Koti Blogi Sivu 12

Mitä suomalaiset pelaavat nettikasinoilla

Nettikasinot ovat suosittu ajanviettotapa ympäri maailman ja myöskin meidän suomalaisten kesken. Suomalaiset viettävät aikaa nettikasinoilla pelaten niiden laajaa tarjontaa, joka kattaa monipuolisesti erilaisia pelejä. Pelivalikoimien laajuus saattaa tulla monille jopa yllätyksenä.

Mistä e-urheilun peleistä lyödään Suomessa eniten vetoa?

0

Elektronisen urheilun suosio on vyörynyt valtavalla voimalla ympäri maailman viime vuosien aikana. Myös Suomessa kiinnostus elektronista urheilua eli e-urheilua kohtaan on lisääntynyt vuosi vuodelta ja se on pikku hiljaa vakiinnuttanut asemansa muiden urheilulajien joukossa niin penkkiurheilijoiden kuin vedonlyöjienkin keskuudessa.  

Simulaatiopelit armeijan sotilaskoulutuksessa

Simulaatio tarkoittaa todellisuuden jäljentämistä erilaisin keinoin. Simulaation avulla luodaan mielikuvitusmaailma, jossa ihminen voi toimia samaan tapaan kuin oikeassa ympäröivässä maailmassa. Simulaatioita voidaan rakentaa fyysisesti jäljittelemään jotain todellista ympäristöä, mutta tarjoten turvallisemman tavan harjoitella ennen oikeaan ympäristöön menemistä. Esimerkiksi palomiesten koulutuksessa käytetään paljon fyysisiä simulaatioita, joissa harjoitellaan pelastus- ja sammutustehtäviä simuloiduissa olosuhteissa. Toinen vaihtoehto simulaatiolle on luoda virtuaalinen simulaatio tietokoneella. Tietokonesimulointi on huomattavan suuri toimiala, jota hyödynnetään laajasti.

Mitkä kasinopelit valloittavat vuoden 2021

Vaikka vuosi 2020 ei ole vielä valmiiksi taputeltu, on monella katse jo suunnattuna vuoteen 2021. Yksi erityisen mielenkiintoinen asia kasinoiden ja kasinopelaajien mielessä on se, millaisia pelejä vuonna 2021 tullaan julkaisemaan, ja onko niiden joukossa joitakin helmiä, joista voi tulla kasinoiden uusia suursuosikkeja. Kasinot ilman rekisteröitymistä tulevat varmasti kasvattamaan määräänsä ja suosiotaan, ja sen seurauksena myös niiden pelivalikoimat tulevat kasvattamaan kokoaan. Pelivalikoiman tulee tyydyttää kovimmankin kasinopelaajan tarpeet ja uudet pelijulkaisut pitävät pelaajien intoa ja mielenkiintoa yllä.

6 syytä miksi videopelien pelaaminen on hyväksi nuorille

Vanhemmille on olemassa selkeitä varoitusmerkkejä siitä, kun nuoren pelaamisesta on tullut haitallista. Joillakin nuorilla on vaikeuksia lopettaa pelaamista tai tehdä muita asioita pelaamisen jälkeen. Toiset nuoret kokevat voimakkaita mielialan vaihteluita pelaamisen aikana tai sen jälkeen. On myös nuoria, jotka ovat salaa koukussa videopeleihin.

Videopelien pelaaminen voi kuitenkin tarjota myös lukuisia hyötyjä nuorille, kun pelaaminen pysyy maltillisena. Tässä kirjoituksessa jaamme 5 yllättävää videopelien pelaamiseen liittyvää hyötyä.

Pelaamisen hyötyjä:

  • Vaikka videopelien pelaamiseen liittyy selviä haittoja, niiden pelaaminen voi tarjota myös merkittäviä hyötyjä.
  • Videopelit voivat auttaa nuoria kehittämään erilaisia taitoja ja luomaan sosiaalisia yhteyksiä.
  • Videopelejä pelaavat nuoret ovat myös usein erittäin luovia.

Lukeminen

Tutkimukset osoittavat, että videopelejä pelaavat lapset saattavat oppia lukemaan aiemmin ja sujuvammin kuin muut lapset. Tämä pätee myös niiden lasten kohdalla, joilla on vaikeuksia oppia lukemaan.

Tutkijat uskovat, että tämä voi johtua siitä, että pelejä pelatessaan lasten on ymmärrettävä pelien sisältämät tekstiohjeet. On myös mahdollista, että ne lapset, jotka ovat haluttomia avaamaan perinteistä kirjaa, saattavat tykätä lukea verkkosivustoja tai erilaisia verkkofoorumeja oppiakseen viimeisimpiä asioita suosikkipeleistään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että videopelit voisivat tai, että niiden tulisi korvata kirjat.

Visuospatiaaliset taidot

Monia pelejä, kuten Minecraftia pelataan 3D-virtuaalimaailmassa. Näissä maailmoissa lapsen pitää oppia navigoimaan ilman GPS- tai muuta karttasovellusta.

Tuloksena on se, että näitä pelejä pelaavat lapset pääsevät harjoittamaan visuospatiaalisia taitojaan. Tämä voi näiden lasten kohdalla johtaa etäisyyden ja avaruuden parempaan ymmärtämiseen.

Mielenkiintoisesti myös nykyaikaiset kolikkopelit voivat tarjota lukuisia vastaavanlaisia aivoille suotuisia hyötyjä aikuispelaajille. Pelaa video slots täällä, jos haluat kehittää aivojasi ja oppia hahmottamaan etäisyyksiä paremmin.

Ongelmanratkaisutaidot

Jokaisen videopelin ytimessä on jokin haaste. Jotkut pelit voivat kuitenkin olla vailla minkäänlaista haastetta, kuten Space Invaders. Mutta monet muut pelit aina pulma-, mysteeri-, ja virtuaalikaupunki- tai imperiumien hallintapeleistä tarjoavat lapsille mahdollisuuden tarttua johonkin ongelmaan ja työskennellä ratkaisun löytämiseksi.

Jotkut tutkijat uskovat, että näitä videopelejä pelaavat lapset kehittyvät kolmella eri osa-alueella: suunnittelemisessa, organisoinnissa ja joustavassa ajattelussa. Tästä ei kuitenkaan kannata innostua liikaa. Kukaan ei nimittäin tiedä, että siirtyvätkö nämä pelien ongelmanratkaisutaidot jokapäiväiseen elämään.

Sosiaaliset suhteet

Joillakin nuorilla on vaikeuksia sopeutua ja löytää ystäviä oikeassa elämässä. Videopelit voivat tarjota tällaisille nuorille turvapaikan ihmisiin tutustumiselle. Kiireisissä elämissämme pelit tarjoavat myös tavan viettää aikaa tosielämän ystävien kanssa. Videopelit antavat lapsille myös jotain puhuttavaa koulussa.

Nykyään pelit ovat myös tärkeä keskustelunaihe nuorten keskuudessa, aivan kuten urheilu ja musiikkikin. Kiinnostus pelaamiseen voikin auttaa niitä nuoria tutustumaan muihin ihmisiin helpommin, joilla on vaikeuksia keskustella asioista muiden ihmisten kanssa. On kuitenkin huomattava, että niillä nuorilla, joilla on vaikeuksia tutustua muihin ihmisiin tosielämässä voi olla myös vaikeuksia tutustua muihin ihmisiin verkossa.  

Mielikuvituksen käyttäminen

Kun lapset ovat pieniä, he käyttävät mielikuvitustaan paljon leikkiessään erilaisilla legopalikoilla ja nukeilla. Valitettavasti yhteiskunta kuitenkin paheksuu, jos nuori aikuinen tai teini leikkii leluilla.  

Onneksi videopelit voivat antaa näille lapsille ja nuorille mahdollisuuden mielikuvituksen kehittämisen jatkamiselle. On myös joitain näytteitä siitä, että pelit saavat lapset ja nuoret ajattelemaan luovemmin. Eräässä tutkimuksessa nuoria pelaajia pyydettiin piirtämään, kertomaan tarinoita, esittämään kysymyksiä ja tekemään ennusteita erilaisista tapahtumista. Kaikki nämä nuoret pelaajat osoittivat olevansa todella luovia ja uteliaita.

Keskittymiskyvyn paraneminen

Yksi vanhempien suurimmista huolista tänä päivänä on se, että heidän lapsensa istuvat luokassa ajatellen Minecraftia ja Pokemonia opettajan kuuntelemisen sijasta. Vikranth Bejjanki -niminen tutkija on tehnyt tutkimuksia joidenkin kollegoidensa kanssa selvittääkseen, auttavatko pelit lapsia keskittymään paremmin asioihin. Hänen tutkimuksiensa perusteella vanhempien ei ehkä kannata olla huolestuneita lastensa pelaamisesta.

Beijankin tutkimuksissa oli kaksi ryhmää: kokeneet ja kokemattomat pelaajat. Tutkimuksissa heidän tuli tehdä erilaisia havaintotehtäviä, kuten tunnistaa kuvioita. Näissä tutkimuksissa kokeneet pelaajat pärjäsivät paremmin kuin kokemattomat pelaajat. Toisin sanoen pelaaminen kehittää useita kykyjä, mukaan lukien keskittymiskykyä

Yhteenveto

Aivan kuten itse videopelit, myös pelaamisen tutkiminen, on vielä hyvin uusi ala. Tieteellisen yhteisön on siksi tehtävä vielä paljon tutkimusta, ennen kuin saamme selville, kuinka rakastamamme virtuaalihahmot, tarinat ja maailmat todella vaikuttavat fyysisellä ja henkisellä tasolla ihmisiin.

Tässä artikkelissa kirjoitin siitä miksi pelaaminen voi olla hyväksi ihmisille. Haluamme kuitenkin muistuttaa vanhempia siitä, että pelaaminen voi myös muodostua ongelmaksi joidenkin lasten ja nuorten kohdalla. Siksi omaan ja läheistesi pelaamiseen kannattaa aina kiinnittää huomiota, jotta pelaamisesta ei tule haitallista. Mitä pelejä sinä tykkäät pelata? Jätä kommentti alle ja kerro meille!

Pelaamisen merkittävimmät hyödyt:

  • Videopelit antavat lapsille ja nuorille mahdollisuuden jatkaa mielikuvituksen kehittämistä ja käyttämistä.
  • Lapset voivat oppia lukemaan aiemmin videopelien ansiosta.
  • Peliteollisuus kasvaa koko ajan, ja lapsesi tai nuoresi kiinnostus pelaamiseen voi auttaa häntä uran rakentamisessa esimerkiksi pelinkehittäjänä.

Loot boxit ovat nykyaikaista rahapelaamista

Suomalaiset ovat tunnetusti ahkeraa rahapelikansaa. Pelejä pelataan meillä kansainvälisessä vertailussa paljon, ja väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat yksiä maailman ahkerimmista rahapelaajista.

Perinteiset rahapelit, kuten peliautomaatit, kasinoiden pöytäpelit, lotto, arvat ja vedonlyönti muodostavat valtaosan pelaamisesta. Netissä rahapelaaminen yleistyy kuitenkin kovaa vauhtia, ja erityisesti erilaiset kansainvälisesti nettikasinot ovat kasvattaneet suosiotaan.  

Vaivihkaa videopeleihinkin on tullut uudenlaista sisältöä. Niin sanotut loot boxit, kuten CS:GO-pelin arkut, koostuvat sisällöstä, jolla käydään myöhemmin kauppaa. Rahapelit ovat tulleet osaksi myös videopelaamista, ja viranomaiset ovat voimattomia uuden rahapelimuodon kanssa. Eräänlaiset rahapelit pysyvät siis osana videopelejä tulevaisuudessakin. Mutta miten homma itseasiassa toimii? Millä tapaa eri pelien sisällöillä käydään kauppaa ja hävitään tai voitetaan rahaa?

Pelinsisäisellä sisällöllä on arvonsa

Se, että videopeleissä voidaan ylipäätänsä käydä kauppaa jostakin, perustuu siihen, että tietylle sisällölle muodostuu arvo. Otetaan esimerkkinä CS:GO, joka lienee kaikkein tunnetuin esimerkki loot boxeja hyödyntävästä pelistä. Pelissä arvokkaimmat sisällöt ovat erilaisia skinejä aseille. Skinit muuttavat aseiden ulkoasua, mutta eivät tuo mukanaan suoraa etua pelaamiseen.

Jotta eri skineillä olisi arvoa, on niitä oltava jaossa tarpeeksi vähän. Harvinaisempia skinejä on vaikea saada maksullisista loot boxeista, jolloin niille muodostuu korkeampi arvo. Vastaavasti yleisemmillä skineillä ei ole arvoa käytännössä lainkaan, vain kenties joitakin senttejä.

CS:ssä käydään kauppaa eri skineistä vaihtokaupoilla ja ostoksilla. Käyttäjät voivat myydä myyntipaikan kautta ansaitsemiaan skinejä ja sisältöä, jolloin niille muodostuu hinta markkinapohjaisesti.

Koko järjestelmä on eräänlaista rahapelaamista. Käyttäjät ostavat arkkuja, joista paljastuu erilaisia skinejä. Jos arkusta onnistuu saamaan arvokkaan skinin, sen voi pitää itsellään, myydä eteenpäin tai vaihtaa vaihtokaupan yhteydessä toiseen tai toisiin tuotteisiin.

Skinejä ei ole mahdollista ansaita suoraan, vaan niitä varten on aina käytettävä rahaa. Tämä varmistaa, että pelissä voittajana on aina lopulta kuitenkin pelin tuottaja, tässä tapauksessa Valve.

Lukuisat sivustot pyrkivät hyötyä loot boxeista

Loot boxien ympärille on muodostunut jopa rahapelisivustoja. Näiden sivustojen kautta pelaajat pääsevät käymään kauppaa skineillänsä esimerkiksi ruletin kaltaisissa peleissä. Yhä useammin sivustoilta löytyy tämän lisäksi myös tavallisia rahapelejä.

Ongelmana on, että tällaiset sivustot eivät aina ole oikeastaan minkäänlaisen valvonnan alaisena. Osa on kyllä lisensoitu virallisesti jonkin rahapelejä sääntelevän tahon toimesta, mutta suomalaisille ei ole tarjolla juurikaan suojaa. Myös alaikäisten suojeleminen näiltä peleiltä on epäilyttänyt.

Joka tapauksessa pelinsisäiseen sisältöön liittyvä rahapeli on varmasti tullut jäädäkseen. Ei ole lainkaan yllättävää, että ympärille on rakennettu myös täysin ulkopuolisia sivustoja. Aina, kun raha vaihtaa omistajaa, niin joku haluaisi olla välissä nappaamassa osuutensa, ja tästä on pitkälti kyse myös loot bokseissa. Samalla ne houkuttelevat kuitenkin jopa uhkapelaamiseen, jossa kaikki rahanarvoiset skinit on mahdollista menettää.

Myös perinteisemmät rahapelit kiinnostavat netissä

Loot boxien ja muiden uudentyyppisten rahapelien ohella myös perinteisemmät rahapelit kiinnostavat netissä. Kansainvälisten nettikasinoiden määrä on vain kasvanut vuosi vuodelta, ja suomalaiset pelaavat näitä pelejä yhä enemmän.

Netissä suomalaisia kiinnostavat erityisesti kansainväliset kolikkopelit, jotka tarjoavat yleensä enemmän ominaisuuksia ja toimintoja kuin suomalaisista kaupoista ja kasinoilta löytyvät vaihtoedot. Lisäksi nettikasinoilla pelataan esimerkiksi live-kasinopelejä, joissa aidot jakajat ja pelinhoitajat työskentelevät suoratoistolähetyksen välityksellä.

Vaikuttavatko maksublokit myös loot bokseihin?

Hallitus on ajamassa ulkomaalaisiin rahapeleihin niin sanottuja maksublokkeja. Tarkoituksena olisi teknisin keinoin pyrkiä ehkäisemään rahansiirtoja esimerkiksi suomalaisista pankeista kansainvälisille rahapelisivustoille.

Maksublokkien tehosta voidaan olla montaa mieltä, ja todennäköisesti niiden kiertäminen ei tule olemaan kovin vaikeaa. Kansainväliset rahapelit pysyisivät myös näillä näkymin täysin laillisina, eikä maksublokkienkaan kiertäminen tuskin ole laitonta.

Maksublokit saattavat vaikuttaa ainakin niihin sivustoihin, jotka pyörittävät suoraa rahapelitoimintaa eri pelisisällön avulla. Kaikenlainen ruletti CS-skineillä todennäköisesti olisi blokkien kohteena, joskaan blokkien tehosta ei voida olla varmoja.

On vaikea nähdä, että pelin sisällä tapahtuvaa omaa arpapeliä olisi mahdollista estää maksublokein. Suomen intresseissä ei varmastikaan ole sulkea kaikkea Steamiin tapahtuvaa maksuliikennettä, ja esimerkiksi CS:n sisällä kaikki skineihin liittyvä arpapeli tapahtuu nimenomaan näiden maksujen kautta.

Suomella ei myöskään ole valtuuksia puuttua ulkomaisten toimijoiden tarjoamiin palveluihin, joten loot boksien ystävät pysyvät hyvin todennäköisesti tältä osin ulkona maksublokeista, vaikka loot boksit muistuttavatkin nykypäivänä jo hyvin paljon rahapelejä.

CBD öljystä kaavaillaan eSports dopingia

E-urheilun dopingi tai tajuntaa muuttavien aineiden todellisuus ja niiden käyttö avautui vuonna 2015 kun ESL rupesi suorittamaan pistokokeita kilpailijoille. Electronic Sports League kielsi kaikki tajuntaa muuttavat lääkkeet ja lista oli hyvinkin samankaltainen kuin perinteisissä urheiluissa. Listalla oli myös CBD-öljyn jonka todettiin toimivan neurocognitiivisena tehostajana joka antoi pelaajille epäreilun kilpailuaseman.

ESL totesi kuitenkin että aineet ovat kiellettyjä mikäli niitä käyttää kilpailun aikana, 2015 ori ihan eri vuosi kuin mitä 2020 on ja CBD öljyjä saa nykyään täysin THC vapaina jolloin ne eivät näy huumeseulassa. Niille jotka eivät ole tutustuneet CBD öljyyn lisätietoja cbd-öljystä löytyy linkin takaata.

CBD-öljyn on sanottu toimivan rauhoittajana sekä tehostavan erilaisia elimistön toimintoja jotka vähentävät ahdistusta, parantavat unta ja voivat toimia erilaisten tautien oireiden lievittäjinä. Suurinta osaa erilaisista väitteistä ei ole tieteellisesti todistettu mutta CBD-öljystä on valmistettu mm. Epilepsia ja Ms-taudin lääkkeitä. Sivuseikkana voidaan mainita että Cannabidiol ei ole WADA:n (World anti-doping Agency) kieltolistalla urheilukisoissa. THC eli tetrahydrocannabinol on kieltolistalla.

CBD-öljyille ei siksi löydy testiä, WADA on kuitenkin maailmanlaajuisesti järjestö joka sääntelee eri urheiluissa käytettävät aineiden laillisuuden. CBD-tuotteiden toimivuus on kuitenkin ollut kyseenalaistettuna hyvinkin pitkään, jotkut vannovat niiden nimeen ja toiset sanovat että niillä ei ole minkäänlaista vaikutusta heihin. Mielipiteiden jakautuminen ei ole mitenkään epätavallista sillä myös lääkeaineet vaikuttavat eri ihmisiin eri tavalla.

Hyödyt ovat todistamattomia

Niille joihin lääkkeet vaikuttavat ovat väittäneet olevan rentoutuneempia, nukkuvan paremmin ja monia muita positiivisia vaikutuksia kuten silmäpaineen alenemista. CBD tuotteiden käyttö on teoriassa suurimmassa osassa kisoja kielletty kisan aikana mutta niitä saa käyttää ennen kisojen alkua ja jälkeen. Tietysti mikäli tarkoituksen on oikeasti fuskata tilanteessa niin CBD testiä ei tosiaankaan ole joten se ei seulassa näy.

