battle Royale pelissä eli PlayerUnknown’s Battlegroundissa ja Fortnitesssa, 100 pelaajaa pudotetaan saarelle taistelemaan aseista ja tarvikkeista. Tämä pohjustaa battle royale genren pelityylin + vielä lisäksi se, että viimeisenä elossa oleva voittaa.
Battle Royale pelityyli nousi modeista pääosaan käytännössä kahdesa vuodesta. PUBG nousi vuoden 2017 aikana nollasta yli 50 miljoonaan myytyyn peliin Xboxilla ja PC:lle ja sen ilmaisversio PUBG Mobile on tuonut entistä enemmän pelaajia pelin äärelle ja nyt vuoden 2018 viimeisinä päivinä peliä on ladattu eri pelialustoille yli 400 miljoonaa kappaletta.
Samanaikaisesti PUBG:n kasvun kanssa EPIC Gamesin ilmainen peli Fortnite Battle Royale on kasvanut sitäkin nopeammin. Se oli pelatuin peli jo helmikuussa voittaen PUBG:n entisen ennätyksen ja maaliskuussa se oli Twitchin mestari, saavuttaen kaikkien aikojen yhtäaikaisen katsojaennätyksen.
Jo ennen näitä ennätysaikoja nähtiin alkuaallot tulevalle. H1Z1, battle royale peli ennen PUBG:tä ja Fortnitea julkisti uudistuksensa, että pelikehittäjä Daybreak Studios julkaisee täyden pelipaketin uudella sisällöllä ja ilmaisella pelillä lähiaikoina. Samalla julkaistiin yhteistyö Facebookin ja Caesars Entertainmentin kanssa pitäen silmällä tulevia eSports hankkeita pelin tiimoilla.
Simon Darveyau ennusti että Fortniten ja PUBG:N menestys tulee aikaansaamaan alalle monia imitaattoreita ja kopioita. Hän itse on juuri julkaistun battle royale peli The Darwin Projctin kehitysjohtaja. Sen lisäksi että PUBG ja Fortnite ovat pelaajien suosikkeja, Darweau sanoi että pelityylistä tykkäävät myös pelien kehittäjät, koska vastaavien pelien kehittäminne ei tiseasiassa ole kovin vaikeata, jos on joku pelihahmotelma valmiina. Pelityylin tunnusomainen piirre last-man-standing on helposti lisättävissä moneen peliin ja vapaa, tutkittava kartta ja satunnaiset aseet eivät ole vaiketa kehittää peliin kuin peliin.
Darweau jatkoi vielä, että jokainen peli jossa on kilpailumuotoinen pelityyli voi lisätä itseensä Battle Royalen ja koska se on mahdollista, moni myös tekee sen, joka todennäköisesti saturoi koko genren ja saa aikaan pelimuodolle oman kuplan.
Battle royale pelimuoto syntyi pitkälti pelimodeista joissa oli avoin maailma ja taistele ja pysy elossa ajattelu. Tämä pelimuoto oli trendinä PC pelaajien joukossa ja saavutti huippunsa pari vuotta sitten. Pelit kuten DayZ, H1Z1 ja Rust olivat pelejä, joissa pelaaja pudotettiin keskelle zombieta ja muita vihollisia, toisia pelaajia ja etsimään keinoja pärjät muita vastaan ja pysyä elossa noissa peleissä. Näiden pelien aikana ei ollut varmaa mitä tapahtui kun kaksi pelaajaa kohtasi pelissä, taistelivatko he kuolemaan, tuliko heistä tiimi vai tuliko heistä tiimi, jossa lopulta toinen petti toisen. Darweau kertookin, että DayZin mukana peleihin tuli mukaan uudenlainen sosiaalinen kokemus jossa oli vahvasti myös psykologiaa mukana. Pelit eivät olleet enää vain mekaamista osaamista, nopeutta ja tarkkuutta, vain myös sosiaalista osaamista. Sittemmin esimerkiksi Minecracftin päälle on modattu Battle royale tyyppisiä pelejä, joissa alkulaukauksena oli Hunger games/Nälkäpeli elokuvasarja ja PUBG:n kehittäjä Brendan Greene itse modasi pari tällaista survivor peliä: DayZ ja Arma III.
Gladiaattori efekti
Aivan kuten aikoinaan Roomassa, ihmiset kokoontuivat areenoille katselemaan kuinka erilaiset gladiaattorit taistelivat toisiaaan ja eläimiä vastaan ja yksi jäi useimmiten henkiin, niin samalla tavalla uusimmat battle royale pelit keräävät entistä enemmän katsojia online striimattuihin peleihin, ja nykyään pelejä myös näytetään suoraan televisiossa, selostettuna.
Pelien paras anti
Battle royale pelien paras anti on, että ei ole yhtä oikeata tyyliä tai tapaa pelata peliä. Jokainen peli on erilainen, vaikka pelikartta onkin sama niin jokaisella kerralla vastassa ovat eri pelaajat, erilaiset taktiikat, nopeudet, ryhmät, aseiden ja tarvikkeiden paikat.
Uusia pelejä on tekeillä tätäkin kirjoitettaessa ja olemassa olevia kehitetään edelleen. Mikä on sinun suosikkisi, ja kuinka paljon pelaat sitä viikossa?
Activision aloitti Call Of Duty 2019 maailmanliigan kickoffilla viime viikolla Las Vegasissa Call of Duty: Black Ops 4:lla ja katsojamäärät olivat nousussa. Viime vuonna Dallasissa järjestettyä Call of Duty: WWII katsottiin parhaimmillaan 825 000 tuntia kun tällä kertaa päästiin lähes 1,49 miljoonaan tuntiin!
CWL on asettanut tämän tulevan vuoden liigan palkintopotin kuuteen miljoonaan taalaan (tänä vuonna 4,2 miljoonaa) ja ensimmäisenä vuonna eli 2016 voittopotti oli 2,7 miljoonaa. Samaan aikaan huhut mahdollisesta Battle Royale muodosta ovat nousseet esiin, mutta Activision ei ole vahvistanut huhuja. Sen sijaan ennen turnauksen alkua liiga on kasvattanut 5vs5 ja 4vs5 pelien kokoja. Ja sirtyminen WWII:sta Black Ops 4:een tarkoittaa myös teemallista siirtoa historiallisesta sodankäynnistä enemmän nykyaikaan.
Call of Duty pysyy myös tulevana vuonna Playstation 4 alustaisena eikä sillä ole aikomusta laajentaa liigaa PC puolelle. Playstation ohella muut pääsponsorit ovart Asus sekä Astro gaming.
Mikä oli sinun ensimmäinen kosketus netti- tai yleensäkin tietokonepeleihin? Minulla ne ajat liittyvät täysin sellaiseen kotitietokoneeseen kuin Commodore VIC20:een. Säästin sitä varten kesätyörahani ja ostin omilla rahoilla itselleni pelikoneen – joka ei nykypäivänä tekniikaltaan tai peleiltään kelpaisi kenellekään, mutta siihen aikaan ei ollut muuta tarjolla.
Olin jopa niin ”kummajainen”, että kun minulla ei ollutl iikaa rahaa tyhjässä lompakossani kirjoitin itse omia pelejä VIC:in käyttöjärjestelmän BASIC-ohjelmointikielellä ja ensimmäiset pelit olivat siihen aikaan tekstiseikkailuja ilman grafiikkaa ja todella yksinkertaisella grafiikalla (spriteillä) toteutettu mäkihyppypeli. Ostettuja pelejä olivat sitten kasetilta useimmiten ladatut pelit kuten Alien Blitz, Amok!, Asteroids, Bounceout,Chopper, Frogger, Harvester, Sargon II Chess – muita en enää muista.
Ajat muuttuvat
VIC:stä kaikki lähti ja vasta internetin tullessa kuvioihin alkoi pelaaminen kiinnostaa enemmänkin – ikääkin oli tullut jo siihen mennessä ja töistä ansaittua rahaa. Tuohon aikaan kotimaisen Veikkauksen pelivalikoima oli huomattavasti kapeampi kuin nykyään ja netti tarjoili paljon uusia mahdollisuuksia.
Jos nykypäivänä löydät erilaiset nettikasinot helposti listattuna esimerkiksi nettikasinot.org sivustolta, niin tuohon aikaan sitä jouduttiin käyttämään peräti kolmea hakukonetta, jos halusi löytää jotain pelattavaa netistä, meillä oli Altavista, Yahoo ja Google. Näiden kautta löysin itse lopulta omat pelikohteeni niinkin kaukaa kuin Australiasta ja vietinkin pari seuraavaa vuotta pelaten urheilupelejä paljon Australiaan ja vähän muuallekin. Muistatko muuten sinä vielä tuolta ajalta sellaista hakukonetta kuin .fi?
Facebook tuli
Seuraava iso muutos tuli sitten 2000 luvun alettua ja tarkemmin vuonna 2008 menin Facebookiin ja löysin sen pelit. Minulla on hieman huono tapa jäädä aina yhteen peliin tai asiaan kiinni, ja Facebookissa se oli sellainen peli kuin Mafia Wars, en edes tietä kuinka monta tuntia sitä pelasin – paljon, kunnes lopetin sen kerrasta – lopetin muuten aikoinaan myös tupakoinnin kerrasta. Tuon pelinkautta minulla oli pahimmassa vaiheessa maksimimäärä yksityishenkilön ”kavereita”, niitä taisi olla se 5000 kaveria!
Nettipokeri
Samoihin aikoihin myös pokerin suosio oli noussut ja itsekin olin siitä kiinnostunut ja netin kautta pääsin pelaamaan sitä koska tahansa –ja pelasinkin sitä 24h. En muista missä sitä pelasin mutta panostuksen nousivat välillä kohtuullisen suuriksi, joskaan en onneksi koskaan hävinnyt tai voittanut aivan älyttömän suuria summia vaan puhuttiin vain sadoista euroista. Nykypäivänä kasinopelejä tarjoavia toimittajia on paljon ja esimerkiksi pelisivut.com on kerännyt niistä muutamia listoilleen esittelyyn.
Olen aina pelannut jotain. Ala-asteella minulla oli tapana lisätä kodin lautapeleihin uusia osioita, jotta ne olisivat mielenkiintoisempia ja yläasteella pelasin roolipelejä oikean game masterin alaisena ryhmässä, dungeons and dragons tyyliin. Playstation 1 ja 2 aikoina pelasin valtavat tuntimäärät autopelejä ja kyllä sitä World of Warcraftiakin on tullut PC:llä netissä kuljettua ristiin rastiin. Silloin kuin pelaan tiettyä peliä, teen sitä kohtuullisessa määrässä aina tietyn aikajänteen, kunnes tulee jotain uutta.
Mobiilipelit
Nyt tällä hetkellä pelivuorossa minulla on mobiilipelit, koska niitä voin pelata missä vain ja koska vain. Voisin pelata, vaikka rulettia tai pokeria,, mutta tällä hetkellä pelaan PUBG:tä, missä pelihahmoni on parikymppinen naishahmo – oikea bad ass B**** jonka mieliase on AK47.
Mobiilipelaamisen ohessa harrastan yhä viikoittain myös urheilupelaamista, siis urheiluvedonlyöntiä mutta kohdistettuna täysin Englannin valioliigaan – josta sitten aina silloin tällöin julkaisen myös vinkkejä toisella sivustolla.
Miljonäärihaaveet
Joskus taas miljoonavoitot piirtyvät unelmiin ja on pakko testata jotain jackpot peliä, on se sitten netissä tapahtuva peli tai vaikkapa Ärrältä haettava Eurojackpotlappu – aina pitää olla unelmia. Netin kolikkopeleissä voi voittaa haaveet todeksi miljoonan tai kymmenen miljoonan voitolla – ei se ole sen helpompaa kuin EuroJackpotissa jonkin 90 miljoonan voittaminen – se vain on niin, että aina välillä joku ne miljoonapotit voittaa, ja se voin olla yhtähyvin minä kuin sinä. Mutta sitä miljoonavoittoa odotellessani voin nousta kuljetuskoneen kyytiin ja hypätä kolmen muun tiimiläiseni kanssa taistelemaan voitosta Sanhokiin samalla kuin ajatukset ovat jo jossain vaiheessa myös mobiilipelaajille tulevassa talvialueessa.
Jos edelliset pelivuodet ovat noudatelleet tällaista kausikaavaa eli toisen pelin tullessa tiensä päätypisteeseen, vähintäänkin pienen tauon jälkeen joku toinen peli on tullut sen tilalle. Onko seuraava peli joku uusi mobiilipeli, jossa ammutaan toisia pelaajia, vai onko se paluu autopeleihin vai tuleeko seuraava kausi olemaankin entistä realistisempaa pokeripelaamista netissä? Sen aika näyttää.
Liittohallitus on tehtävänsä
mukaisesti määritellyt aloittavansa SM-kilpailujen kilpailuttamisen
3.12.2018. Kilpailutus suoritetaan joulukuun 2018 aikana, mutta
päätöksiä järjestäjien suhteen tehdään kuitenkin aikaisintaan
alkuvuodesta 2019.
Määrittelyt ja tiedot osallistumisesta löytyvät täältä.
Ensisijaisesti operaattoria haetaan seuraaville SM-turnauspeleille:
Artifact
League of Legends
Rocket League
PlayerUnknown’s Battlegrounds
Fortnite
Eri mobiilipelit (Clash Royale, Arena of Valor, Critical Ops, Heroes of Warland jne.)
Vuonna 2018 eSM-kisoja oli
järjestämässä seitsemän operaattoria yhteensä kymmenessä eri pelissä.
eSM-kisoista lisätietoa löytyy osoitteesta: http://www.esm.gg/.
Kuva: Jussi Jääskeläinen / SEUL ry. Vectorama 2018.
Pelaaminen on yhä useammalle keskeinen vapaa-ajan harrastus
ja tapa viettää yhteistä aikaa niin perheen kuin kavereiden kanssa.
Loppuvuoden juhlapyhät tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tutustua
vuoden 2018 PlayStation-pelikattaukseen, joka tarjoaa monipuolisesti
vaihtoehtoja eri lajityyppien ystäville. Tänä jouluna palataan
nostalgisiin tunnelmiin PlayStation Classic -retrokonsolin parissa ja
kurkistetaan tulevaisuuteen uusien PlayStation VR
-virtuaalitodellisuuspelien myötä.
PlayStation 4 (PS4) -konsolia on julkaisunsa jälkeen myyty jo yli 80
miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja sen pelivalikoima kattaa
lukemattomia pelejä. Laajasta valikoimasta löytyy pelejä jokaisen
makuun, aina perinteisestä tasoloikasta toimintaseikkailuun, seura- ja
bilepeleihin sekä urheiluun ja ajosimulaattoreihin. Vuoden 2018 uutuudet
tarjoavat yhtä lailla vaihtoehtoja yhdessä ja yksin pelaamiseen.
Retrokonsoli pukinkonttiin
Minikokoinen PlayStation Classic vie pelaajan
takaisin vuoteen 1994, jolloin alkuperäinen PlayStation-konsoli
julkaistiin ensimmäisenä Japanissa. Konsoli vastaa ulkoasultaan
ensimmäisen sukupolven PlayStationia, mukaan lukien harmaa väritys,
muotoilu ja ohjaimet, mutta pienemmässä koossa. PlayStation Classic
sisältää 20 valmiiksi asennettua peliä, kuten Final Fantasy VII, Tekken 3
ja R4 RIDGE RACER TYPE 4. Kyseessä on täydellinen paketti sekä
nostalgianjanoisille, alkuperäisestä PlayStation-konsolista nauttineille
faneille että uusille pelaajille, jotka haluavat kokea 1990-luvun
klassiset pelit ensimmäistä kertaa.
PlayLink on PlayStationin oma sosiaalisten pelien kokoelma, johon
lukeutuvat muun muassa suosittu seurapeli That’s You ja tietovisailu
Knowledge is Power. Peliin liitytään puhelimelle ladattavalla
sovelluksella, jolloin isommankin kaveriporukan yhteispeli on
vaivatonta.
Tänä jouluna PlayLink-pelisarja täydentyy jälleen uusilla peleillä.
Perinteisten lautapelien ystäviä ilahduttaa digitaalinen versio
huippusuositusta Ticket to Ride (suom. Menolippu) -lautapelistä, joka vie pelaajan rakentamaan rautatieyhteyksiä pitkin Yhdysvaltoja. UNO
tuo puolestaan klassisen korttipelin ensimmäistä kertaa
PlayStationille. Bileillan täydentää apinamainen, 18 minipelistä
koostuva Chimparty, joka tarjoaa jokaiselle jotakin.
Ticket to Ride, UNO, Chimparty sekä muut PlayLink-pelit nyt saatavilla PS4-konsolille. Lisätiedot: playstation.com/playlink.
PlayStation VR vie virtuaalitodellisuuteen
Virtuaalitodellisuuspelejä ja -elämyksiä varten suunniteltu
PlayStation VR (PS VR) on täydellinen lisävaruste PS4-pelaajalle.
Nykyinen pelivalikoima kattaa yli 200 julkaisua, jotka edustavat
monipuolisesti virtuaalipelaamisen eri lajityyppejä aina helposti
lähestyttävistä pulmapeleistä tasohyppelyyn, vauhdikkaaseen toimintaan
ja intensiivisiin kauhupeleihin.
Värikäs Astro Bot Rescue Mission on kriitikoiden
suosikki ja tämän vuoden sympaattisimpia PS VR -peliuutuuksia.
Avaruushenkisessä pelastustehtävässä pelaaja auttaa kapteeni Astroa
löytämään miehistönsä, joka on hajallaan eri puolilla avaruutta. PS VR:n
ansiosta perinteinen tasohyppely saa uuden ulottuvuuden, jossa 20
ainutlaatuista tasoa vievät seikkailun kaupunkimaisemista viidakoihin ja
synkistä luolista kauniille hiekkarannoille.
Tänä vuonna juhlasesongin parhaat bileet käynnistyvät PlayStation VR:llä. Virtuaalitodellisuuden uusin tulokas Beat Saber
on mukaansatempaava musiikki- ja rytmipeli, jossa pelaajan tehtävänä on
pilkkoa lasermiekalla kohti tulevia ”biittejä”. Jokainen isku vaatii
oikean valomiekan käyttöä täsmälleen oikeassa lyöntisunnassa. Beat
Saberin elektroninen musiikki on sovitettu vastaamaan pelin eri tasoja,
jotka laittavat pelaajan lähes huomaamatta tanssimaan miekan sivallusten
tahtiin.
Sarjakuvien teini-idoli kasvoi aikuiseksi: toimintapeli Marvel-faneille
Hämähäkkimies palasi rytinällä PS4-konsolille ja sulatti saapuessaan myös kriitikoiden sydämet. Erinomaisen vastaanoton saanut Marvel’s Spider-Man
on tämän vuoden parhaimpia toimintapelejä, joka esittelee yleisölle
aivan uudenlaisen Peter Parkerin. Pelissä nähtävä Spider-Man ei ole enää
mikään keltanokka, vaan taitava konkari, jonka monipuoliset liikesarjat
ja hahmonkehitysmahdollisuudet pitävät kokeenkin pelaajan pitkään
otteessaan. Kaupan päälle peli vie mukanaan tutkimusmatkalle New
Yorkiin, jonka pilvenpiirtäjät ja kadut toistuvat ruudulla upean
yksityiskohtaisina.