Koti Blogi Sivu 59

Miikka ”suNny” Kemppi voitti CS kultaa!

0

Kuvahaun tulos haulle free counter strike global offensive images

Suomalainen Counter-Strike:n ammattipelaaja Miikka ”suNny” Kemppi voitti viime yönä kultaa joukkueensa Mousesports:n kanssa. Se oli hänen uransa suurin voitto.

Mestaruudesta heitä vastaan taistelivat sunnuntaina finaalissa ennakkosuosikki NaVi eli Natus Vincere.

Mousesports voitti kuitenkin finaalin voitoin 2-1. Mousesports ja suNny hävisivät ensimmäisen kartan, joka oli de_overpass ja tämän NaVi voitti luvuin 7-16.

Tämän jälkeen suNny voitti joukkueensa kanssa seuraavat kaksi karttaa, jotka olivat de_train ja mirage. Mousesports voitti mestaruuden 2-1 lukemilla.

Pääset katsomaan tilastot TÄSTÄ

PUBG Invitational -turnaus pelattiin viikonloppuna

0

Kuvahaun tulos haulle pubg

Puolassa pelattiin viikonloppuna PlayerUnknown’s Battlegrounds turnaus, jonka voitto meni Venäjälle.

PlayerUnknown’s BatteGrounds peliä on myyty jo alla puolessa vuodessa reippaasti yli 30 miljoonaa kappaletta.

IEM Katowice: PUBG Invitational turnauksessa oli 16 parasta joukkuetta kilpailemassa 25 tuhannen dollarin pääpotista. Neljän parhaan joukkueen kesken jaettiin 50 tuhatta dollaria.

Puolaan matkusti pelaamaan kolme suomalaista. Methodissa pelaaava tunnettu live striimaaja Anssi ”AndyPyro” Huovinen sekä FaZe Clanissa pelaavat Anssi ”mxey” Pekkonen ja Jere ”Jembty” Kauppinen

Eniten pisteitä joukkueista keräsi kuitenkin AVANGAR niminen joukkue.

Opiskelijat ja pelialan ammattilaiset verkostoituvat virtuaalitodellisuudessa

Joensuulainen pelialan yritys, Vaki Games, hakee lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) teknologiaprojekteihinsa tulevaisuuden osaajia Karelia-ammattikorkeakoulusta. Vaki Gamesin teknologiapäällikkö Arttu Nevalainen ja toimitusjohtaja Teemu Jyrkinen verkostoituvat tietojenkäsittelyn opiskelijoiden kanssa keskiviikkona 28.2.2018 klo 14.15–16 Joensuun Tiedepuistolla (rakennus 3A, Temple of Challenge). Kaikki osallistujat eivät saavu fyysisesti paikan päälle, sillä tilaisuus toteutetaan osittain virtuaalisesti suoran 360-videostriimauksen avulla.

– Tilaisuus tarjoaa oivan mahdollisuuden kokea, miten Karelia-ammattikorkeakoulu tarjoaa uutta teknologiaa opiskelijoiden käyttöön ja opastaa sen hyödyntämisessä, kertoo tietojenkäsittelyn lehtori Anssi Gröhn.

Tilaisuus on osa kevään ICT-alan projekteja, joissa Karelia-ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn toisen vuoden opiskelijat soveltavat uusinta virtuaalitodellisuusteknologiaa käytännössä. Etäopiskelijoiden vuorovaikutusmahdollisuuksia silmällä pitäen rakennetaan uusia ratkaisuja mm. digitaalisen läsnäolon toteuttamiseen. Kevään projektit huipentuvat toukokuussa yrityksille suunnattuun Work Smart Online Fair -messutilaisuuteen. Messuilla opiskelijat pääsevät esittelemään osaamistaan yrityksille.

Karelia-ammattikorkeakoulu toimii yritysrajapinnassa yhdistäjänä maakunnan yritysten ja tulevaisuuden teknologian osaajien välillä.

– Edistämme hankkeissamme opiskelijoiden työelämätaitoja sekä tulevaisuuden AR- ja VR-teknologiaosaamista, mikä kiinnostaa myös paikallisia peli- ja simulaatioalan yrityksiä, toteaa SMErec-hankkeen projektipäällikkö Marja-Liisa Ruotsalainen.

http://www.vakigames.com/

Kännykkäpeli WarWings

0

Tällaista peliä sitä itse toivoi teininä, mutta silloin se oli vain unelmointia koska pelit olivat siihen aikaan ihan eri luokkaa eikä sitä olisi voinut edes ymmärtää, että joku päivä pelaisi lentokonetaistelupeliä puhelimella.

Nyt olen itse pelannut tätä peliä muutama tuhat kamppailua ja vieläkin jaksan pelata – rahaa en ole käyttänyt, mutta hermot ehti mennä jo pari kertaa ja taukojakin on tullut pidettyä Peli kehittyy jatkuvasti ja vanhojen bugien tilalle tulee pelin kehityksen myötä myös uusia bugeja ja koska peli on suosittu ympäri maailmaa, on peleihin tullut nyt myös vaikka minkälaisia koodia käyttäviä pelaajia eli meille normipelaajille ”hieman” haastavampia vastustajia.

Pelissä itsessään ei käytännössä ole kuin kaksi erilaista moodia. Toinen on pelata joukkueena toista joukkuetta vastaa ja se voittaa kumpi pudottaa ensiksi 10 vastustajan konetta. Toinen moodi on sitte pudotella pommeja ja yrittää upottaa vastustajan komentoalus ennenkuin he pääsevät upottamaan oman joukkueesi aluksen.

Parasta pelissä kenties pidemmän päälle on erilaisten joukkueiden muodostuminen ja samalla porukalla pelaaminen pitkässä juoksussa, valitettavasti itse pelaan satunnaisesti ja oman porukan kanssa pelaaminen on ollut mahdotonta – siksi en ole koskaan päässyt minnekään TOP listalle, vaan pelailen omaksi ilokseni – melkein päivittäin.

Jos haaveilit toisen maailmansodan hävittäjillä lentämisestä pelissä niin tässä on ihan OK peli.

http://warwings.sixjoy.com/

Meille vierailijakirjoittajaksi

Otatko silloin tällöin videokuvaa pelistäsi?Haluaisitko kertoa peleistä muillekin?

eepelit.fi etsii kirjoittajia

Haluaisitko joskus kertoa vinkkejä miten jossain pelissä pärjää…. vai haluaisitko vain yleensäkin kertoa jotain ajatuksiasi pelaamisesta, peleistä, laitteista. Nyt siihen olisi mahdollisuus – laita meille viestiä tänne ylläpitoon ja katsotaan, josko sinun ajatuksesi pääsisivät esille.

Meille kelpaavat jutut peleistä kuin peleistä- tietokone, PS, älypuhelin – kaikki käy.

Tekoälyllä varustettu LG V30S ThinQ ensiesittelyssä Mobile World Congressissa

Tekoälyominaisuuksin päivitetty LG:n uusin älypuhelin tuo käyttökokemukseen helppoutta ja mukavuutta

Helsinki 25.2.2018 – LG Electronics (LG) esittelee ensimmäisen ThinQ-mobiililaitteensa Mobile World Congress 2018 -tapahtumassa (MWC) Espanjan Barcelonassa. LG:n V30-alustaan perustuva LG V30S ThinQ tuo uusia tekoälyteknologioita puhelinten tänä päivänä eniten käytettyihin toimintoihin. Vision AI tuottaa älykkäämmän ja entistä helppokäyttöisemmän kameran, kun taas Voice AI parantaa äänikomentojen kattavuutta.

ThinQ-brändi esiteltiin CES 2018:ssa ja se kokoaa yhteen kaikki LG:n kodinkoneet, kuluttajaelektroniikan ja palvelut, jotka hyödyntävät tekoälyä. LG:n visiona on olla ihmiskeskeinen tekoäly-yhtiö, jolle kuluttajat ovat etusijalla. ThinQ:n tarkoitus on tuoda tekoälyä esiin helposti lähestyttävänä teknologiana.

Vision AI tekee valokuvauksesta intuitiivista

Vision AI sisältää kolme uutta älykästä kameraominaisuutta: AI CAM, QLens ja Bright Mode, jotka automatisoivat ja parantavat älypuhelimen valokuvausominaisuuksia niin aloittelijoiden kuin kokeneempienkin kuvaajien käytössä.

AI CAM analysoi kohteita kuva-alueella ja suosittelee käytettäväksi optimaalista kuvaustilaa kahdeksasta vaihtoehdosta: muotokuva, ruoka, lemmikkieläin, maisema, kaupunki, kukka, auringonnousu ja auringonlasku. Jokainen kuvaustila parantaa kohteen ominaisuuksia kuvassa ja huomioi kuvakulman, värin, heijastukset, valaistuksen ja kylläisyyden.

QLens hyödyntää tekoälyn kuvantunnistuskykyä ja pystyy skannaamaan QR-koodeja tehden muun muassa verkko-ostoksista helpompaa. QLens tunnistaa ostettavan tuotteen ja tarjoaa siitä lisätietoja, kuten mistä verkkokaupasta sen saa edullisimpaan hintaan tai mistä muita vastaavia tuotteita löytyy. QLens-kuvahaun avulla voi myös löytää vastaavia kuvia ruoista, muodista tai yksityiskohtaista tietoa esimerkiksi nähtävyyksistä.

LG V30S ThinQ:n Bright Mode -ominaisuus parantaa hämärässä valokuvaamista huomattavasti. Useimpien älypuhelinten mitatessa ainoastaan ympäristön valoisuutta tämä tekoälyominaisuus käyttää myös algoritmeja, joilla se saa aikaan kohinattomia, entistä kirkkaampia kuvia.

Voice AI: vain LG:n laitteista löytyvät äänikomennot

Uuden Voice AI -ominaisuuden ansiosta on mahdollista käyttää sovelluksia ja muuttaa asetuksia pelkillä äänikomennoilla. Google Assistantin kanssa yhdessä toimivat, vain LG:n laitteista löytyvät Voice AI -komennot mahdollistavat suosituimmat toiminnot ilman, että käyttäjän tarvitsee selata läpi vaihtoehtoja valikosta.

Enemmän muistia ja tallennustilaa

LG V30S ThinQ:n kuuden gigatavun RAM-muisti ja 128 gigatavun tallennustila varmistavat, ettei käyttäjältä lopu tila kesken. Jos niin kuitenkin pääsisi käymään, microSD-muistikortti tarjoaa lisätilaa jopa kahteen teratavuun asti.

LG V30S ThinQ on yhä markkinoiden ohuin ja kevyin älypuhelin, jossa on vähintään kuuden tuuman kokoinen näyttö. Se on lisäksi erittäin kestävä puhelin, joka on läpäissyt 14 Yhdysvaltain puolustusministeriön hyväksymää MIL-STD 810G -testiä.

LG laajentaa älypuhelimien tekoälykokemusta

LG V30S ThinQ -puhelimeen tuotu tekoäly on vasta alkua yhtiön uudistetussa strategiassa, joka pyrkii kehittämään entistä älykkäämpiä älypuhelimia, joissa kuluttajan tarpeet ovat etusijalla. LG suunnittelee lisäävänsä myös joihinkin muihin puhelinmalleihin tärkeimpiä tekoälyominaisuuksia tulevissa päivityksissä.

“Monet yhtiöt vasta puhuvat tekoälystä, mutta me pidämme lupauksemme jo nyt sisällyttämällä tekoälyä LG V30S ThinQ:n käytetyimpiin ominaisuuksiin”, sanoo Hwang Jeong-hwan, LG Electronicsin mobiililiiketoiminnan toimitusjohtaja. ”Esittelemme jatkossakin uusia tekoälyominaisuuksia parantaaksemme käytettävyyttä ja todistaaksemme asiakkaillemme, että olemme omistautuneet luomaan heille parhaan mahdollisen käyttökokemuksen, joka jatkuu vielä pitkään LG-puhelimen oston jälkeen.”

Tekniset tiedot:

  • Piirisarja: Qualcomm® Snapdragon ™ 835 Mobile Platform
  • Näyttö: 6,0 tuuman 18:9-kuvasuhteen QuadHD+ OLED FullVision -näyttö (2 880 x 1 440 / 538 ppi)
  • Muisti: 6 GB RAM / 128 GB ROM / microSD (jopa 2 TB)
  • Kamera: takakaksoiskamera: 16 MP  (F1.6 / 71°) / 13 MP laajakulma (F1.9 / 120°) Etu: 5 MP laajakulma (F2.2 / 90°)
  • Tekoäly: AI CAM / QVoice / QLens / Bright Mode / AI Haptic / Google Assistant
  • Akku: 3 300 mAh
  • Käyttöjärjestelmä: Android 8.0 Oreo
  • Koko: 151.7 x 75.4 x 7.3mm
  • Paino: 158 g
  • Verkko: LTE-A 4 Band CA
  • Yhteydet: Wi-Fi 802.11 a, b, g, n, ac / Bluetooth 5.0 BLE / NFC / USB Type-C 2.0 (3.1 yhteensopiva)
  • Värit: New Platinum Gray
  • Muuta: IP68 veden- ja pölynkestävä / MIL-STD 810G Compliant / 32-bit Hi-Fi Quad DAC / HDR10 / Crystal Clear Lens / Google Daydream / UX 6.0+ / äänentunnistus / kasvojentunnistus / sormenjälkisensori / Qualcomm® Quick Charge™ 3.0 Technology / langaton lataus

* Tekniset tiedot / ominaisuudet / värit voivat vaihdella markkina-alueiden mukaan ja niihin voi tulla muutoksia

Samsung Galaxy S9 – suunniteltu tämän päivän kommunikaatioon

Samsung Galaxy S9 ja S9+:ssa on Super Slow-mo -hidastuskuvaustoiminto ja luokkansa paras hämäräkuvaus, jotka ajavat uudenlaisiin visuaalisiin löydöksiin. AR-emojit taas tarjoavat käyttäjille persoonallisemman tavan ilmaista itseään.

Barcelona – 25. helmikuuta 2018 – Samsung esitteli tänään uudet Galaxy S9:n ja S9+ -lippulaivapuhelimensa. Uutuuspuhelimet muuttavat tavat, joilla kommunikoimme, jaamme ja koemme maailman tänä päivänä. Galaxy S9:ssä ja S9+:ssa on Samsungin kaikkien aikojen kehittynein kamera. Kokonaisuuden muodostavat Dual Aperture -linssi, joka takaa parhaat kuvat kaikissa valaistusolosuhteissa, Super Slow-mo -hidastuskuvaus sekä personoidut AR-emoji-hahmot.

– Galaxy S9:ssä ja S9+:ssa olemme kehittäneet kaikkien aikojen kehittyneimmän mobiilikameran. Sen avulla käyttäjät voivat napata parhaita mahdollisia kuvia ja videoita missä tahansa, sekä ilmaista itseään ainutlaatuisella ja henkilökohtaisella tavalla, sanoo Andreas Bergqvist, Samsungin Pohjoismaiden telecom-tuotepäällikkö.

Galaxy S9 ja S9+ yhdistävät kehutun visuaalisen ilmeen ja Infinity-näytön, tarjoten entistä suuremman näyttökokemuksen. Lisäksi laitteet toistavat ensiluokkaisesti ääntä, kiitos sisäänrakennettujen AKG:n kalibroimien Dolby Atmos -stereokaiuttimien ja kuulokkeiden. Yhdessä nämä luovat kokonaisvaltaisen kokemuksen, joka soveltuu kaikenlaiselle viihteelle.

Kamera – uusin silmin nähtynä

Modernit kamerat tekevät muutakin kuin ottavat kuvia – ne ovat suunniteltu yhdistämään ihmisiä toisiinsa. Kuluttajat haluavat älypuhelinkameran, jonka huipputeknologia sallii heidän ilmaista itseään korkealaatuisin kuvin, ja jonka muut työkalut helpottavat oman tarinan kertomista.  Galaxy S9:n ja S9+:n kamerat ovat suunniteltu nämä tarpeet mielessä pitäen. Super Speed Dual Pixel -kuvasensorille on omistettu laskentatehoa ja muistia, ja se osaakin automaattisesti yhdistää 12 yksittäistä kuvaotosta yhdeksi hämmästyttävän hyväksi, korkealaatuiseksi lopputulokseksi.

Galaxy S9:n ja S9+:n kameroissa on seuraavat toiminnot:

  • Super Slow-mo: 960 kuvaa sekunnissa kaappaava hidastuskuvatoiminto tekee arkisista hetkistä eeppisiä ja dynaamisia. Lisää vapautta tuo Motion Detection -toiminto, joka havaitsee liikkeen ja käynnistää hidastuskuvauksen automaattisesti. Hidastuskuvan taltioinnin jälkeen käyttäjä voi valita 35 eri taustamusiikkivaihtoehdosta tai valita musiikin omasta musiikkivalikoimastaan. Hidastuskuvista voi myös napin painalluksella tehdä GIF-animaatioita.

  • Valovoima: Älypuhelinkameroissa on tyypillisesti kiinteän polttovälin aukko, jota ei voi säätää ympäröivän valoisuuden mukaan. Tämä johtaa usein suhruisiin tai rakeisiin kuviin. Samsungin Dual Aperture1 -linssi  (F1.5 – F2.4) mukautuu kuitenkin ihmissilmän pupillin tavoin ympäröivään valaistukseen. Tuloksena on kirkkaita ja selkeitä kuvia kaikissa valo-olosuhteissa.

  • AR Emoji: Samsung sallii nyt käyttäjien luoda persoonallisia emoji-hahmoja omista valokuvistaan. Lisätyn todellisuuden AR Emoji -toiminto analysoi käyttäjästä otetun 2D-kuvan, mallintaa yli 100 kasvonpiirrettä, ja luo käyttäjästä 3D-hahmon, joka elehtii ja ilmeilee muun muassa iskemällä silmää ja nyökkäämällä. AR Emojilla käyttäjä voi tuoda videoihin tunnetta ja luoda persoonallisia AGIF-formaattia olevia tarroja, joiden avulla omaa emojiaan voi jakaa useimmissa pikaviestinpalveluissa.

  • Bixby: Samsungin Bixby-tekoälyalusta on nyt intergroitu osaksi kameran toimintoja. Se hyödyntää lisättyä todellisuutta ja  syväoppimisteknologioita, joiden avulla se tarjoaa hyödyllistä tietoa  käyttäjän ympäristöstä. Se osaa muun muassa automaattisesti havainnoida ja tunnistaa kohteita ja tarjoaa lisätietoa kuvattavista kohteista. Live Translation -toiminnon2 avulla käyttäjät voivan muun muassa kääntää ulkomaankielistä tekstiä ja hintatietoja reaaliajassa. Sen avulla käyttäjä voi oppia ja saada tietoa ympäristöstään.

Älypuhelin kytkeytyneeseen elämäntyyliin

Galaxy S9 ja S9+ -älypuhelimet ovat ensimmäiset laitteet, jotka tukevat uutta SmartThings -sovellusta, joilla voi ohjata kodin kaikkia IoT-laitteita. Uuden DeX Pad -telakointijärjestelmän avulla älypuhelimeen voi helposti yhdistää näytön3, hiiren ja näppäimistön, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman asiakirjatyöskentelyn tai pelikokemuksen suurelta näytöltä. DeX Padin5 avulla Galaxy S9 ja S9+ -älypuhelimia voi myös käyttää  Touch Pad -kosketusalustana4. Laitteissa on tuki jopa 400 gigatavun microSD-muistikorteille ja ne on varustettu tehokkailla suorittimilla suurten datamäärien hallintaan.

Älykästä turvallisuutta

Mielenrauhaa Galaxy S9 ja S9+ -käyttäjille tuo Knox 3.1, joka on Samsungin mobiilitietoturva-alustan uusin versio. Puhelimet tukevat kolmea biometristä tunnistustapaa: sormenjälki, kasvotunnistus ja iiris. Uusi Intelligent Scan -toiminto yhdistää iiris- ja kasvontunnistuksen, mahdollistaen näin nopean, vaivattoman ja turvallisen tavan avata puhelin.  Lisäksi Galaxy S9 ja S9+ ovat vedenkestäviä ja pölytiiviitä IP68-luokituksen mukaisesti. Laitteet siis kestävät 30 minuutin upotuksen veteen jopa 1,5 metrissä.

Galaxy S9:n ja 9+:n myynti alkaa Suomessa 16. maaliskuuta 2018. Ennakkomyynti alkaa heti. Värivaihtoehdot ovat Midnight Black, Coral Blue ja uusi Lilac Purple -väri. Suositushinnat ovat:

Galaxy S9: 899€

Galaxy S9+: 999€

Listätietoa Galaxy S9 ja S9+ -laitteista osoitteissa: http://www.samsungmobilepress.com, news.samsung.com/galaxy ja www.samsung.com/galaxy.

GS9 tekniset tiedot: Samsung Galaxy S9 on varustettu kahdeksanytimisellä Octa core -suorittimella (2.7GHz + 1,7GHz) ja 4 Gt RAM-muistilla. Tallennustilaa on 64 Gt, ja tila on laajennettavissa jopa 400 Gt microSD -muistikorteilla. Näyttö: 5.8’’ Quad HD+ 2960×1440 Super AMOLED -tekniikalla. Akku: 3,000mAh, pikaladattavissa QC 2.0 -yhteensopivilla latureilla tai langattomasti WPC ja PMA -luokituksen langattomilla latureilla. Mitat: 147.7 x 68.7 x 8.5 mm, paino 163 g. Etukamera: 8MP AF (F1.7), Takakamera: 12MP (AF, Dual Pixel, OIS, f1.5–2.4). Käyttöjärjestelmä: Android 8 (Oreo). Wi-Fi, 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5GHz), 4g-tuki (1.2 Gbps/150 Mbps asti). Bluetooth v5.0, USB Type-C 3.0 ja GPS-tuki. Varmennus: sormenjälkitunnistin, iirisskanneri, ja kasvojentunnistus. IP68-suojaluokitus, Dual-SIM, AKG:n kalibroimat Dolby Atmos -stereokaiuttimet ja kuulokkeet.

GS9+ tekniset tiedot: Samsung Galaxy S9 on varustettu kahdeksanytimisellä Octa core -suorittimella (2.7GHz + 1,7GHz) ja 6 Gt RAM-muistilla. Tallennustilaa on 64 Gt, ja tila on laajennettavissa jopa 400 Gt microSD -muistikorteilla. Näyttö: 6.2’’ Quad HD+ 2960×1440 Super AMOLED -tekniikalla. Akku: 3,500 mAh, pikaladattavissa QC 2.0 -yhteensopivilla latureilla tai langattomasti WPC ja PMA -luokituksen langattomilla latureilla. Mitat: 158.1 x 73.8 x 8.5 mm, paino 189 g. Etukamera: 8MP AF (F1.7), Kaksoistakakamera: Wide-angle Super Speed Dual Pixel 12MP (AF, OIS, F1.5/F2.4) + Telephoto 12 MP (AF, OIS, Optical Zoom x2, F2.4). Käyttöjärjestelmä: Android 8 (Oreo). Wi-Fi, 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5GHz), 4g-tuki (1.2 Gbps/150 Mbps asti). Bluetooth v5.0, USB Type-C 3.0 ja GPS-tuki. Varmennus: sormenjälkitunnistin, iirisskanneri, ja kasvojentunnistus. IP68-suojaluokitus, Dual-SIM, AKG:n kalibroimat Dolby Atmos -stereokaiuttimet ja kuulokkeet.

Googlen Haminassa sijaitsevalla datakeskuksella merkittävä talousvaikutus

Googlen Haminassa sijaitsevalla datakeskuksella merkittävä talousvaikutus – nyt Kotkan-Haminan seutu pääsee esille myös Googlen uudella datakeskusvideolla

Google on tehnyt kaikista neljästä Euroopan datakeskuskohteestaan kertovan videon, jossa Kotkan-Haminan näkyy vahvasti. Yksi Googlen Euroopan datakeskuksista sijaitsee Haminassa, Summan entisen paperitehtaan tiloissa. Seutua videolla edustavat Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin Harri Eela ja Jouni Eho. ”Oli hienoa päästä kertomaan Haminasta ja seudustamme. On upeaa, että Google haluaa kertoa datakeskuspaikkakuntiensa tarinat paikallisesta näkökulmasta”, iloitsee myyntijohtajana Cursorilla toimiva Harri Eela. Videota on kuvattu Haminan Summan datakeskusalueen lisäksi Merikeskus Vellamossa ja Cursorin toimitiloissa Kotkan Karhulassa.

Google ja European Small Business Alliance sekä poliittisten päättäjien ja kansalaisten välistä keskustelua aktivoiva yhteisö Debating Europe järjestivät Brysselissä 20.2. Global technology, local jobs -tapahtuman. Yksi pääpuhujista oli suomalainen Euroopan parlamentin jäsen Henna Virkkunen.  Myös Cursorilla oli tapahtumassa kommenttipuheenvuoro myyntijohtaja Harri Eelan toimesta. Hän korosti mm. Googlen merkitystä seudun profiilin nostamisessa liittyen uusiin investointeihin. Tilaisuudessa julkistettiin Copenhagen Economicsin tekemä uusi tutkimus, jossa on selvitetty Googlen datakeskusten talousvaikutuksia.

