eUrheilusta mainstream laji

Ei kestä enää kauan, jos se ei vielä jonkin mielestä ole sitä, että eUrheilusta eli eSportista tulee mainstream laji, eli laji jonka kaikki tavalla tai toisella tietävät. Ei kaikkien tarvitse siitä pitää, tai sitä seurata, ei kaikki seuraa jokaista moukarinheiton kisaakaan, mutta siellä ne ovat miehet ja naiset vähissä pukeissa heittämässä iso ”kivenmurikkaa” kettingissä lähes sata metriä ruohikolle. Kummassa on enemmän järkeä, vai onko urheilussa ja ajanvietteessä yleensäkin järki mukana, vai onko kyse yksinkertaisesti siitä mistä tykkäämme, ja mitä haluamme tehdä.

Hjallliksen Diili

Tämän kauden Suomen televisiodiili etsii Hjallis Harkimon tapahtumayritykseen henkilöä. Julkisuudessa puhutaan eSports tapahtumajärjestäjästä ja ehkä tuosta Harkimon firmasta sellainenkin tulee, mutta todellisuudessa tällä hetkellä suomalaisen tapahtumaorganisaattorin on pääsääntöisesti kyllä tehtävä paljon muitakin tapahtumia kuin vain eUrheilua. Tekeehän Live Nationin tapahtumia laidasta laitaan ja se on yksi Suomen suurimmista omalla alallaan. Harkimon ajatuksessa Diilissä etsitään kansainvälisiä esports-tapahtumia järjestävään Starsquad-yhtiöön haasteita pelkäämätöntä, idearikasta ja energistä markkinointijohtajaa.

eSports ja muut digilajit

Se mitä on jo tapahtunut niin Veikkauksen kuin monien muoden peliyhtiöiden tahoilla, eUrheilu on päässyt pelilistoille ja otteluista on ollut jo jonkinaikaa mahdollista lyödä vetoa. Eli lajiin suhtaudutaan tietynlaisella varmuudella ja odotusarvolla jo nyt. Unibet veikkaus on myös ottanut eSportsin mukaan listoille, mutta yrityksellä on niin paljon tarjolla, että sivustolla myös opastetaaa pelaajia uusiin, vanhoihin ja nykyisiin tekniikoihin ja vedonlyöntitapoihin.

Listoille ovat päässeet selvät joukkuepelit kuten CS:GO, Dota 2 ja League of Legends mutta maailmalla pelataan rahasta paljon muitakin pelejä ja meillä TV:ssäkin on pelattu paljon mm PUBG:ta, mutta siitä täytyy itsekin sanoa, että seurattavana lajina se on hieman turhan vaikea kun pelikentällä on 25 joukkuetta yhtä aikaa ja pelialue on todella laaja.

eSportsin tulevaisuus

eUrheilun taloudellisia lukuja katsoessamme, voimme nähdä että suunta on selvä. Ammattimiehet (Newzoo) laskevat esimerkiksi, että jokainen koripallofani on 14 taalan arvoinen ja pelkästään NBA fanit 19 taalan – vastaavasti eUrheilun seuraajan arvo on nyt $2,40 ja sen odotetaan kasvavan tänä vuonna yli $4,50:n. Mutta miten jatkossa?
eUrheilun suurin ongelma lienee se, että varsinkin suositut turnauspelit kuten League of Legends ja Dota2 ovat erittäinen vaikeita seurattavia, jos et itse ole pelannut kun vastaavasti CS:GO on helppoa tai Blizzardin aikeet tuoda uusi turnaus maailmanlaajuisesti Call of Duty pelille ja Clash of Clans toimi jo 2015 Philippiineillä melkoisena kassamagneettiturnauksena.

Se on itsestään selvää, että pelaaminen laajenee ja pelaajien määrät kasvavat jatkossakin. Mutta kuka määrittelee mitä pelataan ja missä ja millaisilla turnaussäännöillä, kuka omistaa mitkäkin oikeudet? eUrheilun ohessa on paljon kysymyksiä vastauksia vailla ja ainoa selvä ja varma asia on tämän urheilun kasvaminen.

Lasketaan että eUrheilulla on jotain 300 miljoonaa fania ja urheilullisesti sen arvo on miljardin dollarin luokkaa jo tänä vuonna. Esimerkiksi vuoden 2016 League of Legends MM-turnaus veti 43 miljoonaa katsojaa! Ei siis todellakaan ole enää kyse mistään sattumasta ja esimerkiksi parhaat LOL ammattilaiset ovat tienanneet jo itsensä miljonääreiksi. Taitaa yhä vieläkin olla saksalainen pelaajan Kuro Takhasomi, joka on tienannut pelaamalla eniten voittorahoja 3,5 miljoonaan dollaria, ja tämä ei pidä sisällään hänen muita tulojaan. Ympäri maailman olevat eSports joukkueet maksavat parhaille pelaajilleen niin varusteet kuin myös kuukausipalkan.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories