Kehittyvät pelaajasukupolvet

Miettikää, että tietokonepelit tulivat tuossa 80-luvulla. 90-luvulla tietokonepelaajat ja konsolipelaajat luokiteltiin nörteiksi ja ne kovat kaverit pelasivat huoltoasemien ja baarien flippereitä ja pajatsoja – ajat ovat vähän niistä päivistä muuttuneet. Ja siihen aikaa isät ehkä pelasivat korttia, ja shakkia, mutta eivät todellakaan tietokonepelejä.

Flippereistä pajatson kautta nykyaikaan

Piti tulla kuitenkin se noin 20 vuotta ajassa eteenpäin, jotta saatiin vielä toinen sukupolvi eli millenniaalit ja vielä toinen lähes 20 vuotta, jotta saatiin diginatiivit ja nyt meillä on tilanne, jossa tietokonepelaajia on niin itsovanhemmissa kuin aivan pienissä lapsissa. Tietokone ja älylaitteet kuten puhelin ja tabletti on kaikille tuttuja lapsesta isovanhempiin ja kaikki on muuttunut elämässä, varsinkin se mikä liittyy viihteeseen ja vapaa-aikaan.

Ennen pystyi vaikka kävelemään siihen lähihuolta-asemalle pelaamaan sitä ainoata saatavilla olevaa peliä, flipperiä ja/tai pajatsoa, kun nykyään voi sitten klikata itsensä tietokoneen tai älylaitteen kautta allvideoslots sivustolla ja sitä kautta etsiä pelaamista vaikka kuinka monelle illalle ja vapaapäivälle. Tuo sivusto myös kertoo ensikertalaiselle ja aloittelijalle, mitä kaikkea on tarjolla ja selittää ”alan” termejä. Jos ainoa kosketus rahapeleihin on se marketin euron videopokeri, niin kannattaa uhrata parikymmentä euroa, saada saman verran bonusrahaa ja pelata vaikka vain täysin ajankuluksi sitten koko 20+20 euroa 20 sentin panoksella jollakin pelillä, josta voi sitten voittaa vaikka miljoonaa, mikä ettei?

Wargames – mistä kaikki alkoi

Vuosi oli 1983 ja Elokuvan ohjasi John Badham ja pääosassa oli Matthew Broderick ja kyse oli elokuvasta, missä pääosassa oli teini ja hänen tietokonepelaamisensa. Koko 80-luku ja vielä 90-luku oli tietokone- ja pelikonsoli pelaamisen alkuaikoja ja vain viitteitä tulevaisuudesta oli tulossa sillä myös ensimmäiset matkapuhelimet tavalliselle kansalle saatiin 90-luvun alussa käyttöön.

Wargamesin jälkeen saman sarjan pelit itseasiassa jatkuivat ja tietokoneiden ja koneiden ylivoimaa maalailtiin sitten 1994 Terminatori I elokuvassa ison Arskan eli Arnold Schwarzeneggerin toimin.

Nyt 2020-luvun lähestyessä elokuvamaailma piirtelee meille maailmoja, missä ihmisiä on vähemmän, syntyvyys on laskenut nykyisestään ja ihmisillä on töissä ja rutiinitehtävissä täysin ihmisen näköisiä robotteja, jotka saataisiin täysin ihmisenkin näköisiksi, mutta niin ei haluta. Mikä on todellisuus? Ovathan autotkin muuttumassa sähköautoiksi ja lentävät autot ovat jo protopyyppi asteella ja itsestään liikkuvia rekkoja koeajetaan…

Tietokonepelaamisesta ammatti

Jos 90-luvulla pelailtiin paljon, ja täysin ilman rahallista tuloa – pelaaminen aiheutti vain rahanmenoa, mutta tänään on tietokoneen ja pelaamisen avulla itseasiassa mahdollista ansaita ammattimaisesti vähintään kahdella tavalla: voi pelata ammatikseen tai voi striimata eli suoratoistaa omaa elämistään ja pelaamistaan ammatikseen. Molemmista aloista löytyy Suomesta useita alan ammattilaisia, ja itseasiassa monelle on viime aikoina tullut varmasti televisiosta ja muualta mediasta tutuksi joukkue nimeltä ENCE. Kaikki eivät tiedä, mitä ENCE pelaa ja miksi se on niin kuuluisa, mutta joukkue on tätä kirjoitettaessa toisena maailmanranking listalla kun katsotaan CS:GO joukkueita. Kyseessä on siis tietokonepeli, missä joukkueet pelaavat toisiaan vastaan pienillä kartoilla yrittäen voittaa toisen joukkueen asettamalla pommin, tai tuhoamalla vastustajan ampumalla heidät – jotkut sanovat tätä uutta tietokonepelaamista nimellä eUrheilu, mutta sopivampi on kansainvälinen nimitys eSports- kyseessä on turnauslaji, mutta ei varsinaisesti urheilu.

Varsinaisen pelaamisen ohella on syntynyt luonnollisesti peliliigoja, ja huomattava määrä erilaisia oheistuotteita. Viimeisempänä juuri amerikkalainen olutjätti Budweiser yrittää patentoida itselleen oikeuden käyttää sellaisia termejä kuten ”The official eSports beer” ja ”The official beer of players” jne. Ja kuka olisi uskonut että kiinalaisten omalle eSports liigalle asetettaisiin miljoonien eurojen pääsymaksu per joukkue! Liigaa seuraa miljoonat ihmiset, joten mainosarvo on taattu ja tästä uutisoimme juuri hetki sitten kun Disneyn omistama Marvel tulee Team Liquidin kumppaniksi juuri League of Legends joukkueeseen Aasian markkinoille.

Ei ole helppoa tietä tai oikotietä

Ei kuitenkaan pidä kuvitella hetkeäkään, että kenestä tahansa voisi tulla maailmanluokan CS:GO tai Dota 2 tai PUBG pelaaja. Ammattitason pelaajalta vaaditaan kaikissa eSports peleissä hyvä tiimi, yhteenpelaava tiimi ja kymmeniä, satoja tunteja pelaamista ja treenaamista. Jokainen voi voittaa yhden pelin, mutta maailmanhuipulle ei pääse ilman onnea, hyvää tiimiä, valtavaa omistautumista lajille sekä lahjakkuutta tarkkaavaisuuden ja reflektisien osalta.

Tulevaisuus on kyllä alalle aika erikoinen, sillä jo muutamassa vuodessa suomalaisetkin keskiasteen oppilaitokset ovat ottaneet omaan opintosuunnitelmaansa eSports, eli pelialan!!!!! Esimerkiksi Järviseudun ammatti-instituutti aloittaa nyt syksyllä oman eSports linjan. Pelaamisen lisäksi voi opiskella esportsiin painottuvaa liiketoimintaa ja suorittaa kaksoistutkinnon Alajärven lukiossa. Liiketoiminnan parissa opiskelijat järjestävät OUTLOAD-nimisen kilpapelitapahtuman, jossa he vastaavat esimerkiksi myynnistä, markkinoinnista ja tuotannosta.

Kuinka monesti oppilaitosten opintosuunnitelmia on muutettu historiassa näin nopeasti? Tämäkin vain kuvastaa nykyhetken ja tulevaisuuden nopeita suunnanmuutoksia, joten emme voi yhtään tietää, mitä edessä päin on 2020-luvulla vielä tulossa.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories