Koti Blogi Sivu 52

Suomen suurin tubetapahtuma Tubecon 2018 viihdyttää, kyseenalaistaa ja kouluttaa

Ensimmäistä kertaa Messukeskuksessa 17.–18.8. järjestettävä Tubecon on tänä vuonna kokonainen kaupunki TubeCity teemakortteleineen. Tänä vuonna tapahtumassa panostetaan osallistavaan ohjelmaan sekä elämyksellisiin tempauksiin. Ohjelmassa on myös mielenkiintoisia keskusteluja ja aitoa vuorovaikutusta tubettajien ja yleisön välillä. Merkittävin uutuus on koulutusta tuleville videotähdille tarjoava Tube-Akatemia.

TubeCityn tunnelmaan on haettu inspiraatiota yöllisestä Tokiosta. Kaupungin suunnittelusta vastaavat tubettajat itse, aivan kuten tapahtuman ohjelmastakin. TubeCityn eri kaupunginosissa pääsee viettämään aikaa sisällöntuottajien ja YouTuben eri genrejen parissa.

Tubecon 2018 ohjelma on julkaistu

Tubeconin ohjelma käynnistyy perjantaina ainutlaatuisella Minun tarinani -avajaisshow’lla, jossa nähdään vaikutusvaltainen yllätysvieras valtakunnan huipulta. Tubecon huipentuu lauantaina, kun stadionin valtaa täysin uudistunut Tubecon Video Awards, jossa palkitaan vuoden parhaat videot.

TubeCityn stadion tarjoilee elämyksellisiä tempauksia koko tapahtuman ajan. Perjantai-iltana stadionilla soi hyväntekeväisyyskonsertti Sekaisin-chatin hyväksi. Lauantaina puolestaan nähdään jännitystä tihkuva Tubecon City Ninja Challenge, jossa tubettajat Roni Back ja Miklu ottavat toisistaan mittaa ketteryyttä ja taitoa vaativalla ninjaradalla.

Paneelilavan mielenkiintoisilla keskusteluilla on tänä vuonna entistä̈ keskeisempi rooli. Lavaohjelma tuotetaan yhteistyössä̈ Yle Kioskin kanssa. Lavalle nousevat suositut tubettajat keskustelemaan tubealaan liittyvistä aiheista kuten fanituksesta, nettikiusaamisesta ja trollauksesta. Keskustelussa ovat myös elämän eri osa-alueet, kuten some parisuhteessa, itsetunto, minäkuva ja HLBTQ.

Osallistavan ohjelman uutuuksina vauhti- ja ruokakorttelit

Tapahtuman kestosuosikkeihin lukeutuu peliluola ja sen kohokohdat: skabat, joissa seuraajat pääsevät pelaamaan tietokonepelejä pelitubettajien kanssa. Uutuuspelien ohella luolassa fiilistellään retrohengessä lautapelien ja 8-bittisen Nintendon parissa. Peliluolan paneeleissa keskustellaan muun muassa eSportista ja pelitubettamisesta.

Muoti- ja kauneuskorttelissa puolestaan meikkitubettajat valottavat pukeutumisen ja meikkaamisen trendejä. Hauskoissa haasteissa tubettajat pääsevät meikkaamaan seuraajiaan ja kokeilemaan, millainen juhlameikki syntyy silmät sidottuna.

Täysin uudessa ruokakorttelissa tubettajat testaavat omia taitojaan kokkaushaasteissa Junior MasterChefia vastaan. Alueella voi tutustua uusiin herkkuihin ja ruokatrendeihin sekä seurata perinteisempien kouluruokien maistelukisaa.

Tubeconiin rakentuu myös ensimmäistä̈ kertaa vauhtikortteli, jonka mikroautoradalla tapahtumavierailijat pääsevät kokeilemaan ajotaitojaan. Vauhtikorttelissa nähdään myös tubettajien kilpa-ajoja ja scoottikilpailuja. Vauhdin huuman jälkeen TubeCity tarjoaa halukkaille rauhoittumista live-ASMR:n parissa.

Tube-Akatemia kouluttaa videotuotantoon ja tubeuran luomiseen

Tubeconissa järjestetään ensimmäistä kertaa Tube-Akatemia, jonka ohjelmaan saavat osallistua Tubeconiin osallistuvat tubettajat ja erillisen Tube-Akatemia -lipun ostaneet.

Akatemia tarjoaa koulutuksia niille, jotka haluavat luoda tubeuraa tai kehittyä videoiden tekemisessä paitsi sisällöllisesti myös teknisesti paremmiksi. Näkökulmana on tubettaminen ammattina eli miten tehdä̈ tubettamisesta kannattavaa ja miten hallita omaa julkisuuskuvaansa?

Akatemiassa aloitetaan perusteista eli vinkeistä tubettamisen aloittamiseen. Ohjelma sisältää muun muassa työpajoja, joissa opitaan tubettamiseen käytettävästä kalustosta, videoeditoinnista ja valaistuksesta. Koulutuksissa selviää myös, mitä videontekijän olisi hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tarinankerronnasta.

Tube-Akatemiassa puhujina ja kouluttajina toimivat sekä menestyneet tubettajat että videotuotannon eri alojen ammattilaiset.

TUBECON

Suomalaisten tubettajien vuonna 2014 perustama Tubecon on puolueeton platform-toimija, joka tarjoaa tuhansille mahdollisuuden kohdata idolinsa areenoilla ja mediassa. Tubecon tekee tubettamisen ilmiötä näkyväksi ja tunnetuksi yhdessä tubettajien kanssa järjestämällä yhteisöllisiä tapahtumia videoiden tekijöille ja faneille. Elokuussa 2017 Suomen Tubeconissa Hartwall Arenalla vieraili 17 500 kävijää. Tapahtumaa edeltävä Tubecon Industry Day kokosi yhteen toimialan ammattilaiset ja kansainvälisiä puhujavieraita video- ja vaikuttajamarkkinoinnin huipulta.  Tubecon Suomen järjestävät Suomen Tubetapahtumat Oy sekä Suomen Tubettajat ry. Vuoden 2018 tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.–18. elokuuta. Lisätietoja: www.tubecon.fi

Suomessa yhdistettiin perinteinen urheilu ja e-urheilu – Football Triathlonin MM-turnaus tähtää kansainvälisille markkinoille

Football Triathlon World Championships yhdistää uudella hauskalla tavalla perinteisen urheilun sekä valtavassa kasvussa olevan e-urheilun. Turnauksessa joukkueet kilpailevat keskenään maailman suosituimman lajin kuninkuudesta saman päivän aikana perinteisen jalkapallon, pöytäjalkapallon sekä virtuaalijalkapallon parissa.

Football Triathlon laajentaa tapahtumaformaattia uusiin maihin ja rakentaa maakohtaisilla karsintaturnauksilla Football Triathlon -turnausverkoston. Tapahtumaformaatti on saanut kansainvälistymistukea muun muassa AVEKilta, Tampereen kaupungilta, Business Tampereelta sekä Business Finlandilta.

– Idea Football Triathlonista lähti järjestäjien omien harrastusten kautta ja rakkaudesta jalkapallokulttuuria kulttuuria kohtaan. Ensimmäinen testiturnaus järjestettiin Tampereella syksyllä vuonna 2011 ja Espanjassa vietetyn opiskelijavaihdon aikana alkoi elää unelma suuremmasta kokonaisuudesta. Football Triathlon on tullut aina hetkessä täyteen täällä Suomessa ja nykyään joukkueita tulee jo useista eri kaupungeista. Tavoitteemme on saada kasvatettua Football Triathlonista kansainvälinen ilmiö, joka toisi mahdollisimman paljon iloa jalkapallokulttuurin ystäville ympäri maailmaa. On ollut innostavaa nähdä, kuinka paljon Football Triathlon on herättänyt kiinnostusta myös Suomen kasvuyritystapahtumissa Slushissa ja Arctic15-tapahtumassa, kertoo HILLA Entertainment Oy:n toimitusjohtaja Robert Niva.

Potentiaalia Football Triathlon -konseptilla on paljon, sillä jalkapallo on maailman suosituin laji, jota joko seuraa tai harrastaa arviolta 3,5 miljardia ihmistä. Noin 270 miljoonaa on aktiivisesti tekemisissä urheilulajien kuninkaan kanssa. Myös e-urheilu on suuressa nosteessa ja viime vuonna sitä seurasi arviolta 323 miljoonaa fania ympäri maailmaa. Jo ainoastaan FIFA18-peliä myytiin 10 miljoonaa kappaletta kahdeksassa viikossa.

Football Triathlon tähtää ketterään kansainvälistymiseen lisensoinnilla. Football Triathlonin lisensointimallissa paikallinen tapahtumajärjestäjä ostaa lisenssin ja ohjeistuksen karsintaturnauksen järjestämiseen. Football Triathlonin edustajat koordinoivat järjestelyjä. Virallisten maakohtaisten karsintaturnausten voittajat pääsevät suoraan MM-finaaliin Tampereelle kamppailemaan maailmanmestaruudesta kesällä 2019.

www.footballtriathlon.com

Uusi diagnoosi tekee Pelihäiriön näkyväksi – digipeliriippuvuuteen on ollut vaikea saada apua

Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi Pelihäiriön digipeliriippuvuuden määritelmänä tulevaan ICD-11-tautiluokitukseen. Digipelihäiriöön perehtyneiden asiantuntijoiden mukaan virallinen diagnoosi on odotettu uudistus, joka edesauttaa tulevaa tutkimusta sekä avun ja tukimuotojen kehittämistä.

– Moni digipeliongelman kanssa kamppaileva kokee tällä hetkellä, että apua on vaikea saada eikä ongelmaa ymmärretä. Virallisen diagnoosin myötä ongelmallisen digipelaamisen tutkimus sekä tarjottavat tuki- ja hoitomuodot kehittyvät ja tulevat paremmin saataville, kommentoi Digipelirajat’on-hankepäällikkö, psykologi Terhi Mustonen. Sosped-säätiön alainen Digipelirajat’on-hanke tarjoaa tietoa ja vertaistukea ongelmallisesti digipelaaville ja heidän läheisilleen.

-Tapasin viisi eri ammattilaista mutta koin, että  syvempi ymmärrys ongelmallisesta digipelaamisesta  puuttui. Sain kyllä tukea elämänhallintaan, nukkumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin, mutta itse digipeliongelmaan en saanut apua, kuvailee 8 vuotta ongelmallisesti pelannut 24-vuotias mies omaa kokemustaan.

-Tähän asti hoidon kehittäminen ei ole ollut kenenkään vastuulla ja ammattilaisilla on ollut vain vähän tietoa ongelmallisen digipelaamisen tunnusmerkeistä. Virallisen diagnosoinnin myötä myös tuki- ja hoitomuotoihin täytyy alkaa panostaa uudella tavalla, Mustonen linjaa.

Ongelmallisen digipelaamisen tunnistaminen on hyvä asia kaikille pelaajille. Ilmiön lisääntynyt ymmärrys vähentää ei-ongelmallisen digipelaamisen demonisointia ja selkeyttää aiheesta käytävää julkista keskustelua ja avun kohdentamista.

-Pelaamiseen käytetty ruutuaika ei yksinään kerro digipelaamisen ongelmallisuudesta, sillä pitkät peli-istunnot voivat olla myös osa tavoitteellista  peliharrastusta, huomauttaa Mustonen. Suurimmalle osalle digipelaaminen on harrastus muiden joukossa.

-Digipelihäiriö koskettaa vain pientä joukkoa digipelaajista, mutta he tarvitsevat tilanteeseensa ammatillista tukea. Lisäksi vertaistuki voi tarjota  digipelaajalle yhteisöllisyyden ja kyvykkyyden kokemuksia, joita pelimaailma on aikaisemmin tarjonnut. Näitä kokemuksia jokainen ihmisistä tarvitsee voidakseen hyvin, toteaa Mustonen.

PUBG sai ison päivityksen!

0

PUBG eli PlayerUnknows BattleGrounds sai julkaistua uuden ison päivityksen! Tämä päivitys sisältää kauan odotetun uuden kartan eli ”Sanhok” , joka suuntaa kauas Kaakkois-Aasiaan.

Sanhok oli kokeilussa aluksi PUBG testipalvelimilla, mutta nyt se on julkaistu pelattavaksi live-servuille.

Kartta on 4×4 kokoinen eli huomattavasti pienempi mitä Erangel ja Miramar kartat ovat.

Sanhok kartassa on myös hieman erinlaisempi kuin kaksi edellistä karttaa, mutta miten erinlainen?

  • Sää muuttuu dynaamisesti.
  • Aseita löytyy huomattavasti enemmän.
  • Uusi ase ”QBZ-rifle” , joka korvaa SCAR-L rynnäkkökiväärin.
  • Punainen alue ei REDZONE on normaalia pienempi ja kestää vähemmän aikaan.

Näistä kerrotaan lisään heidän verkkosivuillaan.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Qvd2YbP8j64]

Pelaajat voivat ostaa myös ”Sanhok – Event Pass”  , joilla pelaajat voivat suorittaa tehtäviä ja saada niistä palkintoja level 30 asti. Jos sinulla ei ole passia, niin voit suorittaa vain level 20 saakka, mutta palkintojen määrä on pienempi näin ollen.

Loput tästä päivityksestä voit luokea suoraan PUBG omilta sivuiltaan painamalla TÄSTÄ!

 

Suomalainen on PARAS NHL-konsolipelaaja!

0

Suomalainen Erik Tammenpää on maailman paras änärin konsolipelaaja!

Erik nappasi $50,000 dollarin potin itselleen Las Vegasissa.

Olen iloinen, että voitin!

Tammenpää sanoi NHL:n verkkosivujen mukaan.

 

Lisää voit lukea NHL:n omilta sivuilta.

https://platform.twitter.com/widgets.js

F1 ESPORTS – karsinnat käynnissä – mukana viisi suomalaista!

0

(KUVA: Formula 1)

Formula 1  Esports sarjaan yritti keväällä päästä reilut 66 tuhatta kuljettajaa. 40 parasta kuljettajaa valittiin mukaan heinäkuussa pidettävään valintatilaisuuteen. Mukana on suomesta 5 F1-kuljettajaa.

Tänä vuonna toista kertaa järjestettävä F1 kausi alkaa jo syyskuussa ja sitä ennen tallit valitsevat itselleen kuljettajansa heinäkuussa valintatilaisuudessa.

F1 esports sarjassa pelataan 200 tuhannen dollarin potista sekä maailmanmestaruudesta!

Lue lisää F1-esportista TÄÄLTÄ!

Alla video vuoden 2017 grande finaalista!

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=I–xYlIQF0k]

Lenovon suomalainen eläkeläisten e-urheilujoukkue Grey Gunners voitti Ruotsissa ja kannustaa muitakin pelaamaan

Dreamhack-tapahtuma Ruotsissa isännöi viime viikonloppuna Lenovon eläkeläisten e-urheilujoukkueiden uusintaottelua, jossa Suomen Grey Gunners päihitti Ruotsin Silver Snipersin murskalukemin. Grey Gunners uskoo, että ikääntyneiden osallistumisella lajiin on valoisa tulevaisuus. Lisäksi joukkue kannustaa muitakin ikääntyneitä pelaamaan ei vain hauskanpidon vuoksi vaan sosiaalisen eristäytymisen vähentämiseksi.

Lenovon suomalaisesta eläkeläisten e-urheilujoukkueesta Grey Gunnersista on tullut suosittu vain kahdessa kuukaudessa sen luomisesta huhtikuussa. Tähän mennessä joukkue on pelannut kaksi ottelua, joissa sen tulokset ovat ylittäneet odotukset.

Joukkue edustaa aidosti Lenovon ajamia arvoja: osallisuutta, monimuotoisuutta sekä kaikenikäisille ja kaikille sukupuolille avoimia mahdollisuuksia. Joukkueen jäsenet ovat innostuneita poikkeuksellisesta matkasta e-urheilun parissa, ja jokainen haluaa jatkaa taitojensa kehittämistä ja pysyä mukana pelissä.

“Tämä on ollut fantastinen ja sataprosenttisen positiivinen matka, joka huipentui Dreamhackissä”, sanoo Ulla “General Ulla” Ström, 70. “Odotan innolla jatkoa pelaamisen ja e-urheilun maailmassa. Suurin asia minulle ja muille on ollut se, kuinka sosiaalinen tämä maailma on ja miten olemme saaneet mahdollisuuden saada uusia ystäviä. Olemme valmiita ottamaan vastaan uusia haasteita!”

“Tämä on ollut huikea kokemus. Uskon, että pelaaminen yhdessä on nykyaikainen tapa kehittää ja ylläpitää kognitiivisia taitoja, ehkäistä muistihäiriöitä sekä ikääntyneiden syrjäytymistä ja yksinäisyyttä”, sanoo Harry “Dirty Harry” Mälkki.

Joukkue on jo saanut kutsuja pelata nuorempia joukkueita vastaan CS:GO eli Counter Strike: Global Offensive -peliä. Lisäksi käynnissä on keskusteluja uusien seniorijoukkueiden perustamiseksi muissa maissa.

“Suosittelen pelaamista muillekin senioreille. Kaikki uuden oppiminen pitää mielen virkeänä, ja peli ylläpitää nopeaa reagointikykyä, joka on todella tärkeää minkä ikäiselle hyvänsä. On ollut hieno kokemus nähdä omien ja tiimin taitojen kehittyminen”, sanoo Markku “Mac 10” Puska, 73.

Isoja edistysaskelia Battle of the Nordicsista Rematch of the Centuryyn

Grey Gunnersien pelitaidot ottivat suuren harppauksen sen jälkeen, kun se oli kärsinyt tappion ensimmäisessä ottelussaan ruotsalaista Silver Snipersiä vastaan 19. toukokuuta. Tämän Battle of the Nordics -ottelun vieraat voittivat 16–12. Lenovo muodosti maailman ensimmäisen eläkeläisten e-urheilujoukkueen Silver Snipersin vuoden 2017 lopussa.

Rematch of the Century -uusintaottelua edeltävän kuukauden aikana Grey Gunnersin valmentaja Otto Takala loi joukkueelle pelikirjan ja yhteisen strategian sekä harjoitutti liikkumistaitoja.

“Pelaajat osoittivat suurta nälkää oppia niin yksilöinä kuin joukkueena. Tiimi liimautui yhteen, ja he tekivät jopa erinomaisia analyysejä paremmista, vaihtoehtoisista tavoista voittaa”, kertoo Otto Takala, joka tunnetaan pelaajanimellään ’defcon’ ja entisenä Suomen e-urheilumaajoukkueen valmentajana.

Viime sunnuntain ottelu Dreamhack-pelitapahtumassa Ruotsissa oli suuri elämys, kun joukkue pelasi suuren harrastajayleisön edessä. Grey Gunners piti tiukasti kiinni pelistrategiastaan, voitti erän toisensa jälkeen ja koko ottelun ylivoimaisesti lukemin 16–1. Suorana lähetyksenä esitetyn videostriimin maailmanlaajuinen yleisö kehui ottelua hienoksi viihteeksi ja jopa parhaaksi CS:GO-otteluksi pitkään aikaan!

Molemmat eläkeläisten e-urheilujoukkueet käyttävät Lenovo Legion -tuotteita, jotka sisältävät pelaajilta pelaajille suunniteltuja kannettavia ja tornimallisia tietokoneita. Laitteissa on riittävästi suorituskykyä tyydyttämään vaativimmatkin pelaajat. Lenovo Legion -sarjaan kuuluu sekä perinteiseen pelaamiseen että virtuaalipeleihin tarkoitettuja malleja.

Tetriksestä virtuaalisten maailmoiden taisteluihin

Muistatko vielä sen ajan, kun odotettiin modeemin ottavan yhteyden nettiin, jotta päästäisiin lataamaan pelejä. Tai kun pelattiin niitä aivan ensimmäisiä nettipelejä? Itse naputtelin Tetristä päivät ja illat läpeensä ja olin mielestäni jopa hyvä siinä – kunnes näin kansainväliset tuloslistat(!).

Olemme saaneet kokea melkoista teknistä kehitystä viimeiset vuosikymmenet ja olemme tulleet parista televisiokanavasta ja yleisöpuhelimista nykyaikaiseen mobiiliaikakauteen ja siinä missä jokapäiväinen elämämme on kokenut ja nähnyt suuria muutoksia, ovat myös pelaamamme pelit kokeneet paljon. Kylläkin monet vanhat hahmot seikkailevat yhä peleissä, mutta kehittyneinä ja muuttuneita – kuten vanha kunnon Mario ja hänen kaverinsa Luigi. Mario, tunnetaan myös nimellä Super Mario, on Shigeru Miyamoton luoma pelihahmo ja Nintendon virallinen maskotti. Mario esiintyi ensimmäisen kerran vuonna 1981 Donkey Kong -pelissä. Mario-hahmo on esiintynyt yli 200 pelissä. Mario on putkimies, mutta peleissä hän yleensä pelastaa prinsessa Peachia, jonka Bowser on kaapannut linnaansa. Super Mario Bros. -pelin jälkeen Mario on esiintynyt yli sadassa pelissä, joiden tyylilajeihin lukeutuvat tasohyppelyiden lisäksi muun muassa ajopelit ja urheilupelit. Mario-sarjan uusin peli julkaistiin vuonna 2017 ”Super Mario Odyssey”. Luigi on fiktiivinen Nintendon kehittämä videopelihahmo, joka teki ensiesiintymisensä vuonna 1983 julkaistussa Mario Bros. -kolikkopelissä. Alun perin Luigi oli lähinnä Mario-pelien moninpelien toinen osapuoli.

Nykyaikaiset nettipelit tarkoittavat sitten myös pelejä, joista voi myös ansaita tai toisaalta vain palata ajanvietteenä. Tällaisia pelejä ovat niin useammille tutuksi tulleet kolikko- ja hedelmäpelit ja sittemmin rahamaailman ympäröimiksi päässeet eUrheilun pelit kuten CSGO, Dota ja vaikkapa PUBG.  Olit sitten älypuhelimella netissä seikkaileva, tabletti- tai kotikonekäyttäjä tai läppäristi, niin kaikkien kohdalla voidaan puhua mobiilipelaamisesta – aika harvalla on enää kotona ”pönttö”-konetta. Laitteilla pelataan joka paikassa, koska tahansa. Ja pelejä on tarjolla niin ilmaisia, maksullisia ja uhkapelejä, jokainen pelikategoria pitää sisällään tuhansia pelejä ja uusia tulee päivittäin. Näistä kaikista saatavilla olevista peleistä ja genreistä löytyy kyllä kaikille onlinemaailmoissa liikkuville ne ovat ja kiinnostavimmat – pelaa sitten ilmaisia pelejä, maksaa lisenssipeleistä tai yrittää sitten voittaa rahaa uhkapeleistä tai sijoittamalla parempaan pelikoneeseen ja harjoittelemalla ammattipelaajaksi, vaikka CSGO-pelissä.

Vielä pari vuotta sitten puhuttiin pokeriammattilaisista tai suomalaisista, jotka olivat voittaneet internetin nettikasinoilla miljoonia, niin nykyään puhutaan enemmän ja palstatilaa käytetään näiden nuorien eUrheilun parissa pelaavien pelaajien tienesteistä ja voitoista. Esimerkiksi yksi parhaista suomalaisista Lasse Urpalainen oli juuri voittamassa turnausta puolen miljoonan dollarin turnausta Shanghaissa Dota 2-peliä pelaten. Samoin paljon palstatilaa saa ehkä kuuluisin suomalainen eUrheilu tiimi ENCE, joka palasi kuvioihin uudella kokoonpanollaan huhtikuussa.

Ajattelee pelien ja pelimaailmojen vaihtoehtoja nyt ja vertaa tilannetta, vaikka vuoteen 2010, kahdeksan vuoden aikana on tapahtunut todella paljon – nettipelaaminen kasvaa yhä ja uusia pelaajia tulee peleihin mukaan päivittäin. Vähitellen myös Aasian ja Afrikan maat tulevat mukaan ja sitä myöten pelimäärät ja pelaajamäärät kasvavat entisestään – ja mahdollisuudet omalle tienaamiselle.

Tutkimus: suomalainen somekansa vähät välittää turvallisuussuosituksesta – julkaisee lomakuvia, kun koti tyhjillään

Sosiaalisen median käyttäjiä varoitellaan usein julkaisemasta lomaltaan kuvia, joista paljastuu, että asukkaat ovat poissa kotoa. Tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkin joka neljäs suomalainen julkaisee lomakuviaan esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa, vaikka koti on tyhjillään.

Asuntomurron ehkäisemiseksi on syytä harkita, kuinka avoimesti mainostaa lomaansa sosiaalisessa mediassa – erityisesti, jos sometilin yksityisyysasetukset sallivat kuvien leviämisen laajalle joukolle. Turvayhtiö Verisure kysyi lomakäyttäytymisestä yli 1500 suomalaiselta ja kysely paljastaa, että neuvosta huolimatta joka neljäs, eli 26 prosenttia aikuisista julkaisee lomakuvia matkansa aikana, vaikka koti on tyhjillään.

Nuoret 18–29-vuotiaat ovat erityisen innokkaita kertomaan lomastaan reaaliaikaisesti, sillä heistä jopa puolet kertoo lomastaan somessa. Poliisi kertoi eilen, että asuntomurtojen määrä on kasvanut selvästi viime vuoteen verrattuna.

– Ammattimaiset murtovarkaat saattavat käyttää sosiaalisen median kanavia hyödykseen selvittääkseen sopivia kohteita. Siksi on hyvä kiinnittää huomiota siihen, kuinka laajalle kansalle lomastaan huutelee, sanoo Verisuren turvallisuusasiantuntija Tommi Heinimo.

Et ole ainut! Joka kolmas suomalainen stressaa, jäikö kahvinkeitin tai muu sähkölaite päälle

Vaikka suomalaiset julkaisevat lomakuviaan verrattain huolettomasti, ovat he silti melko tarkkoja erityisesti paloturvallisuuteen ja vesivuotoihin liittyvistä turvallisuusriskeistä. Selvästi yli puolet, noin 60 prosenttia, suomalaisista kertoo sulkevansa astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen vesikytkimet vuodon estämiseksi sekä irrottaa sähkölaitteiden töpselit seinästä, kun koti jää tyhjilleen useammaksi päiväksi.

– Yllättävän monia kodin turvallisuusasiat myös stressaavat loman aikana, sillä yli puolet suomalaisista jää miettimään, jäikö jokin turvallisuusasia tekemättä, kun he ovat poistuneet kotoaan, Heinimo kertoo.

Yleisin stressin aihe on kahvinkeitin tai jokin muu sähkölaite: lähes joka kolmas suomalainen jää pohtimaan, jäikö kahvinkeitin tai jokin muu sähkölaite päälle. Toiseksi eniten mietityttää, jäikö ulko-ovi lukitsematta ja kolmanneksi, unohtuiko liesi päälle.

“Vettä tulvi asuntoni tiskialtaaseen ja sen kautta keittiön kaappeihin ja lattialle”

Kyselyn mukaan vesivuoto on tyypillisin vahinko, joka on suomalaisille sattunut heidän ollessaan poissa kotoa.

– Ollessani poissa kotitaloni putkistoon oli tullut jonkinlainen tukos, mikä aiheutti sen, että vettä tulvi asuntoni tiskialtaaseen ja sen kautta keittiön kaappeihin ja lattialle. Siitä seurasi kosteusvaurio keittiöön, kertoo eräs kyselyyn vastannut.

– Astianpesukoneen tiiviste oli hapertunut niin huonoon kuntoon, että se oli vuotanut altaan alle jo hyvän aikaa ja aiheutti vesivahingon, kertoo toinen.

Osa kertoo kohdanneensa myös asuntomurron jäljet saapuessaan loman jälkeen kotiin.

– Mökkiviikonlopun aikana takaovesta oli rikottu lasi ja saatu näin ovi auki. Perintökorut oli viety. Miehen työkone varastettiin. Kaikki vaatekaapit oli myllätty. Vuodetekstiilit ja vaatteet olivat lattialla, kertoo murron kohdannut kokemuksestaan.

Lue täältä lisää suomalaisten kokemuksia kodin vahinkotilanteista poissaolon aikana.

Tutkimuksen toteutti Verisuren toimeksiannosta YouGov Finland. Tiedot kerättiin web-kyselynä 9.4.–12.4.2018 YouGovin kuluttajapaneelissa. Kyselyyn vastasi 1513 suomalaista ja lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.

FAKTA: Näitä turvatoimia suomalaiset tekevät ennen lomalle lähtöä

• 58 % sulkee astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen vesikytkimet.
• 56 % irrottaa sähkölaitteiden töpselit pois seinästä.
• 37 % pyytää jotakuta katsomaan kodin perään aika ajoin.
• 37 % jättää kodin avaimet luotetulle henkilölle.
• 32 % pyytää jotakuta keräämään postit tai pitämään pihan asutun näköisenä.
• 13 % piilottaa tai vie turvaan arvoesineet (esim. korut, käteisen).
• 13 % jättää valoja päälle tai ajastaa valot/radion/television menemään päälle aika ajoin.
• 11 % kytkee hälytysjärjestelmän päälle.

VINKKI: Tee nämä toimenpiteet ennen lomalle lähtöä

• Laita sähkölaitteet kokonaan pois päältä, älä jätä niitä edes virransäästötilaan.
• Sulje veden kierto pääkytkimestä vuodon estämiseksi.
• Yleinen kulkureitti pientaloon on katseilta suojassa oleva takaovi. Murtovarkaat yrittävät usein sisään rikkomalla oven ikkunan. Pidä siis huoli, että myös takaovi on riittävästi suojattu ja ovessa on hyvät lukot.
• Kodin hälytysjärjestelmä ehkäisee murtoja jo ennalta. Varas menee mieluummin asuntoon, jossa ei ole tunnetusta hälytysjärjestelmästä varoittavia tarroja. Myös turvalukko antaa lisäsuojaa.
• Pyydä naapuria keräämään postit. Täysi postilaatikko on varkaille viesti siitä, että ketään ei ole kotona.
• Jos asut pientalossa, jätä pihalle puutarhavälineitä tai lasten leluja. Jätä myös verhot auki. Näin koti näyttää asutulta.
• Älä jätä mitään arvokasta esille ikkunan läheisyyteen, vaan sijoita arvotavarat kaappeihin. Valokuvaa ja luetteloi kotona säilyttämäsi arvo-omaisuus. Näin poliisin on helpompi jäljittää anastettu omaisuus.
• Pyydä naapuria aika ajoin tarkistamaan piha ja kotisi oven edusta. Murtovarkaat usein tarkkailevat kohteita usein päiviä etukäteen tarkistaakseen, ovatko asukkaat lomalla. Varkaat asettavat esimerkiksi pienen esineen oven ja karmin väliin ja käyvät myöhemmin tarkastamassa, onko se pudonnut.
• Älä julista sosiaalisessa mediassa olevasi lomalla ja kotisi tyhjillään – etenkin, jos osoitetietosi ovat julkisesti saatavilla. Lisäksi kannattaa miettiä, haluatko aina jakaa paikkatietoa päivityksesi mukana. Pidä yksityisyysasetukset sellaisina, etteivät ulkopuoliset tiedä, missä liikut.
• Hälytyskeskukseen liitetyn murto-, palo- ja vuotohälytysjärjestelmän avulla apu saadaan hätätilanteessa nopeasti paikalle, vaikka et itse olisi kotona.

Telia vauhdittaa Assemblyn kasvua maailmanluokan menestykseen

Teliasta tulee yli 25-vuotiaan Assembly-digifestivaalin enemmistöomistaja. Telia ja Assembly haluavat tehdä Suomesta maailman parhaan paikan kokea ja harrastaa digitaalista kulttuuria sekä pelata – niin uramahdollisuuksien, yhteyksien kuin pelivälineidenkin puolesta. 

”Telian mukaantulo tukee loistavasti Assemblyn kasvutarinaa. Nyt meillä on mahdollisuudet kasvattaa ja kehittää tapahtumaa, sekä lähteä kansainvälistymään. Assemblyllä on ollut merkittävä rooli Suomen peliteollisuuden ja kotimaisen esportsin kehityksessä, ja nyt voidaan lähteä toteuttamaan suunnitelmia laajemmin. Jatkossa Assemblyn kautta tulee avautumaan myös enemmän uramahdollisuuksia digikulttuurista kiinnostuneille”, kiittelee Assemblyn toimitusjohtaja Pekka Aakko.

Assembly on Suomen suurin tietokonekulttuurin tapahtuma, joka kerää yhteen tuhansia pelaajia ja muita tietotekniikan harrastajia kaksi kertaa vuodessa järjestettävään monipäiväiseen ja ympärivuorokautiseen festivaaliin. Ensimmäinen Assembly järjestettiin vuonna 1992. Assyjen järjestämisestä vastaa yli kahdestasadasta harrastajasta koostuva vapaaehtoistiimi.

Telia ja Assembly Organizing Oy:n omistajat ovat solmineet yrityskaupan, jonka myötä Teliasta tulee Assemblyn enemmistöomistaja. Pääjärjestäjistä Pekka Aakko jatkaa Assemblyn johtamista, kun taas Jussi Laakkonen jättää Assemblyn.

”Haluamme mahdollistaa Assemblyn kanssa ennennäkemättömiä juttuja Suomessa. Visiomme on, että pelaaminen on pohjolan suurin intohimo eli suomalaiset tunnetaan pelaamisesta kuten espanjalaiset tunnetaan jalkapallosta. Haluamme myös tarjota niin hyviä peliyhteyksiä, että jokainen pelaaja maailmassa toivoisi asuvansa Pohjoismaissa”, sanoo Niklas Segercrantz Telian esports-tiimistä.

”Assemblyn kautta pystymme tukemaan digikulttuurin harrastajia entistä paremmin, olipa kyseessä sitten esports tai pelien tekeminen. Haluamme olla siellä missä ihmiset ovat ja innostaa sekä vanhempaa että nuorempaa sukupolvea. Harrastusmahdollisuuksien tarjoamisen lisäksi haluamme olla osaltamme luomassa myös polkuja kohti ammattilaisuutta niin esportsissa kuin pelien kehittämisessä. Tämä on loistava tilaisuus näyttää suomalaisille pelaajille, että tuemme heitä, GG”, Segergrantz jatkaa.

Tulevaisuuden esports-tähdet tulevat Suomesta

Digitaalinen kulttuuri on merkittävä osa ihmisten arkipäivää teknologian kehittyessä. Myös pelaaminen ja esports kasvavat maailmanlaajuisesti valtavalla vauhdilla: yhä useampi pelaa vapaa-ajallaan ja parhaat suomalaiset pelaajat kilpailevat kansainvälisillä areenoilla miljoonapalkinnoista. Huippupelaajien lisäksi pelaamisen kasvu tarkoittaa esimerkiksi Assemblyn vapaaehtoisille työntekijöille entistä parempia mahdollisuuksia tehdä esportsista jopa ura itselleen. ”Tavoitteenamme on auttaa Assemblya kasvamaan ja samalla vahvistaa pelaamiseen liittyvää liiketoimintaamme ja digitaalista kulttuuria laajemminkin. Haluamme olla luomassa suomalaisia menestystarinoita ja auttaa ihmisiä ymmärtämään, että digiviihde ja pelaaminen ovat osa monen elämää. Suomella on edellytykset olla myös yksi esportsin kärkimaista”, summaa Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja Heli Partanen.

Seuraava Assembly järjestetään 2.–5. elokuuta Messukeskuksessa.