Pelaajabonuksista pelibonuksiin

Viime aikoina on ollut melko paljon puhetta eUrheilussa liikkuvista rahasummista ja pelaajien palkoista. Puhutaan jopa, että parhaat pelaajat tienaavat kuusinumeroisia saldoja plus palkintorahat päälle. Mutta niin kuin yleensä ammattiurheilussa, pelaajien todellisia palkkoja on todella vaikea saada selville, tai kuinka suuria bonuksia pelaajat saava tililleen eri turnauksista.

Ammattijoukkue tarjoaa pelaajilleen asunnon, sähkön, valmentajat ja kaiken mitä joukkue tarvitsee pärjätäkseen, mutta ala on vielä niin nuori, ettei palkkojen läpinäkyvyydestä voi kuin vasta keskustella. Esimerkiksi League of Legends Championship sarjassa minimipalkka pelaajille on 12 500 taalaa 28 ottelun sarjasta mutta esimerkiksi Dota 2 pelissä viiden miehen joukkue, joka pelaa vaikka playoff pelejä voi ansaita 2000-10000 dollaria per pelaaja pelkästään näissä karsinnoissa.

Pelibonuksista

Jos eUrheilussa palkat ja bonukset ovat vaikeaselkoisia ainakin ulkopuoliselle niin tiukentuvilla nettikasino markkinoilla netticasino bonukset ovat ainakin pelaajille mahdollisimman selkeitä. Eri nettikasinot nimittäin tarjoavat joko bonusrahaa tai erinäisiä määriä ilmaiskierroksia uusille pelaajille ja nykyään jo myös bonusrahaa pelaajille, jotka pelaavat entistä enemmän nettipelejä.

Jo pidemmän aikaa on nettikasinoilla ollut varsin tavallista tarjota 100-300% bonusta ensitalletuksesta, mutta koska markkinoille on tullut lisää uusia nettikasinoita, on tiukentuva kilpailu saanut aikaan esimerkiksi sen, että yhä useampi nettikasino on ottanut käyttöön erilaisia pelillistämiskuvioita. Tämä tarkoittaa, että nettikasinoiden pelaajat saavat aktiivisuuspisteitä, joilla voi sitten saada käteistä rahaa tai ilmaiskierroksia bonuksena pelaamisesta.

Voiko eUrheilussa oikeasti ansaita?

eSports eli eUrheilua harrastaa tavalla tai toisella jo satoja tuhansia pelaajia, joiden joukossa päivä kerrallaan tulee enemmän ja enemmän sellaisiakin pelaajia, jotka unelmoivat Dota 2, CS:GO, PUBG, Fortnite turnausvoitosta ja miljoonista dollareista – mutta se vaatii oikeasti todella paljon työtä sekä onnea.

Otetaan esimerkkinä Amazonin omistaman GoodGame Agencyn omistama Evil Geniuses eli EG, POhjois-Amerikkalainen eSports organisaatio, jonka pääpaikka on San Francisco. Se perustettiin alunperin Kanadassa 1999 Alexxander Garfieldin toimesta Counter-Strike joukkueeksi mutta sittemmin se on laajentunut kattamaan Quake, Dota 2, LOL, Starcrafat II, WOW, Call of Duty sekä Halo-pelit. Organisaatio on vuosien varrella ottanut osaa 685 turnaukseen ja kerännyt näissä 16,67 miljoonaa dollaria, joista eniten eli lähes 15 miljoonaa Dota 2 -pelistä. Organisaatiossa on ainakin kolme pelimiljonääriä eli Saahil Arora aka UNiVeRsE ($2,919,588.38), Sumail Hassen aka SumaiL ($2,641,895.94) sekä Peter Dager aka ppd ($2,600,041.36).

Vaikka kovimmat kilpapelaajat tienaavat nykyään vuositasolla jopa miljoonia dollareita. Tulot muodostuvat turnausvoitoista, palkasta, striimaamisesta ja mahdollisista henkilökohtaisista sponsoreista, Suomessa puhutaan pääosin eritasolla. Suomi on tässäkin mittakaavassa pieni maa ja päästäkseen koville palkoille, suomalaiset eSports ammattilaiset lähtevät nopeasti pois Suomesta. Kaikkien listausten mukaan yli puolen miljoona voittoihin on yltänyt alle 100 pelaajaa ja mukana myös suomalaiset Jesse ”JerAx” Vainikka ja Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen – listauksissa on kuitenkin kyse palkintorajoista -ei palkoista.

Kuulopuheiden mukaan Counter-Strikessa eniten palkkaa nostavat North-, G2 Esports- ja Virtus.pro -joukkueiden pelaajat, jotka tienaavat jopa 20 000 dollaria kuukaudessa.

Harva ei-ammattilaispelaaja tietää millaisten asioiden kanssa ammattilaiset taistelevat viikoittain. Moni nuori pelaaja tajuaa vasta tien päällä, että kovimmat nimet ovat yli puolet vuodesta poissa kotoa, treenileirit kestävät viikkoja, rahaa tulee tilille enemmän kuin opiskeluvuosina yhteensä ja tappouhkaukset hävityn pelin jälkeen alkavat pian olla arkipäivää.

Suomalaisalkuinen eSports turnaus?

Supercell otti syksylä 2018 suuren loikan, kun se rakensi Clash Royale -pelinsä ympärille ammattilaistason liigan.  Liiga käynnistyi pelin sisäisellä, kaikille avoimella karsinnalla, johon osallistui 25 miljoonaa ihmistä. Parhaat kisasivat lopulta mahdollisuudesta päästä kuukausipalkalliseksi ammattilaispelaajaksi liigaan. Clash Royalen ensimmäinen MM-lopputurnaus järjestettiin joulukuussa Tokiossa – voittajaksi nousi Nova eSports.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories