Loot boxit ovat nykyaikaista rahapelaamista

Suomalaiset ovat tunnetusti ahkeraa rahapelikansaa. Pelejä pelataan meillä kansainvälisessä vertailussa paljon, ja väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat yksiä maailman ahkerimmista rahapelaajista.

Perinteiset rahapelit, kuten peliautomaatit, kasinoiden pöytäpelit, lotto, arvat ja vedonlyönti muodostavat valtaosan pelaamisesta. Netissä rahapelaaminen yleistyy kuitenkin kovaa vauhtia, ja erityisesti erilaiset kansainvälisesti nettikasinot ovat kasvattaneet suosiotaan.  

Vaivihkaa videopeleihinkin on tullut uudenlaista sisältöä. Niin sanotut loot boxit, kuten CS:GO-pelin arkut, koostuvat sisällöstä, jolla käydään myöhemmin kauppaa. Rahapelit ovat tulleet osaksi myös videopelaamista, ja viranomaiset ovat voimattomia uuden rahapelimuodon kanssa. Eräänlaiset rahapelit pysyvät siis osana videopelejä tulevaisuudessakin. Mutta miten homma itseasiassa toimii? Millä tapaa eri pelien sisällöillä käydään kauppaa ja hävitään tai voitetaan rahaa?

Pelinsisäisellä sisällöllä on arvonsa

Se, että videopeleissä voidaan ylipäätänsä käydä kauppaa jostakin, perustuu siihen, että tietylle sisällölle muodostuu arvo. Otetaan esimerkkinä CS:GO, joka lienee kaikkein tunnetuin esimerkki loot boxeja hyödyntävästä pelistä. Pelissä arvokkaimmat sisällöt ovat erilaisia skinejä aseille. Skinit muuttavat aseiden ulkoasua, mutta eivät tuo mukanaan suoraa etua pelaamiseen.

Jotta eri skineillä olisi arvoa, on niitä oltava jaossa tarpeeksi vähän. Harvinaisempia skinejä on vaikea saada maksullisista loot boxeista, jolloin niille muodostuu korkeampi arvo. Vastaavasti yleisemmillä skineillä ei ole arvoa käytännössä lainkaan, vain kenties joitakin senttejä.

CS:ssä käydään kauppaa eri skineistä vaihtokaupoilla ja ostoksilla. Käyttäjät voivat myydä myyntipaikan kautta ansaitsemiaan skinejä ja sisältöä, jolloin niille muodostuu hinta markkinapohjaisesti.

Koko järjestelmä on eräänlaista rahapelaamista. Käyttäjät ostavat arkkuja, joista paljastuu erilaisia skinejä. Jos arkusta onnistuu saamaan arvokkaan skinin, sen voi pitää itsellään, myydä eteenpäin tai vaihtaa vaihtokaupan yhteydessä toiseen tai toisiin tuotteisiin.

Skinejä ei ole mahdollista ansaita suoraan, vaan niitä varten on aina käytettävä rahaa. Tämä varmistaa, että pelissä voittajana on aina lopulta kuitenkin pelin tuottaja, tässä tapauksessa Valve.

Lukuisat sivustot pyrkivät hyötyä loot boxeista

Loot boxien ympärille on muodostunut jopa rahapelisivustoja. Näiden sivustojen kautta pelaajat pääsevät käymään kauppaa skineillänsä esimerkiksi ruletin kaltaisissa peleissä. Yhä useammin sivustoilta löytyy tämän lisäksi myös tavallisia rahapelejä.

Ongelmana on, että tällaiset sivustot eivät aina ole oikeastaan minkäänlaisen valvonnan alaisena. Osa on kyllä lisensoitu virallisesti jonkin rahapelejä sääntelevän tahon toimesta, mutta suomalaisille ei ole tarjolla juurikaan suojaa. Myös alaikäisten suojeleminen näiltä peleiltä on epäilyttänyt.

Joka tapauksessa pelinsisäiseen sisältöön liittyvä rahapeli on varmasti tullut jäädäkseen. Ei ole lainkaan yllättävää, että ympärille on rakennettu myös täysin ulkopuolisia sivustoja. Aina, kun raha vaihtaa omistajaa, niin joku haluaisi olla välissä nappaamassa osuutensa, ja tästä on pitkälti kyse myös loot bokseissa. Samalla ne houkuttelevat kuitenkin jopa uhkapelaamiseen, jossa kaikki rahanarvoiset skinit on mahdollista menettää.

Myös perinteisemmät rahapelit kiinnostavat netissä

Loot boxien ja muiden uudentyyppisten rahapelien ohella myös perinteisemmät rahapelit kiinnostavat netissä. Kansainvälisten nettikasinoiden määrä on vain kasvanut vuosi vuodelta, ja suomalaiset pelaavat näitä pelejä yhä enemmän.

Netissä suomalaisia kiinnostavat erityisesti kansainväliset kolikkopelit, jotka tarjoavat yleensä enemmän ominaisuuksia ja toimintoja kuin suomalaisista kaupoista ja kasinoilta löytyvät vaihtoedot. Lisäksi nettikasinoilla pelataan esimerkiksi live-kasinopelejä, joissa aidot jakajat ja pelinhoitajat työskentelevät suoratoistolähetyksen välityksellä.

Vaikuttavatko maksublokit myös loot bokseihin?

Hallitus on ajamassa ulkomaalaisiin rahapeleihin niin sanottuja maksublokkeja. Tarkoituksena olisi teknisin keinoin pyrkiä ehkäisemään rahansiirtoja esimerkiksi suomalaisista pankeista kansainvälisille rahapelisivustoille.

Maksublokkien tehosta voidaan olla montaa mieltä, ja todennäköisesti niiden kiertäminen ei tule olemaan kovin vaikeaa. Kansainväliset rahapelit pysyisivät myös näillä näkymin täysin laillisina, eikä maksublokkienkaan kiertäminen tuskin ole laitonta.

Maksublokit saattavat vaikuttaa ainakin niihin sivustoihin, jotka pyörittävät suoraa rahapelitoimintaa eri pelisisällön avulla. Kaikenlainen ruletti CS-skineillä todennäköisesti olisi blokkien kohteena, joskaan blokkien tehosta ei voida olla varmoja.

On vaikea nähdä, että pelin sisällä tapahtuvaa omaa arpapeliä olisi mahdollista estää maksublokein. Suomen intresseissä ei varmastikaan ole sulkea kaikkea Steamiin tapahtuvaa maksuliikennettä, ja esimerkiksi CS:n sisällä kaikki skineihin liittyvä arpapeli tapahtuu nimenomaan näiden maksujen kautta.

Suomella ei myöskään ole valtuuksia puuttua ulkomaisten toimijoiden tarjoamiin palveluihin, joten loot boksien ystävät pysyvät hyvin todennäköisesti tältä osin ulkona maksublokeista, vaikka loot boksit muistuttavatkin nykypäivänä jo hyvin paljon rahapelejä.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories