Koti Blogi Sivu 31

Muistatko Ronaldinhon?

Ronaldinho on varmasti parhaiten tunnettu jalkapallosta, missä kyseinen mies pelasi monta vuotta ja teki taikoja pallolla.

Nykyisellään jo eläkkeellä jalkapallosta Ronaldinho on aloittanut Scuf Gamingin lähettiläänä, joka on tehnyt oman kustomoidun peliohjaiman Ronaldinhon omalle R10 eSports joukkueelle. Scuf Gamingilla on partner suhteet myös NBA 2K liigaan, ESL:ään ja Activision Blizzardin kanssa.

Syy miksi Scuf Gaming ja Ronaldinho ovat yhteistyössä johtuu siitä, että Ronaldinho oli yhtenä tekijänä eLiga Sul aloittamisessa Konamin Pro Evolusion Soccer jalkapalloturnauksille.

Rodaldo de Assis Moreira eli Ronaldinho on sanonut, että pelatessaan hän luotti vain parhaimpiin kenkiin, joten pelissä hän tarvitsee Scufin ohjaimen voittaaksee,

Peliuralla Moreira voitti 2002 MM-voiton Brasilian joukkueessa ja pelasi urallaan mm FC Barcelonassa Espnanjassa, Ranskan PSG:ssä ja Italian AC Milanissa. Pelaajauran jalkapallon parissa hän lopetti 2018.

Tunnusta väriä

Oletko tietokonepelaaja?

Nyt voi tunnustaa väriä, eli kertoa kaikille että olet pelaaja.

Tilaa meiltä paita 29,90 sis postikulut.

Kokoja löytyy pienestä S koosta aina 3XL kokoon saakka.

Nyt saatavilla myös eri väreissä – eli voit itse valita. Kun valitset paidan värin, myös paidassa oleva logon väri on vaihdettavissa (musta, harmaa, sininen, vihreä).

Tilaukset: https://online-tilaus.com/tuote/eepelit-fi-t-paita/

Jos haluat selkään oman nimesi isolla kuten pelipaidoissa, sen lisähinta on 9 euroa, kerrot vain mikä nimi paitaan laitetaan/tai teksti.

Harva suomalainen ymmärtää täysin nykyteknologian tutuimpiakaan termejä

Uusien teknisten laitteiden termistö on monelle suomalaiselle tuiki tuntematonta tai ainakin melko lailla hämärän peitossa. Esimerkiksi Mesh-käsitteen ymmärtää vain kymmenen prosenttia, Twitchin 15 prosenttia ja älykoti-termikin on edes kohtalaisesti tuttu runsaalle kolmannekselle suomalaisista, selviää kodinkone- ja elektroniikkajätti Gigantin teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta. Toisaalta siinä missä nuorille Siri ja Chromecast ovat jo arkipäivää, vanhemmille ikäpolville yleisemmätkään termit eivät avaudu.

Vaikka pilvipalveluista ja cloudista puhutaan jatkuvasti enemmän sekä työelämässä että vapaa-ajalla, vain joka neljäs suomalainen kertoo tuntevansa cloud-käsitteen erityisen hyvin. Sen sijaan noin puolet vastaajista kertoo, että cloud on joko täysin tuntematon tai vain jossain määrin tuttu. Tämä käy ilmi Gigantin suomalaisille teettämästä teknologiatutkimuksesta. Chromecastia ja powerbankkia eli varavirtalähdettä moni nuoremman sukupolven edustaja saattaa käyttää melkeinpä päivittäin. 18-34-vuotiaista vastaajista noin 60-70% kertookin tuntevansa käsitteet vähintään kohtuullisen hyvin, mutta kaikista kyselyyn vastanneista ne ovat tuttuja kuitenkin vain noin 40 prosentille suomalaisista.

Kuten uusi teknologia yleensäkin, teknotermistö onkin nuorille tutumpaa kuin vanhemmille ikäpolville. Miehet puolestaan ovat naisia paremmin perillä uusista termeistä ja siitä mitä laitteilla tehdään. Myös e-urheilu eli esports on miehille naisia läheisempää: kyselytutkimuksen mukaan noin puolet miehistä kertoo sen olevan joko kohtalaisen tai erittäin tuttua, kun naisista 81 prosenttia kertoo, ettei tunne käsitettä lainkaan tai vain vähän.

Joko tutustuit Siriin ja älykotiin?

Tekoäly tekee niin ikään tuloaan elämäämme monella saralla, mutta harvalle se tuntuu olevan kuitenkaan vielä arkea. Esimerkiksi älykellon tuntee puolet suomalaisista, mutta sen sijaan älykoti on käsitteenä tuttu vain runsaalle kolmannekselle (35%).

Lisäksi esimerkiksi iPhoneista löytyvä puheen tunnistava hakuominaisuus Siri on jossain määrin tuttu noin joka kolmannelle, mutta lähes puolet suomalaisista ei tiedä lainkaan mistä Sirissä on kyse. Myös tekoälyn kohdalla pätee sääntö – mitä vanhempi vastaaja, sitä todennäköisemmin termit ovat tuntemattomia. Kun nuorista, alle 35-vuotiaista yli 60 prosenttia kertoo tuntevansa Sirin vähintään kohtalaisesti, yli 55-vuotiaista se on täysin tuntematon 70 prosentille vastaajista. 

20 vuotta suomalaisten teknotulkkina ja -oppaana

Gigantti on elänyt suomalaisten teknologia-arkea jo 20 vuotta. Kun yhtiö tuli Suomen markkinoille, oli maailma vielä monin tavoin toisenlainen. Haastajasta markkinajohtajaksi noussut yhtiö on kuitenkin todistanut teknologian alati kiihtyvää kehitystä ja suomalaisten sukellusta sen syövereihin jo pari vuosikymmentä.

Kiihtyvä tahti ja muuttuva maailma eivät ole kaikille luontevaa ja helppoa, siksi yhtiö haluaa kantaa huolta myös niistä, jotka eivät Sirejä ja älylatteita vielä tunne.

– Meille on äärimmäisen tärkeää, että asiakkaamme ymmärtävät mitkä laitteet sopivat juuri heidän tarkoitukseensa ja ettei kukaan jää teknokuilun tuolle puolelle. Vaikka termit voivat tuntua etenkin vanhemmille henkilölle hämmentäviltä, itse laitteet voivat helpottaa elämää monin tavoin. Esimerkiksi älykäs koti voi helpottaa vanhusten asumista monin eri tavoin, mutta jos ei ymmärrä mitä mikäkin termi tarkoittaa, sitä voi olla vaikea nähdä. Onkin tärkeää pitää kaikki ikäluokat mukana teknologian ja uusien laitteiden kiihtyvässä kehityksessä. Tässä meillä on iso rooli ja mahdollisuus auttaa myymälöissämme eri puolilla Suomea, sanoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.

Kyselyn toteutti YouGov analysis institute maaliskuussa 2019. Siihen osallistui yli 800 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on kansallisesti edustava. 

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.

Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.

Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa gigantti.fi.

Ensimmäinen esports-risteily!

Ensimmäinen esports-tapahtuma laineilla seilaa matkaan Turusta 11.1.2020 Viking Gracella. Battle of The Vikings 2020 -risteilyllä vierailijat pääsevät tutustumaan kilpapelaamisen monipuolisiin sisältöihin. Isoimmat turnaukset taistellaan Smash- ja Tekken-peleissä, joissa molemmissa on peräti 1000eur palkintorahaa jaossa!

Euroopan ensimmäinen esports-risteily on vihdoin totta – Battle of The Vikings 2020 seilaa matkaan 11.1.2020. Risteily on Viking Linen ja Grail Groupin yhdessä toteuttama, uudenlainen tapa ensikertalaisille tutustua e-urheiluun tai kokeneemmille katsojille mahdollisuus nauttia korkeatasoisesta kisaamisesta. Viking Grace -laiva tarjoaa matkalle pelien maailmaan viihtyisän ympäristön, hyvää ruokaa ja juomaa sekä loistavat shoppailumahdollisuudet.

Monipuolisen pelisisällön, uutuuspelien testaamisen, kepeiden hupikisojen ja samanhenkisen seuran ohella risteilyllä nähdään huipputason taistelupeliturnaukset. Smasheissä sekä Tekken 7-pelissä kohtaavat Pohjoismaiden parhaat mättäjät, Suomi-Ruotsi -ottelun hengessä. Molempien lajien palkintopotissa komeilee huikeat 1000eur. Kotiyleisölle matsit näytetään jälkilähetyksinä.

“Grail Groupin toiminnan ytimessä on tarjota uusille yleisöille mahdollisuus tutustua e-urheiluun tai viedä tutut kilpapelifanit uuteen ympäristöön pelaamaan. Tässä laivakilpapelitsetissä toteutuvat hienosti molemmat tavoitteet.” kiteyttää Grail Groupin toimitusjohtaja Kalle Koskela. “Viking Linen ennakkoluuloton lähestyminen uusiin sisältöpalasiin on ollut hienoa nähdä ja kokea.”

Battle of The Vikings -alustava ohjelma:

11.1.  lauantai
21.00 Pelimaailmassa vapaata pelaamista, haastematseja ja turnauspelaajien lämmittely
21.30 NHL & FIFA King of the Hill 1 -turnaus
00.00 Pelimaailma sulkeutuu

12.1.  sunnuntai
09.00 Pelimaailmassa vapaata pelaamista, haastematseja ja vaikuttajavierailuja
09.30 Tekken ja Smash: 64 pelaajan turnauksen alkupelit
10.00 NHL & FIFA King of the Hill 2 -turnaus
13.00 NHL & FIFA King of the Hill 3 -turnaus
16.30 Tekken ja Smash -finaalit
17.30 NHL & FIFA King of the Hill -finaalit
19.30 Palkintojen jako ja Pelimaailma sulkeutuu

Ohjelmasisältöä täydennetään myöhemmin. Liput ostettavissa nyt: https://urly.fi/1iMc

eSports highschoolille rahoitusta

Yhdysvalloissa on havaittu markkinarako erilliselle eSports highschoolille. Monien vanhempien pelko lasten loukkaantumisesta eri urheilulajeista on avannut mahdollisuuden avata täysin uudenlaisia highschooleja.

PlayVS on saanut ensimmäisellä rahoituskierroksella 50 miljoonaa ja on nyt kerännyt kaikkiaan 96 miljoonaa dollaria ja on avaamassa koulun peräti 50 osavaltioon. Jenkkien PlayVS rakenne tulee toimimaan suunnannäyttäjänä, kun luodaan polkuja koulusta ammattimaiseen eSports pelaamiseen. Vastaavia kouluja tai koulutuksia on jo Suomessa useammassa toisen asteen oppilaitoksessa. Jäämme mielenkiinnolla kuulolle, miten PlayVS rakenne ja sisältö eroaa suomalaisten opinahjojen koulutuksesta.

PlayVS on itseasiassa alusta, jolla koulut voivat alkaa toteuttaa eSports koulutuksiaan. Nyt jo on yrityksen alustan odotuslistalla noin 13 000 koulua.

Opiskelua ja kilpailua

PlayVS ensimmäinen ohjelmistoalusta toimitettiin jo lokakuussa 2018, ja sillä tuotiin League of Legends saataville viiden osavaltion high schooleihin. Nyt tämän vuoden lokakuusta alkaen PlayVS on saatavilla kaikissa 50 osavaltiossa ja 68% kaikista maan kouluista ovat jo jonotuslistalla. Tämä on merkittävä osuus, sillä jalkapallo on aineena vain 14200 amerikkalaisessa koulussa.

Kauden 2019-20 osallistumismaksu on 64 dollaria per pelaaja, ja maksun voi suorittaa joko oppilaan vanhempi tai koulu. 15 osavaltiota osallistuu erilliseen State Championship eli osavaltioiden mestaruuskilpailuun ja muut osavaltiot ovat mukana erillisissä paikallisissa PlayVS mestaruusturnauksissa.

Kaikki Telia Esports Seriesin pelit näytetään suorana – Päälähetys perjantaina

Telia Esports Series -e-urheilusarjan toinen kausi käynnistyy lokakuun alussa. Sarjan kaikki pelit näytetään tällä kaudella suorana. Pelejä voi seurata Nelosen Jim-kanavalta, Ruudusta, teliaesportsseries.comista ja Twitchistä. Pelattava peli on Counter-Strike: Global Offensive.

”Saimme ykköskaudella paljon palautetta siitä, että kaikkia pelejä ei näytetty, joten tällä kaudella näytämme kaikki pelit suorana. Perjantain Jimin lähetys on viikon päälähetys, jossa on pelien lisäksi asiantuntijakommentteja, vieraita ja viihdyttäviä käänteitä. Ja tietysti maan parasta CS:ää”, kertoo Niklas Segercrantz Telia Finlandin esports-tiimistä.

Telia Esports Seriesin pelejä voi seurata 4.10. alkaen perjantaisin klo 23 alkaen Jimiltä ja tiistaisin ja torstaisin klo 18-21 Ruudusta, Twitchistä ja teliaesportsseries.comista.

”Olemme tehneet pelilähetyksiin parannuksia, jotta myös esports-ummikkojen olisi helpompi seurata otteluita”, Segercrantz kertoo.

Telia Esports Seriesiä pyöritetään yhteistyössä Assemblyn kanssa, jonka enemmistöosuuden Telia omistaa. Sarjan finaali pelataan GameXpo-messuilla Helsingin Messukeskuksessa marraskuussa. Palkintopotti on kakkoskaudella 40 000 euroa.

Studiotiimissä uusia jäseniä

Telia Esports Seriesin tv-lähetysten juontajana jatkaa tubettaja Jaakko Parkkali.

”Oli huikeaa olla mukana Telia Esports Seriesin ykköskaudella, ja odotan innolla tätä mahdollisuutta päästä jatkamaan aloitettua pestiä. Tällä kaudella luvassa on varmasti taas paljon räiskettä”, Parkkali kertoo.

Uutena studioasiantuntijana aloittaa Kalle ”gaLezki” Kareinen, ja uuteen rooliin hyppää myös some-tähti Karoliina Tuominen, joka siirtyy somen puolelta suoriin lähetyksiin reportteriksi. Sarjan selostajana jatkaa Teemu ”wabbit” Hiilinen.

Sarjan toisella kaudella pelaavat joukkueet ovat HAVU Gaming, SJ Gaming, Kova Esports, Helsinki REDS, Menace, Veto, Ajuri ja Hukka.

Yhteistyökumppaneina tällä kaudella ovat muun muassa Jimms, Noblechairs ja Lenovo.

Pelaajien yksilötaidot esille Taitohaasteessa

Alkavalla toisella kaudella Telia Esports Seriesin yhteyteen lisätään myös uusi palanen, Taitohaaste. Taitohaaste on uusi CS:GO-kartta, joka mittaa varsinkin pelaajien nopeutta. Taitohaaste ei ole virallinen osa Seriesiä, mutta sen avulla pelaajat, ja myös katsojat, pääsevät näyttämään omat taitonsa yksilöinä.

Suomen kovimmat CS:GO-pelaajat pelaavat Taitohaasteen läpi ja heidän aikansa tulevat näkyviin sarjan nettisivuille. Katsojat voivat myös näyttää omat taitonsa haasteessa ja samalla haastaa ammattipelaajat. Taitohaasteen suunnittelee ja toteuttaa Mr. uLLeticaL.

”Pitää varmaan itsekin käydä pelaamassa”, Segercrantz naurahtaa.

E-urheilujoukkue SJ Gaming ja Tokmanni yhteistyöhön – ”Haluamme kertoa e-urheilusta koko kansalle”

E-urheilun suosio kasvaa valtavasti niin Suomessa kuin ulkomailla. Tokmanni ja suomalainen kilpapelijoukkue SJ Gaming ovat aloittaneet yhteistyön, jonka myötä osapuolet voivat tarjota lajiin liittyvää sisältöä erilaisille yleisöille. Samalla yhteistyö muistuttaa siitä, ettei pelivälineisiin tarvitse käyttää suuria rahasummia.

Tokmanni ja SJ Gaming ovat erittäin tyytyväisiä juuri käynnistyneestä yhteistyöstä.

– Yhteistyömme Tokmannin kanssa auttaa nostamaan e-urheilua aiempaa paremmin esille. SJ Gamingin kilpapelijoukkue, akatemian valmennusohjelma ja tulevaisuuden suunnitelmat uuden e-urheilijasukupolven kasvattamiseksi tarjoavat hyvän alustan tavoittaa pelaamisesta kiinnostuneita, SJ Gamingin toimitusjohtaja Jari Karlsson kertoo.

– Haluamme yhdessä SJ Gamingin kanssa kertoa e-urheilusta koko kansalle. Samalla tuomme esiin sitä, että Tokmanni on paitsi fiksun ostamisen, myös fiksun pelaamisen puolesta: tarjoamme laajan valikoiman suosittuja pelivälineitä etenkin verkossa erittäin edullisesti, Tokmannin verkkoliiketoiminnan vetäjä Markus Sinisalo jatkaa.

Osapuolet ideoivat parhaillaan loppuvuoden tempauksia. Jo nyt on selvää, että yhteistyötä jatketaan myös ensi vuonna.

– Pikavoittoja tällä alalla ei jaeta, vaan haluamme tehdä pitkäjänteistä työtä niin omien pelaajiemme kuin myös yhteistyökumppaneiden kanssa, Karlsson kertoo.

SJ Gamingin pitkäjänteinen työ on näkynyt tänä vuonna myös menestyksessä. Joukkue on päässyt nostamaan niin FEL:n valtavaa Veikkaus-pokaalia kuin myös SM-pokaalia TubeCon-tapahtumassa. Vuoden suurin etappi kuitenkin on vasta edessä, kun SJ Gamingin APEX-joukkue kisaa tänä viikonloppuna puolen miljoonan euron turnauksessa Krakovassa ja CS:GO-joukkue vastaavasti täyttää Suomen edustajana Hartwall Arenaa ARCTIC INVITATIONAL -turnauksessa.

SJ Gaming

Kuvat: SJ Gaming


Tokmannin e-urheiluun suunnattuihin tuotteisiin voi tutustua osoitteessa www.tokmanni.fi/pelaaminen.

SJ Gaming on suomalainen urheiluorganisaatio, jolla on korkeatasoinen CS:GO-joukkue. SuperJymy brändäsi elektronisen urheilun organisaationsa SJ Gamingiksi vuoden 2019 alussa.


Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 600 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2018 Tokmannin liikevaihto oli 870,4 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.

Peli-illat rakentavat yrityksen tiimihenkeä

Zonerilla järjestää kerran kuussa henkilöstön peli-ilta, jossa mitellään hyvässä hengessä yhdessä valittujen pelien parissa. Toistaiseksi pelivalintojen kärjessä ovat olleet CS:GO, Overwatch, ja PUBG. Välillä kaivetaan myös Nintendo Switch esiin erilaisine minipeleineen. Pelaaminen on auttanut rakentamaan yrityksen tiimihenkeä ja jopa erottumaan rekrytoinnissa.

”Huomasin, että henkilökunta saattoi jäädä välillä pelailemaan toimistolle konsoleilla ja/tai tietokoneilla. Mietin, että voisin itsekin välillä jäädä ja tarjota henkilökunnalle sekä ruuat että juomat. Heti ensimmäiset peli-illat olivat sen verran suosittuja, että aika nopeasti ne muodostuivat sitten joka kuukautiseksi tapahtumaksi,” kertoo Toni Claren, Zonerin toimitusjohtaja ja toinen perustaja.

”Voisi myös sanoa, että Zoner on rakentunut pelaamisen ympärille, koska tapasin toisen perustajan Janin aikoinaan Tribes-nettipelin kautta. Pelailimme samassa ”klaanissa” ja juttelimme IRC:ssä. Eräänä iltana avauduin kanavalle, kuinka vaikeaa on löytää järkevän hintaista palvelintilaa Suomesta ja tähän Jani kommentoi, että hän ylläpitää palvelinta – siitä se sitten lähti,” Claren jatkaa.

Peli-iltoja on järjestetty Zonerin toimistolla jo vuoden verran kerran kuussa, yleensä toimistolle jää työpäivän jälkeen noin puolet porukasta pelaamaan. Muutaman kerran vuodessa on myös järjestetty koko viikonlopun kestävä LAN-mökkireissu.

”Onhan ne erilaisia mökkireissuja, kun heti ensimmäiseksi aletaan teippaamaan ikkunoita umpeen, jotta aurinko ei häikäise näyttöjä,” Claren kertoo.

Peli-illat rakentavat työpaikan yhteishenkeä

Pelaamisen kautta Zonerin henkilöstö on tutustunut toisiinsa paremmin. Monet ovat yhteydessä myös työajan ulkopuolella, ja henkilöstöstä useampi pelaakin toistensa kanssa lähes päivittäin. Pelaamista varten on perustettu oma keskustelukanava Discordiin, kun taas työajalla asiat hoidetaan Slackin kautta.

”Vaikka julkisuudessa yleensä teilataan pelaaminen sen takia, että se on yksinäistä puuhaa, niin meillä se lähentää ihmisiä. Pelaamisen kautta saadaan yhdessä tekemistä, joka on vieläpä melkein kaikkien harrastus. Pelaaminen on Zonerissa heti työnteon jälkeen tärkeintä, mitä henkilökunta voi tehdä,” Claren sanoo.

Peli-illat auttavat rekrytoinnissa

Pelikulttuurin luominen yrityksen sisälle on auttanut myös erottumaan muista yrityksistä rekrytoinnissa. Zonerille on saatu enemmän hakemuksia tiettyihin työtehtäviin, kun on avoimesti kerrottu pelaamisesta.

”Ollaan osallistuttu myös muutamiin turnauksiin Zonerin porukalla, ja tulipa viime Kanaliigan turnauksesta yksi työhakemuskin. Yksi katsojista huomasi meidät ja laittoi hakemuksen, koska tykkäsi yrityksen kulttuurista!” Claren antaa konkreettisen esimerkin pelaamisen vaikutuksesta rekrytointiin.

Zoner Oy on kotimainen hostingpalveluita tarjoava yritys, jolla on jo yli 15 000 tyytyväistä asiakasta. Zonerin sivuilta saat nopeasti käyttöösi verkkotunnukset, WordPress-optimoidut palvelimet, webhotellit ja sähköpostit: www.zoner.fi.

eSports pelien vaikutuksen iGaming sektorilla

iGaming eli netin rahapelit kattavat sekä tietokonepelaamisen että mobiilipelaamisen eri muodot. iGaming on kasvava liiketoiminta maailmanlaajuisesti ja vaikka Suomen mittakaavassa Veikkaus yrittää monopolillaan kamppailla kehitystä vastaan, sekin joutuu vähitellen myöntämään todellisuus, että mikäli et voi voittaa, tee yhteistyötä. Koko maailman noin 400 miljardin dollarin rahapelistä käydään online markkinoilla tällä hetkellä vajaat 50 miljardia. Jos tilastoista katsotaan suomalaisten pelaamista, niin vuosien 2014-16 suomalaisten tappiot per pelaaja ovat laskeneet, kun vastaavasti esimerkiksi australialaisten tappiot ovat nousseet. Suomen tasolla pelimäärissä olevat Irlanti, USA, Uusi-Seelanti, Kanada, Norja ja Italia ovat pysyneet viime vuodet aika samoilla dollarimäärillä.

eSports iski kuin miljoona volttia

Vanhemmalle pelaaja kansalle yllä oleva otsikko tarkoitti aikoinaan luettavaa Korkeajännitys sarjakuvakirjoja, jotka olivat sodasta ja siihen liittyvistä sankaritarinoista. Siihen aikaan ei vielä ollut tietokonepelaamista, se tuli myöhemmin. Silloin kun sotapelit tulivat tietokoneelle, tuskin yksikään pelaajista kuvitteli vielä joskus tekevänsä niiden pelien pelaamisesta ammatin – nykyään se on jo mahdollista. Samalla on jo mahdollista, että tietokoneella netissä voi olla pelaamassa isoisä, poika ja pojanpoika tai vastaavasti mummo, tytär ja tyttärentytär- ensimmäistä kertaa historiassa.

Parhaat Nettikasinot suomalaisille sekä muille kansalaisuuksille ovat joutuneet kehittämään omia palveluitaan eSports pelaajasukupolven tullessa täyteen ikään ja alkaessa miettiä myös muun laista nettipelaamista, nimenomaan rahapelaamista. Kehitys on jo nähtävillä selkeästi uusimmilla nettikasinoilla sekä niillä vanhemmillakin nettikasinoilla, jotka ovat viime aikoina uusineet sivustonsa ja koko palvelurakenteensa.

Peleiltä vaaditaan enemmän

Nykypelaajat vaativat automaattipeleiltäkin enemmän kuin ensimmäisen sukupolven pelaajat tekivät. Näille alun uranuurtajille kelpasi se perinteinen kolmen rullan hedelmäpeli, kun vastaavasti uudet pelaajat toivovat peleiltä enemmän sisältöä, tapahtumia ja jopa tarinaa. Tällaisista peleistä on muuten aivan loistava esimerkki jo vuosia vanha Immortal Romance peli, joka on saanut pelihahmoilleen jopa oman nettisivun ja pelin ääniraidan musiikki on aivan omaa luokkaansa.

