Mikä on kilpa- ja ammattipelaamisen tulevaisuus – pari erilaista skenaariota

Ammatikseen tietokonepelejä pelaaminen on vielä kohtuullisen uutta, varsinkin Suomessa. Aasiassa ja USA:ssa ovat markkinat olleet pelaamiselle olemassa jo pidempään, mutta viimeiset muutamat vuodet myös suomalaiset ovat yltäneet korkeimmille palleille ja sitä myöten kiinni todella isoihin palkintopotteihin.

Täällä Suomessa vielä pari vuotta sitten oli hyvä, jos LAN finalistit saivat edes tavarapalkintoja, rahapalkintoihin pääsi käsiksi todella harvoin. Silloin pelaaminen oli todellakin enemmän viihdepelaamista ja ajanvietepelaamista, vähän kuin pelit joita nettikasinot tarjoavat. Keskimääräinen suomalainen nettikasino tarjoaa nykyään 600-1000 eri automaattipeliä, kasinopelit sekä livekasinopelit. Näiden lisäksi parhaat operaattorit tarjoilevat myös vedonlyönnin, missä mukana myös e-Urheilu sekä virtuaalisen urheilun kohteet, mutta todellisin himopelaajan voittopotit löytyvät e-Urheilu genren suosituimmista peleistä. Siinä missä nettikasinolla voi 100% onnella voittaa jonkin progressiivisen jättipottipelin täysosumalla lisäosumineen jonkun miljoonan, niin peleissä kuten CS:GO, Dota 2 ja PUBG on mahdollista omalla ja joukkueen taidolla voittaa miljoonia dollareita.

Perinteinen ammattipelaaminen

Perinteinen ammattipelaaja on nuori aikuinen, joka on tullut pelaamansa pelin pariin joskus varhaisteininä ja huomannut pitävänsä pelistä. Tarjolla on kuitenkin niin laaja skaala pelejä, että myös pelaajatyyppejä on paljon, ja monesti e-Urheiluun kuuluvat pelit ovat toisistaan niin eroavia, etteivät pelaajat välttämättä edes osaa kuin 1-3 peliä tämän kategorian peleistä, ja niistä vain yhtä todella hyvin.

Kun pelaaja aloittaa siinä 10-12 vuoden iässä, tulee hänestä aikuisikään eli 18-21 vuotiaana kotimaasta riippuen, mahdollisesti jo ammattilaisuran portteja koputteleva nouseva tähti. Se, että pelaa paljon, ei vielä takaa, että pelaajasta tulee tähti vaan ammattilaisuus vaatii pitkäjänteistä työtä ja paljon harjoittelua ja onnea, jotta löytää oikeat pelikaverit, joiden kanssa pelatessa syntyy myös tulosta. Kukaan ei pääse suoraan ammattilaiseksi, vaan sinne pitää kasvaa ja kehittyä erilaisia karsintoja ja pieniä turnauksia pelaten.

Korkeimmalla tasolla ammattipelaaminen on vielä hurjempaa ja vaatii pelaajalta paljon. Ei ole mikään ihme, että jokainen pelaaja ei todellakaan kestä paineen alaisuudessa pelaamista, kun taas toiset vasta silloin heräävät kunnolla pelaamaan, ja näin voi käydä monen joukkueen kohdalla.

Perinteisessa mallissa pelaaja tekee siis suurimman työn itse.

Uudenaikainen ammattilaisuus

Uudessa toimintamallissa e-Urheilu on saanut paikkansa oppilaitoksissa, missä pelataan myös sen tason omaa turnausta ja ammattilaisjoukkueiden scoutit käyvät katsomassa näitä oppilaitospelejä, löytääkseen näistä peleistä sopiva kehittyneitä ja potentiaalisia pelejä ammattilaisjoukkueen rinkiin. Jatkossa myös varsinaisella ammattilaisjoukkueella on myös kakkosmiehitys, tai farmijoukkue loukkaantumisia ja mahdollisia viisumiongelmia varten.

Tämä uudenlainen ammattilaisuus on pitkälti siis samanlaista kuin nykyisten ammattilaisliigojen kuten jääkiekko, jalkapallo sekä koripallo ja baseball ovat. Tulevaisuuden väylät ammattilaisjoukkueisiin lienevät pitkälti samanlaiset kuin näihin tämän päivän ammattilaisjoukkueisiin ja erot vanhakantaisen urheilin ja e-Urheilu välillä pienenee entisestään.

Uudenaikaisessa pelaajamallissa oppilaitos tuottaa potentiaalista pelaajista mahdollisia ammattilaisia.

Sponsorijoukkueet

Tällä hetkellä lähes jokainen e-Urheilun tarpeeksi korkealla tasolla pelaava joukkue esiintyy mitä erikoisemmalla nimellä, mutta harvalla on selkeästi normaalin sponsorin logo. Suomessa esimerkiksi Telia on lähtenyt vahvasti e-Urheilu kuvioihin, ei turnauksissa pelaa Telian omaa nimikkojoukkuetta, kuin ei muidenkaan pääsponsoreiden. Lähitulevaisuudessa e-Urheilu joukkueet tulevat olemaan entistä enemmän jonkin brändituotteet sanansaattajia, miten lopulta sinä käy, riippuu myös pelijulkaisijoiden sekä peliturnausten järjestäjistä.

Pelitoimittajilla suuri valta

Se, että suurin osa palkintorahoista tulee pelinvalmistajilla, on kohtuullisen totta, joskin nykyään on jo paljon hybridimalleja, missä turnauksen vetovastuussa oleva firma laittaa pottiin kiinteän summan ja loput saadaan katsojilta, mutta tämä vaatii jo isompia turnauksia.

Pelistudioiden pitää olla tarkkana siinä, että peli saa koko ajan jotain uutta, mutta siten, että olemassa olevat pelaajat eivät lopeta pelaamista uusien ominaisuuksien vuosi.

Pelaajamäärät kasvavat tulevina vuosina

Se on kuitenkin kohtuullisen varma olettamus, että ammattipelaaminen tulee Suomessakin kasvamaan. sillä koulujen jälkeen nuorilla aikuisilla on tulevaisuudessa entistä enemmän vapaa-aikaa käytössä ja tietokone sekä mobiiililaitteet ovat olleet mukana arjessa lähes koko elämän.

Yritykset myös huomaavat vähitellen, että tämä on se kanava, mitä kautta tavoitetaan nuoret aikuiset kaikista parhaiten ja kasvavan sponsoroinnin kautta lajit saavat lisänäkyvyyttä, mikä puolestaan lisää mielenkiintoa sellaisille, jotka eivät aiemmin ole tunteneet peliä ja lisää voittopottiin rahaa itse ammattilaisille. Tämä on jo selkeästi nähtävillä, mutta täällä Suomessa on niin vähän ihmisiä ja katselijoita, että pelkän Suomen markkinat eivät ammattilaisille riitä, joten jatkossakin näemme suomalaisia eri pelien MM-finaaleissa.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories