Esports turnaukset siirtyvät LAN-tapahtumista verkkoon

Uuden koranaviruksen johdosta esimerkiksi Liigan ottelut on jouduttu keskeyttämään tämän kauden osalta. Liigan jääkiekko-otteluita ei valitettavasti voida kotoakäsin pelata, mutta jotkut lajit vaativat vähemmän ihmiskontaktia ja onnistuvat myös verkon välityksellä.

Se tarkoittaa myös sitä, että tällä kuluvalla kaudella ei kruunata voittajaa. Esportsin ystävien onneksi suurin osa turnauksista pystytään ainakin juuri nyt olevan tiedon mukaan järjestämään.

Ainoana miinuksena tulee olemaan se, että yhä useampi turnaus järjestetään verkossa tai ilman yleisöä kuten IEM Katowice:n kohdalla tapahtui. Rajumpiin ratkaisuihin on päätynyt E3 2020 messut jotka on peruttu kokonaan.

Koronaviruksen myötä myös pelaaminen on lisääntynyt huomattavasti maailmassa. Esimerkiksi suosittu Fortnite on kasvattanut pelaajiensa määrää peräti 70% viimeisten päivien aikana.

Nyt on aika paneutua niihin asioihin joilla tulevat Esports turnaukset tulevat eroamaan perinteisistä LAN-turnauksista.

Viiveestä tulee entistä suurempi ongelma

Jokainen lukijamme varmasti tietää sen ärsyttävän ongelman kun pelin viive nousee aivan liian korkeaksi. Myös tulevat turnaukset saavat varmasti tämän ongelman riesakseen.

LAN-tapahtumissa tyypillinen viive on noin 1 millisekunnin luokkaa. Internetissä pelattavissa turnauksissa viive taas on normaalisti noin 50 millisekunnin suuruinen. Vaikka tässä puhutaan vain sekunnin sadasosien eroista on se ammattilaistason pelaajille erittäin suuri ero.

Tulevissa turnauksissa tullaan varmasti näkemään normaalia enemmän varianssia voittajien suhteen. Suurimpana muuttujana tulee varmasti olemaan CS:GO ja Rainbow Six Siege pelit joissa viiveellä on suurempi merkitys. Esimerkiksi verkossa järjestettävät League of Legends tai Fortinite turnaukset tuskin kokevat yhtä suuria muutoksia kuin FPS-genreen kuuluvat pelit.

Kannattaa turnauksissa enää lyödä vetoa?

Jokainen hiemankin enemmän vedonlyönnistä tietävä pelaaja osaa varmasti sanoa sen, että varianssin nousu ei ole hyvä vetojen osumisen kannalta. Moni saattaakin pähkäillä sitä, että onko vetojen ennustaminen nyt täysin mahdotonta aikaisempaan nähden.

Tämä tulee riippumaan täysin siitä, että mihin peliin haluat vetosi asettaa. Ainakaan meidän mielestämme League of Legends otteluiden tuloksien ei pitäisi muuttua huomattavasti.

CS:GO:n osalta vetojen asettaminen tulee kuitenkin huomattavasti hankalammaksi. Koska kyseessä on äärimmäistä tarkkuutta vaativa peli pienetkin muutokset tulevat saamaan ammattilaisten pakan sekaisin. Tämän syyn nojalla vetojen asettaminen ainakin CS:GO-videopelin osalta kannattaa jättää hetkeksi. Tai jos haluat lyödä siitä vetoa kannattaa veto internet-turnauksissa asettaa altavastaajalle sillä juuri nyt heillä on paremmat mahdollisuudet voittaa kuin LAN-ympäristössä.

Jos taas haluat mieluummin aina yhtä aitoja tuloksia viiveestä tai muusta asiasta riippumatta kannattaa sinun lukea Nitro Casino arvostelu. Tämän kyseisen sivuston peleissä on aina samat palautusprosentit eivätkä tautien aiheuttamat yllättävät tilanteet vaikuta sen toimintaan.

Muista myös se, että kun pelaajien ei tarvitse matkustaa kohteisiin pelaamaan saattaa myös sillä olla suuri merkitys pelaajien suoriutumiseen ja palautumiseen. Etenkin sellaiset pelaajat jotka eivät ole kokeneita alalla saattavat pelata huomattavasti huonommin aikaerorasituksen johdosta. Kokeneemmat pelaajat taas varmasti osaavat mukautua tilanteeseen paremmin.

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories