Koti Blogi Sivu 50

Fortnite-peli siivitti Taitonetti.fi -verkkokaupan hurjaan kasvuun!

Käytettyjä pelitietokoneita ja kannettavia tietokoneita myyvän Taitonetti Oy:n liikevaihto kaksinkertaistui viime tilikaudella. Liikevaihto ylitti 4 miljoonan euron rajan.

Taitonetti Oy:n toimitusjohtaja Mikko Veijola löytää pari merkittävää tekijää noin 100 prosentin vuosikasvun taustalta: pelikoneiden menekin kasvun sekä lukiolaisten ostamat kannettavat tietokoneet. ”Vahvan kasvun taustalla on muun muassa erikoistuminen käytettyihin pelikoneisiin. Tietokonepelaaminen on herännyt uuteen kukoistukseen supersuositun Fortnite-pelin myötä”, Veijola toteaa.

Taitonetti on löytänyt markkinaraon edullisten, mutta tehokkaiden tietokoneiden myynnistä. Taitonetin pelikoneet on rakennettu yhdistämällä prosessoriltaan tehokkaisiin käytettyihin yrityskoneisiin pelaamiseen sopivat uudet näytönohjaimet. Käytetyn pelikoneen hinta on jopa puolet vastaavan tehoisesta uudesta koneesta. Ostajat ovatkin erittäin hintatietoisia sekä kiinnostuneita koneiden teknisistä yksityiskohdista ja vertailevat pelikoneiden tehoja verkossa. ”Youtube on täynnä pelaajien tekemiä videoita. Jos nopeasti haluaa tietää, kuinka pelit pyörivät pelikoneella, hyvä vinkki on, että laittaa Youtubeen hakusanaksi koneen prosessorin, näytönohjaimen ja pelin nimen”, vinkkaa Veijola.

Toinen merkittävä kysynnän kasvattaja on ylioppilaiden tietokoneen tarpeen valtava kasvu ylioppilaskirjoitusten sähköistymisen myötä. ”Uudet koneet eivät välttämättä ole Abitti-yhteensopivia. Me olemme markkinoinnissa ja tuotevalikoimassa huomioneet lukio-opiskelijat. Myös hintaerot opiskelijoiden suosimissa pienemmissä ja kevyemmissä kannettavissa ovat uusien ja käytettyjen välillä huomattavat”, toteaa Veijola.

Tubecon löi läpi Ranskassa – Tubecon Ranska järjestetään ensi vuonna

Tubecon Oy on tehnyt sopimuksen ranskalaisen mediayhtiö La Dépêchen kanssa Tubecon-tapahtuman järjestämisestä Ranskan Toulousessa syksyllä 2019. Tubecon on yhteisöllinen fanitapahtuma, joka luodaan yhdessä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Tubecon Ranskan tavoitteena on rakentaa Ranskan suurin ja inspiroivin vuosittainen yhteisö- ja ammattitapahtuma yhdessä ranskalaisten vaikuttajien kanssa. Suomessa tapahtuma järjestetään tulevana viikonloppuna viidettä kertaa.

– Olemme innoissamme yhteistyöstä Tubeconin kanssa. Päätös isännöidä Tubeconia Toulousessa on strateginen valinta. Tubecon tarjoaa mahdollisuuden toimia yhdessä uuden sukupolven kanssa. Samalla luomme uusia mahdollisuuksia kumppaneillemme, jotka ovat kiinnostuneita tubettajista ja muista sosiaalisen median vaikuttajista. Uskomme, että La Dépêchen ja Tubeconin yhteistyö on oikea tapa luoda uusi johtava fanitapahtuma Ranskaan. Tämä on linjassa toimintamme monipuolistamisen kanssa, toteaa Groupe La Dépêchen toimitusjohtaja Jean-Nicolas Baylet.

Vuodesta 2014 lähtien Tubecon-tapahtumia on järjestetty yhteensä 23 kertaa neljässä maassa. Tubeconin tavoitteena on järjestää tapahtumia kymmenellä eri markkina-alueella vuoden 2019 loppuun mennessä. Tubecon on vastikään julkaissut uusia tapahtumapäiviä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Sveitsissä. Lisäksi aiesopimuksia tapahtumista on tehty Romaniaan, Latviaan ja Itävaltaan.

 – Tubecon on ainoa kuluttajatapahtuma, jolla on selkeä visio luoda Euroopan laajuinen tapahtumaverkosto tässä genressä. Ensimmäiset tapahtumat Saksassa ja Ranskassa ovat meille tärkeä etappi, kertoo Tubeconin toimitusjohtaja Jaakko Kievari.

Tubecon Ranska järjestetään Zénith Toulouse Métropole -areenalla 8.–9. syyskuuta 2019.

Tubecon Suomi järjestetään Helsingin Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna, 17.-18.8.2018.

Uudessa kannettavassa ThinkPad P1 -työasemassa yhdistyvät tyyli ja teho

Lenovon ThinkPad-perhe täydentyy uudella ThinkPad P1-työasemalla. Kyseessä on Lenovon ohuin ja kevyin työasema, jossa premium-tuotteille ominainen tyyli yhdistyy erinomaiseen suorituskykyyn.

ThinkPad P1 tarjoaa korkealuokkaisen kokemuksen rakenteesta komponentteihin. Mukana on tuttuja elementtejä, kuten musta viimeistely ja lasinen tasohiiri, mutta yksityiskohdat on huomioitu aivan erityisesti. Esimerkiksi virtalähde on jopa 35 prosenttia pienempi ja kevyempi kuin edellisissä malleissa.

ThinkPad P1 -koneen voi hankkia valinnaisesti kahdeksannen sukupolven Intel Xeon- tai Core-prosessoreilla, joiden tuki kattaa esimerkiksi Core i9 -sarjan ja 4,6 gigahertsiin yltävät kellotaajuudet. Lisää tehoa tuovat viimeisimmät NVIDIA Quadro P1000- ja P2000-näytönohjaimet. Laitteen 15-tuumainen 4K UHD -kosketusnäyttö toistaa AdobeRGB-väriavaruuden 100-prosenttisesti. Varustelu sisältää myös M.2-liitäntään kytketyn neljän teratavun massamuistin ja 64 gigatavua keskusmuistia 2667 MHz:n kellotaajuudella.

ThinkPad P1 on käytössä mm. urheiluautoja valmistavalla Aston Martinilla.

Lenovolta on samalla tulossa toinenkin uutuus, ThinkPad P72, jolla voidaan pyörittää hyvin suuriakin datamassoja. ThinkPad P72:n suorituskyvyn takaavat 8. sukupolven Intel Xeon- ja Core-prosessorit sekä NVIDIA Quadro -näytönohjain aina P5200-versioon asti. Tallennustilaa löytyy 6 teratavun verran, keskusmuistia on 128 gigatavua, ja lisäpotkua tuo 16 gigatavun Intel Optane -välimuisti. 17-tuumaisella näytöllä varustettu malli sopii mainiosti esimerkiksi öljy-, kaasu-, auto- ja finanssialojen ammattilaisille.

ThinkPad P1 ja P72 tulevat myyntiin syyskuussa 2018 seuraavin hinnoin:
– ThinkPad P1 alk. 2887 euroa (sis. alv)
– ThinkPad P72 alk. 4400 euroa (sis. alv)

Lisätietoja alkuperäisessä tiedotteessa:
http://news.lenovo.com/pressroom/style-and-power-join-forces-new-thinkpad-p1-mobile-workstation.htm

Räiskintäpelien ohessa myös muuta pelaamista

Siinä vaiheessa kun lopettaa useampituntisen pelirupeaman vaikka PUBGin tai CSGO:n parissa saattaa silmät ja sormet kaivata muuta tekemistä. Kun on muutaman kymmenen kertaa etsinyt vastustajaa tähtäimiinsä tai etsinyt hyvää väijytyspaikkaa kaipaa välillä toisenlaista jännitystä. Ja se on sitten sama onko pelannut rahaturnauksessa vai ainoastaan ajankulutuksia kavereiden tai nettikavereiden kanssa.

Noihin edellämainittuihin peleihin on viime aikoina tullut lisäansaintamahdollisuus Steam-yhteisön kautta. PUBGin loot-laatikkojärjestelmä on omalta osaltan viemässä PlayerUnknown’s Battlegroundsia samalle matkalle kuin Counter-Strike: Global Offensive niin sanotun skinikauppansa kanssa aikoinaan. PUBG peruspeli ja mobiilipelit ovat tällä hetkellä ainakin vielä jonkinverran erilaisia, mutta varmaan jossain vaiheessa tulevaisuutta mobiilipelien ja PC-pelien eroavaisuudet vähenevät entisestään.

Väliaikapelejä

Kun miettiin mitä sitten vaikka CS-GOn tilalle pelaisi niin parhaat nettikasinot tarjoavat ajanvietettä sekä ilman rahaa että rahalla pelaten. Ilman rahaa nettikasinoilla voi pelata ja opetella pelejä ja viettää aikaansa, mutta kyllähän se  niin on, että enemmin tai myöhemmin useimmat pelaavat siirtyvät maksullisiin versioihin – niin kasinoilla kuin pelimaailmoissa, sillä maksulliset versiot yleenstä tarjoavat enemmän.

Valikoimaa riittää

Entäs sitten oletko ehtinyt testata Overwatchia, Heartstonea, Rainbow Sixiä, League of Legendsiä, Starcraftia, Gwentiä, Dotaa… tai jotain muuta kymmenistä peleistä, joissa voit kehittyä niin hyväksi, että voit ammattilaisena ansaita elantosi pelaamalla netissä! Esimerkiksi turkulainen e-urheiluorganisaatio Enhanced Esports tiedotti eilen laajentaneensa toimintaansa Player Unknown’s Battlegroundsiin. Organisaatio kiinnitti entisen OGOTD (Original Team of Dominationin) rosterin, joka siirtyi välittömästi Enhanced Esportsin alaisuuteen. Joukkueen tavoitteena on aluksi Euroopan rahaturnaukset ja siitä sitten maailmanvalloitukseen. Joukkue hakee lisäksi kilpakokemusta useista online-liigoista, ja sen pitkän tähtäimen tavoitteena on paikka GLL-liigassa.

Viime viikolla mm. suomalainen Joona Sotala oli joukkueessa, joka voitti Etelä-Koreassa StarCraft II-turnauksen. Joona edustaa ENCE eSportsia ja joukkue kaatoi Kim Dae Yeobin 4-2 ja on siten kolmas länsimaalainen, joka on voittanut kovan StarCraft II turnauksen Koreassa – voitostaan Sotala tienasi noin 23 000 euroa.

Urheilumaailmaan…

Jos sitten hakee väliajaksi vaikka jalkapalloa televisiosta ja samalla parit pelit betsaten, ilmaiset vedot ja vihjeet löytyvät netistä. Silmätkin lepäävät kun välillä katselee sen 100 minuuttia vihertävää nurmea ja sillä kirmaavia 12 miestä pallon perässä! Asian tekee mielenkiintoiseksi myös se tosiasiasi, että jos katsot esimerkiksi  Valioliigaa, viime vuonna selvityksen mukaan keskimääräinen viikkopalkka on noussut ensimmäistä kertaa Valioliigan historiassa yli 50 000 punnan, eli noin 56 000 euron. JA HUOM! Kyseessä on siis viikkopalkka!

Jos siis puhutaan eUrheilun noususta niin vielä ollaan pitkän matkan päässä maailman eniten pelatun lajin palkoista ja pelaajamääristä, mutta varmasti vähitellen erilaisten peliturnausten ja peliyhteisöjen kehittyessä myös eUrheilu tulee kasvamaan – kyseessä on kuitenkin vielä todella nuori ja aloitteleva ala. eUrheilussa vain kuten muissakin urheilulajeissa ei voi nousta huipulle yksin, siihen tarvitaan taustaorganisaatiota. Ammattipelaajia tukevia yrityksiä ja yhdistyksiä kutsutaan yleensä pelaajaorganisaatioiksi. Pelaajaorganisaatiot toimivat useimmiten yhden tai useamman sponsorin sekä mainos- ja tuotemyyntitulojen rahoittamana. Pelaaja harjoittelee sopimuksensa nojalla sovittua korvausta vastaan pääsääntöisesti menestyäkseen peliin liittyvissä turnauksissa ja osallistuu niihin pelaajaorganisaationsa nimissä.

Mitä jatkossa

Viime aikoina eUrheilun ympärille on syntynyt uusia, pelaajia tukevia aloja – analytiikkataloja ja tuottajia. Ihmisiä ja yrityksiä, jotka tutkivat Big Dataa eli kaikkien pelien statistiikkaa antaakseen pelaajille faktatietoa mikä taktiikka missäkin pelissä on tilastollisesti paras. Tällä hetkellä statistiikkapalveluita on jo saatavilla Dota 2, League of Legends ja Overwatch peleihin, mutta muut pelit seuraavat perässä sitä mukaan kun niiden turnauksissa voittosummat kasvavat ja ammattimaisesti pelaavien pelaajien määrät lisääntyvät.

Kuvan esimerkki DotaBuff käsittelee noin miljoona peliä päivässä. Näistä noin 76% on tavallisen tason pelejä. DotaBuffin palvelimilla on noin 100 terabittiä analyysitietoa ja se on eräänlainen edelläkävijä tällä alalla.

Statistiikkaa käytetään kaikissa isoissa urheilulajeissa taktiikan apuna: jalkapallo, jääkiekko, baseball, koripallo – sen avulla luodaan erilaisia taktisia kuvioita. eUrheilun alalla apuna on lukemattomat pelien replayt ja ottelu statistiikat, joita syntyy peleistä automaattisesti – sitä samaa ei aivan automaattisesti synny ”perinteisillä” aloilla.

Kaikki kehittyy – kuka olisi uskonut lopulta, että maalikameratekniikka oikeasti olisi tullut jalkapalloon!

 

Korealainen TV-kanava kuvasi Kotkassa ja Haminassa dokumenttiohjelmaa suomalaisista peliyrittäjistä

Korean Broadcasting System KBS kuvasi 31.7.-3.8.2018 Kotkassa ja Haminassa. KBS on Korean valtiollinen TV-mediayhtiö, oman maansa Yle. Kuvaaminen aloitettiin tiistaina Kotkassa Levelup-yrityskiihdyttämön toimitilassa, jossa korealaiset kuvasivat yrityskiihdyttämön toimintaa ja tutustuivat Levelup-ohjelman yrittäjiin sekä Digiverstas XAMK -opiskelijatiimeihin.

Korealaista kuvaustiimiä kiinnosti pelialan yrittäjät, sillä korealaiset ovat erittäin innokkaita peliviihteen käyttäjiä ja tunnettuja kansainvälisten peliturnausten voittajina. Tuottaja Moon Jibye, kameraohjaaja Jin Ayoung ja avustaja Boyoung Lee olivat verkkohaulla löytäneet alueen Playa Game Industry Hub -yhteisön ja Kotkassa vuosittain tapahtuvan kansainvälisen *Ship Startup Festival -yrittäjyystapahtuman. Yhteydenotossaan he painottivat haluavansa nähdä, miten Suomessa paikalliset yrittäjät pieniltä paikkakunnilta toimivat ja saavuttavat kansainvälistä kasvua.

”Kuvaamme lyhyitä dokumenttiohjelmia, jotka toimivat ajankohtais- ja opetusohjelman pohjana. Asiantuntija sitten kommentoi dokumenttipätkiä elävän yleisön edessä. Suositun ohjelman tarkoituksena on haastatella ympäri maailman mielenkiintoisia ihmisiä, joilta voimme itse kukin oppia jotain uutta. Haluamme ohjelmallamme avata uusia näkökulmia maailmaan ja toimia laajempien keskustelujen lähtökohtana,” kertoi tuottaja Moon Jibye.

Kymenlaakson peliosaajat haastateltavina

KBS TV:n tuottaja Moon Jibyen erikoispyyntönä oli päästä seuraamaan nuorta, paikallista, aloittavaa pelialan tiimiä. Kohteeksi valikoitui Soopeli Studios ja kuvattaviksi kotkalaiset Antti Kytö ja Essi Tommila sekä haminalainen Toni Arvilommi. Soopelilla on kaksi muutakin jäsentä, yksi Ruotsissa ja yksi Eestissä. Soopeli Studios on mukana syksyn Levelup-kiihdytysohjelmassa, joka on yrittäjille suunnattu ilmainen koulutus-, mentorointi- ja sparrausohjelma. Soopeli Studion kolmikko osallistui myös elokuun alussa *Ship Startup Festival -tapahtumaan.

Korealaiset jatkoivat kuvauskierrostaan Nitro Gamesin tiloihin Kotkan Sapokassa ja tutustuivat samalla Kukouri Mobile Entertainment -yritykseen.

Erityistä huomiota herätti pyhtääläinen naisyrittäjä Petronella Grahn Pomenia-yrityksellään. Hänen kertomuksensa yritystoiminnan yhdistämisestä kuuden lapsen äitiyteen selvästi liikuttivat korealaisia, joilla itsellään on kotona pieniä lapsia.

*Ship-finaalissa kotkalainen yrittäjäkaksikko

Korealainen TV-ryhmä kuvasi tiiviisti kaksipäiväisessä *Ship Startup Festival -tapahtumassa 1.-2.8. Merikeskus Vellamossa. Tapahtumaan osallistui 50 opiskelijayritttäjätiimiä Suomesta ja ulkomailta. Viidestäkymmenestä erittäin kovatasoisesta osallistujatiimistä valittiin kymmenen finalistia. Kotkasta finaaliin ponnistivat XAMK-opiskelijoiden Ronny Bäckmanin ja Hassib Rezain startup Light Cap Security, joka on myös hakenut mukaan syksyn Levelup-yrityskiihdyttämön ohjelmaan.

*Ship Startup Festival -kuvauspäivän jälkeen korealainen kuvausryhmä ja kaikki 50 yrittäjätiimiä mentoreineen siirtyivät Haminaan illaksi Googlen isännöimään illallistilaisuuteen ja veneristeilylle. Veneeltä käsin korealaiset kuvasivat drone-lennokillaan kaunista ilmakuvaa merestä ja saaristosta.

Kymenlaakson peliyrittäjistä kuvattu ohjelma esitetään Korean TV:ssä syyskuun 21. päivä.

Lisätietoja:

Kymenlaakson yrityskiihdyttämö – Levelup Startup Accelerator

Miten vapaakenttä eroaa tavallisesta pasianssista?

Pasianssin yksi vaikeimmista variaatioista on monille kenties vähemmän tuttu vapaakenttä. Tässä tiivissä artikkelissa katsotaan lyhyesti mikä erottaa tämän korttipelin tavallisesta klondike-pasianssista ja miksi vapaakenttä (eng. FreeCell) on pelaamisen arvoinen.

Tavallisessa klondike-pasianssissa pelaamiseen kuuluu hipaus tuuria, sillä ikinä ei tiedä mitä kortteja niin pakasta kuin korttipinoista kääntyy. Ehkä yksi isoimmista syistä pelata vapaakenttä on se, että sen läpäisemiseen vaikuttaa suurimmilta osin oma ongelmanratkaisu kyky sekä havainnointitaidot.

Erityisesti nämä kaksi vapaakentän ominaisuutta erottavat sen tavan pasianssista:

  • Lähes jokainen vapaakenttä-peli on mahdollista selvittää ja päästä läpi.
  • Kaikki kortit ovat käännettynä kokonaan näkyville heti pelin alusta asti.

Kaikki kortit ovat siis heti pelin alusta asti jaettu auki, eli pelaaja näkee missä järjestyksessä kortit ovat. Kortit jaetaan kahdeksaan pinoon ja pinojen reunalle jätetään neljä vapaata kenttää, johon pelin edetessä kortteja voi siirrellä.

Korttipakan voi kuitenkin kotisohvalla heittää nurkkaan, sillä esimerkiksi Pasianssi.comin sivuilta löytyvä vapaakenttä järjestelee korttipakan ja vapaat kentät valmiiksi ja voit keskittyä ratkomaan haastavaa pasianssia. Sivuilla löytyy myös rutkasti tietoa, ohjeita ja historiaa pelistä kiinnostuneille!

Assemblyssä pelataan 5G:llä – Telia tuo huippuyhteydet haasteturnaukseen

Telia järjestää Assembly-digifestivaaleilla vanhemmille suunnatun peliturnauksen. Assemblyn osallistujat pääsevät samalla testaamaan 5G-verkon vauhtia, sillä turnaus pelataan 5G-yhteydellä.

Telia 5G Porukat vs Porukat -turnauksessa pelaavat vanhemmat, jotka ovat yhdessä lastensa kanssa hioneet pelitaitonsa äärimmilleen suositussa Overwatch-pelissä. Nopeakäänteinen verkkopelaaminen on erinomainen testi 5G:n ominaisuuksille.

“Olemme kokeilleet 5G:tä eri yhteyksissä asiakkaittemme kanssa, ja nyt halusimme tuoda 5G:n myös Assemblyn asiantuntevan yleisön käyttöön. Pelaaminen on yksi 5G:n mielenkiintoisimpia käyttökohteita, kun sekä yhteyksien että laitteiden pitää tarjota varminta ja parasta. Tasainen, kiinteitä yhteyksiä vastaava pieni viive ovat 5G:n valttikortteja pelaamisen maailmassa”, sanoo Telian 5G-ohjelman johtaja Janne Koistinen.

5G:n odotetaan parantavan mobiiliverkon yhteysnopeuksia jopa 20-kertaiseksi ja kapasiteettia jopa satakertaiseksi nykyisestä. Vallankumoukselliseksi tekniikan tekee kyky palvella valtavaa määrää verkkoon kytkettyjä laitteita sekä mahdollisuus rakentaa reaaliaikaisia, erittäin luotettavia yhteyksiä vaativia palveluita. 5G mahdollistaa esimerkiksi itsestään ajavat autot, uudenlaisia etäoppimisen ja –terveydenhuollon palveluita sekä kriittisiä teollisia prosesseja.

Telia 5G Porukat vs Porukat -turnaus mitellään Assemblyillä 2. päivä elokuuta Omen by HP -lavalla. Lisätietoja: https://www.telia.fi/esports/pvp.

Assemblyn 5G-yhteydet toteutetaan Nokian testitukiasemalla ja Intelin 5G-mobiilitestialustalla. Telia toi 5G-yhteyden ensimmäisenä Suomessa suuren yleisön testattavaksi Kampin ostoskeskuksessa Helsingissä järjestetyssä Telia ja Republic of Gamers (ROG) 5G Challenge –tapahtumassa viime toukokuussa.

Assembly on Suomen suurin tietokonekulttuurin tapahtuma, joka kerää yhteen tuhansia pelaajia ja muita tietotekniikan harrastajia. Kaksi kertaa vuodessa järjestettävä monipäiväinen, ympärivuorokautinen festivaali pidetään 2.–5. elokuuta Helsingissä Messukeskuksessa.  

ED Gamer Light

Uusi ED Gamer Light -energiajuoma on kehitetty elektronisen urheilun harrastajien toiveesta

ED Gamer Light maistuu herkulliselta mustikalta ja on täysin sokeriton. Virkistävien B-vitamiinien ja guaranan sekä piristävän kofeiinin lisäksi se sisältää sinkkiä ja magnesiumia. Sinkki edistää näön pysymistä normaalina ja magnesium tukee lihasten normaalia toimintaa.

ED Gamer Light on pitkän kehitystyön tulos: energiajuoma on luotu vastaamaan elektronisen urheilun harrastajien toiveisiin. Tietokone- ja konsolipelaamisen harrastajien haastattelujen pohjalta on nyt kehitetty heidän toiveitaan vastaava juoma − pelaajat ovat vaikuttaneet juoman makumaailmaan ja ainesosiin.

ED Energy Drink on yksi Suomen elektronisen urheilun liigan (FEL) pääyhteistyökumppaneista, ja uutuus on myös liigan virallinen energiajuoma.

– Kuten pelaajat tietävät, sessiot voivat joskus venähtää. FEL yhdisti voimansa ED-energiajuoman kanssa tarjotakseen juoman pelaajille, jotka haluavat olla yhtä skarppina niin ensimmäisessä kuin viimeisessäkin matsissa, Finnish Esports Leaguen toimitusjohtaja Jussi Halme hehkuttaa.

Elektroninen urheilu toiseksi suosituin urheilulaji

Pelaamisen suosio jatkaa kasvuaan. Urheilulajien suosiota mittaavan tutkimuksen* mukaan elektroninen urheilu (esports) on jääkiekon jälkeen toiseksi suosituin urheilulaji 18-29-vuotiaiden miesten keskuudessa.

– Haluamme olla mukana mahdollistamassa kotimaista elektronista urheilua ja suomalaispelaajien menestystä. Uskomme, että pelaajille suunniteltu energiajuoma on yksi erinomainen tapa olla tukemassa tätä tavoitetta, kertoo EDin tuotepäällikkö Joonas Eriksson Hartwallilta.

ED-energiajuoma tekee yhteistyötä useiden pelitiimien kanssa ja on yhteistyökumppanina pelitapahtumissa, kuten Lantrekissa.

– Elektroninen urheilu jatkaa voimakasta kasvuaan sekä maailmalla että Suomessa. FEL on suomalaisen kilpapelaajan koti, ja ED-energiajuoma on meille erinomainen kumppani. Yhteinen tavoitteemme on edistää kotimaista elektronista urheilua ja tuoda se kaikkien huulille, FELin hallituksen puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuorinen kertoo.

Uutuusjuoma on nyt saatavilla valikoiduista K-Marketeista, ja syyskuusta alkaen laajasti kautta maan.

______________________________________________

ED Gamer Light -energiajuoma

  • Kehitetty erityisesti elektronisen urheilun harrastajille, eli tietokone- ja konsolipelaajille.
  • Ensimmäinen suomalainen energiajuoma, joka on luotu elektronisen urheilun harrastajien toiveiden pohjalta.
  • Sokeriton juoma maistuu mehukkaalta mustikalta.
  • Sisältää B-vitamiineja, guaranaa ja piristävää kofeiinia.
  • Sisältää myös sinkkiä ja magnesiumia. Sinkki edistää näön pysymistä normaalina ja magnesium tukee lihasten normaalia toimintaa.
  • ED Energy Drink on yksi Suomen elektronisen urheilun liigan (FEL) pääyhteistyökumppaneista.

Helsinkiläisessä virtuaalikiihdyttämössä aloittanut pelialan konkari Janne Kaitila: ”Teoriassa mikään ei ole AR:n ulottumattomissa”

Janne Kaitila, 36, on nimitetty Nordic XR Startupsin uudeksi ohjelmapäälliköksi ja aloitti tehtävässään 1.6.2018. Nordic XR Startups on Helsingissä toimiva kansainvälinen yrityskiihdyttämö, jonka ohjauksessa on virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) innovaatioita kehittäviä kasvuyrityksiä. Kiihdyttämön toinen ohjelmakierros käynnistyi toukokuussa.

Janne Kaitila on pelimaailmassa tuttu nimi, sillä hän työskenteli viimeisen vuosikymmenen ajan Pelaaja-lehden toimituspäällikkönä. Lisäksi hän toimi pelialan julkaisuihin keskittyvän mediatalon H-Town Oy:n operatiivisena johtajana.

Nordic XR Startupsissa kiinnosti sekä startup-aspekti bisnesmielessä että pelien kehityksen seuraaminen läheltä”, Kaitila avaa päätöstään ryhtyä uuteen aluevaltaukseen.

Leppävaaran Laurea-ammattikorkeakoulusta tradenomiksi valmistuneen Kaitilan työnkuvaan Nordic XR Startupsissa kuuluu ohjelmassa mukana olevan neljän tiimin auttaminen kaikin tavoin, esimerkiksi sen seuraavan ison sopimuksen saamisessa. Uudessa työssään hän pääsee myös hyödyntämään kokemustaan pelialan vaikuttajana. Kaitila on aktiivinen erityisesti YouTubessa, jossa hänen @finngamer-tilillään on noin 46 000 tilaajaa, minkä lisäksi hän nostaa esiin peliuutuuksia Twitterissä ja Instagramissa.

”Some on merkittävin yksittäinen asia, joka voi auttaa uuden pelin läpilyönnissä, ja tämä on varsinkin totta indiepeleille, joilla ei ole isoa mainosbudjettia. Tällöin voi lähestyä sopivia somevaikuttajia, jotta nämä ottaisivat pelin testiin joko videolla tai suoratoistamalla sen seuraajilleen”, Kaitila toteaa.

Iso teknologiavallankumous voi ajoittua ensi vuosikymmenen alkuun

Kaitilalla on yli 30-vuotinen historia pelaamisen parista, joten kokemuspohjaa VR:stä ja AR:stä hänelle ehti kertyä jo ennen viimeisintä kiinnitystä Nordic XR Startupsiin.

Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden tulevaisuudennäkymiä hän pitää lupaavina, kunhan teknologian kehitys jatkuu: ”VR kasvaa jatkuvasti kovalla tahdilla. Vaikka siitä on puhuttu jo vuosikymmeniä, on nykyinen VR-teknologia vasta aivan lapsenkengissään.”

Yritysten tuotteet esillä Slushissa

Nordic XR Startups -ohjelmassa on tänä vuonna mukana neljä yritystä, joiden päämääränä on kehittää tuotteistaan hiotut demot joulukuussa järjestettävään teknologia- ja kasvuyritystapahtumaan Slushiin. Kansainväliseen verkostoitumistilaisuuteen suunniteltujen esitysten avulla on tarkoitus avata keskusteluyhteys tiimien ja sopivien sijoittajien välille.

”Balanssi on hyvä, sillä puolet yrityksistämme on puhtaasti pelifirmoja ja puolet kutkuttavasti lääketieteellisiä toimijoita. Viime vuonna mukana oli myös mainostamiseen ja informaatiokulkuun liittyviä firmoja. Mielestäni on tärkeää, että löydämme mukaan tasokkaita yrityksiä, joita ajavat erilaiset intohimot”, Kaitila kuvailee toukokuussa startannutta ohjelmaa.

 

Lisätietoja Nordic XR Startups -ohjelman yrityksistä: http://nordicvrstartups.com/index.php/batch2/

Suomalainen moottorikelkkapeli Sled Bandit julkaistiin iOS- ja Android -laitteille

Tampereella sijaitseva yhden miehen peliyritys julkaisi moottorikelkkapelin. Pelin kehittämiseen iltapuhteina meni reipas vuosi.

Sled Bandit:ssa voit kilpailla ajamalla nopeinta aikaa radoille sekä kehittääksesi omaa ajotaitoasi ja avataksesi uusia tasoja ja moottorikelkkoja pelissä. Ajomaastot vaihtelevat Ruotsin vuoristoista Lapin tuntureille. Pelissä voi päivittää moottorikelkkojen ominaisuuksia. Muuan muassa kelkkojen jousitusta, moottoria ja telamaton pitoa voidaan säätää.

”Pelillä on Google Play -kaupassa keskiarvio tähän mennessä 4.7/5 tähteä, joten pelaajat tuntuvat todella tykkäävän uudesta pelistä”, pelin kehittäjä Harri Palomaa kertoo.

Sled Bandit on saatavilla ilmaiseksi Google Play – ja iTunes App Store -kaupasta. Peli sisältää pelin sisäisiä ostoja.

Sled Bandit -video: https://youtu.be/gxW_5kK7FJ4

Lataa Sled Bandit iTunes App Storesta tai Google Play -kaupasta.