Spoofy-peli valittiin yleisön suosikiksi eEemeli 2020 -kilpailussa

Vuoden parasta digitaalista oppimisratkaisua etsivän eEemeli 2020 -kilpailun voittajavalinnat on tehty. Yleisö äänesti viiden finalistin keskuudesta suosikikseen alakouluikäisten digiturvataitojen treenaamiseen kehitetyn Spoofy-pelin.

CGI:n julkaisema Spoofy-peli äänestettiin yleisön suosikiksi eEemili 2020 -kilpailussa, jossa palkittiin vuoden parhaita digitaalisia oppimisratkaisuja. Spoofy keräsi huikean äänipotin, ja sai peräti 42 prosenttia kaikista annetuista äänistä.

Spoofyssa pelaaja on arjen supersankari, joka auttaa ystäviään ja sukulaisiaan kybermaailmaan liittyvissä pulmatilanteissa.  Pelin tarkoituksena on opettaa lapsille turvallista netinkäyttöä.  Se auttaa tunnistamaan digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä uhkia ja opastaa, kuinka niiltä suojaudutaan. Lisäksi se tarjoaa hauskalla ja innostavalla tavalla tietoa salasanoista, yksityisyydestä sekä netin käytöstavoista.

”Yleisöäänestyksen voitto ei tullut meille täytenä yllätyksenä, sillä olemme jo huomanneet, että Spoofyn kaltaiselle ratkaisulle on aito ja kasvava tarve. Useimmat lapset saavat ensimmäisen kännykkänsä jo viimeistään koulutien alkaessa. Kehitimme pelin juuri tähän taitekohtaan, jossa lapset opettelevat itsenäistä netinkäyttöä. Saamamme palaute ja kokemukset ovat osoittaneet, että lapset pitivät Spoofysta – ja opettajatkin ovat alkaneet hyödyntää sitä osana opetusta”, kertoo Pauliina Nikko-Takala IT-palveluyritys CGI:n kyberturvallisuusyksiköstä.

Idea lähti äidin aidosta huolesta

Vaikka kyberturva on nostettu jo opetussuunnitelmassa ja myös julkisessa keskustelussa nykyajan kansalaistaidoksi, alakouluikäisille lapsille suunnattuja konkreettisia toimia ei ole juurikaan ollut. Peli-idea sai alkunsa CGI:n Tulevaisuuden koulu -seminaarissa. Nikko-Takala heitti osallistujille haasteen: mitä voimme yhdessä tehdä lasten kybertaitojen parantamiseksi.  Alakoululaisen tytön äitinä hän oli ehtinyt pohtia kysymystä jo pitkään.

Spoofy-pelihankkeessa ovat mukana Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Valtion kehitysyhtiö Vake, Nordea, Opetushallitus, Espoon, Turun ja Jyväskylän kaupungit. Hankkeen tuloksena kaikki Suomen alakoululaiset saavat ladata mobiilipelin ja pelata sitä maksutta.

”Pelin tärkeimpänä tavoitteena on antaa lapsille oikeanlaiset eväät digimaailmaan ja opastaa lasta toimimaan oikein erilaisissa ongelmatilanteissa”, Nikko-Takala summaa

Spoofy-peli on ladattavissa maksutta Googlen ja Applen sovelluskaupoista puhelimiin ja tabletteihin. 

Opettajille ja vanhemmille suunnatut maksuttomat tukimateriaalit löytyvät osoitteesta: https://spoofy.fi/

Lisätietoa valinnasta ja kilpailusta: https://eoppimiskeskus.fi/projekti/eeemeli/

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories