Koti Blogi Sivu 35

CS-liigan kaikki ottelut nähdään suorina – palkintopotti tuplaantuu!

HAVU Gaming -joukkueen pelaaja Olli ”sLowi” Pitkänen FELin CS-liigan finaalissa Finnkino Tennispalatsissa Helsingissä tiistaina 25. kesäkuuta 2019.

Suomen suurimpana e-urheilusarjana tunnettu Finnish Esports Leaguen Counter-Strike-liiga vaihtaa nimeään. Samalla sarjan palkintopotti kasvaa 40 000 euroon, ja kaikki liigan ottelut tullaan lähettämään suorina ja suomeksi selostettuina.

Finnkino Tennispalatsissa järjestetyn FELin CS-liigan kuudennen kauden finaalitapahtuman yhteydessä kerrottiin Elisan ja Finnish Esports Leaguen yhteistyön seuraavasta askeleesta: FELin CS-liigan uusi nimi on Elisa Viihde CS:GO-liiga.

Liigan loppukesästä käynnistyvällä kaudella nähdään kahdeksan suomalaista huippujoukkuetta. Runkosarja käynnistyy elokuun alussa ja päättyy syyskuun lopussa. Välierät ja loppuottelu tullaan pelaamaan Grail Quest -tapahtumassa Turun Kupittaan Palloiluhallissa 18.–19. lokakuuta.

Uutta ei ole pelkästään nimi, sillä samalla palkintopotti kasvaa aivan uusiin sfääreihin; Elisa Viihde CS:GO-liigassa pelataan syksyllä 40 000 eurosta, mikä on kaksi kertaa niin paljon kuin tiistaina päättyneellä kaudella.

Lisäksi maamme suosituin viihdepalvelu Elisa Viihde tulee tuottamaan CS-liigasta yli 200 tuntia suoria lähetyksiä. Kaikki syyskauden ottelut tullaan näyttämään suorina ja suomeksi selostettuina sekä Elisa Viihteessä että Elisa Viihde Sportin Twitch-kanavalla.

– Elisan muskeleiden avulla pystymme tarjoamaan katsojille sitä, mitä meiltä on eniten toivottu eli kaikkien otteluiden näyttämistä laadukkaasti tuotettuna, kiittelee FELin sisältö- ja viestintäjohtaja Ville Järveläinen.

Ennennäkemätön lähetystuotanto on seurausta Elisa Viihteen CS:GO-lähetysten suuresta suosiosta. Lähetykset niin FELin CS-liigasta kuin CS:GO:n kansainvälisistäkin tapahtumista tavoittivat Twitch-palvelussa lähes puoli miljoonaa katsojaa pelkästään toukokuun aikana. Samat lähetykset välitettiin myös lähes miljoonaan suomalaiskotiin Elisa Viihteen IPTV-, kaapeli- sekä web-kanavien kautta.

– Elisa Viihteen ja FELin yhteistyö käynnistyi alkuvuodesta, jolloin CS:GO-liigan lähetykset tuotiin Elisa Viihteen kanaville. Olemme erittäin innoissamme nyt syventyvästä kumppanuudesta. Elisa Viihde CS:GO-liiga tulee olemaan maamme suurin ja merkittävin CS:GO-sarja, jossa on pääsarjan lisäksi kaksi alempaa divisioonaa. Jo vuosia pyörinyt haastajaliiga sekä tänä vuonna lanseerattu avoin liiga ovat nostaneet jatkuvasti uusia lahjakkuuksia Suomen CS:GO-kartalle, kertoo FELin myynti- ja markkinointijohtaja Matti Kailanto.

Eikä se ole mikään yllätys, kun otetaan joukkueiden lukumäärä huomioon.

– FELin CS-liigoissa on nähty kaikkiaan yli 500 joukkuetta kilpailemassa Suomen CS:GO-kuninkuudesta. Näin laaja sarja tukee Elisa Viihteen ja FEL:n yhteistä missiota tarjota suomalaispelaajille uusia ja erityisesti konkreettisia polkuja kohti ammattilaisuutta, toteaa puolestaan FELin toimitusjohtaja Jussi Halme.

– E-urheilun merkitys kasvaa kovaa vauhtia niin maailmalla kuin Suomessa, ja Elisa Viihde on jo vakiinnuttanut asemansa Suomen suurimpana ja katsotuimpana CS:GO-sisällöntarjoajana. Olemme hyvin iloisia uudesta liigasta, joka vahvistaa asemaamme e-urheilun edelläkävijänä, kertoo Elisan urheilu- ja maksu-tv-liiketoiminnasta vastaava Mika Lepistö.

Finnish Esports League eli FEL on järjestänyt pelaamisen kilpasarjoja Suomessa vuodesta 2016 lähtien.

Share

Facebook Twitter LinkedIn Sähköposti

Pelien maailmasta

Vaikka tämän sivuston pääosissa ovat eSports lajit ja tietokonepelit, aina välillä teemoihin nousevat myös aikuisten pelit eli rahapelit, eikä vain Veikkaus. Nyt ajattelimme katsoa vähän tätä aikaa ja mahdollista tulevaisuutta ja sitä, kuinka meidän rahankäyttömme on muuttunut ja kuinka mobiilimaksaminen kasvaa koko ajan.

Mobiilimaksaminen ja sovellukset

Onko omassa puhelimessasi jo useampia mobiilimaksamiseen liittyviä sovelluksia? Suorasiirto tililtä toiselle, parkkimaksu tai esimerkiksi Zimpler maksaminen vedonlyöntiin? Tosiasia nimittäin on, että älypuhelin on kohta kuin lompakko ja käteisen rahan käyttö senkun vähenee.

Esimerkiksi juuri Zimpler. Se on ruotsalainen sovellus mobiilirahaliikenteeseen. Sen alkuperäinent tarkoitus taisi olla ruotsalaisten ja suomalaisten nettikasinopelaajien helpompi rahan tallettaminen pelitilille, mutta nykyään tuo maksutapa on kehittynyt edelleen ja tänä vuonna on tallettamisen lisäksi tullut uusia kehittyneempia palveluita. Zimpler on yhä yksi helpoimmista ja nopeimmista tavoista siirtää rahaa nettikasinoille, siis niille, joilla Zimpler toimii.

Pelaaminen ja mobiililaitteet

Muutenkin nettipelaaminen on viime vuosina monipuolistunut ja kehittynyt ja varsinkin ns. battle royale tyyppiset pelit ovat tulleet vauhdilla mobiililaitteille. Pelit kuten PUBG ja FORTNITE ovat saavuttaneet myös mobiilipuolella miljoonia pelaajia, puhumattamaan sitten pokeri- ja muista kasinopeleistä, jotka ovat myös tulleet HTML5 tekniikan mukana mobiilimaailmaan. Nykyään puhutaan jo livekasinoista, joihin voi mennä pelaamaan älypuhelimella tai tabletilla, jolloin kaikki tapahtuu suoratoiston välityksellä oikealta pelipöydältä – aivan käsittämätöntä, miten pelit ovat kehittyneet.

iGaming eli uhkapelipelaaminen netissä on kasvanut viimeisten vuosien aikana huimasti, samalla kun tekniikka on kehittynyt ja pelitalot ovat päässeet yli alkuaikojen tavoistaan tuottaa tylsiä samanlaisia pelejä. Nykyään iGaming pelitkin ovat laadukkaita ja oikeasti viihdyttäviä ajanvietepelejä aikuisille, joissa on myös mahdollisuus voittaa rahaa. Lisäksi nettikasinot tarjoavat mahdollisuuden pelata näitä pelejä leikkirahalla, sekin on jotain mitä lähimarkettien kolikkopelit eivät mahdollista.

eSports ja ikärajat

(kuva: epicgames)

Monet alle 18-vuotiaat pelaavat suosittuja eSports pelejä, vaikka niissä on lähes kaikissa ikärajat, miksi näin? Miksi vanhemmat mahdollistavat tämän?

eSports pelien väkivaltaisuus on herättänyt keskustelua. Tutkimuksissa on todettu, että väkivaltaviihde, niin yleisesti kuin myös videopeleissä, lisää lyhyellä aikavälillä aggressiivisia ajatuksia, vihaisia tunteita, fyysistä kiihottumista ja turtuneisuutta väkivallalle. Väkivaltaisilla peleillä onkin ikärajat, sillä lapset ja nuoret eivät kykene käsittelemään väkivaltaviihdettä kuten aikuiset. Voimakkaita tunteita pelaajissa aiheuttaa myös se, että pelit on tarkoituksella suunniteltu koukuttaviksi.

Psykologian tohtori Tarja Salokosken väitöksessä (v. 2005) myydyimmistä ja suosituimmista tietokonepeleistä löytyi väkivaltaa paljon, 73 %. Päähahmon laiton väkivalta oli hallitseva piirre ja edellytys pelissä etenemiselle. Lasten peleissä väkivaltaa oli lähes yhtä paljon, mutta se oli humoristista ja vailla seurauksia. Pelien ikäsuositukset eivät siis oikeasti auta väkivallattomien vaihtoehtojen haussa.

Toisaalla on myös tutkimuksia, joiden mukaan ei ole suoraan verrannollisuutta väkivaltapeleissä ja väkivaltaisessa käyttäytymisessä. 2013 tehdyssä tutkimuksessa väkivaltaisten videopelien ei havaittu lisäävän aggressiivista käytöstä keskittymisongelmaisilla tai masentuneisuuteen taipuvaisilla nuorilla. Väkivaltaisten videopelien vaikutuksesta etenkin nuorten käyttäytymiseen on keskusteltu paljon viimeiset kymmenen vuotta.

2019 Englannin Oxford University teki väkivaltaisten pelien pelaamisesta tutkimuksen. Tuloksista raportoi Independent. Videopelien pelaaminen ei ole yhteydessä oikean elämän väkivaltaan. Tutkimus kattoi 1000 14-15-vuotiasta.

”The idea that violent video games drive real-world aggression is a popular one, but it hasn’t tested very well over time. Despite interest in the topic by parents and policy-makers, the research has not demonstrated that there is cause for concern.”

Mobiilimaksaminen Suomessa

Kännykkämaksaminen Suomessa vielä lapsenkengissä – Ruotsissa povataan jo käteisen kuolemaa. Mobiilimaksaminen sinällään on yksinkertaista se vaatii vain jonkin älypuhelinsovelluksen, jolla hallitaan korttitietoja ja hyväksytään maksu.

Sovelluksilla voi tehdä lähimaksuja kaupassa käyttäen puhelinta tai älykelloa, vahvistaa verkkokaupan ostokset tai siirtää rahaa toiselle käyttäjälle. Maksamiseen vaaditaan vähintään pankkikortti, yleensä luottokortti. Jokainen sovellus on hieman erilainen eikä kaikki sovellukset toimi kaikilla pankeilla, joten sovellusta asentaessa pitää varmistaa, että sovellus toimii omilla tileillä.

Kaikki kortit eivät toimi kaikissa sovelluksissa. iPhone tukee NFC-lähimaksuissa vain omaa Apple Pay -järjestelmää. Android-puhelimissa voidaan valita, mikä NFC-maksusovellus avataan automaattisesti. Mobiilimaksu kuitenkin parantaa maksujen turvallisuutta. Perinteisessä pankki- ja luottokorttimaksussa tiedot välitetään kauppiaalle, mobiilimaksussa ne pysyvät piilossa puhelimessa.

Call of Duty: MW – pelisarjan reboot

Huippusuositun pelisarjan Call of Duty:n trilogia Modern Warfare saa rebootin, kun pelifirma Infinity Ward julkaisi trailerin uudesta pelistään joka on nimetty pelkästään ”Call of Duty: MW”

Tämä nimi kertoo jo sen että kyseessä on rebootti, koska pari vuotta sitten ensimmäinen Modern Warfare peli sai remastered versionsa.

Trailerissa näkyy kaikkien codi fanien tuttu ja suosikki Captain Price, joka puhuu trailerin taustalla, näin luoden dramaattisen ja hyvin tunteellisen ilmapiirin klipille. Eli ei enää ”Kaukana tulevaisuudessa, meidän galaksissamme” soopaa vaan sitä alkuperäistä codia, nykyajan huipputekniikalla varustettuja sotilaallista eliittiä. Kieltämättä viimeisimmät pelit kyseisessä sarjassa ovat olleet hieman kaukaa haettuja mutta nyt, olemme takaisin maan pinnalla. Pelin graaffiset elementit kuitenkin on kuin tulevaisuudesta, ainakin siitä päätellen mitä olemme tähän mennessä nähneet.

Pelin demossa on ”Hour of the Wolf” tehtävä jossa pelaaja lähtee SAS tiimin jäsenenä estämään terroristeja aiheuttamasta katastrofaalista tuhoa, kuulostaako kenties tutulta?

Peli julkaistaan tänä vuonna 25. lokakuuta, joka näkyy myöskin trailerissa

Alapuolelta voit katsoa kyseisen pelin trailerin ja samalla voit myöskin käydä katsomassa uutiset valkokankaan takaa osoitteesta http://viihdecorner.fi

Ensimmäiset drone-olympialaiset Suomessa vauhdittavat globaalia kasvualaa

Kauko-ohjattavien ilma-alusten eli dronejen hyödyntäminen teollisuuden ja liike-elämän eri osa-alueilla sekä yhteiskunnan toimintojen tukena kasvaa voimakkaasti. Ennennäkemättömän laajassa drone-kilpailussa houkutellaan uusia toimijoita alalle, tavoitellaan innovaatioita ja esitellään dronejen mahdollisuuksia. Business Finland on mukana tässä muutoksessa.

– Uusimpien markkinatutkimusten mukaan globaalien drone-palvelumarkkinoiden arvioidaan vähintään kymmenkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana nykyisestä noin neljästä miljardista eurosta. Dronet ovat mullistamassa niin kaupan, logistiikan, maa- ja metsätalouden kuin tutkimukseen ja turvallisuuteen liittyvien alojen toimintaa, toteaa Ultrahackin toimitusjohtaja Mikko Järvilehto.

Drone Olympics 2019 -kilpailuun odotetaan noin 50 joukkuetta ympäri maailman ottamaan toisistaan mittaa haasteissa, joista osa painottuu dronejen avulla suoritettavien tehtävien ratkaisuun ja osa ohjelmistokehitykseen. Järjestelyistä vastaava Ultrahack on jo aiemmin ottanut tuntumaa aiheeseen järjestämällä vuonna 2017 Lapissa maailman ensimmäisen droneja arktisella alueella hyödyntäneen innovaatiokilpailun Aurora Arctic Drone Hackathonin.

 – Uskomme tällaisen kilpailun toimivan loistavana välineenä uusien ratkaisujen kehittämisessä. Ennakkoluuloton suomalainen innovaatioekosysteemi tarjoaa sille mainiot puitteet, Järvilehto kertoo.

 – Business Finland on mukana tässä muutoksessa erityisesti Suomeen rakennettavien kansainvälisten ekosysteemien osalta. Satelliittidatan mukaan navigoivat autonomiset dronet ja niiden mukana älykaupungeissa kulkevat tavaratoimitukset ovat esimerkkejä vauhdilla kehittyvistä sovellusalueista. Drone Olympics on hieno tapa tuoda esiin kasvavan toimialan mahdollisuuksia ja suomalaista innovaatio-osaamista, sanoo Smart Mobility -ohjelman päällikkö Ulla Lainio Business Finlandista.

Kilpailu käynnistyy hakemus- ja esikilpailuvaiheella 1. kesäkuuta ja huipentuu Helsingin, Espoon ja Vihdin alueella toteutettavaan finaalitapahtumaan 2.-5. syyskuuta. Yleisölle avoin kilpailun huipennus järjestetään keskustakirjasto Oodissa ja kansalaistorilla 5.9.

Ultrahack kutsuu kaikki Drone Olympics -kilpailusta kiinnostuneet Drones Grill and Chill -ennakkotapahtumaan 28.6. Otaniemeen. Tule tutustumaan kilpailutehtäviin rennoissa tunnelmissa!

Dronet älykaupunkien apuna

– Kilpailussa on seitsemän sarjaa, joissa on omat yhteistyökumppaninsa, palkitsemiskriteerinsä ja tuomarinsa, Järvilehto kertoo.

Helsingin kaupungin ja Maanmittauslaitoksen Toxic Waste Problem -haasteessa tehtävänä on dronen avulla tunnistaa ja dokumentoida kaupungin edustan merialueen jäte-esiintymiä. Espoon kaupungin ja Maanmittauslaitoksen Building Care -tehtävässä kartoitetaan rakennusten kattojen kunnossapitotarvetta dronejen avulla.

Turvallisesti kohti korkeuksia

VTT:n Extreme Conditions -sarjassa punnitaan dronejen suorituskyky ja akun kesto sekä kylmissä että pilvimäisissä talviolosuhteissa, jotka voidaan luoda VTT:n pakkashuoneeseen ja sen jäätävään tuulitunneliin.

Poliisin sekä Länsi-Uudenmaan ja Kymenlaakson pelastuslaitosten Emergency Response -yhteishaasteessa kehitetään tapoja hyödyntää turvallisella tavalla droneja liikenneonnettomuuksien yhteydessä erityisesti relevantin tiedon välittämiseksi viranomaisille.

Ilmatieteen laitoksen Fly High and Back -haasteessa kilpailijoiden on pystyttävä operoimaan dronella turvallisesti mahdollisimman korkealla ja pitkään, keräten samalla olosuhdetietoa ilmakehästä.

Tehokkaampaa maataloutta ja luonnonvarojen hallintaa

Luonnonvarakeskuksen (LUKE) ja Maanmittauslaitoksen Flowering Forest -haasteessa tehtävänä on selvittää hehtaarin laajuista metsäaluetta koskevasta data-aineistosta kuusen kukkien esiintyvyys ja arvioida alueella esiintyvien puiden kuntoa. Samojen toimijoiden Count the Grass -haasteessa arvioidaan ja kartoitetaan dronen avulla tietyn alueen heinäsatoa.

– Droneilla tehtävällä kaukokartoituksella on suuri potentiaali tehostaa ja automatisoida maataloutta. Count the Grass -haasteessa kilpailijoiden pitää pystyä määrittämään nurmisadon määrä. Tehokkuuden kannalta olennaista on määrittää sadon vaihtelu nopeasti ja tarkasti myös pellon eri osissa, kertoo tutkimuspäällikkö Eija Honkavaara Maanmittauslaitoksesta.

Muut yhteistyökumppanit edellä mainittujen lisäksi ovat Cramo Finland, RumbleTools, Infradex, UAS Centre Finland, RPAS Finland RY, DJI, Dronefactory, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto sekä Helsingin yliopisto.

Tutustu kilpailuun osoitteessa: www.droneolympics.org

Ilmoittaudu ennakkotapahtumaan osoitteessa:
www.eventbrite.com/e/drones-grill-and-chill-tickets-63217480185

Gears 5 – Gears of War sarjan uutuus

0

Sen sijaan että sarjan uutta tulokasta kutsuttaisiin nimellä ”Gears of War 5” on kehittäjä valinnut lyhyemmän ”Gears 5” pelin nimeksi.

Peli jatkaa siitä mihin Gears of War 4 jäi, mutta tällä kertaa peli esitteleekin uuden naispuolisen hahmon pelattavaksi, hänen nimensä on Kait. Edellisistä tuttu Marcus näkyy myös pelissä.

Pelissä on myöskin online muoto sekä co-op, josta löytyy terminator skinejä tulevan ”Terminator: Dark Fate” elokuvan yhteistyönä, kyseisestä elokuvasta on muuten meidän toisella sivulla juttua http://viihdecorner.fi

Bittiavaruudesta ja teknologiasta jutut löydät osoitteesta http://8bit.fi

Watch Dogs – Legion

Ubisoft esitteli tällä viikolla tulevia pelejään ja niiden joukosta löytyi myös Watch Dogs – Legion, kehittäjän mukaan pelissä voit värvätä kenet tahansa kadulla tallustavasta npc hahmosta ja jopa itse pelata sillä.

Uusi Watch Dogs sijoittuu Brexitin jälkeiseen Lontooseen, joka on nykyistä enemmän valvottu. Poliisit lentävät ilmassa, skannaillen mahdollisia rikollisia.

Albion, uusi yksityisturvallisuuden firma on saanut paljon vaikutusvaltaa kaupungissa ja aiemmista peleistä tuttu Blume teknologia yhtiö näyttäisi taas pyörittävän nappuloitaan tässäkin pelissä.

Videoklipit, tarina sekä puhelainit muuttuvat riippuen millä DedSec hahmolla pelaat, hahmon värvääminen kuitenkaan ei ole helppoa vaan heidät pitää suostutella, tapa voi vaihdella.

Vaikka pelisijoittuukin brexitin jälkeiseen britanniaan, on pelin sijainti ja idea kehitetty ennen koko brexit väittelyä.

Ubisoft tiedotti pelin tulevan kauppoihin 6. maaliskuuta 2020.

Valkokankaan tähdet loistavat meillä myös osoitteessa http://Viihdecorner.fi

Odotettu Apple Watch mobiiliyhteydellä tänään myyntiin Suomessa – ”Ennakkomyynti on käynyt ennätystahtiin”

Apple Watch mobiiliyhteydellä on vihdoin saatavilla myös Suomessa. eSIMin ansiosta itsenäisesti toimivan älykellon ennakkomyynti on ollut vilkasta. Älykellojen myynti kokonaisuudessaan on yli tuplaantunut Telialla alkuvuonna verrattuna vuodentakaiseen.

”Siirrymme nyt Suomessakin älykelloaikakauteen. Apple Watchin ennakkomyynnin perusteella voidaan sanoa, että tätä uutuutta on todella odotettu. Ennakkomyynti on nimittäin käynyt ennätystahtiin”, Telia Finlandin laiteliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Vuorinen kertoo.

Mobiiliyhteys toimii Apple Watchin uusissa Series 3- ja Series 4 -GPS & Cellular -malleissa, joiden myynti alkaa Suomessa tänään perjantaina 14.6.2019. Kun tähän asti älykelloilla on seurattu lähinnä omaa treenaamista sekä mitattu aktiivisuutta ja unta, uusimmat älykellot toimivat jopa kännykän korvaajina.

”Kellolla voi soittaa ja vastaanottaa puheluita sekä lähettää viestejä, sillä eSIMin avulla älykello toimii itsenäisesti ilman, että sen tarvitsee olla jatkuvasti yhteydessä puhelimeen”, Vuorinen sanoo.

Älykellot mittaavat EKG:tä ja lisäävät turvallisuutta

Apple Watcheilla voi mitata omaa treenaamistaan ja terveyttään erittäinkin tarkasti, sillä kellolla voi ottaa muun muassa sydänsähkökäyrän (EKG).

”Terveyspuoli jakautuu kahteen: siihen mitä minä itse teen ja mitä haluan seurata sekä siihen, että haluan pitää huolta lähimmäisistäni. Älykellon avulla voi seurata esimerkiksi ikääntyvien vanhempien tai omien lasten terveydentilaa ja myös olinpaikkaa”, Jussi Vuorinen kertoo.

Lisäksi Apple Pay tuo arkeen sujuvuutta, kun esimerkiksi ruokaostokset voi maksaa älykelloa vilauttamalla. Mobiiliyhteytensä ansiosta kellolla voi myös striimata musiikkia vaikkapa lenkillä ilman taskussa hölskyvää puhelinta. Kello on myös tärkeä asuste, jolla sen kantaja haluaa ilmaista persoonallisuuttaan ja tyyliään.

”Älykelloista puhuttaessa usein unohdetaan, että ne ovat paljon muutakin kuin sovelluksia ja teknologiaa. Niihin pätevät samat lainalaisuudet kuin normaaleihin rannekelloihin. Ihmisille on tärkeää, että kello on tyylikäs ja sopii erilaisiin tilanteisiin”, Vuorinen sanoo.

Lisätietoja:

www.telia.fi/applewatch

E3 2019 – Kuumimmat ilmoitukset

Eilen starttasi vuosittainen, maailman suurin pelimessutapahtuma E3 jossa pelintekijät pääsevät ilmoittamaan tulevista peleistään sekä myös pelikonsolien valmistajat kertovat siellä, kun heiltä on uutta masiinaa tulossa.

Tätä tapahtumaa hypetetään monta viikkoa ennen sen alkua ja monta kuukautta sen jälkeen eikä ihmekkään koska usein sieltä tippuu melkoisia namupommeja pelien ystäville.

Tämän vuoden kuumimpia paloja ovat muunmuassa Final Fantasy 7 ja 8 Remastered, Marvels Avengers, Battlefield 5 lisäosa, uPlay+ tilauspalvelu, Watch Dogs Legion, pari Tom Clancy’s peliä sekä monta muuta.

Ole meillä kuulolla, sillä näistä peleistä sekä palveluista kerromme vielä myöhemmin lisää!

Nettiavaruuden maailman menoihin pääset mukaan osoitteessa http://8bit.fi

Esports lajien ja kolikkopelien suhteista

Netin kolikkopelit ovat olleet saatavilla niin kauan kuin nettikin on ollut, ja 90-luvun nettikasinoiden nousu on johtanut alalla tietynlaiseen nettikasinoiden ja urheiluvedonlyönnin kapinaan. 90-luku toi tullessaan uudenlaisen ajattelun, missä me ihmiset laitamme itsemme ensin ja siksi nettikasinotkin toivat tähän uuden mahdollisuuden. Ne tarjosivat helpon ja luontevan tavan pelata kotoa käsin. Sekä rahapelifanaatikot että satunnaiset pelaajat ovat ottaneet mahdollisuuden vastaan ja kokeilleet saatavilla olevia pelejä kuten kolikkopelit, ja kaikki vain parilla klikkauksella kotoa käsin.

Tämä kaikki johti kasvavaan tarpeeseen kehittää lisää pelejä ja pelitalot saivat mahdollisuuden kasvaa ja nähdä jo vähän, mitä tulevaisuus voisi heille tuoda. Peleissä tämän työn ja kehityksen tulos on jo nyt nähtävillä todelle korkealuokkaisina kolikkopeleinä, jotka ovat jo melkein kuin pikkuseikkailu tai actionpelejä omalla interaktiivisuudellaan ja ovat jo kuin videopelejä tai eSports pelejä. Viime vuosina kolikkopelien kehittäjät ovat ottaneet oppia niin eSports genreltä kuin RP peleistä kehittääkseen omia pelejään entistä mielenkiintoisemmiksi ja pelattavammiksi ja samalla kolikkopeleistä on tulossa entistä dynaamisempia. Netin kolikkopelit ja eSports peleillä on mielenkiintoinen suhde, missä molemmat ajavat toisiaan kehittymään edelleen. Yhteys on vielä uusi, mutta se on selkeästi olemassa.

eSports mahdollistaa nettikasinoille uuden asiakassukupolven

Ei ole kovinkaan suuri salaisuus, että nettikasinoiden pelikehitys ei yhdessä vaiheessa tuntunut etenevän minnekään. Pikemminkin samoja pelejä ja ideoita ja teemoja vain kierrätettiin ja pelien nimiä vaihdettiin. Meni pitkä tovi, eikä mitään erikoisempaa tapahtunut. Alalta puuttui näkemystä. Jos itse pelasit tuohon aikaan nettikasinoiden kolikkopelejä, saatoit olla jo hieman turhaantunut, kun kehitystä ei tuntunut tapahtuvan lainkaan. Koko kolikkopeli-idea oli syntynyt kauan ennen nettiaikaa ja oli jo hieman vanhentunut ja nyt pelejä oli alkanut pelata uusi sukupolvi, joka kaipasi jotain uutta ja erilaista. Millenniaali sukupolvi katsoo asioita hieman eri perspektiivistä ja vanhat ja vanhentuneet kolikkopelit eivät vain enää olleet houkuttelevia.

Luonnollisesti nettikasinot itse ja pelien kehittäjät huomasivat tämän ja näiden oli pakko kehittää jotain uutta tälle uudelle pelaaja sukupolvelle. Yksi selkeä muutoksen tuonut asia on eSports. Esimerkiksi Seth Schorr pelikehittäjä Fifth Street Gamingin toimitusjohtaja on huomannut tämän ja hän kirjoittikin, että Fifth Street Gaming on identifioinut tämän trendin uuden pelaajasukupolven käyttäytymisessä. Seth kertoi suoraan, että uusi pelaajasukupolvi ei todellakaan halua pelata nettikasinoiden vanhentuneita pelejä ja sillä tulisi olemaan jo parissa vuodessa selkeä merkitys kasinoiden tulokseen, jollei jotain tehtäisi. Sen hetken kolikkopelisukupolvi oli jo kaksikymmentä vuotta ollut käytössä, eikä se enää kelvannut ja muutos tulisi näkymään sekä kasinoiden että pelitoimittajien kassavirrassa ja tuloksessa.

eSports toimii kolikkopelien uuden sukupolven mahdollistajana

Kuten jo aiemmin kerroimme, eSports on menestyksekkäästi kasvanut uuden käyttäjäsukupolven kanssa tuoden uusia ulottuvuuksia koko pelikokemukseen. Koko eSports genren nousu on todiste, että nykyinen pelaajasukupolvi haluaa myös kolikkopeleiltä paljon enemmän kuin edellinen sukupolvi. Netin kolikkopelit ovat käyneet läpi metamorphoosin ja niistä on syntynyt täysin uudenlainen pelisukupolvi eSportsin vanavedessä. Ensimmäinen elementti muutoksessa oli sen ymmärtäminen, että netissä pelaavat muutkin kuin vain teinit ja ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista ostopotentiaalia. Sana pelaaja tai ”gamer” tarkoitti lähinnä teinivuosina pelaamisensa aloittanutta henkilöä, joka myös aikuisiällä jatkaa pelaamistaan. Nämä aikuiset työssä käyvät ammattilaiset ovat ryhmä, jota ei aiemmin ole ollut, mutta nyt pelimarkkinat ovat oikeasti tajunneet, minkälainen kehitys heidän neniensä edessä on tapahtunut. Nykyajan aikuiset pelaajat ovat valmiita maksamaan korkeatasoisista peleistä, eikä kyse ole pikkurahoista.

Seuraava elementti tuli eSportsin kehittymisen kautta laatuna. Tekniikat, konseptit ja pelit kehittyivät myös laadultaan uusiin ulottuvuuksiin ja uusia konsepteja kehiteltiin sekä uudelle sukupolvelle että tällä ensimmäiselle pelaajasukupolvelle, joka oli jo siirtynyt aikuisikään. eSports yhdistää korkean tekniikan, innovatiiviset konseptit, mahtavan grafiikan ja kertomukset ja tarinat, joista kaikista syntyy kokemus, josta pelaajat nauttivat. Vaikka eSports pelit voivat perustua samaan ”video” konseptiin, on pelien standardit nousseet sellaiselle tasolle, jota aiemmin ei voitu edes kuvitella. Nettikasinoiden uudet kolikkopelit pyrkivät nyt kopioimaan, replikoimaan tätä kehitystä mikä on jo tapahtunut eSportsissa.

eSports auttaa kasinoita nostamaan voittojaan

Kun nämä uuden sukupolven pelit saadaan laajemmin nettikasinoiden valikoimiin, on aivan varmaa, että myös nuoria uusia pelaajia, kokonainen uusi pelaajasukupolvi saadaan pelaamaan kasinoille. Koska 80% nettikasinoiden liikevaihdosta syntyy nimenomaan kolikkopeleistä, on myös nettikasinoille odotettavissa makoisia vuosia tulevaksi, kunhan ne säilyvät hengissä kovassa kilpailussa.

Toinen kehityskanava nettikasinoille on ollut ottaa valikoimiin urheiluvedonlyönti ja nimenomaan eSports. NetBet on brändi, joka tuli vauhdilla markkinoille ja joka on saanut jo oman palasensa siitä ymmärtämällä eSports genren. Jo itsessään eSports on suuri ja kasvava ja sillä on ympäri maailmaan miljoonaluokan turnauksia, joissa joukkueet kohtaavat toisensa ja voittavat joukkueet vievät mukanaan todella suuria summia rahaa. eSports tuli nopeasti maailman kartalle ja jo nyt sen suuret turnaukset vetävät vertoja Mestarien liigan loppuotteluihin myös katsojamääriltään. NetBet Kasino  on pystynyt laajentumaan eSports vedonlyöntiin sekä lisäten samalla uusia asiakkaita ja pelaajia kasinolle, mutta samalla pelivalikoiman laajentaminen on lisännyt operaattorin tuloksenteko kykyä. Kun eSports nyt jatkaa kehittymistään, leviten tavallaan muillekin pelialoille iGamingissa. Nettikasinoiden ja pelitalojen pitää ymmärtää eSportsin merkitys eikä taistella vastaan, vaan ottaa mitä otettavissa on ja lähteä mukaan kehitykseen. NetBet mahdollistaa pelaajien panostamisen eSports turnauksiin aivan kuten se mahdollistaa Super Bowliin tai NHL loppuotteluihin panostamisen.  Tottakai panostaminen eSportsin kehittämiseen pitää tehdä korkeilla panoksilla, mutta tosiasia on, että panostamalla tähän uutuuteen, nettikasino panostaa myös omaan tulevaisuuteensa ja omaan tulokseensa tuleville vuosille.

E-urheilujoukkue ENCE voitti Telia Esports Seriesin CS:GO-mestaruuden ylivoimaisesti

Telia Esports Seriesin ensimmäisen kauden Counter-Strike: Global Offensive -mestaruuden on voittanut ENCE. Myöhään perjantai-iltana pelatussa finaaliottelussa maailman CS:GO-ranking-listalla kolmantena komeileva ENCE päihitti SJ Gamingin suoraan kahdessa kartassa. Helsingin keskustan Savoy-teatterissa live-finaalia seurasi paikan päällä 500 henkeä.

”Tosi hyvät fiilikset on nyt! Meidän eka peli SJ Gamingia vastaan oli aika farssi, ja otettiin nyt 16-0 toka kartta! Kaikki joukkueessa pelas hyvin”, kommentoi Encen kapteeni Aleksi ”Aleksib” Virolainen voittoa.

ENCE voitti Telia Esports Seriesin CS:GO-sarjassa kaikki paitsi yhden ottelun. Sarjan ihkaensimmäisessä tv-ottelussa SJ Gaming oli yllättäen parempi jatkoajalla. Finaaliottelussa ENCE päihitti SJ:n kuitenkin ylivoimaisesti suoraan kahdessa kartassa (16–3 Nuke, 16–0 Train).

”Onnea ENCE, hieno peli! Ja kokonaisuudessaan tämä ensimmäinen kausi on ollut ihan huikea. Lähdimme tekemään Suomen kovinta e-urheilusarjaa, ja pelaajilta, joukkueilta ja katsojilta saadun palautteen mukaan olemme onnistuneet. On ollut tiukkoja pelejä, kiinnostavia vieraita ja vauhdikasta urheiluviihdettä. Ja samalla jotain, mitä suomalaisessa tv:ssä ei ole aiemmin nähty, eli huipputasoista e-urheilua sekä kurkistusta ammattipelaajien arkeen”, kertoo Niklas Segercrantz Telia Finlandin esports-tiimistä.

Telia Esports Series jatkuu kesällä vielä Arena of Valorin osalta, sillä mobiilipelin finaali pelataan elokuun alussa Summer Assembly -digifestivaaleilla Helsingin messukeskuksessa.

Kakkoskausi syksyllä

Telia Esports Series jatkuu syksyllä, kun sarjan kakkoskausi pyörähtää käyntiin syys-lokakuun vaiheessa. Sarjan tavoitteena on alusta asti ollut tukea ammattipelaamista mutta viihdyttää myös esports-ummikkoja.

”Olemme luoneet Suomeen näkyvän ja jatkuvan e-urheilusarjan, jota seuraamalla myös katsojat ovat päässeet helposti mukaan e-urheilumaailmaan. Suomessa esportsin tunnettuus ylipäänsä on ollut huimassa nousussa ENCEn kansainvälisen menestyksen ansiosta. Onnistuimme ykköskaudella tavoittamaan Telia Esports Series -sisällöillä satoja tuhansia katsojia, mikä on kyllä ihan mahtavaa”, Niklas Segercrantz iloitsee.

Myös palautetta on sadellut.

”Eniten palautetta tuli siitä, että kaikkia pelejä ei näytetty, vaan keskityimme perjantain ja tiistain peleihin. Tavallaan tämä oli positiivistakin palautetta, koska se osoitti, että kiinnostusta löytyy. Ja iloisena voin kertoa, että ensi kaudella kaikki pelit näytetään. Kovasti tässä mennään kohti visiotamme, jossa Suomi on esportsin kärkimaa ja pelaaminen pohjolan suurin intohimo”, Segercrantz kertoo.

Lue lisää:

Telia Esports Seriesin tv-lähetyksissä pelataan vimmatusti CS:GO:ta, mutta kurkistetaan myös pelaajien arkeen