Koti Blogi Sivu 42

Kotimainen Esports organisaatio HAVU Gaming täydentyy yritysmaailman osaajilla

HAVU Gamingin uudet osakkaat Perttu Pölönen, Sani Leino & Tuomas Kujansuu

“Esports on kotimaassa ainutlaatuisessa asemassa – nyt esteenä on vain yritysten rohkeus.”

Keksijä ja futuristi Perttu Pölönen, sosiaalisen median asiantuntija ja myyntivalmentaja Sani Leino, sekä kotimaisten artistien luottovisualisti Tuomas Kujansuu liittyvät HAVU Gaming –organisaatioon, tuoden lisää näkemystä uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin ja kontakteja kotimaisiin ja kansainvälisiin yrityksiin.

HAVU Gaming on suomalainen Esports-organisaatio, jolla on ammattijoukkueet Counter Strikessa, Fortnitessa, Fifassa ja Hearthstonessa. HAVU on yksi Suomen menestyksekkäimpiä kilpapeliorganisaatiota, jonka pelaajat ovat voittaneet viime vuosina monia merkittäviä pelitapahtumia mm. Lantrekin, Assemblyn ja Grail Questin Counter Strike –mestaruudet. Lisäksi HAVUn Counter Strike -joukkue on voittanut Finnish Esports Leaguen (FEL Liiga) kolme edellistä kautta.

”Suomesta esportsin ykkösmaa tulevaisuudessa!”

Sävelkellon kehittäjänä tunnettu ja vastikää MIT:n 35 under 35 -listalle ainoana suomalaisena valittu keksijä Perttu Pölönen liittyy HAVUn organisaatioon osakkaana. Perttu tulee vahvistamaan HAVUn kansainvälistymissuunnitelmia ja tuo erityisesti vahvaa osaamista kansainvälisten huippuyhtiöiden toiminnasta, jota voidaan hyödyntää HAVUn kehittämisessä. Useilta lavoilta tunnettu Perttu Pölönen on keksijä, futuristi, säveltäjä ja startup-yrittäjä, joka on voittanut Euroopan suurimman nuorille suunnatun tutkimuskilpailun (EUCYS) ja valmistunut Singularity University -tulevaisuusyliopistosta, joka sijaitsee NASAn tutkimuskeskuksessa Kaliforniassa.

”Esports on erittäin kiehtova ala, ja haluan lähteä HAVU Gamingin kanssa kehittämään kotimaista esportsia entistä rohkeammin tulevaisuuden työllistäjänä. Esports tulee luomaan Suomeen paljon uusia työpaikkoja ja mullistamaan suomalaista urheilua ja markkinointia. Uskon, että pystyn tuomaan kansainvälisillä yhteyksilläni paljon lisäarvoa HAVUn kehittämiseen. Tavoitteena on vahvalla kansainvälisellä yhteistyöllä ja rohkeilla aloitteilla tehdä Suomesta esportsin ykkösmaa maailmassa.”

– Perttu Pölönen

”Yritysten tulisi hypätä tiettyjen trendien yli ja satsata rohkeammin tuleviin megatrendeihin”

Suomen suosituimpiin asiantuntijapuhujiin ja myyntivalmentajiin lukeutuva Sani Leino liittyy HAVUn organisaatioon osakkaaksi ja tuo vahvistusta erityisesti yritysyhteistyömahdollisuuksiin. Sani tunnetaan taustastaan kotimaisessa kasvuyrittäjyyskentässä, sekä aktiivisesta työstään kotimaisen myyntityön eteen, erityisesti digitaalisen ja sosiaalisen myyntityön saralla, jonka parissa hän on ainoana suomalaisena ollut mukana luomassa maailman ensimmäistä digitaalisen myynnin ammattilaistutkintoa arvostetulle Digital Marketing Institutelle Irlantiin.

Leinon mielestä monille esports-ekosysteemi ja liiketoimintamahdollisuudet ovat vielä täysin tuntemattomia.

Esports on todella mielenkiintoinen ja erittäin nopeasti kasvava ala, ja hyppään innolla mukaan kehittämään esportsia Suomessa. Olen huomannut, että useille organisaatioille esportsin mahdollisuudet mediana ja erityisesti nuoren yleisön tavoittamiseen ovat vielä tuntemattomat, joten lähden innolla mukaan auttamaan yrityksiä ymmärtämään tämän uudenlaisen megatrendin tarjoamia mahdollisuuksia. Yrityksillä on juuri nyt ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä mukaan esports-organisaatioiden kumppaneiksi, ja tavoittamaan näin erittäin sitoutunutta nuorten kohderyhmää uskottavalla tavalla.”

Erityisesti nuorten miesten keskuudessa kilpapelaaminen ja siihen liittyvät suoratoistopalvelut
kuten Twitch kasvavat valtavaa vauhtia haastaen kuukausittaisessa ajankäytössä jopa YouTuben ja Netflixin. 

”Itse olen eniten innoissani uudenlaisen median mahdollisuuksista, joiden panostukset Suomessa ovat toistaiseksi lähes olemattomat, vaikka esimerkiksi suoratoistopalvelu Twitch sitouttaa erityisesti nuoria miehiä paremmin Yhdysvalloissa kuin YouTube. Väitän, että moni ei tunnista edes nimeltä uudenlaisia suoratoistopalveluita tai maailman suosituimpia kilpapelaajia, vaikka kotona teinit viettävät viikossa kymmeniä tunteja näiden medioiden ja tulevaisuuden talenttien seurassa verkon välityksellä. Yritysten tulisi uskaltaa satsata rohkeammin maailmalta meille vielä tulossa oleviin tuleviin megatrendeihin, jolloin asetelmat kilpailun ja rahallisten panostusten kasvaessa ovat paljon paremmat kuin parin vuoden päästä.” 

– Sani Leino

HAVUn organisaatio vahvistuu myös median ja graafisen puolen osaamisella, kun visuaalinen suunnittelija/AD Tuomas Kujansuu liittyy organisaation osakkaaksi. Tuomas vastaa tulevaisuudessa HAVUn yritysilmeestä, visuaalisesta ideoinnista ja tuotannosta.

Olen lähdössä suurella innolla mukaan HAVUn tiimiin, koska esports on itselleni todella tuttu ja läheinen asia harrastustoiminnan kautta. Olen itse pelannut vuosia monia eri pelejä, ja minulle onkin kertynyt käytännöllistä ymmärrystä alalta, alkaen pelien visuaalisesta ilmeestä ja toiminnasta, ulottuen joukkueen sisäisen viestinnän ja hyvinvoinnin tärkeyteen. Tästä kulmasta liikkeelle lähtiessäni pystyn tarjoamaan joukkueelle ammattitaitoisia visuaalisia ratkaisuja, jotka eivät ole teennäisiä ja päälleliimattuja, vaan edustavat alan syvintä olemusta, ja vastaavat HAVUn tarpeisiin.”

– Tuomas Kujansuu

”Suomalaiset yritykset eivät ole ymmärtäneet, että meillä on tässä käsissämme todellinen kultakimpale”

Viimeisen kahden vuoden aikana esports on todella nostanut päätään Suomessa, josta esimerkkinä on nouseva kilpapelaajien määrä sekä parhaimpien pelaajien kansainvälisten suurturnausten voitot, joiden palkintopottien ansioista Suomessa on jo kolme esports miljonääriä. Kansainvälisesti esports jatkaa vahvaa kasvuaan isoimpien kansainvälisten palkintopottien liikkuvan jo kymmenissä miljoonissa ja sponsorointi ja mainospanostusten lähennellessä jo miljardia dollaria. Kansainvälisistä kilpapelaajista on kasvanut lyhyessä ajassa myös sosiaalisen median superjulkkiksia saaden pelivideoillensa ja livestriimeilleen satoja miljoonia katselukertoja kuukausittain.

HAVUn toimitusjohtaja Lasse Salminen on innoissaan uusista vahvistuksista Havun organisaatiossa:

Perttu, Sani ja Tuomas ovat aloillaan arvostettuja suunnannäyttäjiä ja on todella hienoa saada heidät mukaan HAVUn toimintaan. Upeaa nähdä, että suomalaiset eturivin bisnesvaikuttajat ymmärtävät esportsin kasvupotentiaalin. Vuosi 2019 tulee olemaan HAVUlle tärkeä ja panostamme entistä isommin tarjontaamme pelaajille ja kumppaneille.”

– Lasse Salminen

ENCE eSports vihdoin ja viimein CSGO:n majoreihin!

0

ENCE eSports on voitti minor turnauksen voittamalla tanskalaisen North-joukkueen. Monen vuosien odotusten jälkeen nähdään CSGO:n ykkösturnauksessa eli Majoreissa täysin suomalainen joukkue.

Paras kolmesta (BO3) sarjan avauskarttana oli de_train eli ”Juna” ,joka oli todella tiukka ottelu, jomka ENCE kuitenkin voitti luvuin 22-20.

Seuraava kartta oli de_inferno, joka olikin ENCE:n hallinnassa pitkään. ENCE voitti CT-osion luvuin 13-2. T-puolella suomalaisjoukkue johti pian 15-2 ,joten enää 1 kierros uupuisi.

North kuitenkin yritti päästä 15-15 tasapeliin, mutta siinä tanskalainen joukkue ei kuitenkaan onnistunut. North pääsi kirimään vain 15-7 asti kunnes ENCE vei yhden tarvittavan kierroksen ja näin ENCE voitti North:in luvuin 16-2 ja varmisti paikan MAJOR-turnauksessa.

https://platform.twitter.com/widgets.js

Twitchin lähetyksessä Natu pääsi myös juhlimaan ENCE eSports:in ansaittua voittoa, sillä mies pisti suoraan lähetykseen ENCE:n vaatetusta päälle.

Ottelun tilastoja voit katsoa suoraan HLTV.org:in sivuilta.

Alta löydät ottelut koosteena upotettuna.

de_train

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=S850KWitLhw&w=560&h=315]

de_inferno

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=aP4yFJ7I7eE&w=560&h=315]

Testissä: Assassin’s Greed Odyssey (PS4)

Assassin’s Greed Odysseys on vuonna 2018 julkaistu toimintaseikkailu peli. Pelin kehittäjä ja julkaisija on Ubisoft. Alustoina toimivat Playstation 4, PC ja Xbox One. EEPELIT testasi peliä Playstation 4 konsolilla.

Peli sijoittuu Peloponnesolaissodan aikaan Kreikkaan. Olen ymmärtänyt, että useat paikat on tehty samannäköiseksi kuin oikeastikkin olivat olleet. Pelissä tulee aika paljon esille juuri sodat.

Ensivaikutelma pelistä oli todella aidon tuntuinen. Grafiikat on tehty todella hyvin ja tarkaksi. Esimerkiksi ruohikon ja vaatteiden liikkeet ovat kuin aidon näköisiä. Äänet ovat myös realistisia. Maisemat on kuin postikorteista. Mitään sen suurempia bugeja ei ole tullut vastaan.

Uutta tässä pelissä verrattuna aikaisempaan peliin Assassin’s Greed Origins tuo esimerkiksi se, että jousipyssyn nuolia on useampia erinlaisia ja niitä pitää valmistaa. Pelin alussa pitää valita kahdesta hahmosta kumman valitsee. Joko Kassandra tai Alexios. Tätä valintaa ei pysty enään myöhemmin vaihtamaan.

Kokonaiskuva pelistä on loistava. Paljon tehtäviä ja niiden tekeminen ei lopu kesken. Myös hyviä eventtejä on aika ajoin. Esimerkiksi tällä hetkellä ainakin ps4 puolella on käynnissä erinlaisia kuvaushaasteita. Peliin on saatavilla myös lisäosa joka on Legacy Of The First Blade ja peliin on saatavilla Season Pass joka tuo myös uutta sisältöä peliin.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=_ddQqzwH__4]

Fortniten 500 000 dollarin helmiturnaus

Epic Games pitää helmikuun 14.-15. päivä LAN turnauksen kutsupelaajille, jossa on 500 000 dollarin palkintppotti. Turnaus luonnollisesti televisioidaan ja se toimii harjoituksena Epicin tulevalla World Cupille.
Kaikki on tämän mennessä tapahtunut varsin salassa ja tietoja tihkuu vähitellen. Epic on luvannut että kutsuttuja tulee olemaan joukkueet, jotka ovat pärjänneet hyvin aiemmissa avoimissa Fortnite kisoissa.
Turnausnimellä ”The Secret Skirmish” avaa Fortniten tämän vuoden turnaukset. Epic Games lupailee 100 miljoonaa tänä vuonna lisää palkintorahapottiin eri turnauksiin.

Odottelemme myös lisäuutisia tämän vuoden Fortnite World Cup turnauksesta. Epicin kerrotaan jo aloittaneen turnauksen karsintamallin testaaminen ja samalla on kehitetty lokakuussa tuodun Winter Royalen online turnausjärjestelmää.

Pelien ja pelaamisen ikärajat

Minkä ikäinen olet itse? Jos olet selkeästä alle 18-vuotias, pelaatko sellaisia pelejä, joita sinun ei ikäsi puitteissa pitäisi pelata? Onko sinulla ajatusta tai mielipidettä pelien ikärajoille?

PEGI IKÄRAJAT

PEGI 3

PEGI 3

PEGI 3 -pelien sisältö on sopiva kaikille ikäryhmille. Pelit eivät saa sisältää mitään ääniä tai kuvia, jotka voisivat olla pelottavia nuoremmille lapsille. Ainostaan hyvin lievä (koominen tai lapsellinen) väkivallan muoto on hyväksytty. Pelit eivät saa sisältää sopimatonta kielenkäyttöä.

PEGI 7

PEGI 7

Tämän kategorian videot voivat sisältää kohtauksia tai ääniä, jotka saattavat olla pelottavia nuoremmille lapsille. Ainostaan hyvin lievä (epäsuora tai fiktiivinen) väkivallan muoto on sallittu.

PEGI 12

PEGI 12

Videopelit, joissa on hieman paljastavampia väkivaltaisuuksia fantasiahahmoja kohtaan tai fiktiivistä väkivaltaa ihmistä muistuttavia hahmoja kohtaan, kuuluvat tähän ryhmään. Pelissä voi olla seksuaalista sisältöä, kun taas jos pelissä käytetään sopimatonta kielenkäyttöä, sen tulee olla lievää.  Peli voi sisältää myös uhkapeliä, samassa muodossa kuin kasinoissa tai rahapelissä (esimerkiksi korttipelejä, joita todellisessa elämässä pelataan rahasta).

PEGI 16

PEGI 16

Tätä luokitusta sovelletaan, kun pelin väkivallan kuvaaminen (tai seksuaalinen sisältö) näyttää samanlaiselta kuin todellisessa elämässä. Sopimattoman kielen käyttö PEGI 16 -luokituksessa voi olla törkeämpää, ja uhkapelit ja tupakan, alkoholin tai laittomien huumeiden käyttö voivat myös olla mukana peleissä.

PEGI 18

PEGI 18

Aikuisluokitusta sovelletaan silloin, kun väkivallan taso saavuttaa vaiheen, jossa pelit sisältävät raakaa väkivaltaa, moraalitonta tappamista tai väkivaltaa puolustuskyvyttömiä uhreja kohtaan. Pelit, joissa on laittomien huumeiden käytön ihannointia ja avoimia seksuaalisia kohtauksia, kuuluvat tämän ikäluokituksen sisälle. 

PEGI-sisältömerkinnät

Violence

Peli sisältää väkivaltaisia kohtauksia. PEGI 7 -luokitellut pelit saavat sisältää ainoastaan fiktiivistä ja yksityiskohdatonta väkivaltaa. PEGI 12 -luokitellut pelit saavat sisältää väkivaltaisuuksia fantasiaympäristössä tai fiktiivistä väkivaltaa ihmistä muistuttavia hahmoja kohtaan, kun taas PEGI 16 tai 18 -luokitelluissa peleissä esiintyy realistisempia väkivaltakohtauksia.

Bad Language

Peli sisältää sopimatonta kielenkäyttöä. Tämä merkintä voi koskea PEGI 12 -pelejä (mietoja kirosanoja) PEGI 16 -pelejä (esim. seksuaalisia voimasanoja tai jumalanpilkkaa) tai PEGI 18 -pelejä (esim. seksuaalisia voimasanoja tai jumalanpilkkaa).

Fear

Tämä merkintä voi koskea PEGI 7 -pelejä, jos se sisältää kuvia tai ääniä, jotka voivat olla pelottavia pienemmille lapsille, tai PEGI 12 -pelejä, jos ne sisältävät pelottavia ääniä tai kauhuefektejä (mutta eivät väkivaltaisia elementtejä).

Gambling

Peli sisältää uhkapeliin houkuttelevia elementtejä. Nämä uhkapeliä muistuttavat elementit ovat pelejä, joita tavallisesti pelataan kasinoissa tai pelihalleissa. Tämän kaltaista sisältöä on pelissä, jotka kuuluvat luokkiin PEGI 12, PEGI 16 tai PEGI 18.

Sex

Tällainen sisältömerkintä voi liittyä PEGI 12 -luokitukseen, jos pelissä on seksuaalista sisältöä, PEGI 16 -luokitukseen, jos pelissä on eroottista alastomuutta tai sukupuoliyhteys ilman näkyviä sukuelimiä, tai PEGI 18 -luokitukseen, jos pelissä on selkeää seksuaalista sisältöä. Alastomuus, jos siihen ei liity seksuaalista sisältöä ei edellytä tiettyä ikäluokitusta, eikä tämä sisältömerkintä ole välttämätön.

Drugs

Pelissä viitaan laittomien huumeiden, alkoholin tai tupakan käyttöön. Pelit, joissa on tällaista sisältöä, kuuluvat aina luokkiin PEGI 16 tai PEGI 18.

Discrimination

Peli sisältää stereotyyppisiä, todennäköisesti vihaa lietsovia kuvauksia etnisistä, uskonnollisista, kansallisista tai muista ryhmistä. Tällainen sisältö on sallittua ainoastaan PEGI 18 -luokassa (ja se voi olla kansallisen rikoslainsäädännön vastaista).

Esports ja Kasinot Maailmalla

2000-luvun loppupuolella alkanut eSports villitys on monelle tullut yllätyksenä. Eteenkin nykyään 25-35 vuotiaille, joiden vanhemmat jaksoivat muistutella, että tietokonepelien pelaaminen ei tule johtamaan mihinkään.

Aikoina, jolloin Counter-Strike oli Half Lifen modi ja League of Legends sekä DOTA olivat Warcraft 3 modeja oli vaikeaa kuvitella, että näistä molemmista tulisi näin isoja juttuja 10 vuotta myöhemmin.

Itseasiassa internetin nopeuden- ja vakaudenkasvu on johtanut internetin kaupallistumiseen ja isojen rahojen liikkumiseen internetissä. Kaikki arvo alkaa tietysti ihmisten ajasta ja mahdollisuudesta rahastaa ihmisten ostovoimasta ja huomiosta.

Kun kehittyneiden maiden asukkaat alkoivat siirtää enemmän ja enemmän toimintoja sekä kulutettua aikaa nettiin alkoivat myöskin isot kansainväliset brändit siirtämään markkinointiaan internettiin. Pikkuhiljaa alkoi syntymään sellaisia käsitteitä kuin vaikuttajamarkkinointi, tuoteasettelu peleihin, Esports sekä tietysti siihen kuuluvat sponsorit.

Melko alussa alkoivat monet nuoret ammattilaiset markkinoinnin ja tapahtumatuotannon puolelta luomaan infrastruktuuria tukemaan tulevaisuuden turnauksia sekä luomaan online pelaamisen mahdollisuuksia. Näistä ensimmäisiä esimerkkejä on ESL-Gaming joka on johtavia eSports uutisia sekä turnauksia tarjoavista tahoista. Kun katsoo ESL toimintaa nyt, on vaikeaa kuvitella, kuinka monesti he olivat mennä konkurssiin ja minkälaisia riskejä he ottivat. Nykyään sama taho loppuunmyy turnauksia 40 000 – 50 000 henkilöä mahduttaviin areenoihin ja pyörittävät isoja määriä rahoja.

Samoihin aikoihin alkoi myöskin nykyään erittäin tuttu online maksaminen. Visalla ja Mastercardilla maksaminen netissä on tavanomaista nykyään mutta vain 10 vuotta takaperin oli käytäntö melko uutta.

Online maksamisen myötä ilmestyivät myöskin Online kasinot, joita nykyään pyöritetään Englannista ja Maltalta käsin pääsääntöisesti. Samalla tavalla kuin ESL syntyivät monet turnaukset online pelaamiselle, joista tunnetuin on mahdollisesti world series of poker. Monet online kasinot tarjoavat nykyään myös mahdollisuutta lyödä vetoa eSports peleistä samoin kuin osallistua esimerkiksi pokeriturnauksiin. Hakemalla Casino Online löytää nopeasti online kasinoita joissa voi lyödä vetoa Esports peleistä. Nykyään suurimmat kasinot antavat mahdollisuuden lyödä vetoa hyvin laajamittaisesta valikoimasta pelejä kuten CS, DOTA 2, Rainbow Six, Overwatch, Starcraft 2 ja Warcraft 3.

Vaikka online uhkapelaaminen ja eSports alkoivat melko samoihin aikoihin, vedonlyönti eSports peleille on kuitenkin melko uutta ja on ollut vasta muutaman vuoden saatavilla, tämäkin vain joissakin kasinoissa.

Monelle eSports ammattilaiselle sekä urheiluvedonlyönnistä kiinnostuneelle tuntuu oudolta että ilmiö ei ole levinnyt enemmän. Niille, jotka tietävät miten paljon harjoittelua ja omistautumista tietyn pelin pelaaminen PRO tasolla vaatii eivät ihmettele ollenkaan vedonlyöntimahdollisuuksia.

Niille, jotka eivät ole kiinnostuneita pelaamisesta, pelaamisen vaativuus voi tuntua oudolta käsitteeltä.

Pelaajille suunnatut laitteistot kuten Asus ROG – Republic of gamers, mekaanisen näppäimistön valitseminen ja miettiminen haluaako esimerkiksi MX Red/Brown/Blue/Black/Silver kytkimet näppäimistöön vai haluaako esimerkiksi WSAD näppäimet eri kytkimillä kuin muut ovat ihan ihmeellisiä käsitteitä.

Pelihiiren valitseminen on myöskin ihan oma asiansa ja onneksi nykyään löytyy monia vaihtoehtoja mutta monet eivät ymmärrä miksi tarvitsee muuttaa hiiren tarkkuutta lennossa, tarvitsee enemmän kuin 2 nappia ja rullan yleisestikin.

Onneksi elämme pelaajille mahtavaa aikaa, voimme katsella huipputiimejä pelaamassa huippupelejä, lyödä niistä vetoa, voimme ostaa samoja laitteita kuin suosikkipelaajat sen toivossa, että olisimme yhtä hyviä pelaamaan kuin he.

Niille, jotka lähestyvät keski-ikää on tämä mainio hetki mainita vanhemmilleen, että tietokonepeleillä voi tienata rahaa, oli se sitten pelaamalla, tapahtumajärjestelyllä, kommentoimalla tai live-streamaamisella.

Sellaisista ilmiöistä kuten sisällöntuotosta YouTubeen voimme tulevaisuudessa kirjoittaa ihan oman artikkelin.

Wilmasta on myös peliksi – pelisuunnittelukilpailun parhaimmisto palkittiin


Wilma-pelihaasteen palkitut (vasemmalta oikealle): Sebastian Laitila, Kuutti Paartola ja Onnimanni Hannonen

Wilma Goes Gaming -pelisuunnittelukilpailun parhaimmisto palkittiin Helsingissä 10.1.2019. Voittajapelissä Wilma-hahmo pyrkii keräämään hyviä tuntimerkintöjä ja taistelemaan huonoja merkintöjä vastaan.

Ohjelmistoyhtiö Visma järjesti vuoden 2018 lopussa Wilma Goes Gaming -pelisuunnittelukilpailun otsikolla “Millainen peli Wilma olisi?”. Koulun ja kodin viestintäjärjestelmä Wilman täyttäessä 18 vuotta haluttiin tuoda uudenlaista näkökulmaa hyvin monen suomalaisen tuntemalle Wilmalle sekä kannustaa yrittäjyyteen ja innovatiivisuuteen. Pelihaaste oli kaikille avoin.

Peli-ideoita ja -demoja saapui parikymmentä, joista seitsemän valittiin yleisön pelattaviksi Vaasan yliopistolla järjestettyyn Vaasa Game Days -tapahtumaan. Yleisö sai äänestää tapahtumassa suosikkiaan, ja sen lisäksi peliraati valitsi voittajan ja toiseksi tulleen pelin. Kilpailun parhaimmisto palkittiin Helsingissä 10.1.2019.

Palkitut pelit ovat kekseliäitä ja koukuttavia

Kilpailun voitti Wilma Warrior -peli, jonka on suunnitellut helsinkiläinen Kuutti Paartola. Pelissä Wilma-hahmo pyrkii keräämään hyviä tuntimerkintöjä ja taistelemaan huonoja merkintöjä vastaan. Lisäksi peliin oli sisällytetty hauskasti minipelejä, jotka piti selvittää päästäkseen etenemään. Raati arvosti hienosti toteutettua peliä, hauskaa ideaa ja Wilman tuomista esiin kekseliäällä ja monipuolisella tavalla, pelillisyyttä unohtamatta.

“Kukaan Wilma-käyttäjä ei halua huonoja merkintöjä, joten lähdin suunnittelemaan Wilma Warrioria, joka hyökkää niitä vastaan”, Kuutti Paartola kertoo. “Olen kiitollinen, että Visma tarjosi tällaisen mahdollisuuden tehdä pelejä. Kilpailun kautta minä ja muut osallistujat saivat tuoda esille omia pelejään ja kuvata omien visioiden kautta sitä, minkälainen Wilma olisi pelinä.”

Toiseksi sijoittui Wilmasta ideoitu mobiilipeli Viestinviejä, jonka on suunnitellut vaasalainen Sebastian Laitila. Raati arvosti pelin hienoa toteutusta, sekä Wilman ydintehtävän esiin tuomista pelin keinoin. Wilman olennainen tehtävä kun on viedä tieto koteihin, ja pelissä lintua kuljettamalla on tarkoitus saada viestit koulusta koteihin. Peli koettiin myös hyvällä tavalla koukuttavaksi yksinkertaisen peli-ideansa vuoksi.

Yleisön suosikiksi nousi turkulaisen, Kerttulin ICT-lukiossa opiskelevan Onnimanni Hannosen suunnittelema peli WilmaTen, jolla voi harjoitella kymmensormijärjestelmää. Peli on yksinkertaisuudessaan samalla sekä hyödyllinen että innostava. Pelaajan on kirjoitettava oikein Wilma-sovelluksesta tulevat viestit (sanat) annetussa ajassa. Hiukan Tetris-henkinen peli koukutti sekä toimistolla että Vaasa Game Days -tapahtumassa.

Some-keskustelusta pelihaasteeksi

“Sosiaalisessa mediassa oli syksyllä paljon keskustelua siitä, minkälainen Wilma olisi työpaikalla. Emme kuitenkaan lähteneet toteuttamaan Wilmasta työpaikkaversiota, vaan laajensimme hieman näkökulmaa. Mitä jos Wilma olisikin peli, niin millainen se olisi?” Visman koululiiketoiminnasta vastaava Heini Pensar kertoo. “Moni nuori haaveilee suositusta ja kasvavasta pelialasta ja haluamme osaltamme kannustaa nuoria pelisuunnittelijoita yrittäjyyteen. Kampanja saikin positiivisen vastaanoton niin kilpailuun osallistuneiden, yleisön, sekä pelitapahtuman kävijöiden keskuudessa.”

Voittajapelejä pääsee kokeilemaan seuraavan kerran Educa-messuilla Helsingin messukeskuksessa 25.-26.1.2019 Visman osastolla. Kuvat peleistä löytyy Visman kotisivuilta: www.visma.fi/inschool/wilma-goes-gaming/.

Telia potkaisee käyntiin e-jalkapallon yhdessä Palloliiton kanssa

Telia ja Suomen Palloliitto järjestävät Assembly Winter -tapahtumassa ensimmäisen merkittävän e-jalkapallotapahtuman Suomessa. FIFA 19 Finnish Championship -turnaus mitellään Helsingin Messukeskuksessa 1. helmikuuta. Turnaus on avoin kaikille 16 vuotta täyttäneille.

”Haluamme tehdä Suomesta maailman johtavan e-urheilumaan, jossa lajin harrastaminen on hyväksyttyä ja kilpapelaaminen maailman päälavoilla mahdollista. Tuemme tähtien nousua maailmankartalle kilpapelaamisen puolella, mutta kannustamme myös harrastelijoita pelaamaan yhdessä. On mahtavaa, että pääsemme yhdessä Palloliiton kanssa toteuttamaan kovan luokan FIFA-turnausta”, kertoo Niklas Segercrantz Telia Finlandin esports-tiimistä.

E-jalkapallon maanjoukkuetoiminta käynnistyy

Suomen Palloliiton myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Varis kertoo, että Assembly Winterissä pelattavassa FIFA 19 Finnish Championship -turnauksessa kartoitetaan potentiaalisia e-jalkapallomaajoukkueen pelaajia. Kyseessä on Suomen suurin FIFA-turnaus.

”Olemme perustamassa samassa yhteydessä e-jalkapallomaajoukkueen, joten turnaus toimii osana toiminnan käynnistämistä. Olemme innolla mukana tutustumassa lajiin. On hienoa, että tukenamme on kokenut kumppani”, Varis kertoo.

Ilmoittautuminen turnaukseen on jo alkanut ja päättyy lauantaina 12. tammikuuta. Nettikarsinnat pelataan 14.-21. tammikuuta ja ovat avoimet kaikille vähintään 16 vuotta täyttäneille. Karsinnoista jatkoon etenee 24 pelaajaa. Kahdeksan kotimaista huippupelaajaa saa suoran kutsun järjestäjiltä finaalitapahtumaan.

Tapahtumassa kaikki pelit pelataan PlayStation 4 -pelikonsoleilla. 32 pelaajan finaalissa tavoitellaan 5 000 euron palkintopottia. 

 
Lue lisätiedot karsinnoista: nhlgamer.com/palloliitto


Lenovon älykkäät CES-uutuudet mullistavat tapamme elää, tehdä töitä, pelata ja viihtyä

Lenovo on julkaissut CES-messuilla uuden valikoiman älykkäitä tuotteita, jotka on suunniteltu mullistamaan ja parantamaan tapoja, joilla ihmiset elävät, tekevät töitä, pelaavat ja viihtyvät. Lenovon uusimmat innovaatiot valjastavat käyttöön älykästä teknologiaa tavoitteena vapauttaa käyttäjien voimavarat, antaa voimaa rikkoa rajoja ja parantaa yhteydenpitoa. Lenovon  keksinnöt on rakennettu älykästä muutosta varten – kantavana ajatuksena se, että ihmiset parantava elämäänsä käyttämällä mulliistavaa tekniikkaa.

Mullistuksia viihteeseen ja pelaamiseen

Kaikkien aikojen älykkäimmät Yoga-tietokoneet
Tekoäly yhdessä kehittyneen ääni- ja näyttötekniikan kanssa tekevät Lenovon seuraavan sukupolven Yoga-tietokoneet älykkäämmiksi kuin koskaan ennen. Uudet Yoga S940, Yoga A940, Yoga C730 ja Yoga Mouse with Laser Presenter helpottavat elämää ja auttavat niin diginomadia, ammattilaista kuin digitaalisen sisällön tuottajaa saamaan tehtävät valmiiksi entistä nopeammin.

Ohut ja älykkäämpi Yoga S940
Erittäin ohut Yoga S940 tuo turvallisuutta ja yksityisyyttä uhraamatta tuottavuutta ja mukavuutta – taustalla on kokonainen joukko Lenovo Smart Assist -tekoälyominaisuuksia. Videopuhelun tullessa tekoäly suodattaa automaattisesti valtaosan ympäristön hälyäänistä ja sumentaa videokuvasta levottoman taustan. Kun käyttäjä kääntyy pois näytöstä, koneen tekoälyanturit tunnistavat samalla minuutilla poissaolon ja lukitsevat näytön automaattisesti. Lisäksi tekoäly varoittaa, jos joku kurkkii näyttöäsi olan yli. Tuottavuus paranee, kun tekoäly vaihtaa avoimia ikkunoita ja sisältöä ulkoiselle näytölle kontekstin ja käyttäjän osoittaman huomion perusteella. Uusi Yoga S940 on myös maailman ensimmäinen kannettava, jonka näytön lasipinta kiertyy reunojen yli kaventaen reunukset partaveitsen ohuiksi. Lue lisää Yoga-tiedotteesta.

Digitaiteiluun tehokas Yoga A940
Eikö taiteilijoille ja suunnittelijoille ole luonnosteluun kynää ja paperia parempaa? Tämän ajatuksen haastaa nyt uusi Yoga A940 all-in-one-pöytätietokone, joka on luotu erityisesti digitaalisen sisällöntuotannon ammattilaisille. Koneen 27-tuumainen 4K-tarkkuuden kosketusnäyttö on taiteellisen luomisen mahdollistava piirustusalusta. Sen näyttö kääntyy työskentelyä varten miellyttävään 25 asteen kulmaan, mikä antaa oivallisen joustavuuden piirtämiseen ja luonnosteluun digitaalisella kynällä. Näytön reunassa on ainutlaatuinen Lenovo Precision Dial -säätörulla, jolla suunnittelijat, valokuvaajat ja videokäsittelijät voivat tehdä lisää tarkkoja säätöjä ja valintoja sisältöön. Lenovo Smart Assist -tekoälyominaisuuksilla, kirkkaalla ja tarkalla Dolby Vision -näytöllä sekä Dolby Atmos -kaiutinjärjestelmällä varustettu Yoga A940 on sisällöntuottajan kodin tai työtilan ihanteellinen keskipiste. Lue lisää Yoga-tiedotteesta.

Huomaa ero – AMOLED-näyttöinen Yoga C730
JBL-kaiuttimilla ja Dolby Atmos -kaiuttimilla varustettu 15-tuumainen Yoga C730 on kaksi yhdessä -tyyppinen hybridikannettava, jonka voi hankkia 4K-tarkkuuden AMOLED-näytöllä. AMOLED tuottaa huomattavasti tavallista näyttöä elävämmän katselukokemuksen huikealla värimaailmalla ja kontrastilla. Se myös säteilee vähemmän haitallista sinistä valoa, mikä on helpotus silmille. Yoga C730:ssa on Intelin 8. sukupolven Core i7 -suorittimet, Windows Ink -tuki digikynien käyttöä varten, nopea Windows Hello -kirjautuminen sekä Cortana- ja Alexa-puheohjaus. Lue lisää Yoga-tiedotteesta.

Käännä ja osoita Yoga Mouse with Laser Presenter -hiirellä
Nykypäivän ammattilaisilla on jo riittävästi mukana kannettavaa, kun he säntäävät palaverista toiseen. Tämä käyttäjien kipukohta mielessään Lenovo yhdisti kaksi lisävarustetta ja suunnitteli uuden Yoga Mouse with Laser Presenter -hiiren. Se muuntautuu yhdellä painalluksella ergonomisesta, lähes millä tahansa pinnalla toimivasta 1600 dpi-tarkkuuden huipputarkasta hiirestä litteäksi, täysin toimivaksi laserosoittimeksi. Lue lisää Yoga-tiedotteesta.

Lenovo Legion -pelikannettavista entistä ärjympiä
Uusin Lenovo Legion -pelituotteiden valikoima on tehokkaampi kuin koskaan ennen – se sisältää joukon uusia huipputehokkaita tietokoneita sekä kokonaisen tuoteperheen olennaisia pelaajan varusteita ja näyttöjä. Uusi Lenovo Legion -valikoima:

  • Huipputehokkaat pelikannettavat Lenovo Legion Y740 ja Lenovo Legion Y540
  • Mekaaninen näppäimistö Lenovo Legion K500 RGB ja Lenovo Legion M500 RGB -pelihiiri
  • Ergonomiset Lenovo Legion H500 Pro 7.1 Surround Sound ja Lenovo Legion H300 Stereo -pelikuulokkeet
  • Kaksi tyylikästä näyttöä huippunopeaan ja sujuvaan pelikokemukseen: Lenovo Legion Y27gq ja Lenovo Legion Y44w
  • Päivitetyt Lenovo Legion T730 ja Lenovo Legion T530 -tornikoneet sekä Lenovo Legion C730 ja Lenovo Legion C530 -kuutiot uusimmilla NVIDIA GeForce RTX 2060 -näytönohjaimilla

Uusitut Legionit on suunniteltu tarjoamaan suorituskykyä, jota pelaajat vaativat pärjätäkseeen korkeimmalla tasolla niin kotona kuin tien päällä. Lenovo tietää, että pelaajien taustat vaihtelevat opiskelijoista työssäkäyviin ammattilaisiin, minkä vuoksi Lenovo Legionit on muotoiltu näyttämään hyvältä niin olohuoneessa kuin neuvotteluhuoneessa. Lue lisää yksityiskohdista Lenovo Legion -tiedotteesta.

Mullistuksia tapaamme tehdä töitä

ThinkPad X1 hioutuu kohti täydellisyyttä
Vuonna 2019 Lenovo on hionut ThinkPad X1 Carbon ja X1 Yoga -kannettavia ja tuonut runsaasti parannuksia, joita kaikkein vaativimmat käyttäjät arvostavat. Lenovo on kuunnellut asiakkaita ja kehittänyt kannettavien olemusta vastaamaan nykypäivän dynaamisen työnteon vaatimuksia.

Tietokoneiden ohella Lenovo on julkistanut joukon lisävarusteita täydentämään toimiston, kodin ja liikkuvien käyttäjien digitaalisen ekosysteemin:

  • ThinkPad X1 Carbon 7th Gen ja X1 Yoga 4th Gen ovat ohuempia ja kevyempiä kuin koskaan ennen
  • X1 Yoga 4th Gen on nyt saatavilla täysalumiinisella rungolla
  • Uusia näyttövaihtoehtoja, kuten 400 cd/m2 kirkkaudella ja ThinkPad PrivacyGuard -suojalla varustettu näyttö
  • Uusi Dolby Atmos -kaiutinjärjestelmä neljällä kaiuttimella ja neljällä laajan alueen mikrofonilla
  • Uusimmat 8. sukupolven Intel-suorittimet
  • Uusi gigabitin 4g-yhteydet mahdollistava Cat16 LTE-A -optio ja parannellut wlan- ja wwan-antennit
  • ThinkShutter-kamerasuoja saatavilla nyt sekä HD- että IR-kameroihin
  • Uusi 43,3-tuumainen ThinkVision P44w-näyttö kahdella näyttöliitännällä ja ilman näytön reunuksia
  • Valikoima lisävarusteita: ThinkPad Thunderbolt 3 Dock Gen 2 -telakka, Lenovo Pro Stereo USB -kuulokkeet, Lenovo VOIP 360 kamerakaiutin, Lenovo Powered USB-C-keskitin, Lenovo 700 Ultraportable bluetooth-kaiutin ja Lenovo Commuter -reppu.

Uudet design-vaihtoehdot ovat uuden sukupolven ThinkPad X1 Carbonin ja X1 Yogan huomattavin piirre. Edellinen voi sisältää kannessa näkyvän hiilikuitukudoksen ja jälkimmäinen on suunniteltu alusta alkaen kokonaan uudelleen. Uusi ThinkPad X1 Carbon on nyt tarkkuuskoneistettu täysin alumiinirunkoinen kannettava kauniilla teräksenharmaalla värillä.

Parannukset ulottuvat pintaa syvemmälle. Parannellut turvallisuusominaisuudet kuten ThinkPad PrivacyGuard ja paljon nopeampi sormenjälkilukija pitävät käyttäjät turvassa. Käyttökokemusta laajentavat uudet näyttövaihtoehdot, Dolby Atmos -äänijärjestelmä, neljä sisäänrakennettua mikrofonia ja parannellut langattomat ominaisuudet. Lue lisätietoja ThinkPad-julkistuksesta.

Mullistuksia kotiin

Lenovo Smart Clock Google Assistant -tuella
Lenovo on jälleen kehittänyt älylaitteen yhdessä Googlen kanssa ja tällä kertaa tuloksena on Google Assistantilla varustettu Lenovo Smart Clock, joka edustaa Lenovon älykkäiden kodin tuotteiden valikoimaa. Makuuhuoneeseen suunniteltu laite auttaa illan päättymisessä ja aamun reippaassa aloituksessa sekä hallitsemaan älykotia ja kuuntelemaan lempimusiikkia. Tuote täydentää Lenovon kasvavan älykodin tuoteperheen, jossa ovat jo Lenovo Smart Display -näyttö ja Lenovo Smart Home Essentials. Lue lisää Lenovo Smart Clock -tiedotteesta.

Lenovo Smart Tabs Amazon Alexalla
Yhdessä Amazonin kanssa Lenovo on luonut uuden Smart Tabs -tablettimalliston, jonka laitteet muuntautuvat puheohjattaviksi Amazon Alexan -älynäytöiksi. Täysiveriset Android-tabletit toimivat kodin älylaitteiden hallinnan keskipisteenä. Lue yksityiskohdista Lenovo Smart Tabs -tiedotteesta.

Lisää tuotetiedotteita, kuvia ja muuta tietoa on saatavilla press kit -sivuilla. Lue lisää osoitteessa www.lenovo.com/CES

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote kaikista vuoden 2019 CES-julkistuksista:
https://news.lenovo.com/pressroom/press-releases/lenovo-product-announcements-ces-2019.htm

Uutuuksien hinnat ja saatavuus Suomessa selviävät myöhemmin.

Lisätietoa myös tuotevideoilla:

Oma mielipiteesi antidoping asiaan?

Suomen elektronisen urheilun kattojärjestö ottaa käyttöön pelaajien doping seurannan? Onko oma mielipiteesi millainen?

Antidopingohjelma käyttöön vuonna 2019

Liiton yhteistyössä Suomen urheilun eettinen keskus SUEKin kanssa tekemä antidopingohjelma otetaan käyttöön vuoden 2019 alusta. Lisenssin omaavat pelaajat siirtyvät dopingvalvonnan piiriin.

Antidopingohjelman tarkoitus on taata pelaajille oikeus oikeudenmukaiseen sekä reiluun urheiluun. Liitto on yhteistyössä Suomen urheilun eettinen keskus SUEKin, kanssa luonut liiton Kilpailuohjesäännön liitteeksi ohjeistuksen koskien antidopingtoimintaa. Ohjelman ovat hyväksyneet liiton jäsenet liiton syyskokouksessa 20.10.2018.

Ohjelmassa esitellään dopingvalvontaa sekä kerrotaan pelaajien, pelaajaa tukevien tahojen, kilpailujen järjestäjien sekä liiton oikeuksia ja velvollisuuksista. Dopingvalvonta koskee vuodesta 2019 alkaen kaikkea liiton alaista toimintaa eli lisensoituja pelaajia. Liitto tulee järjestämään yhteistyössä SUEKin kanssa koulutuksia dopingvalvonnasta, joista ilmoitetaan tarkemmin alkuvuodesta 2019. . Antidopingohjelma on julkaistu liiton ja SUEKin sivuilla. Liitto jatkaa yhteistyötä SUEKin kanssa kilpailumanipulaatioasioissa.

Antidopingohjelman yhteyshenkilönä liiton puolesta toimii liiton toiminnanjohtaja, jolle voi osoittaa mahdolliset kysymykset ohjelmaa koskien sähköpostiosoitteeseen [email protected].

Ohjelma on luettavissa osoitteessa: http://seul.fi/pelaajille/antidopingohjelma/