Nettipelaamisen lajikirjosta

Nettipelaaminen on yksi sana, mutta sisältää suuren lajikirjon. Nettipelaaminen sisältää myös kaksi täysin erilaista pelitapaa, mobiilipelaamisen älypuhelimella ja pelaamisen ”kotikoneella” tai tehokkaalla läppärillä – kumpi pelaaja sinä olet?

Mobiilipelaamisen aikakausi

Mobiilipelit tulivat jo vuosia sitten ladattavaksi ja vanhemmat muistavat hyvin ensimmäiset matopelit ja niiden pelaamisen, mutta nykyaikaiset älypuhelimet ja mobiilipelit ovat vieneet pelaamisen aivan uudelle tasolle ja kuvioihin on tullut mukaan myös uudenlainen sosiaalisuus ja kavereiden kanssa pelaaminen muita joukkueita vastaan. Samaan kehitykseen on lähtenyt mukaan myös netticasinot, jotka ovat eSports genren kehityksen mukana alkaneet todella kehittää sekä palveluitaan että pelejään vastaamaan nykyään nuoremman sukupolven pelitottumuksia ja odotuksia peleistä ja pelien oheispalveluista.

Vuoden 2019 suosituimmat mobiilipelit ovat Ranker.com listauksen mukaan PUBG Mobile, Minecraft ja suomalainen Clash of Clans. Neljäntenä löytyy suomalainen Clash Royale ja vasta viidentenä on Fortnite ja Pokemon Go sijalla kuusi. Kuinka tarkka Rankerin tilasto on, siitä voidaan keskustella, mutta se kuvastaa että Battle Royale tyyppiset pelit ovat valta-asemassa, eikä vain pelikulkunsa vuoksi, mutta siksi, että niitä pelaamalla voi ansaita jopa miljoonia dollareita, jo mobiilipeleistä.

Sotapelit ja niiden vaikutus

Aina kun jossain tulee joukkoampuminen, otetaaan nykyään keskusteluihin sotapelit ja niiden merkitys tapahtuneeseen. Monet tutkijat ovat osoittaneet, että mitään yhteistä ei näillä tekijöillä ole, mutta se tarjoaa poliitikoille mahdollisuuden nostaa itseään esille olemalla se, joka syyttää tapahtumista ampumispelejä. Totta on, että CS:GO tyyppiset pelit pitäisi olla saatavilla vasta K18 tai vastaavasti eikä 12- tai 14-vuotiaille – tässä pitäisi toimia tarkemmin. Myös pelit, jotka ovat suunnattuja nuoremmille ja joissa ammutaan ”iloisesti”, olisi syytä miettiä uudelleen.
Toisaalla myös casinot kohtaavat samanlaisen poliittisen keskustelusävyn tällä hetkellä Suomessa. Veikkaus ”jäi kiinni” huonosta mainonnasta ja nyt kysellään sen toiminnan perään ja varsinkin oikeutusta sille, miksi Suomessa rahapelit ovat niin näkyväosa katukuvaa? Paikalliset automaattipelit ovat kuitenkin monen pienemmän kioskin elinehto, ja vain automaattipeleistä saadut provisiot pitävät kioskit pystyssä – pelien siirtäminen piiloon eli erillisiin pelisaleihin aiheuttaisi suuria muutoksia alalla, millaisia, siitä ei kukaan tiedä, mutta muutoksia joka tapauksessa.

Veikkaus ja 2020-luku

Ruotsissa siirryttiin rahapeleissä lisenssiaikaan tämän vuoden alusta ja Suomi katsoo sivusta miten Ruotsille käy. Aiemmat kokemukset mm. Tanskasta ja Englannista ovat rohkaisevia, mutta muutokset eivät Suomessa tule olemaan ainakaan nopeita, sen verran hyvin on aina joukko kansanedustajia Veikkauksen suoranaisesti palkkalistoilla saamassa pelkistä kokouksista jopa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Veikkauksen monopoli ei siis säily Suomessa siksi, että rahaa jaetaan sitä kautta yhdistyksille, vaan siksi, että Veikkaus maksaa satoja tuhansia vuodessa kansanedustajille siitä hyvästä, että monopoli on ja säilyy edelleen ja tätä rahahanaa tulee olemaan vaikea sulkea.

Pelaaminen ja 2020-luku

Pelit kehittyvät ja samalla pelaajat muuttuvat. Tiedämme että tekninen kehitys menee eteenpäin, liikennenopeudet kasvavat ja laitteiden tarkkuudet tarkentuvat. Miten lisätty todellisuus ja virtuaalisuus tulevat mukaan peleihin, tuleeko peleistä entistä realistisempia vai viedäänkö niitä Fortnite tai Pokemon tyyppisesti omiin maailmoihinsa, tämän aika näyttää. Vai onko 2020-luvulla tulossa jotain aivan uutta ja mullistavaa, pitää muistaa, että nykyinen battle royale trendi ei ole vielä kovin vanha, ja kukaan ei tiedä miten eSports kehittyy pelien kanssa ja kuinka paljon erilaiset eSports liigat ja pelistudiot oikeasti haluavat pelit mukaan olympialaisiin.

Pelaaminen ammattina

eSports pelaaminen on jo nyt monen ammatti, myös suomalaisen ja monissa suomalaisissa toisen asteen oppilaitoksissa on otettu eSports pelaaminen omaksi oppiaineekseen – kuka olisi uskonut vielä muutama vuosi sitten. Vielä se nopeus, millä laji otettiin oppiaineeksi, on ollut todella nopea, mutta olemmeko me Suomessa muuten valmiita muutokseen?

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories