Counter Striken tulevaisuus

Kuvassa suomalainen team HAVU

Counter Strike:Global Offensive on jo kahdeksan vuotias peli. Sitä on vuosien varrella uudistettu hienovaraisesti uusien karttapäivitysten ja aseistuksen osalta, mutta mitä kauemmin peli on ammattilaisten työväline, sitä vaikeammaksi sen kehittäminen tulee, koska nyt ei ole enää kysymys siitä, mitä pelin julkaisija haluaa.

Normaalisti pelikehitys etenee selkeästi eteenpäin ja mikäli kyseessä on pelisarja, uusi versio tuo aina jotain uutta peliin. CS:GOn ollessa kyseessä Valve Corporationin kädet ovat jo hieman sidotut sillä peli on jo osa suurempaa kokonaisuutta, missä liikkuu paljon rahaa myös itse pelin ulkopuolella. Miljoonat ihmiset katselevat otteluita striimattuna kotonaan tai missä ovatkaan ja jo pelkästään katselemiseen liittyy sponsorointi ja markkinointikuviot, jotka olisivat hankalia, jos Valve yhtäkkiä päättäisi muuttaa pelin täysin. Onkin siis luultavampaa ja todennäköisempää, että itse CS:GO pysyy samana, mutta Valve kehittelee uusia pelejä sen ympärille, koska CS:Golle on tulossa haastaja mm. Riot Gamesin uudesta Valorant pelistä.

Pelikehityksen pitää kulkea eteenpäin

Pelikehityksen pitää edetä, aivan kuten nettikasinot ovat kehittyneet ja sitä myöten koko netin rahapelaaminen on kasvanut maailmanlaajuisesti 50 miljardin dollarin liiketoiminnaksi, josta myös suomalaiset saavat osansa suomalaisten nettikasinoiden ja pelien muodossa. Myös nettikasinot ovat suurien kysymysten edessä, kun pelaaja sukupolvi nuorentuu, vaaditaan peleiltä uusi ominaisuuksia ja ennen kaikkea uusia pelejä.

Tämä jatkuva kehittäminen tavallaan onkin e-Urheilun murheenkryyni, miten saada pelaajat ja joukkueet sitoutumaan pelin pelaamiseen useammaksi vuodeksi. CS:GO on hyvä esimerkki, mutta siinäkin pelissä vasta viimeiset vuodet ovat olleet oikeasti sellaisia, että pelaajat ovat voineet suuremmalla joukolla saada pelaamisesta ammatin. Onko e-urheilusta sellaiseksi kuin esimerkiksi yleisurheilusta, miten varmistetaan näiden kestosuosikkipelien asema myös tulevina vuosina? Miten voidaan kehittää peliä siten, ettei kehitetä sitä liikaa ja tehdä esimerkiksi urheiluvedonlyönti uuden pelin ilmestyessä mahdottomaksi. Nimittäin jos peliä muokkaa liikaa edes yhdeltä osa-alueelta, saattaa olemassa olemat voimasuhteet joukkueiden välillä muuttua nopeasti. Kyse on kuitenkin pääsääntöisesti 20-30 vuotiaista pelaajista, jotka ovat lähes kaikki pelanneet peliä alusta alkaen ja vain harvat maailmanparhaista pelaajista ovat nousseet asemaansa vain parin vuoden pelaamiselle.

Pelaajakehityksen tulevaisuus

Siinä missä pelit kehittyvät kehittyy vähitellen myös pelaajien palkat, työ ja koko ala saa selkeämmät raamit. Viime aikoina on esimerkiksi tullut liikaa esille naisten väheksyminen pelaajapiireissä, ja vaikka naisia on jonkin verran pelaajina, ovat he selkeästi vielä vähemmistö enkä näkisi mitenkään mahdottomana, että tulevina vuosina, kenties nopeallakin aikataululla tulisi sääntö, että Dota 2, League of Legends, PUBG 4-team, CS:GO yms e-Urheilu pelit, joissa on tiimit, vaaditaan vähintään yhtä naisjäsentä per joukkue.

Jotta e-Urheilu kehittyisi edelleen maailmanlaajuisesti, pitää myös pelaajien pystyä kehittymään ja organisaatioiden tiimien taustalla. Jo nyt maailman top-joukkueet eri e-Urheilu lajeissa nauttivat organisaatioiden eduista, jotka takaavat, että pelaaja voi oikeasti keskittyä pelaamiseen. Suomalaisten lähestymistapa kehittää peruspelaajia toisen asteen oppilaitoksissa on jo hyvä perusaskel, mutta USA:ssa laji on tullut College tasolle mahdolliseksi oppiaineeksi, joten ei pidä todellakaan väheksyä lajin tulevaisuutta. e-Urheilu on tullut jäädäkseen, kyse on vain enemmänkin siitä, millä peleillä ja minkälaisilla säännöillä tulevaisuus otetaan vastaan.

Pelaaminen ammattilaistasolla on oikeasti vaativa laji, ei riitä, että olet hyvä pelaaja, mutta sinun pitää kestää myös paineet, tiimin yhteistyö sekä jatkuva harjoittelu ja matkustelu. Esimerkiksi parhaat CS:GO tiimit vaativat usein useamman kuukauden yhteistä toimintaa, ennen kuin joukkueesta on mihinkään. Joskin uusi team OG, joka koottiin joulukuussa 2019 on todistanut mahdolliseksi koota joukkue alan varmoista ammattilaisista ja saada pelaajat pelaamaan yhteen jo kolmen kuukauden jälkeen sellaisella tasolla, että joukkue haastaa jo maailman kärkijoukkueita. OG joukkue on meilläkin tarkassa seurannassa, koska siitä tuli suomalaisen ENCEn ulos potkiman Aleksi Virolaisen uusi joukkue.

Millaisena sinä näet CS:Gon tulevaisuuden? Jatkuuko se näin karttojen pienimuotoisella päivityksillä vai voisiko Valve kehittää peliin kokonaan uuden pelimoottorin?

Viimeisimmät artikkelit

Related Stories