Koska CBD tuotteet eivät vaikuta elimistöön päihdyttävästi vaan toimivat endokannabinoidijärjestelmän tehostajina vaikutukset ovatkin yleensä hellävaraisia ja pitkäaikaisia. Hiukan selvennyksenä niin endokannabinoidijärjestelmä on välittäjäainejärjstelmä joka vaikutta koko kehossa ja siihen vaikuttaa myös huumeaineena käytettävä marihuana eli Cannabis sativa. CBD vaan stimuloi järjestelmää aiheuttamatta minkäänlaisia päihdetiloja ja sivuvaikutuksia.

Aiheesta löytyy useita artikkeleita erilaisilta kansainvälisiltä sivustoilta joista monet ovat nimenomaan eSports uutislähteitä. Tietysti vuosi 2020 tuskin tulee olemaan ongelmallinen dopingin käytössä sillä suurin osa isoista kilpailuista on kuitenkin peruttu tai siirretty internettiin. Pelaajien ollessa kotona kukaan ei tule tarkastelemaan missä kunnossa sattuu olemaan kunhan pääsee pelaamaan. Valitettavasti juuri tämän takia palkintopotit ovat myös pienentyneet ja miljoonapotteja ei näe enää samalla tavalla kuin ennen.

Positiivisena puolena online katsojaennätykset ovat rikottavissa kun suurin osa ihmisistä maailmalla viettää entistä enemmän aikaa kotona eikä matkustele, netflixin sisältö lienee myöskin katsottu loppuun suurimmalta osalta.

Dreamhaven – Blizzard peliveteraanit loivat uuden tiimin

Olemme täällä eepeleissä keskustelleet todella monesta pelimaailman jättiläisestä mutta olemme myös jättäneet huomioimatta yhtä tärkeintä tekijää. Kuten etusivumme alaosiossa lukeekin niin Eepeli sivuston omistaja sekä perustaja on aikoinaan pelannut World of Warcraft peliä joka on siis massiivinen nettipeli. Tässä useiden tuhansien pelaajien maailmassa onkin paljon tekemistä, voit kalastaa, taistella, rakentaa varuskuntaa sekä ratsastaa ympäri Azeroth pelimaailmaa. Tämän massiivisen pelin takana on Blizzard Entertainment joka 90-luvulla toi meille hittisarjat kuten Starcraft sekä Warcraft joista jälkimmäinen onkin World of Warcraftin niin sanottu isä.

Vuosien varrella tähän massiiviseen peliin on tullut paljon uutta mutta samalla kuitenkin pysynyt tuttuna pelinä. Blizzard on myös julkaissut aikaisempiin peleihinsä liittyviä pelejä kuten korttipeli Hearthstone ja tiimipelin nimeltä Heroes of the Storm joka on samankaltainen kuin Dota 2 ja League of Legends. Toki moni voisi kutsua sitä suoraksi kopioksi League of Legends pelistä mutta asia ei kuitenkaan ole aivan niin mustavalkoinen. League of Legends luotiin alkuperäisen DotA:n mukaisesti joka taas oli peliyhteisön luoma pelimuoto Warcraft III pelissä, joten mitä kopiointiin tulee niin se taitaa mennä toisin päin.

Mikä on Dreamhaven?

Näiden pelien tekijöistä moni veteraani on nyt lähtenyt mukaan Dreamhaven tiimiin mukaan lukien Blizzardin yksi perustajista, Mike Morhaime joka aikaisemmin lähti Blizzard Activisionista ja perusti vaimonsa Amy Morhaimen kanssa tämän yhtiön.

Dreamhavenin yhteen pelistudioon Moonshot Games:n työntekijöihin kuuluu Jason Chayes, Dustin Browder ja Ben Thompson jotka ovat työskennelleet peleissä kuten StarCraft II, Heroes of the Storm, Command & Conquer, The Lord of the Rings, Hearthstone sekä World of Warcraft. Toki on myös muita pelejä joissa nämä herrat ovat olleet mukana mutta niiden luetteleminen ei kuitenkaan ole tämän artikkelin tarkoitus.

Dreamhavenin omilla sivuilla on nähtävissä fantasia ja sci-fi painotteista taidetta joka voi jo hieman paljastaa millaista voimme odottaa pelistudioilta. Toki Dreamhaven itse on ollut tähän mennessä hiljainen asiasta mutta ovat kertoneet että heillä on useampikin nimike työnalla.

Aiheesta on jo aikaisemmin kertonut PC Gamer

Mikäli kiinnostaa viihdealan uutiset ja miten tämänhetkinen tilanne vaikuttaa ja on vaikuttanut viihdemaailmaan niin suosittelemme vilkaisemaan ajoittaisesti Viihdecorneria jossa juttuja niin elokuvista, sarjoista, musiikista ja muutenkin tapahtumista yleisesti. Myös juttua Microsoftista löytyy ihan meiltä täältä.

Taitonetti ja YMCA Esports ovat solmineet yhteistyön

Käytettyjen tietokoneiden myyjä Taitonetti ja Tampereen elektronisen urheilun seura YMCA Esports ovat nyt yhteistyökumppaneita.

TAITONETTI JA YMCA ESPORTS SOLMIVAT YHTEISTYÖN

Taitonetti on solminut yhteistyösopimuksen YMCA Esportsin kanssa! Jatkossa Taitonetti tulee näkymään YMCA Esports-tapahtumissa ja striimeissä sekä yhteistyönä pelikoneiden markkinoinnissa.

TAUSTAA

YMCA Esports on osa suurempaa, jo vuonna 1889 perustettua YMCA Tampere-kansalaisjärjestöä. YMCA Tampere on tunnetuin koripallostaan mutta koripallon edustusjoukkueiden ja harrastusmahdollisuuden lisäksi YMCA tarjoaa paljon muitakin harrastusmahdollisuuksia aina partiosta ja musiikista e-urheiluun asti. YMCA järjestää nuorille myös yksilöohjausta ja pajatoimintaa, sekä leirejä lapsille ja nuorille, kuin myös perheille. YMCA Tampereen toimintaan voit tutustua tarkemmin täältä.

YMCA ESPORTS

YMCA Esports on aloittanut toimintansa vuonna 2018. Sen tavoitteena on antaa pirkanmaalaisille nuorille mahdollisuus harrastaa kilpapelaamista. YMCA Esports on kasvanut varteenotettavaksi kilpajoukkueeksi kahdessa vuodessa mm. menestymällä sekä kotimaassa että Euroopan tasolla.

TOIMINTA

YMCA Esportsissa on tällä hetkellä 4 kilpajoukkuetta, jotka sisältävät yhteensä noin 30 kilpapelaajaa. YMCA Esportsin junioritoiminta kasvaa jatkuvasti ja se tavoittaa vuosittain toistasataa nuorta. Jatkuvasti kasvavasta junioritoiminnasta on myös tavoitteena kasvattaa tulevaisuuden tähtiä kohti ammattilaisuutta.

YMCA Esporsilla on myös monia striimaajia reaaliaikaisesssa suoratoistopalvelu Twitchissä. Striimaajat ja linkit heidän striimeihinsä löydät täältä.

KILPAILUT JA AIEMPI MENESTYS

YMCA Esports kilpailee tällä hetkellä seuraavissa peleissä:

Counter-Strike: Global Offensive (CS GO)

  • Esea Europe Main League (sarja kesken).
  • Elisa CS:GO Finnish Championship 2020 sijoitus: 9-12.
  • FEL haastajaliiga sijoitus: 3.

PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG)

  • Berlin european final sija 14.
  • PSL kausi 7 top 60

NHL

  • SM-kisat Top 32
  • ECL (european championship) sija 5.

Sim Racing

  • Menestystä lukuisista eri kilpailuista. Useita kilpailuja on myös vielä kesken.
  • YMCAn talliin kuuluu useita Suomen kärkeä hipovia kuskeja.
  • Myös Heikki Kovalainen on ajanut ja tulee ajamaan kunniajäsenenä YMCA Esportsin mukana kilpailuissa, kun mahdollista.

Tulevana vuotena YMCA Esports osallistuu myös Fortniten solo-kilpailuihin.

YMCA Esportsin kotisivulle pääset tästä linkistä: https://ymcaesports.fi/

YMCA Esportsin joukkueisiin ja striimaajiin pääset tutustumaan tästä.

Microsoft osti Bethesdan Elder Scrolls ja Fallout pelisarjat

Teknologian jättiläisyhtiö Microsoft on vuosi vuodelta alkanut panostaa enemmän peliteollisuuteen ja se on tänä vuonna ollut huomattavissa. Aikaisemmin kerroimmekin jo heidän tulevasta Xbox S series budjettikonsolistaan jolla on todella paljon tehoa pieneen hintaansa verrattuna. Toki Microsoft on ollut aina tunnettu Xbox konsoleistaan ja kovasta kilpailusta Sonyn omistamaa Playstation konsolia vastaan mutta Microsoft oli myös vuosituhannen alussa kova sana itse videopelien keskuudessa. Xbox S series konsolista voit lukea täältä.

Kuinka moni muistaakaan Age of Empires pelisarjan? No tällä hetkellä varmasti moni koska niistäkin on tullut uudistetut versiot tämän päivän tietokoneille mutta kuinka moni oikeasti pelasi niitä silloin kun ne olivat juuri tulleet uunista?

Itse muistan omalta lapsuudeltani juurikin Age of Empires sarjan, eniten tuli silloin pelattua Age of Empires III joka keskittyi 1500-1800 luvulle ja omasi perinteisen tyylin joka tuli jo tutuksi sarjan ensimmäisessä osassa. Myös sarjan toista osaa tuli pelattua todella paljon ja kiitokset Definitive Editionille, myös moni nauttii siitä tänäkin päivänä ja sillä onkin iso kilpailullinen skene.

Bethesdan ykkösnimet

Bethesda on vuonna 1986 perustettu yhdysvaltalainen peliyhtiö jonka suurimmat tuotokset ovat Fallout ja Elder Scrolls pelisarjat. Molemmista on pääosin vastannut Todd Howard joka on saanut monipuolista palautetta, mutta enemmistö on ollut positiivista. Fallout pelit ovat open world pelejä eli niissä voi vapaasti matkustaa pelikartan alueilla ilman mitään tiettyä kapeaa polkua, kun kyse on isosta alueesta ja pelistä jossa on monia mekanismeja niin on sanomattakin selvää että kehittäjät ovat vahingossa jättäneet virheitä skriptiin. Fallout peleissä nämä ovat mahdollistaneet esimerkiksi pistoolin joka käyttää ydinpommeja ammuksinaan sekä pienen pampun joka voi tehdä useita tuhansia vahinkopisteitä. On myös hyvä mainita että sarja perustuu ydinsodan jälkeiseen maailmaan josta nimi Fallout tuleekin.

Elder Scrolls on tavallaan samanlainen mutta myös hyvin erilainen kuin Fallout. Pelissä eletään Tamrielin fantasiamaailmassa jossa on lukuisia eri valtakuntia. Viimeisin osa tähän mennessä on ollut Elder Scrolls: Skyrim ellei Elder Scrolls: Onlinea ja sen lisäosia lasketa.

Nämä kaksi isoa nimeä pelialalla on juuri myyty Microsoftille muhkealla 7,5 miljardilla dollarilla. Tämä ei pelkästään kuitenkaan koske vain näitä kahta sarjaa vain koko peliyhtiötä, kaupan kohteena nimittäin oli Bethesdan emoyhtiö ZeniMax Media.

Ehkä nyt nähdään parempia muutoksia Fallout sarjaa koskien, sillä Fallout 76 oli melkoinen floppi.

Lisätietoa aiheesta voit lukea Microsoftin omasta uutisesta, tämä artikkeli tosin on englanniksi.