Koti Blogi Sivu 32

eSports ja VPN ohjelmistot

Nykytrendi eli eSports ei ota laantuakseen, eikä siinä suomalaisten osalta asiaa auta yhtään kahden suomalaisen mukana ole The Internationalin finaalissa ja vielä voittaen. Eli Dota2 peliä pelaava Jesse ”JerAx” Vainikka otti jo toisen mestaruuden kyseisessä ja turnauksessa. Jessen kanssa voiton ja rahat toi kotiin myös joukkuekaveri Topias ”Topson” Taavitsainen. eUrheilun kovimmasta kärjestä puhuttaessa on jo useasti saanut lukea, että periaatteessa jokainen, joka on turnauksessa mukana, omaa tekniset tiedot ja taidot voittamiseen, ja se lopullinen ratkaisu tehdään ja tapahtuu pelaajien oman pään sisässä. Siksi Jesse ja Topias antavat ison kiitoksen joukkueen psykologivalmentajalle Mia Stellbergille.

Tietoturva ja eSports

Pelaajille tärkeintä on nettipelaamisessa nopeus, joten VPN yhteyden käyttö pelatessa ei välttämättä ole paras vaihtoehto, sillä jo pienetkin muutokset tietoliikennenopeudessa korkeimmilla pelitasoilla saattaa ratkaista voiton. VPN vertailu voi kertoa erilaisten VPN ratkaisujen vaikutuksesta yhteysnopeuteen ja varsinkin sellaisissa peleissä, missä ei ole aivan sekunnin murto-osista kyse, niin VPN käyttö ei välttämättä vaikeuta pelaamista.

Ammatttipelaaja vs harrastaja

Monet eSports pelaajat ovat rakentaneet oman pelikoneensa, eikä koneella edes ole välttämättä mitään muuta tai turhaa, eli koneella ei ole henkilökohtaisia tietoja tai tiedostoja, ja koneen ohjelmisto saattaa muutenkin olla ammattilaisilla varsinkin todella riisuttu, eli kaikki turha on koneella pois, aivan kuin ralli- ja formula-autoissa.

Tavallinen kotikäyttäjä sen sijaan pitää koneellaan kaikki muutkin tietonsa, joten VPN ja Netlflix ohjelmat ja niiden katseleminen pelaamisen ohessa saattaa olla hyvinkin ajankohtaista tekemistä, ja silloin VPN voi ollakin kohtuullisen tärkeä osa tietokoneen ohjelmistopakettia.

Totta on myös se, että ammattipelaajalle tietokone on työväline, jolla treenataan ja pelataan tunteja päivässä ja ammattilaisella voi olla oma tietokone pelaamiseen, treenaamiseen ja sitten vielä se kolmas tietokone, jolla hoidetaan somettelu, ja muut perusasiat, ja tässä koneessa on sitten myös virustorjunta ja tietoliikenteen salaukset hoidettu eri lailla kuin noissa pelikoneissa. Tavallinen harrastajapelaaja sen sijaan tekee kaiken tuon yhdellä ja samalla koneella, joten lopputuloksessa nähdään tietokone, joka on hieman hyvää jokaisesta käyttötarkoituksesta, muttei mikään huippu missään yksittäisessä käyttötarkoituksessa.

Mikä VPN olisi hyvä?

Mikä VPN ohjelmisto ja ratkaisu käy kenellekin on vähän henkilökohtainen kysymys. Ihan kuin kysyisi, mikä on paras pitsa tai mikä on paras käyttöauto? Vastauksia on lähes yhtä monta kuin on vastaajia, mutta onneksi VPN ratkaisuja ei ole tuhansia tarjolla. Hyviä VPN ratkaisuja taitaa tällä hetkellä olla vajaat sata kappaletta, mutta onhan niissäkin jo läpikäymistä, joten hyvä vaihtoehto on lukea muiden käyttäjien kommentteja esimerkiksi vaikka NordVPN kokemuksia.

Joissakin tilanteissa on hyvä testata VPN ratkaisua, varsinkin jos aiot käyttää sitä pelatessasi, että VPN ratkaisu toimii VoIP käytön kanssa ja esimerkiksi Teamspeakin kanssa- nimittäin joukkuepelaaminen on kohtuullisen vaikeata, jota ääni blokataan pois. Kannattaa siis olla tarkkana, tai sitten käyttää VPN ohjelmistoa normaalisti surffaillessa ja somettaessa, mutta pelatessa ei käytäkään tunnelia, vaan perus nettiyhteyttä.

Tietokoneista, pelaamisesta ja nopeudesta

Suomi oli jossain vaiheessa nopeiden yhteyksien maa, mutta nykyään taitavat monet maat olevan edellä keskivertaisten suomalaisten talouksien nopeusyhteyksissä. Helsinki, Turku, Oulu, Tampere, Jyväskylä, Lappeenranta yms isot keskittymät pystyvät oikeasti tarjoamaan nopeita kiinteitä valokuituyhteyksiä, mutta pienemmät kaupungit ja vähänkin syrjässä asuvat joutuvat pärjäämään vanhojen kuparikaapeleiden päässä tai sitten epävarman mobiiliverkon varassa. Mobiiliverkko itsessään ei ole epävarma, mutta ongelma tuntuu olevan siinä, kuinka paljon eri alueiden verkoille ja jakopisteille on annettu liikennöintioikeutta eli kaistaa ja välillä kun alueella on sitten enemmän mobiilikäyttäjiä pelailemassa ja katsomassa elokuvia, huomataankin, että yksittäisen päätelaitteen nopeus on painunut alle adsl-yhteysnopeuksien.

Uusi 5G-verkko on tuomassa tähän lisää kaistaa ja nopeutta, ja saa nähdä pääseekö syrjässä isoista asutuskeskuksista elävät nauttimaan oikeasti nopeista yhteyksistä, joita tarvitaan, kun pelataan vähänkään korkeammalla tasolla eri eSports pelejä.

Esports kasvattaa suosiotaan myös vedonlyöjien parissa

Sittemmin uutisissa on puhuttaa jopa niin sanotuista Esports miljonääreistä – parhaat suomalaispelaajat ovat päässeet lajin parissa jopa miljoonatienesteihin. Ei ihan heti uskoisi, että netissä pelattavat urheilupelit voisivat tuoda harrastajille jopa sievoisia summia. Tosin tässä kohtaa puhutaan jo täysin ammattimaisesta toiminnasta. Esports on nykyisin suosittu laji myös vedonlyönnin puolella, ja suomalaiset veikkaavatkin mielellään myös näiden lajien parissa. Tämä näkyy myös vedonlyöntisivustojen valikoiman monipuolistumisena. Suomalaisia tunnettuja pelaaja ovat esimerkiksi JerAx eli Jesse Vainikka ja Topson eli Topias Taavitsainen. Molemmat ovat kisanneet maailmanluokan kisoissa. Myös koko ala on kasvussa, ja sen on sittemmin ennustettu saavuttavan noin kahden miljardin dollarin kokoluokan – tämä tarkoittaa myös summien kasvua veikkauksen puolella.

Nykyisin monet nettikasinot tarjoavat monipuolisia vedonlyöntimahdollisuuksia juuri Esportsin puolella. Esimerkiksi VulkanBet Esports vedonlyönti mahdollisuudet ovat olleet suomalaisten pelaajien suosiossa, sillä sivustolta löytyy paljon kohteita ja kertoimia. Myös perinteinen Veikkaus on ottanut Esports-pelit vedonlyöntilistoille.  Veikkauskin on siis onnistunut pysymään ajan hermoilla mukana muiden rahapelisivustojen ohessa.

Mikä eSports?

Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että Esports termillä tarkoitetaan elektronista urheilua. Lajit voivat olla periaatteessa ihan mitä tahansa – jalkapalloa, tennistä tai lätkää. Lajissa voidaan harrastaa joko joukkue tai yksilölajeja. Elektroninen kilpaurheilu usein kuitenkin jaetaan moneen eri kategoriaan. On esimerkiksi olemassa niin sanotut reaaliaikaiset ja strategiapelit, taisteluareenamoninpelit ja isommat online-moninpelit. Monesti vedonlyöjät pääsevät siis ihan oikeasti seuraamaan pelejä, ja myös live-vetoja on toisinaan saatavilla.

Voiko lajin parissa oikeasti tienata rahaa?

Esports on tarjonnut etenkin nuorille pelaajille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia, sillä alalla liikkuu koko ajan enemmän rahaa. Nykyisin jopa videopelien pelaamisella voi siis tehdä rahaa. Euroja liikkuu myös vedonlyönnin puolella, vaikka markkinat eivät ole läheskään yhtä suuret kuin esimerkiksi vakiintuneen aseman saavuttanut Valioliiga sarjan kohdalla. Silti veikkaajatkin voivat tehdä lisätuloja myös tämän lajin parissa, koska varsinkin kaikista tunnetuimmat vedonlyöntisivustot tarjoavat myös Esports-lajeja.

Mistä vedonlyöjän kannattaa aloittaa?

Mahdollisuudet ovat nykyisin kasvamassa Esport vedonlyöntimahdollisuuksien osalta, ja joskus voi olla vaikeaa tietää, mistä aloittaa. Voidaan kuitenkin sanoa, että markkinat suosivat tällä hetkellä edelleen perinteisiä sarjoja, mutta pitämällä mielessä muutama tärkeä seikka, on vedonlyöjän mahdollista menestyä myös Esports lajien parissa.

Jos sattuu itse omaamaan taustaa Esports- pelin pelaamisessa, on tästä luonnollisesti hyötyä vedonlyönnissä. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, mutta kannattaa kuitenkin perehtyä pelin erikoisominaisuuksiin, jos ala ei ole omalle kohdalle tuttu. Monelle uudelle tulokkaalle alan uutiset ja termit saattavat olla vaikeasti ymmärrettävissä, mutta onneksi tämä kuitenkin helpottaa ajan saatossa. Lajissa kuin lajissa oma urheilutausta ei myöskään suoraan takaa menestystä vedonlyönnissä, koska lopulta vedonlyönti on ihan oma lajinsa.

On kuitenkin huomattava, että Esports lajina sisältää joitakin erikoisominaisuuksia perinteisiin lajeihin verrattuna, joihin myös vedonlyöjän tulee kiinnittää huomiota. Esimerkiksi peliryhmät ovat Esportsin kohdalla yleensä melko pienet. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdenkin pelaajan muutoksella saattaa olla suuretkin seuraukset. Vedonlyöjän tulee ottaa tämä huomioon, ja usein on kannattavaa myös hieman seurata kokoonpanoja, varsinkin kun panokset kasvavat.

Vedonlyöjän kannattaa myös selvittää minkälaisia vahvuuksia ja heikkouksia joukkueilla on. Tämän avulla vedonlyöjä pystyy myös paremmin arvioimaan annettuja kertoimia. Kannattaa myös olla koko ajan valppaana, sillä joukkueiden taso saattaa vaihtua hyvin nopeasti esimerkiksi pelaajamuutoksien vuoksi. Ei siis ainakaan aluksi kannata valita mitään kiinteitä suosikkeja, kuten perinteisten urheilujoukkueiden kohdalla, sillä tämä ei yksinkertaisesti toimi Esportsin kohdalla. Se että joukkue voittaa yhden turnauksen, ei tarkoita sitä, että se on kovassa iskussa seuraavassa turnauksessa. Siksi kannattaa seurata joukkueen kuntoa jatkuvasti!

Samsung esitteli Gamescomissa kaarevan 240 Hz -pelinäyttönsä

Samsung Electronics julkisti Kölnin Gamescom-messuilla 27 tuuman CRG5-pelinäytön Euroopan markkinoille. Maailman ensi-iltansa jo kesäkuun E3 2019 -messuilla saanut CRG5 on markkinoiden ensimmäinen kaareva näyttö, jossa on 240 Hz:n virkistystaajuus ja G-Sync-yhteensopivuus, jotka yhdessä tarjoavat mukaansatempaavan pelikokemuksen. Messuvieraat voivat kuluvan viikon aikana tutustua uutuusnäyttöön Samsungin 500 neliömetrin osastolla Gamescom-tapahtumassa. CRG5:n lisäksi messuilla on esillä Samsungin 49-tuumainen Super Ultra-wide CRG9 sekä näyttävä 144 Hz:n paneelilla varustettu Space Gaming Monitor (SR75Q).

CRG5: Maailman ensimmäinen 240 Hz:n kaareva pelinäyttö

240 Hz RapidCurve™ -teknologia tarjoaa salamannopean 240 Hz:n virkistystaajuuden Samsungin 1500R:n kaarevassa näytössä. Nvidian G-Sync-tuki eliminoi nykivän kuvan ja repimisilmiön synkronoimalla näytönohjaimen tarjoaman ruudunpäivityksen näytön virkistystaajuuden kanssa. Pelikokemus CRG5:llä on mukaansatempaava, saumaton ja erittäin sujuvaliikkeinen.

– Mahtava pelitietokone vaatii kaverikseen upean pelinäytön, ja Samsungin ensimmäinen G-Sync-tuotteella varustettu C27RG5 täyttää tämän kriteerin tuoden mukanaan vertaansa vailla olevan pelikokemuksen. Liiketoisto on sujuvaa eikä repimistä esiinny, kun kokemusta tukevat Nvidian GTX 10- ja 16- sekä RTX-sarjan näytönohjaimet, toteaa Nvidian G-sync tuotekehityspäällikkö Vijay Sharma.

CRG5:ssa on vaikuttava 3000:1-kontrastisuhde, minkä ansiosta se toistaa ansiokkaasti syvän mustan ja kirkkaan valkoisen. Yksityiskohdat säilyvät sekä kuvan kirkkaimmissa että tummimmissa osissa, minkä ansiosta käyttäjät saavat enemmän irti ruudulla näytetystä sisällöstä. Näytössä on kaareva VA-paneeli (vertical alignment), joka on optimoitu käyttäjän näkökentälle sekä lisäämään keskittymistä kriittisissä pelitilanteissa.

Samsungin kehyksetön muotoilu maksimoi ruutualan, ja jämäkkä Y-jalusta sekä pelidashboard-tyyppinen OSD-valikko säätöineen varmistavat hyvän pelikokemuksen kaikissa ympäristöissä. CRG5:ssa on joukko kuvatiloja, jotka optimoivat kuvan pelityyppien mukaan. Game Mode on valinnainen kuva-asetus, joka säätää mustan tason, gamman, kontrastin, terävyyden sekä värit automaattisesti ja optimaalisesti kaiken tyyppisiin peleihin. Low Input Lag -kuvatila taas minimoi syöttöviiveen pelikoneen ja näytön välillä. Virtual Aim -tilalla voidaan parantaa parantaa tähtäystarkkuutta FPS-peleissä. Eye Saver Mode minimoi näytön tuottaman sinisen valon määrää ja vähentää silmien rasitusta pitkienkin pelisessioiden aikana.

Space Gaming Monitor: pelitila siistiksi

Gamescomissa ensiesiintymisensä tekee myös uusi design-pelinäyttö Space Gaming Monitor (SR75Q), jossa on huippunopea 144 Hz:n virkistystaajuus ja AMD Freesync -tuki. 32-tuumaisessa näytössä on 2560 x 1440 -tarkkuus, ja The Space -malliston tyylikkään muotoilun ansioista näytön voi asentaa seinää myötäileväksi. Näytön jalustan voi myös vetää irti seinästä katselutarpeita myötäillen – peräti pöydän tasolle asti. Space Gaming Monitor tarjoaa ennennäkemätöntä käyttöjoustavuutta optimaalisen peliympäristön saavuttamiseksi. Mukana tuleva HDMI Y -kaapeli varmistaa, että näyttöön kytketyt johdot pysyvät piilossa ja peliympäristö siistinä. Space Gaming Monitor -näytön mukana tulee integroitu puristin, jolla näytön jalustan voi helposti ja varmasti kiinnittää mihin tahansa pöytätasoon.

CRG9 49″: Upea pelinäyttö Dual QHD -tarkkuudella

Samsungin CRG9 49” voitti CES 2019 -tapahtumassa Best of Innovation Award -palkinnon tietokoneiden lisävaruste -kategoriassa ja sai myös kunniamaininnan pelituotekategoriassa. Näyttö on ensimmäinen Super Ultrawide -näyttö, jossa on HDR 1000 -valovoima ja Dual QHD -tarkkuus (5120 x 1440). Kooltaan se vastaa kahta 27-tuumaista 16:9-kuvasuhteen näyttöä ilman näkökenttää häiritseviä kehyksiä. CRG9 tarjoaa yli miljardin sävyn (95% DCI-P3) väritoiston ja 1000 nitin huippukirkkauden, jotka yhdessä varmistavat, että värimaailma on realistinen ja yksityiskohdat säilyvät sekä kuvan kirkkaimmissa että tummimmissa osissa. CRG9 tukee 120 Hz:n virkistystaajuutta, jolla minimoidaan liikkeen viive sekä liikesumeutuminen. FreeSync™ 2 HDR -tekniikka tuo saumattoman ja sulavan pelikokemuksen vähentämällä liikkeen nykimistä ja ruudun repeilyilmiötä. Virtual Aim -kuvatilalla voi parantaa tähtäystarkkuutta FPS-peleissä, ja CRG9:n kaarevuus ja ultralaajapaneeli varmistavat, että pelaaja voi uppoutua pelielämykseen täydellisesti.

Samsungin CRG5 ja CRG9 ovat heti tilattavissa. Suositushinnat 27CRG50: 399 € ja CRG9: 1499 €. Space Gaming Monitorin myynti alkaa puolestaan vuoden viimeisellä neljänneksellä ja suositushinta ilmoitetaan myöhemmin.

Langaton RIG 700 peliheadset nostaa keveyden käsitteen uudelle tasolle

RIG 700 -sarja debytoi yhtenä markkinoiden kevyimmistä peliheadseteistä. Voit pelata tuntikausia langattomasti – väsymättä ja rajattomasti viihtyen. 

Plantronics Inc., kansainvälinen viestintäyhtiö, joka mahdollistaa merkitykselliset ihmiskohtaamiset sekä yhteistyön, tiedotti 20. elokuuta Gamesconissa lisäävänsä langattomat RIG 700 -sarjan headsetit palkittuun RIG -pelituotesarjaansa. 

RIG -pelituotesarjan uusin lisäys mahdollistaa kestävän, tarkan ja erittäin kevyen langattoman pelikokemuksen. Jopa 12 tuntia kestävän akun ansiosta headset sopii mainiosti koko yön kestävään pelisessioon tai intensiiviseen e-urheiluun. RIG 700 -sarjan headsetit ovat nyt saatavilla PlayStationille (HS) sekä Windows PC:lle (HD). 

Headsettejä on saatavilla useissa eri väreissä sekä printeissä. Headsetit on varustettu helppokäyttöisesti korvakuulokkeeseen sijoitetulla game/chat -volyymisäätimellä, jotta pelaaja voi säätää juuri itselleen sopivat audiotasot. RIG 700 HD -headsetissä on mukana Windows Sonic surround-sound -ominaisuus, joka tehostaa peliääniä juuri siten kuin pelin tekijät ovat tarkoittaneet – tarjoten näin kilpailuedun. 

“Äärimmäisen keveyden tarjoama mukavuus sekä langattomuus ovat kaksi tärkeintä ominaisuutta, joita pelaajat suosikkiheadseteissään arvostavat. Tämä viesti toistuu kentällä jatkuvasti”, sanoo Polyn Global Director of Marketing and Business Development Corey Rosemond. “RIG 700 -sarja ei pelkästään vastaa näihin tarpeisiin vaan tarjoaa myös e-urheilijoille sitä äänten tarkkuutta, jota he kaipaavat sekä kestävyyttä, jota voittoputken kasvattamiseen ja peliin uppoutumiseen tarvitaan.”

RIG 700 -sarja, saatavana HS ja HD -malleina, sisältää suorituskykyä parantavia ominaisuuksia kuten:

  • Game/Chat volyymisäädin: Enää vaihtoehdot eivät ole vain “liian kovaa” ja “liian hiljaa”. Valitse paras äänten tasapaino juuri sinun pelityylillesi.  
  • Säädettävä Mic Monitoring: Kuule täsmälleen se mitä tiimisikin, jotta huudatte vain silloin, kun voitatte. 
  • Jopa 9 metrin langaton kattavuus: Voit ottaa etäisyyttä peliin ja pysyä silti mukana keskustelussa luotettavan langattoman audioyhteyden kautta RIG 700 headsettiä ja langatonta tukiasemaa käyttämällä.  
  • 40 mm ohjaimet bassoputkilla: Korkealaatuista, full-range audiota merkittävällä bassorekisterillä ja tarkalla keskirekisterillä, korkeataajuuksisia yksityiskohtia ja äänentarkkuutta varten.  
  • Irrotettava melunvaimennusmikrofoni: Varmista, että tiimisi kuulee pelikeskustelusi selvästi ja irrota mikrofoni helposti yksinpelaamista varten. 

“IDC:n vuonna 2019 toteuttama tutkimus paljasti, että kovan linjan pelaajat pelaavat enemmän kuin 15 tuntia viikossa”, sanoo IDC:n Research Director of Gaming and VR/AR Lewis Ward. “Se tarkoittaa, että headsettien mukavuus ja kevyt suunnittelu sekä huipputason äänenlaatu voivat olla ratkaisevia tekijöitä pelaajien keskittymisen, jaksamisen ja kilpailuetujen kannalta.”

Syvennä pelikokemusta HP OMEN- ja Pavilion Gaming -uutuuksilla

HP on julkistanut uusia OMEN-ohjelmistoja ja -palveluja sekä laitteita ja lisävarusteita OMEN- ja Pavilion Gaming -mallistoihin Gamescom 2019 -messuilla Kölnissä.

OMEN Command Center on pelaajan keskus, jonka kautta on helppo hallita ja seurata omaa pelaamista, ja se on saatavilla kaikille Windows 10 -koneille Windows Storen kautta. Uusiin ominaisuuksiin kuuluvat:

  • Coaching on tekoälypohjainen (perustuu Mobalyticsiin) työkalu, joka analysoi peliä ja tarjoaa tietoa pelaajan heikkouksista ja vahvuuksista oman pelin parantamiseen. Saatavilla OMEN-koneisiin aluksi League of Legends -tuella, lisää tuettuja pelejä on tulossa myöhemmin.
  • My Games tekee laitteiden ja pelikirjastojen hallitsemisesta helppoa tarjoamalla pääsyn kaikkiin peleihin yhden keskuksen kautta. Ominaisuus seuraa pelaamista reaaliajassa ja tarjoaa tietoa muun muassa siitä, kuinka monta tuntia mitäkin peliä on pelattu.
  • Profiles-ominaisuuden ansiosta voi luoda omia profiileja tunnelman tai pelin mukaan. Profiileja voi tehdä OMEN-tietokoneiden lisäksi OMEN Sequencer -näppäimistölle ja OMEN Photon -hiirelle.

OMEN X 27 on upea pelinäyttö Quad HD -resoluutiolla (2560 x 1440) HDR-laajasävykuvalla ja 90-prosenttisella DCI P3 -väriavaruudella. Virkistystaajuus on huikeat 240 Hz ja vasteaika 1 ms. AMDRadeonFreeSync™ 2 HDR pitää huolen siitä, ettei kuva repeile HDR-asetuksellakaan. Edistynyt tekniikka on viimeistelty tyylikkäällä muotoilulla erityisen ohuine kehyksineen, säädettävine metallijalkoineen ja tunnelmavaloineen, joita voi ohjata OMEN Command Centerin kautta. Saatavilla lokakuussa, alkaen 759 €.

OMEN Mindframe Prime -kuulokkeet jäähdyttävät korvia FrostCap-tekniikalla, joka perustuu uuteen grafiittiseen lämmönjakelijaan. C-Media Xearin™ 7.1-surroundääni luo todentuntuisen tilavaikutelman, joten äänen perusteella on helppo hahmottaa pelin maailmaa ja taistelijoiden liikkeitä. Ympäristön melua vaimentava ENC-mikrofoni estää ulkopuolisten äänten sekoittumisen oman puheen joukkoon, joten pelaajan ääni kuuluu muille tiimin jäsenille selkeästi. OMEN Command Centeristä löytyvä OMEN Audio Lab antaa säätömahdollisuuksia 10-kaistaisella taajuuskorjaimella, josta löytyy paljon myös valmiita asetuksia, volyyminsäädön kustomointi sekä surroundäänen ja mikrofonin vastamelun pois/päällekytkentä. Saatavilla elokuussa, alkaen 199,99 €.

OMEN Encoder -näppäimistö on saatavilla joko Cherry MX Red- tai Cherry MX Brown -kytkimillä. Mekaaninen näppäimistö on pelaajan unelma uskomattoman nopeilla, tarkoilla ja hiljaisilla kytkimillään. Anti-ghosting-ominaisuus varmistaa, että myös yhtäaikaiset painallukset rekisteröityvät varmasti, ja n-key rollover mahdollistaa vaikka näppäimistön jokaisen näppäimen painamisen samanaikaisesti. Nämä yhdessä OMEN Command Centerin tarjoamien ominaisuuksien kanssa tekevät Encoderista voittajan valinnan! Saatavilla lokakuussa, alkaen 139,99 €.

OMEN Transceptor -laukkumallisto täydentyy: OMEN Transceptor 17.3” Duffel Bag, OMEN Transceptor 15” Rolltop Backpack ja OMEN Transceptor 15” Backpack tarjoavat valinnanvaraa reissaavalle pelaajalle. OMEN Transceptor Headset Case on suunniteltu uusia OMEN Mindframe Prime -kuulokkeita varten. Alkaen 49,99 €.

Pavilion Gaming Desktop on rakentelijan toivekone, joka sisältää kolme laajennuspaikkaa tallennustilalle, ja myös muisti, näytönohjain, verkkokortti ja wifi-kortti ovat vaihdettavissa itse. Prosessoriksi voi valita 9. sukupolven Intel i7:n tai 3. sukupolven AMD Ryzen™ 7:n, molemmat 8 ytimellä. Näytönohjaimissa valinnanvaraa on jopa NVIDIA® GeForce® RTX 2070:n ja uusimman RTX 2060 SUPERin™ muodossa. Muistikapasiteetti 32 GB DDR4 riittää uusimpiin peleihin ja vaativiin graafisiin töihin. Alkaen 599 € (AMD-versio) ja 649 € (Intel-versio).         

Pavilion Gaming 15 on HP:n ensimmäinen AMD-pohjainen pelikannettava. Näyttävän kulmikkaaseen kannettavaan voi valita Ryzen™ 7 -prosessorin, NVIDIA® GeForce® GTX 1660Ti Max-Q-näytönohjaimen ja 144Hz:n tai 60Hz:n 1080p-resoluution näytön. Kaksoistuuletin, leveä takatuuletusritilä ja tavallista suuremmat ilma-aukot maksimoivat jäähdytyksen pitäen suorituskyvyn optimaalisena. Uusi Pavilion Gaming 15 on täydellinen ratkaisu sekä tuntien pelisessioihin että raskaaseen sisällöntuottamiseen. Gigabittinopeuksia tukeva Wi-Fi 5 -mahdollisuus tekee niin työskentelystä kuin vapaa-ajastakin hauskaa ja sujuvaa. Saatavilla lokakuussa, alkaen 899 €.

Pavilion Gaming Keyboard 800 on mekaaninen näppäimistö, joka on varustettu hiljaisilla ja tarkoilla punaisilla kytkimillä, joissa on anti-ghosting ja n-key rollover, irrotettava rannetuki sekä neljäosainen LED-valaistus. Alkaen 99,99 €.

HP 22x ja HP 24x -pelinäyttöjen ominaisuuksiin kuuluvat 144 Hz:n virkistystaajuus, 1 millisekunnin vasteaika, AMD Radeon™ FreeSync™, laadukkaat integroidut kaiuttimet ja säädettävät jalat. HP 24x on G-SYNC®-yhteensopiva, ja sen mikroviistetyt reunat tekevät pelaamisesta immersiivisen kokemuksen. HP 22x saatavilla syyskuussa, alkaen 229 €, HP 24x saatavilla syyskuussa, alkaen 279 €.

​Ford lisää osallisuuttaan pelimaailmassa ja lanseeraa moottoriurheilujoukkueet yhä suositummassa e-urheilussa

Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa istuvat päivittäin virtuaalisen Fordin ratin taakse ja nauttivat kilpailemisesta ystäviään vastaan ja osana verkkoyhteisöjä. Nyt yhtiö etsii parhaita pelikilpakuskeja muodostaakseen historiansa ensimmäiset e-urheilujoukkueet.

Ford käynnistää kansallisten Fordzilla-joukkueiden rekrytoinnin Gamescomissa, joka on Euroopan johtava digitaalisten pelien messutapahtuma. Fordzilla-joukkueet perustetaan Ranskaan, Saksaan, Italiaan, Espanjaan ja Isoon-Britanniaan. Lisäksi kunkin kansallisen joukkueen tähtipelaajista muodostetaan Euroopan joukkue.

Katso video Fordzilla-joukkueen julkistamisesta:

”Fordilla on kilpailuista kunniataulu, jota muut voivat vain kadehtia. Nyt on aika viedä tämä tieto-taito myös e-urheiluun valtaamaan uuden sukupolven virtuaalikilpakuskien mielet ja inspiroimaan heitä ajamaan jollain Ford Performance -autoistamme”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe.

Vuonna 2019 globaalin e-urheilumarkkinan odotetaan tuottavan 1,1 miljardin dollarin liikevaihdon. Kasvua on 26,7 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Yleisömäärä kasvaa 453,8 miljoonaan henkilöön. Lukuun sisältyy 201,2 miljoonaa e-urheiluharrastajaa ja 252,6 miljoonaa satunnaista katsojaa. Vastoin yleisiä käsityksiä pelaajan stereotyypistä, keskivertopelaajat ovat vähän yli 30-vuotiaita.

Pelimaailma voi auttaa hahmottamaan tulevaisuuden liikkumistapoja

Fordia kiehtovat yhä enemmän synergiat pelimaailman ja liikkumisen välillä, ja se miten ne voivat auttaa hahmottamaan tapoja, joilla me liikumme tulevaisuudessa – työmatkalla julkisessa liikenteessä, matkustajina autonomisissa ajoneuvoissa tai yksinkertaisesti nauttien auton suorituskyvystä.

“Oikean ja virtuaalisen mailman ero hämärtyy. Pelaaminen on nyt osa valtavirtakulttuuria. Parhaimmat pelaajat haastavat ammattikilpakuskit oikeassa elämässä, ja monet päivittäisistä toiminnoistamme on “pelillistetty”, alkaen fitness-sovelluksista kanta-asiakasohjelmien pisteiden keräämiseen”, toteaa Amko Leenarts, Director, Design, Ford of Europe. “ Peliyhteisön intohimon ja asiantuntijuuden valjastaminen auttaa meitä kehittämään omaa ajattelutapaamme siitä, miltä tulevaisuuden matkat näyttävät. Tähän olemme kaikki sitoutuneet ja olemme siitä todella innostuneita.”

Fordin e-urheilujoukkue kilpailee suositussa Forza Motorsport 7 -pelissä

Fordista tuli vuonna 2017 ensimmäinen autonvalmistaja, jolla oli osasto Gamescomissa. Tapahtumassa on yli 1 000 näytteilleasettajaa ja satoja tuhansia kävijöitä vuosittain. Viime vuonna yhtiö järjesti kaikkien aikojen ensimmäisen auton ensiesittelyn messuilla julkistamalla siellä Ford Ranger Raptorin, joka on Euroopan ostetuimman avolava-auton tehokkain versio.

Fordzilla kilpailee muun muassa palkintoja voittaneessa Forza Motorsport 7 –pelissä, jonka on kehittänyt Microsoft Game Studiosin Turn 10 Studios. Forza on tämän konsolisukupolven myydyin kilpailutoimilupa ja sillä on yksi maailman suurimmista kilpailijayhteisöistä. Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa pelaavat Forzan pelejä joka kuukausi. Pelaajista miljoona valitsee Fordin ajoneuvon.

“Olemme tyytyväisiä, että Forza Motorsport on edelleen isojen merkkien, kuten Fordin, valinta heidän julkistaessaan toimenpiteitään e-urheilussa”, sanoo Justin Osmer, Sr. Manager of Partnership Development, Turn 10 Studios, joka on Forza Motorsportin luoja. “Miljoonien fanien pelatessa Forzan pelejä, olemme nähneet pelaajamäärien kasvavan merkittävästi sekä niiden joukossa, jotka haluavat kilpailla tai vain katsoa e-urheilua. On hienoa nähdä pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, kuten Ford Motor Company, tuovan yhä enemmän mahdollisuuksia osallistumiseen.”

Ford julkistaa e-urheilu-uutisia Gamescomissa, yhtiö lisää osallisuuttaan pelimaailmassa

Ford kertoo ensi viikon pelialan Gamescom-tapahtumassa merkittäviä uutisia yhtiön toiminnasta e-urheilussa – ilmiössä, jota miljoonat ihmiset seuraavat verkossa ja maailman suurimmilla areenoilla kaikkialla maailmassa.

Gamescom järjestetään Kölnissä Saksassa 20.-24.8.2019. Ford tarjoaa hallissa 8 olevalla osastollaan osallistujille mahdollisuuden nauttia monenlaisista pelielämyksistä, mukaansatempaavasta 4D-jännityksestä pelihallimaiseen toimintaan – ja kuulla lisää uutisista, joita yhtiö pitää paketoituna ensi viikkoon saakka.

Ford on nyt kiinteä osa tapahtumaa, johon osallistuu vuosittain satoja tuhansia kävijöitä yli 100 maasta. Vuonna 2018 yhtiöstä tuli ensimmäinen autonvalmistaja, joka esitteli auton ensimmäisen kerran Euroopan johtavassa digitaalisten pelien näyttelyssä. Kyseessä oli Ford Ranger Raptor, Euroopan myydyimmän avolava-auton suorituskykyisin versio. Vuonna 2017 pelaajat, jotka kellottivat nopeimmat virtuaaliset kierrosajat Fordin osastolla, pääsivät ajamaan nopeita kierroksia oikealla Ford Focus RS:llä kuuluisalla Spa-Francorchampsin radalla Belgiaan. 

Miljoonapotti kotiin pelejä pelaamalla

Jotenkin uskomatonta ajatella, että tietokonepeliä pelaamalla voisi voittaa miljoonia, mutta totta se on – ja se, että jo 16-vuotiaana voi voittaa tällaisia summia on vielä uskomattomampaa.

Kyle “Bugha” Giersdorf voitti nimittäin Fortniten MM-kisan ja samalla kolme miljoonaa taalaa, josta hän maksaa kylläkin 50% veroja, mutta kuitenkin melkoinen kasa rahaa nuorelle kaverille. Itseasiassa tämä kolmen miljoonaa dollarin voitto on suurin yksittäiselle pelaajalle maksettu voittoraha eSports lajissa tähän mennessä, mutta koska voittorahat ovat kasvussa, tullaan tämä voitto aivan varmasti rikkomaan ellei tänä vuonna niin viimeistään 2020. Jättipotti voitot ovat tulleet eSports genreen jäädäkseen.

Kyle aloitti itse pelaaminen aika pian Fortniten ilmestymisen jälkeen 2017 ja käytti aikaa katsellessaan parhaiden pelaajien videostriimejä ja lähti itsekin nopeasti sitten kilpapelaamisen joukkoihin. Hän myös tuli suurelle yleisölle (Fortnite sektorilla) tunnetuksi omien YouTube postauksiensa kautta.

Peli jonka Kyle voitti oli myös todella seurattu, sitä itseasiassa seurasi parhamillaan noin kaksi miljoonaa online katsojaa.

eSports on yli 200 miljoonan katselijan laji

Tänä vuonna eSports lajina tavoittaa miljardin dollarin arvorajan. eSports laji on jo nyt tehnyt monelle nuorelle unelmat todeksi. Esimerkiksi 28-vuotias singaporelainen Ho Kun Xian aloitti pelaamisen pienenä poikana vaikka tuli köyhästä perheestä. Hänen vanhempansa kuitenkin antoivat pojalle aina rahaa kun se oli mahdollista ja poika vietti aikaa paikallisessa videopelisalissa, jossa hänestä kehittyi vähitellen niin hyvä, että hänestä tuli ammattilainen ja nykyään hän ansaitsee satoja tuhansia dollareita vuodessa pelaamisestaan. Tämä tarina kertoo vain sen tosiasian, että pelaamalla on mahdollista saavuttaa miljoonat eurot ennenkuin täyttää 30 vuotta. Mikä muu laji tai ala olisi Suomessakaan noussut näin nopeasti toisen asteen oppilaitosten koulutukseen, ei mikään – eSports on tullut jäädäkseen ja kasvaakseen.

Otetaan toinen esimerkki FIFA19 pelin ammattilaisesta 21-vuotiaasta Conran ”Rannerz” Tobinista, jonka tavoite on päästä eläkkeelle 32 vuotiaana. Hän harjoittelee jopa 16 tuntia päivässä, mutta harjoitteluun kuuluu myös käynnit kuntosalilla, koska kyse on kokonaisuuden hallinnasta, johon kuuluu myös huolehtiminen itsestä pelaamisen treenaamisen ohella.

Suomalaisetkin ansaitsevat kunnon summia

Eniten suomalaisista eSports pelaajista on voittorahoja tullut Dota2 pelistä, missä Lasse Urpalainen, Jesse Vainikka, Topias Taavitsainen ovat kaikki ansainneet yli kaksi miljoonaa dollaria ja siitä suurin osa yhdestä turnausvoitosta (Dota2). Muita suomalaisia ei sitten 100 eniten tienaavan joukossa olekaan vaan seuraava on vasta sijalla 128 oleva StarCraft II mestari Joona ”Serral” Sotala ja CS:GO pelaaja Aleksi ”Allu” Jalli sijalla 271 reilulla 360 000 dollarillaan. Aleksillakin on takanaan virallisten ottelutulosten mukaisesti jo 10 vuotta ammattilaisuutta mutta vasta viimeiset neljä vuotta pelaaminen on tuonut hänelle oikeasti palkan, jolla voi elää. Aleksi on tuttu nimenomaan CS:GO katsojille ja sitä kautta Suomessa myös television eSports seuraajille ja nykyään Aleksi edustaa ENCE eSports joukkuetta, joka on paras nimenomaan suomalaisista joukkueista maailmalla. Monta suomalaista on kyllä mukana todella kovissa joukkueissa esim. helmikuussa Macaossa pelatun MDL Macau 2019 -turnauksen voitti Team Liquid, jonka kokoonpanoon kuuluu Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen. Liquid voitti lohkovaiheen 5–2-tuloksella häviten vain kiinalaisjoukkueille Vici Gamingille ja Royal Never Give Upille.

The International on vuorossa tulevalla viikolla, ja tällä kertaa potissa on lähes 30 miljoonaa euroa palkintorahaa. Jesse ”Jerax” Vainikan ja Topias ”Topson” Taavitsaisen edustama OG lähtee turnaukseen puolustavana mestarina. Myös Lasse Urpalainen on mukana turnauksessa uuden joukkueensa Chaos Esports Clubin jäsenenä. Chaos pääsi turnaukseen Euroopan karsintojen kautta. Varmaa siis on, että tulevassa turnauksessa voittajajoukku tulee saamaan kaikkien aikojen voittopotin, jonka suuruus ratkeaa kuin palkintopotin joukkorahoitus päättyy. Viime vuonna jaettava summa oli 25,5 miljoonaa dollaria, tälle vuodelle arvio on lähempänä 35 miljoonaa dollaria.

Vinkkejä räätälöityjen urheiluvälineiden ostamiseen

Kuka tahansa kokenut urheilija tai valmentaja voi kertoa kuinka tärkeää on, että pelaajilla on urheiluvälineitä. Nämä välineet sisältävät ne urheiluvarusteet, jotka ovat pelatessa välttämättömiä.

Alla on vinkkejä siihen, kuinka valita parhaat urheiluvälineet ennen kentälle menemistä.

Jo avatut ja tulevaisuudessa ovensa avaavat kaupat tarjoavat alennuksia asiakkailleen, ja on myös mahdollista vertailla nettikauppojen hintoja, jotka tarjoavat parhaita tarjouksia ja alennuksia.

Ensimmäiseksi on tunnistettava omat tarpeet. Etsitkö kokonaista pakkausta, vai etsitkö vain joitain tiettyjä tuotteita, kuten verryttelypukuja, huppareita, t-paitoja, tai  treenilaukkuja? Tieto siitä mitä haluat, voi auttaa sinua tunnistamaan parhaat valmistajat, jotka täyttävät erityiset tarpeesi helposti.

Tässä vaiheessa haluat tietää tarpeellisten tuotteiden kaikki koot. Pyydä jokaista tiimin jäsentä antamaan heidän kokonsa sinulle, ja näin voit tietää kuinka monta tuotetta tarvitset jokaista kokoa kohden. Tämä auttaa sinua myös silloin, kun on kyse tarjousten käyttämisestä ja sen takaamisesta, että löydät kaiken tarvitsemasi määrätyllä budjetilla.

Valitse itsellesi yritys, joka tarjoaa täydellistä joustavuutta suunnittelussa. Näin voit saada sellaiset räätälöidyt urheiluvarusteet jotka haluat, tiimisi väriä, logon asettamisen sijaintia, ja kokoja myöten. Haluat olla varma siitä, että kyseinen yritys mahdollistaa sinun tehdä valintoja tiimisi mukaisesti. Nykyään jotkut valmistajat antavat sinun itse suunnitella räätälöidyt urheiluvälineet heidän nettisivuillaan, ja he valmistavat ne sitten täysin näiden teknisten tietojen mukaisesti.

Nettipelaamisen lajikirjosta

Nettipelaaminen on yksi sana, mutta sisältää suuren lajikirjon. Nettipelaaminen sisältää myös kaksi täysin erilaista pelitapaa, mobiilipelaamisen älypuhelimella ja pelaamisen ”kotikoneella” tai tehokkaalla läppärillä – kumpi pelaaja sinä olet?

Mobiilipelaamisen aikakausi

Mobiilipelit tulivat jo vuosia sitten ladattavaksi ja vanhemmat muistavat hyvin ensimmäiset matopelit ja niiden pelaamisen, mutta nykyaikaiset älypuhelimet ja mobiilipelit ovat vieneet pelaamisen aivan uudelle tasolle ja kuvioihin on tullut mukaan myös uudenlainen sosiaalisuus ja kavereiden kanssa pelaaminen muita joukkueita vastaan. Samaan kehitykseen on lähtenyt mukaan myös netticasinot, jotka ovat eSports genren kehityksen mukana alkaneet todella kehittää sekä palveluitaan että pelejään vastaamaan nykyään nuoremman sukupolven pelitottumuksia ja odotuksia peleistä ja pelien oheispalveluista.

Vuoden 2019 suosituimmat mobiilipelit ovat Ranker.com listauksen mukaan PUBG Mobile, Minecraft ja suomalainen Clash of Clans. Neljäntenä löytyy suomalainen Clash Royale ja vasta viidentenä on Fortnite ja Pokemon Go sijalla kuusi. Kuinka tarkka Rankerin tilasto on, siitä voidaan keskustella, mutta se kuvastaa että Battle Royale tyyppiset pelit ovat valta-asemassa, eikä vain pelikulkunsa vuoksi, mutta siksi, että niitä pelaamalla voi ansaita jopa miljoonia dollareita, jo mobiilipeleistä.

Sotapelit ja niiden vaikutus

Aina kun jossain tulee joukkoampuminen, otetaaan nykyään keskusteluihin sotapelit ja niiden merkitys tapahtuneeseen. Monet tutkijat ovat osoittaneet, että mitään yhteistä ei näillä tekijöillä ole, mutta se tarjoaa poliitikoille mahdollisuuden nostaa itseään esille olemalla se, joka syyttää tapahtumista ampumispelejä. Totta on, että CS:GO tyyppiset pelit pitäisi olla saatavilla vasta K18 tai vastaavasti eikä 12- tai 14-vuotiaille – tässä pitäisi toimia tarkemmin. Myös pelit, jotka ovat suunnattuja nuoremmille ja joissa ammutaan ”iloisesti”, olisi syytä miettiä uudelleen.
Toisaalla myös casinot kohtaavat samanlaisen poliittisen keskustelusävyn tällä hetkellä Suomessa. Veikkaus ”jäi kiinni” huonosta mainonnasta ja nyt kysellään sen toiminnan perään ja varsinkin oikeutusta sille, miksi Suomessa rahapelit ovat niin näkyväosa katukuvaa? Paikalliset automaattipelit ovat kuitenkin monen pienemmän kioskin elinehto, ja vain automaattipeleistä saadut provisiot pitävät kioskit pystyssä – pelien siirtäminen piiloon eli erillisiin pelisaleihin aiheuttaisi suuria muutoksia alalla, millaisia, siitä ei kukaan tiedä, mutta muutoksia joka tapauksessa.

Veikkaus ja 2020-luku

Ruotsissa siirryttiin rahapeleissä lisenssiaikaan tämän vuoden alusta ja Suomi katsoo sivusta miten Ruotsille käy. Aiemmat kokemukset mm. Tanskasta ja Englannista ovat rohkaisevia, mutta muutokset eivät Suomessa tule olemaan ainakaan nopeita, sen verran hyvin on aina joukko kansanedustajia Veikkauksen suoranaisesti palkkalistoilla saamassa pelkistä kokouksista jopa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Veikkauksen monopoli ei siis säily Suomessa siksi, että rahaa jaetaan sitä kautta yhdistyksille, vaan siksi, että Veikkaus maksaa satoja tuhansia vuodessa kansanedustajille siitä hyvästä, että monopoli on ja säilyy edelleen ja tätä rahahanaa tulee olemaan vaikea sulkea.

Pelaaminen ja 2020-luku

Pelit kehittyvät ja samalla pelaajat muuttuvat. Tiedämme että tekninen kehitys menee eteenpäin, liikennenopeudet kasvavat ja laitteiden tarkkuudet tarkentuvat. Miten lisätty todellisuus ja virtuaalisuus tulevat mukaan peleihin, tuleeko peleistä entistä realistisempia vai viedäänkö niitä Fortnite tai Pokemon tyyppisesti omiin maailmoihinsa, tämän aika näyttää. Vai onko 2020-luvulla tulossa jotain aivan uutta ja mullistavaa, pitää muistaa, että nykyinen battle royale trendi ei ole vielä kovin vanha, ja kukaan ei tiedä miten eSports kehittyy pelien kanssa ja kuinka paljon erilaiset eSports liigat ja pelistudiot oikeasti haluavat pelit mukaan olympialaisiin.

Pelaaminen ammattina

eSports pelaaminen on jo nyt monen ammatti, myös suomalaisen ja monissa suomalaisissa toisen asteen oppilaitoksissa on otettu eSports pelaaminen omaksi oppiaineekseen – kuka olisi uskonut vielä muutama vuosi sitten. Vielä se nopeus, millä laji otettiin oppiaineeksi, on ollut todella nopea, mutta olemmeko me Suomessa muuten valmiita muutokseen?