Linkki Googlen Euroopan datakeskuksia esittelevälle sivustolle: https://www.google.com/about/datacenters/eustory/

Suora linkki Kotkan-Haminan seutua kuvaavaan videoon: https://www.youtube.com/watch?v=L018U6FwBTo

Linkki Copenhagen Economicsin tutkimukseen: https://www.copenhageneconomics.com/publications/publication/european-data-centres

Lunta ja pakkasta

Nyt hiihtolomalaisia hellitään kunnon talvisäällä. Meillä on lunta ja pakkasta ja tulossa vielä talven paikallinen kokoperheen talvitapahtuma, mitä muuta voisikaan talvilomalainen toivoa?

Ulkoilu ja liikunta

Monessa paikassa kirjoitetaan, kuin lasten liikunta ja varsinkin nuorten liikunta on vähentynyt ja nyt olisi tällä viikolla lomalla mahdollisuus ulkoilla lumen ja pakkasen kera. Tosiasia on kuitenkin, että jos verrataan nykynuoren ja meidän 40+ aikuisten nuoruutta, paljon on muuttunut. Nuorten ajankäyttö on muuttunut todella paljon ja niistä valveilla olotunneista käydään kovaa kamppailua – urheilu ja ulkoilu ovat vain yksi tekijä monien muiden ajanviettotapojen joukossa, joita nykyään vain on paljon enemmän kuin ennen. Toisaalta myöls elämäntavat ovat muuttuneet. Ennen oli itsestään selvää, että kaikki kävivät hiihtämässä ja luistelemassa – nyt sen tilalle on tullut paljon muuta.
Nykyaikainen koululaisikäisten liikuntasuositus: kaikkien 7–18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää. Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä.
Liikuntasuositus kehottaa nostamaan sykettä ja hengästymään joka päivä. Siten parannat kestävyyttä ja jaksat paremmin. Tosiasia on kuitenkin, että nuoren pelatessa virtuaalimaailmassa pelejä, myös silloin syke nousee ja nuori hengästyy, eikä sillä ole käytännössä mitään tekemistä liikunnan kanssa.
Liikuntasuositus kehottaa myös kuormittamaan lihaksia ainakin kolme kertaa viikossa. Näin saat lisää voimaa ja notkeutta. Liiku aina kun voit. Pysyt pirteänä ja ehdit enemmän. myös Liikunta ja tiede ovat käsitelleet asaiaa. Suomalaisnuorten liikunta-aktiivisuus vähenee huomiota herättävän jyrkästi; suomalaispoikien liikunta-aktiivisuus vähenee enemmän kuin missään muussa tutkitussa 36 Euroopan ja Pohjois-Amerikan maassa. Kansainvälisessä vertailussa suomalaisten tyttöjen liikunta-aktiivisuuden drop off oli seitsemänneksi jyrkintä.

Liikunta-aktiivisuus

Liikunta-aktiivisuus laskee erityisesti 13 ja 15 ikävuoden välillä. Vielä 11 ja 13 vuoden iässä suomalaisnuoret sijoittuvat suositusten mukaisen liikunta-aktiivisuuden kansainvälisessä vertailussa verrattain korkealle. Suomalaiset 11- ja 13-vuotiaat pojat täyttivät liikuntasuosituksen neljänneksi yleisimmin ja tytötkin ylsivät seitsemän aktiivisimman maan joukkoon.
Ilmiön syitä voidaan pohtia. Liittyykö liikunta-aktiivisuuden väheneminen nuorten kypsymiseen kohti aikuisuutta vai löytyykö ilmiön selitys pikemminkin elinympäristöstä tai muista ulkoisista tekijöistä?

Armeijan kouluttajat kertovat: Varusmiesten kunto ennätyksellisen alhainen, metsä pelottaa ja pölli sytytetään sytkärillä nuotioksi
Vähemmän ja huonokuntoisempia nuoria käy nykyään armeijan, osa pelkää metsää eikä tiedä, mikä on rautakanki.

Kaikesta tästä huolimatta, pidetään lippukorkealla, liikutaan ulkona tai sisällä ja nautitaan talvesta.

Kryptotolouhijat pyrkivät tietokoneille myös Suomessa

Tammikuun etsityin: Krypotolouhijat pyrkivät tietokoneille myös Suomessa 

Kryptovaluutan salalouhintaan käytetyt ohjelmat ovat yleistyneet nopeasti myös Suomessa. Tietoturvayhtiö Check Point Software Technologiesin ylläpitämän tilaston mukaan Coinhive oli tammikuussa maan toiseksi levinnein haittaohjelma yritysverkoissa. 

Espoo — 15. helmikuuta 2018. Check Pointin tutkijat kertovat raportissaan, että Monero-virtuaalivaluuttaa louhiva Coinhive löytyi maailmanlaajuisesti melkein joka neljännestä (23 %) yritysverkosta tammikuussa. Kymmenen yleisimmän haittaohjelman listalla Coinhive piti kärkipaikkaa, ja mukana oli myös kaksi muuta kryptolouhijaa. Suomessa Coinhive oli toiseksi yleisin yritysverkkojen haittaohjelma Fireballin jälkeen.

Kryptovaluutan louhijoita käyttävät muutkin kuin rikolliset eikä louhinta ole sinänsä laitonta. Kyberrikolliset voivat kuitenkin valjastaa ohjelmien avulla osan uhrien tietokoneiden suorituskyvystä louhimaan kryptovaluuttaa itselleen, mikä voi haitata tietokoneen toimintaa. Louhijan mukana on lisäksi mahdollista ujuttaa koneelle myös varsinaisia haittaohjelmia.

”Kryptolouhijat ovat yleistyneet tasaisesti kolmen viime kuukauden aikana, ja niistä on tullut yritysten kannalta uhka. Niiltä on erityisen haasteellista suojautua, koska ne ovat usein verkkosivuilla kätkettyinä. Uhri ei huomaa eikä tiedä, että hänen laitteellaan louhitaan kryptovaluuttaa rikolliselle. Olisi tärkeää, että yrityksillä olisi käytössä tietoturvaratkaisu, joka suojaa näiltä salakavalilta kyberhyökkäyksiltä”, sanoi Maya Horowitz Check Pointin tutkimusryhmästä.

Lisäksi Check Pointin tutkijat havaitsivat, että 21 prosentissa organisaatioista on yhä Fireball-haittaohjelman aiheuttamia ongelmia. Fireballia voi käyttää minkä tahansa muun haitallisen koodin lataamiseen uhrin tietokoneelle. Se löydettiin viime vuoden toukokuussa, ja siitä oli paljon haittaa organisaatioille viime kesänä.

 

Haittaohjelmat tammikuussa Top 5, Suomi

1. Fireball – selainkaappari, jonka kautta voi ladata haittaohjelmia uhrin konelle

2. Coinhive – kryptolouhija, joka louhii Moneroa

3. Roughted – monipuolinen mainosten ja haittaohjelmien levittäjä

4. Rig EK – haittaohjelma, joka valmistelee tietä muille haitakkeille

5. Globeimposter – kiristyshaittaohjelma

 

Haittaohjelmat tammikuussa Top 3, koko maailma

1. Coinhive

2. Fireball

3. Rig EK

 

Mobiililaitteiden haittaohjelmat tammikuussa Top 3, koko maailma

1. Lokibot – Android-laitteiden pankkitroijalainen

2. Triada – Android-laitteiden takaovi

3. Hiddad – Paketoi Android-sovelluksia uudelleen ja julkaisee ne sovelluskaupassa

Kartta kuvaa haittaohjelmatiheyttä eri maiden yritysverkoissa ja näyttää haittaohjelmien hotspotit kautta maailman. vihreä – alhainen riski, punainen – korkea riski, valkoinen – puutteelliset tiedot.

Kuukausittain laadittava haittaohjelmatilasto perustuu Check Pointin ThreatCloudinTM tietoihin. Se on maailman laajin verkosto, joka kerää tietoja kyberhyökkäyksistä ja näyttää ne reaaliaikaisesti kartalla. Verkosto tunnistaa päivittäin miljoonia haittaohjelmatyyppejä analysoidessaan yli 250 miljoonasta verkko-osoitteesta saamiaan tietoja.

 

Haittaohjelmien Top 10 -lista kokonaisuudessaan löytyy Check Pointin blogista: https://blog.checkpoint.com/2018/02/15/januarys-most-wanted-malware-cryptomining-malware-continues-to-cripple-enterprise-cpu-power/