Turvalliset nettikasinot panostavat kaikkensa siihen, että jokaisella pelaajalla on yhtä turvallista pelata mitä tahansa nettikasinon peleistä eikä rahat tai tiedot ole saatavilla kenellekään ulkopuoliselle. Aikoinaan nettikasinoiden alussa tämä ei aina ollut näin varmaa ja selkeää, ja nykyäänkin kannattaa pelaajan katsoa, että nettikasinolla on pelien ja pelaamisen mahdollistama lisenssi oikeasti voimassa.

Ajanviete ja ammattipelaaminen

Sekä tietokonepelit (sotapelit, roolipelit, seikkailu, urheilu) että nettikasinoiden pelit ovat niin ajanvietepelaamista kuin myös mahdollisesti ammattipelaamista. Molemmat ovat käyttäjämäärissä ja pelaajamäärissä enemmän ajanviete ja harrastajapuolella, mutta sekä eSports että iGaming pelaajissa on harrastajissa useampia, jotka haaveilevat isoista voitoista. eSports puolella se vaatii todella panostamista ja jopa vuosien työtä ja harjoittelua ja iGaming puolella se vaatii sitten älytöntä onnea ja sattumaa, sillä muuten ei automaattipeleistä voi rikastua. Jokainen automaattipelin kierros on täysin sattumanvarainen eikä kukaan voi vaikuttaa koskaan seuraavaan kierrokseen.

Luonnollinen jatkumo on myös sellainen, että tutustuu johonkin peliin ja alkaa vain pelata sitä enemmän ja huomaamattaan päätyy ammattilaiseksi. iGaming puolella puhutaan silloin todennäköisesti pokeriturnauksesta toisia pelaajia vastaan ja eSports puolella mahdollisuudet ovat laajemmat, mutta kummastakaan voitot eivät tule helposti.

Asiakaspalvelu nostaa merkitystään

Vielä muutama vuosi sitten pelaajat eivät hirveästi välittäneet missä pelasivat, kunhan pääsivät pelaamaan. Viime vuosien kehitys on kuitenkin vienyt siihen, että nettikasinot ovat kehittäneet omat asiakaspalvelunsa sille tasolle, että pelaajille tarjotaan palveluita näiden omilla kielillä. On sitten kyse asiakaspalvelusta tai itse peleistä, nykyajan pelaaja vaatii oman kielistä palvelua useammin kuin koskaan ennen. Tästä syystä ovat nettikasinot nyt saatavilla entistä useammalla kielellä.

Miljoonapotit odottavat ottajaansa The Internationalissa

Koskaan aikaisemmin ei eSport turnauksessa ole ollut näin paljon voittorahaa jaossa. The International on hyvä esimerkki joukkorahoituksen voimasta ja mitä se voi parhaimmillaan tarkoittaa. Aivan kuten missä muussakin urheilussa, myös eSportsissa on voittajia ja häviäjiä, kuten Newbee sai juuri kokea hävitessään Infamous Gamingille pelissä, missä molemmilla oli omat paikkansa ottaa jatkopaikka – pelinä siis Dota2. Mikä myös on silmiinpistävää tämän vuoden isossa tapahtumassa, on sponsorinäkyvyys, kuten jo areenan nimi kertoo: Mercedes-Benz Arena.

Livepeleinä ympäri maailmaa

Miljoonat katsojat seuraavat The Internationalin otteluita kotonaan joko televisiosta tai Twitchin suoratoistopalvelusta. Esimerkiksi Suomessa YLE on lähettänyt otteluita suorana, eikä se ole ainoa televisioyhtiö maailmassa, joka näin on päättänyt tehdä. Live eSports ottelut ovat yhtä lailla tätä päivää kuin eSpors kohteet ja live casino mahdollisuudet koska ja missä tahansa, kummassakin on ammattilaisuudelle oikeastaan vain yksi minimivaatimus: 18-vuoden ikä, tai jossain maissa peräti 21-vuoden ikä. Liveseuraaminen ja livepelaaminenkin ovat nykyaikaan. Pelaat sitten CS:GO, PUBG, Fortnite, Dota2 tai mitä tahansa peliä, josta käydään rahakamppailuja, käyt alkutason kamppailuja kotoa käsin vaikka vastustajasi olisivat mistä päin maailmaa tahansa ja vasta isoissa turnauksissa tai tapahtumissa pelaajat oikeasti näkevät toisensa esiintyessään, ja pelatessaan erilaisten areenoiden lavoille, aivan kuten rock-tähdet. Ja samoin kuin rock-tähdet voivat ansaita miljoonia, nykyään myös nettipelaajilla on erilaisia keinoja tehdä tiliä ja jopa rikastua. Tosiasia on kuitenkin, että jokaisessa pelissä, on se peli mikä tahansa, on enemmän häviäjiä kuin voittajia ja vain harvoista tulee voittaja heti ensimmäisellä kerralla, missään lajissa.

Lähes 33,8 miljoonaa dollaria jaossa

The International jakaa aivan älyttömän määrän rahaa pelaajille, lähes 34 miljoonaa dollaria. Rahamäärä on yli 9 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna ja määrä tekee siitä kaikkien aikojen suurimman voittosumman yhdestä turnauksesta. Dota2 The Internationalin voittajajoukkue tulee saamaan 45,5% voittopotista ja kakkoseksikin tuleva joukkue vielä 13%, kymmeneskin joukkue saa vielä 1,5%. Turnauksessa oli alussa mukana 18 joukkuetta eli 90 pelaajaa eikä yksikään joukkue ole vielä voittanut The Internationalin mestaruutta kahdesti. Koska jokaisessa joukkueessa on viisi jäsentä ja turnausrahoista yleensä pelaajasopimuksista riippuen aika iso osa kuuluu pelaajille niin jokainen voi laskea suurin piirtein, paljon per pelaaja saa, jos ykkösjoukkue saa jaettavaksi yli 15 miljoonaa dollaria, finaalin hävinnyt osapuoli saa yli neljä miljoonaa jaettavaksi, ja kuten sanottua turnauksen 10.jääväkin joukkue saa yli 500 000 dollaria! Ja kyseessä siis tietokonepelit, missä kaksi viiden pelaajan joukkuetta pelaa vuorollaan toisiaan vastaan cup-muotoisessa lopputurnauksessa.

71% seuraajista on lajiuskollisia

Newzoo on analysoinut tärkeimpien eSports lajien katsojia ja on selvittänyt mm. sen, että 71% pelejä seuraavista katsojista on peliuskollisia, eli seuraavat vain tietyn pelin tapahtumia tai pelaajia ja esimerkiksi League of Legendsin tai CS:GOn seuraajista jopa 25% vain katsoo videoita ja suoratoistoa, mutta eivät itse pelaa – vähän kuin mitä on huomattu Pohjois-Amerikassa myös jääkiekon osalta, nuoremmat katsojat ovat siirtyneet jääkiekon parista seuraamaan tietokoneotteluita!

Lasse Urpalainen haastattelussa

Yksi Suomen kirkkaimmista eSports tähdistä on The Internationalin kerran joukkueensa kanssa voittanut Lasse Urpalainen, joka tienasi voitosta yli kaksi miljoonaa euroa, kertoi YLE:lle haastattelussa, että jokainen pelaaja, joka on päässyt The International lopputurnaukseen on niin hyvä, että voisi voittaa koko mestaruuden, mutta ei ole helppoa pelata parasta peliään tietäessään, että voi voittaa miljoonia. Pelijännitys on asia, jota on vaikea kuvailla, jollei itse ole ollut vastaavassa tilanteessa. Kehon oma lämpö nousee, syke nousee ja näkökin saattaa sumentua, jos ei ”muista” hengittää. Tässä tulee esille ammattilaisuuden ja amatööripelaajan ero, ammattilainen on pelannut jo monia tiukkoja otteluita ja kenties jo oppinut voittamaan jännityksen, mutta se voi kuitenkin yllättää, aivan samalla tavalla kuin MM-jalkapallon loppuottelussa 100 000 katsojan katsoessa rangaistuspotkun suorittajan ei ole helppoa tehdä maalia. Hän onnistuu siinä harjoituksissa lähes 100% varmuudella, mutta tilanne katsojien ja kovien odotusten edessä on aivan erilainen, ja ammattilainenkin voi epäonnistua.