Ronaldinho on varmasti parhaiten tunnettu jalkapallosta, missä kyseinen mies pelasi monta vuotta ja teki taikoja pallolla.
Nykyisellään jo eläkkeellä jalkapallosta Ronaldinho on aloittanut Scuf Gamingin lähettiläänä, joka on tehnyt oman kustomoidun peliohjaiman Ronaldinhon omalle R10 eSports joukkueelle. Scuf Gamingilla on partner suhteet myös NBA 2K liigaan, ESL:ään ja Activision Blizzardin kanssa.
Syy miksi Scuf Gaming ja Ronaldinho ovat yhteistyössä johtuu siitä, että Ronaldinho oli yhtenä tekijänä eLiga Sul aloittamisessa Konamin Pro Evolusion Soccer jalkapalloturnauksille.
Rodaldo de Assis Moreira eli Ronaldinho on sanonut, että pelatessaan hän luotti vain parhaimpiin kenkiin, joten pelissä hän tarvitsee Scufin ohjaimen voittaaksee,
Peliuralla Moreira voitti 2002 MM-voiton Brasilian joukkueessa ja pelasi urallaan mm FC Barcelonassa Espnanjassa, Ranskan PSG:ssä ja Italian AC Milanissa. Pelaajauran jalkapallon parissa hän lopetti 2018.
Nyt voi tunnustaa väriä, eli kertoa kaikille että olet pelaaja.
Tilaa meiltä paita 29,90 sis postikulut.
Kokoja löytyy pienestä S koosta aina 3XL kokoon saakka.
Nyt saatavilla myös eri väreissä – eli voit itse valita. Kun valitset paidan värin, myös paidassa oleva logon väri on vaihdettavissa (musta, harmaa, sininen, vihreä).
Uusien
teknisten laitteiden termistö on monelle suomalaiselle tuiki
tuntematonta tai ainakin melko lailla hämärän peitossa. Esimerkiksi
Mesh-käsitteen ymmärtää vain kymmenen prosenttia, Twitchin 15 prosenttia
ja älykoti-termikin on edes kohtalaisesti tuttu runsaalle
kolmannekselle suomalaisista, selviää kodinkone- ja elektroniikkajätti
Gigantin teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta.
Toisaalta siinä missä nuorille Siri ja Chromecast ovat jo arkipäivää,
vanhemmille ikäpolville yleisemmätkään termit eivät avaudu.
Vaikka
pilvipalveluista ja cloudista puhutaan jatkuvasti enemmän sekä
työelämässä että vapaa-ajalla, vain joka neljäs suomalainen kertoo
tuntevansa cloud-käsitteen erityisen hyvin. Sen sijaan noin puolet
vastaajista kertoo, että cloud on joko täysin tuntematon tai vain
jossain määrin tuttu. Tämä käy ilmi Gigantin suomalaisille teettämästä
teknologiatutkimuksesta. Chromecastia ja powerbankkia eli
varavirtalähdettä moni nuoremman sukupolven edustaja saattaa käyttää
melkeinpä päivittäin. 18-34-vuotiaista vastaajista noin 60-70% kertookin
tuntevansa käsitteet vähintään kohtuullisen hyvin, mutta kaikista
kyselyyn vastanneista ne ovat tuttuja kuitenkin vain noin 40 prosentille
suomalaisista.
Kuten uusi teknologia yleensäkin, teknotermistö
onkin nuorille tutumpaa kuin vanhemmille ikäpolville. Miehet puolestaan
ovat naisia paremmin perillä uusista termeistä ja siitä mitä laitteilla
tehdään. Myös e-urheilu eli esports on miehille naisia läheisempää:
kyselytutkimuksen mukaan noin puolet miehistä kertoo sen olevan joko
kohtalaisen tai erittäin tuttua, kun naisista 81 prosenttia kertoo,
ettei tunne käsitettä lainkaan tai vain vähän.
Joko tutustuit Siriin ja älykotiin?
Tekoäly
tekee niin ikään tuloaan elämäämme monella saralla, mutta harvalle se
tuntuu olevan kuitenkaan vielä arkea. Esimerkiksi älykellon tuntee
puolet suomalaisista, mutta sen sijaan älykoti on käsitteenä tuttu vain
runsaalle kolmannekselle (35%).
Lisäksi esimerkiksi iPhoneista
löytyvä puheen tunnistava hakuominaisuus Siri on jossain määrin tuttu
noin joka kolmannelle, mutta lähes puolet suomalaisista ei tiedä
lainkaan mistä Sirissä on kyse. Myös tekoälyn kohdalla pätee sääntö –
mitä vanhempi vastaaja, sitä todennäköisemmin termit ovat tuntemattomia.
Kun nuorista, alle 35-vuotiaista yli 60 prosenttia kertoo tuntevansa
Sirin vähintään kohtalaisesti, yli 55-vuotiaista se on täysin tuntematon
70 prosentille vastaajista.
20 vuotta suomalaisten teknotulkkina ja -oppaana
Gigantti
on elänyt suomalaisten teknologia-arkea jo 20 vuotta. Kun yhtiö tuli
Suomen markkinoille, oli maailma vielä monin tavoin toisenlainen.
Haastajasta markkinajohtajaksi noussut yhtiö on kuitenkin todistanut
teknologian alati kiihtyvää kehitystä ja suomalaisten sukellusta sen
syövereihin jo pari vuosikymmentä.
Kiihtyvä tahti ja muuttuva
maailma eivät ole kaikille luontevaa ja helppoa, siksi yhtiö haluaa
kantaa huolta myös niistä, jotka eivät Sirejä ja älylatteita vielä
tunne.
– Meille on äärimmäisen tärkeää, että asiakkaamme
ymmärtävät mitkä laitteet sopivat juuri heidän tarkoitukseensa ja ettei
kukaan jää teknokuilun tuolle puolelle. Vaikka termit voivat tuntua
etenkin vanhemmille henkilölle hämmentäviltä, itse laitteet voivat
helpottaa elämää monin tavoin. Esimerkiksi älykäs koti voi helpottaa
vanhusten asumista monin eri tavoin, mutta jos ei ymmärrä mitä mikäkin
termi tarkoittaa, sitä voi olla vaikea nähdä. Onkin tärkeää pitää kaikki
ikäluokat mukana teknologian ja uusien laitteiden kiihtyvässä
kehityksessä. Tässä meillä on iso rooli ja mahdollisuus auttaa myymälöissämme eri puolilla Suomea, sanoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.
Kyselyn
toteutti YouGov analysis institute maaliskuussa 2019. Siihen osallistui
yli 800 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on kansallisesti edustava.
Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Gigantilla
on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee
1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä
asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.
Gigantti
on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen
kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.
Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa gigantti.fi.
Ensimmäinen esports-tapahtuma laineilla seilaa matkaan Turusta
11.1.2020 Viking Gracella. Battle of The Vikings 2020 -risteilyllä
vierailijat pääsevät tutustumaan kilpapelaamisen monipuolisiin
sisältöihin. Isoimmat turnaukset taistellaan Smash- ja Tekken-peleissä,
joissa molemmissa on peräti 1000eur palkintorahaa jaossa!
Euroopan ensimmäinen esports-risteily on vihdoin totta – Battle of
The Vikings 2020 seilaa matkaan 11.1.2020. Risteily on Viking Linen ja
Grail Groupin yhdessä toteuttama, uudenlainen tapa ensikertalaisille
tutustua e-urheiluun tai kokeneemmille katsojille mahdollisuus nauttia
korkeatasoisesta kisaamisesta. Viking Grace -laiva tarjoaa matkalle
pelien maailmaan viihtyisän ympäristön, hyvää ruokaa ja juomaa sekä
loistavat shoppailumahdollisuudet.
Monipuolisen pelisisällön, uutuuspelien testaamisen, kepeiden
hupikisojen ja samanhenkisen seuran ohella risteilyllä nähdään
huipputason taistelupeliturnaukset. Smasheissä sekä Tekken 7-pelissä
kohtaavat Pohjoismaiden parhaat mättäjät, Suomi-Ruotsi -ottelun
hengessä. Molempien lajien palkintopotissa komeilee huikeat 1000eur.
Kotiyleisölle matsit näytetään jälkilähetyksinä.
“Grail Groupin toiminnan ytimessä on tarjota uusille yleisöille
mahdollisuus tutustua e-urheiluun tai viedä tutut kilpapelifanit uuteen
ympäristöön pelaamaan. Tässä laivakilpapelitsetissä toteutuvat hienosti
molemmat tavoitteet.” kiteyttää Grail Groupin toimitusjohtaja Kalle
Koskela. “Viking Linen ennakkoluuloton lähestyminen uusiin
sisältöpalasiin on ollut hienoa nähdä ja kokea.”
Battle of The Vikings -alustava ohjelma:
11.1. lauantai
21.00 Pelimaailmassa vapaata pelaamista, haastematseja ja turnauspelaajien lämmittely
21.30 NHL & FIFA King of the Hill 1 -turnaus
00.00 Pelimaailma sulkeutuu
12.1. sunnuntai
09.00 Pelimaailmassa vapaata pelaamista, haastematseja ja vaikuttajavierailuja
09.30 Tekken ja Smash: 64 pelaajan turnauksen alkupelit
10.00 NHL & FIFA King of the Hill 2 -turnaus
13.00 NHL & FIFA King of the Hill 3 -turnaus
16.30 Tekken ja Smash -finaalit
17.30 NHL & FIFA King of the Hill -finaalit
19.30 Palkintojen jako ja Pelimaailma sulkeutuu
Ohjelmasisältöä täydennetään myöhemmin. Liput ostettavissa nyt: https://urly.fi/1iMc
Yhdysvalloissa on havaittu markkinarako erilliselle eSports highschoolille. Monien vanhempien pelko lasten loukkaantumisesta eri urheilulajeista on avannut mahdollisuuden avata täysin uudenlaisia highschooleja.
PlayVS on saanut ensimmäisellä rahoituskierroksella 50 miljoonaa ja on nyt kerännyt kaikkiaan 96 miljoonaa dollaria ja on avaamassa koulun peräti 50 osavaltioon. Jenkkien PlayVS rakenne tulee toimimaan suunnannäyttäjänä, kun luodaan polkuja koulusta ammattimaiseen eSports pelaamiseen. Vastaavia kouluja tai koulutuksia on jo Suomessa useammassa toisen asteen oppilaitoksessa. Jäämme mielenkiinnolla kuulolle, miten PlayVS rakenne ja sisältö eroaa suomalaisten opinahjojen koulutuksesta.
PlayVS on itseasiassa alusta, jolla koulut voivat alkaa toteuttaa eSports koulutuksiaan. Nyt jo on yrityksen alustan odotuslistalla noin 13 000 koulua.
Opiskelua ja kilpailua
PlayVS ensimmäinen ohjelmistoalusta toimitettiin jo lokakuussa 2018, ja sillä tuotiin League of Legends saataville viiden osavaltion high schooleihin. Nyt tämän vuoden lokakuusta alkaen PlayVS on saatavilla kaikissa 50 osavaltiossa ja 68% kaikista maan kouluista ovat jo jonotuslistalla. Tämä on merkittävä osuus, sillä jalkapallo on aineena vain 14200 amerikkalaisessa koulussa.
Kauden 2019-20 osallistumismaksu on 64 dollaria per pelaaja, ja maksun voi suorittaa joko oppilaan vanhempi tai koulu. 15 osavaltiota osallistuu erilliseen State Championship eli osavaltioiden mestaruuskilpailuun ja muut osavaltiot ovat mukana erillisissä paikallisissa PlayVS mestaruusturnauksissa.
Telia Esports Series -e-urheilusarjan toinen kausi käynnistyy
lokakuun alussa. Sarjan kaikki pelit näytetään tällä kaudella suorana.
Pelejä voi seurata Nelosen Jim-kanavalta, Ruudusta, teliaesportsseries.comista ja Twitchistä. Pelattava peli on Counter-Strike: Global Offensive.
”Saimme ykköskaudella paljon palautetta siitä, että kaikkia pelejä ei
näytetty, joten tällä kaudella näytämme kaikki pelit suorana.
Perjantain Jimin lähetys on viikon päälähetys, jossa on pelien lisäksi
asiantuntijakommentteja, vieraita ja viihdyttäviä käänteitä. Ja tietysti
maan parasta CS:ää”, kertoo Niklas Segercrantz Telia Finlandin esports-tiimistä.
Telia Esports Seriesin pelejä voi seurata 4.10. alkaen perjantaisin
klo 23 alkaen Jimiltä ja tiistaisin ja torstaisin klo 18-21 Ruudusta,
Twitchistä ja teliaesportsseries.comista.
”Olemme tehneet pelilähetyksiin parannuksia, jotta myös
esports-ummikkojen olisi helpompi seurata otteluita”, Segercrantz
kertoo.
Telia Esports Seriesiä pyöritetään yhteistyössä Assemblyn kanssa,
jonka enemmistöosuuden Telia omistaa. Sarjan finaali pelataan
GameXpo-messuilla Helsingin Messukeskuksessa marraskuussa. Palkintopotti
on kakkoskaudella 40 000 euroa.
Studiotiimissä uusia jäseniä
Telia Esports Seriesin tv-lähetysten juontajana jatkaa tubettaja Jaakko Parkkali.
”Oli huikeaa olla mukana Telia Esports Seriesin ykköskaudella, ja
odotan innolla tätä mahdollisuutta päästä jatkamaan aloitettua pestiä.
Tällä kaudella luvassa on varmasti taas paljon räiskettä”, Parkkali
kertoo.
Uutena studioasiantuntijana aloittaa Kalle ”gaLezki” Kareinen, ja uuteen rooliin hyppää myös some-tähti Karoliina Tuominen, joka siirtyy somen puolelta suoriin lähetyksiin reportteriksi. Sarjan selostajana jatkaa Teemu ”wabbit” Hiilinen.
Sarjan toisella kaudella pelaavat joukkueet ovat HAVU Gaming, SJ Gaming, Kova Esports, Helsinki REDS, Menace, Veto, Ajuri ja Hukka.
Yhteistyökumppaneina tällä kaudella ovat muun muassa Jimms, Noblechairs ja Lenovo.
Pelaajien yksilötaidot esille Taitohaasteessa
Alkavalla toisella kaudella Telia Esports Seriesin yhteyteen lisätään
myös uusi palanen, Taitohaaste. Taitohaaste on uusi CS:GO-kartta, joka
mittaa varsinkin pelaajien nopeutta. Taitohaaste ei ole virallinen osa
Seriesiä, mutta sen avulla pelaajat, ja myös katsojat, pääsevät
näyttämään omat taitonsa yksilöinä.
Suomen kovimmat CS:GO-pelaajat pelaavat Taitohaasteen läpi ja heidän
aikansa tulevat näkyviin sarjan nettisivuille. Katsojat voivat myös
näyttää omat taitonsa haasteessa ja samalla haastaa ammattipelaajat.
Taitohaasteen suunnittelee ja toteuttaa Mr. uLLeticaL.
”Pitää varmaan itsekin käydä pelaamassa”, Segercrantz naurahtaa.
E-urheilun suosio kasvaa valtavasti niin Suomessa kuin ulkomailla. Tokmanni ja suomalainen kilpapelijoukkue SJ Gaming ovat aloittaneet yhteistyön, jonka myötä osapuolet voivat tarjota lajiin liittyvää sisältöä erilaisille yleisöille. Samalla yhteistyö muistuttaa siitä, ettei pelivälineisiin tarvitse käyttää suuria rahasummia.
Tokmanni ja SJ Gaming ovat erittäin tyytyväisiä juuri käynnistyneestä yhteistyöstä.
– Yhteistyömme Tokmannin kanssa auttaa nostamaan e-urheilua
aiempaa paremmin esille. SJ Gamingin kilpapelijoukkue, akatemian
valmennusohjelma ja tulevaisuuden suunnitelmat uuden
e-urheilijasukupolven kasvattamiseksi tarjoavat hyvän alustan tavoittaa
pelaamisesta kiinnostuneita, SJ Gamingin toimitusjohtaja Jari Karlsson kertoo.
– Haluamme yhdessä SJ Gamingin kanssa kertoa e-urheilusta koko
kansalle. Samalla tuomme esiin sitä, että Tokmanni on paitsi fiksun
ostamisen, myös fiksun pelaamisen puolesta: tarjoamme laajan valikoiman
suosittuja pelivälineitä etenkin verkossa erittäin edullisesti,
Tokmannin verkkoliiketoiminnan vetäjä Markus Sinisalo jatkaa.
Osapuolet ideoivat parhaillaan loppuvuoden tempauksia. Jo nyt on selvää, että yhteistyötä jatketaan myös ensi vuonna.
– Pikavoittoja tällä alalla ei jaeta, vaan haluamme tehdä
pitkäjänteistä työtä niin omien pelaajiemme kuin myös
yhteistyökumppaneiden kanssa, Karlsson kertoo.
SJ Gamingin pitkäjänteinen työ on näkynyt tänä vuonna myös
menestyksessä. Joukkue on päässyt nostamaan niin FEL:n valtavaa
Veikkaus-pokaalia kuin myös SM-pokaalia TubeCon-tapahtumassa. Vuoden
suurin etappi kuitenkin on vasta edessä, kun SJ Gamingin APEX-joukkue
kisaa tänä viikonloppuna puolen miljoonan euron turnauksessa Krakovassa
ja CS:GO-joukkue vastaavasti täyttää Suomen edustajana Hartwall Arenaa
ARCTIC INVITATIONAL -turnauksessa.
SJ Gaming on suomalainen urheiluorganisaatio, jolla on korkeatasoinen CS:GO-joukkue. SuperJymy brändäsi elektronisen urheilun organisaationsa SJ Gamingiksi vuoden 2019 alussa.
Tokmanni
on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 600 tokmannilaista helpottaa
ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen
valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita
laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla
Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on
aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2018 Tokmannin liikevaihto oli
870,4 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin
pörssilistalle.
Zonerilla järjestää kerran kuussa henkilöstön peli-ilta, jossa mitellään hyvässä hengessä yhdessä valittujen pelien parissa. Toistaiseksi pelivalintojen kärjessä ovat olleet CS:GO, Overwatch, ja PUBG. Välillä kaivetaan myös Nintendo Switch esiin erilaisine minipeleineen. Pelaaminen on auttanut rakentamaan yrityksen tiimihenkeä ja jopa erottumaan rekrytoinnissa.
”Huomasin, että henkilökunta saattoi jäädä välillä
pelailemaan toimistolle konsoleilla ja/tai tietokoneilla. Mietin, että voisin
itsekin välillä jäädä ja tarjota henkilökunnalle sekä ruuat että juomat. Heti
ensimmäiset peli-illat olivat sen verran suosittuja, että aika nopeasti ne
muodostuivat sitten joka kuukautiseksi tapahtumaksi,” kertoo Toni Claren,
Zonerin toimitusjohtaja ja toinen perustaja.
”Voisi myös sanoa, että Zoner on rakentunut pelaamisen
ympärille, koska tapasin toisen perustajan Janin aikoinaan Tribes-nettipelin
kautta. Pelailimme samassa ”klaanissa” ja juttelimme IRC:ssä. Eräänä iltana
avauduin kanavalle, kuinka vaikeaa on löytää järkevän hintaista palvelintilaa
Suomesta ja tähän Jani kommentoi, että hän ylläpitää palvelinta – siitä se
sitten lähti,” Claren jatkaa.
Peli-iltoja on järjestetty Zonerin toimistolla jo vuoden
verran kerran kuussa, yleensä toimistolle jää työpäivän jälkeen noin puolet
porukasta pelaamaan. Muutaman kerran vuodessa on myös järjestetty koko
viikonlopun kestävä LAN-mökkireissu.
”Onhan ne erilaisia mökkireissuja, kun heti ensimmäiseksi
aletaan teippaamaan ikkunoita umpeen, jotta aurinko ei häikäise näyttöjä,” Claren
kertoo.
Peli-illat rakentavat työpaikan yhteishenkeä
Pelaamisen kautta Zonerin henkilöstö on tutustunut toisiinsa
paremmin. Monet ovat yhteydessä myös työajan ulkopuolella, ja henkilöstöstä
useampi pelaakin toistensa kanssa lähes päivittäin. Pelaamista varten on
perustettu oma keskustelukanava Discordiin, kun taas työajalla asiat hoidetaan
Slackin kautta.
”Vaikka julkisuudessa yleensä teilataan pelaaminen sen
takia, että se on yksinäistä puuhaa, niin meillä se lähentää ihmisiä. Pelaamisen
kautta saadaan yhdessä tekemistä, joka on vieläpä melkein kaikkien harrastus.
Pelaaminen on Zonerissa heti työnteon jälkeen tärkeintä, mitä henkilökunta voi
tehdä,” Claren sanoo.
Peli-illat auttavat rekrytoinnissa
Pelikulttuurin luominen yrityksen sisälle on auttanut myös
erottumaan muista yrityksistä rekrytoinnissa. Zonerille on saatu enemmän
hakemuksia tiettyihin työtehtäviin, kun on avoimesti kerrottu pelaamisesta.
”Ollaan osallistuttu myös muutamiin turnauksiin Zonerin
porukalla, ja tulipa viime Kanaliigan turnauksesta yksi työhakemuskin. Yksi
katsojista huomasi meidät ja laittoi hakemuksen, koska tykkäsi yrityksen
kulttuurista!” Claren antaa konkreettisen esimerkin pelaamisen vaikutuksesta
rekrytointiin.
Zoner Oy on kotimainen hostingpalveluita tarjoava yritys,
jolla on jo yli 15 000 tyytyväistä asiakasta. Zonerin sivuilta saat nopeasti
käyttöösi verkkotunnukset, WordPress-optimoidut palvelimet, webhotellit ja
sähköpostit: www.zoner.fi.
iGaming eli netin rahapelit kattavat sekä
tietokonepelaamisen että mobiilipelaamisen eri muodot. iGaming on kasvava
liiketoiminta maailmanlaajuisesti ja vaikka Suomen mittakaavassa Veikkaus
yrittää monopolillaan kamppailla kehitystä vastaan, sekin joutuu vähitellen
myöntämään todellisuus, että mikäli et voi voittaa, tee yhteistyötä. Koko
maailman noin 400 miljardin dollarin rahapelistä käydään online markkinoilla
tällä hetkellä vajaat 50 miljardia. Jos tilastoista katsotaan suomalaisten
pelaamista, niin vuosien 2014-16 suomalaisten tappiot per pelaaja ovat
laskeneet, kun vastaavasti esimerkiksi australialaisten tappiot ovat nousseet.
Suomen tasolla pelimäärissä olevat Irlanti, USA, Uusi-Seelanti, Kanada, Norja
ja Italia ovat pysyneet viime vuodet aika samoilla dollarimäärillä.
eSports iski kuin miljoona volttia
Vanhemmalle pelaaja kansalle yllä oleva otsikko tarkoitti
aikoinaan luettavaa Korkeajännitys sarjakuvakirjoja, jotka olivat sodasta ja
siihen liittyvistä sankaritarinoista. Siihen aikaan ei vielä ollut
tietokonepelaamista, se tuli myöhemmin. Silloin kun sotapelit tulivat
tietokoneelle, tuskin yksikään pelaajista kuvitteli vielä joskus tekevänsä
niiden pelien pelaamisesta ammatin – nykyään se on jo mahdollista. Samalla on
jo mahdollista, että tietokoneella netissä voi olla pelaamassa isoisä, poika ja
pojanpoika tai vastaavasti mummo, tytär ja tyttärentytär- ensimmäistä kertaa
historiassa.
Parhaat Nettikasinot
suomalaisille sekä muille kansalaisuuksille ovat joutuneet kehittämään omia
palveluitaan eSports pelaajasukupolven tullessa täyteen ikään ja alkaessa
miettiä myös muun laista nettipelaamista, nimenomaan rahapelaamista. Kehitys on
jo nähtävillä selkeästi uusimmilla nettikasinoilla sekä niillä vanhemmillakin
nettikasinoilla, jotka ovat viime aikoina uusineet sivustonsa ja koko
palvelurakenteensa.
Peleiltä vaaditaan enemmän
Nykypelaajat vaativat automaattipeleiltäkin enemmän kuin
ensimmäisen sukupolven pelaajat tekivät. Näille alun uranuurtajille kelpasi se
perinteinen kolmen rullan hedelmäpeli, kun vastaavasti uudet pelaajat toivovat
peleiltä enemmän sisältöä, tapahtumia ja jopa tarinaa. Tällaisista peleistä on
muuten aivan loistava esimerkki jo vuosia vanha Immortal Romance peli, joka on
saanut pelihahmoilleen jopa oman nettisivun ja pelin ääniraidan musiikki on
aivan omaa luokkaansa.
Turvalliset
nettikasinot panostavat kaikkensa siihen, että jokaisella pelaajalla on
yhtä turvallista pelata mitä tahansa nettikasinon peleistä eikä rahat tai
tiedot ole saatavilla kenellekään ulkopuoliselle. Aikoinaan nettikasinoiden
alussa tämä ei aina ollut näin varmaa ja selkeää, ja nykyäänkin kannattaa
pelaajan katsoa, että nettikasinolla on pelien ja pelaamisen mahdollistama
lisenssi oikeasti voimassa.
Ajanviete ja ammattipelaaminen
Sekä tietokonepelit (sotapelit, roolipelit, seikkailu,
urheilu) että nettikasinoiden pelit ovat niin ajanvietepelaamista kuin myös
mahdollisesti ammattipelaamista. Molemmat ovat käyttäjämäärissä ja
pelaajamäärissä enemmän ajanviete ja harrastajapuolella, mutta sekä eSports
että iGaming pelaajissa on harrastajissa useampia, jotka haaveilevat isoista
voitoista. eSports puolella se vaatii todella panostamista ja jopa vuosien
työtä ja harjoittelua ja iGaming puolella se vaatii sitten älytöntä onnea ja
sattumaa, sillä muuten ei automaattipeleistä voi rikastua. Jokainen
automaattipelin kierros on täysin sattumanvarainen eikä kukaan voi vaikuttaa
koskaan seuraavaan kierrokseen.
Luonnollinen jatkumo on myös sellainen, että tutustuu
johonkin peliin ja alkaa vain pelata sitä enemmän ja huomaamattaan päätyy
ammattilaiseksi. iGaming puolella puhutaan silloin todennäköisesti
pokeriturnauksesta toisia pelaajia vastaan ja eSports puolella mahdollisuudet
ovat laajemmat, mutta kummastakaan voitot eivät tule helposti.
Asiakaspalvelu nostaa merkitystään
Vielä muutama vuosi sitten pelaajat eivät hirveästi
välittäneet missä pelasivat, kunhan pääsivät pelaamaan. Viime vuosien kehitys
on kuitenkin vienyt siihen, että nettikasinot ovat kehittäneet omat
asiakaspalvelunsa sille tasolle, että pelaajille tarjotaan palveluita näiden
omilla kielillä. On sitten kyse asiakaspalvelusta tai itse peleistä, nykyajan pelaaja
vaatii oman kielistä palvelua useammin kuin koskaan ennen. Tästä syystä ovat nettikasinot
nyt saatavilla entistä useammalla kielellä.
Koskaan aikaisemmin ei eSport turnauksessa ole ollut näin
paljon voittorahaa jaossa. The International on hyvä esimerkki
joukkorahoituksen voimasta ja mitä se voi parhaimmillaan tarkoittaa. Aivan
kuten missä muussakin urheilussa, myös eSportsissa on voittajia ja häviäjiä,
kuten Newbee sai juuri kokea hävitessään Infamous Gamingille pelissä, missä
molemmilla oli omat paikkansa ottaa jatkopaikka – pelinä siis Dota2. Mikä myös
on silmiinpistävää tämän vuoden isossa tapahtumassa, on sponsorinäkyvyys, kuten
jo areenan nimi kertoo: Mercedes-Benz Arena.
Livepeleinä ympäri maailmaa
Miljoonat katsojat seuraavat The Internationalin otteluita
kotonaan joko televisiosta tai Twitchin suoratoistopalvelusta. Esimerkiksi
Suomessa YLE on lähettänyt otteluita suorana, eikä se ole ainoa televisioyhtiö
maailmassa, joka näin on päättänyt tehdä. Live eSports ottelut ovat yhtä lailla
tätä päivää kuin eSpors
kohteet ja live casino mahdollisuudet koska ja missä tahansa, kummassakin
on ammattilaisuudelle oikeastaan vain yksi minimivaatimus: 18-vuoden ikä, tai
jossain maissa peräti 21-vuoden ikä. Liveseuraaminen ja livepelaaminenkin ovat
nykyaikaan. Pelaat sitten CS:GO, PUBG, Fortnite, Dota2 tai mitä tahansa peliä,
josta käydään rahakamppailuja, käyt alkutason kamppailuja kotoa käsin vaikka
vastustajasi olisivat mistä päin maailmaa tahansa ja vasta isoissa turnauksissa
tai tapahtumissa pelaajat oikeasti näkevät toisensa esiintyessään, ja
pelatessaan erilaisten areenoiden lavoille, aivan kuten rock-tähdet. Ja samoin
kuin rock-tähdet voivat ansaita miljoonia, nykyään myös nettipelaajilla on
erilaisia keinoja tehdä tiliä ja jopa rikastua. Tosiasia on kuitenkin, että
jokaisessa pelissä, on se peli mikä tahansa, on enemmän häviäjiä kuin voittajia
ja vain harvoista tulee voittaja heti ensimmäisellä kerralla, missään lajissa.
Lähes 33,8 miljoonaa dollaria jaossa
The International jakaa aivan älyttömän määrän rahaa
pelaajille, lähes 34 miljoonaa dollaria. Rahamäärä on yli 9 miljoonaa enemmän
kuin viime vuonna ja määrä tekee siitä kaikkien aikojen suurimman voittosumman yhdestä
turnauksesta. Dota2 The
Internationalin voittajajoukkue tulee saamaan 45,5% voittopotista ja
kakkoseksikin tuleva joukkue vielä 13%, kymmeneskin joukkue saa vielä 1,5%.
Turnauksessa oli alussa mukana 18 joukkuetta eli 90 pelaajaa eikä yksikään
joukkue ole vielä voittanut The Internationalin mestaruutta kahdesti. Koska
jokaisessa joukkueessa on viisi jäsentä ja turnausrahoista yleensä
pelaajasopimuksista riippuen aika iso osa kuuluu pelaajille niin jokainen voi
laskea suurin piirtein, paljon per pelaaja saa, jos ykkösjoukkue saa
jaettavaksi yli 15 miljoonaa dollaria, finaalin hävinnyt osapuoli saa yli neljä
miljoonaa jaettavaksi, ja kuten sanottua turnauksen 10.jääväkin joukkue saa yli
500 000 dollaria! Ja kyseessä siis tietokonepelit, missä kaksi viiden
pelaajan joukkuetta pelaa vuorollaan toisiaan vastaan cup-muotoisessa
lopputurnauksessa.
71% seuraajista on lajiuskollisia
Newzoo on analysoinut tärkeimpien eSports lajien katsojia ja
on selvittänyt mm. sen, että 71% pelejä seuraavista katsojista on
peliuskollisia, eli seuraavat vain tietyn pelin tapahtumia tai pelaajia ja
esimerkiksi League of Legendsin tai CS:GOn seuraajista jopa 25% vain katsoo
videoita ja suoratoistoa, mutta eivät itse pelaa – vähän kuin mitä on huomattu
Pohjois-Amerikassa myös jääkiekon osalta, nuoremmat katsojat ovat siirtyneet
jääkiekon parista seuraamaan tietokoneotteluita!
Lasse Urpalainen haastattelussa
Yksi Suomen kirkkaimmista eSports tähdistä on The
Internationalin kerran joukkueensa kanssa voittanut Lasse Urpalainen,
joka tienasi voitosta yli kaksi miljoonaa euroa, kertoi YLE:lle haastattelussa, että
jokainen pelaaja, joka on päässyt The International lopputurnaukseen on niin
hyvä, että voisi voittaa koko mestaruuden, mutta ei ole helppoa pelata parasta
peliään tietäessään, että voi voittaa miljoonia. Pelijännitys on asia, jota on
vaikea kuvailla, jollei itse ole ollut vastaavassa tilanteessa. Kehon oma lämpö
nousee, syke nousee ja näkökin saattaa sumentua, jos ei ”muista” hengittää.
Tässä tulee esille ammattilaisuuden ja amatööripelaajan ero, ammattilainen on
pelannut jo monia tiukkoja otteluita ja kenties jo oppinut voittamaan
jännityksen, mutta se voi kuitenkin yllättää, aivan samalla tavalla kuin
MM-jalkapallon loppuottelussa 100 000 katsojan katsoessa rangaistuspotkun
suorittajan ei ole helppoa tehdä maalia. Hän onnistuu siinä harjoituksissa
lähes 100% varmuudella, mutta tilanne katsojien ja kovien odotusten edessä on
aivan erilainen, ja ammattilainenkin voi epäonnistua.