Koti Blogi Sivu 53

Viestintäviraston VIERASKYNÄ-kirjoitus

Vieraskynä: Pelaamalla tietoturvasta tulee kaikkien asia

Ihmisten tietoturvatietoisuus on keskeistä kemia- ja prosessiteollisuudessa. Jos tietoturva pettää, seuraukset voivat olla kohtalokkaat, vaikutukset voivat ulottua lääketurvallisuuteen tai lääkkeiden saatavuuteen saakka. Tietoturvan jalkautus osaksi yrityskulttuuria on asia, johon yritysten kannattaa panostaa. Keskeisessä asemassa on henkilöstön jatkuva tietoturvakoulutus, jonka ei tarvitse olla puuduttavaa pakkopullaa. Kybeturvallisuuskeskuksen kemian alan yhteistyö- ja tiedonvaihtoverkoston (KEMIA-ISAC) kyberturvallisuusnäkökulmista kirjoittaa nyt Orionin Ulla Palmila.

Ulla Palmila työskentelee Orionilla tietoturvapäällikkönä.

Suuri osa kemia- ja prosessiteollisuuden infrastruktuurista on jo iäkästä, siksi tietoturva ei välttämättä ole riittävällä tasolla. Etenkin teollisuusautomaatioon on ennustettu kohdistuvan yhä enemmän hyökkäyksiä tulevaisuudessa. Teollisuuden alan tietoturvan kehittäminen on tärkeää, mihin moni kemian alan yritys panostaa. Jatkuva tietoturvakoulutus ja tietoturvan jalkautus osaksi yrityskulttuuria on tärkeä keino tietoturvan parantamiseen. Toimistoympäristöön verrattuna teollisuusautomaation toiminnassa riskit ovat erilaisia, mikä on huomioitava myös henkilöstöä koulutettaessa.

Ihmistä on helpompi huijata kuin konetta

Teknisten kontrollien on oltava kunnossa, mutta ne eivät yksin pysty suojaamaan tietoturvauhilta. Tietomurtojen taustalla ovat usein ihmisen tekemät virheet, siksi tietoisuus ja valppaus on tärkeää.

Kyberrikolliset käyttävät surutta hyväkseen ihmisten hyväuskoisuutta päästäkseen käsiksi liiketoiminnalle merkittävään tietoon tai järjestelmään.

Rikollisen ei tarvitse olla edes teknisesti taitava, vaan hän voi kysyä tietoja suoraan ihmiseltä. Käyttäjätunnusten ja salasanojen kalasteluja on nähty paljon, huijausviestitkin ovat nykyisin hyvin aidon näköisiä. Jos viesti esimerkiksi näyttää tulevan omalta kollegalta, sen aitoutta tai lähettäjän luotettavuutta ei välttämättä kyseenalaisteta.

Kohdistettu tietojenkalastelu on tehokas, sosiaalista manipulointia hyödyntävä hyökkäysmuoto. Ihmiseltä voi saada hyvin paljon yrityksen kriittistä tietoa ihan vain soittamalla ja kysymällä. Entäpä kuinka usein olet keskustellut yrityksen sisäisistä asioista esimerkiksi lentokentällä tai kuullut muiden keskustelevan oman yrityksensä asioista?

Tietoturvakoulutus voi olla myös hauskaa!

Ei riitä, että tietoturva-asioita käydään läpi kerran vuodessa, vaan tietoturvakoulutuksen tulee olla jatkuvaa, jotta se pysyy mielessä jokapäiväisessä arjessamme.

Markkinoilla on saatavilla tekoälyyn perustuvia koulutuspelejä, jotka simuloivat sähköpostin kautta saapuvia tietoturvahyökkäyksiä ja opettavat tunnistamaan erilaiset huijaukset. On erityisen tärkeää, että juuri nämä tietoturvailmiöt tulevat henkilöstölle tutuiksi, koska tällä hetkellä tietojenkalastelu sähköpostitse on erittäin yleistä ja ajankohtaista. Kyberrikolliset yrittävät hyödyntää ihmismieltä ja houkuttelevat klikkaamaan haitallista liitetiedostoa, linkkiä tai näpyttelemään salasanansa väärään paikkaan.

Pelillistämällä saadaan henkilöstö kiinnostumaan tietoturvasta, ja säännöllisesti pidettävät lyhyet mikrokoulutukset pitävät tietoturvailmiöt paremmin mielessä. Pilottikokemukset tietojenkalastelupelistä ovat olleet hyviä ja saaneet kiitosta henkilöstöltämme. Palautteena on tullut muun muassa, että simulaatiot antavat hyviä neuvoja ja ovat sopivan mittaisia. Henkilöstön valveutuvuus sähköpostihyökkäyksistä on myös noussut: 96 % osallistuneista koki oppineensa simulaatiosta.

Toteutimme kevään aikana tietoturvakoulutuksen pakohuonepelin hengessä. Pakopeli-idean sain Viestintäviraston E-CIP-ryhmästä Tomi Pitkäseltä.
Valitsimme neljä tärkeää tietoturvaan liittyvää asiaa, jotka halusimme henkilöstömme oppivan. Lopulta yhteistyökumppanimme suunnitteli ja toteutti koulutuksen pakohuonepelimäisesti. Koulutuksen julkaisun jälkeen pelipaikat myytiin hetkessä loppuun. Henkilöstön mielestä koulutus oli ennen kaikkea kivaa ja opitut asiat jäivät varmasti mieleen paremmin kuin lukemalla tai kuuntelemalla. Koko organisaatio oli innoissaan!

Kaiken – myös tietoturvan – perustana on johdon tuki

Jos yritysjohto ei osoita kiinnostusta tietoturvaan tai pidä sitä tärkeänä, tietoturvaa on vaikeaa saada osaksi yrityskulttuuria. Avainasemassa on johdon riittävä tietämys tietoturvariskeistä, –uhista ja suojautumiskeinoista. Kun viesti tietoturvan tärkeydestä tulee johdolta, henkilöstö omaksuu sen helpommin ja nopeammin. Näin siitä tulee myös osa työn arkea ja tapaa työskennellä.

Tietoturva on koko henkilöstön asia, ja se tulee ottaa huomioon kaikessa yrityksen toiminnassa. Henkilöstölle tulee tarjota erilaisia oppimismahdollisuuksia, koska me kaikki opimme eri tavoin. On tärkeää, että henkilöstö pitää silmänsä auki ja raportoi välittömästi huomatessaan tietoturvariskin tai -poikkeaman.

Kyberturvallisuuskeskus tukee kemian alan kyberturvallisuusasiantuntijoita työssään muun muassa koordinoimalla tiedonvaihtoryhmä KEMIA-ISAC:n toimintaa. Tiedonvaihtoryhmässä alan asiantuntijat voivat luottamuksellisesti keskustella käytännön ongelmista ja niiden ratkaisuista myös sellaisten kollegoiden kanssa, jotka eivät suoraan osallistu puheena olevan asian käsittelyyn.

Lisätietoja

Marika Niemiselle voitto pelialan opinnäytetyökisassa

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta muotoilijaksi (AMK) valmistunut Marika Nieminen on palkittu vuoden 2018 pelialan opinnäytetyökilpailun ammattikorkeakoulusarjassa. Marikan opinnäytetyön aihe oli Psychology in character design: Creation of a character design tool.

Palkintoraadin arvion mukaan Marikan laaja ja kattava työ tarjoaa työvälineitä sekä käytäntöön että pelisisältöjen akateemiseen analyysiin. Käytännönläheinen työ osoittaa, miten pienetkin nyanssit pelihahmojen ulkonäössä, ryhdissä tai tyylittelyssä voivat vaikuttaa pelaajan hahmosuhteisiin, sekä miten voimakkaasti jopa ylilyödyillä ja liioitelluilla arkkityypeillä voidaan tuottaa käyttökelpoisia mielikuvia.

Unelma-ammattina hahmosuunnittelu

Marika Nieminen valmistui toukokuussa 2017 tutkintonimikkeellä Bachelor of Culture and Arts, muotoilija (AMK). Hän opiskeli Xamkin englanninkielisessä Game Design -koulutusohjelmassa. Tällä hetkellä hän työskentelee Community Support Assistantin roolissa Small Giant Gamesissä.

– Voittaminen tuntui todella epätodelliselta, mutta samalla olin välittömästi ylpeä itsestäni. Tällaisen tunnustuksen saaminen työstä, jonka aihe on todella lähellä sydäntäni, antoi minulle aivan uutta itseluottamusta tavoitella unelma-ammattiani hahmosuunnittelun ja kirjoittamisen parissa. On myös todella hienoa, että tällaisten kilpailujen ansiosta pelialasta tulee enemmän ja enemmän varteenotettava akateeminen koulutusala, Marika kertoo voiton merkityksestä.

Opinnäytetyön ohjanneen Sarah-Jane Leaveyn mukaan Marikan rakkaus psykologian opiskeluun ja intohimo hahmojen suunnitteluun poiki tutkimusidean. Hän halusi tutkia, olisiko saatavilla työkaluja, jotka voisivat auttaa opiskelijoita kehittämään syvällisempiä ja kiehtovampia hahmoja.

– On yleinen harhakäsitys, että pelien hahmosuunnittelussa keskitytään vain hahmon ulkonäköön. Rakastetuimpien ja mieleenpainuvimpien hahmojen suunnittelutyö perustuu hahmojen taustatarinoihin, jotka sisältävät viittauksia hahmon luonteeseen, persoonallisuuteen, motiiveihin, tunteisiin ja toiveisiin. Tutkimuksiinsa perustuen Marika suunnitteli luovan työkalun, joka auttaa opiskelijoita kehittämään omia pelihahmokonseptejaan, Sarah-Jane Leavey taustoittaa.

Pelialan opinnäytteet palkittiin kuudennen kerran

Suomen pelitutkimuksen seura sekä suomalaisen pelialan kattojärjestö Neogames palkitsivat pelialan opinnäytteet nyt kuudennen kerran. Kilpailuun osallistui kymmeniä korkeatasoisia töitä laaja-alaisesti eri oppiaineista ja tieteenaloilta yliopistoista ja ammattikorkeakouluista ympäri Suomen. Pelialan opinnäytetyökilpailun suosio heijastelee yleistä pelialaan liittyvän tieteellisen ja ammatillisen kiinnostuksen jatkuvaa kasvua Suomessa.

Uusi Game Designin monimuotototeutus syksyn yhteishaussa

Game Design -koulutus on vuodesta 2013 tarjonnut laajan valikoiman opintoja, jotka kattavat pelisuunnittelun kaikki osa-alueet. Koulutus on erittäin suosittu – tammikuussa 2019 Xamkissa käynnistyykin uusi monimuotona toteutettava koululutus nykyisten, syksyisin käynnistyvien päiväopintojen lisäksi. Monimuotototeutukseen voi hakea syksyn yhteishaussa 5.–19.9. Molemmat koulutukset ovat englanninkielisiä. Lisätietoa tästä AMK-tutkintoon johtavasta koulutuksesta on tarjolla sivulla www.xamk.fi/koulutus.

Uusilla Plantronics RIG 500 PRO -pelikuulokkeilla parempi näppituntuma pelien äänimaailmaan

RIG Game Audio Dial -säätimen ansiosta Xbox One- ja PS4-pelaajien ei tarvitse irrottaa käsiään peliohjaimesta äänenvoimakkuutta säädettäessä

Plantronics on julkistanut uudet RIG 500 PRO -sarjan pelikuulokkeet, jotka yhdistävät korkealuokkaisen äänen ultrakevyeen rakenteeseen. RIG 500 PRO:t ovat ensimmäiset pelikuulokkeet, joiden avointen korvakuppien sisällä on eristetyt akustiikkakammiot. Tämä vähentää äänen säröjä ja luo ihanteellisen ääniympäristön nykyaikaisille pelialustoille.

Huippuluokan 50 mm:n kuuloke-elementit tuottavat laajan taajuusvasteen. Kahdesta materiaalista valmistetut pehmusteet tuntuvat mukavilta pitkissäkin pelisessioissa ja vaimentavat ulkoisia ääniä. Lisäksi kuulokkeiden pelikonsolikäyttöön tarkoitetuissa versioissa on 3,5 mm:n liitännällä varustettu RIG Game Audio Dial -äänenvoimakkuussäädin langattomia peliohjaimia varten. Tämän ansiosta äänenvoimakkuutta voi säätää suoraan ohjaimesta otetta irrottamatta. Kuulokkeiden PC-versioissa on johtoon kiinnitetty äänenvoimakkuuden säädin.

”Uudet RIG 500 PRO -sarjan kuulokkeet vievät RIG 500 -mallien innovatiivisen modulaarisen rakenteen uudelle tasolle”, sanoo Plantronicsin pelituotteiden johtaja Gregory Morquin. “Olemme aiemmin tuoneet kilpapelaajien käyttöön ensimmäisinä mm. VR-ympäristöön tarkoitetut kuulokkeet ja Dolby Atmos -aktivoinnin. Nyt avaamme uusia uria Xbox One- ja PS4-konsolien langattomille ohjaimille tarkoitetulla RIG Game Audio Dial -äänenvoimakkuussäätimellä.

RIG 500 PRO -sarjan kuulokkeet ovat saatavilla konsoli-, PC-, ja eSports-versioina. Alkuperäisen RIG 500 -sarjan kevyttä ja modulaarista rakennetta on PRO-sarjassa tehostettu mm. seuraavilla ominaisuuksilla:

  • Huippuluokan 50 mm:n kuuloke-elementit
  • Irrotettava melua vaimentava puomimikrofoni, joka mykistyy automaattisesti ylös käännettäessä
  • Irrotettavat, helposti vaihdettavat ja uusittavat johdot
  • Vaihdettavat korvatyynyt, joissa on hengittävä kangaspinnoite ja ulkopuolisia ääniä vaimentava materiaali
  • Eristetyt akustiikkakammiot vähentävät äänen säröilyä
  • Kätevä RIG Game Audio Dial -äänenvoimakkuuden säädin Xbox One- ja PS4-konsoleille
  • Johtoon integroitu äänenvoimakkuuden säädin PC-versioissa
  • Mahdollisuus kolmiulotteisen äänimaailman käyttöönottoon valmiiksi maksetulla Dolby Atmos for Headphones -aktivointikoodilla

Hinnat ja saatavuus

Xbox One- ja PlayStation 4 -pelikonsoleille sekä Windows 10 -PC:ille tarkoitetut RIG 500 PRO -sarjan kuulokkeet ovat saatavilla seuraavin hinnoin:

  • RIG 500 PRO HC, PS4- ja Xbox One -konsoleille: 79,99 €
  • RIG 500 PRO, sisältää metallisen sangan ja voimakkuudensäätimellä varustetun äänikaapelin PC:itä varten: 99,99 €
  • RIG 500 PRO Esports Edition, jonka valettu metallikehys ja sanka on suunniteltu erityisesti kilpapelaamiseen: 149,99 €

Lisätietoja RIG 500 PRO -sarjan uusista ominaisuuksista on täällä.

Viihde- ja mediatoimiala: Kasvu nopeinta virtuaalisovelluksissa

Viihde- ja mediatoimialan vuosittainen kasvu globaalisti on 4,4 prosenttia vuosien 2018–2022 aikana, kertoo PwC:n tuore raportti. Suomessa kasvun ennustetaan jäävän globaalia kasvua pienemmäksi.

Viihde- ja mediatoimialalle ennustetaan globaalisti yli 4 prosentin vuosittaista kasvua, mutta toimialan eri segmenteissä ja eri maissa kasvussa on isoja eroja, selviää PwC:n Global Entertainment and Media Outlook 2018–2022 -katsauksesta.

PwC:n katsaukseen on koottu viihteen ja median toimialan eri segmenttien tiedot 53 maantieteelliseltä alueelta. Suomessa toimialalle ennustetaan seuraavan viiden vuoden aikana 2,6 prosentin vuosittaista kasvua, mikä tarkoittaa kasvun vauhdittumista (viime vuonna 1,7 %).

”Vahvimmat kasvusegmentit Suomen markkinoilla ovat internetpohjaiset videopalvelut, internetyhteydet, internetmainonta sekä e-urheilu ja videopelit, jotka kaikki kasvavat 5–6 prosentin tahtia vuositasolla, sanoo toimialasta vastaava PwC Suomen partneri Tuomas Törmänen.

Globaalisti kaikkein nopeinta kasvu on teknologiassa, sillä esimerkiksi virtuaalisovellusten kasvuksi ennustetaan yli 40 prosenttia. Myös videopalveluissa kasvu on nopeaa, yli 10 prosenttia.

Sanoma- ja aikakauslehtien tulot pienenevät, ja alle kahden prosentin jäävät kirjojen myynnin, radion kuuntelun ja perinteisen television katselun tulojen kasvu.

Yksityiskohtaisemmassa tarkastelussa käy ilmi muun muassa, että elektronisen urheilun (videopelien pelaaminen kilpaa) kasvu on globaalisti yli 20 prosenttia. Suomessa videopelien ja e-urheilun kasvuksi povataan 5,6 prosenttia.

Maantieteellisesti toimialan kasvu on nopeinta Nigeriassa (21,1 %) ja Egyptissä (17,2 %). Maiden suuria lukemia selittää erityisesti internetyhteyksien määrän kasvu. Euroopan ja Pohjois-Amerikan luvut jäävät näistä kauas, alle kolmen prosentin.

Kiina kirii vahvasti, mutta Yhdysvaltojen toimialan markkinat ovat absoluuttisina lukuina Kiinaa suuremmat.

Rajat häilyvät yhä enemmän – profilointi tärkeää

Katsauksessa nähdään myös, että viihteen, median, teknologian ja televiestinnän rajat ovat yhä häilyvämmät.

Keskenään sekoittuvat ja limittyvät myös sosiaalinen ja perinteinen media, painettu ja digitaalinen media, videopelit ja urheilu, langattomat ja lankayhteydet sekä kaapeli- ja verkkolähetykset. ”Superkilpailijat”, kuten Alibaba, Amazon, Apple, Disney, Google, Facebook ja Tencent laajentuvat yhä vahvemmin sisällöntuotantoon.

Myös liiketoimintamallit muuttuvat. Kilpailussa menestyminen edellyttää tehokasta yhteyttä kuluttajiin, heidän luottamustaan ja esimerkiksi jäsenyyden kehittämistä. On yhä tärkeämpää tehdä kuluttajista palvelujen faneja.

Katsauksen mukaan ”superkilpailijoiden” ryhmä laajenee, mutta pelissä ovat vahvasti mukana myös brändit, jotka saavuttavat riittävän mittakaavan valitussa kohderyhmässään.

”Erikoistuneilla brändeillä on kolme vaihtoehtoa, joilla voi menestyä superkilpailijoiden puristuksessa”, Törmänen sanoo.

”Huipputason laadulle ja asiakaskokemukselle on aina kysyntää. Toinen vaihtoehto on luoda uskollinen asiakas- ja fanipohja tarkasti kohdistetulla sisällöllä, mainoksilla ja brändillä. Kolmas toimiva malli on tuottaa huippuelämyksiä yleisöille, jotka ovat valmiita maksamaan korkean hinnan ja joita muiden on hankala tavoittaa.”

Tekoäly muuttaa kilpailua, datan hyödyntäminen yhä tärkeämpää

Toimialan muutosten vauhti jatkuu vauhdikkaasti. Tekoäly ja lisätty todellisuus muuttavat kilpailua. Sisällönjakelun teknologia halpenee, ja personointi lisääntyy. Yritysten paineet investoida uuteen teknologiaan kasvavat.

Raportissa luetellaan viisi muutoksen vauhdittajaa.

1. Riippumattomuus ajasta ja paikasta. Maailmassa on vuonna 2022 noin 2,2 miljardia nopeaa mobiilia nettiliittymää, ja nopeiden mobiiliyhteyksien sisältömarkkinat kasvavat. Vuodesta 2020 alkaen älypuhelimien datankulutus on suurempi kuin kiinteiden laajakaistojen datankulutus.

2. Liikkuva kuluttaja. Älypuhelimesta tulee globaalisti kuluttajien pääasiallinen tapa ottaa vastaan eri sisältöjä ja palveluja. Jo kuluvana vuonna mobiiliverkon maailmanlaajuiset mainostulot ovat suuremmat kuin kiinteän verkon.

3. Uusien tulonlähteiden tarve. Viihde- ja mediayritykset hakevat tuloja perinteisten tulolähteiden ulkopuolelta, kun taas televiestintäyritykset laajentavat toimintaansa viihde- ja mediasisältöjen puolelle.

4. Liiketoimintaa alustoilta. Kuluttajat käyttävät aikaansa yhä enemmän sosiaalisessa mediassa ja teknologia-alustoilla. Osa perinteisistä sisällöntuottajista käy vastahyökkäykseen ja kehittää omia alustatalouden liiketoimintamalleja.

5. Personointi. Tarjonta on personoitava sekä hyödynnettävä dataa ja tekoälyä.

Suomen suurin avoin datakeskus aloitti toimintansa Helsingissä –Helsinki Data Center moninkertaistaa kotimaisen konesalikapasiteetin

Suomen suurin avoin datakeskus aloittaa tänään toimintansa. 160 miljoonaa euroa maksaneessa ja kahden Eduskuntatalon kokoisessa rakennuksessa on panostettu erityisesti energiatehokkuuteen, ympäristöystävällisyyteen ja tietoturvaan.

 ”Huimalla vauhdilla kasvava datan määrä edellyttää uudenlaisten, turvallisten datatehtaiden rakentamista. Helsinki Data Center on suunniteltu nimenomaan tähän tarkoitukseen. Lisäksi rakennus on tiukasti pultattu Telian kansainväliseen verkkoon, jonka kautta virtaa päivittäin lähes 40 prosenttia koko maailman nettiliikenteestä”, Telia Finlandin toimitusjohtaja Stein-Erik Vellan kertoo.

Helsinki Data Centerin suunnittelussa on keskitytty niin fyysiseen turvallisuuteen kuin tietoturvaan. Telian datakeskusliiketoiminnan johtaja Pasi Sutinen vakuuttaa, että kyseessä on kokonaisuutena Euroopan nykyaikaisin datakeskus.

”Tieto-, turvallisuus-, sähkö- ja sammutusjärjestelmät on viritetty maailman edistyksellisimmillä ratkaisuilla. Asiakkaiden data on suojattu täällä parhaalla mahdollisella tavalla”, Sutinen korostaa.

”Tämä on ollut poikkeuksellisen kiinnostava ja haastava rakennushanke, joka laadusta tinkimättä toteutettiin aikataulussa, ja jonka rakentamiseen on osallistunut yli 2 200 rakentamisen huippuosaajaa. Hyvillä mielin voimme todeta, että olemme nyt rakentaneet maailmanluokan datakeskuksen Suomeen ja jokainen hankkeessa mukana ollut voi olla lopputuloksesta ylpeä”, hankkeen urakoinnista vastanneen SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Toimela myhäilee.

Uuden datakeskuksen toteutuksessa erityishuomio on kiinnitetty luonnollisesti myös ympäristöasioihin. Kymmenettuhannet palvelimet synnyttävät valtavan määrän lämpöä, jonka avulla voidaan jatkossa lämmittää jopa 20 000 espoolaisasuntoa.

”Helsinki Data Center on Euroopan vihrein datakeskus, joka on saanut alan merkittävimmät ympäristösertifikaatit”, Sutinen kiteyttää.

Helsinki Data Centerin kokonaiskapasiteetti on 24 megawattia, mikä moninkertaistaa Suomessa toimivien yritysten käytettävissä olevan konesalikapasiteetin.

”Tämänkaltaiset datatehtaat mahdollistavat niin yhteiskunnalle kuin yrityksille datan täysmääräisen hyödyntämisen tekoälyn, robotiikan, esineiden internetin ja 5G:n muokatessa kaikkien meidän arkielämää kiihtyvällä vauhdilla”, Pasi Sutinen sanoo.

Asus ja ROG uutisia

Emme yleensä julkaise englanninkielellä, mutta tätä emme ehdi suomentaa ja tuli meille tänään:

Republic of Gamers Unveils First Gaming Smartphone, Gaming Chassi, AiO Water Cooler, Power Supply and more during Computex 2018

Highlights

  • ROG Phone with exclusive smartphone 3D vapor-chamber cooling system
  • ROG expands into new product categories with introduction of ROG Ryujin and ROG Ryuo CPU liquid coolers, Gaming Chassi and ROG Thor 1200W Platinum power supply
  • ROG Strix Scar II – The sequel to the Scar comes with a completely new design and a stunning 15.6” Thin Framed 144Hz 3ms display
  • ROG Rapture GT-AX11000 –The world’s first 10 Gigabit Wi-Fi router.
  • ROG Gladius II Wireless + Balteus Mousepad with built in Qi- charger

Republic of Gamers (ROG) today unveiled a new lineup of gaming products, and entering completely new product categories such as Power Supplies, AiO Coolers, Chassis and Gaming Phone.

ASUS Chairman, Jonney Shih, shared his enthusiasm with the expansion of the ROG product line saying, “Today is a celebration of those who dare to be different. Twelve years ago, ROG was founded out of our desire to create a full lineup of ultimate gear designed for gaming victory. Now, through the dedication of ROG engineers, designers, professional gamers and enthusiasts around the world, we have achieved these goals and distilled them into the essence of ROG.

ROG Phone

ROG Phone is a game-changing 6-inch smartphone designed specifically for high-performance mobile gaming. With pure ROG gaming DNA at its core and powered by the world’s fastest speed-binned 2.96GHz octa-core Qualcomm® Snapdragon™ 845 Mobile Platform with gaming-optimized Qualcomm® Adreno™ 630 GPU, ROG Phone breaks every rule to go where rivals fear to tread. Its unique GameCool vapor-chamber cooling system — with detachable AeroActive Cooler for an extra cooling boost — sustains blur-free high frame rates in the heat of battle, while its no-compromise AMOLED display blends a blazing 90Hz refresh rate and 1ms response time with gorgeous HDR visuals.

The ultra-comfortable design of ROG Phone includes unique side-mounted ports, and the enhanced, ultra-responsive game controls — including two programmable ultrasonic AirTriggers and advanced force-feedback haptics — let gamers focus all their skills on the game, giving them the edge they need for total domination. A unique range of powerful expansion accessories further enhances the ROG Phone gaming experience: the optional TwinView Dock for dual-screen handheld mode; the Mobile Desktop Dock for desktop-style gaming; and the Gamevice controller with WiGig Dock using 60GHz Wi-Fi for big-screen gaming. Other ROG Phone innovations include ASUS Aura RGB lighting and Aura Sync support, plus ASUS HyperCharge direct-charge technology for faster, safer and cooler battery charging.

ROG Rapture GT-AX11000

ROG Rapture GT-AX11000 is the world’s first 10 Gigabit Wi-Fi router. With support for the latest 802.11ax Wi-Fi standard, GT-AX11000 delivers 2.53X higher data rates than any 802.11ac 4×4 router, ensuring faster connections. OFDMA support in the 802.11ax Wi-Fi standard allows multiple devices to be bundled together in each channel, increasing network efficiency by 4X and reducing latency.

ROG Rapture GT-AX11000 provides triple-level game acceleration to boost game traffic from the device to game server. A 2.5-Gigabit gaming port prioritizes the device connected to it with 2.5X faster transmit speeds, a perfect match for motherboards with 5 Gigabit LAN. A physical button built into the router allows users to turn on and off Game Boost mode for prioritizing gaming traffic on the network for even better gaming performance without the need to use a web interface or mobile app. It can also activate the DFS band. Gamers Private Network (GPN) support ensures the shortest connection route between the user’s home network and the game server, for the lowest ping times and latency.

ROG Ryujin 360/240

ROG Ryujin is the first ROG AIO cooler and the world’s first cooler with an OLED display. The 1.77-inch LiveDash color OLED shows real-time system stats and personalized images and GIFs. An embedded micro fan provides additional cooling to the VRM and M.2 SSDs located near the CPU socket to reduce temperatures by up to 20°C, and Noctua industrial PPC radiator fans improve airflow with lower noise levels. A perfect match for ROG motherboards, ROG Ryujin helps users create a system with unified aesthetics, and embedded Aura RGB adds extra flair to the whole build. In addition, ROG Ryujin has reinforced sleeved tubing for increased durability.

ROG Ryuo 240/120

Designed for compact and mid-size gaming builds, the ROG Ryuo series is available in 120mm and 240mm radiators. It features ROG designed radiator fans for optimized air flow and static pressure. It also comes with 1.77 inch LiveDash Color OLED display to show real-time system stats, and Aura Sync RGB support for ultimate customization.

ROG Thor 1200W Platinum

ROG Thor 1200W Platinum is the first ROG power supply, featuring an IP5X-certified 135mm wing-blade fan, OLED Power Display and 100% Japanese capacitors. The 1,200-watt power supply also has 80 PLUS Platinum certification for energy efficiency, a 10-year warranty and Aura Sync for lighting synchronization with an extensive Aura ecosystem.

ROG Strix SCAR II

The Rog Strix SCAR II comes with a whole new compact design, still featuring up to a full scale GTX 1070 Graphics card. To give gamers the best possible experience and design, the SCAR II is equipped with a 144Hz supper-narow-bezel design that has record low 3ms response time. To provide better Online Experience, Scar II is the first laptop with multi antenna Wi-Fi Design.

ROG Delta

ROG Delta is the latest ROG gaming headset and features a Hi-Fi-grade ESS quad-DAC for extremely clear, true-to-life gaming audio that gives gamers a better ability to pinpoint in-game opponents. The headset also features an airtight chamber and exclusive ASUS Essence drivers with audio signal diversion technology design to further improve sound quality. The headset comes with lightweight, D-shaped ear cushions that provide a better fit than traditional ear cushions for improved comfort and no ear fatigue after long periods of use. USB-C connectivity is ideal for mobile gaming and makes ROG Delta the perfect match for ROG Phone

ROG Gladius II Wireless

ROG Gladius II Wireless is a versatile optical gaming mouse designed to provide the performance of wired gaming in cordless freedom. Offering dual wireless connectivity with industry-leading signal stability, movements tracked by the 16000dpi sensor are perfectly translated to on-screen action via ultra-fast 1ms 2.4GHz or low latency Bluetooth wireless connectivity. Designed in close association with pro gamers, the mouse features ergonomic contours to ensure comfort in the hand, and an ROG-exclusive socket design that enables easy switch-replacements to customize click force for personalized play. Powered by Aura Sync RGB lighting to match any setup, the Gladius II Wireless is set to become the perfect addition to a clutter-free battle station.

ROG Balteus Qi

ROG Balteus Qi is a RGB gaming mouse pad that combines a performance surface with the convenience of Qi wireless charging on the desktop. A 370 x 320mm portrait-oriented surface offers ample space for simultaneous charging and gaming, while the micro-textured hard surface enables pixel-precise tracking. Featuring 15 individually customizable Aura Sync RGB lighting zones for personalization, the mouse pad is also equipped with an on-pad lighting mode button for on the fly adjustments and a USB 2.0 passthrough port for easy connections. Apart from ROG Balteus Qi, its sibling the Balteus will also be available for gamers who want the extra flair but without the wireless charging function.

ROG Strix Gaming Chassis

Tastefully designed in aluminum and smoked glass with addressable AURA Sync lighting technology. It is ideal for an EATX motherboard and offers liquid cooling upgradeability with dual 360mm radiators on the top and front of the case. ROG Strix Gaming chassis comes preinstalled with magnetic bearing PWM 140mm fans. In addition, ROG Strix Chassis features a Quick Charge 3.0 port, a USB 3.1 Gen 2 Type-C port, a tool-free ROG SSD caddy, a magnetic dust filter, and a vertical graphics card design for perfect gaming conditions and effortlessly clean builds.

Lenovo mahdollistaa luovuuden muuntamisen rahaksi Room for Creativity -viikonloppuna Helsingissä

Lenovo yhdessä yhteistyökumppaninsa The Yard -hostellin kanssa rohkaisee muuttamaan luovuuden rahaksi. Tämä aivan uudenlainen maksamisen periaate muuttuu todeksi kesäkuun alussa Helsingissä, kun Lenovo ja The Yard järjestävät Room for Creativity -erikoisviikonlopun. Vierailijat voivat maksaa yhden yön majoituksen luomalla mitä tahansa tyylilajia edustavan digitaalisen taideteoksen.

Lenovo elvyttää yhteistyössä The Yardin hostellin kanssa vanhan maksutavan ainutlaatuisella konseptilla. Jo vuosisatoja sitten luovuus oli käyttökelpoinen ja tavallinen maksuväline kaikkien lajityyppien taiteilijoille – digitaalisella aikakaudellamme tämä maksutapa on kuitenkin kadonnut. Nyt Lenovon teknologia mahdollistaa dramaattisen muutoksen. Luovuus kelpaa jälleen maksuvälineeksi, kun konseptihostelli The Yard järjestää Room for Creativity -viikonlopun 8.–10. kesäkuuta.

Kampanjassa ihmiset voivat maksaa yhden yön majoituksen hostellissa jollakin luovuutta todistavalla taideteoksella. Maksuvälineeksi voi käydä piirros, sarjakuva, video, valokuva, runo, laulu, gif-animaatio tai mikä tahansa muu teos, kunhan se on digitaalisessa muodossa. Teokset voi luoda Lenovon IdeaPad- ja Yoga-tietokoneilla, joita on tarjolla The Yardin aulassa osaamistaan osoittaville vierailijoille. Lenovo Finland julkaisee myöhemmin majoituksen ansainneet taideteokset.

”Meille on ilo esitellä Suomessa tämä uusi konsepti, joka jälleen kerran näyttää, mitä käytännössä tarkoittaa filosofiamme Different is Better eli erilainen on parempi. Tämä ainutlaatuinen konsepti osoittaa, kuinka Yoga- ja IdeaPad-laitteet voivat muuttaa jokapäiväistä elämäämme ja kuinka niitä voi käyttää tavallisesta poikkeavalla tavalla. Haluamme kannustaa muitakin palveluntarjoajia pohtimaan, miten teknologiaa voidaan käyttää uusilla tavoilla”, sanoo Lenovon Suomen-maajohtaja Timo Toukola.

The Yard on varannut 50 vuodepaikkaa luoville vierailijoille.

”Olemme todella iloisia yhteistyöstä Lenovon kanssa. Koska liikkuvan työn suosio kasvaa edelleen, se vaatii asianmukaisia ​​työkaluja ja oikean ympäristön – Room for Creativity -konsepti toteuttaa nämä tarpeet hienolla tavalla! Kun Lenovo lähestyi meitä, totesimme heti, että konsepti sopii meille täydellisesti, koska asiakaskuntamme koostuu luovista ihmisistä. Nyt me odotamme innolla, millaisia ​​taideteoksia ihmiset tarjoavat meille”, sanoo The Yard -hotellin omistaja Matilda Sankamo.

Kaikki The Yardin erityisviikonlopun vierailijat voivat osallistua workshop-tilaisuuteen, joka opastaa saamaan luovuudesta enemmän irti teknologian avulla. Lauantaina iltapäivällä järjestettävän tilaisuuden ohjelmassa on Lenovon Thin & Light -laiteryhmän tuotteiden esittely, pientä purtavaa ja juomia sekä DJ.

Kampanjasivu: http://lenovo-roomforcreativity.com/
The Yard: http://theyard.fi/
Lenovo Yoga: https://www3.lenovo.com/fi/fi/laptops/yoga/c/yoga?menu-id=Yoga
Lenovo IdeaPad: https://www3.lenovo.com/fi/fi/laptops/ideapad/c/IdeaPad?menu-id=IdeaPad

Salalause turvallisempi kuin mutkikas salasana

Deloitten kysely: lähes puolet suomalaisista käyttää samaa salasanaa useassa palvelussa – salalause turvallisempi kuin mutkikas salasana

Käyttäjätunnus- ja salasanavuodot lisääntyvät jatkuvasti. Silti lähes puolet (46 %) suomalaisista turvautuu samaan salasanaan useassa eri verkkopalvelussa. Salasanan säännöllinen vaihtaminen ei aina lisää tietoturvaa. Salalause on puolestaan mutkikasta salasanaa parempi vaihtoehto.

Deloitten keväällä 2018 tekemästä kyberturvallisuuskyselystä selviää, että joka kolmannen suomalaisen salasana on helposti muistettava numero- tai kirjainyhdistelmä. Joka viides kyselyyn osallistuneista kertoo käyttävänsä samaa salasanaa sekä kotona että töissä, ja lähes puolet tunnustaa käyttävänsä samaa yksittäistä salasanaa useassa eri verkkopalvelussa.

Eri salasanaa tulisi käyttää ainakin kaikkein kriittisimmillä tileillä, joista pääsee yhden salasanan kautta kirjautumaan useaan palveluun. Jos samaa salasanaa käyttää monessa palvelussa, on hyvin mahdollista, että käyttäjätunnus ja salasana ovat jo vuotaneet jostain palvelusta. Eri salasanojen käyttäminen eri palveluissa vähentää merkittävästi riskiä joutua tietomurron kohteeksi.

”Vahvan salasanan merkitystä ei tunnuta täysin ymmärrettävän, vaikka salasanavuotoja tapahtuu erinäköisistä palveluista jatkuvasti”, sanoo Deloitten kyberturvallisuusjohtaja Tero Mellin.
Yhdessä viime aikojen suurimmassa tietovuodossa maailmalla rikollisten käsiin päätyi yli kolmen miljardin ihmisen tiedot salasanoineen. Suomessa tapahtui huhtikuussa 2018 käyttäjätilien määrällä mitattuna Suomen kolmanneksi suurin tietomurto, jossa 130 000 henkilön tiedot varastettiin. ”Kohteeksi voi joutua kuka tahansa, mutta omaan tietoturvaan voi itse vaikuttaa paljon”, Mellin jatkaa.

Salasanaähky ahdistaa lähes jokaista

Deloitten kyselyn mukaan suomalaiset eivät ole kovin huolissaan salasanoista. Kaikkein huolettomampia salasanan käytön suhteen ovat alle 20-vuotiaat. Vähemmän kuin joka kolmas vastaaja vaihtaa salasanansa säännöllisesti. Deloitten tietoturva-asiantuntijoiden mukaan salasanan vaihtaminen ei kuitenkaan aina lisää tietoturvaa, sillä usein salasanaksi valitaan alkuperäisestä hieman muunneltu sana, joka rikollisten on helppoa jäljittää. Tiheä vaihtaminen lisää salasanojen unohtamista ja niiden ylös kirjaaminen lisää tietoturvariskiä.

”Kehottaisin unohtamaan salasanojen monimutkaisuusvaatimukset ja keskittymään pituuteen. Lause on salasanaa tietoturvallisempi vaihtoehto. Se mikä ihmisestä tuntuu monimutkaiselta ja vaikeasti arvattavalta salasanalta, on ohjelmallisesti lähes yhtä helppo murtaa kuin yksinkertaisempi sana. Monimutkaiset merkki- ja kirjainkokovaatimukset usein vain vaikeuttavat salasanan muistamista. Hyvä keino salalauseen muistamiseen on sitoa se käytettävään palveluun. Esimerkiksi Facebookissa salalause voisi olla ”täällä ovat kaikki sometuttuni”, jolloin lause on helpompi palauttaa mieleen”, Mellin neuvoo.

Salasanat voi myös tallentaa yhden hallintaohjelman taakse, jota pidetään tällä hetkellä tietoturvallisimpana ratkaisuna. Salasanojen hallintaohjelmat säilövät salasanat joko laitteella olevalle ohjelmalle tai verkkopalveluun. Myös yhä useammalla palveluntarjoajalla on käytössään niin sanottu kaksoistunnistus, jossa palveluun sisäänkirjautumisen yhteydessä kännykkään lähetetään omasta puhelimesta näppäiltävä erillinen koodi. ”En näe, että ihan lähitulevaisuudessa otettaisiin laajamittaisemmin käyttöön muita tunnistamiskeinoja, joilla voidaan korvata salasanat verkkopalveluissa tai työpaikoilla. Hyville salalauseille on siis tilausta myös jatkossa,” pohtii Mellin.

Uuden Nokia 1 -puhelimen myynti alkaa 1. kesäkuuta Suomessa

Uutuus tuo Nokia-älypuhelinkokemuksen jokaisen saataville. Nokia 1 tarjoaa kuluttajille Nokia-älypuhelinten keskeiset toiminnallisuudet, korkean laadun sekä raikkaan ja tutun muotoilun. Tyylikkäitä Xpress-on -kuoria vaihtamalla puhelimen väri vaihtuu hetkessä.

”Nokia 1 on monipuolinen ja edullinen älypuhelin sekä käytössä erittäin kestävä. Nokia 1 on suunniteltu sujuvaksi ja responsiiviseksi käyttää. Se tarjoaa pääsyn Google Play™ -kaupan kattavaan valikoimaan, josta löytyvät kaikki suosikkisovellukset WhatsAppista, Facebookista ja Instagramista mobiilipankkisovelluksiin. Sovelluskaupasta voi ladata myös erityisesti Android Oreon Go-versioon optimoituja sovelluksia”, sanoo HMD Globalin Pohjoismaiden liiketoimintajohtaja Ossi Korpela.

Nokia 1 sisältää myös YouTube Gon, joka toimii nopeammin ja käyttää vähemmän dataa videoita ja ohjelmia suoratoistona katsottaessa. Käyttäjä voi myös valita toistolaadun ja ladata videoita katsottavaksi myöhemmin offline -tilassa.

Ikoninen kaareva muotoilu – ’Nokia-hymy’ – on nyt tuoreessa paketissa. Nokia 1:n ulkomuotoa voi kätevästi muuttaa suosituilla Xpress-on-kuorilla, jotka hehkuvat useissa väreissä. Kuoria vaihtamalla tyyli muuttuu sekunneissa. Vaihtokuoret on rakennettu samalla tarkkuudella ja panostuksella yksityiskohtiin kuin puhelimen alkuperäinen kuori. Xpress -polykarbonaattikuoret on suunniteltu kestämään myös arjen kolhuja.

Nokia 1 -älypuhelimessa on 5 megapikselin LED-salamalla varustettu takakamera ja 2 megapikselin etukamera, jolla voi ottaa hienoja selfieitä ja soittaa videopuheluita. Puhelimessa on myös mahdollisuus vaihtaa SIM-korttia, sillä puhelimessa on kaksoiskorttipaikka. MicroSD-korttipaikka tarjoaa puhelimen käyttäjälle jopa 128 Gt:a lisätallennustilaa.

Nokia 1 on saatavilla lämpimän punaisena ja tummansinisenä. Puhelimen suositeltu vähittäismyyntihinta on 99 euroa. Xpress-on-kuoret myydään erikseen. Niiden suositeltu vähimmäishintä on 9,90 euroa, ja kuorien värit ovat vaaleansininen, harmaa, keltainen ja vaaleanpunainen.

Puhdas ja turvallinen Android

Uudessa Nokia 1 -älypuhelimessa on Android Oreo 8.1TM (Go Edition) -käyttöliittymä. Se on suunniteltu laitteille, joissa on 1GB RAM- tai sitä pienempi muisti. Käyttöliittymän ansiosta sovelluksia voi käyttää ilman viiveitä. Lisäksi valmiiksi asennetut sovellukset käyttävät vähemmän tallennustilaa ja dataa, minkä ansiosta puhelimeen mahtuu enemmän kuvia ja sovelluksia.

Puhdasta Androidia käyttävän Nokia 1-älypuhelinten käyttöliittymää ei ole tarpeettomasti muokattu eikä siinä ole akkua kuluttavia ja puhelinta hidastavia taustaprosesseja. Puhelimessa on vain vähän esiasennettuja sovelluksia, joten käytössä on enemmän tallennustilaa. Lisäksi viimeisimmät innovaatiot auttavat pysymään aina kehityksen kärjessä.

Uudessa PlayStation 4 -pelissä moraaliset valinnat johdattavat ihmisyyden juurille

Tänään julkaistaan yksinoikeudella PlayStation®4 (PS4) -konsolille interaktiivinen seikkailupeli Detroit: Become Human. Vuoden 2038 Detroitiin sijoittuva tarina rakentuu moraalisesti vaikeiden valintojen ympärille. Quantic Dreamin luomassa haarautuvassa tarinassa pelaajan valinnat ohjaavat päähenkilöiden kohtaloa sekä Detroitin kaupungin tulevaisuutta.

Interaktiivisiin tarinapeleihin erikoistunut Quantic Dream on tunnettu julkaisuista kuten Heavy Rain (2010) sekä Beyond: Two Souls (2013). Nyt ilmestyvä Detroit: Become Human jatkaa tarinavetoisten pelien sarjaa. Tarina etenee elokuvamaisin kohtauksin ja pelaajan päätökset vaikuttavat dramaattisesti siihen, mihin suuntaan intensiivinen ja haarautuva tarina johtaa. Pelattavaa riittää runsaasti, sillä tuhannet vaihtoehdot voivat johtaa kymmeniin lopputuloksiin.

Tarina sijoittuu vuoden 2038 Detroitiin, jossa androidit ovat tulleet osaksi ihmisten arkipäivää. Pelissä ohjataan kolmea ihmisen kaltaista androidihahmoa Karaa, Connoria ja Markusta. He kaikki törmäävät poikkeavuudeksi kutsuttuun ilmiöön, jolla tarkoitetaan androideille kehittyviä inhimillisiä tunteita. Päähenkilöt on mallinnettu tunnetuista näyttelijöistä, jotka toimivat myös hahmojen ääninäyttelijöinä. Karaa esittää Twilightista tuttu Valorie Curry, Connoria True Bloodista tunnettu Bryan Dechart ja Markusta Greyn Anatomiassa näytellyt Jesse Williams.

Pelin ensimmäiset arvostelut ovat ilmestyneet kotimaisilla pelisivustoilla. Suomen Gamereactor antoi pelille arvosanan 9/10. Heidän mukaansa Detroit: Become Human on ”fantastinen tarinapeli.” Respawn antoi julkaisulle arvosanan 88/100 ja kommentoi sen olevan ”uskomattoman kaunis peli”.

Pelin ikäraja on 18 vuotta. Lisätietoja osoitteessa: playstation.com.