Dixit

By eepelit.fi

Dixit on ranskalaisen Jean-Louis Roubiran suunnittelema palkittu seurapeli, joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2008. Sen ytimessä ovat kauniisti kuvitettu korttipakka, pelaajien mielikuvitus ja luovuus sekä toisten ajatusmaailman ymmärtäminen. Peli sopii koko perheelle, ja sen säännöt ovat nopeasti opittavissa. Dixit on saanut paljon huomiota ympäri maailmaa, ja se on voittanut Suomen Vuoden peli -palkinnon sekä vastaavat palkinnot myös kotimaassaan Ranskassa (As d’Or) ja Espanjassa. Peli voitti lisäksi arvostetun Spiel des Jahres -palkinnon vuonna 2010.

Dixit säännöt ja ohjeet pelaamiseen

Pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja helposti omaksuttavat. Pelaamista varten ei tarvitse tuntikausien harjoittelua, vaan ensimmäisen pelin aikana oppii jo kaiken tarvittavan. Tämä tekee siitä erinomaisen seurapelin illanviettoihin, sillä uusienkin pelaajien on helppo päästä mukaan. Sääntöjen selkeys asettuu samalle linjalle esimerkiksi muiden kevyiden korttipelien kanssa, kuten skip bo ohjeet, joiden intuitiivisuus houkuttelee sekä nuoria että aikuisia pelaajia.

Pelissä yksi pelaaja toimii kierroksella kertojana, ja muut yrittävät tunnistaa hänen korttinsa vihjeiden perusteella. Ratkaisut perustuvat usein pelaajien mielikuvitukseen, joten peli luo jatkuvasti yllätyksellisiä tilanteita. Vaikka Dixit on kevyt ja helposti lähestyttävä, se sisältää myös taktisia elementtejä, sillä sopivan vihjeen keksimisessä on oltava tarkkana.

Alkuvalmistelut

Jokainen pelaaja saa aluksi kuusi korttia. Jokaisen kortin kuvitus on ainutlaatuinen ja tulkinnanvarainen, minkä ansiosta niistä riittää pelaajille pitkäksi aikaa eri näkökulmia. Laatikko sisältää myös pisteytystaulukon, joka toimii samalla pelilaudan pohjana. Pelaajilla on nappulat, joita liikutetaan pisteitä kerättäessä.

Näin Dixit etenee kierros kierrokselta

Jokainen kierros alkaa kertojan tehtävällä. Hän valitsee kädestään yhden kortin, antaa siitä vihjeen, ja asettaa kortin pöytään. Vihje voi olla sana, lause tai jopa pieni ele, ja sen tarkoitus on johdattaa mutta ei paljastaa liikaa. Muut pelaajat valitsevat omasta kädestään kortin, joka heidän mielestään voisi parhaiten sopia kertojan antamaan vihjeeseen. Kaikki kortit sekoitetaan yhdeksi pakaksi, ja ne asetetaan näkyviin.

Kertojan rooli ja sen merkitys pelissä

Kertojan rooli on keskeinen, sillä hän määrittää kierroksen kulun vihjeellään. Hyvä vihje on sellainen, jonka osa pelaajista osaa yhdistää oikeaan korttiin. Jos kaikki pelaajat tunnistavat kertojan kortin, hän ei saa pisteitä. Jos kukaan pelaajista ei tunnista, tilanne on sama. Tässä piilee pelin hienous, sillä vihjeen täytyy olla juuri sopivan vaikea.

Kortin valitseminen kertojalle

Kun muut pelaajat valitsevat korttia, he pyrkivät hämäämään toisiaan. Valitsemalla kortin, joka sopii hyvin vihjeeseen, voi houkutella muita äänestämään omaa korttiaan. Tämä tuo lisäpisteitä, joten kierroksen aikana pelaajien on hyvä pohtia tarkkaan, mitä korttia käyttää ja milloin säästää parempia vaihtoehtoja seuraavia kierroksia varten.

Äänestä oikea kortti

Kun kaikki kortit ovat pöydällä, pelaajat äänestävät, mikä on kertojan alkuperäinen kortti. Yleensä äänestys tapahtuu anonyymisti. Pelaaja ei saa äänestää omaa korttiaan, mutta muiden äänet voivat kääntää tilanteen yllättävästi. Äänestysvaihe on pelin jännittävin hetki, sillä silloin nähdään, oliko kertojan vihje tarpeeksi selkeä – mutta ei kuitenkaan liian helppo.

Pisteytys ja pisteiden jakaminen Dixitissä

Pisteitä jaetaan sen mukaan, ketkä arvasivat oikein kertojan kortin ja ketkä saivat muut pelaajat äänestämään omia korttejaan. Perussääntö pisteytyksessä on, että jos vain osa pelaajista arvaa oikein, kertoja ja oikeat arvaajat saavat pisteitä. Lisäksi jokainen ääniä saanut kortti tuo pisteitä sen omistajalle. Näin ollen hyvä hämääminen ja sopiva kortin käyttö voivat olla avain voittoon.

Valmistautuminen seuraavaan kierrokseen

Kun pisteet on jaettu, jokainen pelaaja nostaa uuden kortin, jotta kädessä pysyy aina kuusi vaihtoehtoa. Kierros jatkuu siten, että seuraava pelaaja toimii kertojana. Pelissä jatketaan, kunnes joku ylittää pistekynnyksen, esimerkiksi 30 pistettä, tai kun korttipakka loppuu. Voittaja on se, jolla on eniten pisteitä.

Kuinka voittaa Dixit pelissä?

Voittaminen pelissä ei ole vain sattuman kauppaa, vaan taito ja luova ajattelu vaikuttavat voimakkaasti. Menestyäkseen pelaajan on ymmärrettävä muiden pelaajien tyylit ja tavat tulkita vihjeitä. Joskus kannattaa käyttää vihjeitä, jotka liittyvät jaettuihin kokemuksiin tai popkulttuuriin, mutta liian yksinkertaiset vihjeet kostautuvat nopeasti.

Parhaat vinkit pelaamiseen

  • Vältä liian suoraviivaisia vihjeitä, jotta et jää ilman pisteitä.
  • Hyödynnä moniselitteisiä sanoja tai viittauksia, jotka vain osa pelaajista huomaa.
  • Seuraa tarkasti, millaisia kortteja muut käyttävät, jotta pystyt arvioimaan heidän ajattelumallejaan.
  • Käytä strategisesti kortteja, jotka sopivat moneen eri vihjeeseen.

Luovuuden kehittäminen Dixitin avulla

Dixit on erinomainen peli luovan ajattelun harjoittamiseen. Jokainen kierros haastaa pelaajat näkemään asioita uudella tavalla ja miettimään yhteyksiä, joita ei heti arvaisi. Luovuus ja kuvallinen hahmotuskyky kehittyvät, kun pelaajat kokeilevat erilaisia lähestymistapoja vihjeiden antamiseen ja tulkintaan.

Dixit kannustaa pohtimaan asioita monipuolisesti ja näkemään yksittäisissä kuvissa erilaisia mahdollisuuksia. Abstraktien kuvien kanssa työskentely auttaa kehittämään myös tehokasta visuaalista viestintää sekä empatiaa, kun pitää yrittää keksiä, miten muut voivat tulkita samoja kuvia. Luovuus on tänä päivänä tärkeä taito niin koulutuksessa kuin työelämässä, ja Dixit on hauska tapa harjoittaa tätä taitoa arjen lomassa.

Dixit lisäosa

Dixitistä on julkaistu useita lisäosia, joista jokainen tuo peliin uusia kortteja ja kuvituksia. Lisäosat eivät muuta pelin sääntöjä, mutta tuovat vaihtelua ja lisäävät monipuolisuutta pitkänkin käytön jälkeen. Näiden kuvitusten ansiosta peli ei koskaan käy tylsäksi, sillä uusia tulkintoja löytyy aina.

Yleensä yhdessä lisäosassa on 84 ainutlaatuista korttia, joiden avulla peli uudistuu jokaisella pelikerralla. Lisäosat, kuten Memories, Quest ja Journey, löytyvät helposti suomalaisista pelikaupoista ja ovat yhteensopivia kaikkien peruspelien kanssa. Monet pelaajat hankkivat ajan myötä useamman lisäpakan, joita voi yhdistellä keskenään. Tämä pidentää pelin käyttöikää ja antaa pelaajille kymmeniä uusia mahdollisuuksia vihjeiden kehittelyyn.