Koti Blogi Sivu 26

Kuinka monta sovellusta puhelimessasi on?

Koska viimeksi olet tarkastanut kuinka monta sovellusta omassa puhelimessasi on? Teeppä tsekkaus nyt, jos et sitä ole muutamaan viikkoon tehnyt ja sano, yllättikö loppusumma? Minua yllätti, mutta samalla ymmärsin, että älypuhelimestani on tullut arkeni väline. Pelejä puhelimessani ei tällä hetkellä ole kuin kaksi, ja niistäkin pelaan vain parin päivän välein PUBG:n mobiiliversiota. Miksi sitten pelaan kännykällä? Siksi, koska se on helpompaa enkä jaksa vaivautua tietokoneelle saakka vaikka tässä koneella onkin huomattavasit parempi istua ja monitori on paljon parempi.

Mitä teet omalla puhelimellasi?

Minä pelaan muitaki pelejä PUBG:n lisäksi, joskus pelaan myös pokeria, jonka sovellus minulta löytyy, ja lyön vetoa urheilusta – myös eSports turnauksista ja yksittäisistä otteluista, välillä voittaen ja välillä häviten. Mobilebet ja mobiilivedot ovat ohittaneet ainakin omassa käytössäni tietokoneen ja itseasiassa Suomessa ja suomalaiset, maksoivat viime vuonna eli 2019 ensimmäistä kertaa enemmän nettimaksuja mobiilisti kuin kotitietokoneella!

Pelaaminen tulee varmasti olemaan aina älypuhelinten yksi eniten käytetty ominaisuus ja itseasiassa otan sen puhelimellakin enemmän kuvia kuin omalla järjestelmäkameralla, mikä minulla on töitä varten. Monet ottamani kännykkäkuvat ovat jo päätyneet printtilehteen, mikä vielä muutama vuosi sitten olisi ollut mahdotonta, koska puhelimella otetut kuvat eivät oikeasti olleet lähelläkään nykyaikaa.

Arkisovellukset

Puhelimenkäyttö joka hieman pelottaa, koska todella moni peruselämän toiminnoista kulkee jo puhelimemme kautta, ja pankitkaan eivät kohta anna maksa laskuja, ilman että maksaja varmistaa itsensä oman älypuhelimensa kautta (!). Puhelimeen on saatavilla arkisia sovelluksia niin liikuntaan, ruokailuun, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuin mitä erilaisempiin yritystarpeisiin ja viihdetarpeisiin.

Olemme jo vuosia tottuneet siihen, että älypuhelimemme analysoivat unimääräämme, kulkemaamme matkaa, käymiämme paikkoja – kaikkea mikä liittyy elämäämme ja tämä tieto, tai paljon siitä siirtyy myös sovellusten mukana pilvipalvelinten tietomassaan.

Jokainen pankkitilisi vaatii vähintään yhden sovelluksen ja pari pankkia parikin eri sovellusta, jotta mobiilipankkisi on käytettävisssä. Vai oletko asentanut omaan puhelimeesi jo jonkin todellisen mobiilimaksamistavan vai oletko vielä eLompakoissa?

Millainen on seuraavan sukupolven kännykkäpeli?

Kuinka monta mobiilipeliä kännykästäsi löytyy tänään?

Nyt jo olemme nähneet todella monipuolisia pelejä mobiilissa ja toisaalta taas yksinkertaisia pelejä, joita miljoonat pelaavat kännyköillään päivittäin. Rahapelaamisessakin kännykät vain lisääntyvät käyttäjillä ja erilaisten nettikasinoiden ja -operaattoreiden erilaiset sovellukset valtaavat muistitilaa puhelimistamme. Monella pelaamiseen ”hurahtaneilla” voi olla puhelimessaan muutama action-peli mutta myös useamman nettikasinon pokerihuoneiden sovellukset ja kasinopelien sovellukset pelaamista varten, missä ja koska tahansa.

Mikä ominaisuus on seuraavana tulossa peleihin? Peli ovat kuitenkin useimmalle eskapismia, ja tavoitteena on, että peruspelaaminen on kenelle tahansa mahdollista, mutta vaivalla ja treenaamalla siinä voi tulla niin hyväksi, että useammin voittaa kuin häviää. Näille jotka voitttavat useamminkin kuin häviävät, on sitten mahdollisuutena edetä eteenpäin jopa ammattilaisuuteen saakka, mutta kaikilla ei ”pää” riitä.

Turhat pois!

Nyt kun olet toivottavasti tsekannut sen oman puhelimesi, tuliko mieleen, että tarvitsetko kaikkia siinä olevia sovelluksia. Jos haluat poistaa niistä jotakin, suosittelemme että et tee sitä poistamista yksin. Sovelluksen poistaminen ei välttämätttä ole lainkaan vaikeata mutta tavat poistamiselle voivat vaihdella per puhelintyyppi, ja per puhelimen käyttöjärjestelmä. Suosittelemmekin joko tottuneemman henkilön kanssa sovellusten toistamista tai sitten Googlella käymään jokaista ohjelmistoa yksitellen läpi – poistaen vuorollaan sellaiset sovellukset, joita ei oikeasti käytä lainaan. Jos puhelimessasi on vaikka 100 sovellusta, uskon että ainakin 20 sieltä löytyy sellaista, mitä et ole kertaakaan käyttänyt, etkä tule käyttämäänkään.

Esports-peleillä juhlistetaan Työ elämään -tapahtuman 10-vuotista taivalta

Työ elämään on nuorten ammatti- ja kesätyötapahtuma, joka järjestetään Oulun teatterilla tiistaina 21.1.2020 klo 9–15.30.

Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2011, ja sen sisältö on vuosien saatossa kehittynyt valtavasti.

”Työ elämään -tapahtuma syntyi ajatuksesta, että kootaan TE-toimiston Kesätyötreffit ja kaupungin Ammattikirjasto saman katon alle yhteiseksi tapahtumaksi. Sen jälkeen mukaan on tullut muutakin toimintaa ja tapahtuma on laajentunut nykyisenkaltaiseksi”, sanoo tapahtumajärjestelyissä alusta asti mukana ollut asiantuntija Antti Haapalainen Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistosta.

”Nyt kun Työ elämään -tapahtuma järjestetään jo kymmenennen kerran, halusimme tuoda päivään uutta sisältöä juhlavuoden kunniaksi. Luovin opiskelijat rakentavat teatterin toiseen kerrokseen peliympäristön esports-pelaamista varten ja ovat koko päivän ohjaamassa apua tarvitsevia pelaajia”, kertoo yritysyhteistyökoordinaattori Sari Moilanen BusinessOulusta. 


Paikalla kymmeniä työnantajia

Nuoret saavat Työ elämään -tapahtumassa tietoa kesätöistä ja ammatinvalinnasta. Lisäksi nuoret pääsevät jutustelemaan työnantajien kanssa ja tutustumaan eri alojen ammattilaisiin. 

Opettajille tapahtuma tarjoaa hyvän mahdollisuuden opettaa oppilaille ja opiskelijoille työelämätietoutta ja yrityskasvatusta sekä tuoda tutuksi eri ammatteja. Työ elämään -tapahtuma soveltuu erityisen hyvin kaikille nuorten kanssa ohjaustyötä tekeville. 

Työnantajille tapahtuma antaa mahdollisuuden erityisesti nuorten työntekijöiden rekrytointiin ja toisten työnantajien tapaamiseen.

Mukaan on ilmoittautunut suuri joukko työnantajia: Adecco, nuorisojärjestö AIESEC, Arina, Attendo, Bauhaus, Buutti, Hesburger, Homemap, Ideko, Kahvila Poiju, Laatutrio, Lidl, Lintulammen asukasyhdistys, Monetra, NJC, ODL – Varma Startti, Omapaja, Puolivälinkankaan suuralueen asukasyhdistys, Prime Sales Oy, Rainmaker, RTK-palvelu, Sanoma Digital, Sector Alarm, Sihti, Staffpoint, TyöAsema, Vamlas, VPS Henkilöstöpalvelu Oy ja Värväämö.

Ammattikirjasto, urakahvila, kesätyötreffit ja työnäytöksiä

Ammattikirjastossa kävijät voivat tutustua eri ammatteihin. Lainakirjat ovat eri ammatteja edustavia ihmisiä, joiden kanssa pääsee keskustelemaan työnteon arjesta sekä poluista, joiden kautta ammattiin voi päästä.

Urakahvilassa osallistujat saavat kahvi- tai teekupposen lisäksi neuvoja ja ohjausta ammatinvalintaan ja eri koulutusmahdollisuuksiin, opintojen suunnitteluun, kesätyönhakuun, työhakemuksen tekemiseen tai vaikkapa ulkomailla työskentelyyn.

Kesätyötreffeillä voi keskustella työnantajien kanssa kesätyö- ja harjoittelupaikoista. Lisäksi kesätyötreffeillä kerrotaan Oulun kaupungin tarjoamista kesätyöharjoittelupaikoista ja kesätyösetelistä.

Työ elämään -tapahtumassa on mielenkiintoisia ja mukaansatempaavia oppilaitosten työnäytöksiä kaikille tapahtuman kävijöille. Työnäytöksistä kävijät näkevät, kuinka ammattiin opiskellaan ja kuinka ammatissa työskennellään.

Tietoiskuista näkökulmia työn hakemiseen, tekemiseen sekä yrittäjyyteen 

Tapahtumaan osallistujilla on mahdollisuus osallistua myös tietoiskuihin, jotka järjestetään samansisältöisinä aamu- ja iltapäivällä.  

klo 9.10–9.30 ja 12.20–12.40
Kesätyön ABC
Riikka Hautala, Vastuullinen kesäduuni -kampanja
Pia Vaajakallio, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö Vamlas

klo 9.40–10.10 ja 12.50–13.20
Supersukupolvi ja seuraava Suomi
Ilkka Halava, tulevaisuustutkija

klo 10.20–10.40 ja 13.30–13.50
Choose ICT – tulevaisuuden työmahdollisuudet tietotekniikka-alalla
Janne Mustonen, BusinessOulu

klo 10.50–11.10 ja 14–14.20
Erotu eduksesi työhakemuksella ja CV:llä
Antti Haapalainen, Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto


Tapahtuman järjestävät yhteistyössä BusinessOulun työllisyyspalvelut, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun seudun ammattiopisto, Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto ja Ammattiopisto Luovi.

Assemblyn toimitusjohtaja vaihtuu – Pekka Aakon tilalle Lassi Nummi

Digifestivaali Assemblyn toimitusjohtaja vaihtuu. Nykyisen toimitusjohtajan Pekka ”Pehu” Aakon rooli muuttuu, ja uutena toimitusjohtajana aloittaa 1.2.2020 Lassi Nummi. Tapahtumien lisäksi Nummi osallistuu Telia Esports Series -e-urheiluliigan kehittämiseen.

”Olen todella innoissani tästä mahdollisuudesta. SuomessaAssembly on ainutlaatuinen organisaatio sekä tapahtumajärjestäjänä että e-urheilun tuottajana. E-urheilun kasvu sekä Suomessa että kansainvälisesti avaa meille tulevaisuudessa huikeita mahdollisuuksia”, kertoo uusi toimitusjohtaja Lassi Nummi.

40-vuotias Nummi on tehnyt pitkän uran IT- ja peliyhtiöissä sekä liiketoiminnan että markkinoinnin parissa. CV:stä löytyvät esimerkiksi Nokia, Nitro ja F-Secure. Assemblylle Nummi siirtyy pelien suoratoistopalvelu Hatchilta, jossa hänen tittelinsä oli Head of Marketing & Esports.

”Taustani takia voin tuoda Assemblylle uusia näkemyksiä myös hieman toimialan ulkopuolelta. Näen, että esimerkiksi Telia Esports Seriesillä on huikeat mahdollisuudet kasvuun, sillä e-urheilun osalta Suomessa ollaan vasta raapaistu pintaa. Esportsin kasvu yhä suuremmaksi ja suuremmaksi ilmiöksi tulee yllättämään meidät kaikki”, Nummi kertoo.

Vuonna 1992 ensimmäisen kerran järjestetty Assembly (tuttavallisemmin Assyt) on vuosien aikana kasvanut Suomen suurimmaksi digifestivaaliksi, johon osallistuu kaksi kertaa vuodessa tuhansia pelaajia ja muita tietotekniikan harrastajia. Seuraavan kerran festivaali järjestetään 20.-23. helmikuuta Helsingin Messukeskuksessa.

Assembly tuottaa myös kolmannelle kaudelle tänä keväänä pyörähtävää Telia Esports Series -e-urheiluliigaa. Telia osti enemmistöosuuden Assemblysta kesällä 2018.

Pekka Aakko jää Assyille, mutta rooli muuttuu

Assemblyn väistyvä toimitusjohtaja Pekka ”Pehu” Aakko on toiminut festivaalin pääjärjestäjänä ja toimitusjohtajana jo vuodesta 1993, jolloin Aakko oli parikymppinen tietojenkäsittelytieteen opiskelija. Nyt Aakon rooli muuttuu ja hän suuntautuu tapahtumiin ja niiden tuottamiseen.

”Olen vetänyt Assemblyä lähes 30 vuoden ajan. Onhan siinä kuljettu pitkä matka yhdessä. Nyt koin, että on sopiva aika ottaa henkilökohtaisesti askel taaksepäin ja keskittyä vain pelkkiin tapahtumiin. Ja samalla ehkä myös itseeni, kun voin nyt myös hieman relata”, Aakko summaa.

Pekka Aakko jättää toimitusjohtajan tehtävät Lassi Nummelle hyvillä mielin.

”Olin uuden toimitusjohtajan haussa koko ajan mukana. Saamme firmaan loistavan uuden vetäjän, jolla on oikea asenne ja hyvä ymmärrys Assemblystä instituutiona ja esportsista ilmiönä. Koen, että Lassi tuo tiimiin mukanaan konseptointi- ja markkinointiosaamista, jota olemme ehkä hieman kaivanneetkin.”

Miten eSports genre vaikuttaa nettikasinoiden kehitykseen

Siitä on nyt noin 25 vuotta kun nettikasinot tulivat nettiin ja pari vuotta. kun ne oikeasti alkoivat markkinoida omia pelejään ja palveluitaan suomalaisille pelaajille suomeksi. eSports pelit ovat olleet osittain olemassa lähes saman ajan, mutta vasta viimeisinä vuosina peleistä on noussut ne muutamat ylitse muiden niin käyttäjien, turnauspalkkioiden kuin kokonaan uutena liiketoiminta-alueena.

Sekä iGaming eli rahapelit netissä sekä eSports eli tietokonepelaaminen ammattilaisena ovat nykyajan trendejä, joita ei ennemmin ollut – ei ollut tarvittavaa tekniikkaa, eikä tarvittavia innovaatioita. Tämän kaiken ohessa puhutaan myös nettipelaamisen sukupolvista, joissa nyt ollaan menossa kolmannessa sukupolvessa ja 2020-luku tulee tuomaan nämä kaksi genreä lähemmäksi toisiaan.

Jos alussa oli hedelmäpeli netissä ja toisaalla aasialaisia pelaajia mätkimässä toisiaan konsoleilla tappelupeleissä, niin nyt on tarjolla yli 12 000 erilaista automaattipeliä ja eSports turnauksissa jo useammalla eri pelillä miljoonien eurojen palkintopotteja!

Kehittyvät alat kehittävät toisiaan

Jos on iGaming kasvanut vuosi vuodelta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, on sitä nopeammin kasvanut eSports satojen miljoonien pelaajien lajiksi. Tietokonepelaaminen oli ennen pelkkää ajanvietettä, mutta nyt kun sitä voi tehdä ammattinaan, on se saanut aikaan suuria mullistuksia niin oppilaitoksissa kuin arkielämässämme, aiemmin olisi ollut vitsi puhua tietokonepelaamisesta ja ammattilaisuudesta näin suuressa mittakaavassa samassa lauseessa.

Kun puhutaan eSports liikevaihdosta niin 2019 odotusarvona oli ylittää miljardin dollarin raja, ja siitä 47% USA:ssa. Suurin kasvu on viime aikoina tullut Kiinasta, missä kaupungit ovat ottaneet aktiivisen roolin lajin kasvulle, samoin kuin monissa Euroopan maissa ja USA:ssa laji on päässyt oppiaineeksi. Tästä kaikesta huolimatta on lajia kohtaan vielä paljon kysymysmerkkejä liittyen lajin kestävyyteen. Samalla on laskettu, että tänä vuonna lajin katsojamäärät yltävät jo 600 miljoonaan katsojaan (riippuen vähän laskentatavasta).

iGaming liiketoiminnan perusta eli pelit ja pelistudiot ovat sanoneet viime aikoina suoraan, että pärjätäkseen muiden ajanvietetapojen kilpailussa, heidän tulee kehittää omia pelejään entistä laajemmalla innovoinnilla. Samalla on puhuttu siitä, että iGaming tulee lähestymään eSports pelejä, ja kenties lähiaikoina nähdään nettikasinoiden pelitoimittajien yhteisiä projekteja eSports pelitalojen kanssa. Se olisikin varsin mielenkiintoista mitä esimerkiksi Tencent ja NetEnt voisivat yhteisesti tuottaa rahapelimarkkinoille.

Rahapelaaminen on automaattipelien suhteen täysin sattumaa, urheiluvedonlyönti onnen ja tiedon summa ja pokeripelaaminen samoin onnea, taktiikkaa ja osaamista. Näistä pokeri ja edellä mainittu eSports ovat nousseet ammattilaisuustasolle ja molempien parissa on miljoonia pelaajia päivittäin, joten ei ihme että näiden pelien ympärillä käy myös kova kuhina mediassa.

Kyse on myös markkinoinnista

eSports on tutkitusti se kanava, jota kautta mainostajat voivat tavoittaa parhaiten 18-25 vuotiaat nuoret aikuiset ja siksi isot brändit ovat lähteneet isolla rahalla sponsoroimaan tapahtumia ja olemaan esillä. Siksi myös ns. vanhat lajit kuten jalkapallo- ja jääkiekkoliigat ovat aloittaneet yhteistyön eri tietokonepelin kanssa, koska yhteistyöllä lajeille on oikea mahdollisuus kehittyä eikä vain kadota pois, kuten joissain amerikkalaisissa kirjoituksissa jo ehdittiin povata jääkiekolle. Nimittäin kuka sitä enää NHL:ään haluaa, jos saman taloudellisen aseman ja tähtipelaaja statuksen saa pelaamalla CS:GO joukkueessa tai vastaavassa.

Rahapelaaminen on tullut jo lähelle eSports tapahtumia, koska monet netin urheiluvedonlyöntisivustoista ovat jo kauan pitäneet otteluita ja turnauksia omilla listoillaan, mutta vaikka kyseessä on nimenomaan nettipelaamista itse eSports pelaamisessa, eivät pelit ja vedonlyönti ole vielä edennyt todelliselle live-pelaamisen tasolle kuten jääkiekossa ja jalkapallossa tai koripallossa on jo menty. On vain ajankysymys kun jokin vedonlyöntiyritys menee asioissa pidemmälle ja ottaa todellisia reaaliaikaisia livevetoja vastaan eri lajeista – ja sitten ollaankin jo todella lähellä itse pelaamista.

Mitä tietokonepelaaminen on antanut rahapeleille?

Tietokoneella pelaaminen on ollut suosittua jo vuosikymmeniä. Tietokoneella pelattiin pelejä jo ennen kuin nettipelejä oli edes saatavilla. Esimerkiksi levyillä olevia pelejä pääsi pelaamaan kotona oman tietokoneen välityksellä ja Pinballia ja Pasianssia pelattiin mielellään jo monia vuosia sitten. 

Kun netti yleistyi kodeissa, myös nettipelien pelaamisesta tuli yleisempää. Samaan aikaan rahapelit ja pelitoimittajat nappasivat kiinni tästä ideasta, ja siitä alkoi nettikasinoiden suosion huima nousu. Netissä pelaaminen olikin monien tietokone- ja rahapelien käännekohta, ja siitä saakka ne ovat kulkeneet monella tavalla käsi kädessä.

Netti yleistyi ja pelien grafiikat kehittyivät

Ennen nettikasinoiden tulemista markkinoille 90-luvun puolivälissä, rahapelejä pelattiin vain kasinoilla ja esimerkiksi R-Kioskin peliautomaateilla. Kun internet alkoi yleistyä kodeissa, pelitoimittaja Microgaming oli varhain liikkeellä. Se julkaisi maailman ensimmäiset netin rahapelit ja laittoi markkinoille ihka ensimmäisen nettikasinon. 

Tietokonepelien kehitys parani huimilla harppauksilla heti netin yleistyttyä. Tietokoneella pääsi pelaamaan nyt pelejä reaaliajassa muita pelaajia vastaan ja pelien grafiikoista tuli vuosi vuodelta tyylikkäämpiä. Rahapelien kehitys kulki samaa tahtia käsi kädessä tietokonepelien kanssa ja niiden grafiikat paranivat tasaiseen tahtiin. Tavallisista perinteisistä hedelmäpeleistä tuli pikkuhiljaa videoslotteja, joissa nähtiin erilaisia symboleita ja jopa animaatioita. Grafiikat ovat parantuneet koko ajan vuosi vuodelta paremmiksi. 

Livepelit ovat mahdollisia monen pelaajan välillä

Nykyään on olemassa monia pelejä, joita pelataan usean pelaajan välillä. Pelit ovat pelattavissa niin, että pelaajat ovat jopa maailman eri puolilla. Tällaisia moninpelejä ovat esimerkiksi Fortnite, League of Legends ja monet muut esports pelit.

Moninpelit on otettu huomioon myös rahapelien kehityksessä ja nykyään on mahdollista pelata esimerkiksi livekasinopelejä samassa huoneessa monen pelaajan kanssa. 

Tänä päivänä voit esimerkiksi pelata rulettia, blackjackia, baccaratia tai pokeria muita pelaajia vastaan reaaliajassa oman kotisi mukavuudesta. Jopa joillakin nettikasinoilla järjestettävät hedelmäpelien turnaukset ovat mahdollisia usean pelaajan kesken. Unohtamatta bingoa, josta on kehittynyt ihan oma eBingo ja pelaajien määrät vain kasvaneet entisestään.

Pelien striimaus

Jännittäviä tietokonepelejä ja muita konsoleilla pelattavia pelejä on striimattu pelaajien toimesta eri kanavien kautta jo pitkään. Esimerkiksi monet ammattipelaajat striimaavat pelikokemustaan Twitch -kanavan kautta. Nykyään myös rahapelien striimaaminen netissä esimerkiksi Youtuben kautta on tullut suosituksi. Voit katsoa muiden kasinopelaajien pelihetkiä reaaliajassa tai videolta. 

Virtuaalinen todellisuus myös rahapeleissä

Virtuaalisen todellisuuden pelit räjähtivät suosionsa puolesta vuonna 2019 ja ne ovat nyt suositumpia kuin koskaan. Niiden alku ei kuitenkaan ollut ihan kuopaton, sillä monilla oli suuri kynnys näiden pelien hankkimiseen pelien ja niihin tarvittavien kalustojen hinnan takia. Kun virtuaalisen todellisuuden pelit yleistyivät, myös nettikasinot ja rahapelit ottivat siitä hyödyn irti. 

SlotsMillion kasino oli ensimmäinen nettikasino, joka otti käyttöön virtuaalisen todellisuuden kasinopelit. Oculus Rift -laseja käyttämällä voit aloittaa nettikasinolla pelaamisen ja kokea oikean kasinon tunnelman omasta olohuoneesta käsin. Se on tosin mainittava, että siinä missä VR-pelit yleisesti ovat nostaneet suosiotaan, rahapelit eivät vielä ole saaneet kovin paljon vetoa puoleensa. Vielä ainakin toistaiseksi rahapelejä pelataan ennemmin 3D -peleinä ja HD-grafiikoilla ennemmin kuin VR-pelinä.

Yhteenveto

Tietokonepelejä on pelattu jo vuosikymmenien ajan, ja ne ovat kehittyneet vuosi vuodelta yhä enemmän. Rahapelit ovat olleet myös suosittuja jo vuosikymmeniä, mutta niitä on voinut pelata vain kasinoilla netin yleistymiseen saakka. Sen jälkeen tietokonepelien ja rahapelien kehitys on kulkenut jokseenkin käsi kädessä.

Tällä hetkellä sekä tietokone- että rahapelien kehitykseltä voidaan odottaa paljon, sillä grafiikoista tulee koko ajan realistisempia ja VR-todellisuus on vienyt pelaamisen ihan uudelle tasolle.

Miten pelit kehittyvät 2020-luvulla

Uskomatonta, mutta 2010-luku päättyy aivan näillä näppäimillä ja siirrymme kohta uudelle vuosikymmenelle. 2020-luku tuo varmasti kaikkea kivaa tullessaan, mutta mitä oikeastaan haluamme tulevalta vuosikymmeneltä?

Pelaamisen suhteen meitä on kaksi selkeätä tyylisuuntausta. Toiset pelaajat haluavat jatkossakin pelata mahdollisimman yksinkertaisia ja nopeita pelejä, joita on tarjolla esimerkiksi mobiilipeleinä, sosiaalisen median kanavissa sekä nettikasinoiden automaattipeleinä.

Toisaalla ovat sitten toisessa äärilaidassa ne pelaajat, jotka hakevat peleistä entistä todentuntuisempaa pelaamista ja odottavat grafiikan ja liikkeiden lähestyvän entisestään todellista maailmaa.

Näiden kahden välissä on sitten miljoonia pelaajia, jotka pelaavat kaikkia niitä pelejä, joista pelaajat pitävät niiden sisällön, pelaamisen haasteen tai kavereiden vuoksi ja kanssa. Pelaaminen on entisestään sosiaalisempaa.

Mitä tekninen kehitys tuo tullessaan

Jos tällä hetkellä esimerkiksi nettikasinoille pelejä tuottavat pelistudiot kuten NetEnt ja Play.n Go kertovat, että tulevina vuosina heidän pitää toimittaa entistä nopeammin pelejä markkinoille ja entistä enemmän innovaatioita peleihin, tarkoittaa se sitä, että 1 euron talletus casino säilyy tarjouksena, mutta pelaajat odottavat itse kasinoilta entistä enemmän. Siinä missä uudet pelaajat nyt ovat enemmän kenties hyvien tarjousten perässä menijöitä, tulevina vuosina nettikasinot hakevat uusien pelityylien avulla uusia pelaajia nimenomaan eSports ympyröistä ja eSports pelien vaikutus on jo nyt huomattavissa rahapelienkin automaattipelituotannoissa.

Varsinainen tekninen kehitys katsoo jo eteenpäin kohti 2020-luvun loppupuolta, ja sitä kun 5G verkot tulevat yleisempään käyttöön ainakin kehittyneimmillä alueilla. Se tarkoittaa, että verkot pystyvät käsittelemään entistä enemmän dataa nopeammin ja kun samalla kotikoneet, älylaitteet ja kannettavat tietokoneet kehittyvät entisestään, pelaamisen mahdollisuudet monipuolistuvat.

Pelien sosiaalisuus

Pelien sosiaalisuus ja sosiaalisen median käyttäminen ovat lisääntyneet 2010-luvulla, mutta tosiasiassa eivät pelitalot tai pelien markkinoijat ole vielä kovin aktiivisesti ainakaan Suomessa sosiaalisen median kanavia käyttäneet. Pelaamisen sosiaalisuus sen sijaan on kasvanut vuosi vuodelta ja eSports on lajina tuonut pelaajia maailman eri kolkista yhteen aivan ammattilaisiksi saakka ja alemmillakin tasoilla on muodostettu ystävyyksiä, joita ilman pelaamista netin yli ei olisi koskaan syntynyt. Jos ennen sanottiin, että vain nörtit pelaavat tietokoneilla, nykyään lähes kaikki ovat pelanneet jossain vaiheessa jonkinlaista netti, konsoli tai tietokonepeliä – vähintään sitä kännykässä olevaa valmispeliä.

Pelien sosiaalisuus on tuonut myös uusia kilpailu ja turnausmuotoja niin eSports peleihin, kuin LAN pelaamiseen, kavereiden kesken ja jopa nettikasinoille. Kavereiden kanssa ja kavereita vastaan, kun ihminen on aina pelannut tavalla tai toisella, niin olihan se itsestään selvää, että sama kaava toistuu myös netissä heti kun tekniikka sen helposti mahdollistaa.

Mobiilisti vai tietokoneella?

Aasiassa trendi on mobiilius edellä, eli pelaaminen varsinkin eSports peleissä kasvaa Aasiassa mobiilipelaamisen kautta, Euroopassa mennään vielä tietokoneet edellä. Osaksi kyse on varmasti markkinoista ja laitemarkkinoinnista, koska luonnollisesti tietokonevalmistajat haluavat myydä pelaamiseen optimoituja tietokoneita kuin että alkaisivat tuottaa halvempia kännyköitä. Kyse on siis lopulta rahasta. Miksi muuten esimerkiksi Levono ja Acer olisivat niin kovin mukana eSports sponsoreina. Onhan se totta, että tietokoneen prosessori ja graafiset kyvyt voittavat vielä älypuhelimet, mutta jos Aasiassa tietokonemarkkinat eivät pysty tarjoamaan sitä määrää, mitä pelaajat laitteita tarvitsevat – on selkeä ja nopeampi tapa edetä mobiilipelaaminen.

Mutta miten käy Euroopan ja USA:n? Me uskomme ja luotamme yhä tietokoneiden ylivoimaan, ainakin ammattilaistasolla. Joskin myös mobiilipelaamiseen on tulossa ja tullut jo miljoonaluokan turnauksia, joten jokainen saa itse valita oman teknisen pohjansa ja millä alustalla pelejä jatkossakin pelaa.

Operaattoreille mobiilipelaaminen on jo nyt iso liiketoiminta-ala ja kasvaa vain – siitä Suomessa hyvä esimerkki Telia, joka nyt tänä vuonna laajensi toimintojaan ostamalla MTV:n liiketoiminnan ja toimii nyt oikeasti monikanavaisena tuottajana ja operaattorina.

Kumpaan sinä ajattelit keskittyä 2020-luvulla? Oman tietokoneen päivittämiseen ja sillä pelaamiseen vai lähdetkö kehittämään itseäsi mobiilipelaamisen puolelle?

Riot ja Tencent yhteistyöhön

Kiinassa tapahtuu ja paljon. Yksi syy miksi Kiinasta on tulossa maailman ykkösmaa ja alue eSports pelaamiselle on Kiinan kaupunkien hallintojen vahva panostus oman alueensa peliareenoiden kehittämiselle.
(kuvassa Shanghain Mercedes-Benz arena)

Viime vuonna tapahtunutta

Tencent ja Riot Games julkaisivat perustavansa oman TJ Sports yrityksen (10.1.2019) ja Bilibili tarjosi 113 miljoonaaa dollaria League of Legends maailman media oikeuksista.

Nimenomaan TJ Sports, jota johtavat Jim ”Bobby” Yibo ja Lin ”Leo” Song, sai Mercedeksen mukaan pääkumppaniksi LPL:ään. tencentin ja Riot Gamesin aloite oli myös kannanotto, jolla he ilmoittivat kansainvälisesti haluavansa eriyttää perus pelifirmat ja eSports organisaationsa. TJ Sports nopeasti julkistikin asettavansa erillisen komitean Riot Gamesin kanssa luomaan vuoden 2020 LoL MM-kisat, jotka käydään tänä vuonna Kiinassa.

Kova hinkun mediaoikeuksista

USA:ssa ollaan tutkittu tilastoista, että eSports on paras väylä tavoittaa 18-25 vuotiaat, joten siihen nähden Bilibilin 113 miljoonaa TJ Sportsilla LoL mediaoikeuksista ei ole paljon, mutta verrattuna siihen, että Twitch maksoi Overwatch Liigalle vain 90 miljoonaa vuonna 2018 kahdesta kaudesta….. niin samoilla jäljillä ollaan.

Call of Duty peruu muutoksiaan

Monet liigat ja ammattipelaajat eivät pitäneet Activision Blizzardin ilmoituksesta tehdä paljon muutoksia Call fo Duty-peliin 2020.

Call of Duty-pelin turnaukset ovat keränneet vuosi vuodelta enemmän katsojia puoleensa mutta kilpailu eri eSports pelien kanssa kovaa, joten suuria muutoksia pitää harkita todella paljon.

Yksi suurimmista huomiota aiheuttaneista muutoksista olisi ollut kotiturnausten järjestämisvastuus liigajoukkueille, ja kun monet ovat jo Overwatch liigassa, koettiin tämän asettavan jopa liikaa vastuuta joukkueille.

Activision Blizzardin muodostamassa CDL liigassa on 12 joukkuetta, jotka pelaavat toisiaan vastaan ja alunperin suunnitelmissa olis vieras- ja kotiturnauksia niin USA:ssa kuin Lontoossa.

Nyt näistä matkustamisvelvotteista on luovuttu ja liiga jatkaa entiseen malliinsa.

CS-ammattilaiset haluaisivat tälläisiä muutoksia peliin.

Counter Striken pelin eSports ammattipelaajilta kysyttiin, että mitä he tekisivät pelille jos voisivat jotain muuttaa.

Videolla mielipiteensä pääsi kertomaan mousesportsin Karrigan, faze Clanin coldzera, NaVin GuardiaN , Heroicin es3tag, Renegadesin DickStacy sekä ATK:n motm.

Katso mitä muutoksia tai lisäyksiä he haluaisivat peliin alla olevasta videosta.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=TtE0pTiVFgs&w=560&h=315]

eSports tarjoaa uuden markkinointikanavan

USA, tuo markkinoinnin ja mainonnan luvattu maa, ja sen yritykset ovat huomanneet että vanhoilla medioilla kuten lehdet ja perus internet, ei oikein saada yhteyttä nuorisoon, joten eSports on tuonut tullessaan uuden markkinointikanavan.

Esimerkiksi Yhdysvaltain laivasto on siirtämässä mainontansa pois televisiosta ja 97%:sti tulee käyttämään jatkossa digitaalisia kanavia. Näistä kaksi tärkeintä kanavaa ovat eSports ja YouTube. Syykin tähän on yksinkertainen, eSports ja YouTube kiinnostavat eniten nimenomaan ikäryhmässä 17-28 vuotiaat.

Loput 3% prosenttia laivasto käyttää ulkomainontaan ja radioon, eli televisio sivuutetaan tässä vaiheessa täysin. Itseasiassa tämä muutos ei ole kovin yllättävää, ja sitä tukevat kaikki tutkimuksetkin. Jos organisaatio tai yritys haluaa tavoittaa 17-28 vuotiaat, on markkinoinnin kanavina käytettävä digitaalisia kanavia.

US laivasto suorittu myös muita tutkimuksia eSports katselijakunnasta ja tutkimus palkasti että vain noin 61% katselijoista on alle 25 vuotiaita! Ja tämä tutkimus käytti datapohjana noin 84 miljoonan katsojan eSports otantaa.

US Laivastoa ennen jo US ilmavoivat ovat tehneet sopimuksetn ELEAGUEn kanssa jo 2018 näkyvyyden ja sisältöyhteistyön osalta kuten myös näkyvyyden osalta: esim palkintojen jaossa. US ilmavoimat oli ELEAGUEn pääsponsori vuoden 2018 CS:GO major turnauksessa Bostonissa.

Myäs US armeija on aktiivinen eSports rintamalla ja armeijalla on itseasiassa oma joukkue Call of Duty pelissä ja armeijalla on yhteistyökuvioita Complexityn kanssa. Itseasiassa Complexityn pelaajat osallistuivat viime kesäkuussa armeijan Fort Blississä El Pasossa, Teksasissa armeijan harjoituksiin ja vastaavasti armeijan pelaajat pääsivät virailemaan Complexityn Friscon GameStop Performance Cemnterissä. Armeijan joukkue osallistui myös turnaukseen Friscossa, joka striimattiin Twichissä.