Hankimme itsellemme parisen viikkoa sitten jo aiemmin käytössä olleen suomiesports.fi domainin. Hetken mietittyämme päätimme tehdä siitä eräänlaisen ranking-sivuston, joka näin aluksi kerää tietoa muilta kansainvälisiltä ja kansallisilta sivustoilta ja muodostaa näistä sitten jonkinlaisia ranking-listoja suomalaisista joukkueista ja suomalaisista pelaajista maailman tasolla.
Tällä hetkellä sivustolta löytyy TOP10 joukkue listaus, joka perustuu enemmän tässä vaiheessa ansaittuihin dollareihin kuin varsinaisesti tämän hetken osaamiseen.
Samoin pelaaja puolella on TOP10 listaus, joka sekin perustuu tienattuun rahamäärään.
TOP10 listauksissa on joukkueita ja pelaajia eri pelien parista – joten se tekee ranking-listauksesta kohtuullisen vaikean. Toisaalta tällä hetkellä suomalaiset kansainvälisesti mitattavat joukkueet ovat kaikki CS:GO joukkueita, joten se hieman helpottaa. Pelaajissa tulee enemmän hajontaa, sillä monet suomalaiset eSports ammattilaiset pelaavat ympäri maailmaa kansainvälisissä joukkueissa.
Internetin vallankumous on
tuonut ulottuvillemme lukuisia uusia mahdollisuuksia, joista ei aiemmin oltaisi
osattu unelmoidakaan. Nykyisin internet on monen ihmisen työpaikka, ja
maailmanlaajuinen sellainen. Tämän ovat päässeet kokemaan erityisesti
videopelaajat. Ei niinkään kauan aikaa sitten videopelien pelaajaa saatettiin
pitää laiskana ja saamattomana ihmisenä, ja videopelejä ajanhukkana.
Valtava e-pelimarkkina
Esports on toiminut tärkeässä
roolissa videopelaamisen maineen puhdistajana. Tätä nykyä Esports (lajilla on
monta eri suomenkielistä nimitystä, kuten e-urheilu, eSport ja elektroninen
urheilu) on miljardien dollareiden arvoinen ala, jossa kovimmat tekijät
ansaitsevat pelaamisellaan paksun palkkapussin ja maailmanlaajuista mainetta.
Vuoden 2018 osalta
markkinointitutkimusyritys Newzoo selvitti markkinan olevan 138 miljardin
dollarin arvoinen, joten e-pelimarkkinassa ei todellakaan ole aivan
pikkurahoista kyse.
Urheilulaji lähti alunperin
leviämään Aasiasta, ja Etelä-Korean voidaan sanoa olevan lisensoitujen
ammattipelaajien hautomo. Youtube sekä tuoreempi palvelu Twitch ovat
edesauttaneet lajin leviämistä räjähdysmäisesti. Voitaisiin jopa väittää, että
ilman näitä alustoja esports ei olisi samanlainen ilmiö kuin se on tällä
hetkellä.
Ala on edelleen miesvaltainen,
mutta myös naisia tulee mukaan alalle tasaiseen tahtiin.
Tästäkin huolimatta, että
e-pelaamisesta voi tehdä itselleen erittäin varteenotettavan uran, pitää suuri
yleisö esports-teollisuutta edelleenkin mystisenä ja vaikeasti ymmärrettävänä
lajina. Tämä on kuitenkin muuttumassa, sillä jopa kansainvälisen
olympiakomitean on kerrottu keskustelevan e-pelien lisäämisestä olympialaisiin
tulevina vuosina.
Vuoden 2020 olympialaisten
yhteydessä amerikkalainen teknologiayhtiö Intel järjestää epäviralliset
peliolympialaiset Tokion kisojen aikana. Samaan aikaan kuin olympiaurheilijat
kisaavat lajeissaan, esports-ammattilaiset tulevat ottamaan mittaa toisistaan
Street Fighter V ja Rocket League -peleissä 250 000 dollarin arvoista
rahapalkintoa vastaan.
Kuinka ammattilaiseksi sitten
pääsee?
1)Keskity, keskity, keskity
Kenties tärkein vinkki
ammattilaispelaajaksi halajaville on energian keskittäminen yhteen peliin.
Neuvo voi kuulostaa hurjalta, sillä valikoimaa peleissä on hengästyttävä määrä.
Ensin on mietittävä pelityyppi, joka kiinnostaa eniten; valikoimaa on
ensimmäisen persoonan näkökulmasta pelattavista ampuja- ja taistelupeleistä
strategiapeleihin. Suurimpia pelifranchiseja ovat esimerkiksi Dota, League of
Legends ja Counter Strike -pelit.
Tämä tarkoittaa sitä, että on
ensi alkuun hyvä pelata ja kokeilla monenlaisia pelejä, että löytää sen
kaikista omimman pelin. Pelin teknisen osaamisen lisäksi on hyvä valita peli,
johon tuntee aitoa intohimoa, sillä tiedossa on lukemattomia tunteja saman
pelin ääressä taitoja hioen. Oli valintasi sitten strategiapeli tai monipelaaja-taistelupeli, huipulle
pääsee vain pistämällä aikaa omien taitojen parantamiseen.
2) Taktiikat kuntoon
Tie huipulle on täynnä nöyrää
tekemistä, ja viisas ottaa oppia itseään paremmilta pelaajilta. Pelaajien
onneksi internet on täynnä tutoriaaleja ja pelikanavia, joissa voi omaksua
parhaat opit ja tekniikat. Aina oppia ottaessa kannattaa kuitenkin pysyä
kriittisenä tarjotuille opeille, sillä omaksumalla toisten huonoja tapoja
voi hidastaa omaa tekemistään. Ota mukaan vain ne tavat, jotka todella
palvelevat omaa pelaamista.
3) Yhteistyö
Moni mieltää pelaamisen yksinäiseksi toiminnaksi, mitä se toki voi ollakin, mutta pelatessa etenkin monipelaajapelejä tarvitaan yhteistyötä ja sosiaalisia taitoja. Pelaamalla pelejä ja pitämällä yhteyttä samoista peleistä syttyviin pelaajiin opit lisää, ja pelaaminen, niin kuin elämä muutenkin, on paljon antoisampaa. Tämä auttaa myös ammatillisen uran rakentamisessa, jossa sosiaalinen media ja yhteyksien luominen on tärkeä elementti.
Pelaajien tähtikultti
Suomalaisista
superstaroista esimerkki on Jesse Vainikka, joka ilmoitti lopettavansa uransa vuoden
2020 alussa. Menestyksekkään uransa aikana Dota 2 -pelaajana tunnettu Vainikka on
voittanut alan merkittävimmät turnaukset, kuten The Internationalin,
ja ehti urallaan pelata useissa tiimeissä. Urallaan Vainikka tienasi yli
kuusi miljoonaa euroa, joten 1992 syntyneen pelaajan eläkesuunnitelmat jäävät
nähtäviksi.
E-pelaajien
rinnalla on myös muita pelaajia, jotka tienaavat sievoisia summia netissä.
Ensimmäinen ja näkyvin ryhmä lienee tubettajat, Youtubessa pelaavat henkilöt.
Tubettajat eroavat esports-pelaajista siinä, että tubettajalle Youtuben avulla
ansaittu rahavirta on pääasiallinen tulonlähde, eivätkä he pelaa
urheiluturnauksissa, mutta saattavat tienata silti miljoonia. Esimerkkinä
ruotsalainen PewDiePie, jonka pelivideot ovat internetin laajuinen
ilmiö. PewDiePien nettoarvoksi on laskettu 30 miljoonaa dollaria. Myös muiden
nettipelien puolelta löytyy hyvin tienaavia supertähtiä. Kenties tunnetuimpana
esimerkkinä lukuisat pokerinpelaajat, kuten amerikkalainen Chris Moneymaker, jotka ovat luoneet
menestyksekkään uran nettipokerin parissa. Hänen nettoarvokseen arvioitu 16
miljoonaa dollaria. Aivan kuten esportissa, myös pokerinpelaajien kilpailut
ovat yhdistelmä nettipelejä ja liveturnauksia.
On selvää, ettei
ammattipelaajaksi pääse kaikki haluavat, sillä kilpailu on kovaa, ja vain
määrätietoisimmat pääsevät huipulle saakka. eSportissa on myös muita uravaihtoehtoja pelaajan lisäksi. Alalla arvostetaan asiantuntijuutta, ja hyvälle
tekijälle voi aueta ura esimerkiksi alan bloggarina, tuomarina tai
valmentajana, ja tapahtumajärjestelyjen puolella on myös paljon mahdollisuuksia
asiaan vihkiytyneille. Yksi asia on varma: diginatiivit eli niin sanottu
Z-sukupolvi, eli vuosien 1995 ja 2010 välillä syntyneet ovat diginatiivina
tässä etuasemassa, sillä he ovat eläneet ja hengittäneet pelimaailmaa koko
elämänsä. Yhdysvaltalaisissa yliopistoissa e-pelaamiseen myönnetään jo
pelaajastipendejä, mikä on merkittävä askel lajin vakiinnuttamisessa
ammattiurheilun joukkoon.
Pelaaminen ei ole ajanhukkaa,
vaan sen myötä voi saada monia taitoja, jotka hyödyttävät millä alalla tahansa.
Esimerkiksi kyky tiimityöhön, strategiseen ajatteluun ja aikatauluttaminen
auttavat millä tahansa urapolulla, eikä pelatessa kehittyvistä reflekseistäkään
ole haittaa arjessa.
INEZ Media järjestää yhdessä Ulti Esportsin kanssa INEZ4U -peli- ja
vaikuttajatapahtuman kauppakeskus REDIssä ma 17.2. – ke 19.2.2020 klo
12.00 eteenpäin. #INEZforyou on koko perheen viihdetapahtuma, jossa
pääsee tapaamaan Suomen suosituimpia vaikuttajia ja pelaamaan tämän
hetken kuumimpia pelejä kuten Fortnitea ja Minecraftia. Paikalla
A-Lapset, tubettajasiskokset Elina ja Sofia, Slime-kuningatar Saara
Daniela sekä TikTok-ryhmä FYPE, johon kuuluu muun muassa Jennaaws,
Justrelatable, Nellikniivila, Leevirasmus ja Nikosaarinen sekä paljon
muita!
Tule pelaamaan ja tapaamaan sosiaalisen median vaikuttajia!
Aikataulu
MAANANTAI
KLO 12:00 PELIALUE AUKEAA
KLO 12:05 – 13:00 VAPAA PELAAMINEN / INEZ TAPAHTUMAJUONTO
KLO 13:05 – 15:30 FORTNITE ALKAA
KLO 13:30 – 15:30 FORTNITE LÄHETYS
KLO 15:30 – 16:00 FORTNITE TANSSIKILPAILU
KLO 16:00 – 17:00 A-LAPSET MEET&GREET 1
KLO 16:15 – 19:00 FORTNITE JATKUU
KLO 17:00 – 17:15 INEZ LIVEYHTEYS STUDIOON
KLO 17:00 – 19:00 FORTNITE LÄHETYS
KLO 18:00 – 19:00 A-LAPSET MEET&GREET 2
KLO 19:00 PELIALUE SULKEUTUU
TIISTAI
KLO 12:00 PELIALUE AUKEAA
KLO 12:05 – 13:00 VAPAA PELAAMINEN / INEZ TAPAHTUMAJUONTO
KLO 13:05 – 14:00 LAVALLA TAPAHTUMAA
KLO 14:00 – 16:00 MINECRAFT KILPAILU
KLO 14:00 – 15:00 ELINA & SOFIA MEET&GREET 1
KLO 15:30 – 16:30 ELINA & SOFIA feat. SAARA DANIELA
KLO 16:30 – 16:45 INEZ LIVEYHTEYS STUDIOON
KLO 16:30 – 18:00 MINECRAFT JATKUU
KLO 16:30 – 18:00 MINECRAFT SELOSTUS
KLO 18:00 PELIALUE SULKEUTUU
KESKIVIIKKO
KLO 12:00 PELIALUE AUKEAA
KLO 12:05 – 13:00 VAPAA PELAAMINEN / INEZ TAPAHTUMAJUONTO
Hämeen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ja
liiketoimintaosaamisen yksikkö järjestää perjantaina 14.2. monialaisen
BitFest-seminaarin Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella. Tilaisuudessa
kuullaan mm. Suomen merkittävimmän e-urheiluorganisaatio ENCE Esports
Oy:n toimitusjohtaja Mika Kuusiston puheenvuoro ja HAMK Gaming Academyn
lanseeraus. Syksystä 2020 lähtien HAMKissa voi opiskella viidentoista
opintopisteen suuruisen e-urheilun opintokokonaisuuden.
Kuudetta kertaa järjestettävän, digitaalisuuden ja liiketoiminnan
kehittämiseen keskittyvän BitFestin aiheina ovat tällä kertaa e-urheilun
lisäksi robotiikka ja kokemusmuotoilu. BitFest juhlistaa myös
tietojenkäsittelyn koulutuksen 35-vuotisjuhlavuotta.
Seminaarissa kuullaan myös Telia Finlandin liiketoiminnan
kehityspäällikkö Kia Tahvanaisen puheenvuoro älykkäästä automaatiosta ja
robotiikasta. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtori Violeta Salonen
avaa puolestaan omassa puheenvuorossaan kokemusmuotoilua ja sen
kytkeytymistä esimerkiksi palveluihin ja hyvinvointiin.
”Yksi keskeinen BitFest-seminaarin tavoite on saattaa yhteen eri
alojen opiskelijoita ja yrityksiä. Nyt ja tulevaisuudessa tarvitaan
monialaisia osaajia. Enää ei riitä, että osaa vain koodata, vaan
ammattilaisen tulee hallita niin liiketoimintaan, digitaalisuuteen kuin
kansainvälistymiseenkin liittyviä asioita”, kertoo seminaarin
järjestelyjen toinen vastaava, tietojenkäsittelyn lehtori Tommi Saksa
HAMKista.
Tilaisuuden ohjelma
Aika: Perjantaina 14.2. kello 8.45–12.00 Paikka:
Hämeenlinnan korkeakoulukeskus, C-rakennuksen auditorio. Seminaari on
osallistujille maksuton, eikä erillistä ennakkoilmoittautumista tarvita.
Tilaisuuden kieli on englanti.
9:00-9:10 Opening Words: Eveliina Toivonen & Tapani Honkanen, HAMK
9:10-9:50 Esports – How to win the game when playing games? Mika Kuusisto – Chief Executive Officer at ENCE Esports Oy
9:50-10:30 AI & robotics – Transforming business with intelligent
automation: Kia Tahvanainen – Business Development Manager at Telia
Finland
10:30-10:50 Coffee break
10:50-11:05 The launch of HAMK Gaming Academy
11:05-11:45 Multidisciplinary approach to experience design: Violeta
Salonen – Senior Lecturer, Experience Management at Haaga-Helia
University of Applied Sciences
11:45-12:00 Final words & discussion
Tilaisuuden kohderyhmänä ovat HAMKin opiskelijat, alueen yritykset ja kaikki aiheesta kiinnostuneet.
Crash Bandicoot on monelle tuttu tasohyppelypeli vuosien takaa ja hetki sitten tuli myös uusi Crash Bandicoot uudistettuna pelikonsoleille. Kyseinen peli on nyt tulossa myös mobiilaitteille, sillä Candy Crush-kehittäjät vuosi asian julkisuuteen kuvien kanssa.
Activision taikka King ei ole kuitenkaan asiaa vielä julkisuuteen vahvistanut asiaa. King kuitenkin sanoo, että se tutkii tällä hetkellä parhaillaan mahdollisuutta tuoda Activisionin peliä mobiilialustoille.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) viime vuonna avaama e-urheilukeskus Game Pit toimii jatkossa Jyväskylän Digi & Game Centerissä. Uusi Game Pit Pro puolestaan palvelee JAMKin pääkampuksen tiloissa Rajakadulla.
E-urheilutilat on profiloitu eri käyttötarkoituksiin: Digi & Game
Centerissä Matarankadulla sijaitseva Game Pit on tarkoitettu
pääsääntöisesti e-urheilun viikkovalmennuksiin alueen pelaajille. Game
Pit Pro puolestaan on rakennettu nimensä mukaisesti ammattimaisemmin
pelaaville, eli ammattilais- ja amatöörijoukkueiden leirityksiin ja
treenikäyttöön.
Molemmissa tiloissa on huippulaadukkaat pelikoneet ja -tarvikkeet 12
pelaajalle. Game Pit Pro on pelipaikkojen lisäksi varustettu isolla
kokous- ja esiintymistilalla. Lisäksi tilassa on yöpymismahdollisuus
8-12 henkilölle, suihku ja keittiötila. Ammattilaistason pelaajien
lisäksi Pro-tiloja voivat vuokrata esimerkiksi yritykset kokous- ja
työpajakäyttöön tai vaikkapa TYKY- ja TYHY-päiviin.
– Nykyään varsinkin ICT-alan firmoissa on omia peliporukoita, jotka
pelaavat huvikseen tai ihan kilpatasolla. Game Pit Pro soveltuu
erinomaisesti matalan kynnyksen tilana työporukoille, jotka pelaavat tai
suunnittelevat pelaamisen aloittamista. Kevään aikana laajennamme
palveluvalikoimaan vielä valmennuspaketteja, leirityksiä sekä
mahdollisesti työpajafasilitointeja, kertoo tiloista vastaava
projektiasiantuntija Tuomas Rauhansalo JAMKista.
Molemmissa Game Pit -tiloissa tullaan järjestämään myös
e-urheiluleirejä sekä erilaisia tapahtumia. Esimerkiksi keväällä
järjestettävän Stage142-lanitapahtuman osallistujat pääsevät tutustumaan
Game Pit Pro-tilaan.
– Tilojen opiskelijakäyttöä ja aikatauluja ollaan myös
valmistelemassa. Tässä pyrimme yhteistyöhön ainejärjestöjen,
opiskelijakuntien sekä korkeakoululiikunnan kanssa, Rauhansalo kertoo.
Game Pit –tilat Rauhansalo näkee osana JAMKin laaja-alaista
e-urheiluun liittyvää kehitystyötä Keski-Suomessa. Pidemmän aikavälin
tavoitteena on tulevaisuudessa järjestää e-urheiluun ja
e-urheiluvalmennukseen liittyviä opintoja.
– Olemme teettämässä yhdessä Suomen elektronisen urheilun liiton
(SEUL ry) kanssa osaamistarvekyselyä, jonka perusteella opintoja
lähdettäisiin suunnittelemaan. Game Pit –tilat toimivat hyvänä
ponnahduslautana e-urheiluun liittyvän toiminnan lisäämiselle yleisesti.
Alaan liittyy nyt paljon kiinnostusta niin liiketoiminnan kuin ihan
kansainvälisen tutkimuksenkin näkökulmasta. Tässä kehityksessä JAMK
haluaa ehdottomasti olla mukana, toteaa Rauhansalo.
Taitoluistelija Laura Lepistö osallistuu to 13.2.
Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille -kiertuetapahtumaan
Tampere-talolla. Tapahtumassa Lepistö kertoo, miten hän lähti
rakentamaan uutta uraa aktiiviurheilun jälkeen ja mitä yrittäjyys on
hänelle antanut.
Mukana on myös esports-organisaatio HAVU Gaming, joka kilpapelaamisen ohella tuo tietoisuutta esportsista alana yleisesti ja myös mahdollisena ammattina. Paikalla on HAVU Gaming Oy:n toimitusjohtaja Lasse Salminen. HAVU-pelipisteessä voi myös kokeilla omia kykyjään pelaamisessa.
Paralympiamitalisti, ratakelaaja Henry Manni puolestaan kertoo, miten opiskelu ja työ ovat kantaneet häntä eteenpäin elämässä.
– Invalidiliitto edistää Sopivaa työtä kaikille -ajattelutapaa, jossa
etsitään töitä erityisesti fyysisesti vammaisille ja toimintaesteisille
ihmisille. Vaikka ihmisellä olisi jokin haaste – sairaus, vamma tai muu
este – jokaisella on mahdollisuus työhön, kunhan sopiva työ ja tuki
löytyvät, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen muistuttaa.
Tapahtuma järjestetään Tampere-talolla (Duetto 1-2) to 13.2. klo 13-15. Tapahtuman juontaa tv-toimittaja Sean Ricks.
Tapahtumassa voi tavata työnantajia, kuulla mielenkiintoisia
puheenvuoroja sekä saada hyödyllisiä vinkkejä työnhakuun. Tilaisuus on
kaikille avoin.
Tampereen jälkeen Sopivaa työtä kaikille -kiertue pysähtyy vielä
Joensuussa 19.2. ja Helsingissä 27.2. Aikaisempia kiertuepaikkakuntia
ovat olleet Oulu, Turku ja Rovaniemi.
Invalidiliiton pääyhteistyökumppaneina kiertueella ovat Spring House Oy, Work Pilots Oy, Ammattiopisto Spesia, Suomen Yrittäjät, TE-palvelut ja Havu Gaming Oy.
Torstai 13.2.2020 klo 13-15 Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, Tampere
Tapahtuman juontaa tv-toimittaja Sean Ricks.
Ohjelmassa mm.:
Uusia ovia työelämään – Spring House Oy, Work Pilots Oy
Opiskelu ja työ kantavat eteenpäin – Paralympiaurheilija, ratakelaaja Henry Manni
Miksi ryhdyin yrittäjäksi? – Taitoluistelija Laura Lepistö
Palkkatuki ja työolosuhteiden järjestelytuki rekrytoinnin tukena, TE-toimiston työkykykoordinaattori Ilkka Rantanen
Keinoja sopivan työn muokkaamiseen – Invalidiliiton työllisyysasiantuntija Anne Mäki
ENCEn vaikeudet jatkuu Counter Striken huipulla. Joukkueella oli aikaa treenata uudella rosterilla, mutta vieläkään ottelut eivät onnistu kuten pitäisi ja ollaan harjoiteltu.
ENCE hävisi OG:lle 2-0, jossa pelaa ENCEn penkittämä Aleksib. Eilen ENCE koki taas karmean tappion, kun se hävisi GODSENT:ille 2-0, jossa pelaa suomalainen Jesse”Zehn” Linjala.
Suomalainen ENCE tippui turnauksesta nopeasti ja ovat jo matkalla kotiin ilman voiton voittoa koko turnauksesta.
Tuleeko ENCE tekemään muutoksia joukkueeseen vai jatkavatko he vain uudelleen harjoittelua ja yrittävät DreamHack-turnauksesta selvitä paremmalla menestyksellä? Aika näyttää.
Counter Strikeno ehkä odotetuin ottelu varmasti suomalaisten silmiin tänään oli OG:n ja ENCEn kohtaaminen ensimmäistä kertaa Lontoon turnauksessa.
ENCEn riveistä aikaisemmin penkitty Aleksib voitti uuden joukkueensa kanssa kaksi kartaa puhtaasti suoraan lukemin 2-0. (19–17 de_train ja 16–7 de_overpass)
Molemmat joukkueet pelaavat seuraavan kerran huomenna sunnuntainta.
Vuosi 2020 tuo tullessaan uudistuksia live eSports tapahtumiin. Esimerkiksi Activision Blizzars liigat Overwatch ja Call of Duty tuovat uusia paikallisia tapahtumia liigajoukkueiden paikkakunnille, sellaisia mitä paikallisella tasolla ei ole aiemmin nähty. Tällä kaikella on yksinkertainen tarkoitus: tuoda eSports lähemmäksi paikallisia urheilun seuraajia ja saada lajia entistä enemmän katsojia ja seuraajia.
Teknologia ja sovellustoimittaja yritys Production Resoource Groupin (PRG) John Davidson on sanonut, että jokainen liiga etsii nyt uusia ja toimivia toimintatapoja, jotka vakiinnuttaisivat liigan joukkueet ja katsojat. Tähän asti ongelma on ollut saada katsojat tulemaan takaisin aina seuraavaan tapahtymaan – miten hyvin onnistutaan tässä, sitä seurataan tänä vuonna entistä tarkemmin.
Esimerkiksi liigajoukkueiden tunnuslukuja seurataan entistä tarkemmin: online seuraajien määrät, brändipartneruudet, sosiaalisen median toiminta ja tapahtumien katsojaluvat vrt edellisiin tapahtumiin.