Koti Blogi Sivu 24

Tsekkaa suomiesports.fi

Hankimme itsellemme parisen viikkoa sitten jo aiemmin käytössä olleen suomiesports.fi domainin. Hetken mietittyämme päätimme tehdä siitä eräänlaisen ranking-sivuston, joka näin aluksi kerää tietoa muilta kansainvälisiltä ja kansallisilta sivustoilta ja muodostaa näistä sitten jonkinlaisia ranking-listoja suomalaisista joukkueista ja suomalaisista pelaajista maailman tasolla.

Tällä hetkellä sivustolta löytyy TOP10 joukkue listaus, joka perustuu enemmän tässä vaiheessa ansaittuihin dollareihin kuin varsinaisesti tämän hetken osaamiseen.

Samoin pelaaja puolella on TOP10 listaus, joka sekin perustuu tienattuun rahamäärään.

TOP10 listauksissa on joukkueita ja pelaajia eri pelien parista – joten se tekee ranking-listauksesta kohtuullisen vaikean. Toisaalta tällä hetkellä suomalaiset kansainvälisesti mitattavat joukkueet ovat kaikki CS:GO joukkueita, joten se hieman helpottaa. Pelaajissa tulee enemmän hajontaa, sillä monet suomalaiset eSports ammattilaiset pelaavat ympäri maailmaa kansainvälisissä joukkueissa.

Tule ja osallistu www.suomiesports.fi

Tarvitsemme aina uusia näkökulmia ja sisältöä niin tuonne ranking-sivustolle, kuin tänne yleissivustollemme.

Nettipelaaminen urana – kuinka päästä alan isoksi nimeksi?

Internetin vallankumous on tuonut ulottuvillemme lukuisia uusia mahdollisuuksia, joista ei aiemmin oltaisi osattu unelmoidakaan. Nykyisin internet on monen ihmisen työpaikka, ja maailmanlaajuinen sellainen. Tämän ovat päässeet kokemaan erityisesti videopelaajat. Ei niinkään kauan aikaa sitten videopelien pelaajaa saatettiin pitää laiskana ja saamattomana ihmisenä, ja videopelejä ajanhukkana.

Valtava e-pelimarkkina

Esports on toiminut tärkeässä roolissa videopelaamisen maineen puhdistajana. Tätä nykyä Esports (lajilla on monta eri suomenkielistä nimitystä, kuten e-urheilu, eSport ja elektroninen urheilu) on miljardien dollareiden arvoinen ala, jossa kovimmat tekijät ansaitsevat pelaamisellaan paksun palkkapussin ja maailmanlaajuista mainetta.

Vuoden 2018 osalta markkinointitutkimusyritys Newzoo selvitti markkinan olevan 138 miljardin dollarin arvoinen, joten e-pelimarkkinassa ei todellakaan ole aivan pikkurahoista kyse.

Urheilulaji lähti alunperin leviämään Aasiasta, ja Etelä-Korean voidaan sanoa olevan lisensoitujen ammattipelaajien hautomo. Youtube sekä tuoreempi palvelu Twitch ovat edesauttaneet lajin leviämistä räjähdysmäisesti. Voitaisiin jopa väittää, että ilman näitä alustoja esports ei olisi samanlainen ilmiö kuin se on tällä hetkellä.

Ala on edelleen miesvaltainen, mutta myös naisia tulee mukaan alalle tasaiseen tahtiin.

Tästäkin huolimatta, että e-pelaamisesta voi tehdä itselleen erittäin varteenotettavan uran, pitää suuri yleisö esports-teollisuutta edelleenkin mystisenä ja vaikeasti ymmärrettävänä lajina. Tämä on kuitenkin muuttumassa, sillä jopa kansainvälisen olympiakomitean on kerrottu keskustelevan e-pelien lisäämisestä olympialaisiin tulevina vuosina.

Vuoden 2020 olympialaisten yhteydessä amerikkalainen teknologiayhtiö Intel järjestää epäviralliset peliolympialaiset Tokion kisojen aikana. Samaan aikaan kuin olympiaurheilijat kisaavat lajeissaan, esports-ammattilaiset tulevat ottamaan mittaa toisistaan Street Fighter V ja Rocket League -peleissä 250 000 dollarin arvoista rahapalkintoa vastaan.

Kuinka ammattilaiseksi sitten pääsee?

1)  Keskity, keskity, keskity

Kenties tärkein vinkki ammattilaispelaajaksi halajaville on energian keskittäminen yhteen peliin. Neuvo voi kuulostaa hurjalta, sillä valikoimaa peleissä on hengästyttävä määrä. Ensin on mietittävä pelityyppi, joka kiinnostaa eniten; valikoimaa on ensimmäisen persoonan näkökulmasta pelattavista ampuja- ja taistelupeleistä strategiapeleihin. Suurimpia pelifranchiseja ovat esimerkiksi Dota, League of Legends ja Counter Strike -pelit.

Tämä tarkoittaa sitä, että on ensi alkuun hyvä pelata ja kokeilla monenlaisia pelejä, että löytää sen kaikista omimman pelin. Pelin teknisen osaamisen lisäksi on hyvä valita peli, johon tuntee aitoa intohimoa, sillä tiedossa on lukemattomia tunteja saman pelin ääressä taitoja hioen. Oli valintasi sitten strategiapeli tai monipelaaja-taistelupeli, huipulle pääsee vain pistämällä aikaa omien taitojen parantamiseen.

2) Taktiikat kuntoon

Tie huipulle on täynnä nöyrää tekemistä, ja viisas ottaa oppia itseään paremmilta pelaajilta. Pelaajien onneksi internet on täynnä tutoriaaleja ja pelikanavia, joissa voi omaksua parhaat opit ja tekniikat. Aina oppia ottaessa kannattaa kuitenkin pysyä kriittisenä tarjotuille opeille, sillä omaksumalla toisten huonoja tapoja voi hidastaa omaa tekemistään. Ota mukaan vain ne tavat, jotka todella palvelevat omaa pelaamista.

3) Yhteistyö

Moni mieltää pelaamisen yksinäiseksi toiminnaksi, mitä se toki voi ollakin, mutta pelatessa etenkin monipelaajapelejä tarvitaan yhteistyötä ja sosiaalisia taitoja. Pelaamalla pelejä ja pitämällä yhteyttä samoista peleistä syttyviin pelaajiin opit lisää, ja pelaaminen, niin kuin elämä muutenkin, on paljon antoisampaa. Tämä auttaa myös ammatillisen uran rakentamisessa, jossa sosiaalinen media ja yhteyksien luominen on tärkeä elementti.

Pelaajien tähtikultti

Suomalaisista superstaroista esimerkki on Jesse Vainikka, joka ilmoitti lopettavansa uransa vuoden 2020 alussa. Menestyksekkään uransa aikana Dota 2 -pelaajana tunnettu Vainikka on voittanut alan merkittävimmät turnaukset, kuten The Internationalin, ja ehti urallaan pelata useissa tiimeissä. Urallaan Vainikka tienasi yli kuusi miljoonaa euroa, joten 1992 syntyneen pelaajan eläkesuunnitelmat jäävät nähtäviksi.

E-pelaajien rinnalla on myös muita pelaajia, jotka tienaavat sievoisia summia netissä. Ensimmäinen ja näkyvin ryhmä lienee tubettajat, Youtubessa pelaavat henkilöt. Tubettajat eroavat esports-pelaajista siinä, että tubettajalle Youtuben avulla ansaittu rahavirta on pääasiallinen tulonlähde, eivätkä he pelaa urheiluturnauksissa, mutta saattavat tienata silti miljoonia. Esimerkkinä ruotsalainen PewDiePie, jonka pelivideot ovat internetin laajuinen ilmiö. PewDiePien nettoarvoksi on laskettu 30 miljoonaa dollaria. Myös muiden nettipelien puolelta löytyy hyvin tienaavia supertähtiä. Kenties tunnetuimpana esimerkkinä lukuisat pokerinpelaajat, kuten amerikkalainen Chris Moneymaker, jotka ovat luoneet menestyksekkään uran nettipokerin parissa. Hänen nettoarvokseen arvioitu 16 miljoonaa dollaria. Aivan kuten esportissa, myös pokerinpelaajien kilpailut ovat yhdistelmä nettipelejä ja liveturnauksia.

On selvää, ettei ammattipelaajaksi pääse kaikki haluavat, sillä kilpailu on kovaa, ja vain määrätietoisimmat pääsevät huipulle saakka. eSportissa on myös muita uravaihtoehtoja pelaajan lisäksi. Alalla arvostetaan asiantuntijuutta, ja hyvälle tekijälle voi aueta ura esimerkiksi alan bloggarina, tuomarina tai valmentajana, ja tapahtumajärjestelyjen puolella on myös paljon mahdollisuuksia asiaan vihkiytyneille. Yksi asia on varma: diginatiivit eli niin sanottu Z-sukupolvi, eli vuosien 1995 ja 2010 välillä syntyneet ovat diginatiivina tässä etuasemassa, sillä he ovat eläneet ja hengittäneet pelimaailmaa koko elämänsä. Yhdysvaltalaisissa yliopistoissa e-pelaamiseen myönnetään jo pelaajastipendejä, mikä on merkittävä askel lajin vakiinnuttamisessa ammattiurheilun joukkoon.

Pelaaminen ei ole ajanhukkaa, vaan sen myötä voi saada monia taitoja, jotka hyödyttävät millä alalla tahansa. Esimerkiksi kyky tiimityöhön, strategiseen ajatteluun ja aikatauluttaminen auttavat millä tahansa urapolulla, eikä pelatessa kehittyvistä reflekseistäkään ole haittaa arjessa.

Hiihtolomaviikon vinkki – INEZ MEDIAN peli ja vaikuttajatapahtuma REDISSÄ!

INEZ Media järjestää yhdessä Ulti Esportsin kanssa INEZ4U -peli- ja vaikuttajatapahtuman kauppakeskus REDIssä ma 17.2. – ke 19.2.2020 klo 12.00 eteenpäin. #INEZforyou on koko perheen viihdetapahtuma, jossa pääsee tapaamaan Suomen suosituimpia vaikuttajia ja pelaamaan tämän hetken kuumimpia pelejä kuten Fortnitea ja Minecraftia. Paikalla A-Lapset, tubettajasiskokset Elina ja Sofia, Slime-kuningatar Saara Daniela sekä TikTok-ryhmä FYPE, johon kuuluu muun muassa Jennaaws, Justrelatable, Nellikniivila, Leevirasmus ja Nikosaarinen sekä paljon muita!

Tule pelaamaan ja tapaamaan sosiaalisen median vaikuttajia!

Aikataulu​

MAANANTAI

KLO 12:00   PELIALUE AUKEAA

KLO 12:05 – 13:00   VAPAA PELAAMINEN / INEZ TAPAHTUMAJUONTO

KLO 13:05 – 15:30  FORTNITE ALKAA

KLO 13:30 – 15:30  FORTNITE LÄHETYS

KLO 15:30 – 16:00   FORTNITE TANSSIKILPAILU

KLO 16:00 – 17:00   A-LAPSET MEET&GREET 1

KLO 16:15 – 19:00  FORTNITE JATKUU

KLO 17:00 – 17:15  INEZ LIVEYHTEYS STUDIOON

KLO 17:00 – 19:00  FORTNITE LÄHETYS

KLO 18:00 – 19:00  A-LAPSET MEET&GREET 2

KLO 19:00  PELIALUE SULKEUTUU

TIISTAI

KLO 12:00   PELIALUE AUKEAA

KLO 12:05 – 13:00   VAPAA PELAAMINEN / INEZ TAPAHTUMAJUONTO

KLO 13:05 – 14:00  LAVALLA TAPAHTUMAA 

KLO 14:00 – 16:00   MINECRAFT KILPAILU

KLO 14:00 – 15:00   ELINA & SOFIA MEET&GREET 1

KLO 15:30 – 16:30  ELINA & SOFIA feat. SAARA DANIELA

KLO 16:30 – 16:45  INEZ LIVEYHTEYS STUDIOON

KLO 16:30 – 18:00  MINECRAFT JATKUU

KLO 16:30 – 18:00  MINECRAFT SELOSTUS

KLO 18:00  PELIALUE SULKEUTUU

KESKIVIIKKO

KLO 12:00   PELIALUE AUKEAA

KLO 12:05 – 13:00   VAPAA PELAAMINEN / INEZ TAPAHTUMAJUONTO

KLO 13:00 – 15:00  MINECRAFT FINAALI

KLO 15:45 – 16:30   FORTNITE FINAALI

KLO 16:00 – 18:00   THE FYPE MEET&GREET

KLO 16:30 – 16:45  FORTNITE TANSSIKILPAILU

KLO 16:45 – 17:45  FORTNITE FINAALI

KLO 18:00  PELIALUE SULKEUTUU

BitFest perjantaina: E-urheilu, automaation mahdollisuudet ja kokemusmuotoilu esillä

Hämeen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen yksikkö järjestää perjantaina 14.2. monialaisen BitFest-seminaarin Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella. Tilaisuudessa kuullaan mm. Suomen merkittävimmän e-urheiluorganisaatio ENCE Esports Oy:n toimitusjohtaja Mika Kuusiston puheenvuoro ja HAMK Gaming Academyn lanseeraus. Syksystä 2020 lähtien HAMKissa voi opiskella viidentoista opintopisteen suuruisen e-urheilun opintokokonaisuuden.

Kuudetta kertaa järjestettävän, digitaalisuuden ja liiketoiminnan kehittämiseen keskittyvän BitFestin aiheina ovat tällä kertaa e-urheilun lisäksi robotiikka ja kokemusmuotoilu. BitFest juhlistaa myös tietojenkäsittelyn koulutuksen 35-vuotisjuhlavuotta.

Seminaarissa kuullaan myös Telia Finlandin liiketoiminnan kehityspäällikkö Kia Tahvanaisen puheenvuoro älykkäästä automaatiosta ja robotiikasta. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtori Violeta Salonen avaa puolestaan omassa puheenvuorossaan kokemusmuotoilua ja sen kytkeytymistä esimerkiksi palveluihin ja hyvinvointiin.

”Yksi keskeinen BitFest-seminaarin tavoite on saattaa yhteen eri alojen opiskelijoita ja yrityksiä. Nyt ja tulevaisuudessa tarvitaan monialaisia osaajia. Enää ei riitä, että osaa vain koodata, vaan ammattilaisen tulee hallita niin liiketoimintaan, digitaalisuuteen kuin kansainvälistymiseenkin liittyviä asioita”, kertoo seminaarin järjestelyjen toinen vastaava, tietojenkäsittelyn lehtori Tommi Saksa HAMKista.

Tilaisuuden ohjelma

Aika: Perjantaina 14.2. kello 8.45–12.00
Paikka: Hämeenlinnan korkeakoulukeskus, C-rakennuksen auditorio. Seminaari on osallistujille maksuton, eikä erillistä ennakkoilmoittautumista tarvita. Tilaisuuden kieli on englanti.

9:00-9:10 Opening Words: Eveliina Toivonen & Tapani Honkanen, HAMK

9:10-9:50 Esports – How to win the game when playing games? Mika Kuusisto – Chief Executive Officer at ENCE Esports Oy

9:50-10:30 AI & robotics – Transforming business with intelligent automation: Kia Tahvanainen – Business Development Manager at Telia Finland

10:30-10:50 Coffee break

10:50-11:05 The launch of HAMK Gaming Academy

11:05-11:45 Multidisciplinary approach to experience design: Violeta Salonen – Senior Lecturer, Experience Management at Haaga-Helia University of Applied Sciences

11:45-12:00 Final words & discussion

Tilaisuuden kohderyhmänä ovat HAMKin opiskelijat, alueen yritykset ja kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Crash Bandicoot tulossa myös mobiilina

Crash Bandicoot on monelle tuttu tasohyppelypeli vuosien takaa ja hetki sitten tuli myös uusi Crash Bandicoot uudistettuna pelikonsoleille. Kyseinen peli on nyt tulossa myös mobiilaitteille, sillä Candy Crush-kehittäjät vuosi asian julkisuuteen kuvien kanssa.

Activision taikka King ei ole kuitenkaan asiaa vielä julkisuuteen vahvistanut asiaa. King kuitenkin sanoo, että se tutkii tällä hetkellä parhaillaan mahdollisuutta tuoda Activisionin peliä mobiilialustoille. 

JAMKin e-urheilukeskus Game Pit jakautuu kahdeksi: Game Pit Pro mahdollistaa vaikkapa TYKY-päivän e-urheilun parissa

Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) viime vuonna avaama e-urheilukeskus Game Pit toimii jatkossa Jyväskylän Digi & Game Centerissä. Uusi Game Pit Pro puolestaan palvelee JAMKin pääkampuksen tiloissa Rajakadulla.

E-urheilutilat on profiloitu eri käyttötarkoituksiin: Digi & Game Centerissä Matarankadulla sijaitseva Game Pit on tarkoitettu pääsääntöisesti e-urheilun viikkovalmennuksiin alueen pelaajille. Game Pit Pro puolestaan on rakennettu nimensä mukaisesti ammattimaisemmin pelaaville, eli ammattilais- ja amatöörijoukkueiden leirityksiin ja treenikäyttöön.

Molemmissa tiloissa on huippulaadukkaat pelikoneet ja -tarvikkeet 12 pelaajalle. Game Pit Pro on pelipaikkojen lisäksi varustettu isolla kokous- ja esiintymistilalla. Lisäksi tilassa on yöpymismahdollisuus 8-12 henkilölle, suihku ja keittiötila. Ammattilaistason pelaajien lisäksi Pro-tiloja voivat vuokrata esimerkiksi yritykset kokous- ja työpajakäyttöön tai vaikkapa TYKY- ja TYHY-päiviin.

– Nykyään varsinkin ICT-alan firmoissa on omia peliporukoita, jotka pelaavat huvikseen tai ihan kilpatasolla. Game Pit Pro soveltuu erinomaisesti matalan kynnyksen tilana työporukoille, jotka pelaavat tai suunnittelevat pelaamisen aloittamista. Kevään aikana laajennamme palveluvalikoimaan vielä valmennuspaketteja, leirityksiä sekä mahdollisesti työpajafasilitointeja, kertoo tiloista vastaava projektiasiantuntija Tuomas Rauhansalo JAMKista.

Molemmissa Game Pit -tiloissa tullaan järjestämään myös e-urheiluleirejä sekä erilaisia tapahtumia. Esimerkiksi keväällä järjestettävän Stage142-lanitapahtuman osallistujat pääsevät tutustumaan Game Pit Pro-tilaan.

– Tilojen opiskelijakäyttöä ja aikatauluja ollaan myös valmistelemassa. Tässä pyrimme yhteistyöhön ainejärjestöjen, opiskelijakuntien sekä korkeakoululiikunnan kanssa, Rauhansalo kertoo.

Game Pit –tilat Rauhansalo näkee osana JAMKin laaja-alaista e-urheiluun liittyvää kehitystyötä Keski-Suomessa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on tulevaisuudessa järjestää e-urheiluun ja e-urheiluvalmennukseen liittyviä opintoja.

– Olemme teettämässä yhdessä Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL ry) kanssa osaamistarvekyselyä, jonka perusteella opintoja lähdettäisiin suunnittelemaan. Game Pit –tilat toimivat hyvänä ponnahduslautana e-urheiluun liittyvän toiminnan lisäämiselle yleisesti. Alaan liittyy nyt paljon kiinnostusta niin liiketoiminnan kuin ihan kansainvälisen tutkimuksenkin näkökulmasta. Tässä kehityksessä JAMK haluaa ehdottomasti olla mukana, toteaa Rauhansalo.

Laura Lepistö ja HAVU Gaming Tampere-talolla 13.2.

Taitoluistelija Laura Lepistö osallistuu to 13.2. Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille -kiertuetapahtumaan Tampere-talolla. Tapahtumassa Lepistö kertoo, miten hän lähti rakentamaan uutta uraa aktiiviurheilun jälkeen ja mitä yrittäjyys on hänelle antanut.

Mukana on myös esports-organisaatio HAVU Gaming, joka kilpapelaamisen ohella tuo tietoisuutta esportsista alana yleisesti ja myös mahdollisena ammattina. Paikalla on HAVU Gaming Oy:n toimitusjohtaja Lasse Salminen. HAVU-pelipisteessä voi myös kokeilla omia kykyjään pelaamisessa.

Paralympiamitalisti, ratakelaaja Henry Manni puolestaan kertoo, miten opiskelu ja työ ovat kantaneet häntä eteenpäin elämässä.

– Invalidiliitto edistää Sopivaa työtä kaikille -ajattelutapaa, jossa etsitään töitä erityisesti fyysisesti vammaisille ja toimintaesteisille ihmisille. Vaikka ihmisellä olisi jokin haaste – sairaus, vamma tai muu este – jokaisella on mahdollisuus työhön, kunhan sopiva työ ja tuki löytyvät, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen muistuttaa.

Tapahtuma järjestetään Tampere-talolla (Duetto 1-2) to 13.2. klo 13-15.  Tapahtuman juontaa tv-toimittaja Sean Ricks.

Tapahtumassa voi tavata työnantajia, kuulla mielenkiintoisia puheenvuoroja sekä saada hyödyllisiä vinkkejä työnhakuun. Tilaisuus on kaikille avoin.

Tampereen jälkeen Sopivaa työtä kaikille -kiertue pysähtyy vielä Joensuussa 19.2. ja Helsingissä 27.2. Aikaisempia kiertuepaikkakuntia ovat olleet Oulu, Turku ja Rovaniemi.

Invalidiliiton pääyhteistyökumppaneina kiertueella ovat Spring House Oy, Work Pilots Oy, Ammattiopisto Spesia, Suomen Yrittäjät, TE-palvelut ja Havu Gaming Oy.

Torstai 13.2.2020 klo 13-15 Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, Tampere

Tapahtuman juontaa tv-toimittaja Sean Ricks.

Ohjelmassa mm.:

  • Uusia ovia työelämään – Spring House Oy, Work Pilots Oy
  • Opiskelu ja työ kantavat eteenpäin – Paralympiaurheilija, ratakelaaja Henry Manni
  • Miksi ryhdyin yrittäjäksi? – Taitoluistelija Laura Lepistö
  • Palkkatuki ja työolosuhteiden järjestelytuki rekrytoinnin tukena, TE-toimiston työkykykoordinaattori Ilkka Rantanen
  • Keinoja sopivan työn muokkaamiseen – Invalidiliiton työllisyysasiantuntija Anne Mäki
  • Kilpapelaamisesta ammatti? – Havu Gaming

Ilmoittaudu mukaan tästä  >>

Keskiviikko 19.2.2020 klo 13-15 Hotelli Kimmeli, Itäranta 1, Joensuu

Tapahtuman juontaa innostaja, breakdance-mestari & yrittäjä Johannes ”Hatsolo” Hattunen

Ohjelmassa mm.:

  • Uusia ovia työelämään – Spring House Oy, Work Pilots Oy, Ammattiopisto Spesia
  • Opiskelu ja työ kantavat eteenpäin – Paralympiaurheilija, ratakelaaja Henry Manni
  • Mitä jos ryhtyisin yrittäjäksi? – Invalidiliiton työelämän ja yrittäjyyden asiantuntija Sinikka Winqvist 
  • Periksen unelmaduuni – Mediapersoona Juha ”Peris” Perälä  
  • Palkkatuki ja työolosuhteiden järjestelytuki rekrytoinnin tukena, TE-toimiston hallintoasiantuntija Keijo Kiiski 
  • Keinoja sopivan työn muokkaamiseen – Invalidiliiton työllisyysasiantuntija Anne Mäki
  • Kilpapelaamisesta ammatti? – Havu Gaming

Ilmoittaudu mukaan 13.2. mennessä tästä >>

Torstai 27.2.2020 klo 13-15 Hotelli Scandic Park, Mannerheimintie 46, Helsinki

Tapahtuman juontaa tv-toimittaja Sean Ricks.

Ohjelmassa mm.:

  • Uusia ovia työelämään – Spring House Oy, Work Pilots Oy ja Ammattiopisto Spesia
  • Opiskelu ja työ kantavat eteenpäin – Paralympiaurheilija, ratakelaaja Henry Manni
  • Miksi ryhdyin yrittäjäksi? – Taitoluistelija Laura Lepistö
  • Keinoja sopivan työn muokkaamiseen – Invalidiliiton työllisyysasiantuntija Anne Mäki
  • Palkkatuki ja työolosuhteiden järjestelytuki rekrytoinnin tukena, TE-toimiston yrityskoordinaattori Markku Visti
  • Kilpapelaamisesta ammatti? – Havu Gaming

Ilmoittaudu mukaan 21.2. mennessä tästä  >>

Tapahtumissa on mahdollisuus tutustua työnantajiin.  Jaossa myös ansioluettelon mallipohjia.

Kaikkien kävijöiden kesken arvotaan K-ryhmän 100 euron lahjakortti.


#sopivaatyötäkaikille

ENCE ulos ICE BET Challenge -turnauksesta ilman voiton voittoa!

0

ENCEn vaikeudet jatkuu Counter Striken huipulla. Joukkueella oli aikaa treenata uudella rosterilla, mutta vieläkään ottelut eivät onnistu kuten pitäisi ja ollaan harjoiteltu.

ENCE hävisi OG:lle 2-0, jossa pelaa ENCEn penkittämä Aleksib. Eilen ENCE koki taas karmean tappion, kun se hävisi GODSENT:ille 2-0, jossa pelaa suomalainen Jesse”Zehn” Linjala.

Suomalainen ENCE tippui turnauksesta nopeasti ja ovat jo matkalla kotiin ilman voiton voittoa koko turnauksesta.

Tuleeko ENCE tekemään muutoksia joukkueeseen vai jatkavatko he vain uudelleen harjoittelua ja yrittävät DreamHack-turnauksesta selvitä paremmalla menestyksellä? Aika näyttää.

OG ja Aleksib kaatoi ENCEN 2-0!

0

Counter Strikeno ehkä odotetuin ottelu varmasti suomalaisten silmiin tänään oli OG:n ja ENCEn kohtaaminen ensimmäistä kertaa Lontoon turnauksessa.

ENCEn riveistä aikaisemmin penkitty Aleksib voitti uuden joukkueensa kanssa kaksi kartaa puhtaasti suoraan lukemin 2-0. (19–17 de_train ja 16–7 de_overpass)

Molemmat joukkueet pelaavat seuraavan kerran huomenna sunnuntainta.

Voit katsoa Aleksib:n 1v3 clutchin TÄÄLTÄ.

2020 tuo uudistuksia

Vuosi 2020 tuo tullessaan uudistuksia live eSports tapahtumiin. Esimerkiksi Activision Blizzars liigat Overwatch ja Call of Duty tuovat uusia paikallisia tapahtumia liigajoukkueiden paikkakunnille, sellaisia mitä paikallisella tasolla ei ole aiemmin nähty. Tällä kaikella on yksinkertainen tarkoitus: tuoda eSports lähemmäksi paikallisia urheilun seuraajia ja saada lajia entistä enemmän katsojia ja seuraajia.

Teknologia ja sovellustoimittaja yritys Production Resoource Groupin (PRG) John Davidson on sanonut, että jokainen liiga etsii nyt uusia ja toimivia toimintatapoja, jotka vakiinnuttaisivat liigan joukkueet ja katsojat. Tähän asti ongelma on ollut saada katsojat tulemaan takaisin aina seuraavaan tapahtymaan – miten hyvin onnistutaan tässä, sitä seurataan tänä vuonna entistä tarkemmin.

Esimerkiksi liigajoukkueiden tunnuslukuja seurataan entistä tarkemmin: online seuraajien määrät, brändipartneruudet, sosiaalisen median toiminta ja tapahtumien katsojaluvat vrt edellisiin tapahtumiin.