Mobiilipelistä buustia nuorten yrittäjyyteen

Pelihahmot Bud Jeti ja Sir Winston Cashwell neuvovat pelaajia liike-elämän kiemuroissa.

Lapin AMK ja 4H-liitto tutustuttavat nuoria yrittäjyyteen pelin keinoin. Cash n’ Jeti -peli kannustaa nuoria kokeilemaan yritysideoitaan ja onnistuessaan myös madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi.

Mobiililaitteella pelattava peli tehdään Yritystä pelissä -hankkeessa. Taustalla on tarve auttaa nuoria yrittäjyyden pariin ja tuoda esiin kevytyrittäjyyden hyvät puolet. Keinoksi valikoitu mobiilipeli ja 4H-yrittäjän työkirjan tehtävien pelillistäminen.

Pelaaja luo peliin oman tuotteensa tai palvelunsa ja yrittää saada sen tuottamaan mahdollisimman paljon suomalaisessa kaupunki- tai maaseutuympäristössä. Pelin myötä nuori oppii ottamaan paremmin huomioon yrityksen liiketoimintaan kuuluvia ja myös odottamattomia asioita. Pelin pelattuaan nuori yrittäjä saa itselleen liiketoimintaraportin. Raportti auttaa pelaajaa peilaamaan omaa yritystään pelissä tehdyn simulaation ja pelikokemuksen kautta.

Suunnittelu on käynnistynyt viime vuoden alussa ja valmista on määrä olla tämän vuoden loppuun mennessä. Pelin demoversiota testataan Lapissa eri paikkakuntien nuorilla, ja peliä parannetaan heiltä saadun palautteen pohjalta.

Hankkeen etenemistä voi seurata netissä osoitteessa www.yritystapelissa.fi. Varsinainen pelisivu on osoitteessa http://cashnjeti.fi/, jolla pääsee jo kokeilemaan paria ensimmäistä 4H-yrittäjän työkirjan tehtävää. Työkirjan kaikki tehtävät voi jatkossa suorittaa sivulla lataamatta peliä puhelimeen.

Hankkeen toteutuksesta vastaavat Suomen 4H-liitto ja Lapin ammattikorkeakoulussa toimiva ohjelmistolaboratorio FrostBit, jolla on pitkä kokemus peliteknologiaa hyödyntävistä projekteista. Hankkeen toiminta-alueena on Lappi ja kohderyhmänä ovat lappilaiset 13-28 vuotiaat nuoret, paikalliset yritykset ja yrittäjät. Sitä rahoittaa Lapin ELY-keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014-2020.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories