Koti Blogi Sivu 45

E-urheiluvalmentajille koulutusta!

Liitto ja yhteistyötahot tarjoavat e-urheilun valmentajille koulutusta vuonna 2019. Liitto järjestää koulutukset psyykkisen valmennuksen, taitovalmennuksen ja fyysisen harjoittelun sekä ravintovalmennuksen tiimoilta.

VALMENTAJAKURSSI
Valmentajakurssi on suunnattu aloitteleville valmentajille. Jos haluat aloittaa valmentamisen tai osallistua seuratoimintaan ja järjestää ohjattua toimintaa niin kurssi antaa hyvät eväät siihen. Kurssi toimii ponnistuslautana kohti e-urheiluvalmentajana toimimista. Kurssin jälkeen osaat opettaa ja ohjata lasten sekä nuorten e-urheiluharjoituksia turvallisella ja kehittävällä tavalla.

Tutkinnon oppisisältö käsittelee muun muassa mitä on e-urheilu ja valmentaminen sekä kuinka vedän käytännössä e-urheiluharjoituksen. Kurssilla opetellaan myös harjoitusten koostamista ja sisältöjen rakentamista. Lajiharjoitteluun sukelletaan parin tunnin ajan. Kurssi kestää yhden päivän ja järjestetään elo-syyskuussa. Ilmoittautumisesta ja tarkemmasta ajankohdasta ilmoitetaan myöhemmin.

 

OHJAAJAKOULUTUS
Ohjaajakoulutus on Varalan urheiluopiston ja Ahlmanin ammatti- ja aikuisopiston yhteistyössä järjestämä monimuotokoulutus. Ohjaajakoulutus kestää vuoden verran ja siellä syvennytään kattavasti erilaisiin valmennusteemoihin sekä toimintaympäristön kehittämiseen. Sisältöjä ovat muun muassa ohjaamistaitavuus, fyysinen toimintakyky, pedagogiikka, valmennuksen perusteet, toimintaympäristön hallinta ja kehittäminen, sekä vahva kattaus e-urheilun lajiosaamista. Haku koulutukseen aukeaa 13.11.2018: https://www.lyyti.fi/reg/Eurheilun_ohjaajakoulutus_7693.
Lisätiedot: https://varala.fi/opiskelu/e-urheilun-ohjaajakoulutus/

 

HUIPPUVALMENTAJAKOULUTUS
Huippuvalmentajakoulutus on suunnattu jo pidempään valmentaneille. Koulutus auttaa valmentajia kehittämään itseään ja pelaajiaan kohti ammattimaisempaa harjoittelua. Huipputason pelaaminen vaatii myös huipputason valmentajia. Koulutuksissa pääset syventymään eri aihealueisiin kattavasti. Koulutus koostuu kolmesta eri koulutuksesta: Psyykkinen valmennus, taitovalmennus ja fyysinen harjoittelu ja ravintovalmennus. Sisällöt ovat muun muassa seuraavanlaisia:

Psyykkinen valmennus

  • Psyykkinen valmennus e-urheilussa
  • Ryhmädynamiikka ja tilannejohtaminen
  • Mia Stellberg kertoo psyykkisestä valmennuksesta huippujoukkueessa
  • Valmentajan vuorovaikutustaidot
  • Kilpailutilanne ja paineensieto
  • Tavoitteenasettelu
  • Elämänhallinta ja kokonaisuus

Taitovalmennus

  • Lajitaitojen valmentaminen
    •       mm. Visuaalisten taitojen harjoittelu, kognitiivinen kuorma ja nopea päätöksenteko
  • Taitoharjoittelu -teoria ja käytäntö
  • Miten luon optimaalisen oppimisympäristön
  • Oman valmennuksen analysointi
  • Pedagogiikka
  • Miten opetan paremmin

Fyysinen harjoittelu ja ravintovalmennus

  • Harjoitusohjelmien koostaminen
  • Vammojen ennaltaehkäisy (kyynärvarsi, käsi, ranne, ergonomia)
  • Käytännön fyysinen harjoittelu ja ohjaaminen
  • Aerobinen kunto e-urheilijalla
  • Ravitsemus
    • Turnauksien ravitsemus, palautumisen nopeuttaminen
    • Hiilihydraattien ajoitus kognitiivisen kyvyn ylläpitämiseksi
    • Ravitsemuksen kokonaisuus elämäntapaa tukemaan
    • Ravitsemuksen seuraaminen
  • Valmennuksen suunnittelu, seuranta, testaus  ja ohjelmointi

Huippuvalmentajakoulutus järjestetään yhteistyössä urheiluopistojen kanssa. Ajankohdat ovat seuraavat:

Psyykkinen valmennus25.-27.1. VARALA
Taitovalmennus8.-10.3.    PAJULAHTI
Fyysinen harjoittelu ja ravintovalmennus17.-19.5. PAJULAHTI

Hinta liiton jäsenille 220 e per koulutus ja ei-jäsenille 320 e.
Kaikki kolme koulutusta kerralla jäsenille 620 e ja ei-jäsenille 920 e.
Hinta sisältää täysihoidon, majoittumisen 2-3 hengen huoneissa, aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan sekä koulutuksien todella mahtavan sisällön.

Ilmoittautumiset viimeistään 10 arkipäivää ennen koulutuksen alkua. Voit ilmoittautua yhteen tai kaikkiin koulutuksiin!

Psyykkinen valmennus14.1.2019
Taitovalmennus25.2.2019
Fyysinen harjoittelu ja ravintovalmennus6.5.2019

Lisätiedot ja ilmoittautuminen:
[email protected]
puh. 045 634 1090

Suomi on Counter-Strike: Global Offensiven uusi maailmanmestari!

Suomi on voittanut Counter-Strike: Global Offensiven maailmanmestaruuden IESF:n järjestämissä MM-kisoissa.

Suomi on voittanut Counter-Strike: Global Offensiven maailmanmestaruuden kansainvälisen kattojärjestön International Esports Federation, IESF:n, järjestämissä elektronisen urheilun maailmanmestaruuskisoissa. Turnaus pelattiin Kaohsiungissa, Taiwanissa 9.-11.11.2018. Turnauksessa pelattavat pelit olivat League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive ja Tekken 7, joista jokaiseen Suomi lähetti edustuksen.

Turnaus alkoi perjantaina ja CS:GO:n finaali pelattiin sunnuntaiaamuna Suomen aikaa. Pelin Counter-Strike: Global Offensiven kisajoukkueessa pelasivat Eetu “sAw” Saha, Lasse “ZOREE” Uronen, Olli “sLowi” Pitkänen ja Jesse “zehN” Linjala HAVU Gaming -organisaatiosta ja Samuli “Twixie” Herrala SuperJymy -joukkueesta. Finaalissa Suomi kohtasi Ruotsin Flow-joukkueen ja voitti luvuin 3-0. Voitostaan joukkue  tienasi 10 000 dollaria. Kolmanneksi turnauksessa sijoittui Romania.

Jokaisen MM-turnaukseen osallistuneen maajoukkueurheilijan suoritus, niin yksilönä kuin joukkuepelaajana oli erinomainen ja keskittyminen omaan tekemiseen pysyi korkeana läpi koko turnauksen. Maailmanmestaruus CS:GO:sta on hieno tunnustus koko maajoukkueelle ja Suomelle. Tästä on hyvä jatkaa, kommentoi maajoukkueen johtaja Otto Takala.

League of Legendsissa Suomea edusti joukkue Isänmaan Toivot, jossa pelasivat Sami “Sammey” Kartano, Elias “Yameru” Jalonen, Juho “NilleNalley” Janhunen, Aleksi “Kehvo” Merta, Joni “Jonsonny” Lyömilä ja joukkueen valmentajana toimi Arttu “Taikki” Sirkka. Pelissä Tekken 7 Suomea edusti Joni ”Jopelix” Huovinen YMCA eSports Tampere -organisaatiosta. League of Legendsissa Suomi sijoittui  kahdeksan parhaan ja Tekken 7:ssa 16 parhaan joukkoon.

Suoriuduimme hienosti pudotuspeleihin jokaisen pelin osalta ja totta kai voiton myötä olemme erittäin tyytyväisiä yhteiseen suoritukseen! Kiitos kaikille pelaajille, alun vastoinkäymisistä ja järjestelyistä huolimatta he ovat toimineet määrätietoisesti yhtenä joukkueena kaikissa tilanteissa ja tukeneet toisiaan. Mahtava juttu, onnea Suomi!, MM-kisoja kommentoi liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

Kuva: Joonas Pikkarainen / SEUL ry
Kuvassa vasemmalta oikealle: Maajoukkueen johtaja Otto Takala, Eetu “sAw” Saha, Jesse “zehN” Linjala, Samuli “Twixie” Herrala, Lasse “ZOREE” Uronen ja Olli “sLowi” Pitkänen.

Pelimies on jälleen mukana Vaasa Game Daysissä

Marraskuun loppupuolella Vaasan yliopiston tiloissa neljättä kertaa järjestettävä Vaasa Game Days kokoaa vaasalaiset pelien ystävät yhden katon alle. Pelimies on myös tapahtumassa mukana nyt toista kertaa omalla ständillään.

Vaasa Game Days (VGD) 2018 järjestetään 28.–29.11.2018 Vaasan yliopiston Fabriikki-rakennuksen tiloissa. Tapahtuma on avoinna kumpanakin päivänä klo 12.00–20.00, ja sisäänpääsy tapahtumaan on ilmainen ja kaikille avoin. VGD tarjoaa monipuolisen katsauksen pelien maailmaan, ja tapahtumassa onkin mahdollista muun muassa pelata retro- ja arcadepelejä, kuunnella mielenkiintoisia seminaareja, tutustua vaasalaisiin indiepelikehittäjiin, sekä tietysti kierrellä eri näytteilleasettajien ständeillä. Muun ohjelman lisäksi tapahtumassa järjestetään jännittäviä peliturnauksia, joiden parhaat pelaajat palkitaan. Tapahtumasta löytyykin siis varmasti jokaiselle pelien ystävälle jotakin vauvasta vaariin.

Pelimies edustajineen on paikalla Vaasa Game Daysissä omalla ständillään kumpanakin päivänä. Pelimiehen ständi löytyy ravintola Erkin viereisestä luokkahuoneesta heti oven vierestä. Ständillä esittelemme ja myymme valikoimamme tuotteita videopeleistä lautapeleihin, oheistuotteisiin ja Magic the Gathering -kortteihin. Ständille voi tulla myös kysymään esimerkiksi vaihtohyvitystarjouksista tai ajankohtaisista peleistä, tai vaan juttelemaan mukavia Vaasan Pelimiehen edustajan kanssa. Tuotteiden ihastelun lisäksi ständillä on myös mahdollista pelata erilaisia retropelejä, jotka paljastetaan tapahtumassa.

Meille Pelimiehessä on tärkeää olla mukana paikallisissa tapahtumissa ja tukea paikallista peliyhteisöä. Tapahtumiin osallistumalla Pelimies saa myös lisää näkyvyyttä ja pystyy ottamaan kontaktia erilaisiin ihmisiin. Nähdään siis pelien parissa Vaasan yliopistolla 28.–29.11. Pelimiehen ständillä!

Vaasa Game Daysista ja tapahtuman aikataulusta voi lukea lisää osoitteessa: www.vaasagamedays.com

Pelimies on pelien erikoisliikkeiden ketju. Liikkeitä löytyy Oulusta, Rovaniemeltä ja Vaasasta. Pelimies perustettiin Ouluun vuonna 2003. Nettikauppamme avattiin elokuussa 2006. Tule tutustumaan laajaan peli- ja konsolivalikoimaamme. Uusien pelien ja konsolien lisäksi myymme ja vaihdamme käytettyjä pelejä, konsoleita sekä lauta-, ja korttipelejä.

Ongelmia MM kisoissa

Suomen maajoukkue osallistuu tänään 09.11.2018 alkavaan kansainvälisen elektronisen urheilun liiton, IESF:n League of Legends MM-turnaukseen Kaoshiungissa, Taiwanissa.

Päivää aiemmin IESF on joutunut tekemään päätöksen hylätä kaikki pelin valmistajan, Riot Gamesin Play-In -liigoihin osallistuneet pelaajat. Tämä koskee esimerkiksi Venäjän paikallista LCL -liigaa sekä Turkin paikallista TCL -liigaa.

Costa Rican jäsenmaille, IESF:n hallitukselle ja sihteeristölle nostamasta kanteesta ruotsalaisia ja seribialaisia pelaajia kohtaan, IESF:n jäsenmaat joutuivat ilmoittamaan, onko heidän joukkueessaan pelaajia, jotka ovat pelanneet pelin Play-in liigoissa. Pohjautuen julkaisijan, Riot Gamesin kanssa tehtyyn sopimukseen ja Riot Gamesin määrittämiin rajoituksiin, laajaan selvitykseen, konsultaatioon ja edellä mainittuihin seikkoihin liittyen IESF hallitus teki päätöksen hylätä nämä pelaajat turnauksesta ja päätti noudattaa heille annettuja lisenssiehtoja. Päätös koski viittä IESF:n jäsenmaata (Suomi, Macau, Serbia, Ruotsi ja Sveitsi) ja siitä tiedotettiin selkeästi.

IESF hallitus teki myös heti toisen päätöksen, jonka mukaan rajoituksiin kohdistuva pelaaja voidaan vaihtaa toiseen saman kansalaisuuden omaavaan pelaajaan välittömästi. Alun perin pelaajat piti rekisteröinnin yhteydessä ilmoittaa jo 31.8.2018.

Suomen maajoukkueen pelaajista Arttu “Taikki” Sirkka oli aiemmin osallistunut Venäjällä pelattavaan The LoL Continental League (LCL) -liigan kesäsarjaan ja pudotuspeleihin joten päätös koski myös häntä.

IESF:n hallitus sekä tuomaristo kutsui jokaisen asiaan kohdistuvan jäsenmaan edustajan ja pelaajan erikseen tilaisuuteen, jossa tilanne käsiteltiin tapauskohtaisesti. Tilaisuuteen osallistuivat Arttu Sirkka ja Suomen edustajana puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

Esitellyt vaihtoehdot olivat:

  • Joukkueen vetäytyminen turnauksesta
  • Pelaaminen kielletyn pelaajan kanssa joka johtaisi joukkueen suorituksen hylkäämiseen
  • Joukkueen pelaajan vaihtaminen paikan päällä olevaan suomalaiseen pelaajaan
  • Joukkueen pelaajan vaihtaminen suomalaiseen pelaajaan joka tuodaan ulkomailta.

Suomen elektronisen urheilun liitto halusi tehdä kaikkensa kilpailun mahdollistamiseksi ja päätti hankkia sallitun vahvistuksen välittömästi. League of Legends -joukkueen suosituksesta ja selvitysten jälkeen paikalle lennätetään Joni “Jonsonny” Lyömilä. Joni ei pitkien lentojen aikataulusta johtuen ehdi joukkueen ensimmäiseen otteluun Namibiaa vastaan, mutta edustaa joukkuetta muissa otteluissa. Samalla SEUL teki pyynnön, että Arttu Sirkka vaihdetaan pelaajasta League of Legends joukkueen valmentajaksi ja hän voisi osallistua joukkueen kanssa pelin drafting-vaiheeseen ja muihin pelin ulkopuolisiin tukitoimiin. Lupa tälle myönnettiin.

Liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen:
“Selvitimme elokuussa ennen pelaajien ilmoittamista huolellisesti rajoituksia ja saimme IESF:n sihteeristöltä virheellistä tietoa siitä, että vain Euroopan korkeimman tason liigan, eli EU League Championship Series (EU LCS) pelaajia ei sallita turnaukseen. Vaikka kysymyksemme rajoituksista on sisältänyt kokonaisuudessaan League of Legends liigarakenteen, IESF sihteeristön edustaja ei ole osannut vastauksessaan ottaa huomioon muissa maissa pelattavia Play-in liigoja ja julkaisijana Riot Games ei ilmeisimmin ole ollut riittävän selkeä antaessaan määrityksiä omista turnauslisenssiin kohdistuvista rajoituksistaan. Tämä sama vastaus kysymykseemme on aiemmin riittänyt useille joukkueille.

Olemme kisajoukkueen kanssa luonnollisesti pettyneitä ja turhautuneita saamaamme kohteluun asian suhteen, mutta ymmärrämme myös IESF:n tarpeen noudattaa tasapuolista käytäntöä ja tekemiänsä turnauslisenssisopimuksia. Kohtelu on ollut sama kaikille jäsenmaille, joista näitä pelaajia on löytynyt. Olemme tehneet kaikkemme, jotta voisimme suorittaa kilpailun osaltamme mahdollisimman hyvin loppuun saakka.

Yleisesti IESF on tehnyt kaikkensa kohdellakseen pelaajia tasapuolisesti ja vastannut tarvittaviin kysymyksiin selkeästi. Hallituksen, sihteeristön sekä Taiwanin edustajien pelaajiin kohdistunut huolenpito tapahtuman aikana on ollut ensiluokkaista. Pyrimme jatkamaan tästä ikävästä tapauksesta huolimatta halutulla tavalla turnauksen loppuun saakka.”

 

Lisätietoja maajoukkueesta: http://seul.fi/maajoukkue-2018/

eSports Yläkoululeiritys

Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa. Suomen Urheiluopisto käynnisti syksyllä 2016 mittavan yläkouluvalmennuksen ohjelman 7.–9.luokkalaisille tavoitteellisesti urheiluun suuntautuneille nuorille.

Valmennus toteutetaan yhdessä Päijät-Hämeen Urheiluakatemian sekä lajiliittojen kanssa. Yhteistyöverkoston keskeisimpiä tehtäviä on huippu-urheilijoiden ja huipulle pyrkivien urheilijoiden valmennuksen tukeminen ja tehostaminen sekä urheilijoiden opiskelun tukeminen.

Suomen Urheiluopisto tarjoaa erinomaiset olosuhteet päivittäiselle harjoittelulle, laadukkaat valmennuksen tukipalvelut sekä monipuolista tukea opintojen suunnitteluun ja toteutukseen.

eSports yläkoululeiritys

Toimintaan haetaan aktiivisesti CS:GO peliä pelaavia 7.-9.luokkalaisia tyttöjä ja poikia. Lukuvuoden 2018-2019 yläkoululeirityksen ryhmiin voivat hakea vuonna 2005 syntyneet urheilijat (7.lk ryhmä) sekä vuosina 2003-2004 syntyneet urheilijat (8.-9.lk ryhmä).

Leirityksessä valmentajana toimii Toni ”toNppa” Luhtapuro, joka on aloittanut CS:n pelaamisen vuonna 1999 ja pelannut ammattilaisena 2005-2007. Valmentajauran toNppa on aloittanut vuonna 2016 Helsingin kaupungin nuoristyönprojektissa GGS. Hän on toiminut HAVU:n CS:GO joukkueen valmentajana.

Leirit toteutetaan yhteistyössä Suomen kilpapelaamisen liiton kanssa. Lisätietoja liiton toiminnasta löydät täältä.

Urheilijavalinnat tehdään hakuajan jälkeen ja tieto lähetetään leiritykseen valituille parin päivän kuluessa hakuajan päättymisestä.

Hakuaika päättyy 16.11.2018.

Leirin sisältö

  • Urheilullinen kehittyminen (lajitaidot, fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet)
  • Koulu / opiskelu (jokaisen leiripäivän sisältöön kuuluu kouluun varattu jakso)
  • Elämänhallintataidot (arjenhallinta, psyykkinen, ravinto)

Leirien ajankohdat

Lukuvuoden 2018-2019 leiriajankohdat

  1. leiri 9.-13.12.2018
  2. leiri 10.-14.3.2019
  3. leiri  7.11.4.2019

Leirit alkavat pääsääntöisesti sunnuntaisin klo 14.00 ja päättyvät torstaisin klo 16.00.

Hinta

Täysi leiripaketti:

  • 260€ / hlö / leiri
  • Sisältää valmennuksen, majoituksen, kuljetukset ja ruokailut (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala)
  • Voit kysyä leirityspakettia, myös ilman majoitusta

Yhteyshenkilö

Toni Luhtapuro, CS:GO valmentaja
puh.: 044 3226 780
sposti: [email protected]

https://vierumaki.fi/ylaekoululeiritys/esports-ylakoululeiritys

PUBG Global tarjolla vähintään 2 miljoonaa dollaria

Alkuperäinen uutinen: https://www.pubg.com/2018/11/06/get-ready-for-the-2019-season-of-pubg-esports/

Lyhyestä virsi kaunis:

  • Yhdeksän eri alueellista sarjaa
    • Pohjois-Amerikka
    • Eurooppa
    • Korea
    • Kiina
    • Japani
    • Hongkong/Macao/Taipei
    • Etelä- ja Itä- Aasia
    • Latinalainen Amerikka
    • Oseania
  • Sama pelikalenteri kaikille alueille ja pelaajille
    • Kauden jakaminen kolmeen osaan
    • Kausien lopussa Global Eventit sekä All-Star -pelejä
  • Yhtenäiset säännöt kaikkiin turnauksiin ja sarjoihin
    • FPP, 16 joukkuetta, Erangel & Miramar karttoina ja pistejärjestelmän sekä pelin asetusten yhtenäistäminen

devolo Magic on nyt saatavilla. Koe huomisen kotiverkko jo tänään

Home Networking – alan uusi mittapuu devolo Magic on nyt saatavilla. Aachenilaisen yrityksen uusi tuotesarja yhdistää WiFi-tekniikan ja markkinoiden innovatiivisimman powerline-tekniikan. Teknisesti devolo Magic perustuu uuden polven piirisarjaan, joka noudattaa G.hn-standardia. Tämä mahdollistaa ensimmäistä kertaa jopa 2 400 Mb/s:n siirtonopeuden.

Tulevaisuuden kotiverkko

devolon lanseeraama devolo Magic on parasta, mitä WiFi- ja powerline-tekniikoiden saralla on tarjolla. ”Sähköverkon käyttäminen tiedonsiirtoon tarjoaa merkittäviä etuja WiFi-verkon toteuttamisessa”, toteaa Heiko Harbers, devolo AG:n toimitusjohtaja. ”Tämä johtuu siitä, että talon rakenteet eivät ole enää esteenä WiFi-signaalin kulkemiselle. G.hn-standardiin pohjautuvan uuden powerline-tekniikan myötä siirrymme kokonaan uuteen teholuokkaan.”

Uudet Highend-sovittimet tarjoavat jopa 2 400 Mb/s nopeuden, mikä on aiempaan nähden jopa kaksinkertainen määrä. Tämä tekee niistä markkinoiden nopeimman tuotteen, mikä takaa asiakkaille parhaan mahdollisen multimediasovellusten käyttökokemuksen. devolo Magic on kestävä ratkaisu, sillä se on suunniteltu myös tulevia tarpeita silmällä pitäen. Tuotteet mahdollistavat useiden 4K- tai 8K-videoiden samanaikaisen siirron talon sisällä. Tekniikan avulla voi käyttää niin nopeita verkkopelejä kuin paljon kaistaa vaativia virtuaalitodellisuussovelluksia. Sillä voi käyttää sujuvasti myös pilvipalveluita, jotka vaativat vakaata yhteyttä.

Magic 2 WiFi

devolo Magic – yksinkertaisesti taianomainen

devolo käyttää ensimmäistä kertaa toisen sukupolven G.hn-piirisarjoja. Tämä tuo esiin sen, että yrityksellä on kilpailijoihinsa nähden teknologinen johtoasema. G.hn-standardin mukaiset powerline-piirisarjat tuovat merkittäviä parannuksia vakauteen, kantamaan ja suorituskykyyn. Uudet devolo Magic -sovittimet muuttavat pistorasian nopeaksi verkkoliitännäksi, ja ne mahdollistavat jopa 500 metrin pituisten johdotusten korvaamisen.

Suorituskykyinen Mesh-WiFi

devolo Magic -sarjan WiFi-sovittimet takaavat ylivoimaisen tehokkaan Mesh-WiFi-verkon. Niissä on uusia, eri käyttötarkoituksiin optimoituja ominaisuuksia. Roaming-toiminto yhdistää langattomat laitteet, kuten älypuhelimet tai tabletit, parhaiten toimivaan WiFi-tukiasemaan. Tästä on hyötyä erityisesti silloin, kun käyttäjä liikkuu huoneiden välillä. Config Sync -toiminto mahdollistaa reitittimen WiFi-asetusten helpon lähetyksen kaikkiin tukiasemiin (yksittäinen SSID). Airtime Fairness -toiminto vuorostaan asettaa nopeaa tekniikkaa tukevat laitteet etusijalle. Tämän ansiosta vanhemmat laitteet eivät enää jarruta verkon toimintaa. Integroitu Bandsteering-toiminto huolehtii lisäksi siitä, että WiFi-laitteet hyödyntävät parhaiten toimivaa taajuusaluetta. devolo Magicin ansiosta kaikki Mesh-WiFi-toiminnot ovat automaattisesti kaikkien käyttäjien käytettävissä.

Yksinkertainen asennus ja parantunut käyttömukavuus uuden sovelluksen ansiosta

devolo Magic -sovittimien asennus on helpompaa kuin koskaan aiemmin. Riittää, että kytkee yhden sovittimista vapaana olevaan pistorasiaan. Kun kytkee muut sovittimet kahden minuutin sisällä, ne muodostavat automaattisesti yhteyden toisiinsa. Tässä laiteparin muodostuksessa laitteet lähettävät toisilleen yksilöllisen turvakoodin. Tekniikan ansiosta devolo Magic on erityisen turvallinen ja helppo asentaa.

Aachenilainen valmistaja julkaisee uuden tuotesarjan tueksi sille räätälöidyn devolo Home Network -sovelluksen. Se tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän ja intuitiivisen avustintoiminnon, joka opastaa vaihe vaiheelta koko asennuksen ajan. Sovellusta kehitetään jatkuvasti, ja siihen tulee koko ajan uusia toimintoja. Tämän lisäksi on jatkossakin mahdollista käyttää selainkäyttöliittymää ja devolo Cockpit -ohjelmistoa.

Tuotteiden yhteenveto, hinnat ja saatavuus

devolo lanseeraa kaksi tuotekategoriaa: devolo Magic 1 ja devolo Magic 2. Molemmista on saatavana sekä LAN- että WiFi-versio.

Highend-mallissa devolo Magic 2 WiFi on kaksi Gigabit LAN -porttia, nopea WiFi ac ja mesh-toiminnot. devolo Magic 2 LAN -mallissa on yksi Gigabit-portti langallisten älytelevisioiden, suoratoistolaitteiden ja pelikonsolien verkotusta varten. Molemmat devolo Magic 2 -mallit toimivat sähköverkossa jopa 2 400 Mb/s siirtonopeudella.

Uuden tuotesarjan edullisempi versio devolo Magic 1 tarjoaa sähköverkon kautta jopa 1 200 Mb/s kaistaleveyden. devolo Magic 1 WiFi -mallissa on kahden LAN-portin lisäksi sisarmallinsa tavoin nopea WiFi ac ja mesh-toiminnot. Mallissa devolo Magic 1 LAN on nopea Gigabit-portti nopeita internet-yhteyksiä varten.

devolo Magic -sovittimien välillä on eroja, mutta niillä on yksi yhteinen ominaisuus. Sovittimessa on kiinteä pistorasia, johon voi kytkeä erilaisia laitteita. Tämän ansiosta sovitin ei varaa koko sähköliitäntää itselleen. Uudet devolo Magic -mallit ovat yhteensopivia kaikkien reitittimien kanssa, ja ne on suunniteltu toimimaan keskenään. Tämän lisäksi ne sopivat yhteen olemassa olevien HomePlugAV-tuotteiden kanssa.

WiFi-tuotteita on tarjolla yksittäin myytävinä sovittimina, aloituspaketteina (2 kpl pakkaus) ja monihuonepaketteina (3 kpl pakkaus). LAN-malleja on saatavana yksittäin myytävinä sovittimina ja aloituspaketteina. devolo Magic on saatavilla nyt verkkokaupoista ja kivijalkaliikkeistä. devolo myöntää kaikille tuotteille kolmen vuoden takuun.

Tuotteen nimiPaketin nimiHinta euroissa (ovh.)
devolo Magic 1 LANYksittäinen sovitin64,90
devolo Magic 1 LANAloituspaketti119,90
devolo Magic 1 WiFiYksittäinen sovitin99,90
devolo Magic 1 WiFiAloituspaketti149,90
devolo Magic 1 WiFi Monihuonepaketti239,90

 

Tuotteen nimiPaketin nimiHinta euroissa (ovh.)
devolo Magic 2 LANYksittäinen sovitin79,90
devolo Magic 2 LANAloituspaketti149,90
devolo Magic 2 WiFiYksittäinen sovitin129,90
devolo Magic 2 WiFiAloituspaketti199,90
devolo Magic 2 WiFiMonihuonepaketti299,90

Tietoa devolosta
devolo tekee kodista ja sen sähköverkosta älykkään. devolon powerline-sovittimien avulla yksityisasiakkaat saavat nopeat tietoyhteydet kotinsa kaikkiin huoneisiin. Eri puolilla maailmaa on käytössä noin 37 miljoonaa sovitinta. Lisäksi devolo Home Controlin avulla asiakkaat pääsevät tutustumaan älykodin eri mahdollisuuksiin – nopea asennus, rajattomat laajennusmahdollisuudet ja vaivattoman mukava hallinta älypuhelimella. OEM-kumppanina devolo sovittaa tuotteensa ja ratkaisunsa yksilöllisesti kansainvälisten televiestintäyritysten ja energianjakeluyhtiöiden tarpeisiin. Ammatillisella sektorilla energianjakeluinfrastruktuurin muutokset tarjoavat yritykselle lisäksi mielenkiintoisia mahdollisuuksia: devolo-ratkaisujen avulla uusia älyverkkoja voidaan valvoa ja ohjata reaaliajassa sekä toteuttaa täysin uusia palveluja. devolo perustettiin vuonna 2002, ja nykyään sen palveluksessa toimii noin 300 työntekijää. Powerline-alan markkinajohtajalla on jälleenmyyjiä ja yhteistyökumppaneita 19 maassa. www.devolo.com

Seuraatko säännöllisesti e-urheilua tai harrastatko pelaamista? Osallistu kyselytutkimukseen!

Suomen elektronisen urheilun liitto – SEUL ry on mukana toteuttamassa kyselytutkimusta koskien e-urheilua ja pelaamista.

Suomen elektronisen urheilun liitto – SEUL ry on mukana toteuttamassa kyselytutkimusta koskien e-urheilua ja pelaamista. Tutkimuksessa kartoitetaan muun muassa eri pelien suosiota, laitteisiin liittyviä mieltymyksiä, e-urheilun seuraamista ja kotimaista e-urheilun sponsorointia.

Mikäli seuraat e-urheilua säännöllisesti tai harrastat pelaamista itse, toivomme, että vastaisit kyselytutkimukseen. Kyselyyn vastaamiseen on hyvä varata aikaa noin 10-15 minuuttia. Kiitos paljon avustasi!

Osallistu kyselyyn tästä: https://response.questback.com/olsonpuskalaoy/oixb0zrsdb

Karaoken ystävien suosikkipalvelu Singa sekä uusi Android Oreo-käyttöliittymä saapuvat Philips Android TV-malleihin

Älytelevisiot ovat jo kohta vuosikymmenen tuoneet myös meille Suomalaisille viihteen kotisohville verkon yli. Nyt uutena palveluina perinteisten suoratoistopalvelujen rinnalle on saatu Suomessa kehitetty Singa-karaokepalvelu.

”Aikaisemmin televisioiden palveluita on totuttu käyttämään lähinnä elokuvien tai videoiden katsomiseen ja musiikin kuunteluun. Nykyaikaiset Android TV-pohjaiset älytelevisiot mahdollistavat myös täysin uudenlaisten palveluiden tuomisen olohuoneisiin vaivattomasti. Singan uusi karaoke-sovellus on upea esimerkki luovuudesta, jolla saadaan jälleen Android TV:n käyttäjille lisää uudenlaista interaktiivista sisältöä”, sanoo Philips-televisioiden Suomen markkinointipäällikkö Juhani Hallamaa.

”Karaoke on suomalaisten rakas kansanharrastus, jonka takia olkkarit ovat täynnä jos jonkinlaisia laulamiseen tarkoitettuja virityksiä. Singan Android TV -sovellus tuo yli 60 000 laulettavaa biisiä jokaisen älytelkkarin omistajan kotiin helposti vain muutamalla kaukosäätimen napautuksella. Philipsin telkkareiden laadukas äänentoisto ja musiikkiin reagoiva Ambilight-taustavalaisujärjestelmä yhdessä Singan sovelluksen kanssa luovat laulukokemuksen vailla vertaa“,fiilistelee Singan toimitusjohtaja Atte Hujanen.

Uuden sovelluksen kunniaksi Singa tarjoaa kaikille Philips Android TV:n omistajille 2kk maksuttoman kokeilujakson. Kokeilu on rekisteröitävissä osoitteessa get.singa.com/philips

Philips Android TV-mallit saavat myös uuden Android Oreo-päivityksen lähiviikkojen aikana. Oreon suurimmat muutokset kohdistuvat käyttöliittymään, joka on jatkossa helppokäyttöisempi, nopeampi sekä enemmän käyttäjän mukautettavissa.

”Android Oreo mahdollistaa sovelluskehittäjille myös uuden ”kanavat”-toiminnon, jolla sisältöä voidaan syöttää suoraan Android TV:n etusivulle. Tämä toimii hyvin esimerkiksi urheilutapahtumien yhteydessä, jolloin kehittäjä voi tuoda käyttäjien Android TV-kotivalikkoon juuri suomalaisia kiinnostavaa sisältöä”, kertoo Hallamaa.

Android TV Oreo-päivitys tulee saataville Philips Android TV-malleille vm. 2016 alkaen ja tavoitteena on ajaa päivitys televisioihin verkon yli Marraskuun ja Tammikuun välillä mallista riippuen.

Ai mikä Singa? Singa on kotimainen karaokesovellus, joka uudistaa laulukulttuuria maailmanlaajuisesti tekemällä saman karaokelle, mitä Netflix duunasi leffoille ja Spotify musalle – päivittämällä kokonaisen toimialan. Käytännössä tämä tarkoittaa modernia striimauspalvelua, joka tekee laulamisesta helppoa ja hauskaa missä ja milloin tahansa. Singassa on hulppea yli 60 000 biisin jatkuvasti päivittyvä laulukirjasto, joka on saatavilla mobiililaitteilla, tietokoneen selaimessa ja älytelevisiossa. Laulettavaa löytyy ikivihreistä klassikoista uusiimpiin hitteihin ja jos oma suosikki ei löydy heti, niin sadat teemoitetut laululistat jeesaavat oman karaokebravuurin etsinnässä.

Joona Sotalan voitto ei ole voitto ainoastaan häntä seuraaville, vaan koko yhteiskunnalle

Elektronisen urheilun tähdet ovat aivan samalla viivalla muiden urheilijoiden kanssa ja ansaitsevat valokeilansa, kirjoittaa liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

Nyt se sitten tapahtui, suomalainen e-urheilun ammattilainen voitti aivan kaiken. StarCraft II -pelin World Championship Series -lopputurnauksen finaali Anaheimissa päättyi Joona “Serral” Sotalan kultajuhliin.

Sotala WCS-turnauksen finaalin jälkeen

Tänne päästääkseen hänen piti ensin pärjätä hyvin ja kerryttää sijoituspisteitä neljässä World Championship Series -osaturnauksessa ympäri maailman. Hän voitti ne kaikki. Lisäksi kesällä pelattiin GSL vs the World -turnaus, johon osallistuivat myös kaikki Etelä-Korealaiset huiput. Joona oli puolivälierien jälkeen ainoa ei-korealainen jäljellä ja voitti lopulta turnauksen. WCS -lopputurnaus kuitenkin toimi vuoden ehdottomana huipentumana ja sen voittaminen on merkittävä saavutus kenelle tahansa. Vertailukohtaa koko vuoden menestykselle muun urheilun puolelta on vaikea hakea, lähimmäksi ehkä osuu tenniksen grand slam. Kukaan ei kuitenkaan ole menestynyt vastaavalla tavalla samassa ajassa, kuin Sotala.

StarCraft II on kiistatta maailman vaativin reaaliaikainen elektronisen urheilun strategiapeli, eikä yksikään yllämainitusta turnausvoitoista ole tullut helpolla. Menestys on vaatinut tuhansien tuntien harjoittelua, kovaa työtä, vastustajien opiskelua ja analysointia, hienomotorista, fyysistä ja psyykkistä valmistautumista, kokonaisuudessaan tiukkaa elämänhallintaa. Menestyneen StarCraft II -pelaajan ominaisuuksista ehkä arvostetuin on kyky suorittaa montaa asiaa samanaikaisesti läpi ottelun. Loppua kohden pelin tahti kiihtyy, yksiköiden määrä lisääntyy ja virheiden mahdollisuus moninkertaistuu. Ottelu areenalla kymmenien tuhansien silmäparien edessä vaatii lisäksi vielä aivan erilaisia kyvykkyyksiä kuin kotioloissa. Turnauspelit ja sitä kautta kertyvät kokemukset ovat nekin osa harjoittelua.

Sotala vuonna 2015 IESF:n MM-kisoissa

Yhteiskunnallisesti näistä tapahtumista on edelleen osittain haastavaa kertoa suomalaisille. Keskustelu ajautuu usein kilpailemisen kannalta epäolennaisuuksiin. Jonkun mielestä pelaaminen on ajanhukkaa, toinen kyseenalaistaa pelaamisen ja urheilun yhteenkuuluvuuden. Kolmas ihmettelee, miksi kansallinen julkisen palvelun viestintäyhtiö luo tällaista sisältöä.

Tahallisesti tai tahattomasti vähätellään sellaista, mikä on niin monelle lapselle, nuorelle ja nykyisin myös vanhemmalle tapa viettää aikaa, löytää ystäviä, seurata, osallistua, kilpailla, kehittyä ja ennen kaikkea pitää hauskaa. Onko aina helpompi leimata ja tuomita kuin kysyä ja ymmärtää? YLE uutisoi teksti-tv:ssä Lasse Urpalaisen Suomen eniten ansaitsevaksi urheilijaksi vuonna 2017, maikkari ei vielä uskaltanut vaan käytti samassa otsikossa toista nimeä. Toimikoon se esimerkkinä siitä, miten asenteet hiljalleen muuttuvat.

Kelkka kansan keskuudessa kääntyy ilmeisimmin parhaiten menestystarinoista, jotka nostavat nimiä pinnalle. Kaiken kaikkiaan näyttäisi siltä, että vuosi 2018 muodostuu suomalaisittain parhaaksi elektronisen urheilun kaudeksi tällä vuosikymmenellä, ainakin toistaiseksi. Vierailin aiemmin syksyllä Tasavallan presidentin kansliassa puhumassa elektronisen urheilun menestyjistä ja toivon, että Urheilugaalassakin nähtäisiin yhä enemmän e-urheilun tähtiä. He ovat aivan samalla viivalla muiden urheilijoiden kanssa ja ansaitsevat valokeilansa. Tarvitsimme esikuvia ja niitä olemme saaneet.

Kaikessa urheilussa on tärkeää puhua yhteisöllisyyden merkityksestä. Pelaajat oppivat paljon toisiltaan, mutta tukea tarvitaan myös muilta elämän osa-alueilta. Jokaiselle on tärkeää tulla hyväksytyksi, saada arvostusta ja kokea vastavuoroisuutta. Vaikkei pelaajasta ikinä tulisikaan huippua, ei se tee hänen tarpeistaan tai kiinnostuksensa kohteista yhtään vähempiarvoisia. Tuskinpa Joonakaan olisi poistunut näistä turnauksista voittajana tai ylipäätään edes pelannut niissä ilman vanhempiansa ja veljeänsä jotka ovat olleet kiinnostuneita, antaneet eväät, tuen ja mahdollisuuden harrastamiseen ja kilpailemiseen.

Lopuksi on pakko todeta, että melkeinpä parasta tapahtuneessa on mielestäni myös se, että Etelä-Korealaiset on onnistuttu kaatamaan. Heille StarCraft II ja sen edeltäjä ovat kansallispelejä ja kilpapelaamisen ammattilaisia pidetään kansallisesti täsmälleen yhtä suuressa arvossa kuin muun urheilun tähtiä, artisteja tai taitelijoita. Kaikki merkittävät StarCraft -turnaukset ovat viimeisen 20 vuoden ajalta päättyneet korealaisjuhliin, mutta enää se ei ole niin. Koko maailman silmissä sinivalkoinen, suomalainen Joona “Serral” Sotala on nyt uusi ykkönen.


Kirjoittaja on Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtaja. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä.

Kuva1: StarCraft Esports, Twitter
Kuva 2: SEUL ry
Video: WCS Signature Series