eSports jatkaa maailmanvalloitustaan

Vaikka useat tahot ovat vuoden 2019 aikana olleet sitä mieltä, että eSports tulee vähitellen häviämään. Näiden tahojen kertomuksen mukaan, tietokonepelaaminen ammattina ei ole kestävää, eikä pelit tule kestämään aikaan. Keitä sitten ovat nämä tahot? Todennäköisesti näiden alkulähteet löytyvät toisista lajeista, jääkiekosta, jalkapallosta ja vastaavista – sillä on tilastollisesti tosiasia, että varsinkin 16-25 vuotiaiden keskuudessa eSports on lyönyt itsensä maailmanlaajuisesti läpi ja esimerkiksi USA:n armeijan eri toimintahaarat ovat siirtäneet oman rekrytointimainontansa televisiosta eSports kanaviin ja tapahtumiin.

eSports on alana todella nuori ja kaikki sen osa-alueet kehittyvät valtavalla nopeudella. Tämän kehityksen ohessa syntyy varmasti ohi- ja ylilyöntejä, mutta kokonaisuutena ala kasvaa ja kehittää oikeaan suuntaan, josta yksi esimerkki on turnausten ja pelien pääseminen eSports vedonlyönti listoille ja kohteiksi jo useissa maissa, samoin lajin pääseminen koululaitoksien opetussuunnitelmiin kuvastaa lajin tulevaisuuden mahdollisuuksia. Jos sitten joku epäilee, että pelit ja pelifirmat tulevat ja sotkevat kaiken, niin mukana on jo yli 20 vuotiaita pelejä, ja kyllähän urheilulajit itsekin sotkevat itseään – kuten Englannissa jalkapallo ja paljon puhuttu VAR.

eSports ja Suomi

Mikä on sitten Suomen tulevaisuuden asema eSports lajissa? On totta, että tähän mennessä suomalaiset ovat saaneet keskivertoa enemmän huomiota puolelleen olemalla mukana jo parin edellisen kauden parhaiden lajin ansaitsevien ammattilaisten joukossa – mutta käykö tässä kuten on käynyt Suomen mäkihypyn? Kun muu maailma alkaa nostaa tasoaan, suomalaiset hyytyvät. Vai käytkö tällä kertaa niin, että myös suomalaiset kehittyvät. Yksi esimerkki mahdollisesta maailman parhaasta eSports joukkueesta omassa lajissaan on suomalainen ENCE, jota kylläkin viimeisen vuoden aikana on kritisoitu tekemistään joukkueen sisäisistä henkilövalinnoista. Ottamatta kantaa näihin valintoihin voimme vain todeta, että ENCE:llä, kuten muillakin suomalaisilla joukkueilla tulee olemaan todella vaikeata päästä aivan maailmankärkeen. Ensinnäkin se vaatii oikeata ammattilaisuutta, mikä taasen vaatii taustaorganisaatioita, joka ei ole vain rahaa, vaan osaamista sekä pelistä, mutta myös urheilijoista ja sosiaalisesta paineesta.

Moni vanhanaikainen laji ja sen harrastaja on voinut pelata, vaikka ammattilaistasolla tulematta kovin suuren joukon tietoisuuteen, eSports vastaavasti perustuu osittain nimenomaan joukkueen henkilöiden tunnettavuuteen ja sitä kautta tehtävään suurempaan markkinointiin ja oheistuotemyyntiin. eSports on laji, joka vasta hakee paikkaansa urheilulajien rinnalla – se ei ole varsinainen urheilu, mutta se on kamppailulaji, jossa välineenä on keppien ja miekkojen sijasta tietokone ja sen ohjaimet.

Tietokonepelaaminen ja 20-luku

Siinä missä eSports varmasti kasvaa tulevan vuosikymmenenkin aikana, iso kysymys liittyy myös siihen, miten kehittyy lajia tukevat kanavat. Miten Twitch kamppailee Microsoftin, Googlen yms suoratoistokanavien kanssa ja miten eSports turnaukset jatkossa näkyvät myös tavallisilla televisiokanavilla ja miten vanhemmat porukat saadaan innostumaan tietokonepelaamisesta ja ennen kaikkea sen katsomisesta. Monet eSports pelit ovat nimittäin kohtuullisen haastavia seurattavia, jos et itse ole pelannut peliä ja katsojilla saattaa olla vaikeampaa päästä perille mistä on kyse.

Onhan meillä sitten perinteisten urheilulajien omat eSports turnaukset niin jääkiekossa kuin jalkapallossa ja muissakin, on myös formulasarja ja näiden futuristisia versioita. Onko eSportsilla mahdollista 20-luvulla ampua itseään jalkaan kehittämällä peliyhtiöiden kautta liikaa vaihtoehtoja, vai jaksavatko isot yritykset kuitenkin keskittyä olemassa olevien pelien edelleen kehittämiseen.

eSports lajien viehätys pitkälti perustuu kuitenkin pelaajien eskapismiin ja siihen, että pelit ovat jotain aivan muuta kuin jokapäiväinen elämä – vain löytyykö lajigenreen 20-luvulla aivan uusia ulottuvuuksia. Jos asiaa oltaisiin kysytty 2000-luvun alussa kun ainoat ammattilaistason turnaukset pelattiin USA:ssa ja Japanissa lähinnä käsikonsoleilla, eikä maailmanvalloituksesta voitu edes unelmoida – niin emmehän me edes tiedä, millaisia ratkaisuja teknisesti voidaan jo muutaman vuoden päästä toteuttaa ja kuinka pitkälle sekä AI että virtuaalinen todellisuus tulevat menemään pelimaailmojen suhteen.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Action-kamerat alk. 69,95€